eitaa logo
مسجد امام موسی بن جعفر علیه السلام
424 دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
800 ویدیو
30 فایل
نشانی کانال رسمی مسجد امام موسی بن جعفر علیه السلام @memj1379 قم بلوار ۱۵ خرداد کوچه ۴۳ خیابان شهدا ارتباط با امام جماعت: @SeyedaliZekri
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵نکته چهارم: مسابقه در مسیر سعادت انسان ها برای نظم، جدیت و سرعت بخشیدن به کارها و کسب نتایج بهتر از راهکاری بنام مسابقه استفاده می کنند تا افراد، تیم ها، باشگاه ها و ... با تلاش بیشتر به نتایج بهتری دست پیدا کنند و غالبا اهداف آنان دنیوی و جهت بهره مندی بیشتر از متاع دنیاست و لازمه این کار شکست حریفان و محروم کردن رقیبان است ولی خداوند برای پیشرفت و ارتقاء انسان و رسیدن به بزرگ ترین پاداش ها که همان مغفرت الهی و بهره مندی از نعمت های بهشت ابدی است مسابقه ای طراحی کرده است بسیار جالب و امتیازاتی قائل شده است فراتر از چهارچوب قوانین مادی و این تفاوت نگاه زمینی و آسمانی قابل محاسبه و اندازه گیری نیست. این مسابقه به گونه ای است که همه می توانند برنده باشند و بهره مند از پاداش ولی در مسابقات دنیوی یک نفر برنده و یک نفر بازنده است با این که هر دو تا حدّ جان کندن زحمت کشیده اند. سیماى پرهیزکاران از آنجا که در آیه (۱۳۳ آل عمران) وعده بهشت به پرهیزکاران داده شده، در آیات (۱۳۴و ۱۳۵) پرهیزکاران را معرفى و پنج صفت از اوصاف امتیاز آور آن ها را بیان می کند. ۱- «آنها در همه حال انفاق مى‏کنند چه موقعى که در راحتى و وسعتند و چه زمانى که در پریشانى و محرومیت» (الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ). جالب توجه این که در اینجا نخستین صفت برجسته پرهیزکاران «انفاق» ذکر شده، زیرا این آیات نقطه مقابل صفاتى را که در باره رباخواران و استثمارگران در آیات قبل ذکر شد، بیان مى‏کند، به علاوه گذشت از مال و ثروت آن هم در حال خوشى و تنگدستى روشن ترین نشانه مقام تقواست. ۲- «آنها بر خشم خود مسلّطند» (وَ الْکاظِمِینَ الْغَیْظَ). ۳- «آنها از خطاى مردم مى‏گذرند» (وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ). فرو بردن خشم بسیار خوب است اما به تنهایى کافى نیست زیرا ممکن است کینه و عداوت را از قلب انسان ریشه کن نکند، در این حال براى پایان دادن به حالت عداوت باید «کظم غیظ» با «عفو و بخشش» توأم گردد. ۴- آنها نیکوکارند «و خداوند نیکوکاران را دوست دارد» (وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ). در اینجا اشاره به مرحله عالی تر از عفو شده، که انسان با نیکى کردن در برابر بدى (آنجا که شایسته است) ریشه دشمنى را در دل طرف مقابل بسوزاند و قلب او را نسبت به خویش مهربان گرداند.  ۵- و آنها که وقتى مرتکب عمل زشتى شوند یا به خود ستم کنند به یاد خدا مى‏افتند و براى گناهان خود طلب آمرزش مى‏کنند (وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ). انسان تا به یاد خداست مرتکب گناه نمى‏شود و وقتی انسان مرتکب گناه می شود که غافل می شود اما این فراموش کارى و غفلت در افراد پرهیزکار دیرى نمى‏پاید و خیلی زود به یاد خدا مى‏افتند و گذشته را جبران مى‏کنند «و کیست جز خدا که گناهان را ببخشد»؟ (وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ). در پایان آیه براى تأکید مى‏گوید: «آنها هرگز با علم و آگاهى بر گناه خویش اصرار نمى‏ورزند و تکرار گناه نمى‏کنند» (وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلى‏ ما فَعَلُوا وَ هُمْ یَعْلَمُونَ).   آیه ۱۳۶- در این آیه پاداش پرهیزکارانی که اوصافشان گذشت بیان می شود: « پاداش آن ها آمرزش پروردگار و بهشت هایى است که از زیر درختانش نهرها جارى است (و لحظه‏اى آب از آنها قطع نمى‏شود) بهشتى که بطور جاودان در آن خواهند بود» (أُولئِکَ جَزاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها). و در پایان آیه مى‏گوید: «این چه پاداش نیکى است براى آنها که اهل عمل هستند» (وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِینَ). نه افراد واداده و تنبل که همیشه از تعهدات و مسؤولیت هاى خویش مى‏گریزند.   نکات: ۱- گاهى از افراد متّقى نيز گناه صادر مى‌شود. «لِلْمُتَّقِينَ ... الَّذِينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً» ۲- خطرناك‌تر از انجام گناه، غفلت از گناه و بى‌توجّهى به زشتى آن است. متّقين اگر هم گناه كنند، بلافاصله استغفار مى‌كنند. «إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً ... ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا» ۳- نشانه‌ى تقوا، توبه از گناه است. «إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً ... ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا» ۴- ياد خدا، رمز توبه است. «ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا» ۵- تا ياد خدا در دل گناه كار زنده است، مى‌تواند در مدار متقين وارد شود. «إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً ... ذَكَرُوا اللَّهَ» 6- گناه، ظلم به خويشتن است. «ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ» ۷- تنها خداوند است كه می تواند گناهان را ببخشد. «وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ» ۸- متّقى كسى است كه اصرار بر گناه نداشته باشد. زيرا اصرار بر گناه، نشانه‌ى سبك شمردن آن و غفلت از ياد خداست. «وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى‌ ما فَعَلُوا» ۹- اصرار آگاهانه بر گناه، سبب محروميّت از مغفرت الهى است. «و لم یُصـِرّوا  
۶ فروردین ۱۴۰۲
📸گزارش تصویری ❇️حلقه های آموزشی و تربیتی ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 🕌مسجد امام موسی بن جعفر علیه السلام 📆مورخ ۶ فروردین ۱۴۰۲
۷ فروردین ۱۴۰۲
📢📢جلسه سیار تلاوت و تفسیر قرآن 📆 دوشنبه هفتم فروردین ماه 🕗 ساعت ۲۰:۰۰ الی ۲۱:۰۰ 🕌شهرک شهدا مسجد امام موسی بن جعفر علیهماالسلام @qoranzeynabiye
۷ فروردین ۱۴۰۲
نکته پنجم مردى زن خويش را کتک زده بود، زن شكايت نزد رسول خدا (ص) برد و درخواست قصاص نمود سپس اين آيه نازل گرديد الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‌ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ وَ اللَّاتِي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيًّا كَبِيراً «سوره نساء، آیه۳۴» مردان بر زنان ولايت دارند از آن جهت كه خدا بعضى از ايشان (مردان) را بر بعضى (زنان) برترى داده (قدرت بدنى، توليدى واراده بيشترى دارند) و از آن جهت كه از اموال خود نفقه مى‌دهند، پس زنانِ شايسته، فرمان بردارند و نگهدار آنچه خدا حفظش را در غیاب شوهر واجب كرده (حقوق و اسرار شوهر) . و زنانى كه از سرپيچى آنان بيم داريد، پس نخست آنان را موعظه كنيد و (اگر مؤثّر نشد) در خوابگاه از آنان دورى كنيد و (اگر پند و قهر اثر نكرد) آنان را بزنيد (و تنبيه بدنى كنيد)، پس اگر اطاعت شما را كردند، بهانه‌اى بر آنان (براى ستم و آزار) مجوييد. همانا خداوند بزرگوار و بزرگ مرتبه است. تفسیر: در دنیای گیاهان و درختان، بعضی از گیاهان و درختان در رشد و نمو احتیاجی به پایه، داربست و ... ندارند و روی ساقه خود محکم مستقر می شوند ولی بعضی احتیاج به کمک دارند مثلا درخت انجیر مستقل است ولی درخت انگور به داربست نیاز دارد. مثل زن و مرد در آفرینش خداوند این گونه است که زنان احتیاج به حمایت مردان دارند و مردان قوام دهنده و نگهدارنده زنان هستند و خداوند مردان را سرپرست زنان قرار داده است. البته زنان را هم مایه آرامش و دلخوشی مردان قرار داده است و برای هر کدام وظایفی را مشخص کرده است. شرط سرپرستى و مديريّت مردان، تأمين و اداره زندگى است و به اين منظور مردان نه تنها در امور خانواده، بلكه در امور اجتماعى، قضاوت و جنگ نيز بر زنان مقدّمند، بِما فَضَّلَ الله ... وَ بِما أَنْفَقُوا و به اين خاطر نفرمود: «قوّامون على ازواجهم» زيرا كه مسئله‌ ی زوجيّت مخصوص زن و شوهر است و خدا برترى مرد را فراتر از خانه و خانواده قرار داده است گرچه برخى زنان، در توان بدنى يا درآمد مالى برترند، ولى در قانون و برنامه، بايد عموم را مراعات كرد، نه افراد نادر را. در مقابل خدمات مردان، زنان هم وظایفی از جمله خضوع، خشوع و اطاعت از شوهر و نظم در امور اجتماعی دارند و در تفسیر جمله‌ «حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ» معانى متعددی بیان شده است ۱- زنان، آنچه را خدا خواهان حفظ آن است، حفظ نمايند. ۲-زنان، حقوق شوهران را حفظ كنند همان‌گونه كه خدا حقوق زنان را در سايه تكاليفى كه بر مرد نهاده، حفظ كرده است. ۳- زنان حافظ هستند، ولى اين توفيق را از حفظ الهى دارند. اگر زنی در انجام وظایفش کوتاهی کرد و سرکش شد چه باید کرد؟ خداوند می فرماید ابتدا آنان را موعظه کنید و در صورت عدم تأثیر، در بستر با آنان قهر کنید و در نهایت کمی توانایی خرج دهید. به گفته‌ى روانشناسان، بعضى افراد، حالت مازوشيسم (آزاد طلبى) پيدا مى‌كنند كه تنبيه مختصر بدنى، برايشان همچون مرهم است. در تنبيهات بدنى هم، اسلام سفارش كرده كه نبايد به مرحله‌ى كبودى جسم يا زخمى شدن بدن برسد. به علاوه مردان متخلّف هم توسط قاضى تنبيه بدنى مى‌شوند. رسول خدا (ص) فرمود: كتك زدن شما نبايد به نحوى باشد كه اثر آن در جسم زن نمودى داشته باشد، يا كتك نشانه خودنمايى و اظهار قدرت مرد باشد كه زهره چشمى بگيرد. امام صادق (ع) فرمودند: نشوز زن آن است كه در فراش (هم‌ بستر شدن) از شوهر تبعيت نكند و مقصود از «اضْرِبُوهُنَّ»، زدن با چوب مسواك و شبيه آن است، زدنى كه از روى رفق و دوستى باشد. نکات: ۱- در اداره امور زندگى، بايد تعقّل و تدبير، بر احساسات و عواطف حاكم باشد. «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ» ۲- نظام حقوقى اسلام با نظام تكوين و آفرينش هماهنگ است. حقّ مديريّت مرد، به خاطر ساختار جسمى و روحى اوست. «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ» ۳- برترى‌هاى طبيعى فضل الهى است. «بِما فَضَّلَ اللَّهُ» ۴- هزينه زندگى، بر عهده مرد است. «بِما أَنْفَقُوا» ۵- قانون گذار بايد در وضع قانون، به تفاوت‌هاى طبيعىِ زن و مرد در آفرينش، توجه داشته باشد. الرِّجالُ قَوَّامُونَ‌ ... بِما فَضَّلَ اللَّهُ‌ نشانه‌ى شايستگى زن، اطاعت و تواضع او نسبت به شوهر است. «قانِتات» ۶- نشانه‌ى همسر شايسته، حفظ خود در غياب شوهر است. «حافِظات لِلْغَيْبِ» ۷- اطاعت زن از شوهر و حفظ حقوق وى، مشروط به تأمين زندگى او از سوى مرد است. بِما أَنْفَقُوا ... فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظات ۷- علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد. پيش از آنكه زن ناشزه شود، چاره‌اى بينديشيد. «تَخافُونَ نُشُوزَهُن»
۷ فروردین ۱۴۰۲
❇️❇️👆👆👆👌گزارش تصویری از جلسه قرآن کریم که شب‌های زوج در مسجد امام موسی بن جعفر علیه السلام برگزار می گردد🌹🌹
۷ فروردین ۱۴۰۲