💠داستان
مردی بر امام رضا(ع) وارد شده، سلام کرد و گفت: «من یکی از دوستداران تو و پدرت هستم. از حج بازمی گردم و هزینه راه تمام کرده ام و چیزی ندارم تا خود را به جایی (منزلی) برسانم. حال اگر هزینه بازگشت مرا تأمین کنی، بر من لطف کرده ای و چون به شهر خود برسم آن مبلغ را از طرف شما صدقه می دهم.
امام فرمود: خدایت رحمت کند، بنشین.
آن گاه امام به گفت وگو با مردم پرداخت. هنگامی که مجلس از حاضران تهی شد و تنها امام ، «سلیمان بن جعفر» و «خیثمه» ماندند، حضرت از آن دو اجازه خواسته به اندرون رفت، سپس بیرون آمد و درب را بست و از بالای درب کیسه ای به سمت بیرون آورد و فرمود: مرد خراسانی کجاست؟
آن مرد برخاست، پاسخ داد. امام به او فرمود: این دویست دینار را بگیر و هزینه راه کن و از سوی من صدقه نده [، بلکه تمام آن از آن توست ].
آن مرد که خود را غرقه کرم و عنایت و بزرگواری امام می دید، شادمانه آن جا را ترک کرد. سلیمان به امام گفت: فدایت گردم، عطیه ات بسیار بود و بر او مهربانی کردی، دیگر از چه رو چهره ات را از او پوشانده، خود با او روبرو نشدی؟
امام در پاسخ فرمود: از آن رو خود را از دید او دور نگاه داشتم تا ذلت درخواست را در چهره او نبینم. آیا این حدیث پیامبر (ص)نشنیده ای که فرمود: نیکی و احسان پنهانی معادل هفتاد حج است و آن که گناه و بدی را فاش کند تنها و رانده شده باشد.
[آن گاه فرمود: ] شاید گفته [آن ] شاعر را شنیده ای که می گوید:
«اگر روزی برای درخواست نیاز خود نزد او بروم؛ [به یقین ] با آبروی حفظ شده پیش خانواده ام بازمی گردم».
💠داستان
امام رضا (ع) فرمود: در بنى اسرائیل قحطى شدیدى به مدّت چند سال متوالى به وجود آمد. زنى لقمه نانى داشت. همین که آن را در دهانش گذاشت، سائلى گفت: ... اى بنده خدا! گرسنگى!.
آن زن با خود گفت: در چنین زمانى صدقه خوب است. نان را از دهان درآورد. به سائل داد. این زن فرزند کوچکى داشت. براى جمعآورى هیزم به صحرا رفته بود. گرگ آمد و فرزند را ربود. فرزند فریاد کشید. مادر به دنبال گرگ دوید. خداوند جبرئیل را فرستاد. جبرئیل فرزند را از دهان گرگ گرفت و به مادر داد.
جبرئیل به مادرش گفت: اى بنده خدا! این لقمه گرگ در مقابل آن لقمهاى که صدقه دادى. آیا راضى شدى!...»(۹)
💠داستان
شخصی به حضرت رضا(ع) گفت: به قدر جوانمردی خودتان به من عطا و بخشش كنید. ایشان فرمودند: این اندازه برای من مقدور نخواهد شد. او گفت: پس به اندازه مروت من عطا كن. حضرت فرمودند: این مقدار ممكن میشود پس از این جریان به غلام خودشان دستور دادند تا مبلغ ۲۰۰ اشرفی به او بدهند.(۱۰)
💠داستان
حضرت رضا (ع) وارد حمام عمومی شد.
مردی (كه او را نميشناخت) گفت: مرا كيسه بكش. حضرت شروع كرد به كيسه كشيدن او.
امام رضا (ع) را به آن مرد معرفي كردند. حالت شرمندگی در مرد آشکار شد ،شروع به عذرخواهي كرد، ولي امام رضا (ع) همچنان او را كيسه ميكشيد و او را دلداري ميداد.(۱۱)
🟡حسن ختام
حسن ختام این مبحث را حدیثی نورانی از پیامبر(ص) قرار میدهیم؛
«سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ مَا زَارَهَا مکروب الَّا نَفَّسَ اللَّهُ کربته وَ لَا مُذْنِبُ الَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ»
پارهاي از تن من در سرزمين خراسان دفن ميشود که هيچ گرفتاري او را زيارت نميکند، جز اين که خداوند پريشاني را از او ميزدايد و هيچ گنهکاري به زيارت او نائل نميشود، مگر آن که خداوند گناهانش را ميآمرزد. (۱۲)
🌸شعر
ای غریبی که ز جد پدر خویش جدایی
خفته در خاک خراسان تو غریب الغربایی
اغنیا مکه روند و فقرا سوی تو آیند
ای به قربان تو آقا که حج فقرایی
🌸غزل حافظ برای امام رضا(ع)
قبر امـام هـشتم و سلطــان دیـن رضــا
از جــــان بـبـوس و بـر در ِ آن بــارگــــاه بـاش
دستـت نـمی رسد که بـچـینی گـلی ز شاخ
بـــاری بـه گـلـــبـن ایــشــــان گـیــــاه بــاش
مــرد خــدا شـنــاس کـه تـقـوی طـلــب کـند
خواهی سـپـیـد جامه و خـواهی سیـاه باش
👈 عکس از نسخه خطی قدیمی
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار جلد ۴۹ صفحه ۱۸۰ و عیون اخبار الرضا جلد ۲ صفحه ۱۷۲
۲.بحار الأنوار، ج۴۹، ص ۱۰۰؛
۳. الکافي ،ج۲ ،ص۱۹۷
۴.مسند الامام الرضا(ع)، ج ۱، ص ۲۹۵
۵.عيون اخبار الرضا،ج۲،ص۱۹۷.
۶.بحارالأنوار، ج۴۶، ص۱۷۷.
۷.شیخ صدوق، التوحید، ۱۳۸۹ق، ص۲۵
۸.بحار الانوار، ج۴۹، ص۹۲.
۹.ثواب الأعمال ص۳۰۱.
۱۰.بحارالانوار، ج۴۹، ص۱۰۰
۱۱.بحارالانوار ، ،ج۴۹،ص۹۹.
۱۲.وسائل الشیعه ج۱۰ ص۴۳۷.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
جهاد با نفس (۶۷)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله ۶۷ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
امام صادق(ع) در پاسخ به این سؤال که اینکه گفته اند تفکر ساعت برتر از شب زنده داری است چگونه تفکری است امام فرمود:
«يَمُرُّ بِالخِربة أو بِالدّارِ فَيَقول: أَينَ ساكنوك و أين بانوك، ما لَكَ لا تَتَكلّمين؟» به خرابه یا خانه ای که گذر کرد میگوید کجاست ساکن های تو؟ کجا رفت سازنده تو؟ چرا ساکت شدید و حرفی نمی زنید؟
🟢دستور قرآن به عبرت گیری
قرآن كریم بارها ما را به این نكته مهم سفارش مىفرماید که انسان در میسر تهذیب نفس و در راه کمال از سرگذشت پیشینیان عبرت بگیرد: «قُلْ سِیروُا فِىالاَْرْضِ فَانْظُروُا كَیْفَ كَانَ عاقِبَةُ الذَّینَ مِنْ قَبْل»
بگو: «در زمین سیر کنید و بنگرید عاقبت کسانی که قبل از شما بودند چگونه بود؟(۲)
🟢عبرت گیری در نهج البلاغه
در نهج البلاغه یکی از محوری ترین دستورات حضرت امیر(ع) عبرت گیری از زندگی انسان های گذشته است؛
«وَأَعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبارَ الْماضِینَ وَ ذَكِّرْهُ بِما أَصابَ مَنْ كانَ قَبْلَكَ مِنَ الاَْوَّلیِنَ، وَسِرْ فِى دِیارِهِمْ، وَاعْتَبِرْ آثارَهُمْ، وَانْظُرْ ما فَعَلوُا وَأَیْنَ حَلُّوا وَنَزَلوُا، وَعَمَّنِ انْتَقَلُوا، فَاِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدْ انْتَقَلوُا عَنِ الأَْحِبَّةِ، وَحَلُّوا دارَ الغُرْبَةِ وَكَأَنَّكَ عَنْ قَلِیل قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ، فَأَصْلِحْ مَثْواكَ، وَلا تَبِعٌ اَخِرَتَكَ بِدُنْیاكَ».
[اى پسرم] سرگذشت و خبرهاى پیشینیان را به دل خود عرضه بدار و مصائب گذشتگان را به او یادآورى كن. در شهر و دیار آنها سیر و سیاحت نما و از آثار و نشانههاى [باقیمانده از] آنها عبرت بگیر و نگاه كُن چه كردند و كجا بار افكندند و جاى گرفتند. و از چه [كسانى] جدا شدند و دل بریدند. همانا خواهى یافت كه آنها از دوستان خود جدا شدهاند و در دیار غربت سكنا و مأوا گزیدهاند و گویا كه به زودى تو هم جزء آنها خواهى بود. پس اقامتگاه و مأواى خود را اصلاح و آباد كن و آخرت خود را به دنیایت مفروش!(۳)
💠داستان
روايت شده است كه امير المؤمنين (ع) از مداين مى گذشت. چون آثار كسرا و نزديك شدن ويرانى آن را ديد، مردى از همراهان آن حضرت اين شعر را بر خواند:
جَرَتِ الرِّياحُ عَلى رُسومِ دِيارِهِم
فكَأَنَّهُـم كانـوا عَلى ميعـادِ
بادها بر ويرانه خانه هايشان وزيدگويى آنان بر سر وعده گاه بودند.
امير المؤمنين (ع) فرمود: چرا [اين آيه را ]نمى گويى: «كَمْ تَرَكُوا مِنْ جَنّاتٍ وَ عُيونٍ* و زُروعٍ و مَقامٍ كريمٍ * و نَعْمَةٍ كَانوا فيها فاكِهينَ * كَذلِكَ و أَورَثْناها قَوما آخَرينَ * فَما بَكَتْ عَلَيهِمُ السَّماءُ و الأرضُ و ما كانوا مُنظَرينَ»
بعد از خود چه باغها و چشمه ها بر جاى گذاشتند. و چه كشتزارها و خانه هاى مجلّل . و نعمتى كه در آن غرق شادمانى بودند. بدين سان بودند و ما آن نعمتها را به مردمى ديگر وا گذاشتيم. نه آسمان بر آنها گريست و نه زمين ، و از مهلت داده شدگان نبودند؟»(۴)
🔷عبرت گیری و جهاد با نفس
پيامبر(ص) فرمود:
«المُعتَبِرُ في الدّنيا عَيشُهُ فيها كَعَيشِ النّائمِ يَراها و لا يَمَسُّها، و هُوَ يُزيلُ عَن قَلبِهِ و نَفسِهِ ـ بِاستِقباحِهِ مُعامَلات المَغرورينَ بِها ـ ما يُورِثُهُ الحِسابَ و العِقابَ»
عبرت گيرنده از دنيا، زندگيش در آن همانند زندگى كسى است كه دنيا را در خواب مى بيند و آن را لمس نمى كند؛ او، به سبب زشت ديدن رفتار فريب خوردگانِ دنيا، محبّت آنچه را كه حسابرسى و كيفر دارد (مال حلال و حرام دنيا) از دل و جان خود مى زدايد . (۵)
➖ از مرحوم علامه طباطبایی نقل می کنند : که هر از گاهی تو درس دادنش یا بعضی وقت ها بی ربط می فرمود : «آقایون ما ابد در پیش داریم».
کافیست انسان به همین ابدیت فکر کنه ، فکر کنه که دنیا برای هیچ کس وفا نکرده اما آخرت حتمی و همیشگی است . اینجاست که مراقبت میکند تا وقتی نفس او را در معرض گناه قرار داد، نفس را خطاب قرار دهد که «عَمَلٌ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ» اعمالی که تو طالب آنی لذتش تمام میشود اما تبعاتش ابدی است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۵۳.
۲.روم/۴۲
۳.نهج البلاغه، نامه ۳۱.
۴.كنز الفوائد ،ج۱،ص،۳۱۵.
۵.مصباح الشريعة : ۲۰۴
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
هدایت و گمراهی در آخرالزمان
[منبر ۲۰ دقیقه ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
پنج چیز بر جنب حرام است:
اوّل: رساندن جایی از بدن خود به خط قرآن یا به اسم خداوند متعال با تفصیلی که در بخش وضو گذشت.
دوّم: وارد شدن به مسجد الحرام، و مسجد پیامبر(ص) اگرچه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود.
سوّم: توقـف در مساجـد دیگر، و همچنین ـ بنا بر احتیاط واجب ـ در حرم امامان(ع)، ولی اگر از مسجد عبور کند مثل اینکه از یک درِ مسجد داخل و از درِ دیگر خارج شود، مانعی ندارد.
چهارم: داخل شدن در مسجد برای برداشتن چیزی، و همچنین گذاشتن چیزی در آن هرچند خودش وارد مسجد نشود، بنا بر احتیاط لازم.
پنجم: خواندن هریک از آیات سجده واجب در قرآن، و سجدههای واجب در سوره «سجده» آیه پانزدهم ، و سوره «فصلت» آیه سی و هفتم ، و سوره «النجم» آیه شصت و دوم ، و سوره «علق» آیه نوزدهم میباشد.
🔴گمراهی با دجال
[ایجاد انگیزه]
حضرت علی (ع) می فرماید:
«یَكُونُ لِغَیْبَتِه حَیْرَةٌ یَضِلُّ فیها اَقْوامٌ وَ یَهْتَدُونَ آخَرُونَ»بـراى غیبت او حیرتى است كه گروههایى در آن گمراه مى شوند و گروههایى دیگر از پرتو هدایتش بهره مى گیرند.(۱)
حدیث فوق یک نمونه از احادیثی است که در جهت بیان یک واقعیت تلخ در دوران قبل از ظهور است و آن عبارت است از اینکه وضعیت دینداری در آخرالزمان سخت و شکننده و میزان رویگردانی اغلب مردم از دستورات الهی، زیادتر است.
➖ در احادیث با کلید واژه دجال به وجود یک قدرت شیطانیِ اغواگر در دوران آخرالزمان اشاره شده است که صدای او در سرتاسر عالم شنیده می شود و او بهشت موعود خود را به رخ مردم می کشد افراد زیادی را گمراه میکند؛
امام صادق(ع) می فرماید:«يَصْرُخُ بِصوتٍ يَسمَعُه الأنسُ و الجنُ: هذه جَنَتي لِمَن سَجَدلِي، و مَن اَبی اَدخَلتُه النارَ» فریاد بلند او را همه انس و جن می شنوند که این بهشت من است برای هر کسی که به من سجده کند( کنایه از تبعیت محض) و هر کس اجتناب کند او را داخل آتش میکنم(کنایه از انواع سلاح ها)(۲)
احتمال بزرگان در مورد اشاره های حدیثی فوق عبارت است از اینکه؛غول های ارتباط جمعی و رسانه ای، که در اختیار نظام سلطه است به شدت با اسلام درگیر می شوند و با انواع تخریب ها و تحریف ها و سیاه نمایی ها، سعی بر آن دارند که چهره خشن و سیاهی از اسلام و دین نشان دهند و در این کار، چنان ماهرانه و شیطنت آمیز واقعیت ها را تحریف و تخریب می کنند که حتی برخی از مسلمانان نیز دچار تردید می شوند و گاه از دین خود شرمنده می شوند، و از طرفی دیگر، ظواهر دنیا را چنان فریبنده و زیبا جلوه می دهند و انواع فساد و فحشا را در جامعه پخش می کنند، به گونه ای که مردم در کنترل کردن امیال و غرایز خود باید مجاهدت و تلاش فراوان کنند. بازار فسادهای مالی و اخلاقی، چنان گرم می شود که برخی، همه چیز را به فراموشی می سپرند و حتی انسانیت را زیر پا قرار می دهند روشن است که با فساد علنی دنیای امروز، حفظ دین و معنویت، بسیار مشکل است.
➖در حدیثی نسبتا طولانی سدیر صیرفی گریه شدید امام صادق(ع) را گزارش می کند او می گوید: به خدمت مولایمان امام صادق (ع) رفتیم و امام را در حال گریه و ناله دیدیم«هو یبکی بکاء الوالد الثکلی »
گریه کنان میگفت:« سیدی غیبتک نفت رقادی وضیقت علی مهادی وابتزت منی راحة فؤادی، سیدی غیبتک اوصلت مصابی بفجائع الابد»
مولای من! غیبت تو، خواب را از چشمانم ربوده و زمین را بر من تنگ نموده و آسایش دلم را از من گرفته است . مولای من! غیبت تو، بلا و مصیبت مرا به فاجعه های ابدی پیوند داده است .»
🌺شعر
دل زشوق دیدنت سوزد چو عود
از فراقت دیده بارد همچو رود
غرقه در سیلاب اشک و دل کباب
کس غریق شعله ور کی دیده بود
وقتی راز گریه را سوال کردیم فرمود:
صبح امروز در کتاب جفر نظر کردم و درباره ولادت و غیبت طولانی و طول عمر قائم ما ،«بَلْوَی الْمُؤْمِنِینَ بِهِ مِنْ بَعْدِهِ و تَوَلُّدَ الشُّکُوکِ فِی قُلُوبِهِمْ مِنْ طُولِ غَیْبَتِهِ وَ ارْتِدَادَ أَکْثَرِهِمْ عَنْ دِینِهِمْ»و بلای مومنین، در آن زمان و ایجاد شک و تردید در اثر طول غیبت و ارتداد اکثریت مردم از دین و خروج آنان از تعهد به اسلام تامل و دقتی داشتم. در اثر آن، رقّت مرا فرا گرفت و حزن و اندوه بر من چیره شد.(۳)
➖طبق حدیث معروف دیگری فرمود: «يأتي علي الناس زمان الصابر منهم علي دينه كالقابض علي الجمرة ؛رسول خدا فرمود: زمانی بر مردم می آید كه ماندن بر دین حق مانند نگه داشتن گلوله آتش در دست است» (۴)
با مقدمه فوق عوامل هدایت و گمراهی در آخرالزمان را بحث خواهیم کرد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟥عوامل گمراهی
گمراهى عوامل متعددى دارد که برخی از آنها را بر می شمریم
🔴هـواپـرسـتـى
هـواپـرسـتـى يـعـنـى تـرجـيح دادن خواسته هاى نفسانى بر آنچه خواست عـقل است . قرآن مجيد به صراحت تمام از متابعت هوا و هوس نهى كرده و آن را سبب انحراف از راه هدايت مى داند«وَلاَ تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ»از هواى نفس پيروى مكن كه تو را از راه خدا منحرف سازد.
🔴 جهل و نیاندیشیدن
جهل و نیاندیشیدن، سرچشمه و منشأ بسياري از آفتها و رذايل است
➖در سـوره انفال مى فرمايد :
«إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لاَيَعْقِلُونَ»
➖از پیامبر (ص)روایت شده است«يُقْبَضَ الْعِلْمُ وَ يَظْهَرَ الْجَهْلُ وَ الْفِتَنُ وَ تَكْثُرَ الْهَرْجُ وَ الْمَرْجُ ...» دانش جمع گشته و فتنه و نادانى آشكار مىشود و هرج زياد مىگردد.
مقصود از علم، همان علوم اسلامى و مسائل مذهبى است، چنانكه مقصود از آشكار شدن و منزل گرفتن جهل، گسترش جهل و نادانى نسبت به افكار اسلامى در بين افراد جامعه است.
🔴هواپرستی
«اءَفـَرَاءَيـْتَ مـَنِ اتَّخـَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ وَاءَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ اءَفَلاَ تَذَكَّرُونَ»
آيا ديدى كسى را كه معبود خود را هواى نفس خويش قرار داد و خداوند او را با آگاهى ( بر اينكه شـايـسته هدايت نيست ) گمراه ساخت و بر گوش و قلبش مهر زد و بر چشمش پرده اى افكند؟با اين حال چه كسى مى تواند غير از خدا او را هدايت كند؟ آيا متذكر نمى شويد ؟!(۵)
➖هـواپرستى خصيصه اصلى مخالفان انبيا بوده است ؛ در اين باره قرآن خبر مى دهد كه هر زمان پيامبرى بر خلاف هوس ها و تمايلات افراد معاصرش ظهور مى كرد، او را تكذيب نموده گاهى نـيـز در صـدد از مـيـان برداشتن و قتل وى برمى آمدند.
➖انسان مطيع شهوات و مقهور نفس امّاره بنده فرمانبر آنهاست، و هر چه آنها امر كنند، با كمال خضوع اطاعت كند. و در پيشگاه آنها عبد خاضع و بنده مطيع گردد تا كار به جايى رسد كه اطاعت آنها را مقدم دارد بر اطاعت خالق سموات و ارض، و بندگى آنها را برگزيند بر بندگى مالك الملوك حقيقى.
