eitaa logo
کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام‌شهرجدیدپرند
829 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
56 فایل
﷽ یوسف‌گم‌گشتہ‌باز‌آید، اگر‌ثابت‌شود؛ درفراقش‌مثل‌یعقوبیم وحسرت‌می‌خوریم...! +اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّد‌وَآلِ‌مُحَمَّدوَعَجِّل‌فَرَجَهُم+
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نحل آیات 53 و 54 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْأَرُونَ ثُمَّ إِذَا كَشَفَ الضُّرَّ عَنكُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِّنكُم بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ ترجمه : وآنچه از نعمت داريد، پس از خداوند است. (به علاوه) هرگاه نگرانى و بلا به شما رسد، تنها به سوى او ناله مى كنيد. اما همين كه نگرانى ومِحنت را از شما برطرف كرد، ناگهان گروهى از شما نسبت به پروردگارشان شرك مى ورزند. (وعوامل وافراد ديگرى را در دفع بلا مؤثر مى دانند) نکته ها: «ضُر» به نگرانى گفته مى شود كه از فقدان نعمت ناشى مى شود و «تجئرون» از «جؤار» به معناى ناله و استغاثه است. مضمون اين آيه در آيات ديگر قرآن نيز تكرار شده است، چنانكه در آيه ى 67 سوره اسراء مى فرمايد: «و اذا مسّكم الضُّر فى البحر ضلّ من تدعون الاّ اياه فلمّا نجاكم الى البّر اعرضتم و كان الانسان كفوراً» هرگاه در وسط دريا با خطرى مواجه شويد، جز او هر چه را در خيال خود مى خوانديد، محو شود، ولى همين كه او شما را به خشكى رساند، روى گردان شده و كفران نعمت مى كنيد. پيامبراكرم صلى الله عليه وآله مى فرمايد: «من لم يعلم ان للَّه عليه نعمة الاّ فى مطعم او ملبس فقد قصر عمله و دنى عذابه»(16)، هر كس نعمت خداوند را تنها در خوراك و پوشاك بداند، هم در عمل كوتاهى كرده و هم به قهر خدا نزديك شده است. 16) تفسير نورالثقلين. پیامها: - نعمت هاى الهى را، نتيجه ى تلاش وتحصيل ومديريّت خود، يا شانس و تصادف نپنداريد. «ما بكم من نعمة فمن اللَّه» - همه ى نعمت ها، حتّى آنچه كه در نظر شما ناچيز است، به اراده ى الهى به شما داده شده است. «من نعمة» - هم نعمت ها از اوست، هم در خطرها، تنها پناهگاه اوست. «فمن اللَّه ، اليه تجرون» - بلا و سختى، خداپرستى فطرى را زنده مى كند. «اذا مسكم الضرّ فاليه تجرون» - انسان ضعيف است وبا كوچكترين تماس سختى ومصيبت، درمانده مى شود. «اذا مسّكم...» - نعمت ها از اوست، امّا سختى ها و ضررها از ماست. «نعمة فمن اللَّه، مسّكم الضّر» - ايمان واستغاثه به خداوند، نبايد موسمى ومقطعى باشد. «اذا كشف الضُّر...فريق منكم... يُشركون» - رفاه وآسايش، زمينه ى غفلت از ياد خدا وشرك گرايى است. «كشف الضُّر ... يشركون» - توجّه به خدا، چون فطرى است عمومى است. «اليه تجرون»، امّا شرك تنها در مورد بعضى است. «فريق ...يشركون» - «كشف ضرّ» و برطرف شدن مشكلات را از هر قدرتى جز خدا بدانيم شرك است. «كشف الضُّر ... بربّهم يشركون»
ذکر روز  دوشنبه:     یا قاضی الحاجات با عرض تسلیت شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و قبولی عبادات و راز و نیاز های شما عزیزان در شب قدر صبح بیست و یکمین روز از ماه رمضان را با سوگ شهادت مولایمان آغاز و با قلبی مالامال از اندوه این ضایعه جانگداز در مراسمات تعجیل در ظهور آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را از خداوند منان مسئلت نماییم التماس دعا دعای این روز را با تعمق و تدبر مرور کنیم اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيهِ إلَي مَرْضَاتِكَدَلِيلاً وَ لاَ تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِعَلَيَّ سَبِيلاً خدايا در اين ماه براي من به سوي خشنودي اتدليلي قرار ده، و براي شيطان راهي به سوي من قرارمده، وَ اجْعَلِ الْجَنَّهَ لِي مَنْزِلاً وَ مَقِيلاً يَاقَاضِيَ حَوَائِجِ الطَّالِبِينَ و بهشت را منزل و آسايشگاهم قرار ده، اي برآورندهحاجات خواهندگان.
سالروز شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام حضرت علی بن ابی‌طالب مشهور به امام علی(ع) وامیرالمؤمنین (۱۳ رجب سال ۲۳ قبل از هجرت - ۲۱ رمضان سال ۴۰ق)، امام اول همهٔ مذاهب شیعه، صحابی،راوی، کاتب وحی و چهارمین خلیفه از خلفای راشدیننزد اهل سنت است. وی پسرعمو و داماد پیامبر اکرم(ص)، همسر حضرت فاطمه(س)، پدر و جدِّ یازدهامام شیعه است. پدر او ابوطالب و مادرش فاطمه بنت اسد بوده است. به گفته مورخان شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت، در کعبه زاده شد و نخستین مردی بود که به پیامبراسلام(ص) ایمان آورد. از نظر شیعه، علی(ع) به فرمان خدا و تصریح پیامبر(ص)، جانشینبلافصل رسول خدا(ص) است. فضائل زیادی برای امام علی(ع) برشمرده‌اند؛ پیامبر(ص) در یوم الدار او را به عنوان وصی و جانشین خود برگزید. او هنگامی که قریش قصد کشتن پیامبر(ص) را داشتند، در بستر پیامبر اسلام(ص) خوابید تا پیامبر(ص) بتواند مخفیانه به مدینه هجرت کند. پیامبر(ص) عقد اخوت خود را با وی بست. بنابر منابع شیعه و برخی منابع اهل سنت، حدود ۳۰۰ آیه از قرآن کریم، درباره فضایل وی است مانند آیه مباهله، آیه تطهیر و برخی دیگر از آن آیات، بر عصمت وی دلالت دارد. علی(ع) در همه غزوات پیامبر اسلام(ص) شرکت داشت، به جز جنگ تبوک که پیامبر(ص) او را به جانشینی خود در مدینه گماشت. امام علی(ع) در غزوه بدر، تعداد زیادی از مشرکان را به هلاکت رساند، در غزوه احد از جان پیامبر(ص) محافظت کرد، در غزوه خندق با کشتنعمر بن عبدود جنگ را خاتمه داد و در غزوه خیبر، با کندن درِ بزرگ قلعه خیبر، جنگ را به سرانجام رساند. پیامبر(ص) پس از انجام تنها حج خود، پس از نزول آیه تبلیغ، مردم را در منطقه غدیر خم جمع کرد؛ سپس خطبه غدیر را خواند و دست امام علی(ع) را بلند کرده و فرمود «هر که من مولای او هستم، علی نیز مولای اوست، خدایا دوست بدار آن‌که او را دوست دارد و دشمن او را دشمن بدار.» پس از آن، برخی صحابه مانندعمر بن خطاب به امام علی(ع) تبریک گفتند و او را با لقب امیرالمومنین خطاب کردند. بنابر نظر مفسران شیعهو برخی از اهل سنت، آیه اکمال در همین روز نازل شده است. به باور شیعیان، عبارت من کنت مولاه فعلیٌ مولاه که توسط پیامبر(ص) در روز غدیر گفته شد، به معنای تعیین جانشینی پیامبر(ص) است. بر همین اساسشیعیان، هویت و تمایز خود با فِرَق دیگر را از اعتقاد به انتخاب امام علی(ع) از سوی خداوند به جانشینی پیامبر(ص) می‌دانند؛ در برابر اهل‌ سنت که جانشینی پیامبر را حاصل انتخاب مردم می‌دانند. پس از درگذشت پیامبر(ص) گروهی در سقیفه، با ابوبکربه‌عنوان خلیفه بیعت کردند. رقابت‌های قبیلگی، کینه‌توزی و حسادت را علت مخالفت با دستورپیامبر(ص) برای جانشینی علی(ع) پس از پیامبر دانسته‌اند. علی(ع) با ابوبکر بیعت نکرد و پس از آن در خصوص اصل بیعت و همین‌طور در مورد زمان بیعت، میان مورخان اختلاف نظر وجود دارد. به گزارش برخی منابع، علی(ع) مناظرهای صریح با ابوبکر داشته و طی آن ابوبکر را به دلیل تخلفش در واقعه سقیفه در نادیده گرفتن حق اهل بیت پیامبر(ص) محکوم کرد. طبق منابع شیعه و برخی منابع اهل سنت یاران خلیفه برای گرفتن بیعت به خانه علی(ع) حمله کردند که طی آنفاطمه(س) آسیب دید و فرزندش سقط شد. پس از مدت کوتاهی فاطمه(س) به شهادت رسید. علی(ع) به مناسبت‌های مختلف و در سخنان متعددی به ماجرای سقیفه اعتراض کرده و حق خود را در جانشینی پیامبر اسلام(ص) یادآوری کرده است که خطبه شقشقیه از معروف‌ترین آنها است. امام علی(ع) در دوران ۲۵ ساله خلفای سه‌گانه تقریباً از امور سیاسی و حکومتی به دور بود و تنها به انجام خدمات علمی و اجتماعی مشغول بود؛ از جمله جمع‌آوریقرآنی که به مصحف امام علی(ع) مشهور شد، انفاق به فقیران، خریدن حدود هزار برده و آزاد کردن آنان، کشاورزی و درختکاری، حفر قنات، ساختن مساجد و همچنین وقف کردن اماکن و املاکی که درآمد سالانه آن تا چهل‌هزار دینار برآورد شده است. همچنین خلفا با وی در خصوص مسائل مختلف حکومتی نظیر قضاوت مشورت می‌کردند.
امام علی(ع) پس از خلیفه سوم، به اصرار مسلمانان خلافت و حکومت را پذیرفت. او در دوران حکومتش اهمیت ویژه‌ای برای عدالت قائل بود و در برابر روش خلفا که بیت‌المال را بر اساس سوابق افراد تقسیم می‌کردند، ایستاد. وی دستور داد که عرب و عجم و هر مسلمانی از هر تیره و تبار که باشد، در سهم بیت‌المال یکسان‌اند و تمام زمین‌هایی که عثمان به افراد مختلف واگذار کرده بود، به بیت‌المال بازگرداند. امام علی(ع) در کار دین، اجرای دقیق قانون و شیوه صحیح حکومت‌داری، بسیار جدی و بی‌اغماض بود و همین عامل او را برای برخی تحمل‌ناپذیر کرده بود. وی در این راه حتی به نزدیک‌ترین یاران خویش نیز سخت‌گیری می‌کرد. از نظر امام علی(ع) حق زمامدار بر مردم و حق مردم بر زمامدار بزرگ‌ترین حقی است که خداوند قرار داده و کاملاً دوسویه است و رعایت حقوق متقابل زمامدار و مردم ثمرات فراوانی دارد. او هنگامی که مالک اشتر را به استانداری مصر منصوب کرد، او را به مهربانی و خوش‌رفتاری با همه مردم، چه مسلمان و چه غیرمسلمان، و برخورد انسانی با آنان دعوت کرد. در دوره کوتاه حکومت امام علی(ع) سه جنگ سنگین داخلی جمل، صفین و نهروان درگرفت. امام علی(ع) سرانجام در محراب مسجد کوفه در حال نماز به دست یکی از خوارج به نام ابن ملجم مرادی به شهادت رسید و مخفیانه در نجف به خاک سپرده شد. حرم ایشان از مکان‌های مقدس در فرهنگ شیعه بوده و زیارت آن مورد توجه است. در این مکان افراد سرشناس دیگری نیز دفن شده‌اند که در برخی منابع از آنها با عنوان مدفونان حرم امام علی(ع) یاد شده است. سررشته بسیاری از علوم مسلمانان، از جمله نحو عربی، کلام، فقه و تفسیر به امام علی(ع) دانسته‌شده و فرقه‌های گوناگون تصوّف، سلسله سند خود را به او می‌رسانند. علی بن ابی طالب همواره از سوی شیعیان، جایگاه و منزلت ویژه‌ای داشته و پس از پیامبر(ص)، بهترین، باتقواترین و عالم‌ترینِ انسان‌ها و جانشین برحق حضرت محمد(ص) بوده است. بر این اساس گروهی از صحابه از زمان حیات پیامبر اسلام(ص)، پیرو و دوست‌دار علی(ع) یعنی شیعه دانسته‌ می‌شده‌اند. کتاب معروف نهج البلاغه منتخبی از سخنان و نامه‌های امام علی(ع) است. مکتوباتی نیز به ایشان نسبت داده شده که با املای رسول خدا(ص) و خط ایشان بوده است. آثار مکتوب بسیاری به زبان‌های مختلف درباره وی نوشته شده است.
