#رشتو
وجوه مشترک حیرت انگیز روان شناختی دو خان زاده:
یکی #اشرف_پهلوی دختر رضا خان و دیگری #فائزه_هاشمی دختر اکبر خان. عجب تشابهی!
این فائزه در بی پروایی کاملا شبیه اشرف است
عملا فائزه مانند اشرف یک فمینیست دو آتشه است
مانند خانه #اشرف، در خانهی #فائزه نیز زن سالاری حاکم است
زور محمد رضا به #اشرف نمی رسید و از او عصبانی بود؛زور محسن هم به #فائزه نمیرسد
این که فائزه خود را رئیس جمهور می پندارد،مانند خود شاه پنداری اشرف است.
تلخی اشرف از این بود خود را مستحق زن بودن نمیدانست، فائزه هم از عالم و آدم انتقام می گیرد که چرا مرد متولد نشده است.
در واقع #اشرف و #فائزه از حیث روان شناسی سیاسی، مذهبی و روی کرد فمینیستی کاملا شبیه طاهره #قره_العین اولین زن بهایی هستند.
اسفبار این که بخشی از تلخی و سرخوردگی اشرف و فائزه در این است که خود را زیبا و دارای وجاهت ظاهری نمی دیدند.
نکته ظریف این که #اشرف و #فائزه بیشتر متاثر خلقیات مادر خود بوده اند تا پدر خود؛ شاید روزی کتابی در باره ابعاد روان شناختی #قره_العین و #اشرف و #فائزه برای تدریس در حوزه روانشناسی سیاسی نوشته شد.
🇱🇧 پوریا-فاضل 🇮🇷
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در سرزمین های اشغالی ۱۹۴۸ چه می گذرد ؟
🔸️حیفا مهمترین بندر اسرائیل است که دومین شهر پرجمعیت فلسطین اشغالی به شمار می رود .
🔸️امشب فلسطینیان در این شهر جرات کرده و به پا خواسته اند تا علیه سیاست های نژادپرستانه اسرائیل معترض شوند.
🔸️نکته مهم اتفاقات این روزها اینست که اعتراضات از شهرهای کرانه غربی رود اردن به اراضی اشغالی ۱۹۴۸ رسیده و پیش بینی می شود که تداوم یابد .
🔸️این اعتراضات و نارضایتی ها به مراتب از موشک های مستقر نوار غزه و مسلسل های فلسطینیان در ساحل غربی رود اردن برای دولت صهیونیستی خطرناک تر است زیرا اینها عرب های شهروند اسرائیل هستند و همراه با اشغالگران زندگی می کنند و می توانند به عنوان بمب های بالقوه علیه آنها عمل کنند .
هدایت شده از mesaghمیثاق
🚨آقای رئیسی آیتالله نیست
🔹استفاده از واژهی "آیتالله" برای رئیسجمهور
اگر بیحرمتی به نظر ولیفقیه نباشد،
یا بهخاطر آن است که عناوین حوزوی را نقل و نباتی میدانیم که میتوان سرخود از آن بذل و بخشش کرد،
یا خدای نکرده روحانیت شیعی، برخلاف علمای سلف، بنا دارد ثناگویی و چاپلوسیِ حاکمان و متصدیان امر را سیرهی خود قرار دهد
یا...
🔻البته خود آقای رئیسی تمایلی به "آیتالله" خطاب شدن ندارند
✅صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️اسلام و عنایتش به امر اجتماع
#فرقان
🔰هیچ شکی نیست در اینکه اسلام تنها دینی است که بنیان خود را بر اجتماع نهاده و این معنا را به صراحت اعلام کرده و در هیچ شأنی از شؤون بشری مساله اجتماع را مهمل نگذاشته - و اگر بخواهی بیش از پیش نسبت به این معنا آگاه شوی - میتوانی از این راه وارد شوی که نخست اعمال انسانها را دستهبندی کنی و بفهمی که دامنه اعمال انسان چقدر وسیع است و اعتراف کنی که چگونه فکر آدمی از شمردن آنها و تقسیماتی که به خود میگیرد به اجناس و انواع و اصنافی که منشعب میشود عاجز است
و از سوی دیگر در این معنا بیندیشی که چگونه شریعت الهیه اسلام آنها را شمرده و به همه آنها احاطه یافته و چگونه احکام خود را بطور شگفتآوری بر آن اعمال بسط و گسترش داده (بطوری که هیچ عمل كوچك و بزرگ آدمی را بدون حکم نگذاشته) آنگاه در این بیاندیشی که چگونه همه این احکام را در قالبهای اجتماعی ریخته، آن وقت خواهی دید که اسلام روح اجتماع را به نهایت درجه امکان در کالبد احکامش دمیده.
🔺سپس آنچه دستگیرت شده با آنچه از سایر شرایع حقه که قرآن نیز به شأن آنها اعتنا ورزیده مقایسه کنی، یعنی]اگر[ با شرایع و احکامی که نوح و ابراهیم و موسی و عیسی آورده بسنجی نسبت اسلام و آن شرایع به دستت میآید و در نتیجه به مقام و منزلت اسلام پی میبری.
+ادامه مطلب
.
هدایت شده از mesaghمیثاق
صفحه 2 از 2
🔹و اما امتهای قدیم چه متمدن و چه غیر متمدن، تاریخ چیزی از وضع آنان ضبط نکرده ولی این مقدار را میدانیم که تابع موروثیهای قدیمترین عهد انسانیت بودهاند. آنها نیز به حكم اضطرار جامعه تشکیل داده و به حکم غریزه به استخدام یکدیگر پرداختند و در آخر، افراد تحت يك جمعی اجتماع کردهاند و آن جمع عبارت بوده از حکومتی استبدادی و سلطه پادشاهی و اجتماعشان هم عبارت بوده یا از اجتماعی قومی و نژادی و یا اجتماعی وطنی و اقلیمی که یکی از این چند عامل وحدت، همه را در تحت رایت و پرچم شاه و یا رئیس جمع میکرده و راهنمای زندگیشان هم همان عامل وراثت و اقلیم و غیر این دو بوده، نه اینکه به اهمیت مساله اجتماع پی برده و در نتیجه نشسته باشند و پیرامون آن بحثی یا عملی کرده باشند.
❗️حتى امتهای بزرگ یعنی ایران و روم هم که در قدیم بر همه دنیا سیادت و حکومت داشتند، تا روزگاری هم که آفتاب دین خدا در بشر طلوع کرد و اشعه خود را در اطراف و اکناف پراکند، به این فکر نیفتادند که چرا تشکیل اجتماع دهیم و چه نظامی اجتماعی بهتر از نظام امپراطوری است؟ بلکه به همان نظام قیصر و کسروی خود دلخوش و قانع بودند و رشد و انحطاط جامعهشان تابع لوای سلطنت و امپراطوریشان بود هر زمانی که امپراطوريشان قوی و قدرتمند بود جامعه هم نیرومند بود هر زمان که رشد امپراطوری متوقف میشد، رشد جامعه نیز متوقف می شد.
💢بله در نوشتههائی که از حکمای خود به ارث برده بودند از قبیل نوشتههای سقراط و افلاطون و ارسطو و غیر اینها بحثهائی اجتماعی یافت میشود ولیکن تنها نوشتهها و اوراقی است که هرگز مورد عمل واقع نشده و مثلهائی است ذهنی که هرگز در مرحله خارج پیاده نگشته است و تاریخِ آن زمان که برای ما به ارث رسیده بهترین شاهد بر صدق گفتار ما است.
🔸پس درست است که بگوئیم: اولین ندائی که از بشر برخاست و برای اولین بار بشر را دعوت نمود که به امر اجتماع اعتنا و اهتمام بورزد و آن را از کنج اهمال و زاویه تبعیت حکومتها خارج نموده و موضوعی مستقل و قابل بحث حساب کند، ندائی بود که شارع اسلام و خاتم انبيا (صلّى الله عليه و آله) سر داد و مردم را دعوت کرد به اینکه آیاتی را که از ناحیه پروردگارش به منظور سعادت زندگی اجتماعی و پاکی آنان نازل شده پیروی کنند، مانند آیات زیر که میفرماید:
✔️(وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ)[انعام / 153]
✔️(وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا)[آل عمران / 103]
تا آنجا که به مساله حفظ مجتمع از تفرق و انشعاب اشاره نموده و میفرماید:
✔️(وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ، وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ.)[آلعمران / 104 و 105]
(إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ)[انعام / 159]
و آیاتی دیگر که بطور مطلق مردم را به اصل اجتماع و اتحاد دعوت میکند.
و در آیاتی دیگر دعوت میکند به تشکیل اجتماعی خاص یعنی خصوص اجتماع اسلامی بر اساس اتفاق و اتحاد و به دست آوردن منافع و مزایای معنوی و مادی آن مانند آیه شریفه:
(إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ)[حجرات / 10]
✔️و آیه : (وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ)[انفال / 46]
هدایت شده از mesaghمیثاق
36.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فارن پالیسی: وقتش شده آمریکا به ایران و سپاه امتیاز دهد_نگرانی ها برای توافق برجام
امیددانا
هدایت شده از mesaghمیثاق
@rodast_omiddana .. ...mp3
7.09M
فارن پالیسی: وقتش شده آمریکا به ایران و سپاه امتیاز دهد_نگرانی ها برای توافق برجام
امیددانا
✨چرا نئولیبرالها درباره اثر تورمی نقدینگی دروغ میگویند؟!
پیرو انتشار آماری از نسبت بالای نقدینگی به تولید ناخالص داخلی در جهان (ژاپن: ۲۸۰٪؛ کانادا: ۱۲۲٪؛ انگلیس: ۱۶۰٪؛ کره جنوبی: ۱۶۵٪؛ سوئیس: ۱۸۲٪؛ استرالیا: ۱۳۷٪؛ چین: ۲۱۱٪؛ مالزی: ۱۳۷٪؛ میانگین جهانی: ۱۴۳٪)، و اشاره به پایین بودن نسبی این نرخ در ایران (۹۵ درصد) نئولیبرالهای کراواتی و ریشدار هجمه سنگینی علیه حقیر شروع کردهاند که عمدتا فحاشی است و استدلال و استنادی در میان ناسزاهایشان دیده نمیشود. هدف از انتشار این آمار، به چالش کشیدن تلاشهای بیوقفه و ایدئولوژیک این جریان برای تقلیل دادن مسئله تورم به نقدینگی و در نتیجه تجویز سیاستهای خسارتبار و تورمزایی چون افزایش نرخ ارز و قیمت سوخت بود.
هیچ کس منکر اثر نقدینگی روی تورم نیست. مسئله ما اولا اغراق درباره اثر نقدینگی و انکار اثر متغیرهای دیگر است؛ ثانیا نتایجی است که از این اغراق گرفته میشود و سیاستهای ویرانگری که در پی آن تجویز میشود.
آقایان مدعی هستند که نقدینگی در ایران تورم ایجاد میکند - و در جاهای دیگر خیر- چون رشد نقدینگی در ایران بیش از رشد تولید است. دوباره و پیش از ادامه تذکر دهم که خلق نقدینگی توسط شبکه بانکی خصوصی برای فعالیتهای سوداگرانه حتما باید متوقف شده و خلق پول صرفا باید توسط حاکمیت و صرفا برای تولید باشد. اما توجه بفرمایید؛
در سال ۹۲ نقدینگی حدود ۶۴۰ همت و تولید ناخالص داخلی ۱۰۵۵ همت بوده است. یعنی نسبت نقدینگی به تولید حدود ۶۱٪ بوده است. در سال ۹۶ این نسبت به حدود ۹۵ درصد میرسد (نقدینگی= ۱۵۳۰ همت و تولید ناخالص داخلی= ۱۶۲۰ همت). به عبارت دیگر، در این دوره نقدینگی نسبت به تولید، نجومی بالا رفت اما تورم پائین بود!
برعکس، طی سالهای ۹۶ تا ۱۴۰۰، ما شاهد کاهش نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی هستیم. در ۱۴۰۰ نقدینگی حدود ۴۹۰۰ همت برآورو میشود و تولید ناخالص ۵۷۰۰ همت؛ یعنی نسبت فوق با ۱۰ واحد درصد کاهش، به ۸۵٪ رسیده است. اما در همین دوره، تورم وحشتناکی را تجربه کردیم.
نئولیبرالهای تصمیمساز، تصمیمگیر و مجری رخنه کرده در دولت آقای رئیسی توضیح دهند که چگونه در دورهای که نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی فزاینده بوده، تورم پائین بوده، اما در دورهای که این نسبت کاهشی بوده، تورم نجومی داشتیم و اینک نیز داریم؟!
آقایان جوابی ندارند چون با چهار عمل اصلی نه میتوان اقتصاد را فهمید و نه میتوان مدیریتش کرد. پاسخ این معما را در ادامه بخوانید.
ساختار تولید در ایران معالاسف یک ساختاری است که حقیر آن را ساختار تولید استعماری مینامم. یعنی ساختار تولیدی است که تا حد زیادی وابسته به واردات است(مونتاژ خودرو تا مرغ و برّه). نتیجه این وابستگی آن است که اقتصاد به شدت از تلاطم نرخ ارز و قیمت جهانی اقلام وارداتی متاثر میشود.
علت اینکه در دوره ۹۲ (۲۰۱۳) تا ۹۵(۲۰۱۶) با وجود رشد وحشتناک نسبت نقدینگی به تولید، تورم بالا نداشتیم، تورم منفی در جهان و عدم افزایش نرخ ارز بود(بماند که از محل حراج ذخایر ارز و طلای کشور، نرخ ارز ثابت نگه داشته شد). در این دوره، قیمت جهانی مواد اولیه مرتبط با انرژی ۵۷٪، گندم حدود ۴۰٪، ذرت ۳۹٪، ماده اولیه لاستیک ۴۳٪، دانه سویا ۲۶٪، جو ۴۹٪ کاهش یافت.
بنابراین، علت تورم پائین سالهای ۹۲ تا ۹۶ نه هنرمندی آقای روحانی بود، نه اینکه نرخ رشد نقدینگی به تولید کم بود! مسئله، تورم منفی در جهان بود. با معکوس شدن این روند و افزایش وحشتناک قیمت مواد اولیه تولید و اقلام کشاورزی، قیمتها در ایران نیز سر به فلک کشید.
شاید برایتان جالب باشد که ما چون وارد کننده محصولات نفتی هستیم، با افزایش قیمت نفت، قیمت این محصولات نیز افزایش مییابد، لذا افزایش قیمت نفت اثر تورمی روی اقتصاد ما دارد.
نئولیبرالها - چه با محاسن و چه بیمحاسن- با چشم بستن بر اینهمه واقعیت، میخواهند با تقلیل همه ماجرا به نقدینگی، سیاستهای معیشتسوز خود را که عبارتست از بیتفاوتی نسبت به تولید داخلی، بیتفاوتی به مسئله هدایت نقدینگی، تجویز افزایش نرخ ارز و قیمت سوخت و... به دولت تحمیل کنند.
من واقعا برای آقای رئیسی نگرانم. البته هیچ کس جز خود ایشان نخواهد توانست آقای رئیسی را دست نئولیبرالها نجات دهد. دعا کنیم بتواند. حرف آخر اینکه راهکار، تولید دانشبنیان است و آنچه من از تولید دانش بنیان میفهمم، رفع وابستگی تولید و مصرف کشور به اقلام وارداتی است.