‼️پوشیدن تیشرت کوتاه برای پسران و مردان
🔷س 4158: پوشیدن تیشرتهای کوتاه برای پسران و مردان بهنحوی که بخشی
از بدن در معرض دید قرار میگیرد چه حکمی دارد؟
✅ج: به طورکلی اگر انسان لباسی بپوشد که مثالً کوتاه است یا قسمتی از بدن پیدا است یا شکل و شمایل خاصی دارد و جلب توجه میکند و ممکن است انگشتنما شود و مردم بگویند این چه وضعیت و لباسی است، اگر در آن حد باشد حرام است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره مؤمنون
آیات 101 و 102
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءلُونَ (101)
فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (102)
ترجمه :
پس آن گاه كه در صور دميده شود، در آن روز نه ميانشان خويشاوندى است و نه (از حال يكديگر) سؤال مى كنند.
پس كسانى كه كفّه ى اعمالشان سنگين باشد، ايشان همان رستگارانند.
آیه 103
وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خَالِدُونَ (103)
ترجمه :
و كسانى كه كفّه ى اعمالشان سبك باشد، پس آنان كسانى هستند كه سرمايه ى وجود خود را از دست داده اند و هميشه در جهنّم مى مانند.
نکته ها :
سؤال: در بعضى آيات آمده است كه در قيامت مردم از يكديگر سؤال مى كنند، «واَقبل بعضهم على بعض يَتسائلون» [107] و يا اهل بهشت از دوزخيان مى پرسند: چه چيز باعث شد كه شما به دوزخ در آييد؟ «ما سَلكَكم فى سقر» [108] پس چرا در آيه ى مورد بحث مى فرمايد: مردم از يكديگر سؤال نمى كنند «و لا يتسائلون» دليل اين تفاوت چيست؟
پاسخ: اين دو مطلب با هم منافاتى ندارند؛ در مورد اوّل كه مى فرمايد: «مردم از همديگر سؤال مى كنند» اين مربوط به پس از رسيدگى به حساب و كتاب است و درباره ى اهل بهشت و دوزخ است كه مطالبى از يكديگر مى پرسند، ولى آيه ى مورد بحث درباره ى آغاز قيامت و زمان حساب و مرحله ى پيش از ورود مردم به بهشت يا دوزخ است كه مى فرمايد: از يكديگر سؤال نمى كنند. [109]
107) صافات، 27 ؛ طور، 25.
108) مدثّر، 42 .
109) الميزان، ج 15، ص 69 .
پیامها :
- آغاز رستاخيز با نفخ صور است. «فاذا نفخ... فلا انساب»
- در قيامت، اسناد افتخار دنيوى محو مى شود. «فلا انساب بينهم»
- همه ى عمل هاى دنيوى حساب و كتاب دارند. «فمَن ثَقُلت - و مَن خَفّت»
- براى هر كارى ميزانى است. «مَوازينه»
- بزرگ ترين خسارت انسان، هدر دادن عمر و استعدادهاى خويش است. «خسروا انفسهم»
- رستگاران، كسانى هستند كه براى قيامت ذخايرى داشته باشند. «هم المفلحون»
سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران
روز بسیج استادان
مصطفی چمران ساوهای (۱۰ مهر ۱۳۱۱ تهران – ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ دهلاویه) معروف به دکتر چمران و شهید چمران، فیزیکدان، سیاستمدار (عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران) وزیر دفاع ایران در دولت مهدی بازرگان و دولت موقت شورای انقلاب از همراهان موسی صدر در تشکیل جنبش امل (لبنان)، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی، از فرماندهان ایران در جنگ ایران و عراق و بنیانگذار ستاد جنگهای نامنظم در جریان جنگ ایران و عراق بود.
وی در دانشگاه تهران، تحصیلات خود را در رشته الکترومکانیک به پایان برد. سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و درجه دکتری در فیزیک پلاسما کسب کرد. پس از گذراندن آموزشهای نظامی در مصر، به لبنان رفت و به همراه موسی صدر، در تشکیل جنبش امل نقش مؤثری داشت و از فرماندهان آن بود. چمران در زمان تحصیل در دانشگاه تهران، در درس ترمودینامیک، شاگرد مهدی بازرگان بود. آشنایی او با بازرگان، عامل مهمی در ورود او به عرصه سیاست بهشمار میرود. وی در دوران پس از کودتای ۲۸ مرداد در سازمان نهضت مقاومت ملی که زیر نظر افرادی چون مهدی بازرگان، سید رضا زنجانی و سید محمود طالقانی اداره میشد، فعالیت میکرد. در زمان تحصیل در خارج از ایران، او به همراه ابراهیم یزدی، علی شریعتی و صادق قطبزاده، شاخه خارج از کشوری نهضت آزادی ایران و همچنین انجمن اسلامی دانشجویان ایران در آمریکا را تأسیس کرد. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، او به ایران بازگشت و در دولت بازرگان، مدتی وزارت دفاع را برعهده داشت. او به عنوان یکی از اعضای نهضت آزادی، در دوره نخست مجلس شورای اسلامی از سوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد.
در جریان جنگ ایران و عراق، وی یکی از فرماندهان ایران بود. چمران با شروع جنگ، به اهواز رفت و ستاد جنگهای نامنظم را بنیانگذاری کرد. از دیگر کارهای مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند. مصطفی چمران در ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه-سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پشت سرش در ۴۹ سالگی جان باخت.
ذکر روز شنبه : یا رب العالمین
سلام صبح شنبه اولین روز هفته بر همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
‼️خمس طبقات اضافی منزل مسکونی
🔷س 4162: کسی که یک ساختمان سه طبقه دارد ودر یک طبقه آن خودش ساکن است و در طبقه دیگر آن پسرش با خانواده ساکن است و طبقه سوم را هم به اجاره داده است. آیا به آن دو طبقه اضافی ساختمان مزبور خمس واجب می شود یا نه .
✅ج: اگر اسکان فرزندش عرفاً جزء هزینه ها و شأن زندگی او محسوب می شود، طبقه دوم خمس ندارد، اما طبقۀ سوم را اگر با درآمد کسب تهیه کرده است و از ابتدا مورد نیاز نبوده و آن را اجاره داده است، خمس دارد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️حکم سجده بر انواع برگ درختان و گیاهان
🔷سجده کردن بر برگ سبز چای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، ولی سجده بر برگ درخت قهوه که خود برگ، استفاده خوراکی ندارد صحیح است.
🔷 سجده بر گُلهایی که خوراکی نیستند و نیز داروهای گیاهی که از زمین میروید و فقط برای معالجهی بیماریها به کار میآید، مانند گل ختمی و گل بنفشه صحیح است، ولی بر گیاهانی که در موارد غیر معالجه نیز برای خواص طبّی که در آن است به مصرف خوراکی میرسد، مانند خاکشیر و امثال آن، درست نیست.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
771 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إنّ اللَّه تعالى يقول أنا عند ظنّ عبدي بي إن خيرا فخيرا و إن شرّا فشرّا.
خداوند گويد من ناظر گمان بنده خويشم
اگر گمان خوب بمن برد خوبى بيند
و اگر گمان بد برد بدى بيند.
نهج الفصاحه
772 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إنّ اللَّه تعالى يقول إنّ الصّوم لي و أنا أجزي به إنّ للصائم فرحتين، إذا أفطر فرح و إذا لقى اللَّه تعالى فجزاه فرح.
خداوند گويد روزه براى من است و من پاداش آن را ميدهم روزه دارد و خوشحالى دارد،
وقتى افطار كند خوشحال مى شود و همين كه خدا را ديدار كند و او را پاداش دهد باز خوشحال مى شود.
نهج الفصاحه
🌹 @ArBaoGif
🌒 بعلت خورشید گرفتگی امروز
نمازآیات بر ما واجب میشود که یکی از نمازهای واجب پنجگانه می باشد.
🌒 سادهترین دستور نماز آیات
🕌 نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد،
انسان بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد،
آیه های یک سوره را پنج قسمت کند
🔷 مثلا به قصد سوره "قل هو الله احد"
👈 ۱. بسم الله الرحمن الرحیم بگوید
و به رکوع رود، و بعد بایستد
👈 ۲. قل هو الله احد
دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد
👈 ۳. الله الصمد
باز به رکوع رود و بایستد
👈 ۴. لم یلد و لم یولد
برود به رکوع و بعد از رکوع بایستد
👈 ۵. و لم یکن له کفوا احد
بعد از آن به رکوع رود و بعداز سر برداشتن،
دو سجده کند
❤️ رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد
و بعد از دو سجده،
تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.
─┅─═इई 🌺🌼🌺ईइ═─┅─
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره مؤمنون
آیات 104 و 105
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
تَلْفَحُ وُجُوهَهُمُ النَّارُ وَهُمْ فِيهَا كَالِحُونَ (104)
أَلَمْ تَكُنْ آيَاتِي تُتْلَي عَلَيْكُمْ فَكُنتُم بِهَا تُكَذِّبُونَ (105)
ترجمه :
آتش، صورت آنها را مى سوزاند و آنان در دوزخ چهره اى (زشت و) عبوس دارند. (با لب هايى وارونه و دندان هايى آشكار).
(به آنان گفته مى شود:) آيا آيات من بر شما خوانده نمى شد، پس آنها را دروغ مى شمرديد؟
نکته ها:
كلمه ى «لفح» به معناى سوزاندن چهره و كلمه ى «كلح» به معناى برگشتن لب و آشكار شدن دندان هاست.
پیامها :
- آتش هر لحظه و پيوسته صورت هاى دوزخيان را مى سوزاند. («تَلفَح» فعل مضارع و رمز استمرار است)
- كفّار در دوزخ، هم عذاب جسمى دارند، «تَلفَح وجوههم» و هم توبيخ و عذاب روحى. «ألم تكن ...»
- تغيير صورت توسّط آتش، مايه ى تحقير گنهكاران مى گردد. «كالِحون»
- عذاب خداوند بعد از اتمام حجّت است. «تَلفح وجوههم... ألم تكن آياتى تُتلى»
- اصرار بر تكذيب، اساسى ترين رمز رفتن به دوزخ است. «فكنتم بها تكذّبون»
ذکر روز یکشنبه: یا ذالجلال والاکرام
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
یکم تیرماه مصادف با روز ملی اصناف
یکی از بزرگترین نهادهاى مدنى در هر کشورى اصناف هستند، این نهادها توسط خود مردم اداره مى شوند و در وضعیت بازار و قیمت گذارى کالاها نقش بسیار موثرى دارند. از این رو اول تیرماه روز اصناف نامگذارى شده و هرساله در این روز مجامع امور صنفى سراسر کشور، مسوولان اتحادیه ها و مدیران وزارت بازرگانى و … گرد هم مى آیند تا در خصوص مشکلات اصناف به تبادل نظر بپردازند.
سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی در اول تیرماه سال 1360، به صورت نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت فقیه با دستور امام خمینی ره و به منظور پرداختن به امر تبلیغات دینی و اشاعه معارف اسلامی به وجود آمد. این نهاد انقلابی در سیر تکاملی خود در 14 فروردین سال 1368 با نظر حضرت امام رحمهالله به سازمان تبلیغات اسلامی تغییر نام یافت. سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدایت، سازمان دهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی مردمی، تلاش در جهت احیا و اشاعه معارف و فرهنگ اسلامی، تأسیس مراکز اطلاع رسانی تخصصی، تبلیغی و دینی، سازمان دهی و اعزام مبلغ به داخل و خارج از کشور، نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و انجام فعالیتهای قرآنی و... از جمله وظایف سازمان تبلیغات اسلامی میباشد.