➖هوای نفس در دوران آخرالزمان آنچنان جامعه را در بر می گیرد که یکی از برنامه های کاربردی منجی بشریت برخورد با آنهاست، به نحوی که امام علی (ع) در وضع فتنه های آخر الزمان و روشنگری قائم آل محمد می فرمایند: « يَعْطِفُ الْهَوَى عَلَى الْهُدَى إِذَا عَطَفُوا الْهُدَى عَلَى الْهَوَى » او (حضرت مهدى «عج») خواستهها را تابع هدايت وحى مىكند، هنگامى كه مردم هدايت را تابع هوسهاى خويش قرار مىدهند.(۶)
➖امام محمد باقر(ع) بیان جامعی در بیان اوضاع آشفته آخرالزمان فرموده و در آن به نهایت شهوترانی موجود در زمان قیام امام زمان (عج) اشاره می فرمایند: « يَخْرُجُ قَائِمُكُمْ قَالَ إِذَا تَشَبَّهَ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ اكْتَفَى الرِّجَالُ بِالرِّجَالِ وَ النِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ وَ رَكِبَ ذَوَاتُ الْفُرُوجِ السُّرُوجَ وَ قُبِلَتْ شَهَادَاتُ الزُّورِ وَ رُدَّتْ شَهَادَاتُ الْعُدُولِ وَ اسْتَخَفَّ النَّاسُ بِالدِّمَاءِ وَ ارْتِكَابِ الزِّنَاءِ وَ أُكِلَ الرِّبَا وَ اتُّقِيَ الْأَشْرَارُ مَخَافَةَ أَلْسِنَتِهِم»آنگاه كه مردان به زنان تشبّه كنند و زنان به مردان، و مردان به مردان اكتفا كنند و زنان به زنان، و صاحبان فروج بر زبر زينها سوار شوند و شهادتهاى دروغ پذيرفته شود و شهادت هاى عدول مردود گردد و مردم خونريزى و ارتكاب زنا و رباخوارى را سبك شمارند و از اشرار بخاطر زبانشان پرهيز كنند.(۷)
🔴دنيا دوستى
توجه به دنيا و تعلقات آن اگر به گونه اى باشد كه انسان را از شناخت هدف اصلى از خلقت و راهى كه براى تاءمين سعادت دوجهان خويش بايد طى كند باز دارد، مذموم بـوده و سـبـب مـى شود كه انسان به هلاكت و ضلالت گرفتار آيد.
➖در آيه اى دليل كفر و انكار حقيقت توسط گروهى از انسانها را همين دنيا دوستى شديد آنها دانسته است :«ذلِكَ بـِأَنَّهـُمُ اسـْتـَحـَبُّوا الْحـَيـَاةَ الدُّنـْيـَا عـَلَى الْاَّخـِرَةِ وَاءَنَّ اللَّهَ لاَيـَهـْدِي الْقـَوْمَ الْكـَافِرِينَ»
ايـن بـه خاطر آن است كه زندگى دنيا را بر آخرت ترجيح دادند؛ و خداوند افراد بى ايمان (لجوج )
را هدايت نمى كند.(۸)
🔴محيط ناسالم
محيطهاى ناسالم كه معمولاً در اثر تسلط افراد بى فرهنگ ، تبليغات مسموم ، تـرويـج فـساد و فحشاء، انتشار افكار خرافى و گمراه كننده و... به وجود مى آيد، از موانع بـزرگ رشد و هدايت يابى افراد است .
🌺شعر
پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد
سگ اصحاب کهف روزی چند، پی نیکان گرفت مردم شد
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟩عوامل هدایت
🟢ذکر الهی
حضرت امیر(ع) می فرماید:«إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى جَعَلَ الذِّكْرَ جِلاءً لِلْقُلُوبِ تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ وَ تَنْقَادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعَانَدَةِ». خداوند سبحان ذكر و ياد خود را صيقل و روشنائى دلها قرار داد كه بسبب آن (اوامر و نواهى او را) بعد از كرى مى شنوند، و بعد از تاريكى (نادانى) مى بينند، و بعد از دشمنى و ستيزگى فرمانبر مى گردند (رضاء و خوشنودى او را بدست مى آورند).(۹)
🟢تـعـقـّل
مـنظور از تعقل ، به كارگيرى عقل ، اين حجت باطنى خداوند است . همانگونه كه داشـتـن عـقـل شـرط اصـلى شـمـول تـكـليـف براى انسانهاست ، استفاده از آن نيز به وجود آورنده بهترين زمينه براى هدايت انسان است .
«لَوْ كُنّا نَسْمَعُ اَوْ نَعْقِلُ ما كُنّا فى اَصْحابِ السَّعيرِ»
🟢عبرت گیری
حضرت امیر(ع) می فرماید:«اَلاِعْتِبارُ يَقوُدُ اِلَى الرَّشاد»عبرت گيرى (انسان را) به سوى رشد رهبرى مى كند.(۱۰)
و حتى انسان را از وقوع در مهالك بازداشته و عصمتى در خور توجه به او عطا مى كند؛
«اَلاِعْتِبارُ يُثْمِرُ الْعِصْمَةَ»عبرت گيرى ، مصونيت به بار مى آورد.(۱۱)
🟢انصاف و حق طلبی
داشتن روحيه انصاف و حق طلبى است ؛ زيرا افراد در مـواجـهـه بـا حـقـايـق و مـعـارف الهـى دو گـونـه انـد : عـده اى از اول روحيه تسليم و حق جويى ندارند و بنا را بر عناد و لجاجت مى گذارند، اينان در اثر تكبر و بى اعتنايى به آيات الهى هرگز هدايت نخواهند شد.
امّا عده اى ديگر مصممند تا در بـرابـر حـق تـسـليـم باشند. اينان اهل منطقند و به سخنانى كه به آنان زده مى شود گوش فـرامـى دهـنـد تـا اگر دلايل و مدارك گوينده حق باشد آن را بپذيرند. اينان به هدايت نزديكند ودر حقيقت مرحله اى از تقوا را دارا مى باشند كه بواسطه آن به هدايت هاى بالاتر نيز دست مى يابند.
«اِنَّما يَسْتَجيبُ الَّذينَ يَسْمَعُونَ وَ الْمُوتى يَبْعَثَهُمُ اللّهُ ثُمَّ اِلَيْهِ يُرْجَعُونَ»
تـنـهـا كـسـانـى (دعـوت تو را) مى پذيرند كه گوش شنوا دارند، امّا مردگان ( و آنها كه روح انـسـانـى را از دسـت داده اند، ايمان نمى آورند و) خدا آنها را (در قيامت ) برمى انگيزد، سپس به سوى او، باز مى گردند.(۱۲)
🟢تقوا
خدا ترسی زمینه ساز هدایت است،
«يَا اءَيُّهَا الَّذِينَ اَّمَنُوا إِن تَتَّقُوا اللّهَ يَجْعَل لَكُمْ فُرْقَانًا ...»
اى كـسـانـى كـه ايـمـان آورده ايد! اگر تقواى الهى را رعايت كنيد، براى شما وسيله اى جهت جدا ساختن حق از باطل قرار مى دهد.(۱۳)
در روايتى از امام باقر(ع ) نقل شده كه فرمود :«مَنْ عَمِلَ بِما يَعْلَمُ عَلَّمَهُ اللّهُ مِمّا لَمْ يَعْلَمْ »هر كس به آنچه كه مى داند عمل كند، خداوند او را به آنچه نمى داند آگاه مى گرداند.(۱۴)
🟢جهاد در راه خدا
خداوندمى فرماید: «وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا»کسانى که در راه ما جهاد کنند، آنان را به راه هاى خود هدایت مى کنیم.(۱۵)
در اینجا «جهاد» آن هم «جهاد مخلصانه و در راه خدا» به عنوان شرط اصلى هدایت ذکر شده است.
و در آیه دیگر مى خوانیم: «وَ الَّذِینَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدىً»کسانى که گام هاى نخستین هدایت را برداشته اند، خداوند بر هدایتشان مى افزاید.(۱۶)
🟢تبعیت از عالمان باتقوا
امام حسن عسکری(ع) می فرماید:
«فَأمّا مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن يُقَلِّدُوهُ ، وذلكَ لا يكونُ إلّا بَعضَ فُقَهاءِ الشِّيعَةِ لا جَميعَهُم». اما هر فقيهى كه خويشتندار و نگاهبان دين خود باشد و با هواى نفْسش بستيزد و مطيع فرمان مولايش باشد ، بر عوام است كه از او تقليد كنند و البته اين ويژگيها را تنها برخى فقهاى شيعه دارا هستند ، نه همه آنها .(۱۷)
🟢دعا و نیایش
عبدالله بن سنان از امام صادق(ع) نقل میکند: «سَتُصِیبُکُمْ شُبْهَهٌ فَتَبْقَوْنَ بِلَا عَلَمٍ یُرَى وَ لَا اِمَامٍ هُدًى وَ لَا یَنْجُو مِنْهَا اِلَّا مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ الْغَرِیقِ»
به زودى شبههاى به شما میرسد که در ان نه نشانه آشکار دارید و نه پیشوای هدایت و کسى از ان شبهه نجات نمییابد مگر آنکه مانند فردی که در شرف غرقشدن است، دست به دعا بردارد!
گفتم: دعاى غریق چگونه است؟ فرمود: میگویى: « یَا الله یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ»(۱۸)
پس معلوم می شود یکی دیگر از اسباب نجات و هدایت در دوران سخت آخرالزمان دعا و نیایش است که در کنار توجه به عواملی که گفته شد بایستی با دعا از گمراهی و انحراف به خداوند قادر پناه ببریم.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
چند داستان در هدایت و عاقبت بخیری تقدیم می شود؛
💠داستان
او تا چهل سالگى همچون ساير افراد ايل قشقائى به دامپرورى و پرورش اشتغال داشته و با تارزنى و آلات موسيقى افراد را به سوى خود جلب مى كرده در هر مجلس شادى و معصيتى كه وجود داشته شركت مى كرده او در يكى از تابستانها كه ايل قشقايى به ييلاق سيميرم آمده بود (بخشى از اصفهان است ) براى فروش فرآورده هاى دامى و خريد نيازمنديهاى خود و عائله اش به اصفهان ميرود.
در آن شهر بزرگ پس از انجام كارهاى ضرورى در بازار براى تعمير تار شكسته اى كه همراه داشته از شخص پيرمردى سراغ استاد يحيى ارمنى تارسازى را مى گيرد آن پير روشن ضمير ضمن راهنمايى و معرّفى استاد يحيى ارمنى تارساز، اندرز وار به او ميگويد: حق است كه پى كار بهترى روى و دانش آموزى ، و اگر راست ميگوئى برو اول تار وجود خود را درست كن و از اين كارها دست بردار خوب شو ديگر.
اين سخن چنان در دل و جان جهانگير خان اثر ميگذارد و شورى به پا ميكند كه از همانجا ترك ايل كرده و رحل اقامت در اصفهان كه در آن زمان دارالعلمى مشهور بوده است مى افكند و در مدرسه صدر كه از معروفترين مدارس حوزه علميه اصفهان و مجمع فقيها و حكيمان بزرگ بوده است حجره اى براى سكونت اختيار مى كند... او ازكارهاى خود توبه كرده و با عشق و علاقه وافرى كه از نصيحت آن پير روشن دل ناشناس در نهادش برانيگخته شده بود به تحصيل علوم دينى و عرفانى مى پردازد و طولى نمى كشد كه از زبده ارباب فضل و بلاغت و قدوه اصحاب مجد و فصاحت و... مى گردد. براى درك قدر و منزلت پوشيده و ناشناخته او كافى است كه بدانيم اشخاص مثل آيت اللّه العظمى بروجردى مرجع شيعيان و شهيد سيد حسن مدرس روحانى مبارز از شاگردان او بوده اند.
💠داستان
كتاب لئالى الاخبار نوشته شده بود:
زنى عيّاش و زانيه و بدكاره بود كه در مجالس لهو و لعب شركت مى كرد، يك روز در اثناء مسافرتش در بيابان به چاهى مى رسد، هرچه نگاه مى كند سطلى پيدا كند ولى چيزى نمى يابد آخرش به تَهِ چاه مى رود و آب مى خورد و بالا مى آيد.
در اين هنگام مشاهده مى كند كه سگى تشنه است و دنبال آب مى گردد دلش به حال او مى سوزد كفش خود را سطل و موى و گيسوان خود را مى بُرد و طناب درست مى كند و به چاه مى اندازد و با زحمت از ته چاه آب بيرون مى آورد و سگ را سيراب مى كند. بعد مى گويد خدايا سگى را به سگى ببخش.
چون به يك سگ ترحم مى كند و او را سيراب ميكند خداهم باو رحم مى كند و او را وسيله آمرزشش قرار مى دهد. بعد زن گريه زيادى كرده و توبه مى كند اين كار خير سبب توبه و بازگشتش به سوى خدا مى شود و با سعادت از دنيا مى رود.
💠داستان
جوانی در بنی اسرائیل زندگی میکرد و به عبادت حق تعالی مشغول بود روزها را به روزه و شبها را بنماز و طاعت، تا بیست سال کارش همین بود تا که یک روز فریب خورده و کم کم از خدا کناره گرفت و عبادتها را تبدیل به معصیت و گناه کرد و از جمله گنه کاران قرار گرفت و در این کار بیست سال باقی ماند یک روز آمد جلو آئینه خود را ببیند، نگاه کرد دید موهایش سفید شده از معصیتهای خود بدش آمد واز کرده های خود سخت پشیمان گردید.
گفت خدایا بیست سال عبادت و بیست سال معصیت کردم اگر برگردم بسوی تو آیا قبولم میکنی.
صدائی شنید که : «اجبتنا فاحببناک ترکتنا فترکناک و عصیتنا فامهلناک و ان رجعت الینا قبلنا».
تا آن وقتی که ما را دوست داشتی پس ما هم تو را دوست داشتیم. ترک ما کردی پس ما هم تو را ترک کردیم، معصیت ما را کردی ترا مهلت دادیم. پس اگر برگردی بجانب ما، تو را قبول میکنیم.
پس توبه نمود و یکی از عبّاد قرار گرفت. از این مرحمتها از خدا نسبت به همه گنه کاران بوده و هست.(۱۹)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.منتخب الاثر ، ص۲۲۹
۲. بحار الانوار، ج۵۲، ص۳۰۸.
۳.بحار،۵۱، ص۲۱۹
۴.مستدرک،ج۱۲،ص۳۳
۵.جاثیه /۲۳
۶.نهج البلاغه، خطبه۱۳۸.
۷.کمال الدین ،ج۱،ص۳۳۱.
۸.نحل/۱۰۷.
۹.نهج البلاغه، خطبه ۲۲۲
۱۰.بحار الأنوار ،ج۷۸،ص۹۲
۱۱.غرر الحكم ،۸۷۹.
۱۲.انعام/۳۶.
۱۳.انفال/۲۹.
۱۴.أعلام الدين ،ص۳۰۱.
۱۵.عنکبوت/۶۹.
۱۶.محمد/۱۷.
۱۷. الاحتجاج ،ج۲،ص۵۱۰
۱۸.کمال الدین، ج ۲، ص۳۵۱.
۱۹.ثمراة الحیوة،ج۳،ص۳۷۷
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
منبر یک دقیقه ای🕘
موضوع: ویژگی های منتظران(۶۸)
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️ خصلت ۶۸؛ هَشّاشَاً بَشّاشا
یکی دیگر از ویژگیهایی که خوب است منتظران خود را به آن بیارایند عبارت است از شادمانی و بشاش بودن.
🟢هدف از بشاش بودن
مقصد نشاط و شادمانی و بشاشیت، در فرهنگ مهدوی کدام است؟
خیلی مهم است که ما اصل شادمانی را به درستی بشناسیم و به همان مقصد و مقصودی توجه نشان دهیم که اهل بیت در این خصوص به آن توجه می کردند.
از حضرت امیر (ع)نقل شده که فرمودند: «البَشاشةُ مُخُّ المودة»بشاشت و شادمانی، مغز و جوهره مودت و دوستی است.(۲)
و فرمود:«البَشاشةُ حبالةُ الموده» بشاشت ریسمان مودت است.(۳)
پس در فرهنگ انتظار،یکی از اهداف مقدس برای بشاش بودن جلب قلوب برای توسعه یاران امام زمان است.
🟢فلسفه اظهار نشاط
در احادیث وارد شده است که ؛«الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ» مومن بشاش بودن را در چهره آشکار میکند اما غصه ش را مخفی می دارد.(۴)
مومن بشر و بشاشت چهره اش را آشکار می کند معلوم است به خاطر این است که می خواهد این بشاشت و شادمانی را با مومنان به اشتراک بگذارد و فضای مودت را میان مومنان برقرار کند اما این که مومن غم و حزن خود را در قلبش پنهان می کند به خاطر آن است که می داند اگر غم خود را آشکار کند چه بسا شادمانی دیگران آسیب بخورد. در واقع مومن از جان گذشتگی می کند و اجازه نمی دهد که شادی های دیگران آسیب بخورد.
🟢نشاط و شادی واقعی ارمغان انتظار
همان گونه که نا امیدی عامل افسردگی و غم است، امید، شادی و نشاط ارمغان اصلی انتظار است. انتظار به عنوان یک امید روشن، یک امید دل گرم کننده ، مولد شادی در قلب مؤمن، عمل می کند.
چنانچه خداوند فرمود:«أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»
بدانید که اولیاءخدا هیچ ترس و اندوهی بر آنان نیست.(۵)
و امیدهای الهی برای حتمی بودن آینده روشن، عامل نشاط مؤمنان است؛
«وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ»ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!(۶)
🟢روشنی چشمان
در فرازی از دعای ندبه، ظهور امام زمان (عج ) روشنی بخش چشمان بشریت معرفی شده است که با این فراز نورانی بحث را به پایان می بریم؛
هَلْ یَتَّصِلُ یَوْمُنا مِنْکَ بِعِدَهٍ فَنَحْظى؟ مَتى نَرِدُ مَناهِلَکَ الرَّوِیَّةَ فَنَرْوى؟ مَتى نَنْتَقِعُ مِنْ عَذْبِ مائِکَ فَقَدْ طالَ الصَّدى؟ مَتى نُغادیکَ وَ نُراوِحُکَ فَنُقِرُّ عَیْناً»
آیا امروز به فردایى مى رسد که به دیدار جمالت بهره مند شویم؟ آیا کى شود که بر جویبارهاى رحمت درآییم و سیراب شویم؟ کى شود در چشمه آب زلال (ظهور) تو، ما غرقه شویم؛ که عطش ما طولانى گشت؟ کى شود که ما با تو صبح و شام کنیم تا چشم ما به جمالت روشن شود؟ می پردازد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱.
۲.بحار الأنوار، ج۷۱ ،ص۱۶۵
۳.نهج البلاغه، حکمت ۶.
۴.نهج البلاغه، حکمت ۳۳۳.
۵.یونس/۶۲.
۶.قصص/۵.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
جهاد با نفس (۶۸)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
جهاد با نفس بخشی از کتاب وسائل الشیعه است که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند ،مبحث ۶۸ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این که چند حدیث زیبا در موضوع تفکر بیان شده است ؛
➖امام صادق(ع) می فرماید:« أفضَلُ العِبادَةِ إدمانُ التَّفكُّرِ في اللّه ِ و في قُدرَتِهِ» برترين عبادت، انديشيدن مداوم درباره خدا و قدرت خداوند است.
➖ امام رضا(ع) فرمود:«لَيْسَ اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةَ اَلصَّلاَةِ وَ اَلصَّوْمِ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ اَلتَّفَكُّرُ فِي أَمْرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ».
عبادت به نماز و روزه بسيار نيست، همانا عبادت انديشيدن در امر خداى عز و جل است.
➖ امام صادق(ع) فرمود:«التفكُّرُ يَدعُو إلَى البِرِّ و العَمَلِ بهِ». انديشيدن، به نيكى و عمل بر اساس آن فرا مى خواند.
🟢آیات قرآن و تفکر
خداوند در آیات زیادی انسان به تفکر در اسرار آفرینش توصیه فرموده است که در آن جمله است این آیه؛
«إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ» مسلماً در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و رفت شب و روز، نشانههای (روشنی) برای صاحبان اندیشه است.(۲)
➖حضرت على(ع) فرمود: رسول خدا (ص)همواره قبل از نماز شب اين آيات را مىخواند.(۳)
➖از «نوف بكّالى» صحابهى خاصّ حضرت على(ع) نقل شده است كه شبى خدمت حضرت على(ع) بودم. امام از بستر بلند شد و اين آيات را خواند. سپس از من پرسيد: خوابى يا بيدار؟ عرض كردم بيدارم. فرمود: خوشا به حال كسانى كه آلودگىهاى زمين را پذيرا نگشتند و در آسمانها سير مىكنند.(۴)
🟢نقش تفکر در جهاد با نفس
یکی از درجات تفکر، فکر در احوال نفس است که از آن نتایج بسیار و معارف بیشمار حاصل شود که از جمله است؛ تقویت ایمان به خداوند، توجه به آخرت، سعی در اعمال نیک.
🟢حدیث جالب
شیخ بهایی در کشکول خود می نویسد:
شیخ مفید در ارشاد از امام علی علیه السلام نقل میکند که فرمود: هر سخنی، که ذکری در آن نباشد لغو است و هر سکوتی، فکر در آن نباشد سهو است و هر دیداری، عبرت نداشته باشد لهو است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۵۳.
۲.آل عمران/۱۹۰.
۳.تفسير نور(ده جلدى)، ج۱، ص۶۷۵.
۴.همان .
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d