هدایت شده از mesaghمیثاق
📊کاهش 40 درصدی قدرت خرید کارگران/ مقایسه ارزش دلاری کارگران از سال 84 تا اسفند1401
🔹در سالهای 1384 و 1385 رقم دلاری دستمزد کارگران به ترتیب 183 و 220 دلار و در سال 1386 حدود 264 دلار بوده است.
🔹این مقدار در سالهای 1387 تا 1389 به ترتیب به 307، 356 و 358 دلار در ماه رسیده است. در سال 1390 با شروع تحریمها این مقدار به 211 دلار و در سال 1391 که همزمان با اوج تحریمها و تشدید تورم بود، این مقدار به 148 دلار رسید.
🔹با کاهش تورم و کاهش تبعات تحریمها، در سالهای 1393 تا 1396 ارزش دلاری دستمزد ماهانه کارگران به 260 تا 300 دلار رسیده اما این مقدار بار دیگر با شروع تحریمها و شروع التهابات ارزی و تشدید تورم، بین سالهای 1397 تا اسفند 1401 حولوحوش 115 تا 163 دلار بوده است.
🔹درمجموع اگر وضعیت رفاهی کارگران را با نرخ ارز بسنجیم، درحالحاضر قدرت خرید کارگران نسبت به دوره بلندمدت 18 ساله کاهش 40 درصدی را بهخود دیده و نسبت به سالهایی که کشور با التهابات ارزی و تورم بالا روبهرو نبوده، کاهش 55 درصدی را تجربه کرده است./روزنامه فرهیختگان
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢شرکت های دولتی تاثیرگذاربرنرخ دلار⁉️
شرکت های دولتی صادرکننده، دلارهای حاصله ازصادرات خود را دربازارآزادبه ریال تبدیل میکنند❗️
همین تبدیل موجب تعیین نرخ دلار ونوسانات بازارمیشود❗️
مثال:
فلان شرکت که درعسلویه میعانات گازی فروخته است ارزحاصل ازفروش رادربازارآزادعرضه میکند تاباتبدیل آن حقوق وپرداخت خودرا انجام دهد اگر این تبدیل ارز ویا دلاربابانک مرکزی انجام شود این نوسانات قابل کنترل است
هدایت شده از mesaghمیثاق
#هو_العزیز_الجبّار
اعلام رسمی جنگ تمام عیار ارزی
ایالات متحده آمریکا بر علیه ایران:
پروژه نفوذ در جنگ ارزی
خیانت یا ناکارآمدی یا منفعت طلبی
تبیین ابعاد پیدا و پنهان جنگ ارزی
راه حل مقابله و مغلوبه کردن جنگ ارزی
معلوم نیست چرا علیرغم اینکه آمریکا به صراحت در مجامع و اندیشکده های امنیتی و دفاعی و خزانه داری(انجمن مخفی یهود) به صراحت سخن از جنگ ارزی با ایران میگویند و در این راستا تمام ظرفیت های دیپلماسی زور و زور و تزویر بکار بسته اند و اینکه هیچ ابایی از طرح جنگ تمام عیار ارزی با ایران را نداشته و ندارند به نحوی که در مجامع امنیتی و دفاعی و مجلس قانونگذار خود، قاطعانه و جسورانه، گزارش عملکرد نهادهای مرتبط در این جنگ ارزی را به صراحت مطرح میکنند، اما در کشور ما متأسفانه در دستگاههای اجرایی و تصمیم گیر یک شناخت و رویکرد اصولی و ساختاری مناسب و متناسب با سطح تهدیدات جنگ ارزی وجود ندارد! اصلا نمیدانند یا نمی خواهند بدانند یا مصلحت اندیشی ذلیلانه لحاظ میکنند! چون صحنه جنگی معلوم و واضح است منتهی جنس زمین و خاکریز و سلاحها و تجهیزات آن متفاوت است! بی شک برای این جنگ و صحنه پیچیده و ترکیبی آن، یک ساز و کار آفندی و پدافندی دارد! فقط خدانکند ته داستان دوباره پروژه نفوذ در این جنگ تمام عیار ارزی اتفاق افتاده باشد!
اگرچه ما در بعد نظامی و دفاعی در اوج آمادگی هستیم و همین اقتدار و پیشرفت در این حوزه، تبدیل به یک کابوسی برای دشمنان شده و به همین دلیل بطور مستقیم سایه جنگ نظامی، توسط سپاه و ارتش و انتظامی و.... برداشته شده است؛ اما سایه جنگ جهانی نوین و نرم اقتصادی را باید جهادگران عرصه اقتصاد بردارند، رهبرمعظمانقلاب در چند نوبت به جایگاه و اهمیت ارزش پول اشاره کردند؛ ۲۰اسفند ۱۳۹۲ در جلسه تببین سیاستهای اقتصاد مقاومتی از اصطلاح «جنگ تمام عیار اقتصادی» استفاده کردند؛ ۲۰ اردیبهشت امسال هم در دانشگاه فرمودند: «علت تحریم ایران و اتخاذ تدابیر گوناگون برای ضربه زدن به اقتصاد کشور، همین موضوع است و ای کاش اقتصاددانان مؤمن کشور، تدابیر مختلفِ بدخواهان را بهمنظور ضربه زدن به اقتصاد، برای مردم کشور تشریح کنند.» #بخش_سوّم
🆔@mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
#هو_العزیز_الجبّار
توجه و تمرکز تمام اندیشکده ها و مجامع رسمی ایالات متحده آمریکا به کشور ایران اسلامی در خصوصاستراتژی مقابله با جنگ تمام عیار ارزی :
#خاکریز_جبهه_مقاومت_در_جنگ_ارزی
#اقتصاد_مقاومتی_و_تهاجمی
#ریاضت_اقتصادی_سکون_انفعال
🔷️در بخشی از ✍ تحلیل بسیار دقیقِ Responsible Statecraft
وابسته به اندیشکده کوئینسی آمریکا آمده:
«اقتصاد مقاومتی» راه حل ایران است نه رفع تحریمها، اقتصاد مقاومتی هدفی است که دستیابی به آن نیازمند زمان و بازسازی دردناک اقتصادی است، کاهش ارزش پول و تغییرات در قیمتهای نسبی، به جای توسعه فناوریهای جدید با نهادههای داخلی بیشتر، اشتهای عمومی برای واردات ارزان و ترجیح تولیدکنندگان صنعتی برای مونتاژ محصولات با نهادههای خارجی را کاهش میدهد، اما بدون دسترسی به بازارهای جهانی، تولیدکنندگان بیشتر احتمال دارد که کسب و کار خود را ببندند تا به دنبال فناوری های جدیدی باشند که وابستگی آنها را به همان اقتصاد جهانی کاهش دهد.
در بخشی دیگر از این تحلیل چنین آمده است: افزایش اشتغال و اتکای بیشتر به منابع داخلی بخشهای کلیدی راهبرد توسعه موسوم به «اقتصاد مقاومتی» است.
«اقتصاد مقاومتی»، همانطور که از نامش پیداست، برای وابستگی کمتر اقتصاد ایران به تجارت جهانی نسبت به امروز طراحی شده و بیانگر این باور است که جمهوری اسلامی بهعنوان یک قدرت منطقهای در حال رشد که هژمونی آمریکا در منطقه را به چالش میکشد، چارهای جز کاهش وابستگی خود به اقتصاد جهانی ندارد
🆔@mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
#یاعلی_گفتیم_و_عشق_آغاز_شد
برنامه های بلند مدّتِ بصیرت افزاییِ
کانال کشتی نوح در آخرالزمان.....
✅️ کارگاه دشمن شناسی: یهود شناسی، فتنه شناسی، شیطان پرستی، ماورالطبیعه، گلوبالیسم
✅ کارگاه مهدوی شناسی: انسان شناسی، مبانی معرفتی و سیاسی مهدویّت، آینده پژوهی مهدوی، نشانه شناسی ظهور و آخرالزمان
✅️ سیاست مهدوی: تحلیل های خاص و خبرهای ویژه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی/داخلی - بین الملل
✅کارگاه کتاب شناسی مهدوی: شناسائی و معرفی هدفمند کتابهای آخرالزمانی حوزه مهدویت(پژوهشی، کاربردی، تطبیقی)
✅️ کارگاه تربیتی خانواده مهدوی: روانشناسی و روانشناختی تربیت، استعدادیابی و پرورش، مشاوره در منظومه فکری مهدویّت
✅ کارگاه اشتغالزای مهدوی: تعامل با گروههای جهادی و خَیِّرینِ سرمایه گذار در حوزه اشتغالزایی خرد با هدف تقویت اقتصادی خانواده های هدف
عزیزان فرهیخته با معرفی کانال کشتی نوح
ما را در پیشبرد طرح و برنامه ها، حمایت کنید
🆔@mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺مخالفت مجلس با گرفتن مالیات از خودروهای با قیمت بیشتر از 3 میلیارد تومان
➖ نمایندگان مجلس با گرفتن مالیات دو درصدی از خودروهای با قیمت بیشتر از سه میلیارد تومان مخالفت کردند.
🔺واحدهای مسکونی لوکس از مالیات معاف شدند!
➖ قابل باور نیست که این طرح در مجلس شورای اسلامی رای آورده باشه، دو حالت وجود داره یا نمایندگانی که به این طرح رای دادن خودشون یا سرمایه دارهای اطرافشون واحدهای مسکونی بالای ۲۰ میلیارد دارن یا تعمدی برای درآوردن صدای مردم وجود داره
پ.ن: مجلس انقلابی...😏
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔰 دومین اجتماع مطالبهگری این هفته اینبار در قم/ مطالبه عفاف، از نمایندگان مردم تا استاندار قم
🔻 زمان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۱، ساعت ۹ صبح
🔻 مکان: از مقبرهی شهید نواب صفوی(روبروی ساختمان شهرداری) تا استانداری قم
🔹 جهت مطالبه تصویب قانون حجاب و عفاف در مجلس شورای اسلامی و اعتراض به سهلانگاری برخی مسئولین استانی و کشوری در مسأله حجاب و عفاف
🔹 با حضور اقشار مختلف مردم، طلاب، دانشجویان و اساتید حوزه و دانشگاه
🚨 پس از تحصن در اماکن مقدسه و استمداد از اهل بیت علیهم السلام نوبت به مطالبه مستقیمتر رسیده است.
#گروه_مطالبه_گری_طور_سینا
#اجتماع_اعتراضی_مطالبهگری
#حجاب_هنوز_هم_مطالبه_ما_است
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻عقبنشینی ارزشی به بهانهی شبهاقتضائات
🖊 مهدی جمشیدی
گذشته از اینکه بیش از یک سال تعلل رئیسجمهور در تغییر دبیر شورای عالی فضای مجازی، فرصتسوزی و خطای راهبردی بوده، ایشان در بند یازدهم از حکم انتصاب دبیر جدید چنین نگاشته است:
«بازنگری در سیاستهای مسدودسازی فضای مجازی با تأکید بر ارزشهای دینی و انقلابی و توجه به اقتضائات نوین فضای مجازی.»
در این باره باید به صراحت گفت:
۱. «بازنگری» یعنی کنار نهادن و عبور. یعنی دورهی فیلترینگ تمام شده. یعنی دیگر این رویکرد، کارآمد نیست. یعنی سلب و نفی، بدنهی اصلی سیاست رسانهای نظام بوده است و اکنون باید این سیاست را رها کرد. یعنی دورهی تجدیدنظرطلبی آغاز شده است.
۲. و اعتراف تلخ این است که به جای «شبکههای اجتماعیِ غربی»، نوشتهاند «فضای مجازی». گویا نظام با اصل فضای مجازی مشکل داشته است. در یک حکم رسمی، «صورت مسأله»ی مشترک با دشمن داشتن، ناگوار و ناخوشایند است.
۳. عبارت «تأکید بر ارزشهای دینی و انقلابی» هم تعارف و رندی هست، وگرنه روشن است که مرزبندی با دشمن، ذات نگاه دینی و انقلابی است. وقتی عنصر ذاتی و جوهری را انکار میکنید، دیگر تأکید بر آن معنا ندارد. «نفی» میکنید و بعد بر امر معدوم، «تأکید» میکنید؟!
