‼️کفاره تخلف از نذر
🔷س 2440: چند سال پیش با مراعات شرایط شرعی، #نذر کردم که هر ماه یک ختم قرآن انجام دهم، اما متأسفانه موفق نشدم، آیا برای انجام ندادن نذر باید #کفاره بدهم؟
✅ج: اگر انجام ندادن نذر به دلیل ناتوانی یا فراموشی باشد، کفاره ندارد و برای ماه های بعد باید طبق نذر عمل کنید؛ در غیر این صورت باید کفاره بدهید.
(#کفاره_نذر عبارت است از سیر کردن #ده_فقیر یا پوشاندن آنها و اگر نتوانستید، سه روز #روزه بگیرید)
#احکام_نذر #کفاره_نذر
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره انبیا
آیه 29
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَمَن يَقُلْ مِنْهُمْ إِنِّي إِلَهٌ مِّن دُونِهِ فَذَلِكَ نَجْزِيهِ جَهَنَّمَ كَذَلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ
ترجمه :
و هر كه از آنها (فرشتگان) بگويد: من به جاى خداوند، معبود هستم، پس جزاى او را جهنّم قرار مى دهيم (و) ما اين گونه ستمكاران را كيفر خواهيم داد.
نکته ها:
شايد اين آيه، از اين باب باشد كه: به در بگو تا ديوار بشنود، يعنى مردم بدانيد هر كس حتّى اگر فرشتگان مكّرم (كه اين تصور در مورد آنها محال است) ديگران را به شرك دعوت كنند بايد منتظر كيفر دوزخ باشند.
پیامها :
- ادّعاى شرك از هيچ موجودى قابل قبول و بخشش نيست. «و من يقل منهم»
- هر كس در برابر خداوند، قد علم و خود را به عنوان شريك مطرح كند، چه طرفدارى بيابد و چه نيابد، كيفر او جهنّم است. «انىّ اله - نجزيه جهنّم»
- كيفرهاى الهى بر طبق يك سنت و قانون جاويد است. «كذلك»
- مشرك، ظالم است و كيفر ظلم جز دوزخ نيست. «نجزى الظالمين»
آیه 30
أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقاً فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ
ترجمه :
آيا كافران نمى بينند كه آسمان ها و زمين بهم بسته بودند، پس ما، آن دو را از يكديگر باز كرديم و هر چيز زنده را از آب پديد آورديم. آيا (با اين همه) باز ايمان نمى آورند؟
نکته ها:
در اينكه مراد از بسته بودن «رتقاً» و سپس باز شدن آسمان ها و زمين «ففتقناها» چيست، اقوالى ذكر شده است:
الف: زمين و آسمان در آغاز خلقت، يك چيز بودند و آن، توده ى عظيمى از گازها بود، سپس بر اثر انفجارات درونى و حركت ها، تدريجاً از هم جدا شدند.
ب: موادّ اصلى آسمان و زمين در ابتدا يكى بوده است، ولى با گذشت زمان، شكل جديدى پيدا كرده اند.
ج: مراد از بسته بودن آسمان، نباريدن ومنظور از بسته بودن زمين، گياه نداشتن است، خداوند آنها را گشود، از آسمان باران نازل كرد واز زمين گياهان را روياند.(29)
سرچشمه ى پيدايش انسان و حيوانات، آب است. 70% بدن انسان ها و حيوانات از آب است. حيات گياهان، وابسته به آب است.
29) تفسير نمونه.
پیامها :
- مشاهده ى طبيعت با هدف، كليد كسب ايمان است. «اولم ير ... افلا يؤمنون»
- جهان طبيعت دوران هاى مختلفى داشته است. «كانتا رتقا ففتقناهما»
- در جمود و بسته بودن، خيرى نيست، باز شدن سرچشمه ى حيات است. «رتقا ففتقناهما»
- سرچشمه ى همه موجودات زنده، از آب است. «و جعلنا من الماء كل شى ء حى»
ذکر روز شنبه : یا رب العالمین
سلام صبح شنبه اولین روز هفته بر همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
سالروز کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹
کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ (۲۲ فوریه ۱۹۲۱ میلادی) کودتایی نظامی بود که توسط رضاخان و همدستی سیدضیاءالدین طباطبایی
و با برنامهریزی افسر انگلیسی آیرونساید اجرا شد. پژوهشهای جدید نشان میدهد که انگلیسیها نقشهایی در طراحی کودتا یا آنچه بعداً رهبران میبایست انجام میدادند داشتند. اما برخی منابع میگویند ۲۳ روز پیش از کودتا رضا شاه با ادموند آیرونساید ملاقات کرد که در این دیدار ژنرال آیرونساید به رضاخان سردارسپه گفته بود اگر شما قدرت را در دست بگیرید ما مخالفتی نداریم. در نتیجه مذاکرات و هماهنگیهای به عمل آمده بین سیدضیاءالدین طباطبایی و رضاخان، در روز سوم اسفند قوای قزاق وارد تهران شده و ادارات دولتی و مراکز نظامی را اشغال کردند. نزدیک به صد تن از فعالان سیاسی و رجال سرشناس بازداشت و زندانی شدند. احمدشاه قاجار و محمدحسن میرزا (ولیعهد) به کاخ فرحآباد گریختند و سپهدار رشتی (نخستوزیر) به سفارت انگلستان در تهران پناهنده شد. نتیجه کودتا، رئیسالوزرایی سیدضیاءالدین و وزیر جنگ شدن ماژور مسعود خان کیهان و سپس خود رضاخان بود.
‼️پذیرش رأی مردم در انتخابات توسط کاندیداها
🔷س 2459: آیا پذیرش رأی مردم و التزام به آن برای نامزدهایی که در انتخابات حائز اکثریت آرا نشدند لازم است؟ آیا بر سایر نامزدها جایز است که دست به انتقاد و اعتراض در حیطه قانونی یا غیر قانونی بزنند؟
✅ج: التزام عملی به آنچه که طبق مقررات به عنوان نتیجه نهایی انتخابات اعلام می گردد لازم است. اعتراض از راهِ قانونی و با مراعات مقررات و ضوابط، اشکال ندارد.
📕منبع: leader.ir
#انتخابات
🆔 @resale_ahkam
‼️مسح مجدد سر یا پا
🔷س 2461: هنگام مسح سر یا پا، اگر اطمینان حاصل نکنیم که عمل مسح به خصوص مسح سر به صورت درست و کامل انجام شده است و مجدد مسح بکشیم وضو صحیح است؟
✅ج: اگر شک از روی وسواس نباشد مسح را دوباره بکشید، ولی باید توجه داشته باشید که محل مسح باید خشک باشد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkak
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
146 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إذا أراد اللَّه بعبد خيرا فتح له قفل قلبه و جعل فيه اليقين و الصّدق و جعل قلبه واعيا لما سلك فيه و جعل قلبه سليما و لسانه صادقا و خليقته مستقيمة و جعل أذنه سميعة و عينه بصيرة.
وقتى خداوند براى بنده اى خوبى خواهد
قفل دل وی را مى گشايد
و در آن ايمان و راستى قرار ميدهد
و قلب وى را نسبت به رفتار او هوشيار ميسازد
دل وى را سليم و زبانش را راستگو و اخلاقش را مستقيم و گوش وی را شنوا و چشمش را بينا ميسازد.
نهج الفصاحه
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره انبیا
آیه 31
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجاً سُبُلاً لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ
ترجمه :
و در زمين، كوه هاى ثابت و استوار قرار داديم تا (مبادا زمين) آنها (مردم) را بلرزاند و در لابلاى كوه ها، (دره ها و) راههاى فراخ پديد آورديم، شايد كه آنها راه يابند.
نکته ها:
كلمه ى «رواسى» جمع «راسيه» به معناى ثابت است و مقصود از آن در اين آيه، كوه هاى پابرجا است. كلمه ى «تَميد» از «ميد» به معناى اضطراب چيزهاى بزرگ است. كلمه «فجاج» نيز به راههاى پهن ميان دو كوه گفته مى شود، همانگونه كه راههاى باريك و تنگ بين كوه ها «شعب» نام دارد.(30)
براى كوه ها، فوائد بسيارى ذكر شده است، از جمله: نگهدارى برف و ذخيره ى آب براى تابستان ها، جلوگيرى از تندبادهاى ناشى از جابجايى هوا، فراهم آوردن محيط مناسب براى پرورش گياهان و جانوران، بهره دهى انواع سنگ ها براى بناى ساختمان، و ...
چگونه مى توان باور كرد كه خداوند حكيم براى جلوگيرى از تزلزل زمين، كوه ها را قرار داده است، امّا براى پيشگيرى از لغزش انسان ها در برابر حوادث، اوليا و پيشوايان صبور و قوى قرار نداده باشد؟!
30) قاموس.
پیامها :
- آفرينش كوه ها تصادفى نيست، بلكه بر اساس تدبير الهى است. «جعلنا»
- كوه ها مايه ى آرامش زمين اند. زمين بدون وجود كوه، به خاطر گازهاى درونى و موادّ مذابّ، در معرض لرزشهاى شديد قرار دارد. «رواسِىَ أن تميدبهم»
- در لابلاى موانع بزرگ نيز راههاى نجات وجود دارد. «جعلنا فيها فجاجا»
- راههاى ميان كوه ها، هم وسيله دستيابى به مناطق ديگر و هم عامل هدايت به حكمت الهى است. «لعلّهم يهتدون»
ذکر روز یکشنبه: یا ذالجلال والاکرام
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
‼️هبه معوض از ارث
🔷س 2462: اگر شخصی مقداری از اموالش را به عوض ارث به یکی از ورثه ببخشد، آیا این هبه و وصیت نافذ است؟ آیا پس از فوت، این وارث می تواند ادعای ارث کند؟
✅ج: انسان می تواند با بخشیدن و تحویل مقداری از اموال خود به یکی از ورثه، وصیت کند که وارث مذکور از اموال او ارث نبرد و سهم او به سایر ورثه برسد، در صورتی که این وصیت توسط همه ورثه تأیید شود، عمل به آن واجب است و بعد از فوت وصیت کننده، هیچ یک از ورثه حق ردّ آن را ندارند.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️مس میت
🔷س 2463: اگر شخصی سال ها قبل میتی را لمس کرده باشد و بر وجوب غسل علم نداشته و غسل نکرده
۱-در حال حاضر غسل بر او واجب است؟
۲-حکم نمازهای او در این سال ها به چه صورت است؟
۳- حکم روزه های او چیست ؟
✅ج: مس بدن میت، اگر قبل از سرد شدن بدن باشد، غسل واجب نمی شود، و اگر بعد از سرد شدن تمام بدن و قبل از تمام شدن غسل میّت باشد، غسل مس میت واجب می شود و بدون غسل میت، نماز باطل است و باید قضای نمازهایی که بدون غسل خوانده شده است، خوانده شود، اما اگر بعد از آن شخص جنب شده و غسل جنابت انجام شده باشد، کفایت از غسل مس میت می کند و نماز صحیح است، اما بقیۀ غسلها بنا بر احتیاط واجب کفایت از غسل مس میت نمی کند.
🔺روزه بدون غسل مس میت، صحیح است.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
147 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إذا أراد اللَّه بأهل بيت خيرا فقّههم في الدّين و وقّر صغيرهم كبيرهم و رزقهم الرّفق في معيشتهم و القصد في نفقاتهم و بصّرهم عيوبهم فيتوبوا منها و إذا أراد بهم غير ذلك تركهم هملا.
وقتى خداوند براى مردم خانه اى نيكى خواهد
آنان را در كار دين دانا سازد
و خوردسالانشان سال- خوردگانشان را محترم دارند.
مدارا در معيشت و اعتدال در خرج را نصيب آنها سازد
و عيوبشان را بآنها بنماياند تا از آن باز گردند
و اگر براى آنها جز اين خواهد بخودشان واگذارشان كند.
نهج الفصاحه