eitaa logo
کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام‌شهرجدیدپرند
831 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
56 فایل
﷽ یوسف‌گم‌گشتہ‌باز‌آید، اگر‌ثابت‌شود؛ درفراقش‌مثل‌یعقوبیم وحسرت‌می‌خوریم...! +اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّد‌وَآلِ‌مُحَمَّدوَعَجِّل‌فَرَجَهُم+
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای 32 - دعاي آنحضرت در نماز شب دعای دیگری از حضرت امام زین العابدین عليه السلام را با دقت و تدبر مطالعه کنیم (قسمت دوم) . دشمن تو که براى فریب دادن من از تو مهلت خواسته است و مهلتش ‍ دادى و تا روز جزا فرصت طلبیده است و تو فرصتش بخشیدى، بر من چیره شد. و مرا بر زمین زده است و من از صغائر گناهان عافیت سوز و کبائر معاصى نقمت اندوز سوى تو گریختم. وقتى من به گناه آلوده گشتم و به زشت کارى سزاوار خشم تو شدم، به خیانت روى از من در پیچید و در روى من به ناسپاسى سخن گفت و از من بیزارى جست و پشت کرده بگریخت و مرا با خشم تو تنها گذاشت، مرا تا آستانه انتقام تو نزدیک آورد و رها کرد. کسى نیست مرا شفاعت کند، و آشنایى ندارم که مرا پنده دهد و حصارى نیست تا سنگر من شود و قلعه اى نه که در آن گریزم. اینک در این جا ایستاده زینهار از تو خواهم و نزد تو به قصور خود اعتراف دارم. پس سعت فضل توبر من تنگ نشود و خلعت عفو تو از قامت من کوتاه نیاید و من نومیدترین بندگان تائب تو نباشم، و بى بهره ترین کسانى که با امید به درگاه تو روى آورده اند نشوم و مرا بیامرز که تو بهترین آمرزندگانى. خدایا! تو مرا امر کردى و من ترک فرمان تو کردم و مرا نهى فرمودى و مرتکب نهى تو گشتم و اندیشه بد، کار زشت را به نظر من نیکو نمود، پس از حد در گذشتم. هیچ روز را گواه بر روزه خود نگیرم و هیچ شب را براى بیدارى و عبادت پناه خود قرار ندهم و هیچ سنّتى ستایش من نکند که به آن درست رفتار کرده ام جز واجبات تو را که اگر کسى آنها را فرو گذارد هلاک شود. به بسیارى نوافل به تو توسل نجویم چون وظایف واجبات را هم چنان که باید رعایت ننمودم و از حدود مقرّر تو در گذشته به حریم حرمت راه یافتم و گناهان بزرگ مرتکب شده ام، که تو بر من پرده پوشیدى و مرا رسوا نکردى. در این مقام کسى ایستاده است، که از تو شرمسار، و بر جان خویش ‍ خشمگین و از تو خشنود، با دلى شکسته، و گردنى فرو افکنده، پشتى از بار گناه سنگین، از یک سوى به تو امیدوار و از دیگر سوى از تو ترسان است. صحیفه سجادیه دعا در نماز شب - دعای سی و دوم (این دعا ادامه دارد بخش دیگری از آن را فردا شب مطالعه میکنیم)
حدیث (51) پيامبر صلى الله عليه وآله : اِنَّ خيارَكُمْ اُولُوا النُّهى، قيلَ: يا رَسولَ اللّهِ، وَ مَنْ اُولُوا النُّهى؟ قالَ: هُم اُولُوا الاَْخْلاقِ الحَسَنَةِ وَ الاَْحلامِ الرَّزينَةِ وَ صِلَةِ الاَْرْحامِ وَ البَرَرَةُ بِالاُْمَّهاتِ وَ الاْآباءِ وَ الْمُتَعاهِدينَ لِلْفُقَراءِ وَ الْجيرانِ وَ الْيَتامى وَ يُطْعِمونَ الطَّعامَ وَ يُفْشونَ السَّلامَ فِى الْعالَمِ وَ يُصَلّونَ وَ النّاسُ نيامٌ غافِلونَ؛ «بهترين شما صاحبان عقل هستند». گفته شد: «اى رسول خدا! صاحبان عقل، چه كسانىاند؟». فرمودند: آنان كه داراى اخلاق خوب اند، بردبار و باوقارند، صله رحم مى نمايند، به پدران و مادران نيكى مىكنند، به فقرا، همسايگان و يتيمان رسيدگى مىنمايند، اطعام مىكنند، آشكارا به همه سلام مىكنند و هنگامى كه مردم در خواب و غافلند، نماز (نماز شب) مىگذارند. (كافى، ج 2، ص 240، ح 32)
ذکر روز  دوشنبه:     یا قاضی الحاجات سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اسرا آيه 17 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِنَ الْقُرُونِ مِن بَعْدِ نُوحٍ وَكَفَي بِرَبِّكَ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرَاً بَصِيراً ترجمه : و چه بسيار مردمانى را كه پس از نوح (به كيفر گناه وكفرشان) نابود كرديم و همين كافى است كه پروردگارت به گناهان بندگانش آگاه و بيناست. نکته ها: اين آيه كه انقراض نسلى از بشر و آغاز نظام نوينى در زندگى بشر را بازگو مى كند، نشان مى دهد كه زمان حضرت نوح عليه السلام، نقطه ى عطفى در تاريخ بشر بوده است. زندگى قبل از نوح، بسيار ساده و با جمعيّتى محدود بوده و تاريخ پرماجرايى نداشته است و تداوم نسل بشر، با چند مؤمنى صورت گرفته كه در كشتى همراه نوح عليه السلام بودند. آيه، ضمن اينكه هشدار به غافلان و عبرت براى مردم است، مايه ى تسكين و آرامش پيامبرصلى الله عليه وآله است، كه اگر كافران از آزارشان دست برندارند، گرفتار قهر الهى خواهند شد. پس از قوم نوح، قوم عاد، ثمود، لوط، اصحاب مدين، فرعون، هامان، قارون و اصحاب فيل هم، گرفتار قهر الهى شدند. «من القرون من بعد نوح» پیامها: - ملّت هايى كه در طول تاريخ، به دليل نافرمانى، گرفتار قهر و غضب خدا شده اند بسيارند. «كم اهلكنا» - قهر الهى مخصوص قيامت نيست، در دنيا هم هلاك مى كند. «كم اهلكنا» - تاريخ، سرچشمه ى عبرت و درس است. «من القرون» - توجّه به علم و آگاهى خدا به گناهان، براى تربيت ما كافى است. «كفى بربّك» - براى عذاب و مجازات مجرمان، آگاهى خداوند كافى است ونيازى به شاهد و و بيّنه ندارد. «كفى بربّك...» - انسان گنهكار، بنده ى خداست. «بذنوب عباده» نفرمود: «بذنوب الناس» - خداوند، به باطن ما خبير و به ظاهر ما بصير است. «خبيراً بصيراً» آيه 18 مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاء لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا مَذْمُوماً مَّدْحُوراً ترجمه : هر كس پيوسته زندگى دنياى زودگذر را بخواهد، به مقدارى كه بخواهيم و براى هركه اراده كنيم، در اين دنيا بشتاب فراهم مى كنيم، سپس جهنّم را برايش قرار مى دهيم كه با شرمندگى وطردشدگى، وارد آن خواهد شد. نکته ها: از ديدگاه قرآن، دنياطلبى و دنياگرايى اگر سبب غفلت از آخرت و انحصار خواسته ها در دنيا باشد، نكوهيده است. اين نكته در آيات فراوانى مطرح شده است، از جمله: «يَعلمون ظاهِراً مِن الحَيوة الدّنيا و هم عَن الآخرة هم غافِلون»(45)، «فأعرض عن مَن تَولّى عن ذكرِنا و لم يُرِد الاّ الحيوةَ الدّنيا»(46) و «أرَضيتُم بالحَيوة الدّنيا»(47) در جهان ماديّات نزاع و درگيرى زياد است و همه كس به همه آرزوهايش نمى رسد، پس بايد اندازه و سهميه اى باشد كه چه كسى چه مقدار داشته باشد: «عجّلنا له فيها ما نشاء لمن نريد»، امّا در دنياى معنويات، چون تزاحم و محدوديّتى نيست، همه صد درصد كامياب مى شوند و راه براى بيشتر هم باز است. «كان سعيهم مشكورا»(48) 45) روم، 7. 46) نجم، 29. 47) توبه، 38. 48) اسراء، 19. پیامها: - دنيا زودگذر است. «العاجلة» - انسان، با اراده خلق شده ودر انتخاب آزاد است، ولى اراده ى الهى اصل است. «يريد... لمن نُريد» - آنچه زشت است، خصلت دنياگرايى است، نه اصل دنيا. «كان يُريد العاجله» - خواست انسان بى حدّ و حصر است، پس بايد در چهارچوب اراده ى الهى محدود شود. «ما نشاء» - همه ى دنياخواهان به دنيا نمى رسند. «لمن نُريد» - دنياطلبان دو دسته اند: برخى دنيا و آخرت را مى بازند، «خسر الدنيا و الآخرة» بعضى به بخشى از خواسته هاى دنيايى شان مى رسند. «عجّلنا له فيها ما نشاء» - دنياطلبان و صاحبان اهداف مادّى، شايد به مقدارى از نام و نان برسند، ولى قيامتشان تباه است. «جعلنا له جهنّم» - پايان دنياطلبى، پشيمانى و دوزخ است. «جعلنا له جهنّم» - دنياطلبان، هم در آتش مى سوزند (عذاب جسمى)، هم تحقير مى شوند (عذاب روحى). «يَصليها مَذموماً مَدحوراً»
‼️گرفتن نبض و دیدن چشم و گوش خانم ها توسط پزشک مرد 🔷س 1529: گرفتن نبض و یا دیدن چشم و گوش و دهان و دندان خانمها توسط پزشک مرد اشکال دارد؟ ✅ج: گوش ازجمله قسمت هایی است که خانم باید از نگاه نامحرم بپوشاند؛ بنابراین اگر مجوزی ندارد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس جایز نیست اما اگر اضطرار باشد )پزشک همجنس موجود نباشد( اشکالی ندارد. درباره معاینه دهان و دندان و چشم هم بنابر احتیاط واجب پزشک غیرهمجنس برای معاینه و معالجه نگاه نکند ولی اگر پزشک همجنسی وجود ندارد باز هم مثل سایر موارد اشکالی ندارد. درباره گرفتن نبض هم اگر از روی لباس باشد یا پزشک دستکش داشته باشد و مفسده ای وجود نداشته باشد، اشکالی ندارد. اما اگر پزشک دستکش ندارد و از روی لباس هم نیست و بدن خانم لمس میشود، این کار جایز نیست مگر در صورت اضطرار. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️برآمدگی موی سر خانمها از زیر چادر یا روسری 🔷س 1530: خانمهایی که موی بلند دارند و موی خود را در زیر روسری یا چادر در پشت سرشان میبندند به گونه ایکه یک برآمدگی زیر روسری یا چادر ایجاد میشود، این مسئله شرعاً چه حکمی دارد؟ ✅ج: اگر این وضع به گونه ای باشد که جلب توجه نامحرم کند یا خانم انگشتنما شود و شکل و شمایل خاصی پیدا کند حرام است اما اگر در آن حد نباشد اشکالی ندارد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
حدیث (52) امام صادق عليه السلام : خَمْسُ خِصالٍ مَنْ فَـقَـدَ واحِدَةً مِنْهُنَّ لَمْ يَزَلْ ناقِصَ العَيْشِ زائِلَ الْعَقْلِ مَشْغولَ الْقَلْبِ، فَاَوَّلُّها: صِحَّةُ البَدَنِ وَ الثّانيَةُ: اَلاَْمْنُ وَ الثّالِثَةُ: اَلسَّعَةُ فِى الرِّزْقِ، وَ الرّابِعَةُ: اَلاَْنيسُ الْمُوافِقُ (قال الراوى:) قُلْتُ: و مَا الاَْنيسُ الْمُوافِقُ؟ قال: اَلزَّوجَةُ الصّالِحَةُ، وَ الوَلَدُ الصّالِحُ، وَ الْخَليطُ الصّالِحُ وَ الخامِسَةُ: وَ هِىَ تَجْمَعُ هذِه الْخِصالَ: الدَّعَةُ؛ پنج چيز است كه هر كس يكى از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگىاش كمبود دارد و كم خرد و دل نگران است: اول، تندرستى، دوم امنيت، سوم روزى فراوان، چهارم همراهِ همرأى. راوى پرسيد: همراهِ همرأى كيست؟ امام فرمودند: همسر و فرزند و همنشين خوب و پنجم كه در برگيرنده همه اينهاست، رفاه و آسايش است. (خصال، ص 284)