۴. و البتّه عبارت «توجه به اقتضائات نوین فضای مجازی» نشان میدهد که کفهی «عملگرایی» سنگینی کرده و «موقعیّت» بر «ارزش»، غالب شده است. «اقتضائات»، همان «واقعیّتها»یی هستند که در این روایت، «آرمانها» را به عقب سوق میدهند. «اقتضاء» یعنی دیگر نمیتوان کاری کرد و باید پذیرفت. یعنی «ضرورت» است و جای انتخاب نیست.
۵. نقطهی کانونی این حکم، همین بند است و به همین دلیل، جریان غیرانقلابی این بند را برجسته کرده است. در واقع، دریافته که لابلای بندهای صوری و فرعی، این بند گویای «چرخش ایدئولوژیکِ دولت» در این زمینه است. این بخش از حکمی که مشاوران رئیسجمهور برای ایشان نوشتهاند، «مخرج مشترک» با دشمن دارد و به این دلیل، دشمن هم از آن استقبال کرده است. «نفوذ» اینجاست که با چند واسطه، راهبرد مطلوبِ دشمن در بندی از یک حکم رسمی، زیرکانه گنجانده شود. هنگامی که دولت، دچار «فقر نظریه» است، نفوذ برای تغییر جهتگیری هم در آن دشوار نخواهد بود. دولت بینظریه، شناور و ژلهای است و رنگ عوض میکند؛ چون گرانیگاه و هستهی سختِ مرکزی ندارد.
۶. رفع انسداد از شبکههای اجتماعیِ غربی، دو نتیجهی مستقیم و قهری دارد: نخست اینکه دشمن به زودی از همین شبکهها «حملهی سختتر»ی خواهد کرد، دیگر این که «رونق شبکههای اجتماعیِ بومی» از میان خواهد رفت. رهاسازیِ شبکههای اجتماعیِ غربی یعنی
زمین تهاجمِ مجدّد در اختیار دشمن قرار دادن و بسترسازی برای تکرار اغتشاشات. از طرف دیگر، روشن است که هنوز، کوچ مجازی به شبکه های اجتماعیِ بومی، تثبیت نشده است و دستکاریهای اینچنینی، ما را به نقطهی صفر میافکند و دچار ارتجاع به شبکههای اجتماعیِ غربی میکند. یعنی باختن همین فتوحات اندکِ کنونی در اثر سیاست نابخردانه و تجویز نسنجیده.
۷. از قبل هم قابل پیشبینی بود که اگر صاحبان فکر در جبههی انقلاب، دولت را به حال خویش رها کنند و بر اساس اعتماد مطلق، از «نقادی» غفلت نمایند، تجربهی دولت احمدینژاد تکرار خواهد شد. در تمام جمهوری اسلامی، فقط باید به یک نفر اعتماد مطلق داشت و آن شخص رهبر انقلاب است. باقی را اگر متفکران و اندیشهورزان جبههی انقلاب، رصد و مراقبت نکنند، سستی و نشتی ایدئولوژیک خواهند داشت. این دولت به دلیل «تکیه بر متوسطان» و «چهلتکهگی ماهیّت کارگزاران» و «دستان تهی از نظریه»اش، بیشتر در معرض غلتیدن به ورطهی دگردیسیِ معنایی است.
۸. امثال حقیر، بیش از برخی از مشاوران محافظهکار و بینابینی این دولت، از آداب و قواعد روشنفکریِ شبهدینی باخبریم و صد مرتبه بهتر میتوانیم «لیبرالیسم ارتباطی» را با «سُس انقلابیگری» تزیین نماییم، امّا چه کنیم که هنوز تصویر پیکر خونآلود شهید آرمان علیوردی را از یاد نبردهایم که چگونه «کلونیهای اینستاگرامی» و «گروهکهای واتسآپی»، همچون گلههای گرگ و کفتار از فضای مجازی بیرون آمدند و در وسط شهری که امالقرای جهان اسلام است، ذرهذره جانش را ستاندند. و نهفقط او را، بلکه روحالله عجمیان را. چه آسان، اقتضائات خط شهدای مظلوم، به فراموشی میسپرند، و چه بیپروا، پنجرههای دعوات شیطان را به روی جامعه میگشایند. این «زاویهها» حتّی در آغاز هم بسیار بزرگ هستند.
۹. فضای غالب جامعه در حال یک «تجربهی رسانهای جدیدِ بومی» است و با آن انس خواهد گرفت؛ اگر «خواص اغواگر» از بیرون، روایتهای وارونه نسازند و حس محرومیّت رسانهای و انسداد ارتباطی را به جامعه القا نکنند. این دورهی انتقالی تمام خواهد شد و ما به مرحلهی ثبات رسانهای خواهیم رسید.
✍مهدی جمشیدی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 آقای صدیقی؛ چرا دعای شما اثر ندارد؟
🔹آیتالله صدیقی امام جمعه موقت تهران اخیراً گفتهاند: «با دعا میتوان از جنگ اقتصادی گذر کرد و در خلوت اشک بریزید و و مشکلات کشور را با دعا حل کنید. دعا از یک لشکر و ارتش اثرش بیشتر است.» برای این مسئله هم به صحیفه سجادیه اشاره می کنند که فرهنگ دعاخوانی را برای حل مشکلات کشور راه بیاندازید.
🔸حتماً نظر ایشان این است که مسئولین و دستگاه ها به وظایف خود عمل کنند و به خداوند متعال توکل کنند و توسل داشته باشند و برای رفع مشکلات دعا کنند. بعید می دانم نظر ایشان غیر از این باشد. ان شاءالله که همین است. اعتقاد همه ما شیعیان همین است. انجام وظیفه و تکلیف و توکل به خدا و توسل به اهل بیت پیامبر(ص).
🔹اما جداً باید از ایشان و سایر عزیزانی که سالهاست در نماز جمعه خطبه می خوانند پرسید چرا خطبه ها و دعاهای آنان اثر ندارد؟ هزاران خطیب و مداح در کشور در ایام مختلف، برای رفع مشکلات اقتصادی کشور دعا کرده اند طی این سال ها؛ چرا این دعاها اثر ندارد؟
🔸پاسخ این سؤال را حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در بخشی از نامه 47 نهج البلاغه (وصيّت نامه حضرت) مى فرمايد: (امر به معروف و نهى از منكر را ترك نكنيد كه اشرار بر شما مسلّط خواهند شد سپس هر چه دعا كنيد مستجاب نمى گردد)؛ «لاتَتْرُكُوا الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ، ثُمَّ تَدْعُونَ فَلا يُسْتَجَابُ لَكُمْ».
🔹این نکته از امام على بن موسى الرضا(عليه السلام) هم نقل شده حتى اگر نيكان هم در چنين شرايطى دعا كنند دعاى آنها مستجاب نخواهد شد: «فَيَدْعُو خِيَارُكُمْ فَلا يُسْتَجَابُ لَهُمْ».
🔸در حديثى از امام باقر(عليه السلام) هم مى خوانيم: «إِنَّ الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِيلُ الاَْنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الاَْرْضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الاَْعْدَاءِ وَ يَسْتَقِيمُ الاَْمْر»؛ (امر به معروف و نهى از منكر راه انبيا و طريقه صالحان است فريضه بزرگى است كه با آن ساير فرايض برپا مى گردد جادّه ها امن و امان و كسب ها حلال مى شود، حقوق غصب شده به صاحبانش بازگردانده شده و زمين ها آباد مى گردد و از دشمنان انتقام گرفته خواهد شد و تمام امور سامان مى يابد).
🔹مهم ترین عرصه امر به معروف و نهی از منکر هم عرصه مسئولین و مدیران و اصحاب قدرت و ثروت و دستگاه ها و نهادهاست. حال؛ حضرات در خلوت از خود بپرسند که طی این چند دهه، در این عرصه چه کرده اند؟ امر و نهی آنان شامل کدام مسائل جامعه و دردهای مردم بوده؟
🔸به این عزیزان دل عرض می کنیم شما سالها امر و نهی نکردید. مسئولین و مدیران جامعه را امر و نهی نکردید. سالی یکبار و دوبار درباره مسائل گله کرده اید به مسئولی، اما امر و نهی نکردید. یکی از دلایل بی تأثیری دعاها هم همین بی تفاوتی و سکوت نسبت به تبعیض های ساختاری و قانونی و فقر گسترده و فسادهای بزرگ و کوچک است! ما مردم یکبار ندیدیم خیلی از شما بزرگان نسبت به این مصائب و مشکلات، چشم غره ای بروید و فریادی سر برآورید! حالا انتظار دارید دعا به سرانجام برسد؟
✅ #داود_مدرسی_یان
🆔@mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
21.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹اهمیت کار رسانه ای
🔹 نادرستی بستن دهان منتقدان
✔️ استاد رحیم پور ازغدی
✅صدای مستضعفان عالم
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بهترین دعا و مناجاتی که امام به رهبری توصیه فرمود
♨️ برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی به مناسبت #ماه_شعبان
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
هدایت شده از mesaghمیثاق
📝 واکاوی مسئله حجاب (قسمت سیزدهم)
❇️ شدت گرفتن خودخواهیها و تقویت موضع هوی نفس، انسانها را به تدریج به عناصری غیراجتماعی و سپس ضدجامعه تبدیل میکند که دائما در حال محاسبه سود و زیان همراهی یا عدم همراهی با خانواده و جامعه هستند.
در این صورت منظومه روابط و ضوابط بین افراد، دیگر در راستای منافع و مصالح کلان جامعه تعریف نمیشود. بخشی از این بریدنها و تفرقهها و بیگانگیها و از خود بیخود شدنها حاصل تقویت خودکامگیهاست.
⛔️ خانوادهها به شدت از این شرایط رنج میبرند. تشدید و تکثیر پیوندهای اجتماعی بیقید و قاعده در تقابل با پیوندهای خانوادگی به تدریج خانواده را تجزیه و شرحه شرحه میکند.
این روند ادامه دارد تا جایی که روابط بینظم و نظام، حتی خود شخص و شخصیت او را نیز از هم میپاشاند و از فرد بودن خارج میکند.
این یک فساد عمیق است که از برداشتن حریمها و جاری شدن لاابالی افراد در جامعه منشأ میگیرد.
◀️ وقتی خانهداری و خانوادهداری نه به عنوان یک ضرورت، بلکه اجبار معنی شود و نظام حق و مسئولیت در پی دور زدن آن و نادیده گرفتن لوازم آن باشد، آنگاه اشخاص تربیت نشده و رشد نایافته و بریده از ریشهها و محروم از ادب، قدرت مدیریت قوای درونی خود را از دست خواهند داد و زبالهها و پسماندهای شخصی و شخصیتی خود را در حریم خانواده و سپس جامعه رها خواهند کرد.
این سبک از آزادی باعث بیماری و عفونت و مرگ خانواده و جامعه خواهد شد و زبالهخوارها را بر اجتماع مسلط خواهد نمود.
♦️ چنین جامعهای از درون متلاشی میشود و در خود فرومیریزد و هیچ امکان خنثی کنندهای برای آن وجود ندارد. در چنین خانوادهای نه نقش مادر داریم و برآورده شدن نیاز به آن و نه پدر و نه برادر و نه خواهر و نه فرزند. در پی آن، روابط فامیلی نیز بیمعنا خواهد شد.
آدمهای بینسبت تنهای وحشتزده که خود را در یک رقابت شبانهروزی برای بودن و ماندن میبینند. آدمهایی که همیشه بیدار میخوابند تا دریده نشوند. آدمهایی فریبا و فرصتطلب.
🔸 رقابت دائمی بر سر امکانهای محدود که بسیاری از آنها سرمایه اولیه خدادادی است و نه محصول تلاش و نشان لیاقت، باعث خواهد شد که خشونت به تدریج تبدیل به قاعده رفتاری در جامعه گردد.
حسرتها و حسادتها، تحقیرها و سرکوفتها، فرصتطلبیها و هجوم بردنها، زیرپا گذاشتنها و نادیده گرفتنها جامعه را به کپسول در معرض انفجاری از عصبانیت تبدیل میکند.
✅ این روزها یافتن این معنی در جامعه سخت نیست. بخش قابل ملاحظهای از بالا رفتن سطح خشونت در جامعه محصول رقابت غیرمنطقی و غیرعادلانه غریزی است که در کف جامعه به وجود آمده و هر روز بر آتش آن بیشتر دمیده میشود.
✍🏼سعید توتونکار