‼️خشک بودن محل مسح 🔷اگر چند قطره آب بر روی پا باشد واجب است محل مسح را از آن قطرات خشک کرد تا هنگام مسح، رطوبت دست بر پا تأثیر بگذارد نه برعکس. 🔷 اگر روی پا نجس باشد و برای مسح نتواند آن را آب بکشد، باید تیمم کند. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️اشتباه سهوی درقرائت دعا و قرآن در حال روزه 🔷س 1399: اگر کسی در هنگامی که روزه است بعضی دعاهایی که از طرف معصومین علیهم السلام وارد شده و یا قرآن را، به دلیل کم سوادی یا فراموشی یا ناتوانی در یادگیری، غلط بخواند با این که می داند درست نمی خواند، آیا روزه اش باطل می شود؟ ✅ج: خیر، آنچه ذکر شده ضرری به صحت روزه نمی رساند.  📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
حدیث (3) امام على عليه السلام : مَن لَم يُهَذِّب نَفسَهُ لَم يَنتَفِع بِالعَقلِ؛ هر كس خود را تزكيه نكند، از عقل بهره نمى برد. (تصنیف غررالحکم و دررالکلم،ص240)
سخنی از نهج البلاغه مولایمان حضرت علی علیه السلام را بگوش جان بشنویم 245 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - اِذا كَثُرَتِ الْمَقْدُرَةُ قَلَّتِ الشَّهْوَةُ. و آن حضرت فرمود: زمانى که توانایى زیاد گردد خواسته کم شود. 246 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - اِحْذَرُوا نِفارَ النِّعَمِ، فَما كُلُّ شارِد بِمَرْدُود . و آن حضرت فرمود: از فرار نعمت ها بترسید، که هر گریخته اى را بازگشت نیسـت.
ذکر روز  سه شنبه:     یا ارحم الراحمین سلام صبح بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان بر همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید التماس دعا. دعای این روز را با تعمق و تدبر مرور کنیم اَللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوَابَ فَضْلِكَ وَأَنْزِلْ عَلَيَّ فِيهِ بَرَكَاتِكَ وَ وَفِّقْنِيفِيهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِكَ خدايا در اين ماه درهاي فضلت را به روي منبگشا، و بركاتت را بر من نازل فرما، و به موجباتخشنودي ات موفقم بدار، وَ أَسْكِنِّي فِيهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِكَيَا مُجِيبَ دَعْوَهِ الْمُضْطَرِّينَ و در ميان بهشتهايت جايم ده، اي برآورندهخواهش درماندگان
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نحل آيه 55 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم لِيَكْفُرُواْ بِمَا آتَيْنَاهُمْ فَتَمَتَّعُواْ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ ترجمه : تا آنچه را (از نعمت وبرطرف كردن سختى ها) به آنان داده ايم (بخاطر شرك ورزى) ناسپاسى كنند، پس كامياب شويد كه به زودى خواهيد دانست (سزاى كفران و شرك شما چيست؟) نکته ها: سيرى در آيات گذشته تا اينجا، شيوه ى دعوت و تربيت الهى را نشان مى دهد: او خداوند يگانه است؛ «انما هو اله واحد»، مالك همه چيز است؛ «له ما فى السموات والارض»، مربّى است؛ «له الدين»، منعم است؛ «ما بكم من نعمة فمن اللَّه»، فريادرس است؛ «اذا مسكم الضُّر فاليه تجئرون»، پس آيا باز هم به سراغِ ديگران برويم؟ پیامها: - پايان شرك، كفر به خدا و كفران نعمت هاى اوست. «يشركون ليكفروا» - توجه به غير خدا، كفران نعمت هاى اوست. «ليكفروا بما آتيناهم» - با آنكه مردم دائماً كفران مى كنند، اما باز هم خداوند نعمت هاى خود را باز نمى دارد. «ليكفروا... فتمتعوا» - پايان كاميابى هاى كفرآلود، قهر الهى است. «فتمتعوا فسوف تعلمون» نظير آيه ى 30 سوره ابراهيم؛ «قل تمتّعوا فان مصيركم الى النار» آیات 56و 57 وَيَجْعَلُونَ لِمَا لاَ يَعْلَمُونَ نَصِيباً مِّمَّا رَزَقْنَاهُمْ تَاللّهِ لَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَفْتَرُونَ وَيَجْعَلُونَ لِلّهِ الْبَنَاتِ سُبْحَانَهُ وَلَهُم مَّا يَشْتَهُونَ ترجمه : و(مشركان) سهمى از آنچه را ما روزى آنان كرده ايم براى بت هايى قرار مى دهند كه هيچ نمى دانند. به خدا سوگند حتماً از آنچه افتراء مى بنديد بازخواست خواهيد شد. وبراى خداوند دختران را قرار مى دهند، در حالى كه او (از فرزند داشتن) منزّه است ولى براى خودشان آنچه را (از پسران) كه علاقه دارند (قرار مى دهند.) نکته ها: ممكن است اين آيه اشاره به مضمون آيه 136 سوره انعام باشد كه بت پرستان سهمى از كشاورزى و دامدارى خود را، نصيب بت ها مى دانستند، «و جعلوا للَّه مما ذَرا من الحرث و الانعام نصيباً فقالوا هذا للَّه بزعمهم و هذا لشركائنا» احتمال ديگرى كه مرحوم علامه طباطبايى در اين آيه پسنديده اند، آن است كه مردم در نزول نعمت ها ورفع بلاها، نقشى براى خدا در نظر نمى گيرند و همه را از غير او مى بينند. مشركان، ملائكه را دختران خدا مى دانستند، چنانكه در آيه 19 سوره ى زخرف مى فرمايد: «و جعلوا الملائكة الّذين هم عباد الرحمن اِناثاً» و در اين عقيده ى آنها، سه انحراف بود: الف: براى خدا فرزند قائل مى شوند، در حالى كه «لم يلد و لم يولد» ب: ملائكه را دختر مى پنداشتند، در حالى كه آنها دختر و پسر ندارند. ج: آنها كه خود دختر را مايه ننگ مى دانستند، آن را به خدا نسبت مى دادند! «أفَاَصفاكم ربّكم بالبنين و اتّخذ من الملائكة اِناثا»(17) 17) اسراء، 40. پیامها: - هرچه داريم از اوست، براى غير او سهمى قرار ندهيم كه بايد پاسخ گو باشيم. «و يجعلون لما لايعلمون نصيباً ... تاللَّه لتسئلنّ» - لطف مادى خداوند شامل منحرفان نيز مى شود. «مما رزقناهم» - اسباب ظاهرى و بشرى كه به آن دل بسته ايد، خود خبرى از راه رزق و نعمت يا رفع بلا ندارند. «يجعلون لما لايعلمون نصيباً» - حتّى بخشى از نعمت ها را از غير خدا دانستن شرك است. «نصيباً ممّا رزقناهم»
هفتم خرداد، روز قانون و آغاز هفته مجلس، یادآور هفتم خرداد ماه 1359 شمسی می‌باشد. در چنین روزی، اولین دوره مجلس شورای اسلامی افتتاح شد. افتتاح اولین دوره مجلس قانون گذاری در جمهوری اسلامی ایران، یک نقطه عطف به شمار می‌رود. وظیفه این مجلس، قانون گذاری و نظارت مستقیم بر عملکرد رییس جمهوری و هیئت دولت است. تعداد نمایندگان مجلس، 290 نفر است و با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. هر شهر به تناسب جمعیت، تعدادی از کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص می‌دهد. اقلیت‌های دینی شناخته شده در ایران با وجود آنکه، اکثر آنان، از لحاظ جمعیت، حد نصاب لازم یعنی 150 هزار نفر برای به دست آوردن یک کرسی را ندارند، اما در پارلمان دارای نماینده می‌باشند. انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، در فاصله حدود یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 24 اسفند 1358 برگزار شد. در این انتخابات، ملت ایران با شرکت حدود یازده میلیون نفر در انتخابات به نمایندگان خود رأی دادند. و با برگزاری مرحله دوم، مجلس شورای اسلامی، ترکیب خود را یافت و با احتساب انتخابات میان دوره‌ای، مجموعاً 263 نماینده به مجلس راه یافتند که در این میان، تعداد 4 زن، 130 روحانی و 133 غیرروحانی مشاهده می‌شد.
امام صادق«ع»: مقدّرات در شب نوزدهم تعيين؛ در شب بيست و يكم تأييد ودر شب بيست و سوم امضا ميشود. یا رب ز تو امشب عطا می طلبم هشیاری و بخشش خطا می طلبم مقبولی روزه و نماز و طاعات از درگه لطفت بـه دعا می طلبم التماس دعا شب قدر بهترین فرصت برای طلب بخشش و آمرزش گناهان از خداوند است و پروزدگار در این شب عنایت ویژه ای به بندگان خود دارد و در واقع آن را بهانه ای جهت آمرزش بندگان خود قرار داده است. درد مندیم اى خدا درمان نما / درد بى درمانمان درمان نما هر که آرد دست حاجت نزد تو / بار الهى درد او درمان نما  اعمال شب قدر اعمال شبهای قدر بر دو نوع است یکی آنکه در هر سه شب باید کرد و دیگر آنکه مخصوص است به هر شبی امّا اوّل پس از آن چند چیز است: 1.غسل غسل است علاّمه مجلسی فرموده که غسل این شب ها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر است که نماز شام را با غسل بکند. 2.دو رکعت نماز شب قدر دو رکعت نماز است در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ بگوید در روایت نبوی صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله است که از جای خود برنخیزد تا حقّ تعالی او را و پدر و مادرش را بیامرزد. 3.قرآن را باز کند... قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید: اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ وَما فیهِ وَ فیهِ اسْمُکَ الاْکْبَرُ وَ اَسْماَّؤُکَ الْحُسْنی وَ ما یُخافُ وَ یُرْجی اَنْ تَجْعَلَنی مِنْ عُتَقاَّئِکَ مِنَ النّارِ 4.قرآن به سر گرفتن و استمداد از قرآن و 14 معصوم چهارم: آنکه مُصحَف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید: اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ پس هر کدام از ذکرهای زیر را ده مرتبه بگوید: بِکَ یا اَللّهُ بِمُحَمَّدٍ بِعَلی بِفاطِمَةَ بِالْحَسَنِ بِالْحُسَیْنِ بِعَلِیّ بْنِ الْحُسَیْنِ بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِی بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ بِعَلِیِّ بْنِ مُوسی بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِی بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِی بِالْحُجَّةِ 5.زیارت امام حسین علیه السلام 6.احیاء و شب زنده داری به همراه راز و نیاز و توبه و انابه 7.صد رکعت نماز در شب قدر 8. خواندن دعای اَللّهُمَّ اِنّی اَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً داخِراً لا اَمْلِکُ لِنَفْسی نَفْعاً وَ... 9. تلاوت قرآن کریم به ویژه سوره مبارکه قدر انا انزلناه فی لیله القدر... 10.قرائت ادعیه: الف.دعای افتتاح(در هر شب از ماه رمضان بخواند: اللَّهُمَّ إِنِّی أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِکَ وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ...) ب.دعای ابوحمزه ثمالی(درسحر ماه رمضان این دعا را بخواند: إِلَهِی لا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکَ وَ لا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکَ... ج.دعای جوشن کبیر(را در هر یک از این سه شب بخوانند: سُبْحَانَکَ یَا لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ... جوشن کبیر(با نوای سید مهدی میرداماد) د.دعای مجیر ه.دعای جوشن صغیر و دعاهای دیگر... ز- دعای مخصوص شب بیست و سوم در مفاتیح الجنان: این دعا را بخواند: یا رَبَّ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ جاعِلَها خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ وَ رَبَّ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ... علاوه بر اعمال مشترک فوق در شب های قدر از قبیل قرآن بر سرگرفتن و قرائت دعای جوشن کبیر و.. شایسته است این اعمال نیز در شب 23 رمضان انجام شود. البته این اعمال با استناد به روایات در ذیل ذکر می شود. الف ـ تأکید بر غسل. به نقل از برید بن معاویه: «دیدم امام صادق علیه السلام در شب بیست و سوم از ماه رمضان غسل کرد: یک بار در اوّل شب، یک بار هم در آخر آن». ب ـتأکید بر شب زنده داری 1-امیرالمومنین علیه السلام: «پیامبر خدا در دهه آخر ماه رمضان، بستر خود را جمع می کرد و کمرش را می بست و شب بیست و سوم، خانواده خود را بیدار می کرد. و در آن شب، به صورت خفتگان، آب می پاشید».