دعای 32 - دعاي آنحضرت در نماز شب دعای دیگری از حضرت امام زین العابدین عليه السلام را با دقت و تدبر مطالعه کنیم (قسمت سوم) و چون تو سزاوارترى از همه کسى به امید و شایسته تر به ترس و بیم، پس آنچه امیدوارم اى پروردگار من به من ارزانى دار و از آنچه میترسم مرا ایمن گردان و از رحمت خود بهره مند کن که کریمترین کسى که از او حاجت خواهند، تویى. خدایا اکنون که به پرده عفو، عیب مرا پوشیدى، و میان همگان در سراى فانى، غرق نعمتهاى خود ساختى، در سراى باقى نیز از رسوایى ها محفوظ دار. در آن جا که گواهان مى ایستند از فرشتگان مقرّب، و پیغمبران معظم، و شهیدان جان باخته در راه دین و شایستگان مؤمنین. من کار زشت خود را از همسایه پنهان مى کنم و از نمودن راز خود به خویشاوندان شرم دارم. چون یقین ندارم سرّ مرا مى پوشند، اما به آمرزش تو اعتماد دارم تو سزاوارترین کسی به اعتماد داشتن و بخشنده ترین کسی که چشم امید به تو است و مهربان ترین کسى که توقع عفو از تو باید داشت پس بر من ببخشاى. خدایا من آبى پست و ناچیز بودم، مرا از مجراهاى باریک میان استخوانهاى درهم فشرده پشت پدر در تنگناى رحم فرود آوردى و در میان چند پرده نهان کردى و از حالى به حالى گردانیدى تا صورت من کامل گشت و اندام ها براى من آفریدى چنان که در کتاب خود فرمودى: ثُمَّ خلقنَا النُّطفة عَلَقَةً فخلقنا العلقة مُضْغَةً فخلقنا المضغة عِظَاما فکسونا الْعِظَامَ لَحْما ثُمَّ اءَنْشَاءْناه خَلْقا آخَرَ تا وقتى که محتاج روزى تو گشتم و از ریزش فضل تو بى نیاز نبودم از زیادتى آب و طعام کنیزکت که مرا در شکم او جاى داده و به رحم او سپردى براى من خوراک مقرر داشتى. و اگر در آن حال مرا واگذاشته و به تدبیر خود سپرده بودى تاب و توان از من رفته و نیرو از من دور گشته بود. صحيفه سجادیه دعا در نماز شب - دعای سی و دوم (این دعا ادامه دارد بخش دیگری از آن را فردا شب مطالعه میکنیم)
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اسرا آيه 19 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَمَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ وَسَعَي لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُوراً ترجمه : و هر كس خواهان آخرت باشد و براى آن تلاش شايسته و در خور كند، و مؤمن باشد، پس تلاش آنان سپاس گزارده مى شود. پیامها : - انسان، آزاد وداراى اراده است. «مَن أراد» - آخرت، بدون تلاش به دست نمى آيد. «سَعى لها» - براى سعادت اخروى، تلاش ويژه اى لازم است. «سَعى لها سَعيَها» - ايمان، شرط نتيجه گيرى از تلاش هاى دنيوى است. «و هو مؤمن» - شرط سعادت اخروى، ايمان و تلاش است. «كان سعيهم مشكوراً» - تلاش مؤمنان مورد تقدير و سپاس است، چه به نتيجه برسد يا نرسد. «كان سعيهم مشكورا» - دست يابى دنياگرايان به دنيا، احتمالى است، «عجّلنا... لِمَن نريد» ولى دست يابى مؤمنان آخرت گرا به پاداش، قطعى است. «كان سعيهم مشكورا» - اراده وتلاش انسان در سعادت او نقش دارد. «أراد... سعى... كان سعيهم مشكورا» - تشكّر از تلاش ديگران، كارى الهى است. «كان سعيهم مشكورا» - سپاس خدا از مؤمنان، بالاتر از باغ بهشت است، چون تشكّر هر كس، به اندازه ى شعاع وجودى اوست. «كان سعيهم مشكورا» - هر سعى و تلاشى مورد تقدير و ستايش خدا نيست. «مَن اراد الآخرة و سَعى لها... كان سعيهم مشكورا» آيه 20 كُلاًّ نُّمِدُّ هَـؤُلاء وَهَـؤُلاء مِنْ عَطَاء رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاء رَبِّكَ مَحْظُوراً ترجمه : ما از عطاى پروردگارت، اينان (فرصت طلبان) و آنان (دنيا طلبان) را كمك مى كنيم و عطاى پروردگارت از كسى منع نمى شود. نکته ها: خداوند انسان ها را آزاد آفريد و با در اختيار قرار دادن امكانات، آنان را آزمود تا نحوه ى عمل و گزينش آنان روشن شود و معامله كنندگان با خدا، از ديگران جدا شوند، مثل سازمان آب و برق كه اين دو نعمت را در اختيار همه ى خانه ها قرار مى دهد، تا افراد با انتخاب خود، از آنها استفاده ى خوب يا بد بكنند. پیامها: - سنّت خدا براين است كه نعمت و امداد خويش را در اختيار همگان قرار دهد، تا هركس صفات خوب و بد خويش را بروز دهد. «كلاً نُمِدّ» - ايمان به خداوند وآخرت طلبى، با برخوردارى از امكانات مادّى منافاتى ندارد. «كلاً نُمدّ» - الطاف الهى از شئون ربوبيّت و تفضّل اوست، وگرنه ما طلبى از او نداريم. «عطاء ربّك» - عطاى خداوند، هميشگى است. «ما كان عطاء ربّك محظوراً»
25 تیر ماه ؛ روز بهزیستی و تامین اجتماعی سازمان بهزیستی كشور، به موجب لایحه قانونی سال 1359 در جهت تحقق مفاد اصول ۳، ٢١ و ٢۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در زمینه تحقق عدالت اجتماعی تشكیل شده است. روز بهزیستی و تامین اجتماعی 25 تیرماه در کشورمان ایران" روز بهزیستی و تامین اجتماعی" نامگذاری شده است. سازمان بهزیستی سازمان بهزیستی كشور، به موجب لایحه قانونی سال 1359 در جهت تحقق مفاد اصول ۳، ٢١ و ٢۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در زمینه تحقق عدالت اجتماعی تشكیل شده است. در واقع بهزیستی، سازمانی فرهنگی، اجتماعی و امدادی است که به منظور گسترش رحمت الهی در جامعه و حفظ ارزش ها و کرامات والای انسانی، مجموعه خدماتی را ارائه می دهد. سازمان بهزیستی برای کمک به قشرهای محروم و انسان هایی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ارثی و نیز داشتن مشکلات جسمی، روانی، عاطفی، گرفتار مشکلات و دچار عدم تعادل شده اند، تأسیس شده است. سازمان بهزیستی با کمترین حمایت های دولتی و با تکیه بر مشارکت مردمی و همکاری سازمان ها، در راه گسترش خدمات توان بخشی، امدادی، بازپروری و کمک به تأمین حداقل نیازهای گروه های کم درآمدی که قادر به توانایی و خودکفایی اقتصادی نیستند، فعالیت می کند. بهزیستی، سازمانی فرهنگی، اجتماعی و امدادی است روش های موجود برای ارائه خدمات بهزیستی خدمات بهزیستی در سه بخش به نیازمندان و مدد جویان عرضه می شود: 1- امور فرهنگی و پیشگیری : در این بخش دو دفتر فعالیت می كنند، دفتر آموزش و پژوهش و و دفتر پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی. 2-امور اجتماعی : در این بخش، كار از پیچیدگی برخوردار است. بازآموزی و بازپروری گروههایی چون معتادان، متكدیان، زنان ویژه ، فرزندان و زنان بی سرپرست و مانند اینها نیازمند مشاركت عمومی و یاری همه جانبه است ،به این منظور باید مربیان، روانشناسان و مددكاران اجتماعی ورزیده به كار گرفته شوند. 3-خدمات امور توانبخشی : از طریق دفاتر توانبخشی و امور اجتماعی معلولین، توانبخشی حرفه ای و دفتر توانپزشكی، پیراپزشكی و وسایل توانبخشی به معلولین جسمی و ذهنی، خدمات توانبخشی ارائه می شود. دریافت كنندگان خدمات از این بخش، نابینانیان ، ناشنوایان و معلولان جسمی – حركتی هستند . افراد دارای معلولیت ذهنی با توجه به بهره هوشی به سه گروه عمیق ( ایزوله) تربیت بدنی و آموزش پذیر تقسیم می شوند. همچنین معلولین جسمی و ذهنی توام كه از بدترین نوع معلولیت ها است، زیر پوشش این بخش از سازمان بهزیستی هستند.
ذکر روز  سه شنبه:     یا ارحم الراحمین سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید التماس دعا
بخش عمده منابع مالی سازمان تامین اجتماعی از محل حق بیمه‌ها تأمین می‌شود عوامل پیدایش تأمین اجتماعی اختلاف شرایط، امکانات، ویژگی های طبیعی، چگونگی نظام های حاکم بر اجتماعات و استعدادهای افراد، ایجاب می کند که زندگی همه انسان ها، در یک سطح نباشد و همگی نتوانند از درآمد مساوی برخوردار باشند. از دیرباز، بشر شاهد محرومیت ها و کمبودهای فراوانی بوده است؛ بیکاری، بیماری، نقص عضو، سوانح و حوادث را بر پیکر برخی هم نوعان احساس می کرد و رنج می برد و برای درمان آن، راه های مستقل و محترمانه ای را جست و جو و ارائه می کرد که یکی از آن ها «تأمین اجتماعی» است. به طورکلی، وجود سه عامل، زمینه پیدایش«تأمین اجتماعی» را در دنیا فراهم آورده است: اول، نفع شخصی و اهمیتی که هر فرد برای منافع خود قائل است؛ دوم، احساس خیرخواهی و نوع دوستی؛ سوم، احساس سرنوشت مشترک که می توان از آن به احساس صنفی نیز تعبیر نمود. سازمان تأمین اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که مأموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است. براساس قانون، سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی است که بخش عمده منابع مالی آن از محل حق بیمه‌ها (با مشارکت بیمه شده و کارفرما) تأمین می‌شود و متکی به منابع دولتی نیست. به همین دلیل، دارایی‌ها و سرمایه‌های آن متعلق به اقشار تحت پوشش در نسل‌های متوالی است و نمی‌تواند قابل ادغام با هیچ یک از سازمان‌ها و مؤسسات دولتی یا غیردولتی باشد. تکیه‌گاه اصلی سازمان تأمین اجتماعی مشارکت سه‌جانبه کارفرمایان، بیمه‌شدگان و دولت در عرصه‌های مختلف سیاستگذاری، تصمیم‌گیری‌های کلان و تأمین منابع مالی است. اصول و مبانی بیمه‌گری این سازمان به نحوی تنظیم شده که بین اهداف اصلی آن با اهداف کلان نظام اقتصادی کشور همسویی کامل وجود دارد. تعهدات سازمان تامین اجتماعی برابر استانداردهای تعیین شده به وسیله سازمان بین‌المللی کار و سازمان بین‌المللی تأمین اجتماعی تنظیم شده و بالاترین حد این استانداردها را در بر می‌گیرد. چگونگی تحقق این تعهدات و ارایه خدمات به وسیله این سازمان را قانون معین کرده است. مهم‌ترین تعهدات و خدمات سازمان تأمین اجتماعی برمبنای قانون تأمین اجتماعی و مقررات مربوط به آن: - حمایت در برابر حوادث، بیماری‌ها و بارداری -  مستمری بازنشستگی - مستمری از کارافتادگی - مستمری بازماندگان - مقرری بیمه بیکاری - غرامت دستمزد ایام بیماری - پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی - کمک هزینه ازدواج