بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
2187 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
كن ورعا تكن أعبد النّاس و كن قنعا تكن أشكر النّاس و أحبّ للنّاس ما تحبّ لنفسك تكن مؤمنا و أحسن مجاورة من جاورك تكن مسلما و أقلّ الضّحك فإنّ كثرة الضّحك تميت القلب.
پرهيزكار باش تا عابدتر از همه باشى،
قانع باش تا شكرگزارتر از همه باشى،
هر چه براى خويش خواهى براى مردم بخواه تا مؤمن باشى
و با مجاوران خويش نيكو مجاورت كن تا مسلمان باشى
و خنده كمتر كن كه خنده بسيار دل را بميراند.
نهج الفصاحه
فرازهایی از وصیت نامه
#شهید_سردار_حاج_قاسم_سلیمانی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نمل
آیه 65 تا 68
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ (65)
بَلِ ادَّارَكَ عِلْمُهُمْ فِي الْآخِرَةِ بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِّنْهَا بَلْ هُم مِّنْهَا عَمِونَ (66)
وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَئِذَا كُنَّا تُرَاباً وَآبَاؤُنَا أَئِنَّا لَمُخْرَجُونَ (67)
لَقَدْ وُعِدْنَا هَذَا نَحْنُ وَآبَاؤُنَا مِن قَبْلُ إِنْ هَذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ (68)
ترجمه :
بگو: جز خداوند، هيچ كس در آسمان ها و زمين، غيب نمى داند و كسى نمى داند چه زمانى برانگيخته خواهد شد.
بلكه علم مشركان در قيامت به كمال خواهد رسيد، بلكه آنان (امروز)درباره آن (آخرت) در شك هستند، بلكه نسبت به (چگونگى) وقوع آن كورند.
و كسانى كه كفر ورزيدند، گفتند: آيا هرگاه ما و پدرانمان (بعد از مرگ) خاك شديم، آيا حتماً (زنده از گور) بيرون آورده مى شويم؟
در حقيقت به ما و نياكانمان از قبل، اين وعده داده شده، (لكن) اين وعده جز افسانه هاى پيشينيان چيز ديگرى نيست.
نکته ها:
غيب، چند نوع است: نوعى از آن را خداوند به انبيا مى آموزد، «تلك من انباء الغيب نوحيها اليك»(76) ولى نوعى ديگر نظير علم به زمان وقوع قيامت، مخصوص ذات مقدّس اوست.
كلمه ى «مَن» براى موجودات باشعور است، بنابراين چه بسا در آسمان ها علاوه بر فرشتگان موجودات باشعورى باشند كه در قيامت همچون انسان ها مبعوث شوند.
جمله ى «بل ادّارك علمهم فى الآخرة» نظير جمله «كلاّسيعلمون ثمّ كلاّسيعلمون»(77) است.
كلمه «ادّارك» از «تدارك» به معناى پيوستن و ملحق شدن اجزا مى باشد. يعنى مشركان در دنيا گرفتار تشتّت فكرند، ولى در آخرت اطلاعات آنها بهم پيوسته و به علم مى رسند، البتّه ديگر چه سود!
كلمه «اساطير» جمع «اُسطوره» به معناى افسانه است. كافران به پيامبران تهمت مى زدند كه آنچه درباره قيامت مى گوييد، مطالب بى اساسى است كه براى سرگرمى بيان مى شود.
76) هود، 49.
77) نبأ، 4 - 5.
پیامها :
- انكار معاد، كفر است. «قال الّذين كفروا»
- اگر حقيقتى را ما نپذيرفتيم، دليل آن نيست كه واقع نمى شود يا وجود ندارد. «ءاذا كنّا»
- تكرار سؤال، همراه با ناباورى، نشانه انكار است. «ءاذا - ءانّا»
- يكى از كارهاى دشمنان، ايجاد شك در مسايل عقيدتى است. «ءانّا لمجرمون»
- قديمى بودن حرف، نشانه ضعف آن نيست. «لقد وعدنا هذا ... من قبل»
- همه انبيا وعده ى معاد مى دادند. «لقد وعدنا هذا نحن و اباؤنا من قبل»
- خلافكار، دنبال يافتن شريك جرم است. «نحن و اباؤنا»
- افسانه خواندن سخنان انبيا، يكى از حربه هاى كافران است. «اساطير الاوّلين»
ذکر روز یکشنبه:
یا ذالجلال والاکرام
(ای صاحب شکوه و بزرگواری)ذکر روز یکشنبه که به اسم امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) می باشد موجب فتح و نصرت می شود روایت شده است که در این روز زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و زیارت حضرت زهرا (س) خوانده شود.
صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
آیت الله حسین غفاری ، شهید سیاهچاله های طاغوت
امروز هفتم دی ماه سالروز شهادت مبارز نستوه و اسوه مقاومت آیت اله شیخ حسین غفاری آذرشهری است.
آیتالله شیخ حسین غفاری 44 سال پیش به دست دژخیمان رژیم پهلوی در زندان تاریک ساواک به شهادت رسید.
این عالم مجاهد درتابستان 1293 هجری شمسی در آذرشهر استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد.
هنوز یک سال و نیم بیشتر نداشت که از نعمت پدر محروم شد و از دوران کودکی به همراه خانواده خود ، سختی کارهای مزرعه را تجربه کرد.
وی از همان دوران نوجوانی به کسب علم و دانش و علوم اسلامی علاقه زیادی نشان می داد و در این زمینه بسیار تلاش می کرد .
شیخ حسین غفاری تحصیلات خود را در زادگاهش آذرشهر آغاز کرد و درسال 1323 با وجود مشکلات فراوان مالی، برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم شد و در آنجا از محضر اساتید بزرگی چون آیت الله مرعشی نجفی، امام خمینی و علامه طباطبایی بهره برد .
آیت الله غفاری در سال 1335 به تهران آمد و در «مسجد الهادی» فعالیتهای اجتماعی و مذهبی خود را آغاز کرد.
مبارزات سیاسی آیت الله حسین غفاری از نیمه دوم سال 1341 هجری شمسی آغاز شد.
در جریان نهضت عمومی علما در این سال ، آیتالله غفاری نیز در مسجد الهادی ـ که امامت آن را برعهده داشت ـ سخنرانی هایی را علیه تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی ایراد کرد.
پس از آن که محمدرضا پهلوی با طرح «انقلاب سفید» اصلاحات آمریکایی خود را آغاز و بر مخالفت با مبانی مذهبی پافشاری کرد، علما و مراجع به رهبری امام خمینی(ره) عید نوروز سال 1342 را تحریم کردند و در این میان آیت الله غفاری نیز اعلامیهای را در حمایت از این تحریم صادر کرد.
پس از سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در عصر عاشورای سیزدهم خرداد 1342 حکومت شاه در واکنش به این سخنرانی، حضرت امام و علمای دیگری را دستگیر کرد که آیت الله حسین غفاری از جمله آنها بود.
مبارزات سیاسی این عالم مجاهد علیه رژیم منحوس پهلوی سالها ادامه یافت تا این که سرانجام در تیرماه سال 1353 هجری شمسی ساواک بار دیگر او را دستگیر کرد.
به گواهی اسناد تاریخی ، ماموران خون ریز ساواک با وحشیانه ترین شکنجه ها - که سوراخ کردن استخوانها با مته های برقی یکی از فجیع ترین شکنجه ها بود - می خواستند آن شهید را از راه و مسیری که انتخاب کرده باز دارند ولی این عالم شجاع با تنی پاره پاره جمله معروف و تاثیر گذار خود را با صدای بلند فریاد زد و در کاغذ اعترافات نوشت : « دشمن خمینی کافرست و من فکر می کنم تنها کسی که می تواند ایران را نجات دهد آیت اللّه امام خمینی و ولایت فقیه است .»
این مجاهد نستوه سرانجام در هفتم دی ماه 1353 براثر شکنجه های شدید جسمی و روحی در دخمه های ساواک به شهادت رسید.
پیکر آغشته به خون این عالم شهید پس از تشییع باشکوه در قم در قبرستان وادی السلام این شهر به خاک سپرده شد.
شهید سیاهچاله های طاغوت آیت الله شیخ حسین غفاری آذرشهری نماد بارز بصیرت و ولایتمداری است چرا که در دوران خفقان طاغوت ، زمانی که فریادها در سینه ها خفه شده بود ندای بلند دفاع از ولایت فقیه را سر داد و عقیده راسخش را با خون خود امضاء کرد.
سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به دستور امام خمینی
در ۷ دی ۱۳۵۸ سازمان نهضت سواد آموزی با فرمان امام خمینی تشکیل شد این سازمان تا سه سال به صورت شورایی اداره میشد تا سرانجام حجتالاسلام والمسلمین قرائتی به ریاست آن منصوب گردید.
سازمان نهضت سوادآموزی
سازمان نهضت سوادآموزی ایران یک سازمان دولتی ایرانی است که در سال ۱۳۵۸ به فرمان آیت الله سید روحالله خمینی و به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و نیز کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند (مناطق محروم) تشکیل گردید.
پویش بین المللی #نسل_سلیمانی
حضور دانش آموزان انقلاب اسلامی در تجدید پیمان با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
http://naslesoleimani.com
@naslesoleimani
ویژه برنامه تلویزیونی #نسل_سلیمانی
۱۱ لغایت ۱۳دیماه از ساعت ۱۶:۳۰ از شبکه امید
🔴🍁
🍁
❇️مردم سالاری دینی (2)
💠اصول و الزامات مردم سالاری دینی
🔻مردم سالاری دینی در اصول با دیگر مردم سالاریهای جهان متفاوت است که اصول مهم آن بدین شرح است:
🔹1- اصل ایمان مداری: جامعه ای که بر اساس قوانین الهی و حاکمیت حق برنامه ریزی شده باشد اصل اولیش حفظ بنیانهای عقیدتی و فکری است. وظیفه حکومت اسلامی این است که نسبت به حفظ دین مردم و تقویت پایه های اعتقادی آنها همت گمارد و جامعه را از تزلزل و انحرافهای اخلاقی و ارزشی برهاند.
🔸2- اصل مردم گرایی: جامعه ای که بر مبنای قوانین الهی و حاکمیت خداوند شکل می گیرد بعد اساسی آن، نقش و جایگاه مردم است که بر اساس آن، مردم، مسؤولان، خدمتگزاران و معتمدان خود را برای ایفای نقش کارگزاری انتخاب می کنند و حاکمان نیز پس از انتخاب به مردم جوابگو خواهند بود.
🔹3- اصل قانون محوری: در همه نظامهای مردم سالار نیز رعایت قانون و قانون محوری، از اصول اولیه است. مقام معظم رهبری نیز یکی از اصول مردم سالاری دینی را قانون محوری بیان می کند. ایشان تحقق همه فضایل، آرمانها و اهداف را در سایه قانون و عدالت می داند و عدالت را نیز تنها در صورت استقرار قانون ممکن می شمرد.
🔸4 - شایسته سالاری: بر اساس دیدگاه اسلامی، عادلترین، آگاهترین، باتقواترین و باتدبیرترین افراد به سمت کارگزاری حکومت اسلامی گمارده می شوند.
🔹5 - اصل آگاهی: اگر عنصر اصلی مردم سالاری (انتخاب و تجلی اراده مردم در عرصه تصمیم گیری سیاسی اجتماعی) بر پایه معرفت و شناخت کافی نباشد محتوای مردم سالاری دینی رعایت نشده است. به همین جهت، باید آگاهی و معرفت کافی در خصوص اهداف مردم سالاری و عنوانهای مورد نظر برای انتخاب شدن وجود داشته باشد و رفتارهای انتخابی نیز بر همان اساس سامان پذیرد. حتی تکلیف و وظیفه ای نیز که در مشارکت مردمی وجود دارد منوط به شناخت است و بدون شناختن، دانستن و خواستن تکلیفی در این زمینه محقق نمی شود.
🔺6 - رضایت محوری: در نظام اسلامی که مردم محوریت دارند رعایت رضایت مردم و برآوردن نیازهای آنان، از اساسی ترین پایه های نظام محسوب می شود و در نظام اسلامی که مردم ولی نعمتان جامعه اند باید از نظام اسلامی راضی باشند و این امر با خدمتگزاری خالصانه مسؤولین و ملاحظه نظرات مردم، محقق می شود.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#مردمسالاری_دینی
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🔴🍁
🍁