eitaa logo
اندیشکده مرصاد
950 دنبال‌کننده
82 عکس
3 ویدیو
14 فایل
وبگاه: http://mersadcss.com ادمین: @Mers_ad تماس: 02537830553
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️حمید عظیمی: مشکل اصلی نبود اعتماد بین طرفین است/ نظریه «دیپلماسی مذهبی» سازوکاری برای «اعتمادسازی» ایجاد می‌کند 🎤بخشهایی از گفتگو: 🔸سازۀ نظری بنده عمدتا روی سه ستون قرار گرفته و روی سه مفهوم اساسی استوار شده. یکی مفهوم «عقد» است که به شکل ویژه ما می خواهیم از آن استفاده کنیم، یکی مفهوم «نهاد» است و سومی هم مفهوم «صنف». 🔸موضوعی که همیشه هست اینکه شما در ارتباطات دو هویت اجتماعی مشکل «پیش‌بینی ناپذیری» دارید. یعنی مشکل همیشه مسائل روز و آنی ما نیست. خیلی وقت ها دو جریان اجتماعی با هم درگیر می شوند بخاطر آینده‌ای که از روند ارتباطاتشان با هم تصویر می کنند. 🔸در تعاملات مذهبی اتفاقی که می افتد این است که مذهب و عامل دین یک سری ارزش های دیگر ایجاد می کند که خیلی جاها از ارزش و مقدس بودن یک «عقد» می تواند جلوتر بزند، یعنی شما می توانی با طرف های دیگر قراردادی ببندی بر سر مسائل مذهبی که بعد از 5 سال یا 10 سال که از آن موضوع گذشت، با این توجیه که مسائل قدسی دیگری وجود دارد که ایجاب می کند که من این تعهدم را نادیده بگیرم این را کنار بزنید. این یک عدم قطعیت شدید ایجاد می کند در تصور مجموعه های مذهبی نسبت به یکدیگر. 🔸تا این درست نشود با یک مسئله بزرگ مواجهیم، مثل این است که در دنیای امروز زیرساخت نظری حقوق بین الملل نداشته باشی... تعامل آنی هم می توان کرد ولی تا آن زیرساخت وجود نداشته باشد شاید بشود گفت که هفتاد درصد تعاملات شما در سطح بین الملل به هم می ریزد. خیلی از این مکانیزم ها در جامعه عرب صدر اسلام خیلی بهتر از الان ما وجود داشته است. قسم که میخوردند قسم بود واقعا! حتی برای مشرکش هم سنگین بود که عهدش را بشکند. فکر کنید در چنین جامعه بسیطی ساختاری مثل این تعهدات از بین می رفت؛ آن ها چقدر بدوی تر و عقب‌مانده تر می شدند. ولی همین بین ماها نیست! 🔸در نظر بگیرید که ما می خواهیم به گروه احرارالشام یک ضمانتی در مورد آینده سیاسی سوریه بدهیم. تعهداتی از دو طرف داده شد و قرار شد که با هم یک پروسه سیاسی را طی کنیم و یک شراکتی کنیم، چه ضمانتی وجود دارد که گروهی که به شدت ایدئولوژیک است فردا اگر توانست، خلاف آنچه به ما ضمانت داده انجام ندهد؟ هم ما نسبت به آنها این مسئله را داریم هم آنها نسبت به ما. 🔸در پاسخ به سوال اینکه «چه کسی» ضامن این عقود است نیاز به یک مفهوم دیگر هم پیدا می کنید که ما عنوانش را «نهاد» میگذاریم. تا این نهاد ایجاد نشود، هم از بابت آن بحث ضمانت‌پذیری، هم از بابت اصل اینکه شما خلق مصالح کنید دچار مشکل می شوید. 🔸ما هر جا با بحث سازمان‌نایافتگی و حرکت توده‌وار، مواجه باشیم باید منتظر افزایش سطح درگیری و همین مسائلی که الان در جهان اسلام داریم بود. چاره‌اش چیست؟ این است که ما بتوانیم کم کم جهت عکس این را ترسیم کنیم و این یک مشکل بزرگ دارد! چون سال های اخیر، سطوح تصمیم‌گیر ما در کشور، کم و بیش این نتیجه رسیده که اتفاقا نه! ما کاری نکنیم که طرف های دیگری که با ما تعارض منافع دارند یا با ما تمایز هویتی دارند به سمت انسجام و سازمان‌یافتگی بروند و این سازمان‌نایافتگی همانقدر که به آنها ضرر می زند، در توازن قوا به ما دست بالاتر می دهد. 🔸در سال های 2000 - 2006 از جهت نهادینگی یک حرکت صعودی در اهل سنت وجود داشت. به این خاطر که جریان اخوانی داشت قدرت پیدا می کرد و به تبع هیمنه خودش کم کم داشت مرجعیت دینی اش را به کلیت فضای اهل سنت تحمیل می کرد و از این جهت ما یک روند روبه رشد داشتیم. اصلا رو به سقوط نبود. 🔸در همین درگیری هایی که بین شیوخ جهادی ها با فرماندهان نظامی میدانی شان وجود دارد به خوبی می شود نشان داد که چقدر غلبه محاکم شرعیه و جریان شرعی هایی که کل ایدئولوژی شان بر خشونت بنا شده است می تواند رفتارهای نرم تری را در حرکت های اسلامی منجر شود، نسبت به اینکه چهار تا فرمانده نظامی و میدانی در این مجموعه ها غلبه پیدا کنند و مسلط شوند. 🔸وقتی شما صنفی را سوار بر کرسی قدرت می کنید که ابزار و مزیتش قدرت فیزیکی و سخت نیست، به طور طبیعی مکانیسمی را رقم می زند که آن نهادها و مجموعه صنف هایی که برتری شان در قدرت فیزیکی است، در پروسه سیاسی غلبه پیدا نکنند. آن روزی که یک شرعی یا شیخ ساختار سیاسی را طوری رقم بزند که سلاح ارزش و کارکردش از منبر و خطابه و وعظ و توجیه عقیدتی بالاتر برود، در واقع به ضرر خودش اقدام کرده است. ساختار سیاسی را به ضرر خودش تغییر داده و دستکاری کرده است. 🔗متن کامل: http://mersadcss.com/fa/product/int-azimi-tgh/ @mersadcss©
◀️ محسن حسام مظاهری در گفتگو با اندیشکده مرصاد: حکومت دینی نمی‌تواند پروژه تعایش را پیگیری کند/ تقابل روحانیت سنتی با پروژه تقریب طبیعی است 📌بخشهایی از گفتگو: 🔺واقعیت قضیه این است که الگوی تعایش یک الگوی سکولار است. بدون تعارف. نباید ابایی از گفتن این داشته باشیم. به همین دلیل حکومت دینی حتی اگر بخواهد هم نمیتواند الگوی تعایش را اجرا کند. چون حکومت دینی، پروژه دینی دارد. 🔺روحانیت ـ فرقی نمیکند چه شیعه چه سنی ـ حارس مرزهای مذهبی است. برای همین ایراد منتقدان سنتی وحدت در روحانیت شیعه و سنی، به روحانیت منادی وحدت ایراد درستی است. آنها را متهم میکنند که دارند ما را از مرزهای مذهبی خود دور می کنند. به نظر من حرفشان منطقی، طبیعی و قابل فهم است. 🔺پیشنهاد جایگزین من، گذار از ایده‌ی وحدت و تقریب به الگوی تعایش است و این گذار، مادامی که حکومت در این موضوع مداخله‌گر است و منافع سیاسی مذهبی خود را دنبال میکند و نیز مادامی که حاملان گفتمانی این موضوع، نخبگان دینی و روحانیت دو مذهب اند، تحقق‌پذیر نیست. 🔺روحانیت متن‌نشین هر دو مذهب اساسا نیازی به گفت وگو نمی بیند. میگوید من چرا باید گفت وگو کنم؟ راست هم می گوید. چرا باید گفت و گو کند؟ گفت وگو با چه هدفی؟ الان آقایان قم می خواهند گفت وگو کنند. به چه دلیل باید گفت وگو کنند؟ می خواهند نظر یکدیگر را درباره هم بفهمند؟ این را که می دانند. گفت وگو با یک هدفی صورت می گیرد. اگر منظورت این است که من عقب نشینی کنم، من عقب نشینی نخواهم کرد. اگر می خواهید من مرزهایم را جابجا کنم، من سر مرزهایم محکم ایستاده ام. اتفاقا حالا که تو این قدر به گفت وگو اصرار داری من می آیم مرزهایم را پررنگ تر هم می کنم. پررنگ تر می کنم چون احساس خطر می کنم. چون حس میکنم انگار حکومت می خواهد مرزها را کمرنگ کند. برای پیشبرد منافع سیاسی خودش که برخلاف منافع مذهبی من است. تو می خواهی پیشروی کنی، پیشروی که در گفت وگو شکل نمی گیرد. 🔗متن کامل: mersadcss.com/fa/product/int-mmzahri/ 🔺 اندیشکده مرصاد صرفا ناقل نظر ایشان بوده و این نظریه را رد یا تایید نمی‌کند. @mersadcss©
🛢جنگ نفت و جنگجویان نجدی🛢 👤حمید عظیمی 📍نفت بالاخره به کانال هفتاد دلار بازگشته است. این تنها خبر خوبی نیست که کام‌ها را در تقاطع حافظ و طالقانی شیرین می‌کند. شیرین‌تر آن است که نفتی‌های ایرانی توانستند بدون تسلیم شدن در برابر فشارها برای کاهش تولید، از عواید رشد ۶۰درصدی قیمت‌ها بهره‌مند شوند. این درحالیست که سرسخت‌ترین رقیب ما، یعنی سعودی ها، برای این رشد قیمت از ۵درصد تولید نفتشان صرف‌نظر کرده اند. 📍همه چیز برای فراموش کردن روزهای سخت نفت ۴۰دلاری آماده است. غفلت از روندهایی که منجر به وقت ناشناسی بازار هیدروکربنی می‌شود استقبال از روزهای سخت پیش روست. شاید درنگی بر آنچه در سال‌های اخیر بر مهمترین منبع ارتزاق ایرانیان گذشته لازم است، تا با شناسایی این روندها برای چاره‌جویی قدمی برداریم. 📍در تیرماه سیاهی که اسکله‌های خارک می‌رفت تا با باز شدن راه تانکرها نفسی تازه کنند، چهل دلار سقوط آزاد غیرمنتظرۀ نفت رگ‌های اقتصاد ایران را دوباره به تنگی انداخت. هیچ بحثی در این نبود که عامل سقوط، اشباع بازار توسط سعودی هاست. تنها این سوال مطرح بود که آیا ضررده نمودن شرکت‌های نفت ماسه‌ای دلیل اقدام سعودی‌ها به شکستن قیمت‌هاست یا موضوع به ایران نیز مرتبط است؟ 📍با وجود استبعاد بسیاری از تحلیلگران بازار نفت به نظر می‌آمد شواهد برای اینکه اساس موضوع سیاسی بوده بیش از کافیست... 📍بدون چاره‌اندیشی برای تسلیحات اقتصادی همسایۀ ناباب‌مان، تکیه بر برتری نظامی نخواهد توانست راه حلی بنیادین برای رفع تهدیدها باشد. روابط ما با قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیز، چه خوب و چه بد، تاثیری رادیکال بر مسئله خصومت خلیجی نخواهد داشت. عربستان تهدید علی‌حده ایست، و دست‌کم به دلیل بیگانگی ما با ابزارها و روش هایش، هم‌قوارۀ امریکا و اسرائیل می‌تواند چشمۀ بحران باشد. 🔗 ادامۀ مقاله در لینک زیر: http://mersadcss.com/fa/product/oil_war_and_najdi_warriors/ 📕دانلود نسخۀ پی دی اف: goo.gl/BWw2yc @mersadcss©
🎙«الاقتصاد السياسي لحركة الاخوان المسلمين وتداعياته على العلاقات الايرانية-الخليجية» 👤حمید عظیمی ◀️متن بحث ارائه شده در نشست «حرکات اسلامی معاصر: چالش‌ها و موانع فکری، تشکیلاتی و حزبی». این نشست با همکاری پژوهشکده تمدن توحیدی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در شهر قم برگزار شد و اساتید و متفکرین مبرزی از ایران، مصر و فلسطین در آن مشارکت داشتند. 🔗http://mersadcss.com/ar/political_economy_brotherhood/ 📕متن PDF: goo.gl/c7WYzd @mersadcss©
✍️آیندۀ کویت و شورای همکاری خلیج فارس 👤سید محمد طباطبایی 🔹 شورای همکاری خلیج فارس در سال 1981 با هدف حفظ نظام سلطنتی کشورهای عضو تشکیل شد. اما موانع متعددی برای انسجام واقعی آنها تاکنون وجود داشته است از جمله: ترس از هیمنۀ سعودی، نزاع های اقلیمی مختلف، ارتباط عمان با ایران و ارتباط قطر با اسلام گرایان 🔹 از منظر داخلی، کشورهای عضو شورا دچار بحران مشروعیت هستند. ایجاد رفاه اقتصادی و اجتماعی و جوان گرایی در حکام از راه هایی است که امارات و قطر و سعودی برای کنترل جوامع خود در پیش گرفته اند. 🔹 کویت به دلیل محافظه کاری حکام خود هم از پیشرفت اقتصادی مورد توقع خود عقب مانده است هم در سیاست خارجی کشوری بیشتر منفعل و دنباله رو است. در نزاع اخیر قطر نیز خود را در جایگاه میانجی قرار داده است. 🔹روش انتخاب ولیعهد در كویت به گونه ای است که دست امیر در انتخاب هر فردی باز نیست. و با توجه به نیاز ولیعهد به تأیید مجلس، فردی می تواند به این جایگاه دست یابد که دارای عقبه ای سیاسی و نخبگانی باشد. 🔹 هم اکنون دو گزینۀ جدی برای آیندۀ این مقام وجود دارد: یکی ناصر المحمد 58 ساله نخست وزیر سابق که اتهاماتی از قبیل ارتباط خاص با ایران متوجه وی است. ارتباطات گسترده دارد و همیشه در مظان رسیدن به امارت قرار داشته است. دیگری نیز احمد الفهد 55 ساله که شخصیتی جنجالی و متهم به فساد است. وی نیز دارای ارتباطات گستردۀ سیاسی است. وی به دلیل ارتباطات خاص خود با قطر (از جمله در انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی) مورد حملۀ شدید سعودی ها است. 🔹 هر دو گزینه، برای سعودی ها شکست محسوب می شود و چه بسا با امارت هر یک، کویت از جایگاه میانجی به تغییر دهندۀ توازن فعلی در نزاع داخلی شورای همکاری تبدیل شود. 🔗متن کامل: http://mersadcss.com/fa/product/future-of-kuwait/ 📕دریافت فایل PDF: https://goo.gl/wU8DDW @mersadcss©
✍️قائدان قاعد؛ مطالعه‌ای در کم و کیف نسبت نهاد دین و حاکمیت 👤محمد طلایی 🔹«اسلام از اول، وقتی زاییده شده است، آن روزی که اعلام شد به اینکه حالا دیگر باید قیام کرد در مقابل [طاغوت]، از آن روز برنامه‌اش این بود که بزند و بکشد و کشته بشود برای اصلاح حال جامعه ... طلبۀ قم ايستاده است، ... كتک مىخورد و ايستاده است. طلبۀ قم كشته مىدهد و ايستاده است و لهذا زنده است.» صحيفۀ امام، ج 3، ص 394 🔹اینکه حوزۀ قم، به دلیل زدن و خوردن و کشتن و کشته شدن، نسبت به نجف که در آن زمان کماکان قطب علمی علوم قدیمه بود، و البته هنوز هم داعیه‌دار آن است، برتری داشته باشد، مقداری غریب است. 🔹در سال‌های منتهی به انقلاب، به تدریج به موازات کارکردهای فرهنگی و اجتماعی روحانیون، غلظت مسائل سیاسی، مخصوصاً در صحنۀ واقعی مبارزات مردمی بالاتر رفت، تا جایی که ائمۀ مساجد و علمای بلاد در سال‌های منتهی به انقلاب، در مجموع محوریت جنبش سیاسی توده‌های مردمی را عهده‌دار بودند. در کنار این نقش رهبری، برجستگانی از فضلای حوزوی نیز پشتیبانی علمی اندیشه‌ها را به عهده داشتند که البته خود نیز غالباً در متن حرکت جامعه بودند. حوزۀ قم کم کم تبدیل به همانی می‌شود که امام خمینی (ره) فخرش را به نجف می‌فروشد، بدون آن که ویرایش‌های مورد نظرش در جریان اصلاح حوزه محقق شده باشد، که بدتر از آن، حتی همان مرجعیت واحدِ زمان آیت‌الله بروجردی (ره) هم دوباره تشتت یافته و به تبع، جریان مالی هم کمتر مدیریت می‌شود. چه رخ داده؟ 🔹می‌توان گفت کمتر از خمس شرح وظایف و اهداف مراکز مورد بررسی، مخصوص شرایط پسا انقلابی است و سایر موارد حداقل به لحاظ نهادی (و عموما حتی محتوایی) در شرایط حکومت طاغوت نیز امکان عملیاتی شدن دارند ... این یعنی درصد ناچیزی از پردازندۀ نهاد روحانیت اختصاصاً مشغول پدیدۀ انقلاب اسلامی و لوازم آن است! 🔹تحلیل داده‌های حاصل از یک مطالعۀ میدانی بر روی 55 گروه حوزوی به خوبی لاغری سهم مقولۀ راهبری در بدنۀ حوزه را نشان می‌دهد. این نتایج با لحاظ اینکه این گروه‌ها، از فعالان انقلابی حوزه محسوب می‌شوند و اینکه عمدتاً ذیل ابَرسازمان‌های حوزوی تعریف نشده‌اند، گویاتر خواهد بود. طلاب و روحانیون بیشتر ترجیح می‌دهند به امور فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و تبلیغی بپردازند. این 4 مقوله بیش از 60% رویکردهای حوزویان را به خود مشغول می‌کند. 🔗متن کامل: http://mersadcss.com/fa/product/hoze_rahbar_ghaedan/ 📕دریافت فایل PDF: goo.gl/XxVKM5 @mersadcss©
🗨برگزاری اولین نشست بدیل‌های راهبرد تقریب 🗨 📍اولین نشست از سلسله نشست های «نقد و بررسی ایده های بدیل در حوزه تقریب مذاهب» به همت اندیشکده مرصاد و با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب در محل پژوهشگاه مطالعات تقریبی قم برگزار شد. 📍در این نشست آقایان محمدعلی میرزایی و محسن حسام مظاهری به ارائه نظریات خود پرداخته و آقایان دکتر مهدی فرمانیان و دکتر امداد توران نظریات آنان را نقد و بررسی کردند. 📍حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی در این نشست با بیان اینکه باید با اتخاذ رویکردی تمدنی «اتحاد جهان اسلام» را جایگزین ایده «تقریب مذاهب» کنیم، روندهای جاری در حوزه تقریب مذاهب را ناقص و ناکارآمد دانست. وی نبود نگاه تمدنی را مهمترین آسیب فعالیت های تقریبی دانسته و گفت: یک تقلیل نگاه اتفاق افتاد. عنوان وحدت جهان اسلام یک عنوان تمدن ساز است. عنوان تقریب مذاهب یک عنوان ایدئولوژیکی است. یعنی عنوانی مرتبط با باورهای ایدئولوژیکی مردم است. انتقال از وحدت جهان اسلام به تقارب مذهبی یک انتقال فروکاهنده است. ما باید با تقریب مذاهب شروع می کردیم و به وحدت جهان اسلام می رسیدیم اما ما با وحدت شروع کردیم و به تقریب رسیدیم آن هم تقریب مذاهب. از تقریب مذاهب نمی شود به وحدت مذاهب رسید. نمی شود به اتحاد مذاهب رسید. از اتحاد مذاهب و بلکه وحدت مذاهب هم نمی شود به تمدن رسید، به امت رسید. به تعبیر روشن تر نزدیک شدن مذاهب لزوما به معنای تحقق امت نیست. مذاهب یکی هم که بشوند باز هم لزوما امت تشکیل نمی شود. میرزایی افزود البته همین رویکردهای معیوب در حوزه تقریب مذاهب بدون فایده نبوده و اگر چنین برنامه هایی پیگیری نمی شد اوضاع ما در جهان اسلام بدتر از اوضاع امروز بود. 📍در ادامه این نشست دکتر محسن حسام مظاهری به بیان نظریه خود پرداخت. وی با بیان اینکه من ایده «تعایش» را به جای «وحدت» پیشنهاد می دهم، گفت: خاستگاه آرمان وحدت با ایده‌ی تعایش متفاوت از هم است. این نیست که ما از خاستگاه مذهبی برسیم به تعایش. نه واقعیت قضیه این است که الگوی تعایش یک الگوی سکولار است. نباید ابایی از گفتن این داشته باشیم. به همین دلیل حکومت دینی حتی اگر بخواهد هم نمیتواند الگوی تعایش را اجرا کند. چون حکومت دینی، پروژه دینی دارد. وی افزود ایده تعایش ایده ای واقع بینانه است در برابر شعار ایده آلی وحدت. راه حل مسئله شیعه و سنی را باید در جامعه جستجو کرد. یعنی باید در حوزه های عرفی که حساسیت های عقیدتی ندارد و دوطرف منافع مشترکی دارند، همفکری کرد. به جای تمرکز بر اشتراکات مذهبی، باید بر فرصت ها و تهدیدهای مشترک اجتماعی انگشت نهاد. به جای روحانیون دوطرف، سایر نخبگان باید به میدان گفتگو با یکدیگر وارد شوند. 📍در ادامه این نشست دکتر مهدی فرمانیان و دکتر امداد توران به نقد و بررسی این نظریات پرداختند. 📍گفتنی است دومین نشست از سلسله نشست های نقد و بررسی ایده های بدیل در حوزه تقریب مذاهب، اوایل سال ۹۷ برگزار خواهد شد. http://mersadcss.com/fa/tghrb_symp1 @mersadcss©
✍️ دانشگاه امام، و دایگی فرزندان غیرسعودی 👤 حامد دهقانی فیروزآبادی 🔹 ملک سلمان در مارس ۲۰۱۷ به اندونزی سفر می‌کند و تنها یک ماه بعد، سلیمان اباالخیل، مدیر دانشگاه امام سعود، میوه‌های سفر او را می‌چیند؛ اباالخیل در اندونزی، قطب فعالیت‌های سلفیت در شرق آسیا، سه مدرسۀ شرعی جدید، چهار مرکز و انجمن فرهنگی در دانشگاه‌های اندونزی و سه مرکز تربیت معلم زبان عربی را افتتاح می‌کند، سنگ بنای دانشگاهی جدید را گذاشته، با چندین دانشگاه قرارداد همکاری بسته و روزنامۀ عربی – مالایی ارخبیل و ده‌ها برنامه و دورۀ آموزش حضوری و غیرحضوری را راه‌اندازی می‌کند. 🔹«معهد العلوم الإسلامیة و العربیة» در جاکارتا، به عنوان اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین معهد شرعی سعودی‌ها در خارج این کشور، از جمادی الأولی ۱۴۰۰ پذیرش خود را آغاز کرده است و از ۱۴۱ دانش‌آموز پسر در بدو تأسیس به ۳۵۶۹ دانش‌آموز پسر و دختر و از ۵ استاد به ۱۷۲ استاد و دست‌اندرکار در سال تحصیلی ۱۴۳۶-۱۴۳۷ رسیده است. این فرزند دانشگاه امام، تاکنون نزدیک به ۱۲۰۰۰ دانش‌آموخته داشته است که از این میان ۲۵۰ نفر آنها از کشورهای همسایه بورسیه شده‌اند. 🔹 طرفه آنکه توجه ویژۀ حکومت در این سال‌ها به توسعۀ مدارس شرعی (المعاهد العلمیة) در خارج این کشور، با زمزمه‌های انحلال نسخه‌های اصلی آنها در داخل هم‌زمان شده است. 🔹 در اهمیت این مدارس در بازتولید سلفیت، همین بس که شخصیت‌های دینی برجسته‌ای همچون ابن عثیمین، محمد امان جامی، محمد بن عبدالله عجلان، عبدالمحسن عباد و عبدالرحمن سدیس در معهد ریاض به تحصیل پرداخته‌اند. ربیع مدخلی، صالح فوزان، عبدالله بن محمد آل شیخ، عبدالله بن عبدالمحسن ترکی، سلمان عوده، عبدالرحمن عجلان و بسیاری دیگر از رجال دینی سعودی نیز در معاهدی مشابه درس خوانده‌اند. در سال ۲۰۱۴، از ۱۵۰ عضو مجلس شورای سعودی، در کارنامۀ تحصیلی ۵۷ عضو آن نام مدارس شرعی می‌درخشیده است. قریب به اتفاق اعضای هیئت کبار علما نیز تحصیل‌کرده این مدارس هستند. 🔹با برنشستن اباالخیل بر کرسی مدیریت دانشگاه امام، پاکسازی در دانشگاه و مراکز وابستۀ به آن، به ویژه معاهد علمیه، آغاز شد؛ حذف عناصر متمایل به اندیشه‌های اخوانی، جمع‌آوری کتاب‌های ایشان از کتابخانه‌های مدارس، بازگشت سرود ملی و برگزاری جشن توحید بلاد از جملۀ اقدامات صورت‌گرفته در این سالیان بوده است. 🔹در ۲۰۱۱ مدیریت دانشگاه در پی دستور حکومت، برنامۀ درسی سال اول ثانوی را کاملا مطابق با مدارس عادی تغییر داد، تا راه برای دانش‌آموزانی که تمایل به تغییر گرایش و پیوستن به مدارس عادی دارند، گشوده شود. اضافه شدن دروس فیزیک و شیمی و زیست و حذف درس فرائض و کم شدن حجم دروس نحو و فقه نتیجۀ این تصمیم بود. پس از این، حکومت پا را فراتر گذاشت و انحلال تمامی معاهد و انضمام آنها به وزارت تعلیم را خواهان شد. 🔹 حکومت از سویی بندهای دست و پای وهابیت را در داخل عربستان روزبه‌روز محکم‌تر کرده و از دیگر سو مجال تاخت و تاز او را در سراسر جهان گسترده‌تر می‌سازد. این است حکایت این روزهای رحم سلفیت؛ برای خودی‌ها سترون و برای دیگران زایا. 🔗متن کامل: http://mersadcss.com/fa/product/imam_uni/ 📕دریافت فایل PDF: http://mersadcss.com/fa/?media_dl=2656 @mersadcss©
✍️ سترون سازی سلفیت و سرنوشت دانشگاه مدینه 👤 حامد دهقانی فیروزآبادی 🔹 لیسانس مهندسی معماری از دانشگاه ام القری، کارشناسی ارشد مهندسی معماری از دانشگاه کلرادوی آمریکا، کارشناسی ارشد طراحی شهری و اقتصاد شهرها از دانشگاه کلرادو و دکترای مهندسی معماری از دانشگاه نیوکاسل انگلیس؛ این پیشینۀ تحصیلی هشتمین جانشین بن باز در دانشگاه مدینه است، دانشگاهی که ده‌ها سال موتور اصلی «سلفی‌سازی» در شرق و غرب عالم بوده است. 🔹 در سال 2007 با آنکه تا پیش از آن بر پایۀ قانونی نانوشته ریاست دو دانشگاه اسلامی مدینه و امام، با نظر و پیشنهاد هیئت کبار العلماء تعیین می‌شد ، این بار حکومت بی‌توجه به سران وهابیت، دو مدیری را برگزید که مهم‌ترین دانشگاه‌های اسلامی را هویتی دیگرگون بخشیدند؛ محمد عقلا برای دانشگاه مدینه و سلیمان اباالخیل برای دانشگاه امام. 🔹 در دورۀ مدیریتی شش سالۀ محمد عقلا، چنان تحولاتی در ریز و کلان دانشگاه مدینه رخ داد که بی‌شک این دانشگاه را در مسیری بسیار متفاوت از گذشته‌اش قرار داد. 🔹بی‌شک مهم‌ترین اقدام محمد عقلا که دانشگاه مدینه را زیر و رو کرده و هویت دینی و اسلامی آن را کم‌رنگ ساخت، افزودن برخی دانشکده‌های فنی بوده است. 🔹ترویج گفتمان تسامح و تساهل، به مثابه مهم‌ترین سیاست دینی این سال‌های حکومت سعودی، در دانشگاه‌های اسلامی نیز جلوه‌هایی گوناگون یافته است. 🔹با آغاز مدیریت محمد عقلا بر دانشگاه مدینه، حرکت‌هایی که نویدبخش پایان سلطۀ ظاهری جامی‌ها بر این دانشگاه است، به چشم می‌آید. 🔹سیاست‌های گشایشی عقلا، همچون موارد مشابهش، فریادهای موافق و مخالف بسیاری را بلند ساخت، تا آنجا که برکناری او در سپتامبر ۲۰۱۳، با وجود تمدید حکم او تا پایان ۲۰۱۵، ثمرۀ سعایت‌های جریان‌های مخالف او دانسته شود. 🔹برکناری محمد عقلا به معنای پایانی بر سیاست‌های سعودی در کوتاه کردن دست وهابیت از دانشگاه‌های اسلامی نبود؛ تصمیمات عقلا نه تنها پس از او با شدت دنبال می‌شود، بلکه اگر در آن روزها یک دکترای اقتصاد اسلامی بر کرسی مدیریت برنشسته بود، با آمدن ملک سلمان، مدیریت این دانشگاه «اسلامی» به یک مهندس معماری دانش‌آموختۀ آمریکا سپرده شده است! 🔗متن کامل: http://mersadcss.com/fa/product/future-of-medina-university/ 📕دریافت فایل PDF: https://goo.gl/42uUEN @mersadcss©
نشست «چهار دهه پس از انقلاب: ایران و جهان اسلام» با همکاری اندیشکده مرصاد و مرکز اسلام و امور جهانی، در دانشگاه صباح‌الدین زعیم استانبول برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر هادی معصومی با ارائۀ بحثی با عنوان «تجربه اسلام گرایی شیعی و سنی: از مفاهمه تا مواجهه» به بررسی ادوار مختلف تعاملات اسلامگرایان در دوشاخه شیعی و سنی پرداخت. وی اشغال عراق را نقطه عطف واگرایی میان این دوشاخۀ اسلام سیاسی دانسته و باز کردن مسیرهای گفتگو و عبور از شناخت‌های رسانه ای را تنها راه بازسازی این روابط آشفته دانست. حمید عظیمی که دیگر ارائه دهندۀ این نشست بود بحث خود را به موضوع «تجربه سیاسی ایران: امتناع دولت و استمرار نهضت» اختصاص داد. وی با بررسی فعالیت های برونمرزی ایران در دهه های اخیر مدعی شد به خلاف آنچه تبلیغ می شود جمهوری اسلامی از دهۀ دوم انقلاب به سمت سیاست های انزواگرایانه و واکنشی نسبت به محیط پیرامونی خود حرکت کرده است. عظیمی در جمعبندی بحث خود چالش های کنونی تجربۀ انقلاب اسلامی را به دلیل تعارض میان ملت سازی عرفی و ملت سازی قدسی دانست. لازم به ذکر است این نشست با حضور دکتر سامی العریان، چهرۀ برجستۀ جریان اسلامی امریکا و مدیر موسسه اسلام و امور جهانی (CIGA) برقرار شد. 📝متن عربی بحث ارائه شده با عنوان «تجربه سیاسی ایران: امتناع دولت و استمرار نهضت»: 🔗http://mersadcss.com/ar/ir-experience/ ⚠️همچنین مركز CIGA خلاصه ای از دو بحث ارائه شده را به زبان انگلیسی منتشر نموده که از لینک زیر قابل دریافت است: 🔗http://mersadcss.com/ar/wp-content/uploads/2018/04/ciga.jpg @mersadcss©
⚜️برگزاری نشست دوم بدیل‌های تقریب⚜️ 🔅دومین نشست از سلسله نشست های نقد و بررسی ایده های بدیل تقریب مذاهب به همت اندیشکده مرصاد در محل پژوهشگاه المصطفی «ص» برگزار شد. 🔅در این نشست، ابتدا دکتر مسعود اسداللهی به ارائه نظریه «امتناع اتحاد راهبردی با اسلامگرایان اهل سنت» پرداخته و تاکید نمود امتناعی که در نظریۀ خود طرح می کنند از جانب اسلامگرایان اهل سنت است نه ما. 🔅وی در تبیین مفاهیم به کار رفته در نظریه خود، اسلامگرایان قائلین به لزوم اقامه حکومت اسلامی یا خلافت و اتحاد راهبردی را به معنای ارتبات با ثبات و بلندمدت تعریف نمود. 🔅دکتر اسداللهی در ادامه افزود: با توجه به این واقعیت تلخ که اسلام گرایان اهل سنت، اتحاد با ایران را اتحادی تاکتیکی می دانند نه راهبردی، توقع ما از آنها نباید بیش از یک متحد تاکتیکی باشد. من باتوجه به تجربه میدانی ۲۰ ساله ارتباط نزدیک با این جریانات، معتقدم که اسلامگرایان اهل سنت هیچ وقت به ما به عنوان متحد راهبردی نگاه نمی کنند. 🔅دکتر اسداللهی با اشاره به اینکه صوفی ها و جریانات سکولاری مانند ناصری ها، قومی عربی ها و شاخه سوری بعثی ها قابلیت بیشتری برای اتحاد راهبردی دارند، ادامه داد: البته بنده به شدت به ایده وحدت اسلامی معتقد هستم و استمرار تلاش برای گسترش ایده وحدت در جهان اسلام البته با روش های صحیح و موثر را ضروری میدانم. 🔅وی ادامه داد:با توجه به این نکته که ایده امت واحده در زمان ظهور حضرت حجت «عج» تحقق خواهد یافت، ما صرفا قادر خواهیم بود که زمینه تحقق این ایده را فراهم کنیم نه اینکه در زمان غیبت بتوانیم کاملا آن را محقق کنیم. 🔅دکتر اسداللهی در پایان گفت: باتوجه به همه این نکات بنده گفتگو و دیالوگ با همه اقشار و جریانهای اهل سنت به ویژه جریانهای اسلامگرای اهل سنت و حتی با گروه های تکفیری و سلفی – جهادی را ضروری میدانم. 🔅در ادامه این نشست دکتر جعفر قنادباشی با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه اخوان المسلمین در مصر وجود داشت، گفت: اخوانی ها خواهان ارتباط با ایران بودند. یک گروه را هم به ایران فرستادند، اما به این دلیل که اگر به نزدیکی به تشیع متهم میشدند، نمیتوانستند رای مردم مصر را جذب کنند اظهار دوستی با ایران نمی کردند. 🔅روح الله رضوی دیگر ناقد این نشست بود که نقدهای خود را در دو سطح بیان کرد. وی اتکای دکتر اسداللهی در مبانی به تجربه زیست شیعیان غیرایرانی را مورد نقد قرار داد و گفت که این تجربه تجربه صحیحی نبوده که قابلیت الگوگیری داشته باشد. 🔅رضوی افزود: همچنین تجویز دکتر اسداللهی مبنی بر اتحاد با سکولارهای اهل سنت، همزمان با تجویز اسلام سیاسی برای شیعیان تناقض دارد و نتیجه این تناقض چیزی نیست جز اینکه اساسا اسلام سنی را اسلام نمی دانیم. او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این که ما گمان می کنیم صوفی ها متحد راهبردی ما هستند اشتباه است. صوفیان به دلیل دشمن مشترک وهابیت، به لحاظ تاکتیکی با ما به وحدت رسیده اند. آنها از این جهت که معتقدند شیعیان مقدسات اهل سنت را لعن میکنند، نسبت به شیعیان ذهنیت منفی دارند. ⚠️ لازم به ذکر است فایل صوتی و متن این نشست به زودی منتشر می شود. 🔗 http://mersadcss.com/fa/برگزاری-نشست-دوم-بدیل‌های-تقریب @mersadcss©
🔈 فایل صوتی نشست بدیلهای راهبرد تقریب: 1️⃣ بخش اول (ارائۀ نظریه توسط د. اسداللهی) 🔗 http://mersadcss.com/fa/wp-content/uploads/2018/05/نشست-بدیل-تقریب-2-1.mp3 2️⃣ بخش دوم (نقد د. قنادباشی و روح الله رضوی و پاسخ نظریه پرداز): 🔗 http://mersadcss.com/fa/wp-content/uploads/2018/05/نشست-بدیل-تقریب-2-2.mp3 @mersadcss©
🇮🇶در باب انتخابات عراق، بیانیه مرجعیت و ائتلاف فتح 👤هادی معصومی زارع 🔺نویسنده از دو هفته قبل که به بغداد آمده است، بارها خواسته است تا اطلس مختصری از صحنه منازعات انتخابات چندروز آینده عراق ارائه کند که گرفتاری های روزمره مانع از آن شد. با این حال از چند روز پیش بدین سو اتفاقاتی در صحنه انتخاباتی عراق رقم خورد که نگرانی هایی را در خصوص تحولات پیش رو برای بسیاری از تحلیلگران و کنشگران سیاسی در بغداد پدید آورده است. 1️⃣ چند روز قبل، قاسم الزبیدی مسئول مالی حشد در منزلش به قتل می رسد. هنوز هیچ سرنخی در خصوص عاملان قتل و مجریان آن به دست نیامده است. 2️⃣ بلافاصله پس از این جنایت، حیدرالعبادی آتش توپخانه اش را به سمت گرفته است و به صورت ضمنی کشته شدن الزبیدی را طراحی و اجرای ایشان عنوان نمود. 3️⃣ با توجه به ساختار حشد و تبارشناسی گروه های فعال در آن، به طور طبیعی منظور العبادی از مجریان این قتل، گروه هایی همچون سرایای سلام و فرقه العباس و فرمانده جنجالی آن میثم الزیدی نخواهد بود. که هر دو همپیمانان حیدرالعبادی هستند. و فراتر از این، سرایای سلام هیچگاه عضو حشد نبوده است و نخواهد شد. با چراغ سبز حیدرالعبادی، سرایای سلام تنها از مزایای حشد استفاده می کند و هیچ گاه نیز نظارت هیئت عامه حشد را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت. تنها گروه شیعه مسلح خارج از نظارت دولت عراق! پس می ماند آن ها که همراهی انتخاباتی با نخست وزیر فعلی را نپذیرفته اند و از همه روشن تر، تحالف فتح متشکل از برخی از فرماندهان حشد! نزدیک به ایران! 4️⃣ دوماه پیش، سرتیم حفاظت حیدرالعبادی در ایست بازرسی سرایای سلام و به گلوله نیروهای این گروه کشته شد. در روز روشن و پیش چشم همگان! نتیجه تحقیقات هنوز مشخص نشده است اما حیدرالعبادی آن قدر که این روزها مرثیه الزبیدی می خواند و آن را به فساد مرتبط می کند، چندان واکنشی در خصوص کشته شدن سرتیم حفاظتی خود نشان نداد! چرا؟ چون سرایای سلام، زیر مجموعه سیدمقتدی صدر، همپیمان سیاسی حیدرالعبادی است و قتل، درست در فضای نزدیک به انتخابات صورت گرفت! و مگر برای یک سیاست مدار چیزی مهم تر از پیروزی در انتخابات و کسب مجدد قدرت و منصب وجود دارد؟ 5️⃣ از چند روز پیش جریان نزدیک به حیدرالعبادی و جریان صدر و دیگر جریان های معارض حشدالشعبی آتش تهیه سنگینی علیه تحالف فتح براه انداخته اند و از قریب الوقوع بودن صدور بیانیه یعنی حضرت آیت الله سیستانی علیه مداخله حشد در انتخابات خبر می دهند. به طور خاص رسانه های نزدیک به فرقه العباس همگان را نوید به بیانیه ای می دادند که به فضاحت تحالف فتح می انجامد. به طور خاص خلال هفته های گذشته، رهبران فرقه العباس به جدّ کوشیده اند تا خود را فصائل مرجیعت و زبان ناطق مرجعیت معرفی می کنند. مقتدی صدر نیز که خود و مرحوم والدش شهید صدر ثانی ، از دو دهه پیش تاکنون عَلَم جریانی را به دوش می کشیده اند که اساسا خصومت جدی با مرجعیت اعلای شیعه در نجف چالش های داشته، خلال روزهای گذشته بیانات زیادی در ضرورت گوش فرادادن به فرامین و منویات مرجعیت اعلا ابراز داشت. چیزی که تقریبا تاکنون در تاریخ حیات جریان صدر بی سابقه بوده است. امروز اما با قرائت بیانیه مرجعیت و تاکید ایشان بر موضع یکسان در برابر همه تحالفات و فهرست های انتخاباتی، سکوت مرگباری بر فضای رسانه ای طرف های مخالف تحالف فتح حکمفرما شده است. اتهام فساد و قتل اگر به بیانیه مرجعیت در خصوص ضرورت پرهیز حشد از انتخابات مصحوب و همراه می شد، می توانست کار تحالف فتح را یکسره کند! اما ظاهرا تیر جریان ضدایرانی در حکومت عراق و حشد این بار به سنگ خورده است! ... ⏪ ادامۀ یادداشت: 🔗 http://mersadcss.com/fa/product/در-باب-انتخابات-عراق @mersadcss©
✍️ تحلیلی بر انتخابات عراق و پیروزی غیرمنتظره ائتلاف سائرون 👤 هادی معصومی زارع چند روز پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، مقاله ای با عنوان «در باب انتخابات عراق، بیانیه مرجعیت و ائتلاف فتح» از نویسنده، در باب انگیزه های هجمه های بی سابقه علیه ائتلاف فتح انتشار یافت که در آن با استناد به نظرسنجی های مطرح شده در عراق، پیروزی قدرتمند ائتلاف فتح و نیز رتبه چهارم تا پنجم برای ائتلاف سائرون به رهبری سیدمقتدی صدر پیش بینی شده و مهم ترین دلیل این هجمه ها، رتبه دوم احتمالی ائتلاف فتح در انتخابات عراق عنوان شده بود. 🔹 در پی نوشت های مقاله اشاره شده بود که «نویسنده به دلیل عدم حضور میدانی و رصد میدانی وضعیت انتخاباتی نمی تواند نظرسنجی های مختلف را مورد رد یا تایید قرار دهد. با این حال آن چه درباره رتبه بندی ائتلاف ها نقل شد، براساس اکثر نظرسنجی های بی طرفانه است.» 🔹 گواه اتقان نظرسنجی های یادشده و یا لااقل حاکمیت اتقان آنها، پیروزی قدرتمند ائتلاف فتح و کسب رتبه دوم آن از یک سو و هشدارهای مصرح سیدمقتصدی صدر و تعداد دیگری از رهبران جریان صدر و ائتلاف سائرون مبنی بر تلاش «احزاب»، «فصائل مسلح» و «میلیشیات» برای تقلب در انتخابات پارلمانی 2018م عراق بود. روشن است که این جریان در صورت احساس پیروزی و کسب رتبه نخست در انتخابات هیچ گاه چنین هشدارهایی را ضروری نمی دانست. 🔹 با این حال با توجه به ظهور نه چندان قدرتمند جریان صدر در انتخابات پارلمانی سال 2014م و کسب تنها 28 کرسی انتخاباتی از سوی کتله الاحرار وابسته به این جریان، براستی درخشش مجدد این جریان در انتخابات هفته گذشته معلول چه مولفه ها و فاکتورهایی است؟! آیا اساسا آن گونه که تقریبا تمامی تحلیل های رایج اعلام می دارند و با استناد به تعداد کرسی های بدست آمده برای جریان صدر، می توان مقتدی صدر را پیروز انتخابات جاری عنوان کرد؟! پاسخ دقیق به این پرسش از دو رهگذر تحلیلی-آماری مقدور است. با این حال، نویسنده می خواهد مقدمتا چند نکته در باب این انتخابات را طرح و مورد اشاره قرار دهد... 🔗 متن کامل: http://mersadcss.com/fa/product/election-of-iraq 📕 دریافت فایلPDF http://mersadcss.com/fa/?media_dl=2767 @mersadcss©
📚 انتشار کتاب «نواِخوان در غرب» «...آنچه ما شاهدش هستیم، امتیازها و نرمش‌های بی‌پایان اخوان در مقابل غرب است. می‌توان به‌سادگی تصور کرد این امتیازات نشانۀ ارتشا و خودفروختگی سران جماعت است. راه دیگر این است که در گستره‌ای وسیع‌تر، ترازنامۀ بده‌بستان‌های اخوان را حسابرسی کرد. باید دید امتیازاتی که اخوان به غرب در جهان عرب داده است، مابازایش کجا وصول می‌شود. تصویری که ما در این کتاب با آن مواجه می‌شویم، آدرس خوبی برای وجوهِ مفقودشده است. دولتی که قرار بود روزی در قاهره و دمشق سر برآورد، در ازای وجوه پرداخت‌شده، خزنده و بدون مزاحمت، در حال به‌دست‌گرفتنِ زمام بیش از ۲۰میلیون مسلمان ساکن در وین و برلین تا لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو است. آنچه برای ما روابط اخوان با غرب تلقی می‌شود، کم‌وبیش روابط دولتی است که در بطن دولتی دیگر شکل گرفته است و باید در همین پارادایم نیز تحلیل شود...» _________________________________________ نويسنده: ریکاردو ویدینو مترجمان: حمید عظیمی - سیدمحمدرضا مدرسی قیمت: 14000تومان ________________________________________ http://mersadcss.com/fa/product/newikhwan @mersadcss©
📣 گزارش راهبردی «سازوکارهای خدماتی نهاد دین؛ مطالعه موردی عربستان سعودی» 📔 حامد دهقانی در این گزارش به بررسی خدماتی که نهادهای متولی امور دینی به طلاب ارائه می کنند (به طور ویژه در عربستان) می‌پردازد. ساختار این نوشتار از درآمد، سه بخش و خاتمه تشکیل شده است. 🔸 نخست، درآمدی پیرامون مشخصه‌های نهاد دین در عربستان و وضعیت کنونی آن در اوضاع جدید سیاسی این کشور است. 🔸بخش اول به خدمات عمومی‌ای می‌پردازد که تمامی دانشجویان سعودی و غیر سعودی بورسیه از دولت دریافت می‌کنند. 🔸بخش دوم، سه دانشگاه اسلامی عربستان را مورد مطالعه قرار داده و بحث خدمت‌رسانی را در هر یک از آنها بررسی می‌کند. 🔸بخش سوم به وضعیت رفاهی عالمان دینی در دوران پس از تحصیل می‌پردازد. 🔸مشخصه‌های کلی نظام خدمت‌رسانی عربستان به طلاب علوم دینی نیز در خاتمه این پژوهش جمع‌بندی شده است. 🔗 علاقمندان می توانند متن کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه نمایند: 👉 http://mersadcss.com/fa/product/khadamat_nahad_din/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ کرونا، نفت، رکود و آشوبِ سازنده 👤 حمید عظیمی 💢منطقه در فردای دو بحران بزرگ این روزها یعنی نفت و کرونا چه چهره ای ممکن است داشته باشد؟ 🔹ما با تحولی در مقیاس بحران مالی جهانی در ۲۰۰۸ یا بحران نفتی ۱۹۸۶ و یا جنگ یوم کیپور مواجهیم که نفت به مثابه هورمون دگردیسی در پیکره‌بندی قدرت جهانی عمل کرده است. مورد اخیر را می توان زمینه‌ساز سقوط ناصر و پهلوی دانست. بحران دوم نقشی بی‌بدیل در فروپاشی شوروی ایفا نمود. آخرین مورد نیز همزمان شد با ناآرامی‌های ایران و سپس موج بهار عربی. اکنون پس از یک دهه آرامش، جهان پساکرونایی آمادۀ تغییرات جدیدیست که سویۀ آن نیاز به کندوکاوی بیشتر دارد. 🔗 علاقمندان می توانند متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایند: 👉 http://mersadcss.com/fa/product/corona-and-oil/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣آگهی 🔅با نام خدا و عرض سلام 🔹اندیشکده مرصاد به منظور توسعۀ فعالیت‌های مطالعاتی و میدانی خود از عموم علاقه‌مندان دعوت به همکاری می‌نماید. حوزۀ عراق، خلیج‌فارس، ترکیه و مصر با تمرکز بر مسائل جریان‌ها، جنبش‌ها و سازمان‌های دینی موضوعاتی هستند که در حال حاضر ظرفیت جلب همکاری در آن وجود دارد. براین اساس از تمامی علاقه‌مندان به پژوهش و فعالیت بین‌المللی دعوت می‌گردد جهت مذاکره و امکان‌سنجی همکاری با یکی از مسیرهای ارتباطی اندیشکده یا خصوص آی‌دی @Mers_ad تماس برقرار نمایند. 💢شرایط مورد نیاز: 1️⃣ تسلط به زبان عربی یا انگلیسی درحد فهم متون (ترجیحا هر دو) 2️⃣ سابقۀ تحصیلات دینی (حوزوی یا دانشگاهی یا آزاد) 3️⃣ تجربهٔ نگارش متون علمی یا ترویجی 4️⃣ برخورداری از ذهن تحلیلی و ایده‌پرداز، و همچنین روحیه تشکیلاتی و سیاسی 5️⃣ دست‌کم هفته‌ای یک‌بار امکان حضور در محل کار (شهر مقدس قم) 🌐اندیشکده مرصاد ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 گزارش راهبردی « آک پارتی و اخوان، نگاهی به گذشته و آینده مناسبات » به انتشار رسید 🔸«آک پارتـی و اخوان نگاهی به گذشته و آینده مناسبات» عنوان آخرین اثر اندیشکده مرصاد است که در قالب گزارش راهبردی و ۴۲ صفحه به بررسی وضعیت در می پردازد. مسعود صدرمحمدی مدیر میز ترکیه اندیشکده مرصاد در این اثر به بررسی سیر تاریخی فعالیت و تاثیر اخوان در ترکیه و وضعیت فعلی احزاب همسو با اخوان به ویژه در این کشور پرداخته و در پایان کار نکاتی پیرامون آینده این مناسبات بیان می کند. ✅در بخشی از این گزارش آمده است: تنش موجود میان بدنه جوان و هسته رهبران اخوان، طیف جوانان را به سوی یافتن شرکای جدید ترک سوق خواهد داد که در این میان حزب داوداوغلو و حزب باباجان می‌توانند گزینه‌های جدیدی باشند. همچنین می‌توان انتظار رجوع به سوی حزب سعادت را نیز داشت اما فقر قدرت و ثروت حزب سعادت و عدم توجه ایدئولوژیک آن دو حزب به این طیف، اصلی‌ترین مانع در این ارتباطات خواهد بود. در این میان ایران نیز می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای اتکای این طیف به‌حساب بیاید. اخوان تمام تلاش خود را خواهد کرد تا به عنوان یک سرپل میان جهان عربی- ترکی موجودیت خود را حفظ کند و این فرصتی برای بهره‌برداری از این طیف برای ج. ا. ایران پدید می‌آورد. 💢این گزارش جهت استفادۀ کارشناسان و نهادهای مرتبط آماده شده است و به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان قابل تهیه است. برای تهیۀ این اثر می توانید با شمارۀ ۰۹۱۳۳۳۳۰۰۷۰ و یا مسیرهای ارتباطی دیگر اندیشکده تماس حاصل بفرمایید. 🔗 لینک خبر: http://mersadcss.com/fa/13990222-2/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ اقتصاد صنعت هوایی امارات در جهان کرونا زده 🔹 شرکت‌های هواپیمایی اماراتی از تاریخ ۲۳ مارس یا ۴ فروردین پروازهای خود را به حالت تعلیق در آوردند و ناوگان عظیم پهن‌پیکر این کشور کوچک زمین‌گیر شد. خبر رسیده است که هواپیمایی امارات دوباره پروازهایش را به ۹ مقصد (شیکاگو، فرانکفورت، لندن، مادرید، ملبورن، میلان، پاریس، سیدنی و تورنتو) از تاریخ ۱ خرداد یا ۲۱ می دوباره از سر گرفته است. 🔹به بهانه این خبر و انتشار گزارش عملکرد مالی گروه شرکت‌های هواپیمایی امارات (Emirates Group) در سال مالی ۲۰۱۹ -۲۰۲۰، به وضعیت صنعت هوایی امارات و تاثیرات کرونا بر این صنعت در امارات می‌پردازیم. 🔗 علاقمندان می توانند متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایند: 👉 http://mersadcss.com/fa/product/corona-and-emirates/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📝 گزارشی از نشست تخصصی «تاثیر سیاست های عربستان سعودی بر مناسبات اخوان المسلمین با محور مقاومت» 🔹نشست تاثیر سیاست‌های عربستان در روابط جریان اخوان‌المسلمین با محور مقاومت سال گذشته به میزبانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید و طی آن با تمرکز بر شاخه سوری و در مرتبه بعد، شاخه‌های مصری و فلسطینی اخوان، به نقش‌آفرینی عمیقا مؤثر عربستان در تخریب روابط ما با این جریان پرداخته می‌شود. 📌 متن کامل ارائۀ حمید عظیمی، پژوهشگر اندیشکده مرصاد در این نشست را می توانید اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ امارات در لیبی، تکرار دو راهی یمن 🔹وقتی که امارات توانست دولت منتخب اخوانی در مصر را با مهره خود جایگزین کند و عملا این کشور بزرگ و راهبردی عربی را تحت کنترل خود درآورد، دیگر چیزی جلودار رؤیاهای بلندپروازانه ابوظبی نبود. از آن به بعد می‌شد رد امارات را در تمامی مجادلات و مناقشات منطقه‌ی غرب آسیا و شمال آفریقا مشاهده کرد. اما در لیبی اوضاع آنگونه که اماراتی‌ها می‌خواستند پیش نرفت... 🔗 متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایید: 👉 https://mersadcss.com/fa/product/uaeinlibiya/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📢 پیش نشست گزارش «بررسی تاثیرات حاکمیت حزب عدالت و توسعه بر حیات دینی ترکیه» با ارائه مسعود صدرمحمدی مدیر میز ترکیه اندیشکده مرصاد در محل این اندیشکده برگزار شد. 📝 در این نشست مسعود صدرمحمدی به جنبه های مختلف تاثیراتی که حیات دینی در ترکیه طی حاکمیت قریب به دو دهه حزب عدالت و توسعه از سر گذرانده است، پرداخت. ✳️ ادامه نشست به سوالات و دیدگاه های حضار اختصاص داشت که آقای صدرمحمدی به پرسش های مطرح شده، پاسخ داده و دیدگاه خود را تشریح نمودند. 🔗 متن کامل گزارش این نشست را در لینک زیر مطالعه نمایید: 👉 https://mersadcss.com/fa/13990323/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🚧مومنون بلاحدود در پایان راه؟ 🚧 تنش در روابط امارات و مغرب سبب قطع مهمترین بازوی فرهنگی امارات شد. 🔸در پی تنش میان روابط و ، موسسه وابسته به امارات متحده عربی خبر داد که تمام فعالیت‌هایش در مراکش به حالت تعلیق درآمده است. علت این تعلیق، پیامد‌های تحمیلی شیوع ویروس کرونا و عدم توانایی این موسسه در عمل به تعهدات مالی خود عنوان شده است. اما به گفته‌ی برخی کارشناسان این علل به تنهایی عامل تعلیق شدن این موسسه نبوده است، بلکه علت اصلی را باید در تنش‌ها اخیر در روابط و رباط جستجو کرد. 🔸اختلافات میان امارات و مراکش، ابعاد زیادی دارد که بی‌شک موضوع حصر قطر یکی از مهم‌ترین هاست. در هفته‌های اخیر، پرونده مداخله امارات در لیبی نیز به اختلافات قبلی افزوده شده است. لازم به ذکر است که ابوظبی به مدت یک سال از ارسال سفیر به رباط امتناع ورزید و در پی آن رباط نیز سفیر خود را از ابوظبی بازگرداند. 🔸یک منبع از داخل این موسسه در اعلامیه‌ای که در یک وب سایت مراکشی منتشر شده بود، اعلام کرده است: تعلیق ناگهانی این موسسه هیچ ارتباطی به مسئله پیامدهای اقتصادی کرونا نداشته است و مسئله تعلیق قبل از شیوع ویروس کرونا و از زمان شروع تنش‌ها میان دو کشور به وجود آمده است؛ زیرا که این موسسه هیچگاه سودآور نبوده است، بلکه تمام محصولات این موسسه از کتابها، همایش‌ها و کنفرانس‌ها همگی از بودجه امارات تامین میگردید. 🔸البته دلایل فرهنگی و مذهبی را نیز می‌توان به عنوان علت این اتفاق برشمرد. اصول دینداری و روش فکری رباط مبتنی بر مکتب فکری مالکی است، در حالی که ابوظبی در پی گسترش نگاه متصوفانه است. این موسسه چهار مجله ی مهم (یتفکرون)، (ذوات)، (الباب) و (تاویلیات) را چاپ و منتشر مینمود و ده‌ها روزنامه نگار و محقق مراکشی در آن کار میکردند. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📝 گزارشی از نشست تخصصی «جامعه شناسی توسعه سلفیت در عراق معاصر » 🔹 در این نشست که به همت «گروه جریان‌های فکری جهان اسلام» در «پژوهشکده تاریخ اسلام» برگزار شد، دکتر یاسر قزوینی حائری و دکتر هادی معصومی زارع مسئول میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد درباره ریشه‌ها و زمینه‌های شکل‌گیری گروه‌های سلفی در عراق، تاریخچه فعالیت آنها و آینده این جریان‌ها با توجه به مناسبات قدرت در منطقه سخن گفتند. 📌 متن کامل ارائۀ هادی معصومی زارع، پژوهشگر اندیشکده مرصاد در این نشست را می توانید اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📝 گزارشی از نشست هم‌اندیشی‌ ارتقاء و تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔹تیرماه سال گذشته نشستی با عنوان «هم‌اندیشی ارتقا و تکمیل سند الگو در بخش سیاست خارجی» در سالن جلسات معاونت پژوهش حوزه، و با مشارکت اندیشکدۀ مرصاد برگزار شد. این سلسله نشست ها در پی ابلاغیه‌ی عمومی رهبر معظم انقلاب در تاریخ 22 مهرماه 97، مبنی بر ارتقا و تکمیل سند پایه‌ی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، و به همت مرکز راهبردی حوزه و روحانیت برقرار شده است. 🔹در این نشست جمعی از صاحبنظران حوزوی از جمله دکتر رسول نوروزی حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی، حجت‌الاسلام محسن مهریزی، دکتر سید سعید هاشمی‌نسب، دکتر هادی معصومی زارع و جناب آقای حمید عظیمی، به عنوان ارائه کننده حضور داشتند. 📌 متن مباحثی که آقایان عظیمی و معصومی زارع، دو عضو اندیشکده در این نشست ارائه نموده اند را در لینک زیر بخوانید 👉 https://mersadcss.com/fa/sanadeolgo/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢نشست راهبردی میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد ✳️ با عنوان 🔷 ج.ا.ایران، جنبش های مقاومت و نقش آفرینی سیستمی (تجربه 17 ساله عراق) 👤 با ارائه دکتر هادی معصومی زارع، مدیر روابط خارجی اندیشکده مرصاد 🗓 شنبه 14 تیر ساعت 18 📍 از طریق ویدئو کنفرانس در اسکایپ (لینک گفتگو، روز جلسه در کانال قرار داده می شود) ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢خمس در یمن؛ زمینه های اعتقادی و پیامدهای اجتماعی ✍️ میز یمن 🔹ماه گذشته انتشار اسناد اصلاحیه دولت صنعا به قانون زکات یمن مصوب 1999 بازتاب های زیادی در رسانه های یمنی داشت و موجب واکنش بسیاری از شخصیت های سیاسی و مذهبی این کشور شد. بر اساس این اصلاحیه دولت صنعا محل مصرف زکات رِکاز (منابع حاصل از منابع زیرزمینی و معادن) را باید در شش مورد مشخص مصرف کند که بخش اول و دوم آن به عنوان حق خدا و حق پیامبر اسلام در اختیار دولت و بخش های چهارم، پنجم و ششم آن باید صرف رسیدگی به ایتام، فقرا و درراه ماندگان اعم از بنی هاشم و غیر آن شود. اما بخش اصلی مورد مناقشه در این قانون سومین مورد از موارد مصرف درآمدهای زکات رکاز است که براساس آن یک ششم از این درآمدها باید در اختیار بنی هاشم اعم از فقیر و غنی قرار بگیرد. تا پیش از این اصلاحیه قانون دریافت 20 درصد از درآمدهای منابع زیرزمینی به عنوان زکات رِکاز در قانون زکات یمن وجود داشت ولی محل مصرف این درآمد به دولت واگذار شده بود و قانونگذار در مورد آن سکوت کرده بود. 🔹بیشترین واکنش ها به این اقدام انصارالله را افراد و جریانهای وابسته به حزب اصلاح (اخوان المسلمین یمن) نشان دادند. در حالی که عبدالمجیدالزندانی از شیوخ شناخته شده سلفی و از بنیانگذاران حزب اصلاح در سال 2013 خواهان پرداخت درآمدهای زکات رکاز به بنی هاشم به عنوان حق شرعی آنان شده بود ولی هیئت علمای یمن وابسته به دولت هادی در بیانیه ای با استناد به چند دلیل فقهی این قانون را مغایر با تعالیم اسلام دانست و اقدام انصارالله را اکل مال بالباطل توصیف کرد. همزمان مخالفان سیاسی انصارالله این گروه را به تاسیس یک طبقه اجتماعی جدید و تلاش برای احیای دولت امامت زیدی متهم کرده اند. 👈برای روشن شدن کامل مسئله لازم است بحث رِکاز در منابع فقهی زیدیه و ارتباط آن با مبانی اعتقادی این مذهب بررسی شود. 🔹بر اساس روایت مشهور پیامبر اکرم "وفی الرِکاز خمس" یک پنجم از ارزش هر چیزی که نام رکاز بر آن صدق کند باید در اختیار حاکم اسلامی قرار گیرد تا در موارد مشخص مصرف شود. رِکاز در لغت به معنای گنج و دفینه به کار میرود اما در مورد اصطلاح فقهی آن بین علمای اسلامی اختلاف وجود دارد. برخی مانند ابوحنیفه این اصطلاح را شامل معادن و ذخایر زیرزمینی هم میدانند و برخی دیگر نظیر علمای حنبلی و شافعی از اهل سنت و شوکانی از علمای زیدی معاصر آن را تنها منطبق بر گنج های متعلق به دوران جاهلی میدانند. 🔹با وجود اینکه اهل سنت و زیدیه با تطبیق این روایت بر آیه 41 سوره انفال ( أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ و ... ) محل مصرف درآمدهای رِکاز را متفاوت از مصارف نُه گانه زکات میدانند و معتقدند این درآمدها میتواند در اختیار اغنیا نیز قرار بگیرد ولی انتقادات مطرح شده توسط مخالفان انصارالله نسبت به قانون جدید خمس ناظر به سومین مورد ذکر شده در محل مصارف آن است که بنی هاشم اعم از فقیر و غنی را شامل میشود. البته دلیل اصلی حساسیت این موضوع وجود اصل اصطفاء در عقاید زیدیه هادویه است که در عمل بنی هاشم را به یک طبقه اجتماعی با مزایای ویژه تبدیل میکند. 🔹بر اساس عقاید زیدیه امامت تنها در فرزندان پیامبر اسلام که از نسل امام حسن و امام حسین علیهما السلام باشند امکان پذیر است. این اصل در عقاید زیدیه هادویه دچار توسعه شده است و به عنوان اصل اصطفاء شناخته میشود. بر اساس این اصل فرزندان پیامبر اسلام از نسل حسنین علیهما السلام تا ابد برای هدایت بشر برگزیده شده اند و این مسئله را با استناد به برخی از آیات قرآن و روایات تبیین میکنند. (ر.ک الجوابات المهمه من مسائل الائمه / مجدالدین المویدی) همین مسئله ریشه نگاه زیدیه هادویه به سادات به عنوان یک طبقه اجتماعی ویژه است. 🔹جنبش انصارالله به عنوان یک جنبش اجتماعی با خواستگاه زیدیه هادویه اصل اصطفاء را پذیرفته است و در سند فکری و فرهنگی خود که در سال 2012 و با امضای سید عبدالملک بدرالدین و تعدادی از علمای طراز اول زیدیه هادویه منتشر شد آن را به عنوان یکی از اصول اعتقادی خود مورد تاکید قرار داده است. 🔹هرچند اقدام جنبش انصارالله در تطبیق قوانین مناطق تحت کنترل خود با اصول اعتقادی زیدیه هادویه مسئله ای قابل درک است ولی به نظر میرسد این اقدام به دلیل فشارهای رسانه ای و عدم وجود بستر مناسب اجتماعی برای پذیرش آن تاثیر معکوس در محبوبیت انصارالله و بنی هاشم در یمن بگذارد و به همین دلیل جنبش انصارالله باید با احتیاط بیشتری در این زمینه قدم بردارد. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