🔻تصویری زیبا از حرم عقیله بنی هاشم حضرت زینب(س) در شام میلاد آن حضرت
📷ارسالی مخاطبین
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✅✅متقاضیان خدمتگزار و سرایداری مدارس برای استخدام حتما باید آزمون بدهند
❌یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش :
🔷بر اساس شاخصهای امور اداری و استخدامی چیزی در حدود 30 هزار نیروی خدمتگزار و سرایدار در آموزش و پرورش کمبود داریم که اگر در دو شیفت از آنها استفاده کنیم، این میران کمتر میشود.
🔶وی ادامه داد: رایزنیهایی برای جذب نیروی خدمتگزار و سرایدار انجام دادیم و به توافق اولیه برای جذب کمتر از نیمی از نیازمان رسیدیم. یعنی حداقل ۱۰ هزار نفر جذب کنیم.
🔷نوری با بیان اینکه همه کسانی که وارد آموزش و پرورش میشوند باید آزمون دهند، گفت: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، همه کسانی که می خواهند استخدام شوند حتما باید آزمون دهند.
🔶وی تصریح کرد: خدمتگزاران و سرایداران باید در دانشگاه فرهنگیان آموزش ببینند، چرا که این افراد عناصر تربیتی هستند.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فضیلت عالمان دین
منبر دو دقیقه ای🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین
🔷آیات نورانی قرآن
⇦خداوند در قرآن میفرماید: «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ اُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ؛ خداوند کسانی از شما را که ایمان آوردهاند و دانشمندان را درجاتی برتری دهد.»
⇦«هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ؛آیا صاحبان علم و دانش با آنان که نمیدانند یکسان هستند»
⇦«اِنَّما یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ؛از بندگان خدا تنها علماء هستند که از خدا میترسند.
⇦خداوند متعال ، علم و دانش را علت كلى و اساسى آفرينش همه پديده هاى هستى جهان - اعم از آسمان و زمين – معرفى فرمود. اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا خداوند همان کسی است که هفت آسمان را آفرید، و از زمین نیز همانند آنها را؛ فرمان او در میان آنها پیوسته فرود میآید تا بدانید خداوند بر هر چیز تواناست و اینکه علم او به همه چیز احاطه دارد! (طلاق/12)
🔶فضیلت و تکریم علما در احادیث
⇦پیامبر (ص) فرمود: «اَکْرِمُوا الْعُلَماءَ فَاِنَّهُمْ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاءِ فَمَنْ أَکْرَمَهُمْ فَقَدْ اَکْرَمَ اللهَ وَرَسُولَهُ؛ دانشمندان را گرامی دارید که آنها وارثان پیامبرانند و هر که آنان را احترام نماید، خدا و رسولش را احترام نموده است.»(۱)
⇦امیرالمومنین (ع) میفرمایند: «اذا رایتَ عالماً فکُن لَهُ خادماً؛هرگاه به عالمی برخوردی خدمتگذار او باش»(۲)
⇦و فرمود: »مَن وقَّرَ عالمِاً وَقَّرَ رَبَّه» «کسی که عالمی را گرامی بدارد و تعظیم نماید، پروردگارش را گرامی و بزرگ داشته است.(۳)
⇦امام باقر(ع) فرمود: اَلْكَمَالُ كُلُّ اَلْكَمَالِ اَلتَّفَقُّهُ فِي اَلدِّينِ وَ اَلصَّبْرُ عَلَى اَلنَّائِبَةِ وَ تَقْدِيرُ اَلْمَعِيشَةِ. ۱. تفقه و فهم عمیق از دین۲. صبر بر حوادث و مصیبتها۳. تقدیر معیشت و اقتصاد در زندگی(۴)
⇦ امام عسکری (ع)از جد معظم شان امام صادق (ع) نقل می فرماید: عُلَماءُ شيعَتِنا مُرابِطونَ فِي الثَّغرِ الّذي يَلي إبليسَ و عَفاريتَهُ ، يَمنَعونَهُم عَنِ الخُروجِ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا ، و عَن أن يَتَسَلَّطَ عَلَيهِم إبليسُ و شيعَتُهُ .
علماى شيعه ما، نگهبانان مرزى هستند كه در آن سويش ابليس و ديوهايش قرار دارند و [اين علما ]جلوى يورش آنها به شيعيان ناتوان ما و تسلّط يافتن ابليس و پيروان او بر ايشان را مى گيرند.(۵)
🔘فضیلت عالم بر شهید
➖با سه بیان مختلف
⇦در روايتى امام صادق عليه السلام
منزلت شفاعت را وسيله ارزش گذارى علم قرار مى دهند و مى فرمايند:
ثلاثة يَشفَعوُن الى اللّه عزَّ وَ جَلّ فيشفِّعهم الانبياء ثم العلماء ثم الشهداء
سه گروهند كه روز قيامت در پيشگاه الهى شفاعت مى كنند و خدا نيز شفاعت آنها را مى پذيرد: اول پيامبران و پيشوايان امت ؛ دوم علما و سوم شهدا(۶)
⇦ پیامبر فرمود: اذا كان يوم القيامة جمع اللّه عزَّ وَ جَلّ الناس فى صعيد واحد، و وُضعت الموازين فتوزن دماء الشهداء مع مداد العلماء، فيُرجَّح مداد العلماء على دماء الشهداء
خداوند در روز قيامت وقتى كه همه خلق اولين تا آخرين را در يك سرزمين واحد جمع مى كند، خون شهدا و مداد علما با يكديگر موازنه مى شوند. خداوند مداد علما را بر خون شهدا برترى مى دهد. (۷)
⇦پیامبر(ص) میفرماید:از جبرییل پرسیدم آیا عالمان نزد خدا گرامیترند یا شهیدان؟جبرییل پاسخ داد: :«الْعَالِمُ الْوَاحِدُ أَكْرَمُ عَلَى اللَّهِ مِنْ أَلْفِ شَهِیدٍ فَإِنَّ اقْتِدَاءَ الْعُلَمَاءِ بِالْأَنْبِیاءِ وَ اقْتِدَاءَ الشُّهَدَاءِ بِالْعُلَمَاء». یك عالم گرامىتر است در پیشگاه خدا از یك هزار شهید همانا دانشمندان بانبیا اقتدا میكنند و شهدا از دانشمندان پیروى میكنند.(۸)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔷فضیلت عالم بر عابد
⇦ پیامبر(ص)فرمودند:«فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَیلَةَ الْبَدْرِ». فضیلت عالم بر عابد مانند فضیلت ماه برستارگان است آنگاه که هلال کامل است. (۹)
⇦ از امام صادق(ع) نقل شده است:« رَكْعَةٌ یصَلِّیهَا الْفَقِیهُ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ أَلْفَ رَكْعَةٍ یصَلِّیهَا الْعَابِد .» یک رکعت نماز عالم فقیه از هفتاد هزار رکعت که عابد بخواند برتر است .(۱۰)
💐شعر
آن را که فضل و دانش و تقوا مسلّم است
هر جا قدم نهد قدمش خیر مقدم است
در پیشگاه علم مقامی عظیم نیست
از هر مقام و مرتبهای علم، اعظم است
جاهل اگر چه یافت تقدّم مؤخر است
عالم اگر چه زاد مؤخّر مقدّم است
جاهل به روز فتنه ره خانه گم کند
عالم چراغ جامعه و چشم عالم است
مراتب و انواع عالمان
🔷
برخی علما اخلاق با سه عبارت انواع عالمان را بیان کرده اند :
1. عالم بالله و بامرالله مانند آفتاب است که نورش فوق العاده زیاد و همیشه به همین حالت است و پیوسته بر عالَم نور افشانی میکند (هم خودش ذاتاً منور است و هم به دیگران نور میدهد).
2.عالم بالله مانند ماه است که گاهی گاهی کوچک و گاهی بزرگ میشود. (یعنی نور دارد اما در تعلیم دیگران ضعیف است و نمیتواند به طور کمال و برای همیشه به دیگران فایده برساند).
3. عالم بامر الله، مانند شمع است که خودش میسوزد ولی به دیگران نور میدهد. (یعنی: باطناً خودش از علمش فایدهای نمیبرد، بلکه خودش را نابود میکند، اما دیگران به ذریعهی تعلیم او از علمش فایده میگیرند.
🔴تذکر ِخطر عالم نماها
اين همه تكريم و احترام نسبت به عالمان در فرهنگ دين، بدين جهت است كه آنان انسانهاي متعهد، راهنماي مردم، مخالف بدعتها، پاسدار انديشههاي ناب، طرفدار حقوق محرومان، روشن كنندهي چراغ اميد در دل آنان و... هستند و گرنه، اين همه تكريم براي كساني كه از تعهد و مسئوليت بهرهاي نبردهاند معنا ندارد. و عالم نماها که خوف خدا را ندارند نه تنها مفید نیستند بلکه خطرشان دین را تهدید می کند.
حضرت صادق (ع) در ضمن سخنان بسیار مهم خود درباره عالمان فرمود:« أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى دَاوُدَ ع قُلْ لِعِبَادِي لَا تَجْعَلُوا بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ عَالِماً مَفْتُوناً بِالدُّنْيَا فَيَصُدَّهُمْ عَنْ ذِكْرِي وَ عَنْ طَرِيقِ مَحَبَّتِي وَ مُنَاجَاتِي أُولَئِكَ قُطَّاعُ الطَّرِيقِ مِنْ عِبَادِي إِنَّ أَدْنَى مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِعَ حَلَاوَةَ مَحَبَّتِي وَ مُنَاجَاتِي مِنْ قُلُوبِهِمْ » خداوند به داود(علیه السلام) وحی کرد: »بین من و خودت عالمی را که فریفته دنیا شده واسطه قرار مده که تو را از محبت من باز می دارد. اینان، راهزنان بندگان من هستند. کمترین عقوبت من برای آنها، این است که حلاوت و شیرینی عبادتم را از آنها می گیرم. (۱۱)
حضرت عیسی(ع) می فرماید:« الْعَالِمُ طَبِيبُ الدِّينِ فَإِذَا رَأَيْتُمُ الطَّبِيبَ يَجُرُّ الدَّاءَ إِلَى نَفْسِهِ فَاتَّهِمُوهُ وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ غَيْرُ نَاصِحٍ لِغَيْرِهِ». دینار بیماری دین است و عالم طبیب دین است، پس زمانی که دیدید طبیب بیماری را به خودش چسبانده است، نسبت به او بدبین باشید و بدانید که خیر خواه دیگران نیست.
البته باید توجه داشت ثروت و مال دنیا فی نفسه عیب و ننگ نیست بلکه آن چه مذموم است، دل بستن عالم به دنیا است. که برای مردم عادی مذموم و برای عالم دینی مذموم تر است.(۱۲)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
👌دو معیار برای شناخت عالم ربانی
برای شناخت عالم ربانی با عالم نماها در احادیث و کتب اخلاقی معیارهایی بیان شده است که به دو مورد اشاره می کنیم:
👈پیامبر (ص)فرمود: العِلمُ عِلمانِ : عِلمٌ عَلَى اللِّسانِ فذلكَ حُجَّةٌ عَلَى ابنِ آدَمَ ، و عِلمٌ فِي القَلبِ فذلكَ العِلمُ النّافِعُ . علم دو گونه است: علمى كه بر زبان است و آن بر آدمى حجّت است و علمى كه در دل است و علم سودمند اين علم است.» (۱۳)
👈غزالی در احیاء علوم الدین مینویسد: عالم آن کس نیست که تنها لباس روحانی پوشیده و نام، شهرت و فضیلت یافته است. چنین کسانی بیش از تمام مردم، از خوف خدا فاصله دارند. هدف ما ار عالمان کسانی هستند که نعمتهای خدا و افعال را میدانند و چنین افرادی کم یافت میشوند. به همین منظور، فضیل بن عیاض میگوید: اگر کسی از شما سؤال کرد، از خدا ترس دارید؟ در پاسخ او ساکت بمانید، چون که اگر بگوید نه، کافر میشوید و اگر پاسخ مثبت دهید، دروغ گفتهاید.
باز میگوید: خوف آن است که اعضاء را از انجام گناه باز دارد و پایبند به طاعت باشد و تا زمانی که خوف بر اعمال اثر نگذارد، نام آن وسوسه و خواطر است و آن را نمیسزد که خوف گویند و اگر خوف همراه عمل نباشد، هیچ گونه خیری در بر ندارد و در واقع دارای زیان است؛ چون این خوف از جهل و ناتوانی سرچشمه میگیرد».
💠داستان یک عالم واقعی
در يكي از روزها مجلس مباحثهاي با حضور مأمون (خليفهي عباسي) و علماي عصر تشكيل شده بود مردي پريشان حال با لباسي كهنه وارد شد و در آخرين صف حضّار نشست. مسألهاي در مجلس مطرح گرديد، آن مرد، جوابي بسيار عالي داد، به طوري كه توجه عموم به وي جلب شد و تمام علماي مجلس، تحسينش كردند. خليفه دستور داد او را بالاي مجلس در صف علماي بزرگ نشاندند. مسألهي ديگري طرح شد و همان مرد دوباره بهترين پاسخ را گفت. اين بار به فرمان مأمون او را بالاتر از همهي حضار، نزديك جايگاه خليفه جاي دادند. پس از ساعتي مجلس پايان يافت و علما تدريجاً بازگشتند. مرد ژنده پوش نيز از جاي برخاست تا برود، خليفه امر كرد بماند. طولي نكشيد كه بزم شراب گسترده شد و ساقيان آمادهي كار شدند. مرد عالم از مشاهدهي آن وضع، سخت نگران گرديد، از جا برخاست و با كسب اجازه آغاز سخن كرد و گفت: «من امروز با پريشاني حال و زشتي صورت و كهنگي لباس در مجمع علما شركت كردم، عقل ناچيزم مرا از آخر مجلس به صف بزرگان رسانيد و سپس مرا به كنار خليفهي مسلمانان رسانيد، سزاوار نيست شراب بنوشم و عقلي كه باعث ترفيع مقامم گرديد از خويشتن جدا سازم، به علاوه من خائفم از اينكه مستي،عنان نفسم را از كفم بربايد و مرتكب عمل نامناسبي شوم و در نظر خليفهي مسلمانان خوار گردم. مأمون سخنان مرد عالم را شنيد و او را از شركت در مجلس شراب معاف داشت و دستور داد صد درهم به وي دادند.(۱۴)
🔴عقوبت بی احترامی به علما
آیتالله شهید دستغیب (رحمةاللهعلیه) در کتاب گناهان کبیره اینگونه آورده است:
برای کفران نعمتِ وجودِ علماء عقوبتهای شدیدی وعده داده شده است، از آن جمله پیغمبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) میفرماید: زمانی بیاید که مردم از علماء فرار میکنند مانند فرار کردن گوسفندان از گرگ، در نتیجه خداوند آنها را به سه بلا مبتلا میفرماید؛
برکت را از دارائیشان بر میدارد، سلطان ظالمی را برای آنها مسلّط میفرماید و بی ایمان از دنیا میروند.
ناگفته نماند که طلاب علوم دینی چون در طریق رسیدن به مقام شامخ نیابتند، وجودشان نیز نعمت و گرامی داشتنشان بر همه لازم و کفران وجود ایشان به هتک و بیاحترامی حرام میباشد.(۱۵)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
ماجرایی در کتاب احتجاج طبرسی نقل شده که خلاصه و مضمونش چنین است: یکی از فقهای شیعه بر امام هادی ـ علیه السّلام ـ وارد گردید، در حالی که جمعی از علویین و بنی هاشم در محضر امام ـ علیه السّلام ـ بودند. حضرت به آن عالم احترام نمود و جای خود را به او داد. این کار بر علویین و بنی هاشم گران آمد. یکی از آنها نتوانست تحمل کند، به خدمت امام ـ علیه السّلام ـ رفت و عرض کرد: «یابن رسول الله! آیا شما یک عالم را بر بنی هاشم مقدّم میداری؟» حضرت فرمود: مگر خداوند در قرآن نفرموده: «... اِذا قیلَ لَکُمْ تَفَسَّحوُا فِی الْمَجالِسِ فَافْسَحُوا یَفْسَحِ اللهُ لَکُمْ...؛ ای مؤمنان! هرگاه به شما گفته شد که جایی را در مجلس بگشایید، چنین کنید تا خداوند نیز نسبت به شما در کارهایتان گشایش به وجود آورد.»
بعد فرمود: «... یَرْفَعِ اللهُ الَّذینَ امَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ اُوتُوا العِلْمَ دَرَجاتٍ...؛ خداوند، مؤمنان و عالمان را بر دیگران به درجاتی برتری داده است.» پس چرا ناراحتید از اینکه من یک عالم را به خاطر اینکه خداوند او را بالا برده و عظمت داده برتری دادهام؟ این عالم فلان ناصبی را با اقامهی دلیل و برهان الهی محکوم کرده است و این فضیلت از هر نَسَبی برای او برتر است.»(۱۶)
💠داستان
احترام جبرییل به معلم خود
روزی جبرئیل در خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، مشغول صحبت بود که حضرت علی علیه السلام وارد شد. جبرئیل چون آن حضرت را دید برخاست و شرایط تعظیم به جای آورد.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: یا جبرئیل! از چه جهت به این جوان تعظیم میکنی؟ عرض کرد: چگونه تعظیم نکنم که او را بر من، حق تعلیم است!
فرمود: چه تعلیمی؟ عرض کرد: در وقتی که حق تعالی مرا خلق کرد از من پرسید: تو کیستی و من کیستم؟ من در جواب متحیر ماندم، و مدتی در مقام جواب ساکت بودم که این جوان در عالم نور به من ظاهر گردید، و این طور به من تعلیم داد که بگو: تو پروردگار جلیل و جمیلی و من بنده ذلیل و جبرئیلم: از این جهت او را که دیدم تعظیمش کردم.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پرسید: مدت عمر تو چند سال است؟ عرض کرد: یا رسول الله در آسمان ستاره ای هست که هر سی هزار سال یک بار طلوع میکند، من او را سی هزار بار دیدهام.(۱۷)
💠 راز مقام سلمان
مَنصورِ بنِ بَزرَج، می گوید به امام صادق عرض کردم : ما أَکثَرَ ما أَسمَعُ مِنكَ یا سَیِّدی ذِکرَ سَلمانَ الفارسی چقدر من زیاد میشنوم از شما که نام سلمان را میبرید و از او یاد میکنید...[حضرت فرمود]
فَقال: لاتَقُل «الفارسی» وَ لکِن قُل سَلمانَ المُحَمَّدی نگو سلمان فارسی بگو سلمان محمدی
سه خصوصیّت در سلمان بود که این موجب میشود که من او را زیاد یاد کنم:
میل امیرالمؤمنین را بر میلِ خود غلبه میداد.( سلمان چیز دیگری در دل خود و در ذهن خود میخواسته است ولیکن میل و هوای امیرالمؤمنین را -«هَوی» یعنی میل- بر میل خود ترجیح داده است).
فقرا را دوست میداشت
جناب سلمان علم را دوست میداشت، علما را دوست میداشت
این سه خصوصیّت در این بزرگوار، موجب میشود که امام صادقِ با آن جلالت و عظمت، نسبت به او گرایش پیدا کند، محبّت -یا تجلیل و تعظیم- نسبت به او بکند.(۱۸)
ــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.نهج الفصاحه، حديث 450.
۲ غرر الحكم ، ح ۴۰۴۴
3.[ غرر الحكم ،۸۷۰۴
۴.تحف العقول ج۱ ، ص۲۹۲
۵.الإحتجاج : ج ۱،ص۱۷
۶.خصال،ج۱،ص۱۵۶
۷.روضه الواعظین،ص۹
۸.دیلمی،ارشاد القلوب،ج۱،ص۱۶۴
۹.ثواب الأعمال : ۱۵۹/۱ .
۱۰.من لا يحضره الفقيه : ۴/۳۶۷/۵۷۶۲ .
۱۱.تحف العقول ،ص۳۹۷
۱۲. ورام،جلد۲ , صفحه۲۷۲
۱۳..عوالي اللآلي ،ج۱،ص۹۹
۱۴.جوامع الحكايات، ص۳۷۳
۱۵.دستغیب، عبدالحسین، گناهان کبیره، ج۲، ص۳۳۵
۱۶.احتجاج طبرسی، ج2، ص455.
۱۷.استر آبادی محمد جعفر، البراهین القاطعه ، ص ۳۱۱
۱۸.الأمالي للطوسي : ص ۱۳۳
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
📣 آغاز ثبتنام آزمون #استخدامی آستان قدس رضوی
🔹 ویژه فارغالتحصیلان تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد و دکتری)
🔹 جذب نیرو به صورت خرید خدمت آزمایشی
🔺 مهلت ثبتنام: ۵ لغایت ۱۵ آذر ۱۴۰۱
🔺 ثبتنام از طریق سایت azmoon.razavi.ir
حوزه جوانی جمعیت معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی
( آستان قدس رضوی )
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع:توبه
🕙منبر ده دقیقه ای
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین
🔘شعـــــــــر
الهی بی پناهان را پناهی
به سوی خسته حالان کن نگاهی
مرا شرح پریشانی چه حاجت
که بر حال پریشانم گواهی
خدایا تکیه بر لطف تو دارم
که جز لطفت ندارم تکیه گاهی
دل سرگشته ام را رهنما باش
که دل بی رهنما افتد به چاهی
نهاده سر به خاک آستانت
گدایی، دردمندی، عذرخواهی
گرفتم دامن بخشنده ای را
که بخشد از کرم کوهی به کاهی
خوشا آن کس که بندد با تو پیوند
پخوشا آن دل که دارد با تو راهی
زنخل رحمت بی انتهایت
بیفکن سایه بر روی گیاهی
به آب چشمه لطفت فرو شوی
اگر سر زد خطایی، اشتباهی
مران یا ربّ زدرگاهت «رسا» را
پناه آوره سویت بی پناهی (۱)
🔶مقدمه
یكی از نعمتهای بزرگ خداوند متعال بر بندگان خود این است كه راه بازگشت را به روی آنان باز گذاشته و خود را توّاب و توبهپذیر معرّفی نموده است. به دلیل اهمیت توبه لفظ توبه با مشتقات آن ۸۵ بار در قرآن مجید وارد شده است.
چون توبه عاملی بسیار سازنده است، كتاب آسمانی تا این حدّ به آن اهمیت داده است. توبه بزرگترین عامل برای پاكسازی روح از هر نوع آلودگی در باقی عمر است.
اگر چنین نوید و بشارتی در كار نبود هیچ فردی به فكر پاكی در باقی زندگی نمیافتاد. فرد گنهكار یك بیماری روحی دارد و اگر از مغفرت و آمرزش خداوند مأیوس گردد و در زندگی آینده روزنه امیدی را مشاهده نكند هرگز به فكر اصلاح و پاكی خویش نمیافتد. حال ببینیم توبه یعنی چه. توبه تغییر مسیر دادن انسان است ولی نه تغییر مسیری ساده.
توبه عبارت است از انقلاب و شوریدن بر علیه خود انسان. این از مختصات انسان است. گیاه تغییر مسیر میدهد ولی در برابر خودش قیام نمیكند. و هكذا حیوانات تغییر مسیر میدهند ولی برعلیه خودشان نیست. این انسان است كه بر علیه خودش قیام میكند.
🔷بخشندگی خداوند
از امام صادق(ع) نقل شده است: زمانی كه بنده توبه نصوح نمود خداوند متعال او را دوست میدارد و گناهان او را در دنیا و آخرت میپوشاند. عرض كردند یا ابن رسولالله چگونه خداوند گناهان بنده را میپوشاند؟ حضرت فرمودند: دو ملك كه اعمال او را نوشتهاند هر چه نوشتهاند فراموش میكنند و خداوند به اعضاء و جوارح انسان وحی میكند كه شما هم گناهان او را كتمان نمایید و به زمین وحی میكند كه گناهان بندهام را كتمان نما، آنچه در روی تو معصیت نموده است. خدا را ملاقات میكند در حالی كه چیزی نیست كه بر گناهان آن بنده شهادت بدهد.(۲)
✳️توبه دری به روی گنهکاران
دلایل زیادی بروجوب توبه دلالت دارد. هم آیات شریف قرآن مجید و هم روایات اسلامی و هم دلیل عقلی و هم علمای اسلام وجوب توبه را مسلم و قطعی میدانند.
در مكتبتربیتی اسلام توبه یك اصل مهم است. اسلام انسان را دعوت میكند از تمام آلودگیها برای اصلاح خویش و جبران گذشته، از این باب رحمت الهی وارد شود. امام زینالعابدین (ع)در مناجات تائبین با زیباترین صورت این حقیقت را بیان میكند:«أَنْتَ الَّذِی فَتَحْتَ لِعِبَادِكَ بَاباً إِلَى عَفْوِكَ، وَ سَمَّیتَهُ التَّوْبَةَ، وَ جَعَلْتَ عَلَى ذَلِكَ الْبَابِ دَلِیلًا مِنْ وَحْیكَ لِئَلَّا یضِلُّوا عَنْهُ». یعنی معبود من تو كسی هستی كه به روی بندگانت دری به سوی عفوت گشودهای و نامش را توبه نهادهای و فرمودهای بازگردید به سوی خدا و توبه كنید توبهای خالص. حال كه این در رحمت باز است عذر كسانی كه از آن غافل شوند چیست؟
✅شادی خداوند از توبه
نکات جالبیدر باب توبه وارد شده است از جمله اینکه خداوند متعال در قرآن مجید میفرماید: ان الله یحب التوابین خداوند توبه کنندههارا دوست میدارد. بقره/ 222.
و خداوند از توبه و بازگشت بنده عاصی و گنهکارش شاد میشود. امام باقر(ع)مىفرماید: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَشَدُّ فَرَحاً بِتَوْبَةِ عَبْدِهِ مِنْ رَجُلٍ أَضَلَّ رَاحِلَتَهُ وَ زَادَهُ فِی لَیلَةٍ ظَلْمَاءَ فَوَجَدَهَا فَاللَّهُ أَشَدُّ فَرَحاً بِتَوْبَةِ عَبْدِهِ مِنْ ذَلِكَ الرَّجُلِ بِرَاحِلَتِهِ حِینَ وَجَدَهَا» سرور و خوشحالى خدا - به خاطر توبه بندگان - از سرور و خوشحالى مردى كه زاد و راحله خود را در شب تاریكى گم كرده، سپس آن را مىیابد بیشتر است.(۳)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔷 نکته جالب
🔹توبه بنده و توبه خدا
با توجه به معنای توبه که به معنی بازگشت می باشد و در قرآن کریم توبه گاهی به بنده و گاهی به خداوند نسبت داده می شود«تاب الله علیه» علامه طباطبایی نکته جالبی در ارتباط با توبه بنده و توبه خداوند دارد که عینا نقل می کنیم؛
«و توبة العبد، محفوفة بتوبتين من الله تعالى، فإن العبد لا يستغني عن ربه في حال من الأحوال، فرجوعه عن المعصية إليه يحتاج إلى توفيقه تعالى و إعانته و رحمته حتى يتحقق منه التوبة، ثم تمس الحاجة إلى قبوله تعالى و عنايته و رحمته، فتوبة العبد إذا قبلت كانت بين توبتين من الله كما يدل عليه قوله تعالى: «ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا: التوبة- 119.»
و توبه بنده محفوف و پيچيده به دو توبه از خدا است، و در بين آن دو قرار مىگيرد، باين معنا كه بنده در هيچ حالى از احوال، از خداى خود بى نياز نيست، و اگر بخواهد از لجنزار گناه نجات يافته، توبه كند، محتاج به اين است كه خدا چنين توفيقى باو بدهد، و اعانت و رحمت خود را شامل حال او بسازد، تا او موفق بتوبه بگردد، و وقتى موفق بتوبه شد، تازه باز محتاج بيك توبه ديگرى از خداست، و آن اين است كه بازخدا به رحمت و عنايتش بسوى بنده رجوع كند، و رجوع او را بپذيرد، پس توبه بنده وقتى قبول شود، بين دو توبه از خدا قرار گرفته است، هم چنان كه آيه: (ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا، پس خدا بسوى ايشان توبه آورد، تا ايشان توبه كنند.(۴)
🔘ده نشانه برای توبه واقعی
در ر حدیث بسيار عالى و جالب از رسولخدا(ص) ده نشانه برای توبه کننده واقعی بیان شده است یعنی توبه کننده باید توجه کند ببیند آیا این ده شرط را در خود جمع کرده است یا نه؟ اگر باشند یعنی توبه واقعی صورت گرفته است و الا توبه واقعی وجود ندارد
رسولخدا(ص) خطاب به اصحاب فرمودند: «أتَدرونَ مَن التّائب؟ آیا می دانید توبه کننده کیست؟ عرض کردند: نه یا رسول الله ! حضرت فرمود:
1- «اذا تابَ العَبدُ و لَم يُرضِ الخُصَماءَ فَلَيس بِتائِب» هر كس توبه كند ولی ناراضی ها را خوشنود نگرداند پس او توبه کننده نیست.
2- «مَن تابَ و لم يَزِد فِى العِبادةِ فَلَيسَ بِتائِب» و هر كس توبه كند ولی عبادت را زیاد نکند پس او توبه کننده نیست.
3- «مَن تابَ و لَم يُغَيّر لِباسَه فَلَيسَ بِتائبٍ» هر کس توبه کند ولی لباس خود را تغییر ندهد پس او توبه کننده نیست.
4- «مَن تابَ و لَم يُغيّر رُفقائَه فَلَيسَ بِتائِب» هر کس توبه کند ولی رفقای خود را تغییر ندهد پس او توبه کننده نیست.
5- «مَن تابَ ولَم يُغيّر مَجلِسَه فَلَيس بِتائِب» هر کس توبه کند ولی مجلس خود را تغییر ندهد پس او توبه کننده نیست.
6- «مَن تَابَ ولَم يُغَيّر فِراشَه و وِسادَتَه فَلَيس بِتائِب» هر کس توبه کند ولی رختخواب خود را تغییر ندهد پس او توبه کننده نیست.
7- «مَن تَابَ وَ لَميُغَيّر خُلقَه و نِيّتَه فَليسَ بِتائِب» هر کس توبه کند ولی اخلاق خود را تغییر ندهد پس او توبه کننده نیست.
8- «مَن تَابَ و لَم يَفتَح قَلبَه و لَميُوَسّعْ كَفّه فلَيسَ بتائِب» هر کس توبه کند ولی سعه صدر و سخاوتش را افزایش ندهد ، پس او توبه کننده نیست.
9- «مَن تابَ و لميُقَصّر أمَلَه ولَميَحفَظ لِسانَه فَليسَ بِتائب» هر کس توبه کند و آرزویش را کوتاه نکند و زبانش را حفظ نکند پس او توبه کننده واقعی نیست.
10- «مَن تَابَ ولَم يُقَدّم فَضلَ قُوتِه مِن بَدَنِه فَلَيسَ بِتائِب» و هرکس توبه کند و مازاد بر مصرف خود را برای آینده ذخیره نکند پس او توبه کننده نیست.
«اذا استَقام عَلى هذِهِ الخصال فذاك التّائِب آنگاه شخص به این خصلتهای مورد اشاره استقامت ورزد پس او توبه کننده واقعی است.(۵)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔶مراحل توبه
در محجة البیضاء درباره توبه چنین آمده است: توبه سه ركن دارد: اول علم، دوم حال و سوم فعل. منظور از علم شناخت اهمیت ضرر و زیانهای گناهان است و این كه گناه حجاب میان بندگان و ذات پاك پروردگار عالم واقع میشود.
چون انسان این را بداند نادم و پشیمان میشود و در واقع نور علم و یقین سبب انقلاب روحی میشود و انسان را وادار به تجدیدنظر در برنامههای خود میكند.
امّا مرحله حال آن است كه در كلّ وجودش غم و غصهی سرشار او را احاطه كرده باشد كه گرفتار شقاوت و بدبختی شده است.
اما مرحله عمل آن است كه با همه وجود مصمّم باشد كه از گناه بازگردد و آن را تكرار نكند و این بازگشت را ادامه دهد. اگر حقوق الهی را ضایع كرده است باید جبران كند و اگر حقوق مردم را ضایع كرده است باید ادا كند و اگر امكان نباشد لااقل به استغفار و استرضاء اقدام نماید. و اگر از حرام، گوشتی در بدن او روییده باشد باید همان مقدار كه لذّت برده است طعم ریاضت را به بدنش بچشاند و به فرمایش عارف بزرگ ملكی تبریزی از غیر خدا به خدا و از بدیها به خوبیها و از تاریكی به نور و از نادانی به دانایی و از بدبختی به خوشبختی و از گناه به فرمانبرداری بازگشت نماید.
🔵چگونگی توبه از انواع گناه
🔺حق الله
اگر توبه از گناهی باشد که صرفاً حقالله و از واجبات عبادی است، چنانچه از واجباتی باشد که میشود آن را جبران کرد، مانند قضا کردن نماز یا روزهها، باید علاوه بر ندامت و تصمیم بر ترک گناه، در صدد جبران آن واجب نیز برآید و اگر در زمان توبه قادربه جبران آن نیست باید قصد کند که هرگاه توانست جبران کند و در صورت بروز نشانههای مرگ باید وصیت کند.اگر میزان واجباتی را که ترک کرده نداند، باید میزانی را که یقین به ترک آن دارد قضا کند.
🔺حق الناس
در بخش حق الناسی چند حالت دارد:
➖اگر گناه زبانی باشد (مانند قَذْفْ، تهمت و غیبت) لازم است از کسی که به او تعرض شده حلالیت طلبیده شود. برخی معتقدند چنانچه صاحب حق، به قذف یا تهمت یا غیبت علم نداشته باشد نیازی به عذرخواهی از او نیست، بهتر است از طرف او استغفار کند و به درگاه خداوند تضرع نماید تا توبهاش پذیرفته شده و در قیامت از تبعات گناه در امان بماند.
➖در گناهانی که ضرر و زیان بدنی به کسی وارد شده (همچون کتک زدن یا قتل) احکامی مانند قصاص و دیه اجرا خواهد شد، مگر آنکه صاحب حق از حق خود گذشت کند.
➖در گناهانی که ضرر و زیان مالی به کسی وارد شده (مثل دزدی، کمفروشی، ربا)، جبران زیان مالی، به تفصیلی که در منابع فقهی مذکور است، واجب است.
💠داستان
رحم خداوند به توبه کنده
مرد فاسقی در بنی اسرائیل بود كه اهل شهر از معصیت او ناراحت شدند و تضرع به خدای كردند! خداوند به حضرت موسی وحی كرد: كه آن فاسق را از شهر اخراج كن، تا آنكه به آتش او اهل شهر را صدمه ای نرسد. حضرت موسی آن جوان گناهكار را از شهر تبعید نمود؛ او به شهر دیگری رفت، امر شد از آنجا هم او را بیرون كنند، پس به غاری پناهنده شد و مریض گشت كسی نبود كه از او پرستاری نماید. پس روی در خاك و بدرگاه حق از گناه و غریبی ناله كرد كه ای خدا مرا بیامرز، اگر عیالم بچه ام حاضر بودند بر بیچارگی من گریه می كردند، ای خدا كه میان من و پدر و مادر و زوجه ام جدائی انداختی مرا به آتش خود به واسطه گناه مسوزان . خداوند پس از این مناجات ملائكه ای را به صورت پدر و مادر و زن و اولادش خلق كرده نزد وی فرستاد. چون گناهكار اقوام خود را درون غار دید، شاد شد و از دنیا رفت . خداوند به حضرت موسی وحی كرد، دوست ما در فلان جا فوت كرده او را غسل ده و دفن نما. چون موسی به آن موضع رسید خوب نگاه كرد دید همان جوان است كه او را تبعید كرد؛ عرض كرد خدایا آیا او همان جوان گناهكار است كه امر كردی او را از شهر اخراج كنم ؟! فرمود: ای موسی من به او رحم كردم و او به سبب ناله و مرضش و دوری از وطن و اقوام و اعتراف بگناه و طلب عفو او را آمرزیدم.(۶)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
🔸لبخندی در حال احتضار مزد توبه واقعی
آقای انصاریان نوشتهاند در محلات پایین شهر تهران مردی بود قلدر و زورمند كه اغلب قلدران و زورمندان تهران از او حساب میبردند. ایشان از مشروبخواری و قماربازی و گرفتن پول با زور و ستم از مردم وحشت نداشت. در اوج قدرت و قلدری بود كه رحمت الهی و لطف خداوندی دل او را نورانی كرد. آنچه به دست آورده بود تبدیل به پول نقد كرد و همه را در چمدانی گذاشت و برای توبه مشرف به شهر قم شد.
به محضر آیة الله العظمی بروجردی رفت و عرض كرد آنچه در این چمدان است از راه حرام به دست آمده است و اغلب صاحبانش را نمیشناسم و شدیداً بر من سنگینی میكند. به محضر شما آمدهام تا وضعم را اصلاح نمایید و راه توبه را به من بنمایانید.
آیة الله العظمی بروجردی از ملاقات با اینگونه افراد باصفا خوش حال میشد.
به او فرمودند نه تنها این چمدان پول بلكه لباسهایت را جز پیراهن و یك شلوار زیر در این جا بگذار و برو. او هم لباسهای رو را در آورد و با یك پیراهن و شلوار از آن بزرگوار خداحافظی نمود تا به تهران برود.
آیة الله العظمی بروجردی در حالی كه به خاطر توبه واقعی آن شخص اشك به دیده داشت او را صدا زد و مبلغ پنج هزار تومان از مال خالص خودش به او داد و وی را با حالی غرق در خشوع و اخلاص دعا كرد.
او به تهران برگشت در حالی كه غرق در فروتنی و خاك ساری و محبت شده بود.
پنج هزار تومان را سرمایه كسب حلال قرار داد و به تدریج در كسب حلال و مشروع پیش رفت نمود تا سرمایه قابل توجهی به دست آورد. ابتدای هر سال، خمس درآمدش را میپرداخت و به فقراء و دردمندان كمك قابل توجهی مینمود.
رفته رفته به مجالس مذهبی راه پیدا كرد و عاقبت بنیانگذار یكی از جلسات مذهبی مهم تهران شد.
من در حدود 26 سال از عمرم میگذشت و طلبه حوزه عملیه قم بودم و محرم و صفر و ماه مبارك رمضان در تهران در مجالس دینی و مساجد برای تبلیغ دین حاضر میشدم.
از طریق مجالس با چهره نورانی او آشنا شدم و توسط یكی از دوستان به ماجرای توبه او به دست مرجع بزرگ شیعه آگاه شدم. دوستی و رفاقتم با او طولانی شد.
در حدود سال 1367 به بستر بیماری افتاد و پیام داد تا به عیادتش بروم. من قصد داشتم كه روز جمعه به عیادتش بروم ولی ساعت یازده شب جمعه اهل و عیالش را به بالینش فرا خواند و از تمام شدن عمرش خبر داد.
به نقل خانوادهاش نزدیك نیم ساعت مانده به مرگش به محضر حضرت سید الشهداء (ع) چنین عرضه داشت: آقایم از گذشتهام توبه كردهام و به سلك نوكرانت در آمدهام در دربارت خدمت خالصانه كردهام و ثلث مالم را به صورت پول نقد برای مدتی طولانی در یك صندوق قرضالحسنه جهت ازدواج جوانان قرار دادهام.
حال آرزویی ندارم جز این كه لحظه خروج از دنیا جمالت را ببینم و بمیرم. چند نفس مانده به مرگ با حالی خوش سلامی عاشقانه به امام حسین(ع) داد و در حالی كه لبخند زیبایی بر لب داشت جان به جان آفرین تسلیم نمود.(۷)
💠داستان
حضرت باقر عليه السلام مى فرمايد:
جوانى يهودى زياد خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله مى رسيد، حضرت كارهاى سبك و بدون زحمت به او ارجاع مى داد، و چه بسا او را دنبال كارهاى خودش مى فرستاد، و گاهى به توسّط او نامه اى به ايل و تبارش مى نوشت. چند روزى نيامد، حضرت احوال او را پرسيد، شخصى گفت: فكر كنم به خاطر بيمارى مهلكى كه به آن دچار شده امروز و فردا بيشتر مهلت زنده بودن نداشته باشد.
رسول حق صلى الله عليه و آله با جمعى از ياران به عيادتش رفت، از كرامات حبيب خدا اين بود كه با كسى حرف نمى زد مگر اين كه طرف جواب مى داد، جوان يهودى را صدا زدند، چشم گشود و گفت: لبّيك يا اباالقاسم. فرمود: به وحدانيت حق شهادت بده، جوان چشم به پدرش دوخت و از ترس پدر چيزى نگفت.
حضرت دوباره، شهادت به حق را به او تلقين كردند، جوان باز با نگاه به پدر سكوت كرد، بار سوم فرمودند: شهادت را بگو، باز جوانك به پدرش خيره شد، حضرت فرمود: ميل دارى بگو، ميل ندارى نگو، جوان به وحدانيّت حق اقرار كرد و به رسالت پيامبر صلى الله عليه و آله گواهى داد و سپس مرد؛ حضرت به پدرش فرمود: كارى به اين جنازه نداشته باش، آنگاه به اصحاب فرمودند: او را غسل داده و كفن كنيد، سپس نزد من بياوريد تا بر او نماز بگزارم، و چون از خانه خارج شدند مرتب مى گفتند:
خدا را شكر كه به دست من يك انسان از آتش جهنّم نجات پيدا كرد.(۸)
ــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.شعر از قاسم رسا
۲. حق اليقين، علامه شبر، ج۲، ص۲۲۳.
۳. الكافي، ج۲،ص ۴۳۵
۴. المیزان،ج۱،ص۲۰۴
۵. جامع الاخبار،ص۸۸.
۶.يکصد موضوع ۵۰۰ داستان ،سيد علي اکبر صداقت
۷. ره توشه راهيان نور، ش۲۹، ص۲۳۹
۸.داستان دوستان، ج ۳، ص ۳۲۳
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d