بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب مشکوة مجموعه ای از احادیث موضوعی است که از سایت شهید آوینی گرفته شده است.
بمنظور استفاده دوستان همراه از این احادیث در زندگانی هرشب موردی از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
احادیث اجتماعی، قطع و صله رحم
حدیث (14) امام على عليه السلام :
اِنَّ صِلَةَ الرحامِ لَمِن موجِباتِ السلامِ وَ اِنَّ اللّهَ سُبحانَهُ اَمَرَ بِاِكرامِها وَ اِنَّهُ تَعالى يَصِلُ مَن وَصَلَها وَ يَقطَعُ مَن قَطَعَها وَ يُكرِم مَن اَكرَمَها؛
به راستى كه صله رحم از واجبات اسلام است
و خداى سبحان، امر فرموده كه آن را گرامى بدارند
و خداوند متعال با هر كس كه صله رحم كند، رابطه برقرار مى كند
و با هر كس كه قطع رحم كند، قطع رابطه مى كند
و هر كس كه صله رحم را گرامى بدارد، گرامى اش مى دارد.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص405 و ص 406 ،ح9290
پویش همدلی شبیه علی علیه السلام
شما غذا بپزید ،ما توزیع کنیم
۰۹۱۹۲۶۹۳۸۹۹ مهرابی
@mehoseinp
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره روم
آیه 24
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَمِنْ آيَاتِهِ يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفاً وَطَمَعاً وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَيُحْيِي بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (24)
ترجمه :
و از نشانه هاى الهى آن است كه برق (آسمان) را كه مايه بيم و اميد است به شما نشان مى دهد و از آسمان، آبى مى فرستد كه زمين را بعد از مردنش زنده مى كند، همانا در اين امر براى گروهى كه مى انديشند نشانه هايى قطعى است.
نکته ها:
در اين آيه و آيات قبل، چهار تعبير به چشم مى خورد: «يتفكّرون»، «للعالمين»، «يسمعون» و «يعقلون».
براى عملى شدن اين چهار تعبير، چهار مرحله طبيعى بيان شده است:
. انسان در آغاز، فكر مى كند. «يتفكّرون»
. سپس مى فهمد و عالم مى شود. «للعالمين»
. كسى كه آگاه شد، حرف ها را با دقّت گوش مى دهد و نكته سنجى مى كند. «يسمعون»
. در اثر شنيدن عميق، به تعّقل و انديشيدن مى رسد. «يعقلون»
پیامها :
- بيم و اميد، در كنار هم سازنده است. «خوفاً و طمعاً»
- برقِ آسمان، بارش و سبز شدن زمين تصادفى نيست، بلكه بر اساس يك برنامه دقيق و حساب شده است. «البرق... ينزّل... فيُحى»
- نظام آفرينش، بر اساس اسباب و علل پايه ريزى شده است. «فيُحيى به»
- پائيز و بهار، ريزش و رويش گياهان، از نشانه هاى قدرت خداوند در آفرينش است. «فيحيى به الارض بعد موتها»
- خداشناسى بايد بر اساس علم و فكر و تعقّل باشد. «لايات لقوم يعقلون»
ذکر روز چهارشنبه:
یا حی یا قیوم
(ای زنده، ای پاینده)
ذکر روز چهارشنبه به اسم موسی کاظم (ع) و امام رضا (ع) و امام محمد بتقی (ع) و امام علی النقی (ع) است. روایت شده در این روز زیارت چهار امام خوانده شود که خواندن آن موجب عزت دائمی میشود.
صبح بیست و نهمین روز ماه رمضان که احتمالاً آخرین روز این ماه خواهد بود بر همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.
خدایا، در این ماه با رحمتت فروگیر و توفیق و خود نگهداری نصیبم کن و از تیرگی های تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان به بندگان با ایمان.
‼️زمان کنار گذاشتن و پرداخت زکات فطره
🔷س 5436: زمان کنار گذاشتن #فطریه و پرداخت آن چه موقع است؟
✅ج: از غروب شب #عید_فطر می تواند #فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از #نماز_عید به فقیر بپردازد؛ ولی اگر نماز عید نمی خواند می تواند پرداخت آن را تا ظهر به تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست.
اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هر گاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.
#احکام_فطریه #نحوه_پرداخت_فطره
🆔 @resale_ahkam
‼️راههای ثبوت اول ماه
🔷س 5437: آیا کسی که مرجع تقلید دیگری دارد در ثبوت اول ماه می تواند به مقام معظم رهبری رجوع کند؟ راههای ثبوت اول ماه چیست؟
✅ج: اصل ثبوت رؤیت هلال ماه، تقلیدی نیست، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر یک مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید ترتیب اثر دهد؛ در هر صورت اول ماه به پنج چیز ثابت می شود:
1⃣ آنکه خود انسان ماه را ببیند.
2⃣ عده ای که از گفته آنان اطمینان پیدا می شود بگویند ماه را دیده ایم و همچنین است هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود.
3⃣ دو مرد عادل بگویند که ماه را دیده ایم،
4⃣ سی روز از اول ماه بگذرد.
پنجم: حاکم شرع حکم کند که اول ماه است.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
دوستان عزیز
حال که به پایان ماه رمضان رسیدیم به امید استجابت هرشب بخشی از دعای امام زین العابدین عليه السلام در صحیفه سجادیه را با تعمق مطالعه کنیم.
﴿20﴾ اللَّهُمَّ وَ أَنْتَ جَعَلْتَ مِنْ صَفَايَا تِلْكَ الْوَظَائِفِ ، وَ خَصَائِصِ تِلْكَ الْفُرُوضِ شَهْرَ رَمَضَانَ الَّذِي اخْتَصَصْتَهُ مِنْ سَائِرِ الشُّهُورِ ، وَ تَخَيَّرْتَهُ مِنْ جَمِيعِ الْأَزْمِنَةِ وَ الدُّهُورِ ، وَ آثَرْتَهُ عَلَى كُلِّ أَوْقَاتِ السَّنَةِ بِمَا أَنْزَلْتَ فِيهِ مِنَ الْقُرْآنِ وَ النُّورِ ، وَ ضَاعَفْتَ فِيهِ مِنَ الْإِيمَانِ ، وَ فَرَضْتَ فِيهِ مِنَ الصِّيَامِ ، وَ رَغَّبْتَ فِيهِ مِنَ الْقِيَامِ ، وَ أَجْلَلْتَ فِيهِ مِنْ لَيْلَةِ الْقَدْرِ الَّتِي هِيَ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ.
(20) خدایا! تو از خالصترین آن وظایف و برگزیدهترین آن فرایض، ماه رمضان را قرار دادی که آن را از میان سایر ماهها برگزیدی و از میان همۀ زمانها و روزگارها انتخاب کردی و بر همۀ اوقات سال برتری دادی؛ به خاطر آنکه قرآن و نور را در آن نازل کردی و ایمان را در آن چند برابر ساختی و روزه گرفتن در آن را واجب کردی و به شبزندهداری در آن تشویق فرمودی و شب قدر را که از هزار شب بهتر است، در آن بزرگ داشتی.
﴿21﴾ ثُمَّ آثَرْتَنَا بِهِ عَلَى سَائِرِ الْأُمَمِ ، وَ اصْطَفَيْتَنَا بِفَضْلِهِ دُونَ أَهْلِ الْمِلَلِ ، فَصُمْنَا بِأَمْرِكَ نَهَارَهُ ، وَ قُمْنَا بِعَوْنِكَ لَيْلَهُ ، مُتَعَرِّضِينَ بِصِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ لِمَا عَرَّضْتَنَا لَهُ مِنْ رَحْمَتِكَ ، وَ تَسَبَّبْنَا إِلَيْهِ مِنْ مَثُوبَتِكَ ، وَ أَنْتَ الْمَلِيءُ بِمَا رُغِبَ فِيهِ إِلَيْكَ ، الْجَوَادُ بِمَا سُئِلْتَ مِنْ فَضْلِكَ ، الْقَرِيبُ إِلَى مَنْ حَاوَلَ قُرْبَكَ .
(21) سپس ما را به سبب آن، بر دیگر امّتها برتری دادی و در پرتو فضلش ما را از میان همۀ ملّتها برگزیدی؛ پس به فرمانت روز را روزه گرفتیم و شبش را به یاریات به عبادت برخاستیم، در حالیکه خود را به سبب روزه و شبزندهداریاش در معرض رحمتت قرار دادیم؛ زیرا خودت ما را در این ماه در معرض رحمتت قرار دادی و آن را وسیلۀ رسیدن به پاداشت انتخاب کردیم و تو به انجام آنچه از درگاهت طلب شود توانایی؛ و به آنچه از احسانت درخواست شود، جواد و بخشندهای؛ به کسی که برای تقرّب به تو بکوشد، قریب و نزدیکی.