💥 امروز قصد داریم یک #نفوذی معرفی کنیم. اما قبل از اینکه مطلب ما را بخوانید، ابتدا نام #سیدجمالالدین_واعظ_اصفهانی را سرچ کنید و نگاهی به تعریف و تمجیدها از این شخص بیندازید [تمجیدهایی مثل: «واعظ الهی»، «مجاهد شهید»، «شهید آزادی» و...] و سپس مطلب ما را مطالعه کنید تا به عمق فاجعه آگاه شوید. (آنچه در ادامه میخوانید تنها قسمت کوتاهی از مطلبیاست که بزودی دربارهی این شخصیت منتشر خواهیم کرد.)
✡️ سیدجمالالدین واعظ اصفهانی؛ نفوذی با لباس روحانیت
1️⃣ توصیف ملکزاده (تاریخنگار ازلی)، از سیدجمالالدین واعظ اصفهانی، چنین است:
✍️ سی سال تمام، با مرحوم ملکالمتکلمین، دوست و همقدم و همفکر بود، و تا روزی که اساس مشروطیت، با توپ ستمگری و بیداد، منهدم شد، و هر دو شهید شدند، چون یک روح در دو بدن، در خدمت به نوع و اساس تمدن و آزادی، با یکدیگر همکاری میکردند. [١]
2️⃣ ملکزاده، در جایی دیگر، نوشته که سیدجمالالدین واعظ، در «مجامع روشنفکران آن زمان، شرکت کرد، و با ملکالمتکلمین، آشنایی، و سپس، دوستی فناناپذیری پیدا کرد.» [٢]
3️⃣ نخستین گزارش از آشنایی این دو (که این پژوهش، بر آن آگاه است)، همان تأثیرپذیریشان از سبک سخنرانی شیخ محمد منشادی یزدی است. [٣] آنچنان که نوشتهاند، منشادی «صاحب افکار تازه» بود [۴]، و در حدود سال ۱۲۹۹ق. به اصفهان آمد.
4️⃣ سیدجمالالدين، همچون ملکالمتکلمین، در میان اعضای برجستهی «انجمن باغ میرزا سلیمانخان میکده» [۵]، جای داشت [۶]، و در تکاپوهای مشروطهخواهی، از مشهوران زمان بود.
5️⃣ قهرمانمیرزا عينالسلطنه (برادرزادهی ناصرالدینشاه)، در خاطرات خود، وی را «ازلی» خوانده است. [۷]
6️⃣ نورالدين چهاردهی - که برخی پیروان صبح ازل را میشناخت - از او، با عنوان یکی از «بزرگان بابیّه» یاد کرده است. [۸]
7️⃣ عباس افندی (عبدالبهاء)، وی را در میان «امت یحیای بیوفا» آورده، و بر ایشان طعن زده است. [٩]
8️⃣ حاجآقا محمد علاقبند (وقایعنگار بهائی معاصر با مشروطیّت) هم او را در کنار ملکالمتکلمین، از «معتقدین به یحیی» یاد کرده است. [۱٠]
9️⃣ این نکته نیز مهم است که سیدمحمدعلی جمالزاده (فرزند سیدجمالالدین)، باب را بزرگترین شخصیت تاریخ معاصر ایران دانسته [١١]، و به «زیارت» آرامگاه میرزا آقاخان کرمانی، در تبریز، همراه با پدر خود، اشاره کرده است. [۱۲]
🔟 جالب اینکه بابیان، خاندان قاجار را «رجعت بنیامیه» میدانستند و بهدنبال برقراری سلطنت بابی بعد از انقراض دولت قاجار بودند و با همین سودا نیز به قتل ناصرالدینشاه اقدام کردند. حاجآقا محمد علاقبند دربارهی هدف غایی بابیان از کُشتن ناصرالدینشاه مینویسد:
✍️ «از روضهخوانها، یکی، آقا سیّدجمال [واعظ اصفهانی] نام داشت؛ و یکی، حاجی میرزا نصرالله [ملکالمتکلمین]. هردو از اهل اصفهان، و هردو از معتقدین به یحیی [صبح ازل]. با پسرهای حاجی میرزا هادی دولتآبادی [حاج میرزا یحیی و حاج میرزا علیمحمد] همدست شده، و در عقب مرام و اعتقاد مذهبی... خیال کردند که اگر سلطان کشته شود، سلطنت به «ازل» میرسد. [لذا] تیر به ناصرالدینشاه زدند. [۱٣]
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📚 منابع تحقیق:
🔸[1] مهدی ملکزاده، «زندگانی ملکالمتکلمین»، ص۶۴.
🔸[2] مهدی ملکزاده، «تاریخ انقلاب مشروطیت ایران»، ج١، ص١۶۵.
🔸[3] یحیی دولتآبادی، «حیات یحیی»، ج١، ص۶۴.
🔸[4] عبارتهایی چون «بیداران»، «منوّرالفکران»، «افکار تازه» و... در ادبیات نهاننگارانهی دولتآبادی، بیشتر با آیین باب ارتباط دارند. نک: سیدمقداد نبوی رضوی، «نقش وقایعنگاران بابی در گزارشگری جنبش مشروطیت ایران»، بخش مربوط به حاج میرزا یحیی دولتآبادی.
🔸[5] انجمنی سرّی از بابیان بود که در راستای حذف سلطنت قاجار و استقرار یک «سلطنت بابی» در محل باغ میرزا سلیمانخان میکده فعالیت مینمود. -اندیشکده مطالعات یهود-
🔸[6] مهدی ملکزاده، «تاریخ انقلاب مشروطیت ایران»، ج۲، ص۲۳۹.
🔸[7] قهرمانمیرزا عينالسلطنه، «روزنامهی خاطرات عينالسلطنه»، ج۳، صص۲۱۵۸و۲۱۸۵.
🔸[8] نورالدين چهاردهی، «باب کیست و سخن او چیست؟»، صص۹۸و۲۴۰.
🔸[9] عباس افندی (عبدالبهاء)، «مجموعهی الواح تذهیب شده» (بهخط علیاکبر میلانی)، ص۲۲۹.
🔸[10] حاجآقا محمد علاقبند، «تاریخ مشروطیت»، ص۴١.
🔸[11] او، این عبارت را ضمن نامهای که به دکتر هما ناطق، نوشته، آورده است. (نک: هما ناطق، «روحانیت در برخاست بابیان»، مندرج در: www.faravahr.org)
🔸[12] هما ناطق، «میرزا رضای شاهشکار آبشخور سرخوردگیها و سرکشیها»، فصلنامهی باران، ش١٣، پاییز ١٣٨۵. این موضوع را جمالزاده، برای نویسنده، نگاشته است.
🔸[13] حاجآقا محمد علاقبند، «تاریخ مشروطیت»، ص۴١.
منبع: سیدمقداد نبوی رضوی، «تاریخ مکتوم» نگاهی به تلاشهای سیاسی فعالان ازلی در مخالفت با حکومت قاجار و تدارک انقلاب مشروطه، انتشارات شیرازه کتاب ما، چاپ سوم، تهران: مهر١٣٩٨، صص۴٠-۴٢و٢٢٨-٢٢٩.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍ «برهنگی» از نخستین تابوهایی بود که بهصورت آهسته و بدون اینکه نهادهای فرهنگی و اجتماعی متوجه حضور تدریجی آن در سینما باشند، شکسته شد. بدون شک شکست قُبح ترسیم اعمال جنسی در سینمای همهگیر آن روزها، برای سردمداران صنعت پورن بهترین راهکار تبلیغات ایدئولوژیهای بازاریشان به حساب میآمد و مخاطبان این فیلمها را به سمت سبک زندگیای که آنها در سر میپروراندند، رهنمون میساخت.
🎬 قسمت اول از سلسله مقالات «تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران»
✡️ تابوشکنی مرحلهای در سینما
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/8593
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍ نخستین فیلم ناطق صنعت سینمای ایران با عنوان «دختر لر» بهوسیلهٔ اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا، از «پارسیان» مقیم هند ساخته شد و در ۳۰ آبان ۱۳۱۲، به روی پردهٔ سینماهای ایران رفت. این فیلم گرچه پروپاگاندایی برای نمایش پیشرفت کاذب ایران در دورهٔ رضاخانی است، اما در آن میتوان تابوشکنیهای بسیاری چون رقص یک زن ایرانی در کاباره را دید.
🎬 قسمت دوم از سلسله مقالات «تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران»
✡ تابوشکنی به سبک سینمای رضا قزاق
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/8871
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍ عموم تابوشکنیهای صورت گرفته در سینمای پس از انقلاب، توسط افراد و شخصیتهای کانونی قدرت و بعضاً پُرمدعای مذهبی صورت پذیرفته است. چنانکه برای نخستینبار یکی از اعضای اصلی حلقهٔ متصل به برخی جریانات مدعیِ صیانت از فرهنگ و هنر انقلاب، اقدام به خلق اثری با عنوان «عروس» نمود که اولین فیلمی بود که تابوشکنی نسبت به خط قرمزهای دههٔ شصت را آغاز کرد.
🎬 قسمت سوم از سلسله مقالات «تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران»
✡ شوکران فیلمفارسی در سینمای پس از انقلاب
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/9154
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ دربارهٔ یهودیان و بهائیان مخفی (١)
1⃣ #یهودیت_مخفی، و به تبع آن #بهائیت_مخفی، عاملی بسیار مهم و مؤثر، و به همین میزان ناشناخته، در تحولات تاریخ معاصر ایران است که بهکلی مسکوت مانده بود و به جدّ میکوشند این سکوت شکسته نشود.
2⃣ «یهودیت مخفی» Crypto-Judaism پدیدهای واقعی است نه موهوم. در منابع یهودی، از جمله در دانشنامههای مرجع یهودی چون «جوداییکا» و «دائرةالمعارف یهود»، این عنوان کاربرد رسمی گسترده دارد و در مدخلهای مستقلی چون #یهودیان_مخفی، #انوسیم، #مارانو، #دونمه، #جدیدالاسلامهای_مشهد و غیره بدان پرداخته شده. یهودیان و غیریهودیان در این زمینه صدها کتاب و مقاله نگاشتهاند.
3⃣ #یهودی_مخفی با آن یهودی که بهراستی باور به دین خود را از دست داده، این باور را علنی کرده و از جامعهٔ یهودی جدا یا طرد شده تفاوت دارد. جوداییکا این گروه را #مرتدین مینامد، و در مدخلی جدا از مدخل «یهودیان مخفی»، با نام #ارتداد Apostasy به ایشان میپردازد، و میان آنان با «یهودیان مخفی» تفاوت قائل است.
4⃣ دائرةالمعارف یهود «یهودیان مخفی» را چنین معرفی میکند: «یهودیانی که خود را پیرو دین دیگر معرفی میکنند، ولی در خانههای خود در خفا #مناسک_یهودی را به جا میآورند.»
5⃣ یکی از سرشناسترین نمونههای «یهودیان مخفی» دکتر #هکتور_نانز، پزشک مخصوص الیزابت اول است و نمونههای سرشناس «مرتدین» یهودی، #آبنر_برغشی و #اسپینوزا. آبنر در اوائل سدهٔ ١۴ میلادی در کاستیل (اسپانیا) واقعاً به مسیحیت گروید، اسپینوزا، که اعقابش «یهودی مخفی» بودند، در هلند سدهٔ ١٧ واقعاً از یهودیت گسست ولی دین دیگری برنگزید.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ گروهی از یهودیان ساکن عثمانی در سدهٔ ١٧، به پیروی از شابتای زوی یهودی که خود را مسیح موعود یهود معرفی میکرد و ناتان غزهای یهودی، تودهوار به اسلام گرویدند!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ دربارهٔ یهودیان و بهائیان مخفی (٢)
1⃣ سرشناسترین فرقهٔ #یهودی_مخفی در جهان اسلام #دونمه نام دارد.
2⃣ دونمه، بهمعنی «برگشته» و #جدیدالاسلام، به گروهی از یهودیان ساکن #عثمانی اطلاق میشود که در سدهٔ ١٧ میلادی، به پیروی از #شابتای_زوی، یهودی که خود را مسیح موعود یهودیان معرفی میکرد، و #ناتان_غزهای، یهودی دیگر که در مقام مدعی «پیامبری» کردار شابتای را توجیه مینمود، تودهوار به #اسلام گرویدند.
3⃣ اینان در طول دو سده نظام عثمانی را گام به گام از «درون» تسخیر کردند و سرانجام آن را منهدم نمودند.
4⃣ «جوداییکا» نهانپیشگی دونمهها را چنین توصیف کرده است:
👈 دونمهها در ظاهر خود را مسلمان میخواندند و بهشدت مقید به انجام ظواهر اسلامی بودند. نخستین گروه دونمهها در حوالی سال ١۶٩٠ به زیارت مکه رفتند. معهذا، آنان #یهودیان_مخفی بودند و به شکل پنهان مناسک خود را، که آمیزهای از مناسک سنتی یهودی و آداب جدید است، انجام میدادند. در زمان جنگ اول جهانی، تعداد آنها ١٠ الی ١۵ هزار نفر تخمین زده میشد. دونمهها نوشتههای خود را بر روی کاغذهای بسیار کوچک مینگاشتند که بهراحتی قابل مخفی کردن بود. دونمهها چنان ماهرانه موفق به پنهان کردن مسائل درونی خود بودند که تنها منبع شناخت ایشان شایعاتی بود که در بیرون از آنان در پیرامونشان وجود داشت.
5⃣ تأکید میکنم که این فرقه بیش از دو سده در عثمانی فعالیت پنهان کرد، در مراکز مهم قدرت عثمانی #نفوذ نمود و تلاش این فرقه سهم بزرگ در #فروپاشی_عثمانی داشت.
6⃣ فرقهٔ دونمه تنها به عثمانی محدود نبود. #یاکوب_فرانک شاخهای از آن را در شرق اروپا بنا نهاد که، مانند دونمههای عثمانی، #مناسک_جنسی از آداب درونیشان بود. این فرقه #فرانکیست نام گرفت و حتی به درون جامعهٔ کشیشان مسیحی و اشرافیت هابسبورگ نفوذ کرد. امروزه، بسیاری از فرانکیستهای شرق اروپا و اتریش به آمریکای شمالی مهاجرت کردهاند. بهنوشته جوداییکا، فرقهٔ دونمه، علاوه بر عثمانی، از سدهٔ ١٨ میلادی در یمن، #ایران و شمال آفریقا نیز گسترش یافت. جوداییکا، در جای دیگر، ترکیه، ایتالیا، لهستان، مراکش و #کردستان را از مراکز حضور فعلی این فرقه معرفی میکند.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ در ایران «یهودیت مخفی» با پدیدهای مشابه و خویشاوند بهنام «بهائیت مخفی» Crypto-Bahaism پیوند خورده است!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ دربارهٔ یهودیان و بهائیان مخفی (٣)
1⃣ آشنایی با پدیدهٔ #یهودیت_مخفی واجد اهمیت فراوان در تبیین برخی تحولات تاریخ معاصر ایران است.
2⃣ #یهودیان_مخفی در بسیاری از نقاط ایران فعالیت داشته و ریشه دوانیدهاند، ولی در تنها مکانی که این پدیده با نام رسمی فرقهٔ #دونمه شعبه یا شاخه پدید آورده #دماوند است.
3⃣ در ایران «یهودیت مخفی» با پدیدهای مشابه و خویشاوند بهنام #بهائیت_مخفی Crypto-Bahaism پیوند خورده است.
4⃣ بر دو گروه فوق (یهودیان و بهائیان مخفی) بههمراه گروههای دیگر همچون وابستگان به سرویسهای اطلاعاتی فعال در ایران، بهویژه سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد)، نام عام #نهانپیشهگان نهادهام.
5⃣ بهدلیل اهمیت این پدیده و جایگاه مرموز و بغرنج آن در تحولات امروز ایران، در آینده دربارهٔ ایشان بیشتر سخن گفته و خواهم کوشید یادداشتهای مستقلی دربارهٔ خاستگاهها و مجاری متنوع #نفوذ نهانپیشهگان در ایران عرضه کنم.
6⃣ این #نفوذ به نظام جمهوری اسلامی ایران منحصر نیست و سازمانهای مخالف با این نظام در خارج از کشور را نیز در برمیگیرد.
✍ استاد عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://jscenter.ir/other-topics/crypto-judaism/7502
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter