‼️آزار حیوانات به قصد تفریح یا شکار
🔷س 5465: آزار و اذیت حیوانات به قصد تفریح یا شکار چه حکمی دارد؟
✅ج: آزار رساندن به حیواناتی که آزار نمیرسانند جایز نیست. لذا اگر حیوان آزاردهنده نیست، برای تفریح و شکار نباید او را اذیت کرد؛ حالا اگر کسی حیوانات حلالگوشتی که شکار آنها ممنوع نیست را شکار کرد و گوشتش را استفاده نمود اشکالی ندارد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️مرگ حیوانات در جاده ها
🔷س 5467: در هنگام رانندگی در جادهها وظیفهی رانندهای که به حیوانات وحشی یا به پرندگان برخورد کرده و موجب مرگ آنها شده است چیست؟
✅ج: اگر آن حیوان متعلق به اشخاص یا جزو اموال عمومی مثلاً در یک منطقهی محفاظتشده هست، خب باید این زیان جبران شود و راننده ضامن است. اما اگر تصادف در بیابان آزادی بوده که یک جانوری رد میشده و این خودرو هم به آن برخورد کرده و آن حیوان آسیب دیده و ازبینرفته است، در اینجا چون که عمداً این تصادف روی نداده است، راننده گناهی مرتکب نشده و ضامن هم نیست.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
1607 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
ألدّواوين ثلاثة: فديوان لا يغفر اللَّه منه شيئا و ديوان لا يعبؤ اللَّه به شيئا و ديوان لا يترك اللَّه منه شيئا فأمّا الدّيوان الّذي لا يغفر اللَّه منه شيئا فالإشراك باللَّه و أمّا الدّيوان الّذي لا يعبؤ اللَّهبه شيئا فظلم العبد نفسه فيما بينه و بين ربّه: من صوم يوم تركه أو صلاة تركها فإنّ اللَّه يغفر ذلك إن شاء و يتجاوز و أمّا الدّيوان الّذي لا يترك اللَّه منه شيئا فمظالم العباد بينهم، القصاص لا محالة.
براى اعمال بندگان سه دفتر هست
دفترى كه خدا چيزى از آن را نمى آمرزد
و دفترى كه خدا بدان اهميت نميدهد
و دفترى كه خدا از هيچ چيز آن نميگذرد.
دفترى كه خدا چيزى از آن را نمى آمرزد، شرك بخداست
و دفترى كه خدا بدان اهميت نميدهد ستمى است كه بنده ميان خود و خدا بخويشتن كرده است مانند روزه اى كه خورده يا نمازى كه ترك كرده است و خداوند اگر بخواهد آن را ببخشد و از آن درگذرد،
دفترى كه خداوند از هيچ چيز آن نميگذرد ستمهائى كه بندگان بيكديگر كرده اند و ناچار بايد تلافى شود.
نهج الفصاحه
ذکر روز یکشنبه: یا ذالجلال والاکرام
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره شعراء
آیات 165 تا 167
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ (165)
وَتَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ (166)
قَالُوا لَئِن لَّمْ تَنتَهِ يَا لُوطُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجِينَ (167)
ترجمه :
آيا از ميان مردم جهان، شما به سراغ مردها مى رويد؟
و (زنان و) همسرانتان را كه پروردگارتان براى شما آفريده رها مى كنيد؟ بلكه شما مردمى تجاوزكاريد.
مردم (به جاى پندپذيرى) گفتند: اى لوط! اگر (از حرف هايت) دست برندارى، قطعاً از اخراج شدگان خواهى بود.
نکته ها:
در اين آيات، قوم لوط به عنوان تجاوزگر معرّفى شده اند؛ «بل انتم قوم عادون» لكن در آيات ديگر، تعبيرات ديگرى نيز درباره آنها به كار رفته است، از جمله: «بل انتم قوم مسرفون»(48)، «قوم سوء فاسقين»(49) و «بل انتم قوم تجهلون»(50)
كسى كه مرتكب لواط شود، مجازاتش قتل است. اين عمل به قدرى زشت است كه حتّى اگر كسى با حيوانى آميزش جنسى انجام دهد، گوشت آن حيوان حرام مى شود و بايد آن را ذبح كرد و سپس لاشه ى آن را سوزاند.
همجنس گرايى، تنها در ميان انسان ها ديده مى شود. در عالم هستى، هيچ موجود ديگرى همجنس گرا نيست.
48) اعراف، 81.
49) انبياء، 74.
50) نمل، 55.
پیامها :
- در نهى از منكر، بايد منكرات رايج در هر گروه و زمان را شناخت و در بازداشتن مردم از آن اصرار نمود. «أتأتون الذُكران»
- در نهى از منكر، راه هاى معروف را ارائه دهيد. «أتأتون - و تذرون... ازواجكم»
- رها كردن همسر و ناديده گرفتن نيازهاى او ممنوع است. «تَذَرون... ازواجكم»
- خداوند براى اشباع غرائز بشر، مسير فطرى وطبيعى قرارداده است. «خلق لكم»
- اديان آسمانى، انسان را به ازدواج ترغيب مى كنند. «خلق لكم ربّكم من ازواجكم»
- ازدواج، جلوه اى از ربوبيّت الهى و به نفع انسان است. «خلق لكم ربّكم»
- انحرافات جنسى، تجاوز و طغيان است و همجنس گرايى و لواط، تجاوز به حريم ارزشهاست. «عادون»
- براى از بين بردن منكر، تكرار نهى از منكر و استقامت لازم است. «لئن لم تَنتَه»
- در نهى از منكر، خود را براى تهديدهاى ديگران آماده كنيد. «لتكوننّ من المخرجين»
- تبعيد، شيوه ستمگران قوم لوط بوده است. «من المخرجين»
غزوه بنی نضیر
«غزوه بنی نضیر»، دومین جنگ پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) با یهودیان مدینه است که در ربیع الاول سال چهارم هجرت اتفاق افتاد. بیشتر تاریخ نویسان اسلامی عقیده دارند که در این حادثه خونی ریخته نشد، ولی مرحوم مفید می گوید: شب فتح، نبرد مختصری که منجر به قتل ده نفر از یهودیان شد صورت گرفت و با کشته شدن آنها مقدمات تسلیم شدن ارتش بنی نضیر گردید. بدین ترتیب یکى از تحریک کنندگان قبایل عرب بر ضد اسلام از بین رفت. برخی آیات سوره حشر نیز پیرامون این حادثه نازل گردید.
قرآن، یهودیان را پس از مشرکان، بدترین دشمنان مؤمنان مىداند، در حالى که از مسیحیان به نرمى سخن مى گوید.[۳] طبیعى است که یهودیان هیچ فرصتى را براى نابودى اسلام و رسول خدا (صلى الله علیه و آله) از دست نمى دادند؛ در عین حال، به دلیل آن که در اقلیت بودند در همان آغاز هجرت رسول خدا صلى الله علیه و آله معاهده صلحى را با آن حضرت پذیرفته بودند.
سه طایفه یهودى بنى قَینُقاع، بنى النضیر و بنى قریظه تقریباً در یک مثلثى شکل در سمت شمال شرقى محله قبا زندگى مى کردند. بنى نضیر نزدیکترین طایفه به محل قبا بودند. یهودیان که بنى نضیر باشکوهترین و گرامى ترین آنان بودند، در قلب دولت اسلامى زندگى مى کردند. از این رو مى توانستند به دقیقترین اطلاعات و مسائل پنهان و آشکار و میزان دقیق امکانات و توانمندىهاى مادى و معنوى مسلمانان و نیز تمامى مسائل موجود در جامعه اسلامى از جمله روابط و مناسبات گروههاى مختلف با هم دست یابند و به آن شناخت و آگاهى کامل پیدا کنند. یهودیان در عمق جامعه نوپاى اسلامى حتى در سطوح رهبرى و در میان کسانى که نقش فعالى در تصمیمگیرى و حل و عقد پیمانها داشتند حضور داشتند.
از سوى دیگر نباید فراموش کنیم که یهودیان از نظر ثروت و دارایى نیز قدرت بزرگى به شمار مى رفتند. کافى است بدانیم که حجم عظیمى از زیور آلات را در تملّک خویش داشتند. علاوه بر این یهودیان آن قدر از مردم طلب مدتدار داشتند که آن را مانع مهمى براى بیرون رفتن از مدینه مى دانستند.
‼️پوشش زن در حال نماز
🔷س 5469: پوشش زن در حال نماز چگونه باید باشد؟ اگر نامحرم نباشد، باز هم پوشش کامل لازم است؟
✅ج: زن در حال نماز ـ جز گردی صورت و دستها تا مچ ـ تمام بدن را باید بپوشاند، اما در صورتی که نامحرم حضور نداشته باشد، پوشاندن پاها تا مچ واجب نیست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
1609 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
الدّين دينان: فمن مات و هو ينوي قضاءه فأنا وليّه و من مات و لا ينوي قضاءه فذاك الّذي يؤخذ من حسناته ليس يومئذ دينار و لا درهم.
دو جور قرض هست
هر كه بميرد و در دل دارد كه قرض خود را بپردازد من ولى او هستم
و هر كه بميرد و در دل دارد قرض خود را ندهد،
در مقابل آن از اعمال نيك وى بردارند
زيرا در آن روز دينار و درهمى نيست.
نهج الفصاحه
‼️امر و نهی فرزندان
🔷س 5468: اگر فرزندان مطیع والدین نباشند، والدین تا چه مرحلهای میتوانند امر و نهی کنند؟
✅ج: پدر و مادر میتوانند و لازم است فرزند را امرونهی کنند؛ ولی مقام امر به معروف و نهی از منکر تا همان حد تذکر لسانی باشد نه بیشتر. اما دقت داشته باشید امر به معروف و نهی از منکر به این معنا نیست که همیشه خودمان مستقیماً به فرد بگوییم. گاهی حتی باید فرد را نزد مشاور ببرند، این خودش میشود امر به معروف و نهی از منکر. یا پدر میبیند فرزندش در نمازخواندن کوتاهی میکند و به او تذکر میدهد اما اثر ندارد؛ خب باید با یک مشاوری صحبت کند. خود همین رجوع به مشاور امر به معروف است، یعنی راهی را پیش بگیریم که شخص گناهکار، گناه نکند و کسی که واجبی را ترک کرده ، دیگر ترک نکند.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره شعراء
آیات 168 تا 175
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
قَالَ إِنِّي لِعَمَلِكُم مِّنَ الْقَالِينَ (168)
رَبِّ نَجِّنِي وَأَهْلِي مِمَّا يَعْمَلُونَ (169)
فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ (170)
إِلَّا عَجُوزاً فِي الْغَابِرِينَ (171)
ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرِينَ (172)
وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم مَّطَراً فَسَاء مَطَرُ الْمُنذَرِينَ (173)
إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ (174)
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (175)
ترجمه :
لوط گفت: من مخالف شديد كردار شما هستم. پروردگارا! من و كسان مرا از (شرّ) آنچه انجام مى دهند رهايى بخش.
پس (دعايش را مستجاب كرديم و) او وتمام خاندانش را نجات داديم.
مگر پيرزنى (زن لوط) كه در ميان بازماندگان بود. سپس، ديگران را ريشه كن كرديم.
و بر سر آنان بارانى (از سنگ) فرو فرستاديم. پس چه بد است باران هشدار داده شدگان.
البتّه در اين (ماجرا) نشانه اى (از قدرت الهى) است، لكن بيشتر مردم ايمان آورنده نيستند.
همانا پروردگار تو همان تواناى مهربان است.
نکته ها:
كلمه «قالين» به معناى اظهار نگرانى و مخالفت شديدى است كه از عمقِ جان باشد.
پیامها :
- با كار بد مخالفت كنيد، نه با شخص خلافكار. «لعمَلِكم من القالين»
- انبيا، در برابر تهديدها نمى ترسيدند و حرف خود را مى زدند. «من القالين» لوط در برابر تهديد اخراج وتبعيد، فرمود: من دشمن كار شما هستم.
- تنفّر از كار بد، هم بايد زبانى باشد و هم عملى. «قال اِنّى لعملكم - ربّ نجّنى» آرى نگرانى تنها كافى نيست، بايد به فكر رهايى ونجات از مركز فساد بود.
- محيط آلوده براى مردان خدا قابل تحمّل نيست؛ اگر از اصلاح محيط مأيوس شدند، حداقل خود را از آنجا نجات مى دهند. «نجّنى»
- بزرگان جامعه بايد به فكر خاندان و ياران خود باشند. «نجّنى و اهلى»
- دعاى انبيا مستجاب است. «ربّ نجّنى - فنجّيناه»
- زن، در انتخاب راه وابسته به شوهر نيست. «الاّ عجوزاً» (زن لوط راه انحرافى را برگزيده بود)
- در اديان آسمانى، همه قوانين و ارزش ها بر اساس ضوابط است نه روابط. «الاّ عجوزًا» (زن پيامبر نيز اگر منحرف شد، هلاك مى شود، زيرا ملاك و ميزان، كفر وايمان است نه رابطه ها و نسبت ها)
- حساب اطرافيان و وابستگان شخصيّت ها را، از حساب خود آنان جدا كنيد. «الاّ عجوزًا» (ممكن است انسان پيامبر وفرستاده خدا باشد، ولى بستگانش در راه حقّ نباشند. همسر لوط در خانه پيامبر بود، ولى داراى تفكّر انحرافى بود.)
- كيفر گناه براى همه يكسان است، زن لوط در ميان نابودشدگان است و امتياز ويژه اى ندارد. «فى الغابرين»
- كيفر كسانى كه مسير ازدواج را به لواط مى كشانند، آن است كه باران رحمت، باران عذاب شود و آنان را از پاى در آورد. «فساء مَطر المنذرين»
- خداوند قبل از عذاب، هشدار مى دهد و اتمام حجّت مى كند. «المنذرين»
- همين كه جامعه از افراد صالح خالى شد، زمينه قهر الهى فراهم شده است. «نجّيناه و اهله... ثمّ دمّرنا»
- طبيعت، در اختيار قدرت الهى است. (همان قدرتى كه از آسمان باران نازل مى كند، مى تواند سنگ نازل كند) «فامطرنا عليهم مطراً...»
- تاريخ، مايه عبرت است. «اِنّ فى ذلك لايةً»
- در تربيت، تكرار لازم است. (در اين سوره بعد از نقل ماجراى هريك از پيامبران، جمله ى «اِنّ فى ذلك لآية» آمده است).
- اكثر مردم پند پذير نيستند. «و ما كان اكثرهم مؤمنين»
- قدرت همراه با رحمت ارزش دارد. «العزيز الرّحيم»
‼️نماز خواندن به غیر جهت قبله
🔷س 5470: شخصی برای مدتی به جهتی که توهم میکرده قبله است نماز خوانده و بعداً فهمیده که قبله کمی متمایل به راست یا چپ است چه حکمی دارد؟
✅ج: اگر طبق دلیل معتبری به یک طرف به عنوان قبله نماز خوانده سپس روشن شده که آن طرف قبله نبوده است، چنانچه انحراف از قبله مابین طرف راست و چپ نمازگزار بوده نمازش صحیح است و اگر دلیل معتبری برای جهت نمازش نداشته نمازهای گذشته صحیح نیست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam