هدایت شده از mesaghمیثاق
هدایت شده از mesaghمیثاق
16.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ شبکه TRT WORLD:
📍با نادیده گرفتن ممنوعیت تظاهرات، شمار گسترده ای از معترضان در خیابان های پاریس تجمع کردند...
هدایت شده از mesaghمیثاق
11.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ کارشناس شبکه CNBC:
📍آهسته به سمت جهان پسا دلار حرکت میکنیم...
هدایت شده از mesaghمیثاق
7.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ نخست وزیر پیشین بریتانیا:
📍آنچه ماکرون در چین درباره تایوان گفت اشباه بود...
هدایت شده از mesaghمیثاق
14.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ چرا دلار زدایی از جهان اجتناب ناپذیر است؟
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔫بازداشت الغنوشی در تونس، تیر خلاص به اسلامگرایی سکولار!
خبر بازداشت راشد الغنوشی رهبر حزب اسلامگرای النهضه در تونس که پس از تحولات بیداری اسلامی سال ۲۰۱۱ برای ماندن در قدرت به هر تقلیلی از اصول شرعی تن داده بود در واقع تیر خلاص به مدل فکری است که می توان آنرا #اسلامگرایی_سکولار نامید که گرچه ظاهراً یک تناقض است ولی مراد از آن مدلی از سیاست ورزی اسلامی است که برای ماندن در قدرت، هر تنازلی در اصول خود را مباح می داند و در کنگره دهم خود رسماً سکولاریزم را پذیرفت.
دستگیری وی در حالی که کمتر از یک دهه قبل، اخوانی های عرب به امید کسب قدرتهای کل منطقه به میدان آمدند تیر خلاصی بر حوزه عربی زد که اگر با شکست اردوغان در انتخابات آتی ترکیه نیز همراه شود، صدمات جبران ناپذیری بر جوانان این جریان در سراسر جهان اسلام خواهد گذاشت.
به یاد دارم در گفتگو هایی که پس از کودتای مصر در استانبول با اخوانی ها داشتم به آنها تذکر دادم که شایسته است تجارب و مدل ایران را هم مطالعه کنید چرا که هم بخاطر ضعف تبیینی ما و فقدان متن های مناسب برای جهان اهل سنت و هم متاثر از فضای جنگ سوریه، این گزینه در ذهن جوانان اهل اندیشه آنان نبود.
آنچه در این مدل فکری و بازخوانی تجارب این دهه تلخ که می توانست شیرین ترین دهه برای امت اسلامی باشد باید مورد ملاحظه قرار بگیرد اتفاقا چهارچوب مند کردن فقه المصلحه و لزوم تعیین برخی خطوط قرمز و پایبندی حداکثری به آنهاست چرا که اساسا مدل غرب ایجاد فشار برای تنازل دایمی شماست -حتی تتبع ملتهم- و وقتی مردم شما را نیز مانند سایر جریانات می بینند طبعا تکنوکرات های غربکرای نسخه اصل را بر مدل های کپی شده بی هویت ترجیح خواهند داد!
برعکس این ماجرا یعنی پایبندی به اصول، فارغ از آنکه وعده های قرآنی خداوند را بهمراه خود دارد در پایبندی اسلامگرایان فلسطینی و عراقی و ایرانی و لبنانی عملا تجربه نیز شده است چرا که توانستند با وجود سختی ها به دستاوردهایی مهم نیز دست یابند و همه هویت شان را نبازند...فتامل!
هدایت شده از mesaghمیثاق
💢دستگیری تعدادی از عناصر گروهک جیشالظلم
🔹🔸رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در روزهای گذشته موفق به انهدام باندهای اشرار و گروهکهای تروریستی شدند.
♦از این باند تعداد ۱۵۴ قبضه سلاح جنگی و مقادیر قابل توجهی مهمات کشف و ضبط گردید و ۲ نفر از افراد شاخص این باند دستگیر شدند.
♦سپاه سیستانوبلوچستان همچنین ۲ نفر از اعضای گروهک تروریستی جیشالظلم را که قصد ورود به کشور را داشتند، دستگیر کردند.
🆔 @amarha
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 رفراندوم و ماادراک رفراندوم...
🔹ظرفیتهای استفاده نشده #قانون_اساسی تنها منحصر در مراجعه به آرای عمومی و #همه_پرسی نیست؛ مثلا اصول ۷۹ و ۸۷ نیز ظرفیتهایی دارند که تا کنون استفاده نشدهاند؛ پس اینکه ظرفیتی در قانون اساسی باشد، به این معنا نیست که باید حتما مورد استفاده قرار بگیرد...
🔸همهپرسی موضوع ماده ۵۹ سازوکار مشخصی دارد که درخواست آن با تصویب ⅔ نمایندگان مجلس شروع میشود؛ این تصمیم باید تشریفات اصل ۹۴ (تایید شورای نگهبان) را طی کند و بعد براساس اصل ۱۱۰ با فرمان رهبری و طبق اصل ۹۹ تحت نظارت شورای نگهبان برگزار و نهایتا توسط رئیس جمهور ابلاغ شود...
🔹متاسفانه تصور عمومی از همهپرسی مذکور در قانون اساسی، همهپرسی درباره حجاب، ارتباط با امریکا، اصل نظام، نظارت استصوابی و... است؛ با این حال در اصل ۵۹، برای «مسائل بسیار مهم» «امکان» صرفا «اعمال قوه مقننه» از راه همهپرسی پیشبینی شده...
🔸آن هم با تایید #شورای_نگهبان؛ پس بحث همهپرسی مسائل غیرشرعی و مغایر قانون اساسی منتفی است و مسائل اجرایی و روابط خارجی نیز که عموما مورد توجه مردم است در اختیار رئیس جمهور است که مستقیما از طرف مردم انتخاب میشود...
🔹بیان رهبری در جمع دانشجویان را اگر فرصت کردید، یکبار دیگر ببینید؛ دو عبارت «همه مسائل» و «مسائل گوناگون کشور»، عباراتی هستند که سبب فهم درست پرسش «مگر همه مردم ... امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟» میشوند؛ فهمی که قابل مناقشه نیست اما بههرحال نان برخی در جدل است!
💬 محمد خزائی
هدایت شده از mesaghمیثاق
💠 آراء و نظرات راشد الغنوشی
✂️ برش هایی از متن
🔸 ما امروزه در دوران دولت ملی ـ و نه دولت خلافت ـ به سر میبریم که مبتنی بر اندیشهی شهروندی است… در حال حاضر، هیچ مجالی برای تطبیق اسلامِ فراوطنی و فراملی نیست… امپراتوری اسلامی وقتی به پا شد که نظم جهانی آن دوران مبتنی بر امپراتوریها بود… مسلمانان بلاشک برادرند منتها این برادری همواره برادری سیاسی نیست بلکه برادری در عقاید است
🔸 غنوشی ضمن حملهی شدید به اسلامگرایانِ مخالف آزادی و دموکراسی ـ مثل حزب التحریر در تونس ـ آزادی را یکی از مقاصد شریعت دانسته و با استناد به فتوای فقیه برجستهی مصری یوسف قَرَضاوی، معتقد است که خواستهی آزادی بر خواستهی برپایی شریعت، مقدّم است
🔸 گرفتاری اساسی ما، نه با مدرنیته ـ به معنای پیشرفت علمی و تکنولوژیک، و نه حتی با سکولاریسم، به معنای بیطرفی دولت نسبت به عقاید مردم ـ است. گرفتاری تلخ ما با مدرنیتهی تحریفشده است که با تسلط اقلیت جدا افتاده از ملت بر ثروت و قدرت سیاسی، و نیز چیرگی این اقلیت بر باطن و معیشت و عقول مردم توأم شده است؛ و این چیرگی به نام دموکراسی و مدرنیته و سکولاریسم و جامعهی مدنی و احیاناً به نام اسلام، توجیه میشود
بخش هایی از مقاله : دین و سیاست در اندیشه راشد الغنوشی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان
3️⃣1️⃣ بررسی نسبت دین و سیاست در مصر؛ اخوانیها سکولار شدهاند!
♦️ امروز مسئله نسبت میان دین و سیاست به یکی از مهمترین پرسشهای جوامع مسلمان تبدیل شده است. به همین دلیل پایگاه اینترنتی شعوبا درنظر دارد الگوهایی مختلفی که از این نسبت در سطح جهان اسلام وجود دارد را مورد بررسی قرار دهد. در همین راستا الگویی که اخوان المسلمین به عنوان یکی از پرقدرت ترین جریانات اسلامگرا، خاصه در مصر، در پیش گرفته، شایان توجه جدی است.
♦️ درباره الگوی رابطه دین و سیاست در اخوان مصر، سلفیهای این کشور و الازهر، با محمد طلایی کارشناس مسائل مصر به گفتگو نشستیم. در این گفت و گو تاریخ چگونگی نسبت دین و سیاست و و ضعیت موجود آن بررسی شده است.
برای مطالعه متن کامل این گفت و گو کلیک کنید:
https://zaya.io/دین_سیاست_اخوان_مصر
هدایت شده از mesaghمیثاق
✂️ برشهایی از متن:
🔸 طیف اصلاحی در اخوان از اول تکلیف شان مشخص است. اینها خیلی با مظاهر تمدن غرب مشکل ندارند. اصلاحی ها یک چیزی شبیه جبهه ملی و نهضت آزادی خودمان هستند. الان هم بروی با آنها ارتباط بگیری نوعا خیلی هم ممکن است ملتزم دینی نباشند. حتی به لحاظ فردی شاید خیلی متشرع نباشند. ولی آن طرفی ها که طیف قطبی بودند و اساسا با نگاه اینکه (دهه هفتاد میلادی سلفی هم شدند و خیلی بنیادگرا شدند) ما می خواهیم شریعت را اجرا کنیم، آمدند به موضع حکومت که رسیدند کاملا عملگرا شدند و از مواضع ایدئولوژیک خود کوتاه آمدند.
🔸 مثلا خیابان الاهرام که از قاهره شروع می شود تا جیزه می رود و به اهرام ثلاثه منتهی می شود، پر از کاباره است. اولین توقع از اینها این بود که اینها را ببندند. تطبیق شریعت می خواهید بدهید، خرید و فروش مشروبات ممنوع شود و کاباره ها را ببندید. ولی نبستند. یعنی با اینکه دولت اسلامگرای معتقد به تطبیق قانون با شریعت سر کار آمده و اخوان هم دست تشکیلات قطبی است، باز کاباره ها بسته نمیشود.
🔸 الان دیگر یک اخوانی خیلی دغدغهاش این نیست که گفتمان اسلام سیاسی را مطرح کند. الان گفتمانهایشان کلاً عرفی است.
🔸 آن شکستی هم که بعدش در داستان کودتا علیه مرسی می خورند، این قضیه را بدتر می کند. یعنی هم در صحنه واقعی شکست خوردند و هم می آیند در ترکیه ای که اخوانش سکولار است. شما از اردوغان پافشاری خیلی ویژه ای بر شریعت نمی بینی. یک جاهایی دارد یک کارهایی می کند ولی اولویتش نیست. این جوان اخوانی ترکیه را می بیند و قطر را می بینید که بدتر از ترکیه است. مدل اندونزی و مالزی را می بینند که آنجا هم پافشاری بر اجرای شریعت چندان وجود ندارد. این مدل های جدید را هم می بینند. مدل هایی که مبتنی بر علوم انسانی مدرن است.
برای مطالعه متن کامل این گفت و گو کلیک کنید:
https://zaya.io/دین_سیاست_اخوان_مصر