eitaa logo
کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام‌شهرجدیدپرند
828 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
57 فایل
﷽ کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام استان‌تهران، شهرجدید‌پرند، فاز۲، میدان‌ایمان اطلاع‌رسانی مراسمات گزارش‌های تصویری اعلان‌های ملی، مذهبی و مناسبتی کمک‌های مردمی 6037997976803461 مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
حدیث (57) امام على عليه السلام : عَلَى الْعاقِلِ اَنْ يُحْصى عَلى نَفْسِهِ مَساويَها فِى الدّينِ وَ الرَّأىِ وَ الاَْخْلاقِ وَ الاَْدَبِ ، فَيَجْمَعُ ذلِكَ فى صَدْرِهِ اَوْ فى كِتابٍ وَ يَعْمَلُ فى اِزالَتِها ؛ بر عاقل است كه بدىهايش را در دين، انديشه، اخلاق و ادب يادداشت كند و به خاطرش بسپارد و براى از بين بردن آنها بكوشد. (بحار الأنوار ، ج 75، ص 6)
( دعای 35 ) دعاي آنحضرت در رضا به قضاي حق دعای دیگری از حضرت امام زین العابدین عليه السلام را با دقت و تدبر مطالعه کنیم خداى را سپاس گویم و به حکم او رضا دهم. گواهى میدهم که خداى تعالى روزى بندگان را به عدل بخش کرده، و به هر یک از آفریدگان بیش از حاجتش عطا فرموده است. خدایا! درود بر محمد و خاندان او فرست، و مرا بدانچه به آنها ارزانى داشته اى شیفته مکن، و آنان را به آنعمتى که از من منع فرموده اى فریفته مساز. من برآفریدگان تو رشک نبرم و حکم تو را خوار نشمارم. خدایا! درود بر محمد و آل او فرست، و دل مرا بر تقدیر خود خوش کن، و سینه مرا تنگ مگردان تا به حکم تو راضى باشم و یقین مرا محکم تر کن تا اقرار کنم که قضاى تو جز به حکمت جارى نمى شود و بر آنچه به من عطا نکرده اى تو را بیشتر سپاس گویم از آنچه به من ارزانى داشته اى. و مرا حفظ کن از این که بى نوایى را پست و خوار انگارم یا دولتمند را بزرگ و ارجمند پندارم، چون ارجمند آن است که به طاعت تو ارجمند گردد، و خواجه آن که به بندگان تو بزرگى یابد. پس درود بر محمد و آل او فرست، و ما را از مالى برخوردار گردان که پایان نپذیرد و عزتى ده که از دست ما نرود، و ما را از ملک جاویدان کامران و برخودار دار که تویى یکتا و یگانه بى نیاز، که نه فرزند آورى و نه فرزند کسى بودى و مانند تو کسى نیست. صحیفه سجادیه دعا در رضا به قضای حق - دعای سی و پنجم
روز بزرگداشت آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی پدرش ، آیه الله حاج سید مصطفی کاشانی ، از علما و مراجع بزرگ شیعه در عصر خویش بود که در سال 1280 ش . از ایران به نجف اشرف هجرت کرد و به تحقیق و تدریس پرداخت . سید ابوالقاسم که در این هنگام ، جوانی شانزده ساله بود – همراه پدر عازم نجف اشرف گردید و در آنجا علاوه بر استفاده از حلقه درس پدر و دیگر اساتید، دوره سطح را به پایان برد و سپس در درس آیه الله میرزا محمد تقی شیرازی و آیه الله آخوند خراسانی شرکت جست . او از همان آغاز جوانی به نکته سنجی و دقت نظر مشهور شده و در دانش ‍ سر آمد بود؛ بطوری که در 25 سالگی به درجه اجتهاد دست یافت و بزرگانی مانند آیه الله شیخ الشریعه اصفهانی ، آیه الله آقا ضیاء الدین عراقی و آیه الله صدر در نوشته های خود، مقام علمی اش را با القابی نظیر ((شکافنده دریای علم ))، ((کلید در گنجهای دقیق )) و… ستودند و آیه الله میرزا محمد تقی شیرازی ، تقلید از وی را تاءیید می نمود.(384) او از جوانی دارای افکار آزادیخواهانه و ستم ستیز بود و از این رو در منطقه ای به وسعت جهان اسلام با استعمار و استبداد وارد مبارزه شد. سید ابوالقاسم کاشانی (متولد سال ۱۲۶۴ش - وفات سال ۱۳۴۰ش)، فقیه و سیاست‌مدار ایرانی. او در عراق بر علیه انگلیس مبارزه می‌کرد و در سال ۱۲۹۹ شمسی به تهران آمد. کاشانی از فعالان سیاسی دهه ۲۰ بوده و به همراه محمد مصدق نفت ایران را ملی کردند. رسمیت یافتن تعطیلی روزشهادت امام صادق(ع) در ایران با درخواست وی و دستور دکتر مصدق انجام شد. آیت‌الله کاشانی پس از یک دوره بیماری در ۲۳ اسفند۱۳۴۰ش (برابر با ، ٧ شوال ١٣٨١ ق) بر اثر بیماری حاد برونشیت درگذشت. پیکر وی را پس از تشییع در حرم عبدالعظیم(ع) به خاک سپردند.[۴۰] در سراسر کشور مراسم‌های مختلفی برای این روحانی مبارز برگزار شد. 
ذکر روز  یکشنبه:     یا ذالجلال والاکرام سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اسرا آیه 27 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُوراً ترجمه : همانا اسرافكاران برادران شيطان هايند و شيطان نسبت به پروردگارش بسيار ناسپاس بود. نکته ها: كلمه ى «اَخ» در عربى هم به معناى برادر، هم به معناى ملازم و همراه مى باشد. مثل «اَخو السفر» به كسى كه پيوسته در سفر است، و «اَخو الكَرَم» كه به انسان كريم گفته مى شود. برادرى گاهى نسبى است، گاهى مسلكى ومرامى؛ اسرافكاران برادران مسلكى شيطانند. «اِخوان الشياطين» يعنى كسانى كه در مسير شيطان و همراه اويند. در قرآن، پيوسته از وسوسه يا ولايت شيطان بر افراد، سخن به ميان آمده است، اما تنها موردى كه «اِخوان الشياطين» آمده اين آيه است، يعنى اسرافكاران همكار شيطانند، نه تحت امر او. پس كار از وسوسه شدن گذشته و به مرحله ى همكارى و معاونت رسيده است. چنانكه در جاى ديگر آمده است: «نُقيّض له شيطاناً فهو له قرين»(66) «تَبذير»، گرچه بيشتر در مسائل مالى است، ولى در مورد نعمت هاى ديگر نيز وجود دارد، مانند هدر دادن عمر و جوانى، به كار گرفتن فكر، چشم، گوش و زبان در راه ناصحيح، سپردن مسئوليّت ها به افراد ناصالح، پذيرش مسئوليّت بدون داشتن لياقت و بيش از حد توان و ظرفيّت، آموزش و آموختن مطالب غير ضرورى وغير مفيد و امثال اينها.(67) 66) زخرف، 36. 67) تفسير اطيب البيان. پیامها: - مصرف مال و دارايى در غير مورد آن، كارى شيطانى ونوعى ناسپاسى است. «المبذّرين... اِخوان الشياطين» - مبذّر و اهل ريخت و پاش بايد تحقير شود، نه آنكه مورد تقدير و احترام قرار گيرد. «اِخوان الشياطين» - مؤمن با مؤمن برادر است، «انّما المؤمنون اِخوَة»(68) و اسرافكار با شيطان. «انّ المبذّرين... اِخوان الشياطين» - تبذير، نشانه ى كفران و ناسپاسى است، نه نشانه ى سخاوت و بخشندگى. «المبذّرين... لربّه كفوراً» 68) حجرات، 10.
حدیث (58) امام على عليه السلام : اَللّهُمَّ ارْزُقنى عَقْلاً كامِلاً وَ عَزْما ثاقِبا وَ لُبّا راجِحا وَ قَلْبا زَكيّا وَ عِلْما كَثيرا وَ اَدَبا بارِعا وَاجْعَلْ ذلِكَ كُلَّهُ لى وَلا تَجْعَلْهُ عَلَىَّ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ؛ خدايا مرا عقلى كامل ، تصميمى نافذ، خردى برتر، دلى پاك، دانشى فراوان و ادبى والا روزى كن و تمام اينها را به سود من قرار ده نه به زيانم،اى مهربانترين مهربانان. (بحار الانوار،ج84،ص325)
‼️مال گمشده ای که در مسیر راه افتاده 🔷س 1541: #برداشتن مالی که #گم_شده است و صاحب آن معلوم نیست، چه حکمی دارد؟ ✅ج: برداشتن آن کراهت دارد و اگر بردارد، باید به احکام آن عمل کند. #احکام_لقطه #مال_گمشده 🆔 @resale_ahkam
‼️معیار تشخیص موسیقی حلال 🔷س 1542: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید. ✅ج: هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل اللّه که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می شود و فرقی نمی کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این‌گونه نباشد به‌خودی خود اشکال ندارد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
( دعای 36 ) دعاي آنحضرت به وقت شنيدن رعد دعای دیگری از حضرت امام زین العابدین عليه السلام را با دقت و تدبر مطالعه کنیم خدایا! این دو (رعد و برق) دو نشانه از نشانه هاى قدرت تواند، و دو خدمتگزار از خدمتگزاران حضرت تو، سوى فرمان تو مى شتابند، یا به رحمت و سود و یا نقمت و زیان، پس بدین دو باران بد بر ما مبار، و جامه بلا بر ما مپوشان. خدایا! درود بر محمد و آل او فرست، و سود و برکت این ابرها را بر ما فرو بار، و آزار و زیان آن را از ما دور گردان، و به ما گزندى مرسان ، و معیشت ما را آسیبى مفرست. خدایا! اگر آن را براى انتقام و عذاب برانگیخته، و به خشم فرستاده اى، ما از خشم تو پناه به تو میبریم، و به لابه و زارى از تو مى خواهیم از ما درگذرى، و این بلا را سوى مشرکان فرستى و آسیاى عذاب را بر ملحدان بگردانى. خدایا خشکى زمینهاى ما را به ریزش باران زایل کن، و به روزى خود اندوه سینه ما را بیرون بر، و ما را به غیر خودت مشغول مکن، و سرچشمه احسان خویش را از ما قطع مفرما، توانگر آن است که تو روزیش دهى و تندرست آن که تو از بلا محفوظش دارى. هیچ کس وسیله ندارد که عذاب تو را باز گرداند یا از خشم تو به سلامت گذرد، هر حکم بخواهى درباره هر که بخوانى روان مى سازى و هرچه بخواهى درباره هر کس که اراده کنى مجرى مى دارى. سپاس تو را که از بلا ما را نگاه داشتى، و شکر تو را که نعمت خویش به ما عطا فرمودى، سپاسى که از سپاس سپاسگزاران پیش افتد و درگذرد، شکرى که آسمان و زمین را پر کند. تویى که نعمت هاى بزرگ مى دهى و عطاهاى سترک مى بخشى و سپاس ‍ اندک را مى پذیرى و شکر کم را پاداش مى دهى، کار تو نیکوو فعل تو جمیل، تویى صاحب هر نعمت، معبودى جز تو نیست و بازگشت سوى تو است. صحیفه سجادیه دعا به وقت شنیدن رعد - دعای سی و ششم
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اسرا آیه 28 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَإِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغَاء رَحْمَةٍ مِّن رَّبِّكَ تَرْجُوهَا فَقُل لَّهُمْ قَوْلاً مَّيْسُوراً ترجمه : و اگر به انتظار رحمتى از پروردگارت كه به آن اميدوارى، از آنان اعراض مى كنى، پس با آنان سخنى نرم بگو. نکته ها: اين آيه، درباره ى برخورد مناسب با مردم است. لذا پيامبر حتّى آنگاه كه در انتظار گشايش و رحمت الهى بود، اگر كسى از ايشان چيزى درخواست مى كرد كه حضرت آن را نداشت، برايش دعا مى كرد و مى فرمود: خداوند، ما و شما را از فضل خويش روزى دهد.(69) فاطمه ى زهراعليها السلام هنگامى كه براى كمك در كارهاى خانه ى خود، از پيامبر كنيزى درخواست كرد، حضرت فرمود: در مسجد 400 نفرند كه لباس و غذا ندارند، اگر چنين نبود، خدمتكارى برايت تعيين مى كردم. آنگاه تسبيحات معروف به «تسبيح حضرت زهرا» را به او آموخت.(70) قرآن درباره ى نحوه ى سخن گفتن با مردم، دستورهايى دارد، از جمله اينكه با آنان سخنى نرم، ملايم، آسان، استوار، معروف و رسا گفته شود. «قَولاً مَيسوراً»، «قولاً لَيّناً»(71)، «قولاً كريماً»(72)، «قولاً سَديداً»(73)، «قولاً مَعروفاً»(74)، «قولاً بَليغاً»(75) 69) تفسير لاهيجى. 70) تفسير نورالثقلين. 71) طه، 44. 72) اسراء، 23. 73) نساء، 9. 74) نساء، 8. 75) نساء، 63. پیامها: - پيامبران نيز گاهى دستشان براى كمك به ديگران خالى است. «اِبتغاء رحمةٍ من ربّك ترجوها» - بايد به رحمت الهى اميدوار بود. «رحمةٍ من ربّك» - ما از خدا طلبكار نيستيم، آنچه هم بدهد از رحمت اوست. «رحمةٍ من ربّك» - تلاش واميد بايد در كنار هم باشد وهيچكدام به تنهايى كافى نيست. «اِبتغاء... ترجوها» - مؤمن در جستجوى امكانات براى رسيدگى به محرومان است. «اِبتغاءرحمةٍ» - امكانات مادّى را از رحمت الهى بدانيم. «اِبتغاء رحمة من ربّك» - امكانات مادّى در جهت تربيت و تكامل انسان است. «رحمةٍ من ربّك» - نداشتن، عذر پذيرفته اى براى ترك انفاق و كمك نكردن است. «تعرضنّ عنهم ابتغاء...» - اگر نياز مالى كسى را برطرف نكرديم، لااقل دل او را با سخن شايسته به دست آوريم. «قل لهم قولاً ميسوراً» - به فقرا وعده اى بدهيد كه بتوانيد عمل كنيد و مشكل زا نباشد. «قل لهم قولاً ميسوراً»
ذکر روز  دوشنبه:     یا قاضی الحاجات سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید التماس دعا
‼️مستطیع شدن زن در صورت مطالبۀ مهریه 🔷س 1546: اگر مهریۀ زن برای مخارج حج واجب کفایت کند، حج بر او واجب است و باید مهریه را از شوهرش مطالبه کند؟ ✅ج: در صورتی که شوهر توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، زن نمی‌تواند مهریه را مطالبه کند و مستطیع نیست، ولی اگر شوهر تمکّن دارد و مطالبۀ مهریه برای زن مفسده‌ای ندارد، واجب است مهریه را مطالبه کند و به حج برود و اگر مطالبۀ آن برای او مفسده داشته باشد مثل اینکه منجر به نزاع و طلاق شود، مستطیع نیست و واجب نیست مطالبه کند. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam