eitaa logo
منبرطلاب
19.9هزار دنبال‌کننده
215 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
جهاد و شهادت منبر ده دقیقه ای بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین‏ آقا بیا دعای مرا مستجاب کن ما را برای نوکریت انتخاب کن قلبم شبیه سنگ شد از کثرت گنه امشب بیا و سنگ دلم را تو آب کن تأثیر جرم و معصیت اشک مرا گرفت دستی بکش به روی دلم فتح باب کن تا کی به لب دعای فرج، تا کی انتظار؟! آقا به حقّ فاطمه پا در رکاب کن ای منتقم بیا که دلم سخت زخمی است رحمی نما بر این دل زارم شتاب کن ای روضه خوان فاطمیه روضه ای بخوان امشب میان سینۀ ما انقلاب کن ما در پی تلافی سیلی کوچه ایم یعنی به روی غیرت ما هم حساب کن۱ 🔷مقدمه 🔹تعریف و اهمیت جهاد جِهاد به معنای کوشیدنِ همراه با فداکاری در راه خدا با جان، مال و دیگر داشته‌های انسانی است. به جنگ‌ها و مبارزاتی که با هدف گسترش اسلام و یا دفاع از آن انجام می‌شود، جهاد گویند. در تعریفی از رهبر حکیم انقلاب جهاد اینگونه شده است ؛ هر نوع حرکتی که در مقابل دشمن انجام می شود اعم از حرکت نظامی اقتصادی ،علمی، رسانه ای دین مقدّس اسلام همیشه مانع ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها و منافع و مطامع مستکبرین و مستبدین ظالمین و طاغوت‌ها بوده است. لذا تمامی‌استعمارگران و ظالمان و مزدوران و شاهان در این فکر به سر می‌برند که نقشه‌هایی بر ضد اسلام، مسلمین بکشند. از این روی دست به توطئه‌ها و دسیسه‌ها می‌زنند. جامعه اسلامی‌همواره در خطر تهاجم نظامی‌و سیاسی و اقتصادی و فکری و فرهنگی دشمنان قرار دارد. لازم است که مسلمانان هوشیار و بیدار باشند و آمادگی لازم را فراهم نمایند. ♦️جهاد در قرآن قرآن مجید دستور مهّم را در این مورد صادر فرموده و همه مسلمین را مخاطب قرار داده و می‌فرماید: «وَ أَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَیلِ‌ترهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ» هر نیرویى در قدرت دارید، براى مقابله با آنها [دشمنان‏]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهاى ورزیده (براى میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید . انفال/ ۶۰ . و می‌فرماید:«یأَاَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ خُذُواْ حِذْرَكُمْ فَانفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُواْ جَمِیعًا» اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! آمادگى خود را (در برابر دشمن) حفظ كنید و در دسته‏هاى متعدّد، یا بصورت دسته واحد، (طبق شرایط هر زمان و هر مكان،) به سوى دشمن حركت نمایید. نساء/ آيه ۷۱ البّته این آمادگی را می‌توان در چند نوع خلاصه نمود. آمادگی فکری، آمادگی رزمی‌و استراتژیک، آمادگی اقتصادی، آمادگی تسلیحاتی و آمادگی فکری و معنوی. قرآن مجید می‌فرماید:«وَدَّ الَّذینَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَیمیلُونَ عَلَیكُمْ مَیلَةً واحِدَةً»كافران آرزو دارند كه شما از سلاحها و متاعهاى خود غافل شوید و یكباره به شما هجوم آورند. نساء/ ۱۰۲ حضرت علی(ع)می‌فرماید:«خُذُوا لِلْحَرْبِ أُهْبَتَهَا، وَ أَعِدُّوا لَهَا عُدَّتَهَا».آماده پیكار شوید وساز وبرگ جنگ فراهم آورید.۲ ✳️اهمیت و قداست جهاد از نگاه پیامبر رسول اکرم (ص)بعد از ورود به مدینه منوره دو کار اساسی و اصولی انجام دادند؛ اول: برای این که مسلمانان آمادگی معنوی و روحی داشته باشند مسجد بنا نمودند. دوّم:محّل بزرگ و مسطّحی برای آموزش نظامی‌و برای تیراندازی معین نمودند. رسول اکرم(ص)هر موقع به میدان تیراندازی تشریف می‌بردند کفش‌های خود را در می‌آوردند و پا برهنه وارد میدان تیر می‌شدند. یکی از جوانان از حضرت سوال نمود، یا رسول الله! چرا در میدان تیر پا برهنه راه می‌روید؟ فرمودند: وقتی که حزب الله در جایی جمع شده و دوره نظامی‌می‌بینند آن جا قطعه‌ای از قطعات بهشت است. هُنا قطعة مِن قطعات الجنة. همین محلّ بسیار مقدّس است. فَاخْلَعْ نَعْلَیكَ إِنَّكَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوى كفشهایت را بیرون آر، كه تو در سرزمین مقدّس «طوى» هستى‏ طه/۱۲. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔷اهمیت جهاد ،در احادیث در اینجا به ذكر چند روایت در اهمیت جهاد مى‏پردازیم:پیامبراكرم(ص) مى‏فرمایند:«أحَبُّ الأعْمَال إلَى الله الصَّلَوة لِوَقْتِها ثُمَّ بِرّ الوَالِدَین ثُمَّ الْجهَاد فِى سَبیلِ الله» بهترین كارها نزد خداوند نماز به موقع، سپس نیكى به پدر و مادر و آن گاه جهاد در راه خداست.۳ پیامبراكرم (ص) در حدیث دیگرى مى‏فرمایند: «اوج مسلمانى، جهاد در راه خداوند است كه جز مسلمانان برجسته بدان نرسند.۴ حضرت على(ع)در اهمیت جهاد مى‏فرمایند:«إِنَّ الْجَهاد بَابٌ مِن أبْوابِ الْجَنَّة فَتَحَهُ الله لِخاصَّة أولیائِهِ وَ هُوَ لِباسُ التَّقْوَى وَ دَرعُ الله الْحَصینة وَ جَنَّتِهِ الْوَثیقَة ...»۵ به راستى جهاد درى از درهاى بهشت است كه خداوند آن را براى دوستان برگزیده‏اش گشوده است، جهاد لباس تقوا، زره محكم و سپر مطمئن الهى است. پیامبر اكرم درباره فضیلت مجاهدان در راه خدا، چنین فرمودند:«لِلجَنَّة بَابٌ یقَالُ لَهُ بَابُ الْمُجَاهِدِینَ یمضُونَ إلَیهِ فَإذَا هُوَ مَفتُوحٌ وَ هُم مُتَقَلّدُونَ سُیوفَهُمْ وَ الْجَمعُ فِى الْمَوقِفِ وَ الْمَلائِكَة‌ترحّبُ بِهِمْ ...» بهشت را درى است كه آن را درِ مجاهدان نام نهاده‏اند و مجاهدان از آن در به بهشت وارد مى‏شوند، در حالى كه شمشیرهایشان را حمایل ساخته و در موقف گرد آمده‏اند و فرشتگان به آن‏ها خوش‏آمد مى‏گویند. ۶ 🔳 فلسفه جهاد در اسلام بر همگان واضح و مبرهن است که دین اسلام آیین صلح و صفا و صمیمت و پیامبر اسلام پیام آور رحمت برای عالمیان است و اگر دستور جهاد و داشتن آمادگی های دفاعی در قرآن وارد شده است به حهت پیشگیری از طغیانگری دشمنان حقیقت است و این معنا به روشنی از آیات الهی پیداست آنجا که می‌فرماید:« وَ لَوْ لَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لهَُّدِّمَتْ صَوَامِعُ وَ بِیعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ یذْكَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِیرًا وَ لَینصُرَنَّ اللَّهُ مَن ینصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِىٌّ عَزِیز». و اگر خداوند بعضى از مردم را بوسیله بعضى دیگر دفع نكند، دیرها و صومعه‏ها، و معابد یهود و نصارا، و مساجدى كه نام خدا در آن بسیار برده مى‏شود، ویران مى‏گردد! و خداوند كسانى را كه یارى او كنند (و از آیینش دفاع نمایند) یارى مى‏كند خداوند قوى و شكست ناپذیر است. حج/ ۴۰ 🔶خاطره سفر تبلیغی؛ 🔸نتیجه حاکمیت کمونیسم (خاطره مولف کتاب المجالس و المواعظ) مثالهای فراون در عالم برای عبرت مومنان وجود دارد که حاکی از حقیقت آیه فوق می‌باشد یعنی اگر مسلمانان روحیه جهادی خود را حفط نکنند آزادی های دینی خود را از دست خواهند داد به عنوان نمونه خاطره ای از مسافرت یکی از مبلغین به کشور آذربایجان شوروی سابق را بازگو می‌کنیم زمانی که کمونیست‌ها در شوروی سابق به جمهوری‌های مسلمان‌نشین مخصوصاً شیعه‌نشین مسلّط شدند، آثار اسلامی‌را از بین بردند و مساجد را به انبار تبدیل کردند و حسینیه‌ها را به انبار شراب فروشی تبدیل نمودند و نماز خواندن و روزه گرفتن را قدغن نموده و قرآن خواندن و عزاداری و سینه زنی را ممنوع کردند. هیچ یک از کارهای دینی آزاد نبود. بعد از فروپاشی شوروی یک ماه محرم بنده با عده ای از روحانیان به باکو رفتیم. بنده به مسجد تازه پیر باکو رفتم. یک نفر از هیئت امنای مسجد تازه پیر که پیرمردی نورانی بود خاطره‌ای نقل کرد. می‌گفت یک عالم باسواد و باتقوی داشتیم که در همین مسجد سخنرانی می‌کرد. کمونیست از در وارد شد و در دستش اسلحه بود. گفت: آخوند! از خدا نگو، از پیامبر نگو. وقت دین گذشته است. عالم گفت: خواهم گفت. کمونیست به سوی آن عالم مقدس كه برمنبربود، تیراندازی كرد و عالم از بالای منبر افتاد و شهید شد. اگر روزی کافران و منافقان و آن‌هایی که به عاشوراء و مقدسات توهین می‌نمایند مسلّط شوند، همه چیز را از بین می‌برند. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان: خوشحالی مادر شهید حارثه پسر سرادقه یکی از دلاوران مخلص در صدر اسلام بود .او به قدری شیفته اسلام بود که آرزو داشت در راه دفاع از اسلام جان عزیزش را فدا کند،لذا به پیامبر(ص) عرض کرد:دعا کن تا خداوند مقام شهادت را نصیب من کند. پیامبر(ص) نیز برای او چنین دعا کرد:خدایا مقام شهادت را به حارثه روزی گردان. حارثه در جنگ بدر شرکت کرد و با کمال دلاوری به حمایت از اسلام پرداخت.سرانجام تیری از ناحیه دشمن به گلوی او اصابت کرد و به شهادت رسید. خبر شهادت او به مادر و خواهرش رسید.آنها به همراه سایر بانوانی که به استقبال پیامبر(ص) می رفتند،حرکت کردند.مادرش می گفت:سوگند به خدا تا پیامبر(ص) نیاید و از او نپرسم که آیا پسرم در بهشت است یا در دوزخ، گریه نمی کنم ،یعنی اگر فرمود:در دوزخ است ،آن قدر ناله و گریه می کنم تا پایان نیابد و اگر فرمود:پسرت در بهشت است ،هرگز گریه نمی کنم،بلکه بسیار شادمان خواهم شد. پیامبر(ص) به سوی مدینه آمد مادر حارثه به حضور پیامبر رسید و عرض کرد:می دانی که پسرم را خیلی دوست داشتم، او نور دیده ام بود،در عین حال با شنیدن خبر شهادتش گریه نکردم می خواهم از شما بپرسم آیا پسرم در بهشت است یا در دوزخ؟ پیامبر(ص) به او فرمود:بهشت درجاتی دارد،پسرت در فردوس اعلی در بالاترین مقام بهشت است. مادر گفت بنا بر این هرگز گریه نخواهم کرد. پیامبرآبی طلبید و اندکی از آن برداشت و مضمضه کرد و آن را به مادر حارثه داد،او و دخترش از آن آب آشامیدند و به دستور پیامبر اندکی از آن آب به گریبان خود پاشیدند،سپس به مدینه بازگشتند .نوشته اند: ما بِالمَدينةِ اِمرَأَتانِ أَقَرَّ عَينًا مِنهُما وَ لا أَسَرّ بعد از جنگ بدر (تا مدتی) هیچ زنی در مدینه دیده نشد که خوشحال تر و چشم روشنتر از این مادر و خواهر شهید باشد.۷ ✳️هفت فضیلت برای شهید حضرت رسول اكرم در فضیلت شهیدان فرمودند:« لِلشَّهِیدِ سَبْعُ خِصَالٍ مِنَ اللَّهِ» خداوند هفت فضیلت براى شهیدان راه خدا برشمرده است: ۱. أَوَّلَ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِهِ مَغْفُورٌ لَهُ كُلُّ ذَنْبٍ با اوّلین قطره خونى كه از بدن شهید بر زمین ریخته مى‏شود، تمام گناهان او آمرزیده مى‏شود ۲.وَ الثَّانِیةُ یقَعُ رَأْسُهُ فِی حَجْرِ زَوْجَتَیهِ مِنَ الْحُورِ الْعِینِ وَ تَمْسَحَانِ الْغُبَارَ عَنْ وَجْهِهِ وَ تَقُولَانِ مَرْحَباً بِكَ وَ یقُولُ هُوَ مِثْلَ ذَلِكَ لَهُمَا سر شهید در كنار دو حوری بهشتی قرار مى‏گیرد و آن‏ها گرد و خاك از چهره او مى‏زدایند و به او خوش‏آمد مى‏گویند؛ از لباس‏هاى بهشتى بر‌اندام شهید پوشانده مى‏شود؛ ۳.وَ الثَّالِثَةُ یكْسَى مِنْ كِسْوَةِ الْجَنَّةِ از لباسهای بهشتی بر تن می‌کند. ۴. والرَّابِعَةُ تَبْتَدِرُهُ خَزَنَةُ الْجَنَّةِ بِكُلِّ رِیحٍ طَیبَةٍ أَیهُمْ یأْخُذُهُ مَعَهُ در بهشت پذیرایى‏كنندگان براى معطر كردن شهید بر یكدیگر سبقت مى‏گیرند. ۵.و الْخَامِسَةُ أَنْ یرَى مَنْزِلَهُ پیش از آنكه روح از پیكر شهید جدا شود، جایگاه خود را در بهشت مى‏بیند؛ ۶.وَ السَّادِسَةُ یقَالُ لِرُوحِهِ اسْرَحْ فِی الْجَنَّةِ حَیثُ شِئْتَ در بهشت به روح او گفته مى‏شود كه در هر جایگاه و مقامى كه مى‏خواهى اقامت كن ۷.وَ السَّابِعَةُ أَنْ ینْظُرَ إِلَى وَجْهِ اللَّهِ. شهید به وجه الله نظر مى‏كند و شادمان از این است كه الطاف مخصوص الهى خشنودى پروردگار را درك مى‏كند.»۸ 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔷جایگاه شهیدان در سرای جاوید کسانی که در راه خدا جهاد کنند و به مقام شهادت نایل شوند لذت کمالی را در می‌یابند که زبان از ذکر آن قاصر است به برخی از روایات که در این باره وارد شده است اشاره می‌کنیم؛ در روایتى آمده است هنگامى كه مجاهد به شهادت مى‏رسد، فرشتگان به زمین نازل مى‏شوند و او را به قصرى در بهشت مى‏برند كه براى او تعبیه شده است و وسایل زندگى او را تا روز قیامت در آنجا فراهم مى‏كنند. روز قیامت ملائكه او را نزد پیامبراكرم 6 و زیر لواى حمد مى‏برند و شهید از آنجا محشر را تماشا مى‏كند. هنگامى كه شهید از آب كوثر سیراب شد، همسر، فرزند، پدر، مادر و اقوام خود را زیر لواى حمد جمع مى‏كند و پروردگار عالم نیز به خاطر او، همه خویشان و خانواده‏اش را مورد بخشایش خود قرار مى‏دهد و آنان در بهشت در همسایگى امام حسین (ع) سرور شهیدان، سكنى مى‏گزینند. قرآن كریم و روایات پیشوایان معصوم: این نكته را به ما مى‏آموزد كه شهیدانى كه با نثار جان خود در راه خدا موجب عظمت و سربلندى اسلام مى‏شوند، در بهشت در جوار پیغمبرقرار مى‏گیرند و روز قیامت در صف اوّل و هم ردیف انبیا و اولیا مى‏ایستند.9 💠رویای صادقه؛ به شما حوری هم می‌دهند؟ یکی از علما انقلابی که پدر دو شهید نیز می باشند رویای صادقه ای از فرزندان شهیدشان را که به مناسبت هایی این خواب را نقل کرده اند از آنجایی که ذکرش را مناسب موضوع این مجلس می‌دانم عینا نقل می‌کنم؛ در ایام دفاع مقدس ،شبی‌در پادگان شهید قاضی طبا طبایی بعد از نماز صبح خوابیده بودم در عالم خواب دیدم یک قصر مجللی است که زبان از بیان شکوه و عظمتش عاجز است و دو نفر نگهبان در طرفین درب آن کاخ ایستاده بودند از یکی از آن نگهبانان سوال کردم این قصر با این عظمت مال کیست ؟ گفت این ثمره شما است ! گفتم بابا چه ثمره ای!؟ که یک وقت دیدم آن نگهبان دگمه درب را زد درب باز شد و شهیدان عزیزم شهید سید جواد حسینی لیلابی و شهید سید محمد حسینی لیلابی به گرمی از من استقبال کردند و مرا غرق بوسه های خود نمودند وسپس مرا به درون قصر بردند که مناظر آن برایم غیر قابل توصیف است خداوندا چه صفا بود چه خیابان ها وچه رنگارنگ میوه ها چه منظره ها بود تپه ها و خیابان ها با گل و ریحان مزین بود که تماشای آن برای انسان لذتی وصف ناپذیر داشت شهید سید محمد به من گفت :پدر جان اینجا فقط با اشاره و با زدن این دگمه میوه ها حاظر میشوند و در آن لحظه دگمه را زد و میوه ها حاضرومحیا شدند وسپس من از شهیدان عزیز سوال کردم که این جا به شما حوری هم میدهند؟ خندیدند و چیزی نگفتند و به من محبت نمودند سپس از خواب بیدار شدم.۱۰ ۱ شعر از جودی خراسانی ۲. نهج‌البلاغه، خطبه 26 ۳. نهج‏الفصاحه، ص 13 ۴. همان ۵. الغارات، ج 2، ص 326 ۶. وسائل الشّيعة، ج 15، ص 10 ۷. بحار الانوار،ج19، ص341،نقل از؛ داستان دوستان،ص834. ۸. وسائل الشّيعة، ج15، ص 16 ۹. نقل از المجالس و المواعظ ۱۰. همان 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔻 منبر ده دقیقه ای (1) 🌺 اخلاق همسرداری ➖ قرآن کریم سه رابطه را مطرح میفرماید: 1- رابطه پیامبر گرامی اسلام با مردم که با واژه رحمت یاد میکند : وَما اَرْسَلْناکَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمینَ. (ای پیامبر). ما تو را فرستادیم تا رحمتى بر اهل عالم باشی (قرآن کریم، سوره انبیاء، آیه 107 ) پیامبرگرامی اسلام(ص) به گواهی قرآن، رحمتی برای تمام عالمیان است. آن حضرت، رسولی آن چنان مهربان و رئوف است، که حتی در مقام فرماندهی و جهاد، با هدف دفاع از مظلومان و ستمدیدگان، مؤمنان را از هرگونه زیاده روی باز می دارد. خداوند متعال در قرآن کریم، از وجود مقدس پیامبراسلام(ص) با عنوان «رحمةللعالمین» نام برده است. از جمله، در آیه ۱۰۷سوره مبارکه انبیاء، می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِین؛ ما تو را جز براى رحمت جهانیان نفرستادیم.» توجه کنید که «عالمین» عالمین جمع عالم است و عالم شامل تمام موجودات هستی می شود. هرآنچه در دنیا و آخرت هست؛ زمین و آسمان، جن، انسان و فرشتگان، همه در ظرف این عالم می گنجند و با توجه به اینکه در ابتدای این کلمه، «ال» قرار گرفته است، مفهوم گسترده ای را در بر می گیرد. بنابراین وجود نازنین و مقدس پیامبراکرم(ص)، در حقیقت رحمتی برای همه جهانیان است. 2- رابطه مردم با پیامبر اسلام که با واژه مودت یاد میکند: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى»(شورى/23) در وجوب مودت اهل بیت پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) نمى‌توان تردید کرد. در آیه مودت «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى»(شورى/23) دوستى خویشاوندان پیامبر(ص) به عنوان مزد رسالت آن حضرت به شمار آمده است. مقصود از قُربى (خویشاوندان) در این آیه همان کسانى‌اند که آیه تطهیر در مورد آنان نازل شده است. ابن حجر مکى پس از نقل روایات مربوط به وجوب مودت و محبّت اهل بیت گفته است: «از احادیث پیشین وجوب محبّت اهل بیت و حرمت شدید بغض نسبت به آنان معلوم شد. بیهقى و دیگران بر وجوب محبت آنان تصریح کرده‌اند و شافعى در ابیاتى که از او نقل شده به آن تصریح کرده است، چنان که گفته است «یا أهلَ بیتِ رسولِ اللّهِ حُبُّکُم ..... فَرضٌ مِنَ اللّهِ فِی القرآنِ أنزَلَهُ» فخرالدین رازى بر وجوب محبت اهل بیت این گونه استدلال کرده است: «شکى نیست که پیامبر(ص) على، فاطمه، حسن و حسن (ع) را دوست مى‌داشت، بر این اساس، این عمل بر همه امت واجب است زیرا خداوند فرموده است: و از او پیروى کنید تا هدایت شوید. از مجموع آیات مربوط به مزد رسالت پیامبر(ص) به دست مى‌آید که وى هیچ گونه مزد مادى و غیر مادى که به خود او بازگردد از مسلمانان نخواسته است، و مودّت اهل بیت خود را به عنوان مزد رسالت خویش مطرح کرده است 3- رابطه زن و شوهر که هم رحمت دارد هم مودت : (وَمِنْ آَیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآَیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ) [الروم: 21] (و جعل بینکم موده و رحمه ) – کلمه (مودت ) تقریبا به معناى محبتى است که اثرش در مقام عمل ظاهر باشد، و (رحمت )، به معناى نوعى تاثیر نفسانى است، روشن ترین جلوه گاه ها و موارد خودنمایى مودت و رحمت، جامعه کوچک خانواده است، چون زن و شوهر در محبت و مودت ملازم یکدیگرند، برخی گویند رحمت محبت همسر را در قلب پروراندن است ولی مودت این محبت را بروز دادن است چه زبانی که اظهار محبت کنی و چه در رفتار و کردار که کمک کار او بوده و در عمل نیز ثابت کنی. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موانع بصیرت منبر ده دقیقه ای🕙 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین ✳️شعرمهدوی بیا بی تو جهان تنهاست، می دانم که می آیی وجودت مُصلح دنیاست، می دانم که می آیی بیا ای حجّت حق! با قیام خود، قیامت کن ظهورت محشر کبراست، می دانم که می آیی هنوز ای منتقم! از آستان وحی بر گوشت صدای نالة زهراست، می دانم که می آیی بسا منکر شده معروف و معروف آمده منکر ز آثار جهان پیداست، می دانم که می آیی به چشم اشکبارت، صحنه کرببلا دائم به قلبت، زخم عاشوراست، می دانم که می آیی بهایی و نصارا، بابی و صهیون و وهّابی سراسر جنگشان با ماست، می دانم که می آیی علم بر دوش عبّاس است تا گردد علمدارت دلش خون، دیده اش دریاست، می دانم که می آیی به قرآن و علی سوگند! می بینم به چشم خود که قرآن و علی تنهاست، می دانم که می آیی خمیده قامت اسلام و دانم بی قیام تو نگردد قامت آن راست، می دانم که می آیی ز اشک لاله گون، همچون بهاران دیدة "میثم" مسیرت را به گل آراست، می دانم که می آیی (۱) 🔳مقدمه بصیرت در اصطلاح، عبارت است از قوه‌ای در قلب شخص، که به نور قدسی منوّر بوده، به وسیله آن حقایق اشیا و امور را درک می‌کند؛ همان‌گونه که شخص به وسیله چشم، صُوَر و ظواهر اشیا را می‌بیند. قرآن کریم یکی از ویژگی‌های فرستاده خدا و پیروانش را داشتن بینش صحیح از رفتارها و کردارها می‌داند و می‌فرماید: «قُلْ هذِهِ سَبِیلِی اَدْعُوا اِلَی اللَّهِ عَلی‌ بَصِیرَةٍ اَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی؛ بگو این راه من است. من و پیروانم با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم.» [یوسف/۱۰۹] در آغاز زیارت‌نامه حضرت عباس (ع)، او را با صفت ایمان و خداباوری خوانده‌اند ودر پایان، بر ایمان محض و بصیرت والای ایشان گواهی داده و می‌فرماید: «اَشهَدُ اَنَّکَ لَمْ تَهِن وَ لَمْ تَنْکُلْ وَ اَنَّکَ مَضَیْتَ عَلَی بَصِیرَةٍ مِنْ اَمْرِکَ؛ گواهی می‌دهم که تو لحظه‌ای از خود سستی نشان ندادی و برنگشتی؛ بلکه مَشی تو بر بصیرت در دین رقم خورده بود.» (۲) یكی از مهم ترین موضوعاتی که این روزها می طلبد که از آن در منابر سخن باز شود موضوع مهم بصیرت و کسب آگاهی است در این جلسه بنا داریم موانع شناخت و بصیرت را مورد بررسی قرار دهیم : 🔷مانع اول : لقمه حرام یكی از موانع شناخت غذاهای حرام می‌باشد. غذای حرام یكی از مؤثرترین عوامل تیرگی دل و بیماری‌اندیشه می‌باشد و بسیار موجب محرومیت انسان از شناخت حقیقت می‌گردد. زمانی كه سپاه عمربن سعد حلقه محاصره را بر امام حسین (ع) تنگ گرفتند امام در آن وضع دشوار تصمیم گرفتند كه برای اتمام حجّت دشمن را موعظه نمایند شاید‌اندكی از آنان راه خطرناكی را كه در پیش گرفته‌اند‌ترك كنند. سیدالشهدا نزدیك آنها آمدند تا آنها را موعظه فرمایند. هنگام سخن‌‌رانی امام سروصدا و همهمه به راه‌انداختند و حتی حاضر نشدند فرمایش امام را بشنوند. امام فرمودند می‌دانید چرا به سخن حق گوش نمی‌دهید؟ «فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَیلَكُمْ أَ لَا تُنْصِتُونَ أَ لَا تَسْمَعُون‏». شكم های شما از حرام پر شده است، و بر دلهایتان مهر زده شده است،آیا نمی‌شنوید؟! 💠داستان در تأثیر عجیب غذای حرام سخن‌هاو عبرت‌هافراوان است . در حالات آیة الله شیخ فضل الله نوری هست كه وقتی كه شیخ را كفار و منافقین به دار می‌آویختند فرزند ایشان كف می‌زد. برای این كه در نجف همسر شیخ فضل الله نوری شیر نداشتند و زن صالحه و مؤمنه پیدا نشد زنی را پیدا كردند كه به آن فرزند شیر دهد. بعداً معلوم شد آن زن ناصبی است. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔷مانع دوم :حب دنیا یکی از عوامل اصلی بی بصیرتی و فریب خوردن وابستگی های شدید دنیایی است که باعث می‌شود برخی افراد دانسته یا نادانسته، به خاطر حفظ مقام و مسئولیت دنیایی، ثروت و دارایی و... دنیا را بر آخرت مقدم دارند و کور و کر واقعی گردند و چشم خود را بر حقایق ببندند. رسول خدا (ص) فرمود: «مَنْ رَغِبَ فِی الدُّنْیَا فَطَالَ فِیهَا اَمَلُهُ اَعْمَی اللَّهُ قَلْبَهُ عَلَی قَدْرِ رَغْبَتِهِ فِیهَا؛ هر که به دنیا گراید و آرزوهای دنیوی اش دور و دراز گردد، خداوند به‌اندازه گرایش او به دنیا، دلش را کور می‌گرداند.» و حضرت علی (علیه‌السّلام) چنین فرمودند: «لِحُبِّ الدُّنیَا صَمَتَ الْاَسْمَاعُ عَنْ سَمَاعِ الْحِکْمَةِ وَعَمِیَتِ الْقُلُوبُ عَنْ نُورِ الْبَصِیرَةِ؛ با دوستی دنیا، گوش‌ها از شنیدن حکمت کر شوند و دیده‌ها از دیدار نور بینش کور گردند.» و فرمود: «اِنَّ مَنْ غَرَّتهُ الدُّنیَا بِمَحَالِ الْآمَالِ وَ خَدَعَتْهُ بِزُورِ الْاَمَانِیِّ اَوْرَثَتهُ کَمَّهَا، وَاَلْبَسَتْهُ عَمَی، وَ قَطَعَتْهُ عَنِ الْاُخْرَی، وَ اَوْرَدَتْهُ مَوَارِدَ الرَدَی؛ کسی که دنیا او را با آرزوهای دست نیافتنی و دروغین فریب داده است، میراث بی‌بینشی برایش بر جا گذاشته و جامه کوری بر او پوشانده است، و از آخرت محرومش ساخته و به جایگاه‌های پَست فرود می‌آورد.».(۳) مانع سوم :هوای نفس هواهای نفسانی و وسوسه‌های شیطانی و میل به منافع فردی، جناحی و مانند آن در پیش چشم انسان، قدرت انتخاب را متزلزل نموده و انسان را در دوراهی حق و باطل قرار دهد. در چنین میدانی کسانی که بر نفس خود مدیریت نداشته باشند، به راحتی در دام خواهش‌های نفسانی خود افتاده و بصیرت و بینش لازم را برای خروج از این فضاها نخواهند یافت. حضرت علی (ع) می‌فرماید: «الْهَوَی شَرِیکُ الْعَمَی؛ هوا و هوس، شریک کوردلی است.»(۴) و فرمود: «مَنْ رَکِبَ الْهَوَی اَدْرَکَ الْعَمَی؛ هر کس بر مرکب هوس بنشیند، به کوری و بی‌بصیرتی می‌رسد.» مانع چهارم: قساوت قلب یكی دیگر از موانع شناخت تاریکی و قساوت قلب بر ااثر گناهان است که گناه حالت اولی و طبیعی دل را تغییر می‌دهد و دل همانند سنگ سخت می‌شود و انسان به عناد رو می آورد . مواعظ و نصایح گویندگان و سخنان پیشوایان دینی در او اثر نمی‌كند. موعظه‌ها و حوادث و مرگ دیگران كوچك‌ترین تغییر و تحولی در افعال و كردار او ایجاد نمی‌كند. همان‌گونه كه باران رحمت در شوره‌زار اثر نمی‌كند و سودی نمی‌رساند مواعظ و حوادث در او اثر نمی‌كند. سعدی می‌گوید: زمین شوره سنبل برنیارد در او تخم عمل ضایع مگردان ⇦امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند:« مَا جَفَّتِ الدُّمُوعُ إِلَّا لِقَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ الْقُلُوبُ إِلَّا لِكَثْرَةِ الذُّنُوب». اشك‌هاخشك نمی شوند مگر به سختی دل‌هاودل‌هاسخت نمی شوند مگر به سبب زیادی گناهان.(۵) ⇦علامه مجلسی در جلد هفتاد و سه بحار می‌نویسد: «مَهما‌تراكَمَتِ الذُّنُوبُ طُبِعَ عَلی القَلبِ وَ عِندَ ذلِكَ یعمَی القَلبُ ... » هر وقت گناهان زیاد شد بر قلب مهر زده می شود ودر این هنگام قلب از درك حق و تشخصیص صلاح دین نابینا می شود وآخرت را خوار می شمارد ودنیا را بزرگ می شمارد . وزمانی كه سختی از آخرت وخطرهای آن را بشنود از یك گوش داخل واز دیگری خارج می شنود ودر دل جای گزین نمی شود وآن سخن او را به توبه وجبران وا دار نمی كند. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
قلب انسان از شدت آلودگی و اتصاف به رذایل اخلاقی صلاحیت استفاده و اقتباس از نور را از دست می‌دهد مانند لامپ سوخته كه روشن نمی‌شود. منبع برق سالم است ولی برق نمی‌گیرد. ⇦خداوند فرمود: سَوَاءٌ عَلَیهِمْ ءَ أَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا یؤْمِنُون‏. آری اگر هزار سال آفتاب بر شوره‌زار بتابد و باران‌های پربركت ببارد محصولی جز خس و خاشاك نخواهد داد. ⇦ و می فرماید: وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِیرًا مِّنَ الجِْنّ‏ِ وَ الْانسِ لهَُمْ قُلُوبٌ لَّا یفْقَهُونَ بهَِا وَ لهَُمْ أَعْینُ‏ٌ لَّا یبْصِرُونَ بهَِا وَ لهَُمْ ءَاذَانٌ لَّا یسْمَعُونَ بهَِا أُوْلَئكَ كاَلْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئكَ هُمُ الْغَافِلُونَ» به یقین، گروه بسیارى از جن و انس را براى دوزخ آفریدیم آنها دلها [عقلها] یى دارند كه با آن (اندیشه نمى‏كنند، و) نمى‏فهمند و چشمانى كه با آن نمى‏بینند و گوشهایى كه با آن نمى‏شنوند آنها همچون چهارپایانند بلكه گمراهتر! اینان همان غافلانند (چرا كه با داشتن همه‏گونه امكانات هدایت، باز هم گمراهند . اعراف/ 179. ⇦خداوند متعال در 12 مورد از قرآن مجید درباره منافقین می‌فرماید: فی قلوبهم مرض. یعنی منافقین آن قدر معصیت می‌كنند وآن قدر تزویر می‌نمایند و دروغ می‌گویند و مرتكب حرام‌ها می‌شوند كه دل‌شان مریض می‌شود. وقتی قلب انسان مریض شد یا به فكر حقایق و معنویت نمی‌افتد و یا اگر به فكر این امور باشد قرآن در او اثر نمی‌كند. و لایزید الظالمین الا خساراً. مانع چهارم : زبان ها و بلندگوها یکی از موانع بصیرت زبان ها و بلندگوها و تریبون های شیطان زده است. تا جایی که دل آدمی را مانند سنگ، سخت می‌نماید و مواعظ در او اثر نمی‌كند و مانع بصیرت انسان می‌شود. پیامبر اكرم (ص) می‌فرمایند:« لَولا تَكثِیرٌ فِی كَلامِكُم وَ تَمریجٌ فِی قُلُوبِكُم لَسَمِعتُم ما اَسمَع وَ لَرأَیتُم ما اَری» اگر فراوانی سخن تان نبود ودل های تان آشفته نبود آن را من می شنوم می شنیدید وآن چه را میبینم می دیدید. اگر سالكان راه حقیقت زبان خود را كنترل نكنند و هرچه شنیدند بازگو کنند و یا هر چه به ذهن شان آمد بر زبان جاری کنند زبان، آن‌ها را به بسیاری از آفت‌ها و پلیدی‌ها گرفتار ساخته و سرانجام به بدبختی و بی‌چارگی خواهد افكند. لذا حضرت علی(ع) می‌فرمایند:«مَنْ كَثُرَ كَلَامُهُ كَثُرَ خَطَاؤُهُ وَ مَنْ كَثُرَ خَطَاؤُهُ قَلَّ حَیاؤُهُ وَ مَنْ قَلَّ حَیاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّار . »هر كس زیاد سخن بگویدخطا واشتباهش زیاد می شود وهر كس خطا واشتباهش زیاد شود شرم وحیاء او‌اندك است وهر كس شرم او‌اندك باشد ورع وپرهیزگاری او‌اندك است وهر كس ورع وپرهیزگاری او‌اندك باشد دلش می میرد وهر كس دلش مرد در آتش جهنم داخل می شود. (۶) مخصوصا که بازگو کردن سخنان اثبات نشده که در فضای مجازی مثل سیل راه می فتد نقش مهمی در دور شدن افراد از حقیقت و محرومیت از شناخت و بصیرت است . نقش زبان در سقوط در آتش كسی از پیامبر اكرم(ص)خواهش نمود كه آن حضرت او را موعظه فرمایند. حضرت فرمودند زبانت را حفظ نما دوباره عرض كرد یا رسول الله مرا موعظه فرما حضرت فرمودند زبانت را حفظ نما بار سوم عرض كرد یا رسول الله مرا موعظه فرما حضرت فرمودند: زبانت را حفظ كن. «وَ هَلْ یكُبُّ النَّاسَ عَلَى وُجُوهِهِمْ فِی النَّارِ إِلَّا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِم‏» یعنی وای بر تو آیا داخل نمی‌كند مردم را به روی‌شان در جهنم مگر محصولات زبان‌هایشان؟ (۷) زبان دست كم 20 گناه كبیره دارد. انسان باید زبان را شدیداً كنترل نماید و جز در موارد لازم حرف نزند. اساساً شخصیت انسان در زیر زبانش نهفته است. چهار سخن از چهار پیامبر در کتاب شریف جامع الاخبار چهار سخن مهم از چهار پیامبر نقل شده است که به مناسبت سخن مهم حضرت محمد(ص) این چهار سخن را ذکر می‌کنیم؛ 1. حضرت موسی (ع)فرمود:«مَنْ قَطَعَ قَرِینَ السَّوْءِ فَكَأَنَّمَا عَمِلَ بِالتَّوْرَاةِ» هرکس با رفیق بد قطه رابطه کند گویا به تورات عمل کرده است . 2. حضرت داود (ع)فرمود:« مَنْ مَنَعَ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَوَاتِ فَكَأَنَّمَا عَمِلَ بِالزَّبُورِ» هرکس از هواهای نفسانی خودداری کند گویا به زبور عمل کرده است . 3. حضرت عیسی(ع) فرمود : «مَنْ رَضِی بِقِسْمَةِ اللَّهِ فَكَأَنَّمَا عَمِلَ بِالْإِنْجِیلِ »کسی که به تقدیر و قسمت خداوند راضی باشد گویا به انجیل عمل کرده است 4. حضرت محمد (ص)فرمود : «مَنْ حَفِظَ لِسَانَهُ فَكَأَنَّمَا عَمِلَ بِالْقُرْآن‏»هرکس زبانش را نگه دارد گویا به قرآن عمل کرده است . (۸) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
☑️سخنان حکمت آمیز در باره سکوت حضرت علی(ع) در کلام حکیمانه ای می‌فرمایند: «الْمَرْءُ مَخْبُوٌّ تَحْتَ لِسَانِه». شخص در زیر زبانش نهفته است. به قول سدی: حضرت عیسی(ع) فرموده‌اند:« الْعِبَادَةُ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ مِنْهَا فِی الصَّمْت»‏ عبادت ده جزء است كه نه جزء آن در سكوت است. (۹) علی(ع) می‌فرمایند: «مَا مِنْ شَی‏ءٍ أَحَقَّ بِطُولِ السِّجْنِ مِنَ اللِّسَان» چیزی به زندانی شدن طولانی سزاوارتراز زبان نیست. (۱۰) 💠امشب خیلی مغبون شدم استاد شهید مطهری می‌فرمایند من عبادت و خداشناسی را از استادم آیة الله آقا میرزا علی آقا شیرازی یاد گرفتم. ایشان به اشعار حافظ و سعدی و مولوی بسیار مسلّط بودند. اكثر اشعار آن‌ها را حفظ نموده بودند. یك شب میهمان ایشان بودم. شب جمعه بود. بسیار از اشعار حافظ و مولوی و سعدی می‌خواند. صبح فرمودند فلانی من امشب خیلی مغبون شدم. برای این كه جمعه و شب جمعه شعر خواندن مكروه است. من هم شب زیاد شعر گفتم. امشب آن طوری كه باید عبادت می‌نمودم موفق نشدم. 🔶راز کسالت در مناجات با خدا امام سجاد (ع) ، در دعای باعظمت ابوحمزه ثمالی عرض می‌كند: بار الها چطور شده كه در بعضی اوقات می‌خواهم با تو مناجات كنم و نماز بخوانم كسالت سراغم می‌آید و خوابم می‌برد؟! امام بسیار نگران است و در فكر علت‌یابی است. چند علت می‌فرماید. یكی این است كه:«أَوْ لَعَلَّكَ رَأَیتَنِی آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِینَ فَبَینِی وَ بَینَهُمْ خَلَّیتَنِی». یا شاید دیدى با مجالس بطّالین (هرزه‏گویان) الفت گرفته‏ام پس مرا میان آنها واگذاشتى.‏ امام كه از پرحرفی و حرف بی‌جا زدن بركنار است برای ما آگاهی می‌دهد كه پرحرفی بسیار خطرناك است و توفیق انسان را سلب می‌كند. 💠داستان سامری یکی از قصه های عبرت انگیز قرآن که خطر گمراهی امت ها به جهت نا آگاهی را گوشزد میکند قصه گوساله پرستی بنی اسرائیل است. قصه ای که برای ما یاد آور می شود که انسان ها به جهت بی بصیرتی در معرض خطر انحراف هستند سامری از بزرگان زمان حضرت موسی (ع) بود، نام وی سه بار در قرآن آمده است، و وقتی حضرت موسی (ع) به کوه طور رفت، سامری بتی از طلا که سامری پس از طولانی‌شدن غیبت موسی(ع) در میقات، به شکل گوساله ساخت و بنی‌اسرائیل را به پرستش آن دعوت‌کرد. گوساله طلایی، صدایی شبیه گاو داشت که غیرعادی و معجزه‌وار به نظر می‌رسید. موسی(ع) پس از بازگشت از طور سیناء، و اطلاع از گوساله‌پرستی بنی‌اسرائیل، هارون را توبیخ و سامری را مجازات کرد. گوساله طلایی سوزانده شد. سید محمدتقی مدرسی، در تفسیر خود من هدی القرآن پرستش گوساله از سوی قوم حضرت موسی(ع) را ناشی از آن دانسته است که آنها علی رغم پیروی از حضرت موسی(ع) در مبارزه با فرعون، اما این مبارزه و تحولات سیاسی بر فرهنگ آنها تأثیر نگذارد و همچنان خصلت‌های بت‌پرستی خود را حفظ کرده بودند. ــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.شعر از سازگار( نخل میثم) ۲.ابن‌قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، ص۲۵۷. ۳.بحار الأنوار ،ج۷۷،ص۱۸۷ ۴.نهج البلاغه، نامه ۳۱ ۵.وسایل الشیعه،ج۱۶،ص ۴۵ ۶.نهج البلاغه، حكمت ۳۴۹ ۷.إرشاد القلوب ،ج‏۱،ص۱۱۷ ۸ -جامع الاخبار،ص۱۸۰ ۹ارشاد القلوب، ج‏۱،ص ۱۰۴ ۱۰.بحار الأنوار ، ج‏۶۸ ،ص۲۷۷ ۱۱.مدرسی، من هدی القرآن، ۱۴۱۹ق، ج۳، ص۴۵۰. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
RSGhD1401.pdf
487.4K
♨️📢شروع ثبت نام آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سال 1401 📋مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اقدام به برگزاری آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خواهد کرد. کلیه متقاضیان می توانند در مهلت مقرر و پس از مطالعه شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز نسبت به ثبت نام جهت شرکت در آزمون اقدام کنند. 🔻بخشی از شرایط 🔸استان: 🔸مقطع تحصیلی: یا بالاتر 🔸شغل: مدیر دفتر خدمات الکترونیک قضایی 🔸رشته تحصیلی: در سایت سنجش ذکر شده 🔸سن: حداقل 24 و حداکثر 50 سال 🔸جنسیت: آقا/خانم 🗓 تقویم آزمون: ▫️مهلت ثبت نام: تا 06/آذر/1401 ▫️دریافت کارت آزمون: 22/آذر/1401 ▫️زمان برگزاری آزمون: 24/آذر/1401 📌 جهت مشاهده متن کامل و شرایط اعلامی به سایت سنجش مراجعه کنید. https://www.sanjesh.org/ ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
خطر تکبر منبر ده دقیقه ای🕙 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین‏ 🔹شعر سال ها گفتیم و خندیدیم و از خود غافلیم دل به دنبال هوس ها ما به دنبال دلیم روز و شب دیوانه ی نفسیم و مست حُبّ مال بدتر از این، این که پنداریم عقل کاملیم دل به قصر سنگ، خوش کرده نمی دانیم خود عاقبت یک قبضه ی خاکیم یا مُشتی گلیم بارها کُشتیم خود را با دم تیغ هوی نفس دون را پرورش دادیم و خود را قاتلیم نوح، ما را خواند و طوفان کلّ عالم را گرفت کشتی از ما دور شد ما نیز دور از ساحلیم عیب خود نادیده، دائم عیب مردم گفته ایم خلق را در بیت خواب غفلت خوانده، از خود غافلیم گه به دور کعبه می گردیم و گاهی دور بت گه مرید حقّ شده گاهی اسیر باطلیم آب و خاک و آفتاب و ابر بود و ما، که ما دانه ای بر خود نکشتیم و به فکر حاصلیم بارها منزل عوض کردیم تا پیری رسید همچنان در فکر تجدید بنای منزلیم بس که «میثم» شانه ی ما خسته از بار خطاست در اطاعت ناتوان و در عبادت کاهلیم(۱) 🔳 معنی تکبر و فرق آن با غرور تکبر آن را حالتی نفسانی دانسته‌اند که شخص متکبر دیگران را در برابر خود حقیر و خوار می‌شمارد؛ حالتی که در گفتار و رفتار شخص نمود پیدا می‌کند. تکبر را از نتایج عجب و غرور که حالتی شخصی است دانسته‌اند؛ زیرا شخص مغرور بدون مقایسه خود با دیگران صرفا در نفس خود احساس بزرگی و عظمت می‌کند. مراتب کبر ورزی مرتبه اول : کبر در دل است و در گفتار و کردار نیز ظاهر شود مرتبه دوم : زبان نیاید اما در کردار معلوم باشد، که این از مرتبه اول خفیف‌تر است؛ مرتبه سوم :وقتی است که کبر در دل مستقر باشد و فرد نتواند خود را از این عیب خالی کند، اما سعی کند تا در رفتار و گفتار تکبر نکند. در چنین وضعی گناه فرد بسیار کمتر است و چه بسا همین مجاهده در دفع تکبر منجر به رفع کامل آن به توفیق الهی شود. انواع تکبر تكبر چند نوع می‌باشد. ❶تكبّر در مقابل خداوند متعال است كه شخص در این حال از عبادت و پرستش خدای متعال تكبّر می‌كند. بلكه خود را به سبب نادانی و غرور از همه بزرگ‌تر می‌داند و گاهی خود را ربّ و صاحب مردم می‌داند مثل فرعون و نمرود و سایر طاغوت‌ها. قرآن مجید می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یسْتَكْبرُِونَ عَنْ عِبَادَتىِ سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِین‏»كسانى كه از عبادت من تكبّر مى‏ورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ مى‏شوند!» . [غافر/۶۰] شاید بتوان گفت تحریم ظرف طلا و نقره برای آب وضو و همین طور حرمت یا کراهت استفاده از بعضی لباسها برای نمازگزار از این جهت باشد. ❷ تكبر در برابر پیامبران است. كسانی بودند كه به خدا معتقد بودند ولی در مقابل فرستادگان خدا خاضع نبودند و خود را برتر می‌دانستند خداوند از زبان فراعنه نسبت به موسی و هارون می‌فرماید: «فَقَالُواْ أَ نُؤْمِنُ لِبَشَرَینِ مِثْلِنَا وَ قَوْمُهُمَا لَنَا عَابِدُون»‏آنها گفتند: «آیا ما به دو انسان همانند خودمان ایمان بیاوریم، در حالى كه قوم آنها بردگان ما هستند؟!» و مشركان زمان پیامبر اسلام می‌گفتند چرا ما به او ایمان آوریم در حالی كه ثروت زیادی ندارد. [مؤمنون/۴۰] ❸تكبر در برابر بندگان خداوند متعال است. انسان در اثر جهالت و غرور دیگران را حقیر و پست شمرده و خود را بزرگ و برتر از آنان می‌شمارد و این همان است كه اكثر مردم به آن مبتلا هستند. اگر تهذیب نفس و تقوی نباشد، ممكن است علم و دانش باعث كبر و غرور و فخرفروشی شود. و هكذا عبادت و حسب و نسب و قوّت و قدرت و مال و جمال و ثروت و ریاست و حكومت و فامیل و عشیره ممكن است باعث كبر و غرور شود در حالی كه همه این‌ها در معرض زوال و فنا هستند. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d