هدایت شده از mesaghمیثاق
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بینش خالص توحیدی
📖 مرور سطرهایی از جلسه ۷ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
☝️ این جلسات در ماه رمضان ۱۳۵۳ شمسی توسط آیتالله خامنهای در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد برگزار شده است.
#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
#روخوانی_کتاب
#رسانه_انقلاب_اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠درسها و عبرتها
گاهی مومنین هم خیانت میکنند
ایمان هم دارند اما خیانت می کنند...
#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
#خیانت
#رسانه_انقلاب_اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
مکتب اسلام
آنچه به یک ملّت و نهضت هویّت و قدرت میدهد دارا بودن یک زیربنای فکری مستحکم است. علّت اینکه خیلی از کشورهایی که انقلاب کردند بعد از مدّت کوتاهی بکلّی از آن راه برگشتند، این بود که یک زیربنای فکری محکمی در اختیارشان نبود.
۱۳۹۹/۱۱/۲۹
#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
#ایران_قوی
#رسانه_انقلاب_اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 امام خمینی، جلوتر از تاریخ
🌱 یک دقیقه با قرآن در #بهار_قرآن
💠 مجموعه دیدنی #سی_جزء_سی_داستان به روایت حجتالاسلام راجی
🔹#جزء_نهم
🔹#داستان_نهم
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔰امربهمعروف و نهیازمنکر
📌#برشی_از_کتاب_تبیین_با_تبیان
⭕️#جزء_نهم
❇️تبیین قرآنی
🔻نظر اندیشمندی غربی
پروفسور مایکل کوک مورخ و خاورشناس انگلیسی و استاد دانشگاه پرینستون است که کتابی در دو جلد با محوریت امر به معروف و نهی از منکر دارد،او برای نگارش آن،بیش از دو هزار کتاب و مقاله به زبانهای مختلف دیده است که حاصل کار او کتابی در حجم 700صفحه شده است وبرای اولینبار در سال 2000منتشر گشته است.
♦️مایکل کوک در آغاز مقدمه کتابش،حادثه تکاندهندهای را نقل میکند که باعث نگارش این کتاب و معرفی نهاد امر به معروف و نهی از منکر،به جامعه غربی شده است.حادثه از این قرار بود:
کوک در یکی از روزهای ماه سپتامبر1988 در روزنامهای میخواند که در ایستگاه قطار شهری شیکاگو زنی مورد تجاوز قرار میگیرد،درحالیکه آن زن از مردم کمک میخواهد،همه عابران بیتوجه از کنار این صحنه رد میشوند.از میان ناظران تنها یک نفر برای دستگیری مجرم با پلیس همکاری میکند.آنچه در این حادثه مهم است، نه اصل تجاوز،بلکه عکسالعمل رهگذران است.
نویسنده کتاب،پس از خواندن این خبر میاندیشد:ما بهنوعی وظیفه داریم دیگران را از ارتکاب کارهای ناپسند به همنوعان خود بازداریم.اما به این نتیجه میرسدکه در دنیای غرب،نامی برای این وظیفه وجود ندارد و تعبیر(امداد)هم از بیان آن نارسا است.مؤلف اعتراف میکند که خود در این مورد چیزی نمیدانسته تا اینکه در جریان پژوهشهای اسلامی خود از آن آگاه شده و دریافته است اسلام نام و تعالیمی ویژه برای چنین وظیفهای دارد.
🌐دریافت فایل پی دی اف کتاب تبیین با تبیان
💠اندیشکده راهبردی #سعداء
هدایت شده از mesaghمیثاق
19.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 یک نکته از یک جزء
🔻 #جزء_نهم
💢 تشخیص اولویت
🔹 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی در حرم مطهر رضوی
♦️ شایان ذکر است، این سخنرانی در کل ماه مبارک رمضان به صورت زنده دقایقی پس از اذان صبح تهران به صورت زنده از شبکه یک پخش میشود
💠اندیشکده راهبردی #سعداء
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 از شعرخوانی تا گفت و گوی آیت الله شب زنده دار و حاج مهدی سلحشور درباره حجاب
هدایت شده از mesaghمیثاق
13.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راحتی مؤمن هنگام جان دادن
🌙ماه معنویت | گزیدهای از شرح احادیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری/5
🔹فی الکافی عن الباقر علیهالسلام حَضَرَ رَسُولُ اللهِ صلیاللهعلیهوآلهِ رَجُلًا مِنَ الْأَنْصَارِ وَ کَانَتْ لَهُ حالٌ حسنةٌ عندَ رسولِ الله صلیاللهعلیهوآله
مردی بود که مورد توجه و عنایت حضرت [رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم] بود و حال خوبی پیش آن بزرگوار داشت.
🔸فحَضَرَهُ عِنْدَ موْتِهِ
در هنگام مرگ، حضرت بالای سر او حاضر شدند.
🔹فنَظَرَ إِلَى مَلَکِ الْمَوْتِ عِنْدَ رَأْسِهِ
حضرت دیدند که ملک الموت آنجا حاضر است و روح این بندهی مؤمن را میخواهد قبض کند.
🔸فقَالَ لَهُ رَسُولُ اللهِ صلیاللهعلیهوآله اَرْفِقْ بِصَاحِبِی
[حضرت به ملک الموت فرمودند] ملاحظهی رفیق ما را بکن.
عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ (۲) این است. یعنی حضرت برای اینکه جان دادن او آسان بشود نگران بودند و به ملک الموت فرمودند که ملاحظهاش را بکن؛ قبض روح او را آسان بکن.
🔹فقَالَ لَهُ مَلَکُ الْموْتِ یَا مُحَمَّدُ طِبْ نَفْساً وَ قِرَّ عَیْناً
[ملک الموت به ایشان عرض کرد که ای محمد!] راحت باش، چشمت روشن باشد، دلت آرام باشد
🔸فإِنِّی بِکُلِّ مُؤْمِنٍ رَفِیقٌ شَفِیقٌ
این آن مژدهای است که برای مؤمنین خیلی مهم است. عرض کرد به پیغمبر که من با مؤمنین رفیقم، یعنی رفق و مدارا میکنم با آنها؛ شفیقم، یعنی مهربانم و شفقت دارم با آنها و نمیگذارم که خیلی ناراحت بشوند.
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
رای امام به جمهوری اسلامی
🔻#صحیفه_خوانی | 10 فروردین
🔹امروز* رفتم در محلی که شهدای قم جان خود را برای اسلام و #جمهوری_اسلام از دست دادند. برای اینکه آنها را شاد و ملت اسلام را دلگرم کنم، به #جمهوری_اسلامی رای دادم. من امیدوارم که همه ملت اسلام و همه ملت ایران موفق باشند و ملت ما رای به جمهوری اسلامی بدهند. جمهوری اسلامی برای ما سرنوشت آزاد، و خوشبختی و استقلال هدیه میآورد؛ و دشمنان اسلام میخواهند اخلال در امر کنند و ملت ما باید پافشاری کند و رأی خودشان را به جمهوری اسلامی بدهند... (10 فروردین 58، صحیفه امام، ج 6، ص 450)
* رای گیری درباره جمهوری اسلامی از روز جمعه ۱۰ فروردین ۵۸ آغاز شد و دو روز ادامه یافت و امام خمینی در ساعات اولیه رای گیری در محلّه چهارمردان قم رای خود را به صندوق انداختند.
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
آشنایی با «جریان حجابزدایی» در ایران
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب/1
🔹شاه دیرزمانی بود که برای پیاده کردن نقشه و برنامه حجاب زدایی و اجرای تز برهنگی با مردم ایران درگیر بود و می توان گفت #جریان_حجابزدایی بخش مهمی از اندیشه او را به سوی خود کشانده بود. او بر این باور بود که یکی از شیوه های رویارویی با اسلام و ارزش های اسلامی، رواج فرهنگ برهنگی و بی بند و باری است. از این رو سالیان درازی تلاش کرد با چراغ خاموش و شیوه نرم و نادیدنی و بی سر و صدا ملت ایران را ناخودآگاه به سوی بی بند و باری، بی حجابی و برهنگی بکشاند لیکن در بیشتر موارد نقشه های او برملا شد...
🔸کارپردازان رژیم شاه از هر فرصت و مناسبتی برای پیاده کردن سیاست بی حجابی بهره می گرفتند، حتی در مراسم تشکیل شرکت تعاونی تلاش می کردند دختران دانش آموز را به گونه ای فریب کارانه و ناآگاهانه به برداشتن چادر وادارند و زشتی و رسوایی بی حجابی را کاهش دهند لیکن با مخالفت و سرسختی دانش آموزان رو به رو شدند و نقشه شان نقش بر آب شد. گزارش ساواک در این مورد چنین است:
🔹... ساعت 16:00 روز 51.12.14 بنا به دعوت آگهی از طرف #حزب_ایران_نوین در حدود 32 نفر از دختران دانش آموز دبیرستان پروین اعتصامی و 52 نفر از محصلین دبیرستان های این شهرستان در حالی که به وسیله یک نفر سرپرست از اداره آموزش و پرورش هدایت می گردیدند در سالن شیر و خورشید با حضور آقایان فرماندار، موحدی ریاست سازمان تعاون و ولی الله دالایی ریاست اداره تعاون و امور روستاها اجتماع نموده و... در خاتمه اضافه کرد چون عکاس می خواهد عکس بگیرد و عکس ها به مرکز فرستاده می شود از دختر خانم ها تقاضا می شود که چادر خود را بردارند که توجهی نشد. به خانم قیاثی سرپرست آنها گفته شد ایشان اظهار داشت من نمی توانم بگویم میل خودشان است. از آن گذشته پدر و مادر دخترها نمی دانند که بچه هایشان کجا است. ممکن است که ایراد بگیرند...
🔸مأموران رژیم در راه اجرای «منویات ملوکانه»!! مدارس اسلامی را زیر فشار گذاشتند که دانش آموزان دختر آن مدارس، بی چادر در سر کلاس حاضر شوند و بر آن بودند معلم مرد به آن مدارس بفرستند و بدین گونه زمینه برای حجاب زدایی گام به گام فراهم شود. لیکن واکنش تندی که از سوی مسئولان مدارس اسلامی و خانواده دانش آموزان و عموم مردم بروز کرد دست اندرکاران آموزش و پرورش و مقامات ساواک را به پریشانی و سردرگمی کشانید و گوشه ای از دشمنی آنها با #چادر را نشان داد. ساواک پیرامون این جریان چنین گزارش داده است:
🔹... به دنبال دستور آقای نبوی مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران دایر بر بی چادر حاضر شدن دختران در مدارس اسلامی، غوغایی در بین متعصبین مذهبی به راه افتاده و یک عده به نبوی فحاشی می کنند و می گویند او چادر دختری را پاره کرده است. بعضی ها می گویند وزیر آموزش و پرورش #بهایی است و این دستور از طرف بهائیان صادر شده و یک دسته مخالف شاهنشاه آریامهر نیز این دستور را از ناحیه مقامات عالیه کشور می دانند و به طور کلی مستمسک خوبی برای تبلیغ بر علیه دولت به دست مخالفین افتاده و سرپرست جامعه تعلیمات اسلامی به نام شیخ #عباسعلی_اسلامی هم هر جایی که می نشیند در این زمینه داد سخن می دهد و بر میزان محبوبیت خود در حمایت از دین میان مخالفین افزوده و نسبت به مقامات دولتی اهانت می کند.
🔸نظریه شنبه: مقصر اصلی ایجاد این قبیل حوادث مقامات دولتی هستند زیرا در یک کشور، یک بام و دو هوا که نمی شود. مدارس یا باید دولتی باشد یا ملی و وجود #مدارس_اسلامی در جوار این مدارس به معنی این است که مدارس دیگر غیراسلامی هستند و نتیجه اش این است که اغلب خرابکارها از دل این مدارس اسلامی سر بیرون آورده اند. دولت بایستی هر چه زودتر با پیش بینی های لازم جلوی این قبیل شیادان را بگیرد و آنها را به مردم معرفی کند. مدارس اسلامی چه مفهومی دارد. هر کس علاقمند به فرا گرفتن مسائل فقهی اسلامی است برود در #حوزه های_علمیه تحصیل کند. به جای اینکه مسئولین بخواهند به این طریق چادر را از سر زنان بردارند بهتر است بگویند بایستی تمام زن های ایران از حجاب اسلامی استفاده کنند. حجاب اسلامی با چادر فرق دارد. چادری که سر و سینه و پاها و قسمت های دیگر بدن آشکار باشد حجاب اسلامی نیست و در هیچ یک از کشورهای اسلامی مانند [ناخوانا] چادر وجود ندارد. معنی حجاب اسلامی این است که زنان بایستی طوری لباس بپوشند که بدنشان معلوم نباشد و چنان چه دولت برای مدت معینی و در صورت امکان برای همیشه دستور بدهد که کلیه زنان بایستی جوری لباس بپوشند که بدنشان معلوم نباشد چادر هم خود به خود از بین می رود...
منبع: نهضت امام خمینی، ج5، صص416-413
هدایت شده از mesaghمیثاق
استفاده جریان ضدحجاب از اراذل و اوباش برای پیاده کردن تز برهنگی
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب/2
🔹رژیم شاه برای پیاده کردن سیاست برهنگی با اینکه بارها با واکنش تند و توفان بار مردم غیرتمند و آزاده رو به رو می شد و سیلی می خورد، دست از توطئه خود ضدحجاب و عفاف زنان ایرانی برنمی داشت و از هر فرصتی اجرای تز برهنگی را پی می گرفت؛ گاهی نیز از اراذل و اوباش برای پیشبرد نقشه های خود بهره برداری می کرد.
🔸در گزارشی آمده است:
... ساعت 12:00 روز 4/9/52 وجیهه الهی معاون جامعه تعلیمات اسلامی اظهار نموده است ساعت 10:00 خطیب رئیس ناحیه 7 طبق دستور آقای نبوی به اتفاق چند مرد به مدرسه دخترانه معصومیه مراجعه و ضمن داد و فریاد به مدیر مدرسه اظهار نموده است بی عرضه! چرا با چادر محصلین را به مدرسه راه می دهی...
منبع: نهضت امام خمینی، ج5، صص417-416
🔊رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
نقش «چادر» و «چادریها» در پیشبرد نهضت امام خمینی و دلایل مقابله محمدرضا پهلوی با آن
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت مطالبات مردمی پیرامون حجاب/3
🔹شاه از دو زاویه خود را ناگزیر می دید که با چادر به عنوان نماد فرهنگ اسلامی و سنت دینی رویارویی کند؛ نخست آن که دریافته بود پایبندی و باورمندی مردم ایران به سنت ها و آرمان های اسلامی، نقش مهمی در تداوم و پیشرفت نهضت امام دارد و این نهضت به گونه ای رشد کرده و ریشه دوانده است که با سرنیزه و سرکوب نتوان آن را از میان برد. بنابراین تلاش داشت- به هر قیمتی- مردم ایران را از سنت ها، باورها و آیین های اسلامی دور سازد. دوم، چنان که پیش تر اشاره شد شاه بر آن بود ایران را به کشوری دست ساز فرنگ بدل کند و به فزون خواهان و نفتخواران غربی که پایبندی ملت ایران به اصول و قوانین اسلامی را سدی در برابر آز و نیاز استعماری خود می بینند به طور عینی بنمایاند که ریشه باورمندی به اسلام را از بیخ و بن کنده و فرنگی مآبی را در ایران گسترش داده است و بدین گونه ابرقدرت های غربی را وامدار خود سازد و برای استواری تاج و تخت خویش پیوسته از مدد آنها برخوردار بماند. از این رو به رغم برخوردهای کوبنده و شکننده ای که از مردم در جریان حجاب زدایی می دید که گاهی به پس رفت ناگزیر می شد، از توطئه ضدچادر باز نمی ایستاد. او دوام سلطنت خود را در برچیدن بساط چادر و حجاب اسلامی می دید. بنابراین از هر طرف که شکست می خورد، نقشه های خود را از طرف دیگر پی می گرفت.
🔸طبق سیاست حجاب زدایی او، مسئولان برخی از مدرسه های اصفهان از ثبت نام دختران چادری برای سال تحصیلی 1354 خودداری ورزیدند. خانواده دانش آموزان برای شکستن این بی فرهنگی و شیوه ضدآزادی و غیرانسانی به امام جمعه اصفهان که خود از سرسپردگان به دربار بود، روی آوردند و از او مدد خواستند. او در نامه ای در این باره به منوچهر آزمون که در آن تاریخ به نمایندگی مجلس شورای ملی منصوب بود، چنین نوشت:
🔹... غرض از تصدیع آن که متصدیان مدرسه عالی کورش اصفهان از ثبت نام دخترانی که با چادر مراجعه کردند خودداری نموده که این کار علاوه بر مخالفت با شرع مقدس و اهانت به اهل اصفهان که اکثریت بانوانشان محجبه می باشند، چون موجب سلب آزادی و منع از تحصیل و خلاف اوامر ملوکانه است انتظار دارد اولاً اولیاء امور را متوجه فرمایید در رأس این قبیل مؤسسات علمی و آموزشی اشخاص ذیصلاحی را بگمارند که اطراف و جوانب کار را از هر جهت در نظر داشته و...
منبع: نهضت امام خمینی، ج5، ص418-417
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی