هدایت شده از mesaghمیثاق
✍ مقدمه:
https://eitaa.com/mesagh
1⃣ در قسمت اول از سلسله مقالات «بررسی نظریه کوروش ذوالقرنین»، بهعنوان مقدمهی ورود به بحث اصلی، بهطور خلاصه «آیات مربوط به ذوالقرنین در قرآن» را بررسی کردیم، که مطالعه کردید. در دومین قسمت از این مقالات نیز که مانند قسمت قبل، مقدمهی دیگری است برای ورود به بحث اصلی، بهطور خلاصه به «تاریخ حیات کوروش» پرداختهایم، که شما همراهان فرهیخته را به مطالعهی آن دعوت میکنیم.
💥 تذکر ضروری:
👈 عدهٔ کمی از خوانندگان، برای نتیجهگیری عجله دارند و با اینکه هنوز سلسله مقالات ما در ابتدای راه است، شروع به حدس زدنِ نظر نهاییِ ما کرده و در رد آن مطالبی را برای ما ارسال میکنند. 😳 اینکه حوصله و تحمّل شنیدن نظرات دیگران را نداشته باشیم و بدون اینکه ادلّهٔ طرف مقابل را بشنویم، شروع به اظهارنظر کنیم، نشانهٔ هرچیزی باشد، یقیناً نشانهٔ فرهیختگی نیست!! این عدهٔ قلیل را دعوت میکنیم همراه با اکثریت اعضای فرهیختهٔ اندیشکده، به مطالعهٔ دقیق مقالات بپردازند و با اظهارنظر شتابزده شأن خود را زیر سؤال نبرند.
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
✡ خلاصهای از تاریخ حیات کوروش
https://eitaa.com/mesagh
✍ بررسی نظریه کوروش ذوالقرنین (قسمت دوم)
1⃣ گزارشهای تاریخی مربوط به دوران #حیات_کوروش را میتوان به دو دستهٔ کلّی تقسیم کرد:
2⃣ دستهٔ نخست، اسنادی هستند که از حفریّات کاوشگران بهدست آمده است. از میان این اسناد میتوان به #سالنامه_نبونید پادشاه بابل و نیز #استوانه_کوروش که بیانیهٔ کوروش حین فتح بابل است، اشاره نمود.
3⃣ دستهٔ دوم، منابع کلاسیک و یا نوشتههای یونانی-رومی مورّخین قدیم هستند که شاخصترین آنان عبارتند از #هرودوت، #گزنفون و #کتزیاس.
4⃣ البته مورّخین دیگری نیز به بیان #تاریخ_کوروش پرداختهاند، لکن اهمیت مطالب بهدست آمده از این سه مورّخ از مابقی مورّخین بیشتر است.
5⃣ گفتنیاست تاریخ زندگانی #کوروش در ابتدا از نوشتههای مورّخین متقدّم بهدست میآمد، اما با اسنادی که از حفریّات بابل و دیگر نقاط یافت شد، نکتههای جدیدی در رابطه با این دوره از تاریخ حاصل گردید که گاه مؤیّد منابع کلاسیک بوده و گاه #تناقضاتی با آن داشته است.
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
✡ کودکی کوروش تا غلبه بر پادشاه ماد
https://eitaa.com/mesagh
1⃣ بنابر نقل هرودوت، #آستیاگ، شاه ماد در خواب دید که از شکم دختر او #ماندانا، تاکی رویید که تمام آسیا را فراگرفت. شاه، مغها را جمع کرده تعبیر این خواب را خواست و آنها گفتند دختر شاه پسری زاید که تمام آسیا را تسخیر نماید.
2⃣ آستیاگ از این تعبیر در فکر شد و بالاخره صلاح دید دختر خود را به شخصی دهد که هوس طغیان در سر نداشته باشد. با این خیال #کمبوجیه پادشاه پارس را که دستنشاندهٔ ماد بود اختیار کرد و همینکه دخترش پسری آورد او را به وزیرش #هارپاگ سپرد و امر به کُشتن وی کرد. وزیر هم اجرای این امر را از شبان خود خواست و چون اتفاقاً در همان اوان زن چوپان طفلی زایید که مرده بهدنیا آمده بود، زن مانع از کُشتن کوروش شده او را به فرزندی اختیار کرد....
3⃣ #کوروش در ولایت خود به آموختن اسبسواری و تیراندازی پرداخت تا به رشد رسید و طوایف پارس را متحد کرده، بر شاه ماد قیام نمود. در وهلهٔ اول کوروش شکست خورد، لکن مأیوس نشده بر تلاش خود افزود تا آنکه شاه ماد لشکری برای دفع کوروش فرستاد و نهایتاً طیّ جنگ سختی که در نزدیکی پاسارگاد روی داد، کوروش فاتح گردید.
4⃣ نوشتههای #نبونید پادشاه بابل واقعه را چنین شرح داده: او (شاه ماد) قشونی جمع کرده به جنگ کوروش رفت ولیکن لشکر او یاغی شد و آستیاگ را گرفته تسلیم کوروش نمود. پس از آن کوروش همدان را تسخیر کرد، طلا و نقره و ثروت زیاد به تصرّف او درآمد و تمام این غنائم را به انشان برد.
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
✡ کوروش و تسخیر لیدیه
https://eitaa.com/mesagh
1⃣ پس از تسخیر همدان، امپراتوری ماد تحت تسلّط #کوروش درآمد و بزرگشدنِ پارس باعث تشویش سه دولت نامی آن زمان یعنی لیدیه، بابل و مصر گردید. پس این دولتها وارد مذاکره شدند تا در مقابل کوروش اتحادی تشکیل دهند.
2⃣ #کرزوس پادشاه لیدی همسایهٔ غربی کوروش، اندیشناک شد که آیا باید به جنگ دفاعی اکتفا نماید یا به ایران حمله برد. بالاخره لیدیه بنای حمله را گذارد و با اسپارت وارد مذاکره شده آن را به طرف خود جلب کرد. بابل و مصر هم با دولت لیدی متحد شدند و پس از آن کرزوس عزیمت ایران نمود و جنگ سختی بین لشکر لیدی و پارسی روی داد که بهدلیل مقاومت لیدیها بینتیجه ماند.
3⃣ چون زمستان فرا رسید، پادشاه لیدی بهزعم آنکه پارسیها پس از مشاهدهٔ مقاومت شدید لشکر او جرأت نخواهند نمود در زمستان به خاک لیدیه تجاوز نمایند، قشون خود را مرخّص کرد. لکن کوروش فوراً با دولت بابل داخل مذاکره شده، قرارداد صلحی با #نبونید بست و بعد به قصد #سارد (پایتخت لیدیه) عزیمت نمود.
4⃣ کرزوس مجبور شد با عجله قشونی جمع کرده در نزدیکی پایتخت با لشکر کوروش جنگ کند. پادشاه لیدی اوّل سوارهنظام خود را که ممتاز بود به جنگ کوروش فرستاد، اما شترهایی که کوروش در پیش صفوف خود واداشته بود موجب وحشت اسبها گردیدند و پس از آن جنگ به غلبه پارسیها و تسخیر سارد خاتمه یافت.
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
✡ کوروش و تسخیر ممالک شرقی
https://eitaa.com/mesagh
1⃣ سرعت عملیات جنگی #کوروش در لیدیه مجالی به بابل و مصر برای تجهیزات نداده و حالا هرکدام منتظر بودند که مورد حملهٔ کوروش واقع شوند. لکن کوروش فوراً توجّهی به بابل نکرده به ممالکی که در مشرق پارس و ماد واقع بود عزیمت نمود.
2⃣ کیفیّت جنگهای او در آن حدود مشخص نیست، اما همینقدر معلوم است که در مدت ۸سال مشغول لشکرکشی و جهانگیری در طرف مشرق و شمال ایران بود و از طرف شمال تا رود سیحون پیش رفت و در کنار آن رود شهری به اسم خود بنا کرد.
3⃣ از طرف مشرق نیز تقریباً تا رود سند پیش رفت و پس از آنکه حکومت خود را در مشرق و مغرب محکم نمود، به طرف بابل متوجه گردید. با این حال بعضی از محقّقین بر این عقیدهاند که لشکرکشیهای کوروش بهطرف مشرق و شمالشرق بعد از #تسخیر_بابل بوده است.
4⃣ بهزعم پیرنیا، ظنّ قوی این است که کوروش ابتدا به ممالک شرقی و سپس به بابل یورش برده است، زیرا شخصی مانند کوروش، تا از پشت سر خود مطمئن نمیشد، قصد بابل را نمیکرد.
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
✍ آنچه خواندید خلاصهای بود از دومین قسمت از سلسله مقالات «بررسی نظریه کوروش ذوالقرنین» با عنوان: «خلاصهای از تاریخ حیات کوروش». متن کامل این مقاله را در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12302
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
✡ کوروش و تسخیر بابل
https://eitaa.com/mesagh
1⃣ #تسخیر_بابل کار بسیار مشکلی بهنظر میآمد، زیرا استحکام برج و باروهای این شهر شهرهٔ آفاق بود. با وجود این، کوروش قصد تسخیر آن را نمود و در بهار ۵۳۹ ق.م. لشکر ایران از دجله عبور کرد. در بابل بعد از #بختالنّصر در مدت ۶سال ٣نفر پادشاهی کردند و در ۵۵۵ ق.م. روحانیون بابل تاجری بهنام #نبونید را بر تخت نشاندند. این شخص آدمی نبود که بتواند دولت بابل را در چنین موقعیت مهمّی حفظ کند.
2⃣ راجع به تسخیر بابل بهدست کوروش اطلاعاتی از منابع جدید و کلاسیک حاصل شده است؛ براساس متون یونانی، واقعهٔ تسخیر بابل از این قرار بود که پادشاه بابل در نزدیکی آن شهر با پارسیها جنگ کرده، شکست خورد و با سپاهیان خود به بابل پناه برد... گرفتن شهر با حمله محال بود و با محاصره هم خیلی طول میکشید... بنابراین به امر کوروش #رود_فرات را برگردانیدند و پس از آنکه در مجرای قدیم، آب کم شد، قشون ایران از آن راه وارد بابل گردید.
3⃣ بنابر آنچه از منابع جدید یا #الواح_بابلی بهدست آمده، ارتش کوروش بدون جنگ وارد بابل شد و پس از تسخیر بابل، در معبد بزرگ بابل «موافق مراسم مذهبی بابلیها» #تاجگذاری کرد و «احترام زیادی به #مذهب و #معتقدات اهالی نمود»!
4⃣ کوروش به #یهودیان که از زمان بختالنصر در اسارت بودند هم مهربانی و ملاطفت ابراز نمود. ظروف طلا و نقره را که بختالنصر از #بیتالمقدس آورده بود به آنها بازگرداند و اجازه داد به فلسطین مراجعت کرده در بیتالمقدس معابد قدیم را که آشوریها خراب کرده بودند تعمیر نمایند و #معبد جدیدی بنا کنند!!
5⃣ بعد از تسخیر بابل سرزمینهایی که مطیع آن بودند از جمله فلسطین و فینیقیه به اطاعت کوروش درآمدند.
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
✡ لشکرکشی به شمالشرق ایران و مرگ کوروش
1⃣ از تمام روایات غیر از روایت گزنفون چنین استنباط میشود که #کوروش پس از تسخیر بابل، در شمال و شرق ایران به #سکاها پرداخته و حدود ایران را به سیحون رسانید، ولی در باب سرنوشت او، گفتههای مورّخین مذکور مختلف است.
2⃣ عدهای بر این باورند که کوروش در این جنگ فاتح شده و گروهی نیز معتقدند که کوروش در این جنگ شکست خورده و کشته شده است.
3⃣ #گزنفون اما واقعه را کاملاً متفاوت نقل نموده است. به بیان او، کوروش در پارس و به مرگ طبیعی درگذشته است!! تردیدی نیست، که گزنفون روایتی را اتخاذ کرده که با ستایش او نسبت به کوروش موافقت داشته باشد.
4⃣ اما #هرودوت اینطور عنوان نموده که روایات در باب مرگ کوروش مختلف بوده و او چیزی را که به حقیقت نزدیکتر میدانسته، نوشته است.
📖 پیرامون مرگ کوروش و مقبرهٔ او:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/3841
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
#حذف_حداکثری با شعار #جذب_حداکثری!
#تلنگر
https://eitaa.co
🔻🔻🔻
🔹به دنبال طرح راهبرد حکیمانه #جذب_حداکثری توسط رهبری معظم انقلاب اسلامی، که ریشه در معارف دینی و سیره اولیای الهی دارد، برخی جریانها و مجموعه های خودی، با تفسیر نادرست از این معنا، در مقام عمل پای در مسیری گذاشته اند که جز #نقض_غرض نمی توان بر آن نام نهاد!
🔹هدف از طرح مسئله جذب حداکثری، گستراندن هرچه بیشتر امتداد خط دعوت به حق و حقیقت و دستگیری از طائفه مستضعفین فکری، غیرمطلعین و غیرمرتبطین با معارف ناب انقلاب اسلامی و حتی منحرفین و حتی معاندان است!
رهبران الهی انقلاب اسلامی با تاسی از سیره معصومین علیهم السلام، همواره زمینه را برای #هدایت و #تعالی طیف های مختلف فراهم می کنند و در تمام چند دهه گذشته(از آغاز نهضت تا کنون) همواره با رویکرد دعوت و دستگیری با عناصر زاویه دار برخورد کرده اند؛ چه اینکه سید الشهدا علیه السلام در هنگامه شهادت، به قاتل خود وعده حسن عاقبت داد مگر او هدایت شود و از مدار شقاوت ابدی خارج گردد.
نمونه های تاریخی از جذب عناصر بدسابقه در انقلاب اسلامی، از شماره خارج است.
با ملحوظ دانستن مطالب پیشین، اما فهم نادرست و اجرای ناقص راهبرد #جذب_حداکثری، توالی فاسدهای فراوانی به دنبال دارد که در موارد متعدد، موجب #نقض_غرض می گردد. چگونه؟ در ادامه به نکاتی اشاره می شود!
۱_ کیاست مومنانه شرط حداقلی اجرای راهبرد مذکور است تا عناصر منحرف و معاند با سد استفاده از این معنا، امکان #نفوذ سازمان یافته به دل جبهه انقلاب اسلامی را نبابند که در این صورت، فروپاشی از درون را رقم خواهند زد و قطعا این امر مصداق نقض غرض است.
ساده اندیشی منتظری در اجرای ایده کمیته های عفو در دهه شصت که منجر به آزادی بی رویه منافقین شد، نمونه خوبی است! منافقان معاند، پس از آزادی با انگیزه های قوی تر در مدار براندازی نظام قدم برداشتند و نتیجه آن شد که به اذعان اسناد رسمی سازمان، یک پنجم از کشته های عملیات فروغ جاویدان، همین آزادشدگان آقای منتظری بودند!
این روال را مقایسه کنید با اقدامات تربیتی #شهید_لاجوردی و #شهید_چمران که با جذب قاعده مند عناصر لاقید و بعضا از منافقین، در آنان #انقلاب_ذات پدید آوردند و از آنان عناصری خدوم و مومن ساختند.
از یاد نبریم که در جریان مجازات های سال ۶۷، امام عزیز که مدار رافت و لطافت پیامبرگونه بودند، تکلیف اعضای سازمان منافقین را یکسره کردند؛ همچون سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مقابله با یهودیان خائن و همچون سیره امیرالمومنین علیه السلام در مواجهه با خوارج ظاهرالصلاح مدعی ایمان و قرآن!
۲_ گاهی مدعیان عمل به جذب حداکثری، در عین تسامح کاری غیرضابطه مند در مواجهه با عناصر بدسابقه و بعضا منحرف، برخوردهایی کاملا خشک و خشن و حذفی با عناصر انقلابی و خدوم و متعهد دارند که این امر نشانگر فهم غلط از راهبرد #جذب_حداکثری یا عدم #صداقت در عمل بدان است؛ چه اینکه اگر واقعا بنا بر جذب است، اولویت جذب با کدام است؛ عناصر خودی و انقلابی و خدوم که احیانا کج فهمی یا کج روی موردی دارند اولی به جذب اند یا آنانکه از اساس در وادی دیانت و یا انقلابی گری نیستند یا فاصله بیشتری دارند؟!
اگر این اولویت بنیادین مراعات نشود، بازهم نقض غرض خواهد شد! عناصر خودی به کوچکترین بهانه، صف بندی داخلی کرده، نزاع های فشل کننده را پدید می آورند که مورد نهی صریح قرآن است و از #تحمل همدیگر ابا و امتناع می ورزند، ولی در عین حال، در مواجهه با #اغیار یا عناصر فاصله دار با جبهه حق، ژست جذب و خوش خویی می گیرند!
نتیجه چه می شود؟ #حذف_حداکثری عناصر خودی و جایگزین شدن عناصر زاویه دار که در فضای خلا حضور عناصر مومن و فقدان برنامه تربیتی و ضابطه نظارتی، نه تنها خود هدایت نمی شوند که زمینه انحراف مجموعه ها و جریان های ناب را نیز فراهم می کنند.
۳_ مسئله مهم دیگر آنکه، چه کسی قرار است جذب کند و چه کسی جذب شود و به چه چیزی جذب شوند و ملاک صحت سنجی اجرای دقیق این راهبرد، چیست؟!
گاه به بهانه #جذب، عناصری آموزش دیده و مقتدر و کار بلد در دل جبهه خودی وارد می شوند و با حوصله و کاملا حساب شده، زمینه جذب افراد متعهد به عناصر و افکار فاسد را فراهم می سازند. قطعا این نیز مصداق #نقض_غرض است!
نشانه جذب افراد باید عیان گردد؛ همچنان که #امام جوانان ناآشنا به دیانت و مبارزه را از دل مراکز فحشا بیرون کشید و به سنگر جهاد علیه باطل روانه کرد و امروز تاریخ انقلاب اسلامی، هزارها نمونه موفق از جذب صحیح و ضابطه مند، سراغ دارد.
جذب حداکثری لوازم خود را دارد؛ کاری پیامبرگونه و به غایت حساس و دقیق و پیچیده است؛ طبعا هر آنکه توانایی کافی برای این امر مهم را ندارد، مکلف بدان نیست، همینکه #دافعه_حداکثری نداشته باشد، به تکلیفش عمل کرده! چه اینکه؛
أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍ!
https://eitaa.co