eitaa logo
کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام‌شهرجدیدپرند
829 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
56 فایل
﷽ یوسف‌گم‌گشتہ‌باز‌آید، اگر‌ثابت‌شود؛ درفراقش‌مثل‌یعقوبیم وحسرت‌می‌خوریم...! +اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّد‌وَآلِ‌مُحَمَّدوَعَجِّل‌فَرَجَهُم+
مشاهده در ایتا
دانلود
حدیث (49) پيامبر صلى الله عليه وآله : رَاْسُ الْعَقْلِ بَعْدَ الاْيمانِ بِاللّهِ مُداراةُ النّاسِ فى غَيْرِ تَرْكِ حَقٍّ؛ كمال عقل پس از ايمان به خدا، مدارا كردن با مردم است به شرط آن كه حق، ترك نشود. (تحف العقول، ص 42)
ذکر روز  شنبه :    یا رب العالمین سلام صبح شنبه اولین روز هفته بر همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اسرا آيه 13 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَآئِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَاباً يَلْقَاهُ مَنشُوراً ترجمه : و كارنامه ى هرانسانى را در گردنش بسته ايم و روز قيامت براى او نوشته اى بيرون آوريم كه آن را در برابر خود گشوده مى بيند. نکته ها: كلمه ى «طائر» در آيه، كنايه از عمل انسان است، زيرا اعمال انسان همچون پرنده پرواز دارد تا به صاحبش برسد و پرونده عمل هر كس، از خير و شرّ، به گردنش آويخته مى شود. در قرآن بارها به مسأله نامه ى عمل اشاره شده و در آيات مختلف نكاتى مطرح گرديده است، از جمله: - نامه ى عمل براى همه است. «كلّ انسان اَلزمناه طائره...» - در آن نامه چيزى فروگذار نشده است. «لا يُغادر صغيرةً ولا كبيرة»(36) - مجرمان از آن مى ترسند. «فتَرَى المجرمين مشفقين ممّافيه»(37) - خود انسان با خواندن نامه ى عملش، حاكم و داور است. «اِقرَء كتابك كفى بنفسك اليوم عليك حسيباً»(38) - رستگاران، كتابشان به دست راست داده مى شود و دوزخيان به دست چپ. «اوتِىَ كتابه بيمينه... بشماله»(39) 36) كهف، 49. 37) كهف، 49. 38) اسراء، 14. 39) الحاقّه، 19. پیامها: - حساب و كتاب، براى همه است واستثنا ندارد. «كلّ انسان» - همه ى انسان ها با كارت شناسايىِ اعمال، در محشر حضور پيدا مى كنند. «كلّ انسان اَلزمناه طائره فى عُنقه» - عمل انسان، ملازم انسان است. «اَلزمناه... فى عُنُقِه» - سعادت و شقاوت انسان بستگى به اعمال خود او دارد، نه عوامل اتفاقى مانند شانس و اقبال. «اَلزَمناه طائره...» - براى خدا همه ى عمل ها روشن است، به گردن آويختن نامه ى اعمال، براى فهميدن خود انسان است. «نُخرج له» - همه ى اعمال و حركات انسان ثبت مى شود. گرچه ثبت اعمال در دنيا براى انسان محسوس نيست، ولى در قيامت، كارنامه ى عمل او گشوده و افشا خواهد شد. «كتاباً يَلقاه منشورا» آيه 14 اقْرَأْ كَتَابَكَ كَفَي بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيباً  ترجمه : (در قيامت به انسان گفته مى شود:) كتابت را بخوان، كافى است كه امروز، خودت حسابگر خويش باشى. نکته ها: امام صادق عليه السلام مى فرمايد: انسان، اعمال خويش را در پرونده ى خود چنان واضح مى بيند كه گويى همان ساعت آن را مرتكب شده است.(40) فخر رازى مى گويد: مراد از كتاب، صفحه روح است كه اعمال انسان در آن اثر مى گذارد و مراد از خواندن، درك و فهم آن است.