eitaa logo
از تبار معراج
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
637 ویدیو
110 فایل
لینک به مدیر کانال: @merags
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از از تبار معراج
برای دریافت دفترچه ثبت نام مدرسه تخصصی معراج (سطح 2 و 3 - کارشناسی ارشد) به کانال https://eitaa.com/merags در پیام رسان ایتا و یا سایت faragostarins.com مراجعه فرمایید
🕋 تقویم پذیرش سال تحصیلی 1402-1401 🔵 شروع ثبت نام - عید مبعث - سه شنبه - دوازدهم اسفند1400 🔵 پایان ثبت نام - ولاد حضرت رضا علیه السلام - شنبه بیست و یکم خرداد 1401 🔵 آزمون کتبی - روز تبلیغ - چهارشنبه یکم تیرماه1401 🔵 اعلام نتایج آزمون کتبی - ولادت حضرت کاظم علیه السلام - چهارشنبه بیست و نهم تیرماه 1401 🔵 شروع مصاحبه ها - روز مباهله - یکشنبه دوم مرداد 1401 🔵 پایان مصاحبه ها - اول محرم - شنبه هشتم مرداد 1401 🔵 اعلام نتایج نهایی - روز بزرگداشت شهداي مدافع حرم - سه شنبه هیجدهم مرداد1401
حدیث مِعراج، حدیثی قدسی که گفتگوی میان خداوند و پیامبر(ص) را در شب معراج گزارش می‌دهد. حدیثی که امروزه به نام «حدیث معراج»، شهرت دارد، روایتی طولانی است که نخستین بار در کتاب ارشاد القلوب آمده است. در این حدیث، از مسائل اخلاقی فراوانی مانند رضا، توکل، نکوهش دنیا، روزه، سکوت، محبت‌ورزیدن به مستمندان، ویژگی‌های اهل آخرت و اهل دنیا سخن به میان آمده است. کتاب‌های «راهیان کوی دوست» و «سِِرُّ الإسراء فی شرح حدیث المعراج»، به شرح حدیث معراج پرداخته‌اند.
حدیث معراج، حدیثی قدسی است که در آن گفتگوی میان خداوند و پیامبر(ص) در شب معراج آمده است. در این گفتگو پیامبر سؤالاتی را در زمینه مسائل اخلاقی، از خداوند پرسیده و خدا پاسخ داده است.[1] احادیث قدسی فراوانی از معراج پیامبر(ص) نقل کرده‌اند و حدیثی که امروزه به نام حدیث معراج، شهرت دارد، روایتی طولانی است که در کتاب ارشاد القلوب آمده و از مسائل اخلاقی فراوانی، سخن گفته است.[2] -------------------- 1. دیلمی، ارشاد القلوب، 1412ق، ج1، ص199تا206. 2. دیلمی، ارشاد القلوب، 1412ق، ج1، ص199تا206.
معراج، به عروج پیامبر اسلام از مسجد الاقصی به آسمان‌ها گفته می‌شود. به نقل از منابع اسلامی، پیامبر(ص) در شبی، از مکه به مسجدالاَقصی انتقال یافت و از آنجا به آسمان عروج کرد.[1] داستان معراج در احادیث شیعه و سنی، به صورت متواتر آمده است.[2] قرآن نیز در دو سوره اسراء و نجم، به آن پرداخته است.[3] -------------------- 1. علامه طباطبایی، المیزان، 1417، ج13، ص8تا34؛ قمی، تفسیر القمی، 1367ش، ج2، ص3تا12. 2. طبرسی، مجمع البیان، 1372ش، ج6، ص609. 3. قرآن، اسراء، آیه1، نجم، آیات8تا18.
حدیث معراج با پرسش پیامبر(ص) از خدا درباره بهترین عمل آغاز می‌شود. خداوند در پاسخ، از توکل و رضا سخن به میان می‌آورد و سپس با خطاب‌قراردادن مُکَرَّر پیامبر، موضوعات مختلفی را بیان می‌کند. این حدیث طولانی را می‌توان به فرازهایی تقسیم نمود که در آغاز هر فراز، پیامبر مورد خطاب قرار می‌گیرد. خداوند در این حدیث، در بار نخست، پیامبر را با نام محمد و در فرازهای بعد، با نام احمد، مورد خطاب قرار داده است.[1] -------------------- 1. دیلمی، ارشاد القلوب، 1412ق، ج1، ص199تا206
موضوعات مطرح‌شده در این حدیث، به نقل از کتاب راهیان کوی دوست، به شرح زیر است: رضا و توکل؛ محبت الهی و راه رسیدن به آن؛ ویژگی‌های اولیای الهی؛ خصلتهای راه یافتگان به بهشت و میراث گرسنگی و سکوت؛ لزوم توجه به نماز و درک حضور خداوند؛ امتیازات اولیای الهی؛لزوم محبت به مستمندان؛عدم تبعیت از خواهش های نفسانی؛نکوهش دنیا و دنیاگرایان؛ویژگی‌های بیست‌گانه اهل دنیا؛ویژگی‌های اهل آخرت ؛مقام و معرفت زاهدان؛نقش ارزشی روزه و سکوت؛مؤمنان رهیافته به یقین و باریابی به رضوان حق؛ویژگی‌های زندگی گوارا و پایدار؛موفقیت در آزمون الهی، و عنایات ویژه خداوند؛مقام عابدان و رسولان الهی؛حقیقت محبت به خدا.[1] -------------------- 1. مصباح یزدی، راهیان کوه دوست، 1379ش.
حدیث معراج را نخست حسن بن محمد دیلمی، در کتاب ارشاد القلوب، با عنوان «پرسش‌های پیامبر خدا از پروردگارش در شب معراج» ذکر کرده است.[1] سپس فیض کاشانی در الوافی، حُرّ عامِلی در جواهر السَّنیه و علامه مجلسی در بِحار الأنوار آن را به نقل از ارشادالقلوب آورده‌اند.[2] کتاب جواهر السنیه و ارشاد القلوب به فارسی ترجمه شده‌اند و ترجمهٔ فارسی حدیث معراج هم در آنها آمده است.[3] همچنین این حدیث همراه ترجمه آن، در کتاب «با پیامبر به سوی معراج»، نوشته علی شیروانی، نشر یافته است. -------------------- 1. دیلمی، ارشاد القلوب، 1412ق، ج1، ص199. 2. فیض کاشانی، الوافی، 1406ق، ج26، ص142؛ حر عاملی، الجواهر السنیه، 1380ش، ص382؛ علامه مجلسی، بحارالأنوار، 1403ق، ج74، ص22. 3. حر عاملی، الجواهر السنیه، 1380ش، ص390؛ دیلمی، ارشاد القلوب، ترجمه علی سلگی، 1376ش، ج1، ص510تا523.
حدیث معراج، به جهت بیان مسائل اخلاقی فراوان، مورد توجه برخی از کتاب‌های اخلاقی و عرفانی قرار گرفته است؛ از جمله: راهیان کوی دوست، از محمّدتقی مصباح یزدی. این کتاب، ویراسته درس‌های اخلاق محمدتقی مصباح یزدی در حوزه علمیه قم است؛[1] سِرُّ الإسراء فی شرح حدیث المعراج، از علی پهلوانی تهرانی(سعادت‌پرور). سر الأسراء با ترجمه سید محمدجواد وزیری فرد، در چهار جلد به چاپ رسیده است؛ حدیث معراج؛ مناجاة الرحمن فی لیلة المعراج، از سیدمحمدرضا غیاثی کرمانی. این کتاب شرحی کوتاه بر حدیث معراج است. -------------------- 1. مصباح یزدی، راهیان کوی دوست، 1379ش، ص10.
رُوِی عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ(ع) أَنَّ النَّبِی(ص) سَأَلَ رَبَّهُ سُبْحَانَهُ لَیلَةَ الْمِعْرَاجِ فَقَالَ یا رَبِّ‌ای الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ فَقَالَ اللَّهُ تَعَالَی لَیسَ شَیءٌ أَفْضَلَ عِنْدِی مِنَ التَّوَکلِ عَلَی وَ الرِّضَا بِمَا قَسَمْتُ از حضرت امیر علیه‌السلام روایت است که پیامبر(ص) در شب معراج از خداوند پرسید: پروردگارا کدام عمل فضیلت بیشتری دارد؟ خداوند پاسخ داد: چیزی نزد من از توکل به خودم و خشنودی از تقسیم بالاتر نیست.‌