بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
132 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إذا أتاكم كريم قوم فأكرموه.
وقتى بزرگ طايفه اى پيش شما آمد
او را بزرگ شماريد.
نهج الفصاحه
133 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إذا أثنى عليك جيرانك أنّك محسن فأنت محسن و إذا أثنى عليك جيرانك أنّك مسي ء فأنت مسي ء.
اگر همسايگانت ترا نيكوكار دانستند
نيكوكارى
و اگر همسايه گانت ترا بدكار شمردند
بد كارى
نهج الفصاحه
‼️شناخت اصلح برای رأی دادن
🔷س 2442: اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می توانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟
✅ج: در تشخیص فرد اصلح می توانید از کسانی که به لحاظ دین تعهد و بصیرت مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره انبیا
آیه 22
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ
ترجمه :
اگر در آسمان ها و زمين خدايانى جز اللّه بود، هر آينه آن دو فاسد مى شدند، پس منزّه است خداوندِ پروردگار عرش، از آنچه (ناآگاهان) توصيف مى كنند.
نکته ها:
اگر به كتابى كه نويسنده ى آن چند نفر باشند نگاهى دقيق بيندازيم، بخوبى خواهيم ديد كه جملات، سياق و محتواى هر قسمت از كتاب با بخش ديگر آن متفاوت است و بديهى است كه هر چه كتاب، بزرگتر و مفصل تر باشد، اين اختلاف، بيشتر و بارزتر خواهد بود، زيرا بر فرض كه در نوشتن يك جمله، يك سطر و يا يك صفحه، هماهنگى تصادفى پيدا شود ولى در كتاب بزرگ هستى، اين هماهنگى و نظم بدون پروردگارى يكتا محال است.
سؤال: اگر خدايى يكتا در مصدر امور است،پس تضادهاى موجود براى چيست؟
پاسخ: اگر بشود نام آنها را تضادّ گذاشت، بايد گفت از نوع تضادّ دو لبه ى قيچى و يا دو كفّه ى ترازوست كه تحت يك تدبير و براى انجام يك هدف صورت مى پذيرد و يا مثل حركت متضادّ دو دست يك انسان براى فشار دادن پارچه اى است كه مى خواهد آب آن را بگيرد مى باشد.
هشام بن حَكَم از امام صادق عليه السلام پرسيد: دليل يكتايى خداوند چيست؟ حضرت فرمود: «اتّصال التّدبير وتمام الصنع كما قال اللّه عزّوجلّ: «لوكان فيهما...»» پيوستگى و انسجام تدبير جهان وكامل بودن آفرينش، دليل وحدانيّت اوست.(19)
اين آيه در پاسخ كسانى است كه براى هر چيز و هر امرى، ربّ، مدبر و خدايى قائل بودند و لذا فرمود: «ربّ العرش» يعنى پروردگار همه هستى، اللّه است.
19) توحيد صدوق، ص 250.
پیامها :
- تعدّد پروردگار، امرى محال است. «لوكان» (كلمه «لَو» در جايى بكار مى رود كه انجام شدنى نباشد.)
- خداى آسمان ها و زمين يكى است. «فيهما» بر خلاف مشركين كه براى هر كدام از آسمان ها و زمين، ربّى قائل بودند، قرآن پروردگار همه را يكى مى داند. «و هوالّذى فى السماء اله و فى الارض اله»(20)
- تعدّد در مديريّت، مايه ى از هم پاشيدگى و فساد است. «آلهة - لفسدتا»
- به هنگام ذكر سخن باطل، تنزيه خداوند لازم است. «لوكان فيهما - فسبحان اللّه»
- تسبيح خداوند بايد پس از آگاهى و بر اساس استدلال و منطق باشد نه كوركورانه و از روى لقلقه ى زبان. «لوكان فيهما - فسبحان اللّه» (اوّل استدلال شد كه اگر دو مديريّت بود هستى به فساد كشيده مى شد سپس تسبيح خدا آمد. «سبحان اللّه عمّا يصفون»)
20) زخرف، 84.
ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
‼️تخریب نامزدها در انتخابات
🔷س 2446: آیا تخریب نامزدها جهت رأی آوردن فردی که به نظر هواداران اصلح است جایز است؟
✅ج: نقد عملکرد اشخاص برای روشن شدن افکار عمومی اشکال ندارد، ولی باید از نشر مطالب غیر معتبر و تهمت و توهین به اشخاص اجتناب شود.
📕منبع: leader.ir
#انتخابات
🆔 @resale_ahkam
‼️مسئولیت در برابر رأی در انتخابات
🔷س 2447: در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد ، آیا فرد رأی دهنده ، در محضر خداوند متعال مسئول خواهد بود یا خیر ؟
✅ج: اگر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسؤول نخواهد بود.
📕منبع: leader.ir
#انتخابات
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
134 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إذا اجتمع العالم و العابد على الصّراط قيل للعابد أدخل الجنّة و تنعّم بعبادتك و قيل للعالم قف هنا فاشفع لمن أحببت فإنّك لا تشفع لأحد إلّا شفّعت فقام مقام الأنبياء.
وقتى عالم و عابد بر صراط اجتماع كنند
به عابد گويند به بهشت درآى و از عبادت خويش بهره مند شو
و به عالم گويند اينجا بايست و براى هر كه ميخواهى شفاعت كن
زيرا هر كه را شفاعت كنى شفاعت تو پذيرفته خواهد شد
آنگاه عالم در صف پيغمبران ميايستد.
نهج الفصاحه
ذکر روز سه شنبه: یا ارحم الراحمین
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره انبیا
آیه 23
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
لا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ
ترجمه :
او (خداوند) از آنچه انجام مى دهد سؤال نمى شود، امّا آنها (مردم، در انجام كارهايشان) مورد بازخواست قرار مى گيرند.
نکته ها:
مسئوليّتِ پاسخگويى انسان در قبال كارهايى كه انجام مى دهد، بارها در قرآن مطرح شده است، از جمله: «فَوَ ربّك لنسئلنّهم اجمعين»(21) به پروردگارت سوگند كه از همه ى مردم سؤال خواهيم كرد. و يا در جايى ديگر مى خوانيم: «و قفوهم انّهم مسئولون»(22) آنها را متوقّف كنيد، آنها بايد بازخواست شوند. به هر حال در روز قيامت، از افكار و نيات، از جوانى و عمر، از درآمد و مصرف، از انتخاب رهبر و اطاعت از بزرگان، سؤال خواهد شد.
سؤال: چگونه است كه در آيه ديگرى مى فرمايد: از هيچ جنّ و انسى سؤال نمى شود؟ «فيومئذٍ لا يسئل عن ذنبه انس ولا جان»(23)
پاسخ: در قيامت صحنه ها متفاوت است و هر صحنه اى شرايط خاص خود را دارد. مثلاً در يك موقف وقتى از انسان ها سؤال شود، آنها مى توانند با زبان پاسخ گو باشند، امّا در موقف ديگر بر لب هاى آنان مهر مى زنند و ديگر اعضا وجوارح به شهادت بر اعمال مى پردازند.
امام رضا عليه السلام فرمود: خداوند به آدم عليه السلام خطاب فرمود: «يابن آدم، بمشيّتى كنت انت الّذى تشاء لنفسك ما تشاء» يعنى من اراده كرده ام كه تو با خواست خودت آزاد باشى.(24)
21) حجر، 92.
22) صافّات، 24.
23) الرحمن، 39.
24) تفسير صافى.
پیامها :
- خداوند، مالك حقيقى ومطلق هستى است و مالك در تصرّف در محكومش، مورد مؤاخذه واقع نمى شود. «ربّ العرش... لا يسئل»
- كسى مى تواند سؤال كند كه طلبى و يا حقّى داشته باشد و هيچ كس از خداوند طلبى و يا بر او حقّى ندارد. «لا يسئل»
- كسى مى تواند از خداوند بازخواست كند كه مافوق او و بر او برترى داشته باشد و چنين موجودى نيست. «لا يسئل»
- انسان ها در قبال كارهايشان مسئول و متعهّدند. «و هم يسئلون»
- سؤال ومؤاخذه، بهترين نشانه بر مسئوليّت ومهم ترين علامت بر آزادى و اختيار انسان هاست. «وهم يسئلون» (آرى انسان مجبور بازخواست نمى شود، زيرا بازخواست و سؤال از فرد مجبور و بى اختيار، عقلاً قبيح است.)
تظاهرات ۲۹ بهمن تبریز در سال 1356
تظاهرات ۲۹ بهمن تبریز که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی با عنوان قیام مردم تبریز مشخص شده است، به حوادث ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ در تبریز اشاره دارد که در طی آن انقلابیون تبریز به مناسبت چهلمین روز کشته شدگان ماجرای ۱۹ دی قم، دست به تظاهرات زده و بیشتر نقاط شهر را تسخیر کردند تا این که تا ساعت ۵ بعد از ظهر نیروهای دولتی کنترل شهر را به دست گرفتند.
طبق گزارش ساواک، در این تظاهرات اعتراضی، ۵۸۱ نفر دستگیر، ۹ نفر کشته، ۱۱۸ نفر زخمی، ۳ دستگاه تانک، ۲ سینما، یک هتل، کاخ جوانان، حزب رستاخیز و تعدادی اتومبیل شخصی و دولتی به آتش کشیده شدند. چند روز بعد تعداد کشته شدگان تبریز به ۱۳ نفر رسید.
در این اعتراض، برای نخستین بار پس از وقایع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، ارتش برای کنترل وضعیت مستقیماً وارد درگیریها شد. همچنین، شعار «مرگ بر شاه» برای اولین بار در این قیام سرداده شد. چهل روز پس از این رویداد در ۱۰ فروردین ۱۳۵۷، انقلابیون شهرهای اصفهان، جهرم، یزد، شیراز و اهواز نیز به مناسبت چهلمین روز کشته شدگان تبریز، دست به تجمع و اعتراض زدند که باعث کشته شدن عدهای دیگر در آن شهرها شد. این اعتراضات سراسری در نهایت منجر به توجه رسانههای خارجی به اعتراضات ایران شد.
۲۹ بهمن ماه روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی
کارآفرینی به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین موضوعات دنیای امروز و محرکه اصلی توسعه اقتصادی محسوب می شود و نقش آن در نوآوری یا ایجاد فضاهای جدید کسب وکار بر همگان روشن است.یک رکن دیگر اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت های داخلی است و در این زمینه باید تولیدات بخش صنعت و کشاورزی و غیره مورد توجه قرار گیرد و زمینه فروش و صادرات آن نیز فراهم شود.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز، 29 بهمن در تقویم امسال روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی نامگذاری شده است.
طی یک دهه اخیر حوزه اقتصاد مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری (مدظّله العالی) بوده و نقشه راه و راهبرد اقتصاد کشور نیز در بهمن ماه ۱۳۹۲ در ۲۴ بند تحت عنوان"اقتصاد مقاومتی" از سوی معظم له ابلاغ و شعار منتخب سال های اخیر نیز مزین به جهت گیری اقتصاد مقاومتی گردید که این مهم از سوی سایر ارکان نظام همچون ریاست محترم جمهوری به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور همواره مورد توصیه و تاکید قرار گرفته چرا که اصلی ترین ماموریت این سیاست؛ چابک سازی، استحکام، رقابت پذیری و کاهش آسیب های اقتصادی و برون رفت از تنگناه ها و گلوگاه های اقتصادی و تولیدی کشور می باشد.
تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر منابع داخلی در سال های گذشته با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه اقتصاد مقاومتی به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.
این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح شد و معظم له " اقتصاد مقاومتی " را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی دو دلیل " فشار اقتصادی دشمنان " و " آمادگی کشور برای جهش " را معرفی نمودند.
مقام معظم رهبری در 29 بهمن ماه سال 1392 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را که از مهمترین رئوس آن رشد بهرهوری، اقتصاد دانشبنیان، حمایت هدفمند از صادرات، مقابله با ضربهپذیری درآمدهای نفتی، صرفهجویی، شفافسازی اقتصاد و گفتمانسازی است، ابلاغ کردند.
‼️خرید و فروش آراء انتخابات
🔷س 2449: خرید و فروش آراء در انتخابات چه حکمی دارد؟
✅ج: جایز نیست.
📕منبع: leader.ir
#انتخابات
🆔 @resale_ahkam