دوستان، پیشکسوتان و همکاران عزیز یکی از دعاهای بسیار مجرب و پرمعنا و مفهوم برای درخواست تعجیل در ظهور آقا و مولایمان حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است
در هر روز بخشی از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم
دعاي ندبه
كه مستحب است در چهار عيد يعني عيد فطر و قربان و غدير و روز جمعه بخوانند و آن دعا اين است:
(بخش دوازدهم ) تقاضای عاجزانه منتظران از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و استعانت از خداوند
مَتَي تَرَانَا وَ نَرَاكَ وَ قَدْ نَشَرْتَ لِوَاءَ النَّصْرِ تُرَي
چه زمان مارا مي بيني، و ما تو را مي بينيم، درحالي كه پرچم پيروزي را گسترده اي،
أَ تَرَانَا نَحُفُّ بِكَ وَ أَنْتَ تَؤُمُّ الْمَلأََ وَ قَدْ مَلأَْتَ الأَْرْضَ عَدْلاً
آيا آن روز در مي رسد كه ما را ببيني كه تو را احاطه كنيم، و تو جامعه جهاني را پيشوا مي شوي درحالي كه زمين را از عدالت انباشتي،
وَ أَذَقْتَ أَعْدَائَكَ هَوَاناً وَ عِقَاباً وَ أَبَرْتَ الْعُتَاهَ وَ جَحَدَهَ الْحَقِّ
و دشمنانت را خواري و كيفر چشانده اي، و متكبّران و منكران حق را نابود كرده اي
وَ قَطَعْتَ دَابِرَ الْمُتَكَبِّرِينَ وَ اجْتَثَثْتَ أُصُولَ الظَّالِمِينَ وَ نَحْنُ نَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
و ريشه سركشان را قطع نموده اي، و بيخ و بن ستمكاران را بركنده اي، تا ما بگوييم: ستايش خاص خدا، پروردگار جهانيان است.
اَللَّهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكُرَبِ وَ الْبَلْوَي وَ إلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَي وَ أَنْتَ رَبُّ اﻵْخِرَهِ وَ الدُّنْيَا (اَلأُْولَي)
خدايا تو برطرف كننده سختيها و حوادث ناگواري، از تو ياري مي طلبم، كه ياري و كمك تنها نزد توست، و تو پروردگار آخرت و دنيايي،
فَأَغِثْ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلَي وَ أَرِهِ سَيِّدَهُ يَا شَدِيدَ الْقُوَي
پس اي فريادرس درماندگان، به فرياد بنده كوچك گرفتارت برس، و سرورش را به او نشان بده اي صاحب نيروهاي شگرف، و به ديدار سرورش،
وَ أَزِلْ عَنْهُ بِهِ الأَْسَي وَ الْجَوَي وَ بَرِّدْ غَلِيلَهُ يَا مَنْ عَلَي الْعَرْشِ اسْتَوَي وَ مَنْ إِلَيْهِ الرُّجْعَي وَ الْمُنْتَهَي
اندوه و سوز دل را از او بزداي، و آتش تشنگي اش را خاموش كن، اي كه بر عرش چيره اي، و بازگشت و سرانجام به سوي اوست،
اَللَّهُمَّ وَ نَحْنُ عَبِيدُكَ التَّائِقُونَ إِلَي وَلِيِّكَ الْمُذَكِّرِ بِكَ
خدايا، ما بندگان به شدّت مشتاق به سوي ولي تو هستيم، آنكه مردم را به ياد تو و پيامبرت اندازد،
وَ بِنَبِيِّكَ خَلَقْتَهُ لَنَا عِصْمَهً وَ مَلاَذاً وَ أَقَمْتَهُ لَنَا قِوَاماً وَ مَعَاذاً وَ جَعَلْتَهُ لِلْمُؤْمِنِينَ مِنَّا إِمَاماً
و تو او را براي ما نگهبان و پناهگاه آفريدي، و او را قوم و امان ما قرار دادي، و او را پيشواي اهل ايمان از ما گرداندي،
فَبَلِّغْهُ مِنَّا تَحِيَّهً وَ سَلاَماً وَ زِدْنَا بِذَلِكَ يَا رَبِّ إِكْرَاماً وَ اجْعَلْ مُسْتَقَرَّهُ لَنَا مُسْتَقَرّاً وَ مُقَاماً
از جانب ما به او تحيّت و سلام برسان، و به اين وسيله اكرام بر ما را اي پروردگار بيفزا، و جايگاه او را، جايگاه و اقامتگاه ما قرار ده،
وَ أَتْمِمْ نِعْمَتَكَ بِتَقْدِيمِكَ إِيَّاهُ أَمَامَنَا حَتَّي تُورِدَنَا جِنَانَكَ (جَنَّاتِكَ) وَ مُرَافَقَهَ الشُّهَدَاءِ مِنْ خُلَصَائِكَ
و نعمتت را با پيش انداختن او در پيش روي ما كامل گردان، تا ما را وارد بهشتهايت نمايد، و به همنشيني شهيدان از بندگان خالصت نايل نمايد.
‼️سستی در تحصیل علم
🔷س 1769: سستی و تنبلی در تحصیل علم و تلف کردن وقت چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟
✅ج: تضييع وقت به بطالت و بيکاری دارای اشکال است و دانشجو تا وقتی که از مزايای مخصوص دانشجويی استفاده میکند بايد از برنامههای درسی مخصوص دانشجويان متابعت کند و الا استفاده از آن مزايا از قبيل شهريه و کمک هزينه و غيره برای او جايز نيست.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
حدیث (20) امام على عليه السلام :
اِنَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا يُعْرَفانِ بِالنّاسِ، وَ لكِنِ اعْرِفِ الْحَقَّ بِاتِّباعِ مَنِ اتَّبَعَهُ وَ الْباطِلَ بِاجْتِنابِ مَنِ اجْتَنَبَهُ؛
حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند
بلكه حق را به پيروى كسى كه از آهن (حق) پيروى مى كند بشناس(یعنی افراد-به غیر از معصوم- حجت نیستند مگر اینکه به سوی حق حرکت کنند)
و باطل را به دورى کردن كسى كه از آن (باطل) دورى مى كند.
امالى(طوسى) ص 134
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره کهف
آیه 27
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَاتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِن كِتَابِ رَبِّكَ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَلَن تَجِدَ مِن دُونِهِ مُلْتَحَداً
ترجمه :
وآنچه را كه از كتاب پروردگارت به تو وحى شده است (بر مردم) بخوان، (سنّت ها و) كلمات الهى را تغيير دهنده اى نيست و هرگز جز او پناهگاهى نخواهى يافت (كه به آن پناهنده شوى).
نکته ها:
از بهانه هاى مخالفان پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله، اين بود كه از آن حضرت تقاضاى تغيير و تبديل قرآن را داشتند و مى گفتند: «ائت بقرآنٍ غير هذا او بَدّله»(29) قرآن ديگرى بياور يا آن را عوض كن. پيامبر در جواب آنان مى فرمود: اين در اختيار من نيست، تبديل آيات تنها كار خداوند است.
29) يونس، 15.
پیامها :
- وحى و نزول كتب آسمانى لازمه ى ربوبيّت الهى و در مسير تربيت انسان است. «ما اوحى اليك من كتاب ربّك»
- قرآن از هر گونه تغيير و تحريف مصون بوده است. آنگونه كه پيامبر اسلام خاتم پيامبران است، قرآن نيز آخرين كتاب آسمانى است. «لامبدّل لكلماته»
آیه 28
وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطاً
ترجمه :
وبا كسانى كه پروردگارشان را (همواره و در هر) صبحگاه و شامگاه مى خوانند و خشنودى او را مى جويند، خود را شكيبا ساز و ديدگانت را از آنان برمگير كه زيور دنيا را بطلبى و از كسانى كه دلشان را از ياد خود غافل كرده ايم و در پى هوس خويشند و كارشان بر گزافه و زياده روى است، پيروى مكن.
نکته ها:
در طول تاريخ، اغنيا و ثروتمندان كافر، پيوسته شرط ايمان آوردن خود را طرد فقرا و بينوايان مى دانستند، چنانچه از نوح چنين درخواستى كردند و حضرت در جواب آنان فرمود: «ما أنا بِطارد الّذين آمنوا»(30) من مؤمنان را به خاطر تهيدستى طرد نمى كنم. در زمان پيامبر اسلام نيز از آن حضرت مى خواستند تهيدستانى چون سلمان و ابوذر و عمار و خباب را از خويش براند تا آنان ايمان آورده و همراه او شوند. اين آيه از چنين تفكّر و عملى نكوهش مى كند.
امام صادق و امام باقرعليهما السلام فرمودند: مراد از خواندن خداوند در صبحگاه و شامگاه، اقامه ى نماز است.(31)
30) هود، 29.
31) تفسير نورالثقلين.
پیامها :
- ثروتمندان براى منصرف كردن پيامبر از معاشرت با تهى دستان مؤمن تلاش مى كردند و پيامبر در برابر آن تلاشها، مأمور به مقاومت شد. «واصبر نفسك»
- همدلى با تهى دستان سخت است، ولى بايد تحمّل كرد. «واصبر نفسك»
- پايبندى به دعا و نيايش، شرط شايستگى افراد براى مصاحبت و همنشينى است. «واصبر نفسك مع الّذين يدعون ربّهم...»
- رهبر بايد نسبت به محرومان همدل وهمدم باشد، نه بى اعتنا.(32) «واصبر نفسك مع الذّين... ولا تَعدُ عيناك عنهم»
- دعاى دائمى وخالصانه، ارزشمند است. «بالغَداوَةوالعشىّ يريدون وجهه»
- در آغاز و پايان هر روز بايد به ياد خدا بود. «بالغداوَة والعشى»
- براى بدست آوردن دنيا و رضايت سرمايه داران، از تهى دستان فاصله نگيريم. «تُريد زينة الحياة الدنيا»
- زشت ترين كار آن است كه مردم به خدا توجّه كنند، ولى رهبر، به دنيا. «يريدون وجهه... و لا تعد عيناك عنهم تُريد زينة الحياة الدنيا»
- خطر دنياطلبى تا حدّى است كه خداوند، به پيامبران هم هشدار مى دهد. «ولاتعد عيناك عنهم تُريد زينة الحياة الدنيا»
- كسى كه بدنبال دنيا مى رود، از مسير رهروان الهى خارج مى شود. «يريدون وجهه... تريد زينة الحياة الدنيا» دنياگرايى در مقابل خداگرايى است.
- كيفر دنياگرايى، غفلت از ياد خداوند است. «تريد زينة الحياة الدنيا ولا تطع من اغفلنا قلبه»
- ارزش ياد خدا، به ريشه دار بودن آن در قلب وروح است. «اغفلنا قلبه عن ذكرنا»
- انسان گام به گام سقوط مى كند؛ اوّل غفلت، آنگاه هوسرانى و سپس مسير انحرافى. «اغفلنا، اتّبع هواه، كان امره فُرطا»
- رهبرى افراد غافل، هواپرست و افراطى ممنوع است. «اغفلنا، اتبع هواه، كان امره فرطاً»
- اعتدال، ارزش و زياده روى ضد ارزش است. «وكان امره فرطا»
32) در آيه ى 52 سوره انعام آمده: «فتطردهم فتكون من الظّالمين» طرد مؤمنان با ظلم برابر است.
ذکر روز سه شنبه: یا ارحم الراحمین
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
‼️ اولویت همسرداری و مادری
🔷س 1774: آیا زن تحصیل کرده متأهل و دارای فرزند، در شرایط فرهنگی فعلی جامعه، برای حضور در عرصه #جهاد_فرهنگی در سطح جامعه (مثل تدریس، مربی گری و ...) #تکلیف دارد؟ اگر این حضور باعث آسیب به #فرزندداری، #خانه_داری و آرامش زن در خانه شود، جایز است؟
✅ج: انجام امور مربوط به مقام رفیع مادری و همسری، برای زن در #اولویت قرار دارد، البته اگر بانوان بتوانند افزون بر #تربیت_فرزندان_صالح و #همسرداری که خود جهاد محسوب می شود، با حفظ حریم ضوابط شرعی، در عرصه های مختلف فرهنگی تلاش کنند، بسیار پسندیده است.
#مقام_زن #اولویت_همسرداری #اولویت_تربیت_فرزند #فعالیت_فرهنگی_بانوان #تکلیف #جهاد_فرهنگی
#تربیت_فرزندان_صالح
🆔 @resale_ahkam
‼️نفقه دانش آموزان
🔷س 1775: آیا نفقه تحصیل فرزندان مثلاً تحصیل در مقطع ابتدایی و... جزء نفقه واجب بر عهده پدر می باشد؟
✅ج: اگر فرزند توانایی مالی ندارد، در حدّی که عرفاً محتاج به تحصیل است، از قبیل مقطع دوره ابتدایی، هزینههای تحصیل به عهده پدر میباشد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
حدیث (21) امام على عليه السلام :
لا تُقاتِلوا (تَقْتُلوا) الخَوارِجَ بَعْدى، فَلَيسَ مَنْ طَلَبَ الحَقَّ فَاَخْطَـأَهُ كَمَنْ طَلَبَ الْباطِلَ فَأدْرَكَهُ؛
بعد از من با خوارج نجنگيد (آنان را نكشيد)؛
زيرا كسى كه طالب حق باشد و به آن نرسد،
با كسى كه جوياى باطل باشد و به آن دست يابد،
يكسان نيست.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص94
دوستان، پیشکسوتان و همکاران عزیز یکی از دعاهای بسیار مجرب و پرمعنا و مفهوم برای درخواست تعجیل در ظهور آقا و مولایمان حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است
در هر روز بخشی از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم
دعاي ندبه
كه مستحب است در چهار عيد يعني عيد فطر و قربان و غدير و روز جمعه بخوانند و آن دعا اين است:
(بخش پایانی) دعا در حق پيامبر و اهل بيتش و دعا برای قبولی طاعات و رفع هم و غم وگستردگی رزق
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ جَدِّهِ وَ رَسُولِكَ السَّيِّدِ الأَْكْبَرِ
خدايا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و درود فرست بر محمّد جدّ او و رسولت، آن سرور بزرگتر،
وَ عَلَي أَبِيهِ السَّيِّدِ الأَْصْغَرِ وَ جَدَّتِهِ الصِّدِّيقَهِ الْكُبْرَي فَاطِمَهَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ
و بر پدرش آن سرور پس از پيامبر و بر جدّه اش صدّيقه كبري، فاطمه دختر محمّد،
وَ عَلَي مَنِ اصْطَفَيْتَ مِنْ آبَائِهِ الْبَرَرَهِ وَ عَلَيْهِ
و بر كساني كه برگزيدي، از پدران نيكوكارش و بر خودش،
أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ وَ أَتَمَّ وَ أَدْوَمَ وَ أَكْثَرَ وَ أَوْفَرَ مَا صَلَّيْتَ عَلَي أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ
برترين و كامل ترين و تمام ترين و بادوام ترين و بيشترين و فراوان ترين درودي كه بر يكي از برگزيدگانت و انتخاب شدگانت از ميان آفريدگانت فرستادي،
وَ صَلِّ عَلَيْهِ صَلاَهً لاَ غَايَهَ لِعَدَدِهَا وَ لاَ نِهَايَهَ لِمَدَدِهَا وَ لاَ نَفَادَ لأَِمَدِهَا
و بر او درود فرست، درودي كه پاياني براي عددش، و نهايتي براي مدتش، و به آخر رسيدني براي زمانش نباشد،
اَللَّهُمَّ وَ أَقِمْ بِهِ الْحَقَّ وَ أَدْحِضْ بِهِ الْبَاطِلَ وَ أَدِلْ بِهِ أَوْلِيَائَكَ وَ أَذْلِلْ بِهِ أَعْدَائَكَ
خدايا حق را به وسيله او برپا دار، و باطل را به او نابود كن، و دوستانت را به سبب آن جناب به دولت برسان، و دشمنانت را به دست او خوار گردان،
وَ صِلِ اللَّهُمَّ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ وُصْلَهً تُؤَدِّي إلَي مُرَافَقَهِ سَلَفِهِ
و پيوندده خدايا بين ما و او، پيوندي كه ما را به رفاقت گذشتگان او برساند،
وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَأْخُذُ بِحُجْزَتِهِمْ وَ يَمْكُثُ فِي ظِلِّهِمْ
و ما را از آناني قرار ده كه به دامان عنايتشان چنگ زنند و در سايه لطفشان اقامت كنند،
وَ أَعِنَّا عَلَي تَأْدِيَهِ حُقُوقِهِ إلَيْهِ وَ الاِجْتِهَادِ فِي طَاعَتِهِ وَ اجْتِنَابِ مَعْصِيَتِهِ وَ امْنُنْ عَلَيْنَا بِرِضَاهُ
و ما را بر پرداخت حقوقش، و كوشش در فرمانبرداري اش، و دوري از نافرماني اش كمك كن، و بر ما به خشنودي اش منّت نه،
وَ هَبْ لَنَا رَأْفَتَهُ وَ رَحْمَتَهُ وَ دُعَائَهُ وَ خَيْرَهُ مَا نَنَالُ بِهِ سَعَهً مِنْ رَحْمَتِكَ وَ فَوْزاً عِنْدَكَ
و رأفت و رحمت و دعاي خير آن حضرت را به ما ببخش، تا حدّي كه به سبب آن به رحمت گسترده ات، و رستگاري در پيشگاهت برسيم،
وَ اجْعَلْ صَلاَتَنَا بِهِ مَقْبُولَهً وَ ذُنُوبَنَا بِهِ مَغْفُورَهً وَ دُعَائَنَا بِهِ مُسْتَجَاباً
خدايا به وسيله او نمازمان را پذيرفته، و گناهانمان را آمرزيده و دعاهايمان را مستجاب گردان،
وَ اجْعَلْ أَرْزَاقَنَا بِهِ مَبْسُوطَهً وَ هُمُومَنَا بِهِ مَكْفِيَّهً وَ حَوَائِجَنَا بِهِ مَقْضِيَّهً
خدايا روزيهايمان را به سبب او گسترده، و اندوهمان را برطرف شده، و حاجتهايمان را برآورده فرما،
وَ أَقْبِلْ إِلَيْنَا بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَ اقْبَلْ تَقَرُّبَنَا إِلَيْكَ
و به جانب ما به جلوه كريمت روي آور، و تقرّبمان را به سويت بپذير،
وَ انْظُرْ إِلَيْنَا نَظْرَهً رَحِيمَهً نَسْتَكْمِلُ بِهَا الْكَرَامَهَ عِنْدَكَ
و به ما نظر كن نظري مهربانانه كه كرامت را نزد تو، به وسيله آن نظر به كمال برسانيم،
ثُمَّ لاَ تَصْرِفْهَا عَنَّا بِجُودِكَ وَ اسْقِنَا مِنْ حَوْضِ جَدِّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِكَأْسِهِ وَ بِيَدِهِ
و آن نظر مهربانانه را به حق جودت از ما مگردان، و از حوض جّدش (درود خدا بر او و خاندانش) با جام او و به دست او،
رَيّاً رَوِيّاً هَنِيئاً سَائِغاً لاَ ظَمَأَ بَعْدَهُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
سيرابمان كن، سيراب شدني كامل، و گوارا و خوش، كه پس از آن تشنگي نباشد، اي مهربان ترين مهربانان
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره کهف
آیه 29
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَاراً أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِن يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاء كَالْمُهْلِ يَشْوِي الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءتْ مُرْتَفَقاً
ترجمه :
و بگو: حقّ از سوى پروردگار شما رسيده است، پس هر كه خواست ايمان آورد و هر كه خواست كافر شود. همانا ما براى ستمگران آتشى مهيّا كرده ايم كه (شعله هايش) همچون سراپرده اى آنان را فراگرفته و چون پناه خواهند، با آبى (مانند مس) گداخته كه چهره ها را بريان مى كند يارى مى شوند! چه بد نوشيدنى و چه بد جايگاهى است!
نکته ها:
آيه، گويا پاسخ به كسانى است كه براى ايمان آوردنشان، شرط و شروط مى گذارند و مى گويند: شرط گرويدن ما آن است كه فقرا را طرد كنى.
گرچه مردم در انتخاب ايمان و كفر مختارند، ولى بايد بدانند كه سرانجام كفر، عذاب سوزان قيامت است.
«سُرادِق» يعنى سراپرده، وتنها يك بار در قرآن آمده است، آن هم درباره دوزخيان.
امام رضاعليه السلام به يكى از كارمندان طاغوت فرمود: اگر از كوه بيفتم و قطعه قطعه شوم، بهتر از آن است كه كارگزار طاغوت باشم، مگر آنكه مشكلى از مؤمنان بگشايم. سپس فرمود: خداوند، كارگزاران طاغوت را در سرادقى از آتش قرار مى دهد تا از حساب خلايق فارغ شود.
پیامها :
- تنها سرچشمه ى حقّ خداوند است. «الحقّ من ربّكم»
- تقاضاى طرد فقراى مؤمن حقّ نيست، بلكه حقّ آن است كه از طرف خدا باشد. «قل الحقّ من ربّكم»
- گرايش و عدم گرايش مردم، در حقّانيّت دين تأثيرى ندارد. «قل الحقّ من ربّكم فمَن شاء فليؤمن و مَن شاء فليَكفر»
- پيامبر مسئول ابلاغ است وانسان ها در پذيرش ايمان و كفر آزادند. «فمَن شاء فليؤمن و مَن شاء فليفكر»
متاع كفر و دين، بى مشترى نيست گروهى آن، گروهى اين پسندند
- كفر، ظلم به خويشتن است. «فليكفر، اَعتدنا للظالمين»
- دوزخ، از هم اكنون آماده است. «اَعتدنا»
- سرنوشت انسان در گرو گرايش ها و اعمال اوست. «اَعتدنا للظالمين ناراً احاط بها سُرادقها» شهوات و مفاسدى كه انسان را فرامى گيرد، در آخرت آتشى است كه او را احاطه مى كند.
- توجّه به فرجام شوم كافران، نقش مهمى در تربيت انسان دارد. «للظالمين ناراً احاط بها...»
- معاد، جسمانى است. «يَشوِى الوجوه»
ذکر روز چهارشنبه : یا حی یا قیوم
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
سالروز شهادت حضرت امام علی بن الحسین علیه السلام
شهادت بزرگ مرد مناجات، سید سجده کننده آل طه، امام عابدان و عارفان، بر همه شیعیان و دوستداران جوینده راه سبز وصال تسلیت باد!
علی بن حسین بن علی بن ابیطالب، مشهور به امام سجاد و زین العابدین (۳۸- ۹۵ق)، چهارمین امام شیعیان. مدت امامت وی ۳۵ سال بود. امام سجاد(ع) در واقعه کربلا حضور داشت ولی به علت بیماری، در جنگ شرکت نکرد. لشکر عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین(ع) او را همراه اسیران کربلا به کوفه و شام بردند. خطبه امام سجاد در شام باعث آگاهی مردم از جایگاه اهل بیت شد.
واقعه حره، نهضت توابین و قیام مختار در زمان امام سجاد(ع) روی داد. مجموعه ادعیه و مناجات امام سجاد(ع) در کتاب صحیفه سجادیه گرد آمده است. رسالة الحقوق، رسالهای کوچک درباره تکالیف بندگان در برابر خدا و خلق خدا، منسوب به اوست.
بنابر روایات شیعه، امام سجاد(ع) به دستور ولید بن عبد الملک با سمّ به شهادت رسید. مدفن وی در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) است.