1_1930489989.pdf
95K
⭕️ ثبت نام آزمون سردفتری شروع شد
💠 شرایط عمومی
۱ - تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
۲ -اعتقاد و التزام به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
۳-داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت سربازی در زمان برگزاری آزمون (آقایان).
۴ -نداشتن سابقه محکومیت و سوء پیشینه که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد.
۵ -نداشتن محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضائی یا وکالت دادگستری یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در مدت انفصال یا تعلیق به موجب احکام قطعی مراجع قضایی و انتظامی.
۶ -متقاضیان در زمان انتصاب به سردفتری اسناد رسمی باید به تشخیص پزشکی قانونی از سلامتی، تندرستی و توانائیهای جسمی متناسب و لازم برای انجام امور سردفتری برخوردار بوده و به هیچ یک از انواع مواد مخدر و روان گردان اعتیاد نداشته باشند.
۷ -مطابق ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی متقاضیان نباید در زمان صدور ابلاغ سردفتری به شغل قضاوت، وکالت دادگستری، عضویت در موسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها، عضویت در شرکتهای تجاری و بانکها یا موسسات بیمه و همچنین عضویت در هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اشتغال داشته باشند.
۸ -مطابق ماده ۹ قانون دفاتر اسناد رسمی حدنصاب سنی متقاضیان باید حداقل ۲۴ سال (متولدین ۲۵/۹/۱۳۷۷ (حداکثر
۵۰ سال (متولدین ۲۵/۹/۱۳۵۱ )باشند. ایثارگران مشمول بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از محدودیت سنی مذکور معاف می باشند.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✅ آزمون سردفتری و پاسخ به سوالات عزیزان
1⃣دارندگان لیسانس رشته حقوق امکان ثبت نام در آزمون سردفتری را دارند؛ هرچند به صراحت نامی از حقوق در اطلاعیه برده نشده.
2⃣متن آگهی مثل لیسانس منقول( یعنی فقه و مبانی حقوق) یا حقوق قضایی ناشی از رویه قدیمی است که رشته حقوق محض نبود و حقوق پسوند قضایی داشت.
3⃣سابقه دفتریاری لازم نیست
4⃣کارآموزان وکالت میتوانند آزمون بدهند فقط بعد از قبولی نهایی و هنگام ابلاغ کار آموزی باید از وکالت انصراف دهند
5⃣حداقل سن ۲۴ سال لحظه ابلاغ پروانه است نه لحظه ثبت نام
✅مدرک سطح دو برای شرکت در آزمون کافیه؛ فرقی هم بین سطح دو خواهران و برادران وجود نداره.
🔻 مواد آزمون
۱ـ ادبیات فارسی (با ضریب ۲)
۲ـ عربی (با ضریب ۱)
۳ـ احکام شرعی (با ضریب ۲)
۴ـ اطلاعات عمومی (با ضریب ۱)
۵ـ حقوق ثبت (شامل آیین نامه ها، قانون حدنگار و کاداستر و مجموعه بخشنامه های ثبتی) (با ضریب ۳)
۶ـ حقوق مدنی (به جز مباحث نکاح و طلاق) (با ضریب ۳)
۷ـ حقوق جزا (جزای عمومی و اختصاصی) (با ضریب ۲)
۸ـ حقوق تجارت (با ضریب ۲)
۹ـ قانون دفاتر اسناد رسمی و آیین نامه مربوط (با ضریب ۳)
* آزمون نمره منفی دارد.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✅دفتر امام جمعه شادگان هدف شلیک گلوله قرار گرفت
دفتر امام جمعه شادگان شب گذشته هنگام برگزاری یک جلسه باحضور امام جمعه توسط موتورسواری ناشناس به رگبار بسته شد.
حاضران در صحنه صدای شلیک یک خشاب کامل را شنیدهاند. به گفته یک شاهد عینی تیرهای شلیک شده به در و تجهیزات دفتر برخورد کرده.
حجتالاسلام منصوری چندی پیش به دلیل جلوگیری از فساد در استخدامهای این شهرستان پیامهای تهدیدآمیز دریافت کرده بود.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔻 اسراف (منبر ده دقیقه ای)
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین...
اللهم کن لولیک الحجةابن الحسن ...
ای امید ملت اسلام، یا مهدی بیا
خون شد از هجرت دل ایام، یا مهدی بیا
ای شب تاریک هجران را تو صبح آرزو
روز در این آرزو شد شام، یا مهدی بیا
التیام زخم قرآن، در دم شمشیر توست
از تو یابد درد دین آرام، یا مهدی بیا
تا که بر دور سرت لبیک گو آرد طواف
کعبه بسته همچنان احرام، یا مهدی بیا
در دل شهر مدینه از مزاری گم شده
مادرت زهرا دهد پیغام، یا مهدی بیا
💠 تشرف:
مرحوم آیت الله آقای نجفی مرعشی (ره) با خود عهد می کند که چهل شب چهارشنبه به نیت دیدار حضرت صاحب الامر (ع) پیاده به مسجد سهله برود. ایشان می گوید: «شاید شب چهارشنبه سی و پنجم بود که در بین راه سید عربی را دیدم در حدود دو ساعت در محضر ایشان بودم. در مورد مطالبی صحبت شد. از جمله در مورد استخاره سخن به میان آمد سپس فرمودند: «بعد از نماز صبح سوره یس، پس از نماز ظهر سوره ی نباء، بعد از نماز عصر سوره ی نوح، پس از نماز مغرب سوره واقعه و بعد از نماز عشا سوره ملک را بخوان.» آنگاه در تعریف و تمجید از کتاب شرایع الاسلام مرحوم محقق حلّی فرمودند:«تمام آن مطابق با واقع است مگر کمی از مسایل آن.» همچنین ایشان به خواندن قرآن و هدیه کردن ثواب آن برای شیعیانی که وارث ندارند یا وارثشان یادی از آنها نمی کنند، احترام پدر و مادر، زنده باشند یا مرده و احترام به ذریه سادات تأکید فرمودند و به من گفتند: «قدر خود را به خاطر انتساب به اهل بیت(ع) بدان و شکر این نعمت را که موجب سعادت و افتخار فراوان است به جای آور.»
همچنین بر حفظ و یادگیری خطبه حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (ع) در مسجد پیامبر (ص) و خطبه شقشقیه امیرالمؤمنین(ع) و خطبه علیا مخدرّه زینب کبری (ع) در مجلس یزید (علیه العنه) تأکید کردند و در خصوص تسبیح حضرت زهراء (س) و زیارت سید الشهداء (ع) از دور و نزدیک و زیارت اولاد ائمه (ع) و صالحین و علماء سفارش کردند و فرمودند بعد از نمازهای پنجگانه این دعا را بخوانید: «اَللّهُمَّ سَرِّحنی عَنِ الهُموم وَ الغُمُوم وَ وَحشَهِ الصِّدر وَ وَسوَسَهِ الشیطان بِرَحمتکِ یا أرحَمَ الراحمین»
🔻 اسراف و تبذیر
بحث ما در رابطه با اسراف و تبذیر بود در ادامه بحث به یک تقسیم بندی و توضیحات آن توجه فرمایید
تمامى آیات مربوط به اسراف را مىتوان به طورکلى به دو بخش تقسیم کرد:
1 - اسراف در مال.
2 - اسراف در غیرمال.
🌀 1 - اسراف در مال
آیات مربوط به زیاده روى در صرف مال شامل دو بخش است:
💠 الف) اسراف در مصرف شخصى
قرآن مى فرماید:
کلوا من ثمره اذا اثمر ... (1)
از میوه آن به هنگامى که به ثمر مىنشیند بخورید و حق آن را به هنگام درو بپردازید، اسراف نکنید که خداوند مسرفین را دوست نمىدارد.
بنابراین اسرافى که در بعد اقتصادى بیشتر مورد توجه است و موجب تضعیف بنیه مالى محرومان و لذتطلبى مسرفان مىشود و از بلاهاى بزرگ اجتماعى است و فقر و محرومیت بیشتر به دنبال دارد همین نوع اسراف است که هر مسلمان با توجه به وظیفه و تعهد و مسؤولیتى که در برابر خداوند و اجتماع دارد لازم است، در مخارج زندگى خویش رعایت اعتدال را بکند و جدا از اسراف پرهیز نماید.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠 داستان:
روزی بهلول بر هارون وارد شد. در حالی که در میان عمارت مجلل و نوساز خود مشغول گردش و تفریح بود از بهلول خواست که چند جمله جالب روی این بنای جدید بنویسد.
بهلول روی بعضی از دیوارها نوشت ……
ای هارون! تو گل را بلند داشتی و دین را پایین آوردی و خوار کردی، گچ را بالا بردی ولی نصّ و فرمایش پیغمبر را پایین آوردی.
اگر مخارج این ساختمان از مال خودت است خیلی اسراف کرده ای و خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد و اگر از مال دیگران است بر دیگران روا داشته ای و خداوند ظالمان را دوست ندارد.
💠 شعر:
ای به دنیا بسته دل غافل ز عقبایی چرا؟
رهروان رفتند و تو پابند دنیایی چرا؟
برف پیری بر سرت باریده ابر روزگار
سر به خاک طاعتی آخر نمی سایی چرا؟
صد هزاران گل ز باغ عمر پرپر می شود
بی خبر بنشسته و گرم تماشایی چرا؟
🔻 ب) اسراف به خاطر دیگران;
وقتى انفاق از حد تعادل خارج شود نسبت به انفاق شونده و انفاق کننده هر دو عوارض سوء و زیانبار خواهد داشت، به این جهت است که قرآن مجید وقتى در آیاتى از سوره شریفه فرقان ویژگیهاى مؤمنان و بندگان واقعى را بر مىشمارد یکى از آن ویژگیها را اینگونه معرفى مىفرماید:
اذا انفقوا لم یسرفوا ولم یقتروا و کان بین ذلک قواما; (2) کسانى هستند که هرگاه انفاق کنند نه اسراف مىکنند و نه سختگیرى، بلکه در میان این دو اعتدالى دارند.
و نیز قرآن، خطاب به حضرت پیامبر(ص) م ىفرماید:
و لا تجعل یدک مغلولة الى عنقک ولا تبسطها کل البسط فتقعد ملوما محسورا (3)
هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن (و ترک انفاق و بخشش منما) و بیش از حد آن را مگشا تا مورد سرزنش قرار گیرى و از کار فرومانى،
و در همین رابطه حضرت على(ع) مىفرمایند:
«ما عال امرء اقتصد» (4) کسى که میانه روى پیشه سازد تنگدست نگردد.
و حضرت رسول(ص) مىفرمایند:
«من اقتصد اغناه الله، و من بذر افقره الله» (5) هر کس در دخل و خرج میانه روى کند خدا بى نیازش مىکند و هر کس اسراف و تبذیر نماید خداوند فقیرش گرداند.
زیربناى آفرینش بر تعادل گذاشته شده است
قرآن میفرماید:
«و کل شىء عنده بمقدار» (6) و هر چیزى نزد او مقدار معینى دارد
و در مورد دیگر مىفرماید:
«انا کل شىء خلقناه بقدر» (7)
ما هر چیزى را به اندازه آفریدیم.
حساب هر چیزى در پیشگاه خداوند متعال براساس حکمت بالغه او و مصلحت و عدالت و از روى اندازه و بدور از افراط و تفریط است، و اساس حکومت را هم عدالت تشکیل مىدهد و اقامه عدل از اهداف مهم بعثت انبیاى عظام الهى بوده است تا آنجا که معیار مالکیت مشروع را عدم زیان و اضرار و ستم به فرد و اجتماع، و ضابطه انفاق و احسان را کرامت و سخاوت بدور از بخل و امساک و نیز بدور از اسراف و زیاده روى قرار داده است و بالاخره تحکیم بنیان اقتصادى جامعه و میانه روى مطلوب و مورد تاکید شارع مقدس اسلام است.
🌀 2 - اسراف در غیرمال:
💠 الف) اسراف در قتل;
در دوران جاهلیت رسم بر این بود که هرگاه کسى از روى ظلم و تعدى به قتل مىرسید بستگان مقتول با توجه به خوى و خصلت جاهلى و حس کینه توزى و انتقام جویى چند نفر از بستگان قاتل را به قتل مىرساندند. قرآن کریم این تجاوز و انتقام جویى را مردود دانسته و فرمود:
«فلا یسرف فى القتل» (8) . اما در قتل اسراف نکنید،
یعنى، براى قتل یک نفر، فقط یک نفر را به قتل برسانند آن هم با توجه به صدر آیه که مىفرماید:
«ولا تقتلوا النفس التى حرم الله الا بالحق»،
نفسى را که خداوند حرام کرده است نکشید مگر از روى حق، یعنى این کشتن هم فقط در مواردى تجویز شده است که قاتل مستوجب کشته شدن باشد و با علم و عمد مرتکب قتل نفس شده باشد.
🔻ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠 ب) اسراف در نفس;
کسى که از نظام اعتدال خارج مىشود و با ارتکاب گناه و معصیت از حریم انسانى خود تجاوز مىکند اسرافکار است، اما اسرافکارى که مشمول پیام رحمت و امید الهى قرار گرفته است:
قل یا عبادى الذین اسرفوا على انفسهم لاتقنطوا من رحمة الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفور الرحیم. (9)
بگو اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مىآمرزد.
ملاحظه مىشود که هرگونه گناه و تجاوز از حد و مرز و حریم انسانى اسراف بر نفس شمرده مىشود.
در جاى دیگر مىبینیم، مجاهدان جنگ احد به درگاه خداوند متعال دست نیاز برمىداشتند:
و ما کان قولهم الا ان قالوا، ربنا اغفرلنا ذنوبنا و اسرافنا فى امرنا و ثبت اقدامنا وانصرنا على القوم الکافرین (10)
گفتار آنها فقط این بود که پروردگارا گناهان ما را ببخش و از تندروی هاى ما در کارها چشم بپوش، قدمهاى ما را ثابت بدار، و ما را بر جمعیت کافران پیروز بگردان.
از آیه شریفه مستفاد مىشود، آنچه از آن عدول کرده و بجا نیاورده اند اطاعت امر پیامبر(ص)، و سستى و منازعه بوده است.
هر نوع گناه ، اسراف و تجاوز از حد فطرى و طبیعى انسان است که با ارتکاب آن از مسیر اعتدال بیرون مىرود و به راه زوال و نیستى کشانده مىشود و این درست خلاف آن هدف عالى است که انبیاى الهى براى آن مبعوث شده اند. قرآن در این مورد مىفرماید:
ولقد جاءتهم رسلنا بالبینات ثم ان کثیرا منهم بعد ذلک فى الارض لمسرفون; (11)
و رسولان، با دلایل روشن به سوى بنى اسرائیل آمدند، اما بسیارى از آنها بر روى زمین تعدى و اسراف کردند. در این آیه شریفه مراد از «مسرفون» کسانى هستند که از انبیا و طریق حق تبعیت نکردند و در نتیجه این سرکشى به گناه آلوده شدند.
🔻 معیار اسراف:
احادیثى از حضرت امام صادق(ع) نقل است که در مورد اسراف به اصحاب مىفرمایند:
کمترین حد اسراف این است که لباسى را که بیرون خانه براى حفظ آبرو مىپوشى در داخل خانه نیز بپوشى یا باقیمانده آب و غذا را که در ظرف مىماند دور بریزى و یا خرما را خورده و هسته آن را دور اندازى. (12) در بعضى از احادیث آمده است که در هنگام وضو گرفتن باید مواظب باشیم که دچار اسراف نشویم و مقدار یک مد (معادل سه چهارم لیتر) آب براى وضو کفایت مىکند. و نیز در ذیل آیه شریفه 31 سوره اعراف: «کلوا و اشربوا...»
احادیثى از حضرت امام صادق(ع) نقل شده است که از آن جمله این حدیث است که «عیاشى از ابان بن تغلب» از آن حضرت نقل مىکند که مال و ثروت از آن پروردگار است که آن را در نزد مردم به امانت گذاشته است و به آنها اجازه فرموده که در حد اعتدال و میانه روى بخورند و بیاشامند و لباس بپوشند، و نکاح کنند، مرکب سوارى داشته باشند و مازاد آن را به فقراى مؤمنین ببخشند و بدین وسیله اختلافات طبقاتى را از بین ببرند و پراکندگی ها را ترمیم کنند و کسى که اینگونه عمل مىکند، آنچه را که مىخورد و مىآشامد، اعمالش مباح است و نکاح او و استفاده از مرکوبش نیز حلال مىباشد و کسى که از این حد تجاوز کند بر او حرام است و سپس فرمود که اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست ندارد.
از فرمایش امام(ع) که نظرشان را به صراحت اعلام و مىفرمایند:
«من عدا ذلک کان علیه حراما» (13) حرمت اسراف به وضوح آشکار مىشود
و وقتى از حد متعادل و مشخص که در این حدیث شریف بدان تصریح شده تجاوز شد به حرمت مى انجامد و به دلیل اینگونه احادیث و یا به دلیل نهى صریح قرآن (لاتسرفوا) اسراف و تبذیر نوعى حریم شکنى و عصیان در برابر امر پروردگار و از گناهان کبیره محسوب مىشود. در حدیثى دیگر مىفرماید: «کسى که چیزى را در غیر اطاعت خدا انفاق کند او مبذر است و کسى که در راه خدا چیزى را انفاق کند او مقتصد است. (14) در این جا معلوم مىشود که بذل و بخشش اگر به قصد و نیت الهى نباشد حکم اسراف را دارد و اصولا از دید اسلام چنین عملى اخلاقى و پسندیده نیست حال که بحث اخلاقى به میان آمد متناسب است تا اشارهاى اجمالى بکنیم به این که چگونه عملى، از نظر اسلام مقبول است.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠 داستان1:
بشر بن مروان از امام صادق علیه السلام نقل مىکند که: ما بر حضرت وارد شدیم و ایشان دستور داد براى میهمانانش مقدارى خرماى تازه بیاورند، بعضى رطب را مىخوردند و هسته آن را به دور مىافکندند، حضرت فرمود: این کار را نکنید که این مصرف بىرویّه است؛ خدا فساد را دوست ندارد.
💠 داستان2:
پیامبر عزیز اسلام صلى الله علیه و آله از راهى عبور مىکرد، یکى از یارانش به نام سعد مشغول وضو گرفتن بود و آب زیاد بر اعضایش مىریخت، حضرت فرمود: چرا اسراف مىکنى اى سعد!
عرض کرد: آیا در آب وضو نیز اسراف است؟
حضرت فرمود: بله، هر چند در کنار نهر آب باشى.
➖➖➖➖
🔻 پینوشتها:
1-انعام /141.
2-فرقان /67.
3-اسراء /29.
4-نهج البلاغه فیض، حکمت 34/1153.
5-نهج الفصاحه، ص601.
6-رعد /8.
7-قمر /49.
8-اسراء /35.
9-زمر /54.
10-آل عمران /141.
11-اسراء /29.
12-میزان الحکمه، 4/448.
13-تفسیر برهان، 2/10.
14-همان، 2/416.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
کتک زدن طلبه ها توسط اراذل و جهال چرا؟
🔹اول اینکه یک عده بودند دائم میگفتن طلاب و حوزویان یک مشت آدمهای منزوی و بیفایده اند که هیچ اثر اجتماعی ندارن. به هیچ درد هیچ جایی نمیخورن.
🔸من سوالم اینه که اگر این جماعت اینقدر توی کشور بی تاثیرند، چرا میزنندشون؟
🔹نیروی نظامی و انتظامی و بسیجی و غیره خوب دلیلش روشنه، اینها میآیند به خاطر امنیت در شهرها و کل کشور با این جماعت رو در رو میشوند. اما طلاب را چرا میزنند؟
🔸اگر قبول کنیم کل ماجرا از طرف طاغوت جهانی رهبری میشه، سوال اینه که این هویت و این لباس و این جماعت دقیقا مگه چه اتفاقی رو دارند در دنیا رقم میزنند که هدف دشمن شده اند؟
بعضی ها میگن نزنید اینها اگر مسوولیتی داشتن دستتون بهشون نمیرسید. اینها خودشون بیش از همه زیر فشار اقتصادی اند، اینها چه گناهی دارند؟ اینها که اهل خدمت به سیل زده و زلزله زده اند و اهل خدمت در بیمارستانها و... واقعیت اینه که اصلا متوجه نیستند طلبه ها دقیقا به همین دلیل رو مخ دشمنند. چون اهل خاکند، اهل خدمتند، اهل دردند و مظلومیت و البته اهل ظهور عقاید دینی و الهی مردمند. به همین دلیل جلودارند چون جلودارند باید نباشند باید بمیرند باید بسوزند. مرور کنید ببینید این چند ساله چند طلبه فقط به جرم طلبه و ملبس بودن کشته شده اند. این مایه افتخار این صنف است که دشمن میزندشان و نشان دهنده حیات و زنده بودن حوزویان است. آنهایی که در دل حوزه هستند و تلاش جماعت زیادی از آخوندهای احمق یا وابسته را برای انزوا یا مرگ حوزه میبینند این نکته برایشان بسیار امید بخش است. این یعنی شکست همه این جریانها. شکستی سهمگین.
🔹اما نکته دوم که بانمک تر هم هست این است که اراذل و اوباش و جهال و امثالهم نمیپرسند تو چه جور آخوندی هستی؟ رفیق محقق داماد و علوی بروجردی و مرتضی جوادی و مهدی نصیری و صادق شیرازی و کوفت و زهر مار هستی یا اهل حکومت و انقلاب و نظام اسلامی و خط خمینی کبیر هستی. برایشان فرقی ندارد همین که آخوندی باید کتک بخوری. معنایش این است که چهره غالب حوزویان انقلابی بودن و اهل نظام و حکومت اسلامی بودن است و این هم ارزش و افتخار دیگری است برای حوزه و نمایشگر شکست این جریانات منحرف و جاهل حوزوی است.
اینها را میخواستیم برای خیلی ها که ذهنیتشان را به دست فضای مجازی طاغوتی داده اند، توضیح دهیم، به راحتی قبول نمیکردند اما به نظرم طرحهای دشمن بدجوری در حوزه شکست خورده است.
🔸این افتخار حوزه است که خون آرمان دهه هشتادی که واضح کننده حق و باطل شد، خون یک طلبه بود که به زمین ریخت. این افتخار حوزه است که مظهر اقتدار و مظلومیت ایران شد. مثل همیشه پیشرو و جلودار.
"علی مهدیان"
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
محبّت خداوند متعال
(منبر ده دقیقه ای)🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین.....
چشم آلوده کجا، دیدن دلدار کجا
دل سرگشته کجا وصف رخ یار کجا
قصه عشق من و زلف تو دیدن دارد
نرگس مست کجا همدمی خار کجا
سِرّ عاشق شدنم لطف طبیبانه توست
ور نه عشق تو کجا این دل بیمار کجا
منتی بود نهادی که خریدی ما را
رو سیه برده کجا میل خریدار کجا
هر کسی را که پسندی بشود خادم تو
خدمت شاه کجا نوکر سربار کجا
کاش در نافلهات نام مرا هم ببری
که دعای تو کجا عبد گنهکار کجا
مهر من گر که فتد در دل تو میفهمم
شهد دیدار کجا دوریِ از یار کجا
به خدا چون دل زهرا نگران است دلم
یک شه تشنه لب و لشگر بسیار کجا
کاش زینب نرسد کوفه بدون تو حسین
زینب خسته کجا کوچه و بازار کج
یاد گیسوی رقیه جگرم میسوزد
دست عباس کجا پنجه اغیار کجا
🌹مقدمه مهدوی
رفته گر شهردای که کوچه و خیابان را جارو و تمیز می کرد بیشتر از اندازه در کارش دقت می کرد روزی ازش پرسیدند چرا این همه خودت را خسته می کنی و بیشتر از وظیفه در تمیزی خیابان عرق می ریزی؟
گفت: شنیده ام اما زمان در همه شهرها رفت و آمد دارد می خواهم اگر گذرش از این خیابان افتاد مبادا گرد و خاکی بر لباسش بشیند.
🔲جایگاه محبت خدا در قرآن و حدیث
یکی از مهمترین موضوعات در همه زمانها مساله «محبت» میباشد که مفهوم محبت از واژه «حب» با مشتقاتش حدود 90 مرتبه در قرآن کریم تکرار شده است محبت را با تکیه بر بالاترین درجه و مرتبه اصیل آن مورد بررسی قرار خواهیم داد.
⇦علامه طباطبایی در تعریف محبت می نویسد:«حب و دوستداشتن عبارتست از تعلق وجودی و جذب خاص شعوری میان علتی که انسان را به کمال میرساند و معلول تکامل یافته، حال فرق نمیکند که این علت، غذایی باشد که انسان میخورد یا مالی باشد که در آن تصرف میکند یا اعتباری که از آن استفاده مینماید و یا معلم و آموزگاری که از وی دانش میآموزد.»
⇦باید توجّه داشت كه اصل در محبّت، محبت خداوند متعال است و محبت دیگران فرعی و تبعی است. معنی و مفهوم این سخن این است كه هیچ محبتی نباید هم سطح و همانند محبت خدا باشد. بلكه در هر حال باید محبت خدا بر همه محبتها حاكم باشد. یعنی در عین حالی كه انسان مجاز است پدر و مادر و همسر و فرزند و خانه و سرمایه و اقوام و عشیره و امثال این امور را دوست بدارد هیچ گاه نباید محبت اینها هم سنگ و هم سطح محبّت خدا باشد. در موقع تزاحم و تعارض باید جانب محبّت خدا را تقویت كنیم و حتی جان و مال و فرزند را باید در راه خدا فدا نماییم. خداوند متعال در سورهی توبه میفرماید:
«قُلْ إِن كاَنَ ءَابَاؤُكُمْ وَ أَبْنَاؤُكُمْ وَ إِخْوَانُكُمْ وَ اَزواجُکُم وَ عَشِیرَتُكمُوَ أَمْوَالٌ اقْترَفْتُمُوهَا وَ تجَرَةٌ تخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَ مَسَاكِنُترضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیكُم مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهَادٍ فىِ سَبِیلِه فَتَرَباْ حَتىَ یَاتی اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لَا یَهدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ». توبه/ 24 بگو: «اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه شما، و اموالى كه به دست آوردهاید، و تجارتى كه از كساد شدنش مىترسید، و خانه هایى كه به آن علاقه دارید، در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است، در انتظار باشید كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند و خداوند جمعیت نافرمانبردار را هدایت نمىكند!
⇦امام جعفر صادق(ع) میفرمایند:
«لَا یمَحِّضُ رَجُلٌ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ حَتَّى یكُونَ اللَّهُ أَحَبَّ إِلَیهِ مِنْ نَفْسِهِ وَ أَبِیهِ وَ أُمِّهِ وَ وُلْدِهِ وَ أَهْلِهِ وَ مَالِهِ وَ مِنَ النَّاسِ كُلِّهِمْ». ایمان مؤمن خالص نمیشود مگر آن كه خداوند متعال را از جان خود و پدر و مادرش و فرزندانش و از اهلش و مالش و از همه كس بیشتر دوست بدارد.
بسا انسان مغازه و خانه و ماشین و پست و مقام خود را از خدای بزرگ و رسول خدا و ائمه اطهار: بیشتر دوست میدارد.
انسان باید همانگونه كه خدای بزرگ در وصف مؤمنین فرمودهاند: «اَشَدُّ حُبّاًَ لِلّه» باشد و آن چنان در محبّت و عشق خدا واله و شیدا باشد كه گویا گرسنهای به دنبال غذا و تشنهای در پی آب میدود.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
⇦ امام صادق (ع) در دعای خود میفرمایند:
«سَیدِی أَنَا مِنْ حُبِّكَ جَائِعٌ لَا أَشْبَعُ أَنَا مِنْ حُبِّكَ ظَمْآنُ لَا أَرْوَى وَا شَوْقَاهْ إِلَى مَنْ یرَانِی وَ لَا أَرَاهُ». سرورم! من ازدوستی تو گرسنه ام وسیر نمی شوم، من ازدوستی تو تشنه ام وسیراب نمی شوم، چه مشتاقم به كسی كه مرا می بیند ومن اورا نمی بینم.
⇦امام حسین (ع) در دعای عرفه فرمودهاند:
«وَ خَسِرَتْ صَفْقَةُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّكَ نَصِیباً » و زیان كار باد معامله بنده ای كه از محبت خویش بهره ای به او ندادی
💠داستان؛ کودکِ عاشق
كودكی بود كه هنوز به حد بلوغ نرسیده بود و موقع تشریف بردن رسول خدا (ص)به آن حضرت نگاه محبتآمیز مینمود. روزی هنگامیکه حضرت عبور میکردند آن پسر نزدیک آمد و با تبسم محبت آمیز به رسول خدا سلام کرد،پیامبر(ص) به آن کودک فرمود:«أَ تُحِبُّنِی یا فَتَى» آیا مرا دوست میداری؟عرض کرد: إِی وَ اللَّهِ یا رَسُولَ اللَّهِ آری به خدا قسم .
حضرت فرمود: مِثْلَ عَینَیكَ بهاندازه دو تا چشمت ؟! جواب داد: أَكْثَرَ بیشتر
حضرت فرمود: مِثْلَ أَبِیكَ بهاندازه پدرت ؟! جواب داد: أَكْثَرَ بیشتر
حضرت فرمود: مِثْلَ أُمِّكَ بهاندازه مادرت ؟! جواب داد: أَكْثَرَ بیشتر
حضرت فرمود: مِثْلَ نَفْسِكَ بهاندازه خودت ؟! جواب داد: أَكْثَرَوَ اللَّهِ یا رَسُولَ اللَّهِ به خدا قسم بیشتر ای رسول خدا.
حضرت فرمود: أَ مِثْلَ رَبِّكَ آیا بهاندازه پروردگارت ؟! جواب داد: اللَّهَ اللَّهَ اللَّهَ یا رَسُولَ اللَّهِ لَیسَ هَذَا لَكَ وَ لَا لِأَحَدٍ فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُكَ لِحُبِّ اللَّهِ الله الله الله خدا را از هر چیز و از شما بیشتر دوست میدارم و شما را هم برای خدا دوست میدارم.
رسول خدا(ص) به اصحاب و آنان كه آنجا بودند فرمودند:« هَكَذَا كُونُوا أَحِبُّوا اللَّهَ لِإِحْسَانِهِ إِلَیكُمْ وَ إِنْعَامِهِ عَلَیكُمْ وَ أَحِبُّونِی لِحُبِّ اللَّه» مثل این كودك باشید. خدا را به خاطر احسانش و انعامش به شما دوست بدارید و مرا به خاطر دوستی خداوند دوست بگیرید.
💠داستان؛ مدیون کودک کبوتر باز
مرحوم آیة الله آقا سید ابوالحسن هاشمی كه از علمای بزرگ قم بودند فرمودهاند: زندگانی من مدیون یك كبوتر باز است. پرسیدند: آقا چطور زندگانی شما مدیون یك نفر كبوتر باز است؟ فرمودند: كبوتر بازی در همسایگی ما زندگی میكرد و همواره مشغول كبوتر بازی بود و موجب آزار و اذیت دیگران شده بود.
به همین دلیل مأمورین كلانتری آن روز بارها او را گرفته و بازداشت میكردند و كبوترهایش را سر می بریدند.
من جوان بودم و هنوز طلبگی را شروع نكرده بودم. یك بار به سراغ او رفتم و گفتم تو مگر دیوانهای كبوترهایت را سر میبرند و خودت را بازداشت میكنند از كبوترها دست بردار نیستی؟ گفت آقا ابوالحسن تو چه كارهای؟ گفتم من بندهی خدایم.
گفت تو بندهی خدایی؟ دروغ میگویی. پرسیدم چطور؟ گفت میدانی چرا با این همه سختی از كبوتر پرانی دست بردار نیستم. برای این كه من عاشق كبوترهایم هستم همهی وجودم شده كبوتر. وقتی كه كبوترها پرواز میكنند جان من نیز به دنبال كبوتران میرود. حالا كه شما بنده خدا هستید آیا اینطور عاشق خدا هستید؟ كلام او جانم را لرزاند و آتش بر روحم زد و تا یك هفته ناراحت شدم. سالها بود كه تجارت داشتم. تجارت را رها كردم و شروع به تحصیل علوم دینی نمودم و رفتم به نجف اشرف به بركت امیرالمؤمنین (ع)موفّق شدم و راه بندگی را آموختم.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان؛ گنجشک و سلیمان نبی
سید نعمت الله جزایری در کتاب قصص الانبیاء قصه جالبیآورده است که مناسب دیدم در این قسمت ذکر شود ایشان مینویسند:
روزى سلیمان گنجشكى را دید كه به همسر خود مىگوید:چرا مانع از آمیزش من مىشوى، اگر تو بخواهى من جایگاه سلیمان را با منقار خود بلند مىكنم و آن را در دریا مىافكنم، سلیمان(ع)از كلام او به خنده افتاد، سپس آن دو را فرا خواند و به گنجشك نر فرمود: آیا قدرت انجام كارى را كه ادّعا كردى، دارى؟ او گفت: خیر، اى پیامبر خدا، لیكن مرد خود را براى همسرش بزرگ مىشمارد و نزد او لاف مىزند و عاشق را از بابت سخنانش سرزنش نمىكنند، سلیمان(ع)به گنجشك مادّه گفت: چرا مانع از آمیزش او مىگردى، با آنكه او عاشق توست، او گفت اى رسول خدا، او ادّعاى عشق مىكند، امّا براستى دوستدار من نیست و همراه من دیگرى را نیز دوست دارد، این كلام گنجشك سلیمان را متأثر كرد و او بشدّت گریست و تا چهل روز از مردم مفارقت نمود و در خلوت به مناجات با پروردگار خود پرداخت تا قلب خود را از محبّت غیر خدا خالص كند.
و میفرماید:«إِلَهِی مَنْ ذَا الَّذِی ذَاقَ حَلَاوَةَ مَحَبَّتِكَ فَرَامَ مِنْكَ بَدَلًا» خدایا كیست كه شیرینی محبت تو را چشیده باشد و در صددِ جانشینی برای این محبت بیاید.
➖شعر
آن کس که تو را شناخت جان را چه کند
فرزند و عیال و خانمان را چه کند
دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی
دیوانه تو هر دو جهان را چه کند
🔳 نشانهها ،ثمرات و اسباب کسب محبت الهی
عرفا محبت به خدا را سرچشمه فتح باب معارف میدانند ومراتب محبت الهی را به نسبت افراد مختلف و نسبت آن را برابر اختلاف درجات معرفت آنها به حقتعالی دانسته اند و ازآنجاکه معرفت انبیاء الهی و اولیای الهی بیشتر از دیگران است، محبت الهی در آنها شدیدتر است؛ از همین رو بالاترین مرتبه حب الهی در خاتم انبیاء است.
به چند مورد از نشانهها و ثمرات و اسباب کسب محبت الهی اشاره می کنیم:
❶ دوست داشتن مرگ:
خداوند در اینباره میفرماید: «بگو: ای یهودیان! اگر گمان میکنید که (فقط) شما دوستان خدایید نه سایر مردم، پس آرزوی مرگ کنید اگر راست میگویید (تا به لقای محبوبتان برسید.)؛ » جمعه/6
دوستدار حقیقی، مشتاق مشاهده محبوب خویش است. کسی که به مقصدی عشق ورزد، هر آنچه به آن هدف رهنمون شود، محبوب او واقع خواهد شد. از همینرو وقتی انسان مشتاق ملاقات پروردگار خویش باشد، نسبت به مرگ نه تنها ترس و واهمهای ندارد، بلکه نسبت به آن میل و اشتیاق درونی نیز دارد.
❷پیروی از دستورات الهی:
خداوند در قرآن میفرماید: «بگو اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی کنید تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد، و خدا آمرزنده و مهربان است؛ » آل عمران/31
عشق و محبت حقیقی نسبت به خداوند باعث میشود انسان در همه امور اراده و خواست خداوند را بر خواست خود ترجیح دهد و در تمام کارهای زندگی مطیع فرمان خداوند باشد.
❸عدم غفلت از یاد خدا:
ذکر و یاد محبوب و آنچه مربوط به او است، همواره برای محب لذتبخش و دوست داشتنی است. دوستان خدا دائم سخن از او و دوستان او میگویند و با یاد او زندگی میکنند و از تلاوت کلام او لذت میبرند و در خلوت مناجات با او انس میگیرند.
چنان که خداوند به حضرت موسی (علیهالسّلام) فرمود: ای پسر عمران، دروغ میگوید آن کسی که گمان برد مرا دوست دارد، اما چون شب فرا رسد چشم از عبادت من فرو بندد. مگر نه این است که هر دلدادهای دوست دارد که با دلدار خود خلوت کند؟
❹ دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان او:
یکی از نشانههای محبت خداوند، دوستی با دوستان او و دشمنی با دشمنان اوست. چرا که محبت خداوند در دل بندگان حالتی به وجود میآورد که انسان هر آنچه که خداوند دوست دارد دوست میدارد و هر آنچه را که خداوند دشمن میدارد و نسبت به آن بیزاری میجوید، او نیز دشمن میدارد و از آن دوری میکند.
❺راضی بودن به قضای الهی:
مرتبه رضا یکی دیگر از ثمرات محبت به خداوند است، زیرا محب هر آنچه را که از محبوب صادر گردد، زیبا میبیند.
کسی که به مقام رضا نایل گردد، در نزد او فقر و غنا، راحتی و سختی، تندرستی و بیماری، مرگ و زندگی و... یکسان است و تحمل هیچ یک بر او دشوار نیست، چرا که همه را از جانب محبوب میبیند و همواره در سرور و بهجت و راحتی به سر میبرد، زیرا به همه چیز به چشم رضایت مینگرد و در واقع همه امور بر وفق مراد او پیش میرود و در نتیجه از هر غم و اندوهی به دور خواهد بود.
➖شعر؛
یکی درد و یکی درمان پسندد
یکی وصل و یکی هجران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجران
پسندم آنچه را جانان پسندد
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d