(41) در تفسير الميزان، از كتاب، به نفس اعمال تفسير شده است. در روايات بسيارى توصيه شده كه انسان پيش از قيامت، به حساب كار خود رسيدگى كند. «حاسبوا انفسكم قبل أن تُحاسبوا»(42) و اينگونه محاسبه ها، زمينه ى بيدارى انسان و نبود آن نشانه ى غفلت اوست. در حديث آمده است: هر كس در دنيا از خود حساب بكشد، حسابش در آخرت آسان است. پس بايد در همين دنيا كتاب زندگى و پرونده ى اعمال خود را بخوانيم تا ضعف ها را جبران و از بدى ها توبه كرده و به اعمال نيك خود بيافزاييم.(43) 40) تفسير نورالثقلين. 41) تفسير كبير. 42) بحار، ج 70، ص 73. 43) پدرى از فرزندش خواست تمام كردار يك روزش را بنويسد، فرزند انجام داد. روز ديگر باز پدر همان تقاضا را تكرار كرد. فرزند به جزع افتاد كه اين كار دشوار است، معافم بدار. پدر گفت: فرزند عزيزم! اينگونه تمام اعمالت ثبت مى شود و البتّه در قيامت كشف شده و از كردارت شرمنده خواهى شد. (تفسير كشف الاسرار) پیامها: - در قيامت، همه مردم قادر به خواندن نامه ى اعمال خود مى شوند. «اِقرَء» - در قيامت، وجدان ها بيدار مى شود. «نفسك» - قيامت، تنها دادگاهى است كه مجرم عليه خودش حكم مى كند. «كفى بنفسك اليوم عليك حسيبا»
سلام قابل توجه نمازگزاران محترم ومعزز به مناسبت ولادت امام رضا(ع) برنامه سخنرانی روزشنبه۲۲تیرهمزمان با نمازمغرب درمسجد و یکشنبه۲۳تیردرمیدان ایمان ازساعت۱۹جشن سروربرقرارمیباشد.
‼️مراجعه به پزشک غیرهمجنس 🔷س 1523: در شهرهای کوچک که متخصص خانم کم است، آیا باید کل شهر را بگردیم تا پزشک خانم پیدا کنیم؟ و در صورت نبود متخصص خانم، آیا لازم است به شهرهای همجوار برویم؟ ✅ج: به هر حال لمس بدن نامحرم حرام است و نگاه به آن قسمت هایی که باید پوشانده شود حرام است. خانم هم اگر بیمار باشد بدون مجوز شرعی نمیتواند خودش را در معرض نگاه یا لمس حرام قرار دهد؛ مثالً اگر در آن طرف شهر و یا در شهرهای همجوار، پزشک متخصصی هست و ایشان هم بیماریش شدید نیست و از نظر مالی نیز برایش امکان دارد و به طور معمول هزینه اش را دارد و امکان مراجعه هم هست، این چنین شخصی نمیتواند مرتکب فعل حرام شود. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
دعای 32 - دعاي آنحضرت در نماز شب دعای دیگری از حضرت امام زین العابدین عليه السلام را با دقت و تدبر مطالعه کنیم (قسمت اول) اى خداوند! اى پادشاهى که ملک تو تا ابد پاینده و جاودان است. و سلطنت تو بى لشکر و اعوان از آسیب دشمن در امان. شکوه تو با گردش دوران وگذشتن سالیان و در زمان و اختلاف روزان و شبان پایدار و بر دوام. فر پادشاهى بیکران تو را نه آغاز است و نه انجام. همه موجودات پیش قدر والاى تو به پستى افتاده اند. و بلیغ ‌ترین گفتار ثناگویان از وصف کمترین خصایص تو فرومانده. در صفات تو، عقل گمراه است و آواره، و در نعمت تو خِرَد سرگردان و بیچاره. اندیشه هاى باریک در کبریاى تو حیرانند و پریشان. تویى خداییى که نخستین موجود در آغاز تو بودى و تا ابد هستى تو پایدار باشد و زوال نپذیرد. و منم بنده اى اندک عمل، و بسیار طمع، که وسائل را از دست داده ام مگر رحمت تو دست گیرد و رشته هاى امیدم گسیخته، مگر عفو تو را که هنوز به دست دارم. . طاعتى که بدان دلگرم دارم اندک است و معصیتى که بار دوشم شود بسیار. عفو تو از بنده ات گر چه بدکار باشد دشوار نیست، پس مرا ببخش. . خدایا علم تو بر اعمال پنهان ما مشرف است، و راز پنهان ما در پیش ‍ دانش تو مکشوف، هچ چیز کوچک از تو پوشیده نیست، و اسرار ناپیدا ز تو مخفى نمیماند. صحیفه سجادیه دعا در نماز شب - دعای سی و دوم (این دعا ادامه دارد بخش دیگری از آن را فردا شب مطالعه میکنیم)
‼️پوشیدن ساپورت و شلوار لی 🔷س 1520: حکم پوشیدن ساپورت و شلوار لی یا شلوار جین و روسری و کفش رنگی و مانتوی کوتاه در زیر چادر چیست؟ ✅ج: برای پوشش شرایطی ذکر شده ازجمله اینکه برجستگی های بدن مشخص نباشد. در مورد ساپورت، این گونه است که تمام هندسه بدن مشخص است؛ بنابراین حجاب کاملی نیست اما نسبت به نوع های رنگی شلوار جین و لی، اگر زیر چادر باشد و پیدا نباشد، حکم خاصی ندارد؛ به فرض اینکه پیدا هم باشد اگر به قدری چسبان نباشد که هندسه بدن مشخص باشد -یعنی یک مقداری گشاد باشد که برجستگی بدن مشخص نباشد- و اینکه رنگش به گونه ای نباشد که فرد انگشت نما شود و به اصطلاح لباس شهرت نباشد، اشکالی ندارد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
حدیث (50) پيامبر صلى الله عليه وآله : اَرْبَعَةٌ تَلْزَمُ كُلَّ ذى حِجىً وَ عَقْلٍ مِنْ اُمَّتى، قيلَ: يا رَسولَ اللّهِ، ما هُنَّ؟ قالَ: اِسْتِماعُ الْعِلْمِ، وَ حِفْظُهُ، وَ نَشْرُهُ وَ الْعَمَلُ بِهِ؛ چهار چيز بر هر عاقل و خردمندى از امّت من واجب است. گفته شد: «اى پيامبر خدا! آن چهار چيز كداماند؟». فرمودند: «گوش فرادادن به دانش، نگهدارى، نشر و عمل به آن». (تحف العقول، ص 57)
ذکر روز  یکشنبه:     یا ذالجلال والاکرام سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اسرا آيه 15 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم مَّنِ اهْتَدَي فَإِنَّمَا يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَي وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّي نَبْعَثَ رَسُولاً ترجمه : هر كس هدايت يافت، پس همانا به سود خويش هدايت يافته است و هر كس گمراه شد، تنها به زيان خويش گمراه شده است و هيچ كس بار گناه ديگرى را به دوش نمى كشد و ما هرگز عذاب كننده نبوده ايم، مگر آنكه پيامبرى بفرستيم (و اتمام حجّت كنيم). نکته ها: با توجّه به آيات 25 انعام و 13 عنكبوت و روايات، پيشوايان كفر و گمراهى، علاوه بر بار گناهان خود، بار گناهِ پيروان خود را نيز بر دوش مى كشند، بدون آنكه از گناه پيروان، چيزى برداشته شود. زيرا اسباب گمراهى آنان را فراهم كرده اند. پیامها : - انسان در انتخاب راه، آزاد است. «مَن اهتدى ... مَن ضَلّ» - هدايت پذيرى به سود خود انسان و كفر واعراض، به زيان خود اوست؛ سود و زيانى به خدا نمى رسد. «يهتدى لنفسه... يضلّ عليها» - هر كس، گرفتار عمل خويش است. «لاتزر وازرة وِزرَ اُخرى» - اوّل بايد از مثبت ها سخن گفت، بعد از منفى ها. «مَن اِهتدى» قبل از «مَن ضلّ» آمده است. - سنّت خدا بر آن است كه كسى يا امّتى را بدون بيان و اتمام حجّت، عذاب نكند. «ما كنّا معذّبين حتّى نَبعثَ رسولاً» و انبيا براى هدايت بشر، از ابتداى خلقت بوده اند. - عقل، به تنهايى براى سعادت بشر كافى نيست، هدايت انبيا لازم است. «حتّى نبعث رسولاً» - لازمه ى آخرت، آمدن انبياست، چون براى بازخواست شدن انسان، قبلاً بايد شرح وظايفش را از طريق پيامبران دريافت كند. «وما كنّا معذّبين ...» آيه 16 وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيراً ترجمه : و هرگاه بخواهيم (مردم) منطقه اى را (به كيفر گناهشان) هلاك كنيم، به خوشگذرانان آنان فرمان مى دهيم، پس در آن مخالفت و عصيان مى كنند، كه مستحقّ عذاب و قهر الهى مى شوند، سپس آنجا را به سختى درهم مى كوبيم. «اَمَرنا مُترفيها»، يعنى بزرگان قوم را فرمان به اطاعت مى دهيم، زيرا خداوند به فسق و گناه دستور نمى دهد، بلكه به عدل و احسان فرمان مى دهد. شيوه ى هلاك كردن خدا به اين نحو است كه به اطاعت دستور مى دهد، مرفّهان بى درد مخالفت مى كنند و افراد عادّى هم از آنان پيروى مى كنند، آنگاه قهر الهى بر همگان حتمى و محقّق مى شود، و عذاب و غضب الهى فرا مى رسد. اراده ى قهر خداى حكيم، براساس زمينه هاى گناه و خصلت هاى منفى ماست، و گرنه خداوند مهربان، بى جهت اراده ى هلاك قومى را نمى كند. به فرموده ى حضرت رضا عليه السلام: اراده ى الهى در اين آيه، مشروط به فسق ماست.(44) 44) تفسير كنزالدقائق. پیامها: - يكى از شيوه هاى قهر و كيفر الهى، رفاه زدگى و فرورفتن در نعمت هاست. «اردنا أن نُهلك قرية...» - وجود مترفين در جامعه، زمينه ساز قهر الهى است. «ففسقوا فيها فحقّ ...» - سقوط اخلاقى و اجتماعى جامعه، به دست رؤساى مرفّه آنان است. «أمرنا مُترفيها ففسقوا» - مرفّهان بى درد، پيش از ديگران در برابر دعوت انبيا مى ايستند، چون رفاه، معمولاً سرچشمه ى فساد است. «أمَرنا مترفيها ففسقوا» - مهلت دادن به نافرمانان، سنّت الهى است. «أمرنا، ففسقوا، فحقّ» - تهديدهاى الهى را جدّى بگيريم و خود را اصلاح كنيم، چون عامل اجراى تهديدهاى الهى عملكرد خودماست. «ففسقوا فيها فحقّ عليها القول» - بدون اتمام حجّت، عذاب الهى نازل نمى شود. «أمَرنا، ففسقوا، فحقّ، فدمّرنا» - قهر و عذاب الهى، شديد است. «فدمّرناها تدميراً» - همه چيز و همه كار با قدرت الهى انجام مى شود. «اَردنا، نُهلك، أمَرنا، دَمّرنا»
سالروز گشايش اولين نشست مجلس خبرگان رهبری 23 تیر ماه 1362 اولین نشست مجلس خبرگان رهبری (پس از انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان در 19 آذر 1361) افتتاح شد و در این دوره از مجلس خبرگان با شرکت 69 تن از نمایندگان خبره مردم سراسر کشور گشایش یافت ، مجلس خبرگان رهبری بر اساس قانون اساسی وظیفه رسیدگی به امور و وظایفی را دارد که بر اساس اصل 110 قانون اساسی بر عهده مقام رهبری نهاده شده است.  در جمهوري اسلامي ايران، رهبري، ركن اساسي و محور اصلي نظام است و اين جايگاه رفيع، در قانون اساسي به عنوان ضامن عدم انحراف سازمانهاي مختلف از وظايف اصيل اسلامي خود شناخته شده است. حوزه وسيع و سنگين مسئوليتهاي رهبري و نقش بنيادين آن در سلامت نظام سياسي ايجاب مي‌كند كه شايسته‌ترين فرد، عهده ‌دار آن شده و شخص رهبر، داراي بالاترين صلاحيتهاي علمي، اخلاقي، سياسي و از برترين تواناييها برخوردار باشد. از اين رو، براي آنكه انتخاب اين مقام بر طبق معيارهاي لازم صورت گيرد، انتخاب رهبر از سوي مردم، به وسيله نمايندگان خبره آنان صورت مي‌پذيرد، به اين ترتيب كه خبرگان، منتخب مردم هستند و رهبر، منتخب خبرگان. رهبر منتخب خبرگان، ولايت امر و همه مسئوليتهاي ناشي از آن را بر عهده خواهد داشت.  همچنين در صورتي كه رهبري از انجام وظايف قانوني خود كه در قانون اساسي مذكور است، ناتوان شود، از مقام خود بركنار خواهد شد كه تشخيص اين امر نيز برعهده خبرگان رهبري است و مجلس خبرگان يكى از نهادهاى عالى است كه در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران پيش بينى شده و سه وظيفه مهمِ شناسايى، انتخاب و نظارت بر رهبرى را عهده دار مى باشد که اعضاى اين نهاد عالمانى متعهدند كه از سوى مردم برگزيده مى شوند.  بر اين اساس اولين مجلس خبرگان رهبري در شرايطي كه كشور، در حال نبردي نابرابر با حكومت عراق و دنياي استكبار بود و متجاوزان عراقي براي شكست ملت قهرمان ايران، هر روز متوسل به شيوه‌اي جديد در جنگ مي‌شدند، تشكيل شد. حضور گسترده مردم در صحنه‌هاي گوناگون انقلاب، از قبيل انتخابات مجلس خبرگان چون هميشه ارمغاني از يأس و نااميدي را براي دشمنان فراهم می آورد، در اين ميان انتخابات اولين دوره مجلس خبرگان رهبري، با شركت هجده ميليوني مردم شجاع و مقاوم ايران در 19 آذر 1361 برگزار گرديد و 75 نفر از نمايندگان مجلس خبرگان تعيين شدند.  در نهايت اولين نشست مجلس خبرگان رهبري كه در واقع نخستين مجلس خبرگان جامعه اسلامي پس از خبرگان قانون اساسي بود، در 23 تيرماه 1362 تشكيل گرديد و با پيام حضرت امام (ره)، افتتاح شد، مهم‌ترين اقدام در كارنامه مجلس اول خبرگان رهبري، تلاش به موقع آن، پس از ارتحال حضرت امام خميني (ره) در تعيين رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مي‌ باشد. 
سالروز ولادت امام رضا (ع) سلام بر تو اى امام هشتم، اى فرزند پيامبر و على، اى پاره تن فاطمه اى جگر گوشه حضرت موسى بن جعفر، و اى امامى كه هر لحظه دل هاى ما به شوق ديدار حرم مطهّرت مى تپد، سلام بر تو اى على بن موسى الرضا، و سلام بر پدارن بزرگوارت و فرزندان پاك و معصومت. فرارسيدن يازدهم ذى القعده سالروز ولادت هشتمين امام معصوم، خورشيد فروزان خراسان، مايه بركت و افتخار كشور ايران، محبوب دلهاى شيعيان، حضرت ابى الحسن على بن موسى الرضا عليه السلام را به همه مسلمانان جهان بالأخصّ شيعيان تبريك مى گوييم.  امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) روز یازدهم ذیقعده سال 148 هـ. ق در مدینه دیده به جهان گشود. دوران امامت آن حضرت 20 سال بود که با سه تن از حکمرانان مستبدّ عباسی، یعنی هارون، امین و مأمون معاصر بود. مامون به فکر آن افتاد که با طرح واگذاری خلافت یا ولایتعهدی به شخصیتی مانند امام رضا علیه السلام، پایه های لرزان حکومت خود را تثبیت کند. امام رضا علیه السلام با ظرافت عملی بی مانند، روشی اتخاذ کرد که هم خواسته ی مامون تامین نشود، و هم سراسر بلاد پهناور اسلام به حق نزدیک شوند. امام رضا علیه السلام هشتمین امام شیعه اثنا عشری است و پیامبر(ص) نام وی را به صراحت ذکر فرموده: علی فرزند موسی، فرزند محمد، فرزند علی، فرزند حسین، فرزند علی، فرزند ابوطالب که درود خدا بر همه آنان باد. کنیه اش ابوالحسن است. برخی از لقبهایش عبارتند از رضا، صابر، زکی، ولی.. . نقش انگشتریش: حسبی الله، یا به روایت دیگر ماشاء الله، لا قوة الا بالله. زادگاهش در مدینه به سال 148 هجری بود. یعنی در همان سالی که جدش امام صادق(ع) در گذشت و این نظر بیشتر علما و تاریخ نویسان است. تاریخ شهادت امام رضا(ع)، بنا به گفته علمای و مورخان بزرگ، سال 203 هجری در طوس بوده است.