بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
738 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إنّ اللَّه تعالى يبغض الطّلاق.
خداوند طلاق را دشمن دارد.
نهج الفصاحه
740 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إنّ اللَّه تعالى يبغض المعبّس في وجوه إخوانه.
خداوند كسى را كه در مقابل برادران خود عبوس باشد دشمن دارد.
نهج الفصاحه
ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره مؤمنون
آیات 88 و 89
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
قُلْ مَن بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ يُجِيرُ وَلَا يُجَارُ عَلَيْهِ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ (88)
سَيَقُولُونَ لِلَّهِ قُلْ فَأَنَّي تُسْحَرُونَ (89)
ترجمه :
بگو: اگر مى دانيد (بگوييد) فرمانروايى همه ى موجودات به دست كيست؟ او كه (به همه) پناه مى دهد، ولى هيچ كس در برابر او پناه ندارد.
به زودى خواهند گفت: (حكومت بر همه چيز) براى خداست. بگو: پس چگونه (مى گوييد پيامبر شما را سحر كرده و) شما مسحور او شده ايد؟
آیه 90
بَلْ أَتَيْنَاهُم بِالْحَقِّ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ (90)
ترجمه :
(ما آنان را سحر نمى كنيم) بلكه حقّ را براى آنان آورديم، وقطعاً آنان دروغ مى گويند.
نکته ها:
قرآن در سوره ى يس مى فرمايد: «انّما أمره اذا اراد شيئاً اَن يَقول له كُن فيكون فسُبحان الّذى بيده ملكوت كلّ شى ء» [104] هر گاه خداوند چيزى را اراده كند، فرمان مى دهد و آن، آفريده مى شود؛ پس منزّه است خداوندى كه ملكوت همه چيز به دست اوست. (بنابراين كلمه ى ملكوت به معناى قدرت مطلقه بر هستى است)
كلمات «يجير» و «يجار» از ريشه ى «جوار» به معناى همسايگى است. از آنجا كه يكى از حقوق همسايگى، حمايت از همسايه در برابر سوءقصد ديگران است، لذا اين كلمه به معناى پناه دادن و حمايت كردن بكار مى رود. [105]
مراد از حقّ در آيه «اَتيناهم بالحقّ» يا معاد است يا قرآن، يا منطق واستدلال توحيدى.
104) يس، 82 تا 83.
105) تفسير الميزان.
پیامها :
- نحوه ى گفتگو با مخالفان را از قرآن بياموزيم. «قل»
- در شيوه ى تبليغ، از فطرت هاى سالم و باورهاى صحيح مردم، در راه رشد و هدايت آنان كمك بگيريم. «قل مَن بيده ...»
- مالكيّت خداوند گسترده و همه جانبه است. «ملكوت كلّ شى ء»
- پناه دادن خداوند، دائمى، مطلق و انحصارى است. «و هو يجير»
- در برابر قهر خداوند، هيچ پناهگاهى نيست. «و لا يُجار عليه»
- حاكميّت مطلقه خداوندرا تنها عالمان در مى يابند. «ان كنتم تعلمون»
- در برابر عقايد انحرافى ديگران، موضع روشنى بگيريد. «بل اَتيناهم بالحقّ»
- كارهاى خداوند، حقّ و حكيمانه است. «بالحقّ»
شهادت سربازان دلیر اسلام: بخارایی، امانی، صفار هرندی و نیک نژاد (۱۳۴۴ ه.ش)
پس از حادثه فیضیه و قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، عده ای از متدینین و چهره های موجّه بازار تهران به این نتیجه رسیدند که مبارزه سیاسی با رژیم شاه بی فایده است و باید فکری برای براندازی آن کرد و تنها راه آن نیز اقدام مسلحانه علیه رژیم و عناصر اصلی آن است.
لذا تعدادی از این افراد شامل حاج صادق امانی، حاج مهدی عراقی، حبیب الله عسکر اولادی، عباس مدرسی فرد، احمد شهاب، صادق اسلامی و سید اسدالله لاجوردی و… دست به ترکیب و تلفیق شش هیئت مذهبی مهم و دارای گرایش سیاسی از میان هیئتهای عزاداری سنتی تهران زدند که نتیجه آن، پدید آمدن سازمان یا گروه “هیئتهای مؤتلفه اسلامی” با مشی مسلحانه بود. اکثر اعضای این هیئتها از مقلدان حضرت امام خمینی(ره) و وجه مشترک آنان، پذیرش اسلام به عنوان یک ایدئولوژی سیاسی و رهبری و مرجعیت امام خمینی(ره) بود. پس از مدتی جمعیت مؤتلفه اسلامی، قصد آغاز مبارزه مسلحانه علیه رژیم پهلوی را داشتند که در ابتدا امام آن را نهی نمودند.
تا این که حضرت امام به ترکیه تبعید شدند و یاران مؤتلفه، پس از کسب اجازه از آیت الله مرتضی مطهری و اذن آیت الله العظمی سید محمد هادی میلانی، تصمیم به ترورِ انقلابی حسنعلی منصور نخست وزیر سپرده شاه گرفتند. حسنعلی منصور کسی بود که برای تصویب و اجرای قانون ننگین کاپیتولاسیون تلاش زیادی از خود نشان داد و فریاد حق خواهی امام خمینی(ره) در اعتراض به این قانون را با تبعید آن حضرت به ترکیه پاسخ گفت. با اعدام انقلابی منصور در اول بهمن ۱۳۴۳، شهید محمد بخارایی عاملِ اعدام منصور به دست مأموران ساواک افتاد و سپس دیگر یارانش نیز دستگیر شدند.
پس از مدتی، رژیم پهلوی در یک دادگاه فرمایشی اعضای این گروه را به اعدام و زندان طولانی مدت محکوم کرد. به طوری که برخی از آنان تا پیروزی انقلاب اسلامی در زندان ماندند و در بین زندانیان سیاسی به قَتَله (کشندگان) منصور معروف بودند. شهید صادق امانی در دادگاه دلاورانه از خود و راهی که در پیش گرفته بود دفاع کرد و با اشاره به حوادث خونین ۱۵ خرداد ۴۲ گفت: ما با بررسی اوضاع به این نتیجه رسیدیم که پاسخ به این مسأله از لوله تفنگ میتواند خارج شود.
سرانجام در سحرگاه ۲۶ خرداد ۱۳۴۴ ش، حاج صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیکنژاد و رضا صفارهرندی این چهار فرزند شجاع و برومند اسلام، در راه پاسداری از ارزشهای متعالی اسلام و در مسیر پربرکت نهضت امام خمینی(ره) جهت برپایی حکومت اسلامی در ایران، عاشقانه شربت شهادت نوشیدند و به لقاءالله نائل آمدند.
سِلام علیکم
حدیث ۲۷۷:
امام رضا (ع):
فرق سخاوتمند و بخیل چیست ؟
سخاوتمند از غذای مردم بخورد تا از غذایش بخورند و بخیل طعام مردم را
نخورد تا از غذایش نخورند.
بحارالانوار ج۷۸ ص۳۳۹
حدیث ۲۷۸:
امام رضا (ع):
حقیقت ایمان چیست؟
۱- فهم در دین
۲- اندازه نگهداشتن در زندگی
۳- صبر بر بلا
همان منبع
حدیث ۲۷۹
امام رضا (ع):
ثواب روز عاشورا چیست؟
هر کس روز عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه اش باشد ، خداوند عز و جل روز قیامت را روز شادی و سرورش گرداند.
علل الشرایع ج۱ ص۲۲۷
حدیث ۲۸۰ :
امام رضا (ع):
چه کنیم تا روز قیامت غمگین نباشیم؟
هرکس اندوه مومنی را بر طرف نماید ، خداوند روز قیامت غم از دلش می زداید.
اصول کافی ج۳ ص۳۰۰
التماس دعا
‼️استفاده از دفترچه ی بیمه ی درمانی دیگران
🔷س 3503: آیا استفاده از دفترچه ی بیمه ی درمانی برای کسی که جزء خانواده صاحب دفترچه نیست، جایز است؟ و آیا جایز است صاحب دفترچه، آن را در اختیار دیگران بگذارد؟
✅ج: استفاده از دفترچه ی بیمه ی درمانی فقط برای کسی جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه ی خدمات به او تعهد کرده است، و استفاده ی دیگران از آن موجب ضمان است.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️استفاده از لوازم آرایشی مضر
🔷س 3507: حکم استفاده از لوازم آرایشی که بعضاً مضر هستند چیست؟
✅ج: اگر ضرر قابل توجه داشته باشند، استفاده از آنها حرام است؛ ممکن است برخی آرایشها سوزش یا درد مختصری داشته باشد ولی ضرر معتنابهی نداشته باشد، که اشکالی ندارد.
به هر حال تشخیص با خود مکلف است یا به تشخیص متخصص اعتماد کنند. ممکن است کسی بیماری پوستی داشته باشد و استفاده از یک نوع لوازم آرایش برای او مضر باشد نه برای افراد دیگر که در این صورت استفاده از آن برای او حرام است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
741 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إنّ اللَّه تعالى يبغض الوسخ و الشّعث.
خداوند كثافت و ژوليدگى را دشمن دارد.
نهج الفصاحه
742 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إنّ اللَّه تعالى يبغض البخيل في حياته السّخيّ عند موته.
خداوند كسى را كه در زندگى بخيل باشد
و هنگام مرگ بخشنده شود.
دشمن دارد.
نهج الفصاحه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره مؤمنون
آیه 91
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِن وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذاً لَّذَهَبَ كُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَي بَعْضٍ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ (91)
ترجمه :
خداوند هيچ گونه فرزندى براى خود نگرفته است، و هيچ معبودى با او نيست، (و اگر جز اين بود،) قطعاً هر خدايى به سوى آفريده ى خود مى رفت، و بى ترديد بعضى از خدايان بر بعضى ديگر برترى مى جست (و با اين كار، هستى تباه مى شد) خداوند از آنچه (مشركان) توصيف مى كنند منزّه است.
پیامها :
- عقيده به هرگونه فرزند براى خداوند ممنوع است. (خواه عيسى را فرزند او بدانيم يا فرشتگان و ديگران را) «من ولد»
- هر مخلوقى در سيطره ى خالق است. «لذهب كلّ اله بما خلق»
- تعدّد مديريّت، مانع موفّقيّت است. «لذهب كلّ اله بما خلق»
- نظام هماهنگ و سامان يافته، نشانه يكتايى خداوند است. «اذاً لذهب كلّ اله»
- داشتن فرزند وشريك، نشانه ى نياز ومحدوديّت است، و لازمه محدوديّت، برترى جويى است. «لذهب - لعلا»
- تضاد ميان قدرت ها، عامل فساد وناپايدارى است. «لعلا بعضهم على بعض»
- هر گاه تصورات غلط و انحرافى ديگران را بازگو كرديم، براى پاكسازى روح خود و ديگران خداوند را تسبيح كنيم. «سبحان اللّه عمّا يصفون»
- خدا را از همه ى انحراف ها و خرافه ها دور و منزّه بدانيم. «عمّا يَصفون»
ذکر روز سه شنبه: یا ارحم الراحمین
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
۲۷ خرداد روز تشکیل جهاد کشاورزی گرامی باد
در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) برای رسیدگی به مناطق محروم و دور افتاده ایران جهاد سازندگی یا جهاد کشاورزی تاسیس شد.
هدف از تاسیس جهاد کشاورزی این بوده است رفع محرومیت از روستاهایی که از ساده ترین امکانات رفاهی نیر محروم بودند.
حرکت به سوی استقلال و خودکفائی کشور با تلاش درجهت بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی روستا ها و مناطق عشایر نشین از طریق توسعه کشاورزی دامداری صنایع روستایی و ... می باشد.
ایجاد زمینه لازمه جهت رشد شخصیت والای آنسانی روستائیان از طرق مشارکت و نظارت آنان در فعالیتهای روستائی می باشد.
🔹مراسم عزاداری شب شهادت امام صادق علیه السلام
🔸سه شنبه 27 خرداد بعد نماز مغرب و عشاء
🔸سخنران: حجت الاسلام والمسلمین کوثری نیا
و با نوای حاج رسول حشمتی
🔸عزاداری و دسته عزا روز شهادت چهارشنبه 28 خرداد از ساعت 11 صبح با نوای کربلایی رسول حشمتی از مقابل مسجد
#مسجد_امام_حسین_علیه_السلام_پرند
@mehoseinp