eitaa logo
کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام‌شهرجدیدپرند
828 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
57 فایل
﷽ کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام استان‌تهران، شهرجدید‌پرند، فاز۲، میدان‌ایمان اطلاع‌رسانی مراسمات گزارش‌های تصویری اعلان‌های ملی، مذهبی و مناسبتی کمک‌های مردمی 6037997976803461 مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره کهف آیه 102 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم أَفَحَسِبَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَن يَتَّخِذُوا عِبَادِي مِن دُونِي أَوْلِيَاء إِنَّا أَعْتَدْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ نُزُلاً ترجمه : آيا آنان كه كفر ورزيدند، پنداشتند كه بندگان مرا به جاى من به سرپرستى بگيرند؟ قطعاً ما جهنّم را براى پذيرايى از كافران مهيّا كرده ايم. نکته‌ ها: در اين آيات، سيماى كافران چنين ترسيم شده است: الف: كوردلى، «كانت اعينهم فى غطاء» ب: بندگى بندگان به جاى بندگى خدا، «يتخّذوا عبادى من دونى اولياء» ج: جهل و تعصّب، «يحسبون أنّهم يُحسنون صنعاً»(106) كلمه ى «نُزُل» يا به معناى منزلگاه است و يا نخستين چيزى است كه با آن از ميهمان پذيرايى مى شود. 106) كهف، 104. پیام‌ها : - شرك و باورهاى مشركان، خيالى بيش نيست. «أفحسب» - غير خدا، هر كه باشد، «دون اللّه»، مخلوق وبنده ى خداست. «عبادى» چگونه مخلوق را به جاى خدا گرفته اند؟ - پذيرفتن ولايت غير خدا كفر است. «كفروا، من دونى اولياء» - دوزخ هم اكنون موجود است و عذاب الهى جدّى وقطعى است. «انّا اعتدنا» - كيفر كفر، دوزخ است. «اعتدنا جهنّم للكافرين» آیات 103 و 104 قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالاً الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً ترجمه : بگو: آيا شما را خبر دهم كه زيانكارترين مردم كيست؟ آنان كه در زندگى دنيا تلاششان گم و نابود مى شود، در حالى كه مى پندارند (همچنان) كار شايسته و نيك انجام مى دهند. نکته ها: در روايات، اين آيه به منكران ولايت اميرمؤمنان على عليه السلام(107) و كسانى كه در انجام حج، امروز و فردا مى كنند(108) تفسير شده است. حضرت على عليه السلام فرمود: مصداق آيه، اهل كتابند كه در آغاز برحق بودند، سپس بدعت هايى در دين گذاشتند و گمان مى كردند كه كار نيكى انجام مى دهند. آنگاه فرمود: «و ما اهل النهر منهم ببعيد»، نهروانيان دست كمى از آنان ندارند.(109) امام حسين عليه السلام در دعاى عرفه مى فرمايد: خدايا خوبى هاى ما بدى است و حقيقت هاى ما ادّعايى بيش نيست. همان گونه كه بهره مندى ها متفاوت و داراى درجاتى است؛ دو برابر، چند برابر، ده برابر: «ضعف، اضعاف، عشرة امثالها» و گاهى هفت صد برابر، «فى كلّ سنبلةٍ مأة حبّة»(110) و گاهى فوق تصوّر، «فلا تعلم نفسٌ ما اُخفى لهم»(111)، ضرر و زيان ها نيز داراى مراحل و تفاوت هايى است: الف: گاهى معامله ى بدى است. «بئسما اشتروا»(112) ب: گاهى سودى ندارد. «فما ربحت تجارتهم»(113) ج: گاهى خسارت است. «اشتروا الضّلالة بالهدى»(114) د: گاهى غرق در زيان است. «لفى خسر»(115) ه: گاهى خسارت بزرگ و آشكار است. «خسراناً مبينا»(116) و: گاهى خسارت در تمام ابعاد است. «بالأخسرين اعمالاً»(117) زيانكاران چند گروهند: الف: گروهى كه كار نيك نمى كنند. ب: گروهى كه براى دنيا كار مى كنند، نه آخرت. ج: گروهى كه كار مى كنند و مى دانند كه كارشان صحيح نيست. د: گروهى كه در زيانند و مى پندارند كه سود مى برند. سه گروه اوّل، ممكن است با توبه به فكر اصلاح خود و جبران بيفتند، ولى گروه چهارم چون به فكر چاره نمى افتند، بدترين مردمند. مثل راهبان مسيحى كه خود را از لذّات حلال دنيا محروم مى كنند ومورد انتقاد انبيا نيز هستند، يا مثل زاهدنماهاى رياكار. كسانى كه اعتقادات صحيحى ندارند و از پندارهاى باطل خود پيروى مى كنند، تنها در يك عمل خسارت نمى كنند، بلكه در همه ى برنامه ها زيان مى بينند. زيرا معيار ارزش هر كارى انگيزه ى درست آن است و قرآن نيز با تعابيرى همچون: «أحسب، يحسبون، لا يحسبنّ، أفحسبتم و...» از حسابگرى هاى متّكى به خيال و پندار بى اساس، انتقاد كرده است. 107) تفسير نورالثقلين. 108) تفسير ابوالفتوح. 109) تفسير مجمع البيان. 110) بقره، 261. 111) سجده، 17. 112) بقره، 90. 113) بقره، 16. 114) بقره، 175. 115) عصر، 2. 116) نساء، 119. 117) كهف، 103. پیام‌ها : - پيامبر مأمور بيان سود و زيان واقعى مردم است. «قل... اعمالا» - شيوه ى پرسش و پاسخ، از بهترين روشهاى آموزش و تربيت است. «هل ...» - انسان در معرض غفلت از سود و زيان خويش است. «هل ننبّئكم...» - هيچ عملى محو نمى شود، گرچه به نظر گم مى شود. «ضلّ سعيهم» - تكيه بر خيال نكنيم و واقع گرا باشيم. «يحسبون»
ذکر روز  پنجشنبه:     لا اله الا الله الملک الحق المبین سلام صبح پنجشنبه همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید التماس دعا
🌴 ﻧﻤﺎﺯ برای ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ : 💠دو ركعت است در ركعت اوّل فاتحه و ده مرتبه : ✨رَبَّنَااغْفِر ْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب✨ اى پروردگار من بيامرز مرا و پدر و مادرم و ديگر مؤ منان را در روزى كه حساب برپا شود 💠و در ركعت دوّم فاتحه و ده مرتبه : ✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ و لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم هركه در حال ايمان به خانه من درآيد و هر مرد مؤ من و زن با ايمانى را 💠و چون سلام دهد ده مرتبه بگويد: ✨ربِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانى صَغيرا✨ پروردگارا ترحم كن بر ايشان چنانچه پروريدند مرا در كودكى. 🌺🌸💐 التماس دعا
.. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ 💭🍂💭🍂💭🍂💭 💭ًپنج شنبه است و ياد درگذشتگان 🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ ❄🌺 التماس دعا 🌺❄ پنجشنبه هست شاخه گلي بفرستيم براي تموم آنهايي كه در بين ما نيستند ولي دعاهاشون هنوز كارگشاست، يادشون هميشه با ماست و جاشون بين ما خاليه، دلمون خيلي وقتها هواشونو می كنه, امادیدارشون میفته به قیامت, شاخه گلي به زيبايي يك فاتحه... 🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹
‼️سجده واجب قرآن 🔷س 1897: برای سجده های واجب قرآن حتما باید بر مهر و یا چیزهایی که سجده بر آن صحیح است صورت گیرد و یا این که برقالی هم می شود سجده واجب قرآن را انجام داد؟ ✅ج: در سجده واجب قرآن، باید پیشانی بر چیزهایی گذاشته شود که در نماز می توان بر آنها سجده کرد، ولی دیگر شرایط سجده‌ نماز مانند رو به قبله بودن، با وضو بودن و امثال آن لازم نیست؛ همچنین در این سجده ذکر گفتن واجب نیست، ولی مستحب است، و بهتر است این ذکر گفته شود: «لااله الّا الله حقاً حقاً، لااله الّا الله ایماناً وتصدیقاً، لااله الّا الله عبودیّتاً ورقّاً، سجدتُ لک یا ربّ تعبّداً و رِقّاً، لامستنکفاً ولامُستکبراً، بل أنا عبدٌ ذلیلٌ ضعیفٌ خائفٌ مستجیرٌ.» 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️فروش نسیه به قیمت بیشتر 🔷س 1898: آیا فروش کالایی به مبلغی بیش از قیمت روز در ازای دریافت چک ده روزه بنا به تصمیم و اختیار خریدار اشکال ربوی دارد؟ ✅ج: نسیه فروختن اشکالی ندارد اگر چه از قیمت نقد بیشتر بگیرد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
دوستان عزیز رساله حقوق امام سجاد حضرت امام علی بن الحسین علیه السلام به بیان 50 حقی که بر ذمه هریک از ماست پرداخته، سعادت دنیا و آخرت ما در گرو رعایت این حقوق است. لذا هرشب یکی از این حقوق را با تأمل و تفکر مطالعه کنیم. ۳۷ -و أما حق طرفى که بتو ادعائى دارد اینست که اگر درست میگوید دلیل او را نقض نکنى و دعوت او را ابطال نکنى، و با خودت طرف شوى و براى او حکم کنى و بىشهادت شهود گواه او باشى زیرا که این حق خدا است بر تو، و اگر ادعاى او باطل است با او نرمش کنى و او را بترسانى و بدینش قسم بدهى: و با تذکر بخدا از تندى او بکاهى و پر و ناروا نگوئى که تجاوز دشمن را از تو برنگرداند بلکه بگناه او گرفتار شوى و شمشیر دشمنى او باین سبب بر تو تیز گردد زیرا سخن بد شرانگیز است و سخن خوب شر برانداز است، و لا قوه الا بالله .
حدیث (14) امام كاظم عليه ‏السلام : إِنَّ الزَّرعَ يَنبُتُ فِى السَّهلِ وَلايَنبُتُ فِى الصَّفا فَكَذلِكَ الحِكمَةُ تَعمُرُ فى قَلبِ المُتَواضِعِ وَلا تَعمُرُ فى قَلبِ المُتَكَبِّرِ الجَبّارِ، لأِنَّ اللّه جَعَلَ التَّواضُعَ آلَةَ العَقلِ وَجَعَلَ التَّكَبُّرَ مِن آلَةِ الجَهلِ؛ زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع جاى مى گيرد نه در دل هاى متكبر. خداوند متعال، تواضع را وسيله عقل و تكبر را وسيله جهل قرار داده است. تحف العقول، ص 396
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره کهف آیات 105 و 106 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم أُولَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْناً ذَلِكَ جَزَاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُوا وَاتَّخَذُوا آيَاتِي وَرُسُلِي هُزُواً ترجمه : آنان، كسانى اند كه به آيات پروردگارشان و ديدار او (در قيامت) كفر ورزيدند، پس كارهايشان تباه ونابود شد. پس ما براى آنان در قيامت، ميزانى برپا نخواهيم كرد، (چون كارشان وزن وارزشى ندارد تا نياز به ميزان باشد.) اين است كه كيفر آنان دوزخ است، به خاطر كفرى كه ورزيدند و آيات من و فرستادگانم را به مسخره گرفتند. نکته ها : «حَبط»، در لغت آن است كه شكم حيوان به خاطر خوردن گياه سمّى باد كند و آن را در معرض مرگ قرار دهد كه هر كس مى بيند، مى پندارد حيوانى سالم و پرگوشت است، در حالى كه در شكم آن باد و خودش مسموم است. تباه شدن اعمال انسان را نيز از اين رو حبط مى گويند كه آنان توسط گناهان، مسموم و توخالى و در معرض نابودى قرار گرفته اند. مردم در قيامت سه گروهند: الف: گروهى كه از خوبى نياز به ميزان ندارند. ب: گروهى كه از بدى و شقاوت نياز به ميزان ندارند. «فلا نُقيمُ لهم يوم القيامة وزنا» ج: گروهى متوسّط كه بايد عمل هايشان محاسبه گردد. «امّا مَن ثَقُلت موازينه. فهو فى عيشة راضية. و امّا مَن خَفّت موازينه. فاُمّه هاوية»(118) 118) قارعه، 6 - 9. پیام‌ها : - كفر به خدا، سبب حبط اعمال مى شود و هر چه كه پوك شد، وزنى ندارد. «حبطت، فلا نُقيمُ لهم... وزناً» - حقّ، نزد خدا وزن دارد، ولى باطل پوچ و بى وزن است. «فلا نُقيم... وزناً» - سرنوشت انسان در گرو اعمال خودش است. «جزائهم... بما كفروا» - سرانجام كفرو مسخره كردن آيات ورسولان الهى، دوزخ است. «بما كفروا و...» آیات 107 و 108 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلاً خَالِدِينَ فِيهَا لَا يَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلاً ترجمه : يقيناً آنان كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته كردند، بهشت برين برايشان منزلگاه پذيرايى است. همواره در آن جاودانه اند ودرخواست دگرگونى وجابه جايى نمى كنند. نکته ها: پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: بهشت صد درجه دارد كه بهترين آنها «فردوس» است. هرگاه دعا مى كنيد، از خداوند فردوس بخواهيد.(119) 119) تفسير مجمع البيان. پیام‌ها : - ايمان و عمل صالح، شرط دريافت نعمت هاى بهشتى است. «آمنوا و عملوا الصالحات كانت لهم...» - در تربيت، هشدار در كنار بشارت و پاداش در مقابل عذاب لازم است. در چند آيه ى قبل، وسيله ى پذيرايى از كافران دوزخ بيان شد، «اعتدنا جهنّم للكافرين نُزلاً» و در اينجا فردوس وسيله ى پذيرايى از مؤمنان است. «كانت لهم جنّات الفردوس نزلاً» - انسان در هر جا به مدّت طولانى ساكن شود، خسته مى شود واگر جاى بهترى ببيند، آرزوى انتقال به آنجا را دارد، ولى با وجود جاودانگى بهشت، هرگز بهشتيان آرزوى انتقال از آن را ندارند. «لا يبغون عنها حولاً»
ذکر روز  جمعه :    اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم سلام صبح جمعه دوستان منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف به خیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید التماس دعا نماز جمعه را با شکوه برگزار کنیم سوره جمعه آیه 9 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﺍﻯ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ! ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻧﺪﺍ ﺩﻫﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺫﻛﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺸﺘﺎﺑﻴﺪ ، ﻭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ . ﻛﻪ ﺍﻳﻦ [ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺗﺮﻙ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ] ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ [ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ] ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻰ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ .(9)
شهادت آیت الله قاضی طباطبایی اولین شهید محراب به دست منافقان 10 آبان ماه، سالروز شهادت اولین شهید محراب، آیت‌الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی است. وی از شاگردان امام خمینی(ره)، آیت‌الله سیدمحسن حکیم(ره)، آیت‌الله سیدابوالقاسم خوی(ره)، آیت‌الله حاج شیخ عبدالحسین رشتی(ره)، و آیت‌الله شیخ محمدحسین کاشف الغطاء(ره) بود. اقامت در نجف و استفاده‌‌های علمی و معنوی از حوزه علمیه را می‌‌توان از بهترین و شاداب‌‌ترین روزگاران عمر آیت‌الله قاضی طباطبایی به حساب آورد. در آن ایام بهاران، با شور و شوق به تحکیم مبانی فکری خود پرداخت و به درجات عالی فقاهت و اجتهاد رسید و از مراجع بزرگی مثل آیت الله حکیم و آیت الله کاشف الغطاء و دیگران به اخذ اجازه اجتهاد نایل آمد. آیت‌الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی در سن 42 سالگی با کوله باری از علم و دانش و معرفت، حوزه نجف را پشت سر گذاشت و به سوی زادگاه خود شهر تبریز رهسپار شد تا به وظایف بس سنگین خود، در جهت اشاعه فرهنگی غنی و پویای آیین حیات بخش اسلام بپردازد.
‼️اعتنا به وسواس در عبادات 🔷س 1907: آیا اعتنا نمودن به وسواس در اعمال عبادی علاوه بر حرمت، سبب بطلان عمل نیز می شود؟ ✅ج: در نماز، تکرار افعال از روی وسواس جایز نیست، و نماز را باطل می کند؛ و همچنین تکرار اذکار و قرائت از روی وسواس جایز نیست، و بنابر احتیاط واجب نماز را باطل می کند؛ ولی در وضو و غسل تکرار عمل از روی وسواس هر چند حرام است، ولی موجب بطلان عمل نمی شود، مگر در صورتی که یکی از شرایط صحت را مراعات نکرده باشد (مثل این که در وضو دست چپ را بیش از دو بار بشوید یا مسح با آب خارج از وضو انجام شود). 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam