eitaa logo
اندیشکده مرصاد
934 دنبال‌کننده
82 عکس
3 ویدیو
14 فایل
وبگاه: http://mersadcss.com ادمین: @Mers_ad تماس: 02537830553
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 پس از 12 سال مخاصمه؛ ماراتون دیپلماتیک سعودی برای بازگشت اسد 👤 نویسنده: سید هاشم رضوی ✂️ برش هایی از متن 🔹 نکته قابل تامل ماراتون دیپلماتیک سعودی برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب بود که در پایان روز یکشنبه هفته جاری به ثمر رسید و وزرای خارجه این اتحادیه پس از نشستی فوق‌العاده در مقر اتحادیه در قاهره، با بازگرداندن کرسی این عضو موسس اتحادیه پس از ۱۲ سال تعلیق، به دولت دمشق موافقت کرد... 🔹 شبه اجماعی که کشورهایی مانند سعودی، قطر و ترکیه و غرب علیه دمشق ایجاد کرده بوند، برقراری روابط با دولت اسد را پرهزینه کرده بود و مانعی جدی بر سر راه توسعه روابط با سوریه به حساب می آمد. اپیدمی کرونا در سال 2020 فرصت مناسبی را برای امارات بوجود آورد تا با ارائه کمک های بهداشتی به سوریه علاوه بر کمک به سوریه برای مبارزه با کرونا با این اجماع نیز مقابله کند. 🔹 جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در ژوئن 2020 در واکنش به سفر یک هیئت اماراتی به دمشق برای بازگشایی رسمی سفارت ابوظبی در این شهر گفت که سفر هیئت اماراتی به سوریه کمکی به اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت و پایان درگیری های سوریه کمکی نخواهد کرد و امارات می داند ما به شدت مخالف عادی سازی روابط با سوریه هستیم و هرگونه فعالیت اقتصادی در سوریه را با تحریم "سزار" پاسخ خواهیم داد. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 نگاهی متفاوت به کنشگری سیاسی جماعتهای دینی در انتخابات ترکیه 👤 نویسنده: مسعود صدرمحمدی ✂️ برش هایی از متن 🔹جماعت‌های دینی یکی از واقعیت‌های اجتماعی ترکیه است و نمی‌توان نسبت به نقشی که آنها در مهندسی اجتماعی و سیاسی ترکیه معاصر داشته‌اند بی توجه بود. از زمان جنگ سرد پس از آن که جماعت‌ها و طریقت‌های دینی در راستای مبارزه با موج کمونیسم امکان تنفس پیدا کردند تا به امروز یکی از عناصر شکل دهنده به کنش‌های اجتماعی و سیاسی ترکیه بوده‌اند و سیاسیون نیز با توجه به همین واقعیت در برهه‌های مختلف تاریخی تلاش کرده‌اند از بدنه اجتماعی و کاریزمای مشروعیت بخش این جریانات به نفع خود بهره ببرند. 🔹 اگرچه جماعت‌های دینی – همچنان که اشاره شد- در دهه‌های گذشته نقشی کلیدی و حیاتی در زیست اجتماعی ترکیه داشتند اما در سال‌های اخیر، زمان علیه مرجعیت اجتماعی آنان در حال پیشرفت است. با گذشت زمان این تشکل‌ها مرجعیت پیشین خود را از دست می‌دهند و اعتبار و مکانت اجتماعی سابقشان در رهبری گروه‌های اجتماعی و جهت دهی به فعالیت‌های فکری و مدنی آنها رو به کاهش است. 🔹 اما از سوی دیگر نوع رفتار اردوغان در چند سال اخیر در قبال جریانات دینی مخالف خود نشانگر یک حقیقت دیگر نیز است و آن هم این که اردوغان در قبال کسانی که با صبغه دینی به مخالفت با او برخیزند رحمی نخواهد داشت. او از تحقیر و تنبیه آنها هم برای منفعل کردنشان و هم برای درس عبرت بودن برای دیگران چشم‌پوشی نمی‌کند و نشان داده است که در این مساله جدی است. 🔗 متن کامل این یادداشت به زبان فارسی را اینجا بخوانید. 🔗 ترجمه این یادداشت به زبان عربی را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 عادی‌سازی عادی نمی‌شود؛ حمله به صهیونیست‌ها در کنیسه‌ای در تونس 👤 نویسنده: احمد معصوم زاده ✂️برش هایی از متن 🔹 کنیسه الغريبه در جزيره جربه واقع در جنوب شرقی پایتخت تونس، با قدمتی نزدیک به 2500 سال، قدیمی‌ترین کنیسه در آفریقا است و یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های تورات در جهان در آن نگهداری می‌شود. این کنیسه یکی از مقاصد اصلی سفرهای مذهبی یهودیان به ویژه یهودی‌های ساکن تونس است که هرساله در ماه مه (۳۳ روز پس از عید فصح) به این مکان روی آورده و مناسکی مذهبی به جای می‌آورند. 🔹در تونس گرچه پروژه عادی‌سازی به دلایل گوناگون، از جمله نقش مهم اسلام‌گرایان در سیاست این کشور، نتوانسته چندان بروز و ظهور یابد، اما صهیونیست‌ها توانسته‌اند با همان شعارهای تسامح و تعایش و از دریچه حرکت‌های فرهنگی، ورزشی و اقتصادی گام‌هایی را برای پیشبرد این پروژه بردارند. 🔹عملیات اخیر ضد صهیونیست‌ها در تونس، بی‌شک یکی از بلندترین صداها در اعتراض به عادی‌سازی با رژیم اشغالگر بوده است. به همین خاطر دولت‌مردان تونس و صهیونیست‌ها در این چند روز تمام تلاش خود را کردند تا صدای این اعتراض سرمایه‌گذاری‌های آنها برای عادی‌سازی در تونس را بر باد ندهد. آنها تمام سعی خود را در این چند روز کردند تا با ارائه روایتی «عادی» از این عملیات، از پوشش رسانه‌ای آن در قالب یک حرکت اعتراضی علیه صهیونیست‌ها جلوگیری کنند. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 نقد مشهورات: آیا تعاونی برخاسته از اندیشۀ چپ است؟ 👤 نویسنده: امین محمدی ✂️برش هایی از متن: 🔹نزدیک به دو هفته از شبه‌مناظره -یا به سخن دقیق‌تر مجادلۀ- موسی غنی‌نژاد و مسعود درخشان می‌گذرد و گزاره‌های بسیاری بین طرفین ردوبدل شد. 🔹ادعای اصلی غنی‌نژاد در مجادلۀ اخیر این بود که اقتصاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران متأثر از فضای چپ نوشته شده است و از جمله نشانۀ آن بخش تعاونی است که اساساً زائیدۀ اندیشۀ چپ است. 🔹تعاونی را نمی‌توان کاملاً متعلق به اندیشۀ چپ دانست چراکه تعاونی‌های ارتدکس کاملاً همسو با اهداف و ساختارهای نظام بازار آزاد هستند و هر کس به سایت اتحادیۀ بین‌المللی تعاونی (ICA) رجوع کند، گسترۀ تعاونی‌ها در کشورهای سرمایه‌داری را می‌بیند. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣عربستان حذف امارات از پرونده یمن را کلید زده است 👤 ایمان محمدی ✂️برش هایی از متن 🔹در حالی که شاهد گسترش دامنه اختلاف میان ابوظبی و ریاض در پرونده‎های متعدد فی مابین هستیم، یمن نیز از این دایره مستثنی نبوده و تحرکات امارات و عربستان برای توسعه و تثبیت نفوذ در مناطق تحت کنترل ائتلاف در یمن هر روز شاهد تحولات جدیدی است. 🔹عربستان با حمایت از شورای قبایل حضرموت و همچنین تشکیل و اعزام نیروهای جدید موسوم به الدرع الوطن توانست اعتراضات وابسته به نیروهای انتقالی موسوم به هبة الحضرمی را خاموش و نیروهای نظامی وابسته به امارات را به مواضع ابتدایی در سواحل استان حضرموت بازگرداند. 🔹 مجلس انتقالی وابسته به ابوظبی با برگزاری اجتماع بزرگ مشورتی از 4 تا 7 می 2023 با حمایت مالی و لجستیکی کامل ابوظبی سعی داشت با دعوت از احزاب، شیوخ قبایل، کنشگران و فعالان جنوبی خود را به عنوان نماینده جنوب یمن در مذاکرات پیش روی یمنی-یمنی برای آینده سیاسی یمن مطرح کند. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 نشست علمی با موضوع «نیروهای اجتماعی در عربستان پساتوافق» 👤 ارائه دهنده: حمید عظیمی مدیر اندیشکده مرصاد 📆 چهارشنبه ۱۴۰۲/۳/۳ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ 📍 تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ساختمان شماره ۱۴ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣ملی گوروش در سیاست روز ترکیه؛ یک سنت و چهار جریان 👤 مسعود صدر محمدی ✂️برش هایی از متن 🔹جریان ملی گوروش به رهبری مرحوم پروفسور نجم الدین اربکان که از ابتدای دهه ۷۰ میلادی به عنوان یک راه سوم میان جریان چپ و راست شکل گرفت، در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ تبدیل به یکی از اصلی‌ترین قدرت‌های حاضر در میدان سیاسی ترکیه شد. توجه به تطورات فکری این جریان نشان می‌دهد که برخلاف دو جریان دیگر فکری – سیاسی از تطورات ایدئولوژیک بسیار کمی برخوردار بوده و توانست ضمن ثبات فکری که آن را باید از برکات بلوغ ذهنی و فکری اربکان دانست، با عملکرد بسیار موفق در حوزه سیاسی، توده هوادار قابل توجهی برای خود به دست آورد. 🔹در حالی که جریان ملی گوروش در قالب حزب سعادت در حال تشدید مقابله خود و بازسازی بدنه مردمی به نفع خود بود مرگ مرحوم اربکان در سال ۲۰۱۱ ضربه کاری و سنگینی بر حزب و کلیت جریان وارد کرده و باعث شد تا کسان دیگری نیز به سوی حزب عدالت و توسعه جذب شوند و جریان ملی گوروش رفته رفته محروم از یک سیمای کاریزماتیک و جذاب برای توده‌های معتمد خود باشد. 🔹 جریان ملی گوروش در داخل مجلس ترکیه با دو طیف نماینده حضور خواهد داشت: نمایندگانی از حزب عدالت و توسعه و باردیگر رفاه که بلوک جمهور را نمایندگی خواهند کرد و نمایندگانی از حزب سعادت (و نیز آینده و دوا که برخی‌شان دارای گذشته ملی گوروشی هستند) که در بلوک ملت نماینده مخالفان خواهند بود. اینکه یک گفتمان فکری در قامت احزاب مختلف و مخالف با هم در یک پارلمان حاضر می‌شود تجربه‌ای جدی و جدید است که باید منتظر تبعات آن بر این گفتمان هم از منظر فکری و هم از جنبه سیاسی بود. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🌺 پژوهشکده مطالعات پیشرفته خاورمیانه 🔆 گروه مطالعات خلیج فارس و کشورهای همجوار برگزار می کند ؛ ❇️ ارایه و مباحثه تخصصی با موضوع ؛ مصالحه ایران و عربستان و آینده معادله یمن 🍀 با حضور ؛ ✅ دکتر لوکا نولا / پژوهشگر مسایل خاورمیانه در موسسه ACLED ( Armed Conflict Location & Event Data Project ) ✅ دکتر احمد الشامی / پژوهشگر مسایل خاورمیانه ✅ دکتر عبدالرحمن راجح / رییس انجمن دوستی ایران - یمن ✅ آقای احمد حاجی صادقیان / مدیر میز یمن اندیشکده مرصاد ✅ مدیر نشست ؛ دکتر سید حمزه صفوی / دانشگاه تهران ⏰ زمان ؛ سه شنبه نهم خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ تا ۱۹ 🏛️ مکان ؛ تهران ، بلوار کشاورز ، خ نادری ، پلاک هشت ، مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه
📣 «بررسی جایگاه امارات متحده عربی در پروژه حمایت از تصوف در خاورمیانه پس از یازده سپتامبر (2001-2020)» 👤 وحید اخوت، حمید عظیمی 🔹 چکیده وضعیت جبهه‌بندی جریانات اجتماعی جهان اسلام با رویداد 11 سپتامبر وارد مرحله‌ی جدیدی شد. به موازات رشد ستیزه‌جویی علیه غرب در میان طیف سلفی، سیاست‌گذاران غربی به دنبال طرحی برای مهار زدن بر این جریان بودند؛ جریانی که خود در ریشه دواندن آن در سراسر منطقه دست داشتند. در این چهارچوب، عامل دین، در کنار سایر عوامل تأثیر گذار بر قدرت باید به دقت مورد مطالعه قرار می‌گرفت و متناسب با اقتضائات و شرایط منطقه، تدبیر می‌شد. برآیند طرحواره‌ای که سیاست‌گذاران غربی پس از حادثه یازده سپتامبر در سطح عمومی مطرح کردند، آن بود که باید با جریان‌های صوفی جهان اسلام اتحادی راهبردی برقرار کرد تا آنها عقیده جدایی دین از سیاست را در جوامع اسلامی گسترش دهند. در مرحله عمل، زمینه‌ی گسترده‌ای برای بارگزاری این سیاست در کشورهای حاشیه خلیج فارس یافت نمی‌شد، اما امارات متحده‌ی عربی از چند جهت آماده‌ی نقش‌پذیری در اجرایی کردن این پروژه بود. در این مقاله سعی داریم با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و وب‌محور در چهارچوب نظریه قدرت مولد، با برشمردن عواملی که سبب شد امارات متحده‌ی عربی بازیگر میدانی سیاست غربی گسترش تصوف شود، به بررسی پیوند این کشور ثروتمند و کوچک حاشیه جنوبی خلیج فارس با پروژه احیای تصوف در سه دوره: 1- تدارک 2- تقابل 3- تثبیت بپردازیم و تحلیلی از از چرایی فراز و فرودهای آن ارائه دهیم. 🔗 متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 در فردای انتخابات چه چیزی در انتظار ترکیه است؟ 👤 مسعود صدرمحمدی 🔹همچنان که انتظار می‌رفت رجب طیب اردوغان برای یک دوره پنج ساله دیگر ریاست جمهوری ترکیه را بر عهده گرفت. با در نظر داشتن این که مجلس نیز با اکثریت نسبی به نفع ائتلاف او است و احزاب مخالف امکان مانع‌تراشی و نظارت جدی و موثر بر دولت را به دلیل نداشتن اکثریت نخواهند داشت. 🔹اصلی‌ترین موضوع هفته‌های آینده در جناح قدرت مساله کابینه جدید دولت خواهد بود. اعضای جدید کابینه نقشی مهم در سیاست‌های نوین دولت ترکیه خواهد داشت و سطح وزرا نشان‌دهنده نوع کنش‌گری دولت در ارتباط میان حوزه‌های وزرات و نهاد ریاست جمهوری خواهد بود. 🔹شایعات موجود در آنکارا حکایت از آن دارد که ابراهیم کالین که سخنگوی ریاست جمهوری است اصلی‌ترین گزینه جانشین مولود چاووش‌اوغلو برای مقام وزارت خارجه است. فخرالدین آلتون، رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری نیز از جمله کسانی است که به احتمال بسیار قوی در قامت وزیر در کابینه حضور خواهد داشت. 🔗 متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 پایان سرگیجه؛ تحلیلی در باب روند واگرایی و همگرایی غرب و عربستان سعودی در پرونده یمن در یک سال اخیر 👤 احمد حاجی صادقیان ✂️برش هایی از متن 🔹 آنچه که بین عربستان و یمن اتفاق افتاد حاصل مذاکراتی دو طرفه بود که خارج از تمام تلاش های سازمان ملل و کشورهای غربی در طول هشت سال گذشته به نتیجه رسید و علیرغم عدم حصول نتیجه ملموس اقتصادی، توانست یک آتش بس پایدار را برای مردم یمن به ارمغان بیاورد. به نتیجه رساندن این پرونده در کنار توافق از سرگیری روابط بین ایران و عربستان که با وساطت چین به نتیجه رسید خبر خوبی برای آمریکایی ها نبود. 🔹 آمریکایی ها در ابتدا از توافق بین عربستان و یمن استقبال کردند. البته زمان زیادی نیاز نبود تا آمریکایی ها نظر واقعی خود در مورد توافق ریاض – صنعا را علنی کنند. لندرکینگ نماینده ویژه آمریکا در پرونده یمن اخیرا به وضوح از توقع وی برای شکست های متعدد تلاش های اخیر برای رسیدن به صلح در پرونده یمن سخن گفته است. وی تاکید می کند " من انتظار ندارم - و نباید توقع داشت- یک راه حل پایدار برای درگیری تقریباً هشت ساله یمن یک شبه اتفاق بیفتد. یک روند سیاسی زمان می برد و احتمالاً با شکست های متعددی مواجه خواهد شد" 🔹 راهبرد اصلی واشنگتن برای ممانعت از افزایش توان مقاومت در یمن همکاری با سعودی ها برای تثبیت چرخه ناآرامی های داخلی و همزمان قطع ارتباط لجستیک بین انصارالله و ایران به عنوان مهمترین حامی دولت نجات ملی یمن در جهان است. آمریکایی ها همزمان با همراهی با طرح سعودی ها برای تثبیت چرخه بحران داخلی در این کشور مسیر اتهام زنی به ایران را باز کرده و سعی دارند با دادن آدرس غلط تهران را به عنوان عامل عدم پیشرفت مسیر صلح در یمن معرفی کند. 🔗 متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 شاه ترکان فارغ است از حال ما کو رستمی؟ در دام و دانۀ جمهوریت ترکی برای هویت ایرانی 👤 حمید عظیمی ✂️برش هایی از متن 🔹پرشور اما بی‌خشونت، پیشبینی‌گریز اما قاعده‌مند، اصیل اما متنوع، با چنین مکانیسم انتخاباتی زنده و پرحرارتی، جمهوری همسایه باز چشمان ایرانیان را به خود خیره کرده است. بعد از چندین تجربۀ تلخ در انتخابات و اغتشاشات، چرا تهران به چشم تمجید نظاره‌گر ترکان نباشد؛ خاصه وقتی که رقبای ترک باز توانسته‌اند ارادۀ خود را با سلاح ارزان صندوق به غرب تحمیل کنند؟ 🔹ایران و ترکیۀ مدرن میراث سنگینی از این گذشتۀ متمایز به دوش می‌کشند و همین گذشته در عصر مدرن خود را بازتولید می‌کند. شاید به همین دلیل است که سیاست مدرن در ایران با حرکت انقلابی مشروطه و در ترکیه با حرکت اصلاحی تنظیمات آغاز گردید. اگر کنسرسیوم دارسی در 1901 نخستین چاه نفت خاورمیانه را در مسجدسلیمان بنا نمی‌نهاد، بعید بود وضع نهاد دولت مدرن برای پارسیان دری با پارسیان اردو و پشتو تفاوتی می‌داشت. 🔹 نظام ریاستی متکی بر دموکراسی حزبی، هرقدر که مسحورکننده و الهام‌بخش، هرگز نمی‌تواند بافت اجتماعی پرتکاپوی ایران را پیوندی پایدار دهد. این موضوع حتی بدون استدلال به دشمنی‌های خارجی و واگرایی‌های قومیتی نیز صادق است. اگر جمهوریت از 1923 و دموکراتیک شدن آن از 2001 توانست تعادل سیاسی را در ترکیه برقرار کند، به دلیل کمرنگ بودن تمایزات اجتماعی و همچنین قدرت پایین دولت در توزیع رانت بوده است. 🔗 متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣کابینه جدید اردوغان و پیام‌های سیاسی آن 👤 مسعود صدر محمدی ✂️برش هایی از متن 🔹 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اردوغان غیرقابل پیش‌بینی بودن تحرکات سیاسی اوست. او در مواقع ضعف دقیقا زمانی که بسیاری انتظار عقب‌نشینی دارند دست به حمله سیاسی می‌زند و زمانی که دست برتر را دارد دقیقا زمانی که رقبا انتظار یک حمله جدی از او را دارند و خود را برای یک ضدحمله علیه او آماده کرده‌اند او دست به یک عقب‌نشینی می‌زند. 🔹 از جمله افرادی که انتصاب او به مقام وزارت در کابینه جدید خبرساز شده و حتی پیش از انتخابات از احتمال آمدن او به مقام وزارت اقتصاد به عنوان یک امتیاز برای دولت آینده اردوغان یاد می‌شد محمد شیمشک است. شیمشک که خود یک بروکر تجاری در بازارهای بین‌المللی است و شهروندی بریتانیا را نیز دارد بیشتر با رفتار علمی، شخصیت مستقل و تجربه و اعتبار خود در بازارها بین‌المللی شناخته می‌شود. 🔹حضور فیدان در مقام وزارت خارجه را باید به معنای تاکید اردوغان بر روند دوباره کاهش تنش‌ها و شروع روابط منطقه‌ای بدون تنش با همسایگان ارزیابی کرد. فیدان در دوره حضور در سازمان امنیت اصلی‌ترین نقش را در مساله سوریه، عراق، لیبی، مصر و فلسطین ایفا کرد و روابط نزدیکی با ایران و روسیه دارد. 🔗 متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 نیروهای اجتماعی در عربستان پساتوافق 🔹 متن نشست "نیروهای اجتماعی در عربستان پساتوافق" منتشر شد. در این نشست که به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شد، حمید عظیمی به ارائه ای از آخرین تحولات و یافته های اندیشکده در این موضوع پرداخت. مدیر اندیشکده مرصاد در بخش نخست بحث خود با تقسیم نیروهای اجتماعی به سه بخش لیبرال، وهابی و اخوانی، وضعیت و تقسیمات درونی هریک از این جریان ها را در دورۀ بن‌سلمان مورد بررسی قرار داد. 🔹 بخش دوم این ارائه، مروری بود بر خروجی جدیدترین پروژۀ اندیشکده برای تحلیل شبکه های اجتماعی سعودی. این محصول تصویری از تحلیل ارتباطات حدود 800هزار اکانت سعودی ارائه می کند که عمدتا در طیف داخلی-درونگرای منتقدان دولت به شمار می آیند. این طیف توسط الگوریتمهایی به چند بخش «جماعتی»، «آکادمیک» و «تنویری» تقسیم شده است که با توقعات کارشناسی ما از این شبکه سازگار است. 🔹در پایان این نشست با لحاظ وضعیت شبکه ها و جریانهای مورد مطالعه و تحولات جاری در مناسبات عربستان سعودی در سطح جهانی و منطقه ای، مجموعه ای از توصیه ها ارائه گردید. 🔗 متن کامل این ارائه را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷
📣 قطر، ترکیه و معارضه سوری در مسیر عادی‌سازی با دمشق 👤 سیدهاشم رضوی ✂️برش هایی از متن 🔹پس از اعلام مخالفت قطر با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و انتشار اخبار ضد و نقیضی پیرامون حضور یا ترک محل نشست سران اتحادیه از سوی تمیم بن حمد، امیر قطر در هنگام سخنرانی بشار اسد، خبر تحویل یک معارض برجسته حکومت دمشق از سوی قطر و با هماهنگی ترکیه، برای ناظران غیر منتظره بود. 🔹به روایت رسانه‌های معارضین سوری، الدغیم پس از سفر به عربستان و سپس امارات از سلب تابعیت ترکیه‌ای خود آگاه می‌شود و علیرغم تلاش برای فرار به برزیل و اخذ پناهندگی این کشور در فرودگاه دیپورت شده و مجبور به بازگشت به ترکیه می‌شود. در فرودگاه ترکیه درخواست وی برای سفر به شهر اعزاز در شمال سوریه که در کنترل مخالفین دولت سوریه است با مخالفت ترکیه روبرو می‌شود. 🔹 هرچند به نظر می‌رسد رفتار دوحه در تحویل ماهر الدغیم به دمشق در اتخاذ این تصمیم از سوی معارضین سوری بی‌تاثیر نبوده اما موارد دیگری همچون انسداد میدانی جبهه‌ها، دست کشیدن بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس از حمایت معارضین و در نهایت توافق تهران-ریاض، اختلافات شدید میان معارضین و ناتوانی از ایجاد تغییر در موازنه داخلی قوا، نیز سهم بسزایی در قبول واقعیت موجود از سوی این گروه دارد. 🔗 متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 جنگ یمن و گذار از رویارویی نظامی به نبرد اقتصادی توسط انصارالله 👤نویسنده: ایمان محمدی ✂️برش هایی از متن 🔹 با حصول آتش بس از آوریل ۲۰۲۲، تقریبا در تمام جبهه‌های نظامی میان انصارالله و نیروهای مقابل تحت فرمان ائتلاف به رهبری عربستان شاهد آرامش بوده‌ایم؛ اما با رکود میدان‌های نظامی، انصارالله خطوط نبرد جدیدی را در میدان‌های اقتصادی باز کرد. فعال شدن جبهه‌های جدید این نبرد در ماه‌های گذشته از طرف انصارالله که با عدم همراهی اقتصادی شورای انتقالی جنوب با دولت مورد حمایت ریاض در یمن هم زمان شده است. 🔹 در میان فشارهای اقتصادی انصارالله که آثار آن را می‌توان در شروع مجدد ریزش ارزش ریال یمن در مناطق تحت کنترل دولت مورد حمایت ریاض، تعویق یا عدم پرداخت کامل حقوق‌ها، عدم توان تامین سوخت مورد نیاز برای نیروگاه‌های برق جنوب به‌ویژه عدن و قطعی برق در مناطق تحت کنترل ائتلاف تا ۱۸ ساعت در روز و درخواست مقامات دولت عدن از ریاض و ابوظبی برای کمک‌های مالی تعهد داده شده، دید؛ مجلس انتقالی جنوب نیز به نیروهای خود اعلام کرد که از همکاری مالی با بانک مرکزی عدن خودداری کنند. 🔹 عدم پرداخت درآمدهای مالی استانداری‌های جنوبی به‌ویژه عدن و شبوه به بانک مرکزی تحت کنترل دولت مورد حمایت ریاض، همزمان با جنگ اقتصادی همه جانبه انصارالله، دولت عدن به نخست وزیری معین عبدالملک را که در بحرانی‌ترین وضعیت مالی خود نسبت به سال‌های گذشته قرار دارد، مستعد فروپاشی کرده است. 🔗 متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🎙 قیس الطل رئیس اداره ارشاد صنعا در مصاحبه اختصاصی با میز یمن اندیشکده مرصاد " در دوره های تابستانی به دنبال تربیت نسلی قرآنی هستیم که با دشمنان امت اسلامی مقابله کرده و بزرگی امت را به آن بازگرداند" 🔗 متن کامل مصاحبه میز یمن اندیشکه مرصاد با رئیس اداره ارشاد صنعا در مورد دوره های تابستانی انصارالله به زبان عربی را اینجا بخوانید. 🔗 ترجمه مصاحبه میز یمن اندیشکه مرصاد با رئیس اداره ارشاد صنعا در مورد دوره های تابستانی انصارالله به زبان فارسی را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 تمرکز بر حاشیه؛ سرمایه‌گذاری حزب حاکم هند بر مسلمانان «پس‌مانده» و «اقلیت» 👤نویسنده: حامد دهقانی ✂️برش هایی از متن 🔹 در حالی که سفر هفته پیش نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، به آمریکا با اعتراض شخصیت‌ها و گروه‌های مسلمان آمریکایی روبه‌رو شد، اعلام موضع برخی از شخصیت‌های مسلمان هندی در حمایت از مودی، صدای اعتراض مسلمانان علیه این سفر و سیاست‌های سرکوب مذهبی حزب حاکم هند را کم‌رمق ساخت. 🔹 خوب است بدانیم که مسلمانان «پس‌مانده» هویت جدیدی است که مسلمانان دو کاست پایین جامعه هند، یعنی ارذل‌ها و اجلف‌ها را که در مجموع حدود ۸۰ درصد از مسلمانان این کشور را دربرمی‌گیرد، نمایندگی می‌کند. از این رو این اظهار نظر عاطف رشید در رسانه‌هایی همچون فاکس نیوز (جمهوری‌خواه) به گونه‌ای بازتاب یافت که نماینده دیدگاه اکثریت غالب مسلمانان هند می‌نمود. 🔹 حزب حاکم بهاراتیا جاناتا، سیاست قابل توجهی را در قبال مسلمانان پس‌مانده در پیش گرفته است. این حزب کاملاً بر مسئله طبقه‌بندی اجتماعی در میان مسلمانان تمرکز کرده تا وضعیت اسفبار پس‌مانده‌ها را برجسته کند. این در حالی است که مسلمانان پس‌مانده همواره بیشترین آسیب‌ها را از فشارهای حزب حاکم و هواداران آن متحمل شده‌اند. 🔗 متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💠 بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با همکاری «اندیشکده مرصاد» برگزار می‌کند: 🔰 دوره تخصصی مطالعه و بررسی عربستان سعودی 🇸🇦 « یادبود سردار شهید حسن‌ایرلو» 📡 برگزاری به صورت مجازی 🚩 ویژه دانشجویان، پژوهشگران و فعالین حوزه بین‌الملل «خواهران و برادران» ✅ با ارائه گواهی به برگزیدگان 📆 زمان: ۱۸ تا ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۲ 👨‍🏫 اساتيد دوره: ١. استاد حمزه رحیم‌صفوی ٢. استاد داریوش درویشی ٣. استاد سیدهاشم رضوی ۴. استاد امین محمدی ۵. استاد حامد دهقانی 💳 هزینه ثبت‌نام: ۱۰۰ هزار تومان «تخفیف ویژه برای ثبت نام گروهی، دانشجویان و طلاب بسیجی و دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه‌السلام» 🖊 پیوند ثبت‌نام: 📋 https://formafzar.com/form/saudi 📲 جهت کسب اطلاعات بیشتر و بهره‌مندی از تخفیفات، با شناسه https://ble.ir/nasiri_2 و یا شماره 09333480567 در پیام‌رسان بله ارتباط حاصل فرمایید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 نسل‌کشی مسلمانان اروپا؛ حقیقت تاریخی و پروژه فکری مغفول 👤نویسنده: مسعود صدرمحمدی ✂️برش هایی از متن 🔹مساله کشتار، قتل عام، نسل‌کشی، پاکسازی قومی و هر عنوانی از این دست به رغم تفاوت‌های حقوقی‌ای که دارند یکی از مسائل قابل توجه و کلیدی در تاریخ صد سال اخیر جهان است. این وقایع به موازات جنبه‌های انسانی آن همواره پس‌زمینه‌ها و عواقب سیاسی و حقوقی متعاقبی را به همراه داشته است که این عواقب اصل مساله کشتار را تحت‌الشعاع خود قرار داده و یا حتی مشروعیت‌بخش به کشتارهای جدید شده است. برآمدن رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین یکی از عالی‌ترین نمونه‌های استفاده‌های سیاسی و حقوقی از یک کشتار است که با گفتمان‌سازی و تولید فکری مبتنی بر یک واقعه تاریخی – فارغ از کم و کیف آن – امکان پیشبرد یک پروژه سیاسی در جهان خارج را فراهم کرده است. 🔹این روزها همزمان با سالگرد قتل عام سربرنیتسا و آغاز رویداد «مارش میرا» بار دیگر مساله قتل عام مسلمانان بوسنی اگرچه در حدی محدود اما مورد توجه بخشی از جامعه قرار گرفته است. اما همچنان بسیاری از افراد از اینکه هزاران فرد فقط به جرم مسلمان بودن از سوی هم‌نژادان خود و در مقابل چشمان ناظران بین‌المللی و سربازان سازمان ملل مورد قتل عام قرار گرفته و زنان آنها با هدف اختلاط میاه و از میان بردن نسل مسلمانان به عنوان یک شیوه جنگی مورد تجاوز قرار گرفته باشند، استبعاد دارند. بگذریم از اینکه اساسا بسیاری از افراد چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان اساسا خبری از این حادثه ندارند و به رغم اینکه هنوز هزاران شاهد زنده، هم از سوی مظلوم حادثه و هم ظالم آن وجود دارند تلاش چندانی را برای شناساندن و متعین ساختن آن شاهد نیستیم. 🔹توجه به این تجربه تاریخی نشان‌دهنده این حقیقت است که علاوه بر نسیان فراگیر در مورد این کشتارها، عدم وجود پروژه فکری – سیاسی از سوی مسلمانان برای پیگیری این وقایع تاریخی و استفاده از آنها به عنوان دستمایه یک کنشگری اصلی‌ترین نقیصه بوده است. در حالی که ارامنه و یهودیان با تکیه بر حوادث تاریخی امکان تحقق پروژه‌های سیاسی و گفتمانی خود را پیدا کردند، مسلمانان با وجود آنکه تجربه‌ای ۲۰۰ ساله از قربانی‌شدن و نسل‌کشی داشته‌اند، ناتوان از ایجاد گفتمان فکری و سیاسی مبتنی بر این مظالم بوده‌اند. در این میان کم‌کاری روشنفکران مسلمان را می‌توان اصلی‌ترین علت این وضعیت دانست. 🔗 متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 معمای میلیشیا در معماری مقاومت 👤نویسنده: حمید عظیمی ✂️برش هایی از متن 🔹 مسئلۀ میلیشیا بی‌تعارف، اصلی‌ترین المان در تصویر رابطۀ ما با جهان خارج است. ما تنها دولتی نیستیم که برنامۀ هسته‌ای یا موشکی دارد، اما بدون تردید الگویی منفرد در بسط نفوذ از طریق سازمان‌های مسلح فرودولتی به شمار می‌آییم. واگنر روسی یا «سادات» ترک، به عنوان شرکت‌های پیمانکاری نظامی، بیشتر اقتباسی از «بلک واتر» امریکایی هستند تا سازمان‌های مسلح دائر در شبکۀ مقاومت. 🔹 سازمان‌های مسلح اگر به دنبال انتفاع مالی در برابر کاستن از بار بودجۀ دفاعی نباشند، به طور مضاعفی مورد حساسیت و بدگمانی دولت‌ها واقع خواهند شد. خارج از چهارچوب انتفاعی، اگر قدرت برای قدرت دنبال نشود تنها هویت می‌تواند انگیزۀ آن را توضیح دهد. دولت‌های مدرن گرچه فی‌الجمله تسلیم مزیت ثروت خصوصی بر ثروت عمومی شده‌اند اما همچنان در برابر توسعه‌خواهی خرده‌هویت‌ها در برابر هویت ملی جانانه مقاومت می‌کنند. منشأ این مقاومت بیش از آنکه به نیروهای بومی و ملی‌گرا بازگردد، در سازوکار مشروعیت بین‌المللی و امتناع دولت‌های قدرتمند از شناسایی رسمی هر سازمان قدرتی خارج از الگوی دولت مدرن نهفته است. 🔹 تلاش ما برای ترکیب میان ماده و پادماده دولت و نهضت، علت طبیعی خشم پادانقلابی علیه ما از بغداد تا بیروت است. مسئله نه در ذات دولت است و نه آن‌قدر در جوهرۀ نهضت؛ بلکه در تلاش دولت است برای خلق نهضت، یا تلاش نهضت‌ها برای حلول در کالبد دولت. همان‌طور که پست‌مدرنیسم غربی با رخنۀ سرمایه در نظم وستفالیایی به دنبال خلق جهان جدید است، تمدن نوین اسلامی نیز برای متولد شدن راهی جز خرق نظم سایس‌-پیکو با سلاح هویت ندارد. 🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 جماعت صوفی «منزل» در ترکیه؛ خاستگاه، ساختار و رابطه با سیاست 👤نویسنده: مسعود صدرمحمدی ✂️برش هایی از متن 🔹 با مرگ شیخ عبدالباقی ارول، رهبر جماعت منزل در ترکیه بار دیگر موضوع رابطه طریقت‌ها و دولت و نیز میزان نفوذ طریقت‌ها تبدیل به موضوع روز در ترکیه شد. بلافاصله پس از مرگ شیخ ارول ۷۴ ساله رئیس جمهور و تعدادی از وزرای دولت در حسابت‌های رسمی خود در شبکه‌های مجازی اعلام تسلیت کردند. اردوغان در پیام خود با اشاره به اینکه سید عبدالباقی الحسینی حیات خود را در راه علم و عرفان و خدمت به اسلام سپری کرد ضمن مسئلت رحمت الهی برای او به خانواده و پیروان او طلب صبر و اجر کرد. 🔹«جماعت منزل» یا «منزلجی‌ها» در شمار پرعضوترین جماعت‌های نقشبندی خالدی است که نام خود را از روستای منزل در منطقه جنوب شرق ترکیه دارد. بنیانگذار این جماعت محمدرشید ارول است که در دوران اقامت خود در روستای منزل مشغول فعالیت تبلیغی شده و در میان جماعت مشهور به دارا بودن نفسی رحمانی برای ترک اعتیاد به الکل بوده است. و که در سال ۱۹۶۸ اذن خلافت از شیوخ نقشبندیه را دریافت کرده بود، از سال ۱۹۷۲ با شروع به فعالیت تبلیغی – ارشادی در این روستا جماعتی را بر اساس تعالیم سنتی سنی – صوفی تشکیل می‌دهد و با گذر زمان دایره فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهد. 🔹نکته قابل توجه در مورد این جریان این است که جماعت بر خلاف سایر جماعات دینی که عموما استانبول‌محور عمل می‌کنند بیشتر آناتولی‌محور است و بخش قابل توجه توان او در منطقه داخلی آناتولی است. از تحولات قابل توجهی که در دوران اقامت ارول در آنکارا در خصوص ترکیب جماعت ایجاد شد این بود که بخش قابل توجهی از بدنه جریان راست ملی‌گرای ترکی با عنوان «اولکوجولر» که در واقع تشکل‌های جوانان حزب حرکت ملی بودند به این جماعت گرایش پیدا کردند. 🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📌فراخوان با نام خدا و عرض سلام اندیشکده مرصاد به منظور تکمیل کادر میز خلیج فارس از عموم علاقه‌مندان دعوت به همکاری می‌نماید. 🔻 شرایط عمومی: 👈 سابقه فعالیت مطالعاتی در مسائل حوزه خلیج فارس به‌ویژه عربستان سعودی 👈 علاقمند به مطالعات منطقه‌ای، به‌ویژه مسائل کشور عربستان 👈 امکان همکاری بلندمدت 👈 تسلط به زبان عربی و انگلیسی در حد فهم متون 👈 تحصیلات حوزوی یا دانشگاهی در حوزۀ علوم و معارف اسلامی 👈 ترجیحا ساکن شهر مقدس قم یا امکان حضور حداقل یکبار در هفته علاقمندان جهت مصاحبه و امکان‌سنجی همکاری، درخواست خود را با تکمیل فرم ثبت نام در اینجا یا ارسال رزومه به آیدی @p_gulf2023 در پیام‌رسان‌های تلگرام یا ایتا یا بله اعلام فرمایند. 🔹اندیشکده مرصاد ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 بهشت عدن؛ تحلیلی در باب الگوی انصارالله در شبکه نهضت‌های مقاومت 👤نویسنده: احمد حاجی صادقیان ✂️برش هایی از متن 🔹در حالی که انصارالله تا سال ۲۰۱۴ و بخصوص در زمان فتح صنعا الگویی شبیه الگوی حزب الله لبنان را دنبال می‌کرد پس از انقلاب سال ۲۰۱۴ مسیر دیگری را در پیش گرفت که رفتار و جایگاه این گروه در شبکه مقاومت را تغییر داد. 🔹 هم‌پیمانی انصارالله با علی عبدالله صالح و حزب موتمر الشعبی که جریان تکنوکرات ملی‌گرای یمنی را نمایندگی می‌کند تاثیر مهمی در تغییر ریل رفتار انصارالله داشت. از زمان شکل‌گیری و تثبیت این هم‌پیمانی انصارالله سعی کرد از جایگاه خود به عنوان نیروی شبه‌نظامی فرودولتی با ماموریت جهان‌شمول خارج شده و به عنوان یک دولت محصور در مرزهای ملی ایفای نقش کند. 🔹 در شرایط فعلی به نظر می‌رسد انتخاب مقامات صنعا بین دو مدل اصلی در ساختار مقاومت، تکرار الگوی ایران به عنوان یک دولت محصور در مرزهای ملی است و نه الگوی حزب الله به عنوان سازمان شبه‌نظامی فرودولتی با ماموریتی فراملی. با این تفاوت که صنعا منابع لازم از جمله خرده هویت‌های هم‌پیمان و منابع مادی لازم برای پیگیری اهداف ایدئولوژیک را در اختیار ندارد. 🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 شورای انتقالی جنوب؛ مهم‌ترین چالش در پیشبرد اهداف عربستان در یمن 👤نویسنده: ایمان محمدی ✂️برش هایی از متن 🔹کنار گذاشته شدن عبدربه منصور هادی و معاونش از رأس قدرت دولت تحت حمایت ریاض در یمن و تشکیل شورای ریاستی از ۸ چهره پر نفوذ سیاسی، نظامی و قبیله‌ای در مناطق مختلف این کشور، شروع اجرای طرحی از طرف عربستان را نشان می‌داد تا بتواند جبهه مقابل انصارالله را ذیل یک ساختار واحد به وحدت برساند؛ اما با گذشت بیش از یک سال از شروع این اقدام، شاهد شکل‌گیری اختلافات جدید و شکست طرح عربستان هستیم که می‌توان مهم‌ترین عامل آن را تحرکات شورای انتقالی مورد حمایت امارات در جنوب دانست. 🔹این شورای مورد حمایت امارات به ریاست عیدروس الزبیدی بلافاصله پس از اعلام آتش بس در ۲ آوریل و تشکیل شورای ریاستی در ۷ آوریل بدون توجه به دستور یکپارچه سازی نیروهای نظامی ذیل وزارت دفاع، تحرکات خود برای تسلط بر استان‌های جنوبی را آغاز و به سرعت توانست با تضعیف و عقب راندن حزب اخوانی اصلاح، استان‌های شبوه، ابین را به کنترل خود در آورده و حوزه نفوذ خود از لَحِج تا جنوب حضرموت را که شامل استان‌های عدن، لحج، ابین، شبوه و بخش جنوبی حضرموت می‌شد را یکپارچه کند. 🔹 اما در بُعد سیاسی عربستان کار دشوارتری را پیش رو داشت. شورای ریاستی تازه‌تاسیس اگر همانند دوران هادی از ریاض به دنبال اداره امور بود، مشروعیت کافی را پیدا نمی‌کرد؛ اما عدن نیز به صورت تاریخی حوزه نفوذ جنوبی‌ها و در شرایط فعلی نیز تحت کنترل و نفوذ انتقالی بود و این شورا نیز همکاری لازم برای استقرار شورای ریاستی و دولت ذیل آن در عدن را انجام نمی‌داد. 🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