هدایت شده از mesaghمیثاق
9.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گزارشویدیویی| ایران و مصر پس از ۴۴ سال دور یک میز نشستند
🔹وقتی عربستان از روی صندلی میز مذاکرات با ایران بلند شد، مصر جای آن نشست. مصری که ماجرای اختلافاتش از عربستان هم کهنهتر است و برمیگردد به خیلی سال پیش. در این ویدیو تمام اتفاقات ۴۴ سال گذشته را مرور کردیم.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از ناسا تا دهلاویه
🔹 مصطفی چمران به در آمریکا به جایی رسید که برای خیلیها آرزو بود. اما هدف چمران بزرگتر از ناسا و دکتری بود. او به لبنان و ایران آمد تا روی ماه خدا را ببوسد. اینجا قصه یک دانشمندِ شهید را مرور کردیم.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺 روسیه و چین در خاورمیانه رقیبند یا شریک؟ بخش ۲
موسسه خاورمیانه
🔹 به تصور روسها، این سیاست چین اگر به همین صورت فعلی ادامه یابد و نفوذ و تأثیر این کشور در خاورمیانه افزایش و گسترش پیدا نماید، هم روسیه و هم ایالات متحده بازندۀ این داستان خواهند بود. درواقع، جنگ اوکراین و دلمشغولی روسیه و آمریکا به این جنگ باعث بهوجودآمدن یک خلاء و فضای خالی شده و چین درصدد پرکردن آن است.
🔸 چین تمایل دارد که خود را به عنوان یک قدرت مسلم جهانی جا بیندازد و حتی در سر دارد که نظم جهانی بعدی را نیز طراحی و اجرا نماید. این کشور برای این هدف نیازمند توسعۀ طرح کمربند و جاده (BRI) است. چین برای بهثمررساندن موفقیتآمیز این طرح بلندپروازانه، به ثبات بیشتر محتاج است تا به ناامنی و نزاع. بنابراین این کشور دید منفیای نسبت به بازیگران غیردولتیِ ستیزهجو در خاورمیانه دارد.
این در حالی است که استراتژی روسیه در منطقه یک استراتژیای مبتنی بر موازنۀ چندطرفه است و این کشور ابایی از استفاده از بازیگران ضدسیستمی برای ایجاد پایگاههای ژئوپلیتیکی ندارد.
🔹 همچنین، چین موافق مداخلۀ نظامی عربستان سعودی در یمن بود اما روسیه موافقتی با آن نداشت. یا در موردی دیگر، چین تلاش کرد نسبت به طرفهای درگیر در لیبی، سیاست عدم تعهد را پی بگیرد اما روسیه جانب ژنرال حفتر و ارتش ملی لیبی را گرفت و گروه واگنر، یک پیمانکار خصوصی نظامی که زیر نفوذ پوتین است، را به حمایت از حفتر وارد لیبی کرد. حمایت گروه واگنر از حملۀ آوریل 2019 حفتر به طرابلس و تصرف تأسیسات نفتی عمده در شرق لیبی، منافع تجاری چین با دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس را به خطر انداخت.
🔸 حتی اگر روسیه و چین بتوانند این اختلافات را حل کنند، کارشناسان چینی نسبت به مطلوبیت روسیه به عنوان یک شریک بالقوۀ منطقهای تردید دارند. گزارشی از دانشگاه تسینگهوای چین در آگوست 2022 که توسط دگانگ سان و لی دیاندیان تهیه شده نوشته است که: «روسیه یک قدرت منطقهای در اوراسیا است، ولی در خاورمیانه فقط چهار شریک غیررسمی دارد». این مقاله سوریه و ایران را به عنوان شرکای اخلاقی روسیه، الجزایر را به عنوان پیرو منفعل، و سودان را به عنوان شریک غیررسمی و ضعیف روسیه فهرست کرده است.
🔹 اگرچه روسیه و چین از برخی دیدگاههای مشترک در مورد نظم منطقهای خاورمیانه برخوردارند، اما اولاً این دیدگاههای مشترک غالباً سطحی هستند و نه عمیق، ثانیاً مسکو نمیخواهد بپذیرد که شریک کوچکتر چین باشد، و ثالثاً برخی اهداف و منافع این دو کشور در خاورمیانه با یکدیگر متضاد هستند. بنابراین و از آنجایی که هر دو کشور اصرار دارند خودمختاری استراتژیک را سرلوحۀ دیپلماسی خاورمیانهای خود قرار دهند، نهایتاً منافع خود را به صورت موازی پیش خواهند برد.
منبع
https://www.mei.edu/publications/potential-and-limitations-russia-china-cooperation-middle-east
هدایت شده از mesaghمیثاق
14.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥چگونه ایران در جنگ جهانی اول اشغال شد؟
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺«هرمنوتیک» چیست ؟
🔸 واژۀ هرمنوتیک (hermeneutica) در قرن هفدهم ابداع شد. یوهان کُنراد دانهاور، الهیاتدان استراسبورگی، برای اشاره به آنچه پیش از او "فن تفسیر" نامیده میشد، واژۀ "هرمنوتیک" را جعل کرد و در 1645 کتابی با این عنوان منتشر کرد: هرمنوتیک مقدس یا روش تفسیر متون مقدس.
🔹عنوان کتاب یوهان کنراد، معنای کلاسیک واژۀ هرمنوتیک را بازتاب میدهد. از آنجا که معنای متون مقدس همیشه مثل روز روشن نیست، تفسیر در واقع روش یا عملی است که فهم معنا را تسهیل میکند.
🔸هرمنوتیک بعدها معانی دیگری نیز پیدا کرد ولی در همین معنای کلاسیک اولیه، نکتهای وجود دارد که زایش معانی بعدی واژۀ هرمنوتیک را موجه میسازد؛ و آن اینکه، بین "تفسیر" و "فهم" پیوندی برقرار است.
🔹 در یونان باستان فعل hermeneuein به دو معنا به کار میرفت: فن بیان (اظهار کردن، گفتن)، تفسیر (یا ترجمه). در هر دو مورد نیز پای "انتقال معنا" در میان بود.
🔸 انتقال معنا میتواند در دو جهت عمل کند: 1- گذار از تفکر به کلام 2- رجعت از کلام به تفکر.
🔹فن بیان، معنایی را که در ذهن گوینده بود، در کلام وی متجلی میساخت. هر که فن بیانش بهتر بود، معنای نشسته در ذهنش را بهتر به مخاطب منتقل میکرد. امروزه تفسیر فقط به معنای دوم به کار میرود. یعنی رجعت از کلام به تفکری که پشت کلام جای دارد.
🔸هرمنوتیک به معنای "فن تفسیر متون" در حوزههای "الهیات"، "حقوق" و فیلولوژی" (لغتشناسی یا فقهاللغة) موضوعیت و کاربرد دارد.
🔹معنای کلاسیک هرمنوتیک در واقع این بود که "هرمنوتیک" علمی "کمکی" است و فقط برای تفسیر عبارات مبهم متون به کار میرود.
🔸در قرن نوزدهم میلادی، ویلهلم دیلتای وظیفۀ جدیدی برای هرمنوتیک وضع کرد. او گفت حال که هرمنوتیک دربارۀ قواعد و روشهای تفهم بحث میکند، پس میتواند بنیانی روششناختی باشد برای تمامی علوم انسانی. یعنی علاوه بر الهیات، شامل ادبیات و تاریخ و فلسفه و "علوم اجتماعی" هم باشد.
🔹در اثر این دگردیسی و ارتقاء، هرمنوتیک مبدل شد به یک "تأمل روششناخی دربارۀ دعوی حقیقت و شأن علمی علوم انسانی".
در واقع در معنای کلاسیک و اولیه، هرمنوتیک عبارت بود از فن تفسیر متون مقدس (و نهایتا متون حقوقی و فیلولوژیک)، ولی در معنای دوم، یعنی معنای مد نظر متفکرانی چون دیلتای و شلایرماخر، هرمنوتیک بدل شد به "فن فهم" به صورت عام (و نه صرفا فن فهم متون مقدس یا حقوقی).
🔸تاکید بر "فهم" گامی جدید در تعین بخشیدن به "هرمنوتیک" بود که در قرن نوزدهم برداشته شد. تا پیش از آن، هرمنوتیک عبارت بود از "فن تفسیر"، اما حالا باید به "فهم" روی میآورد. یعنی اکنون خود کنش "فهمیدن" است که باید برای تضمین صحتش از یک فن مدد گیرد.
در واقع مطابق معنای کلاسیک و اولیه، هرمنوتیک معطوف به "متن" بود. روشی بود برای فهم "متن". اما در معنای دوم، هرمنوتیک معطوف به "فهم" بود. رازگشایی از "متن" جای خودش را به رازگشایی از "فهم" و عمل "فهمیدن" داد.
این تحول، معنا و مفروضی اساسی داشت و آن اینکه "بدفهمی" پدیدهای رایج در زندگی بشر و حتی در میان دانشمندان و متفکران است. کلیتبخشی به پدیدۀ بدفهمی، ضرورت کنکاش در عمل فهمیدن را ایجاب کرد.
🔹به این ترتیب هرمنوتیک دیگر "علمی کمکی" نبود که گاهی به کار بیاید بلکه همواره مورد نیاز آدمی بود چراکه انسان همیشه در معرض بدفهمی قرار دارد.
🔸دستور معروف هرمنوتیکی شلایرماخر عبارت بود از: "درست فهمیدن گفتار، سپس فهمیدن آن بهتر از پدیدآورندهاش". کانت هم قبل از شلایرماخر نوشته بود: «اصلا تعجبی ندارد اگر بتوان افلاطون را بهتر از خودش درک کرد چراکه او مفهومش را به قدر کفایت متعین نکرده است.»
🔹 شلایر ماخر نکتۀ مهم دیگری را نیز مطرح کرد و آن اینکه، هرمنوتیک نباید صرفا به متون مکتوب اکتفا کند، بلکه باید بتواند تمامی پدیدههای مرتبط با فهم را نیز در بر گیرد: «هرمنوتیک نباید صرفا به متون ادبی محدود شود؛ زیرا بسیار پیش آمده است که طی گفتوگویی معمولی خود را به اَعمال هرمنوتیکی مشغول دیدهام.»
🔸علت بیتوجهی هرمنوتیک کلاسیک به "کلام" این بود که کلام گوینده بیواسطه و فیالمجلس برای شنونده قابل فهم بود. فقط کلام مکتوب و خصوصا متون مؤلفان عتیق و قدیم بود که دقایق و عناصر غریب و پیچیده داشت و بحث و فحص هرمنوتیکی میطلبید.
🔹اما دیلتای معنای دوم هرمنوتیک (فن فهم) را عمق بیشتری داد. دیلتای مخالف کسانی بود که میگفتند علوم انسانی فاقد روش اختصاصی است و اگر میخواهد علم باشد باید روششناسی علوم طبیعی را مبنا قرار دهد.
ادامه دارد...
هدایت شده از mesaghمیثاق
مباحثات_پیرامون علامه امینی.mp3
44.05M
⬛️ ناگفته هایی از زندگیِ پرماجرایِ #علامه_امینی (ره)
"صاحب کتاب #الغدیر"
🔈 گفتگوی مباحثات با احمد امینی(فرزند علامه امینی)
🔴 دانشنامه
🌺 عندَ ذِکرِ الصالِحینَ تَنزِل الرَّحمَه🌺
هدایت شده از mesaghمیثاق
مسئولیت و سازندگی.PDF
1.36M
📖 فایل الکترونیکیِ کتابِ #مسئولیت_و_سازندگی
✍ نوشته #استاد_صفایی_حائری
🔻 حتماً مطالعه شود
دانشنامه
هدایت شده از mesaghمیثاق
استاد حیدری فسایی_1.mp3
21.27M
♨ #سخنرانی_انگیزشی ♨️
👤 سخنان #استاد_حیدری_فسایی
🔮پیرامون روش برنامه ریزی، هدف گذاری و رمز موفقیت در تحصیل علم
دانشنامه
هدایت شده از mesaghمیثاق
49.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 عبور از گردنهها در شب قدر انقلاب اسلامی
🎙 حاج حسین یکتا
🔸 اگر امروز آتش دشمن علیه ما سنگین است، به خاطر این است که در شبهای قدر انقلاب هستیم و در نقطه رسیدن به قلهایم.
🔹از همه گردنههای تحریم و فشار اقتصادی عبور خواهیم کرد، در نقطهای هستیم که دشمن دارد نابود میشود و نشانههای سیاسی و اقتصادی آن آشکار شده است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید؛ تاثیر نهضت امام خمینی (ره) در قلب کشور کمونیست
✍🏼 پ.ن طلبه نیوز: مردم دنیا، ایران را به اصالت و دیانت میشناسند و آنچه برای آنها جذابیت ایران اسلامی را بیشتر میکند؛ دینداری همراه با پیشرفت در عرصههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی، علمی و اقتصادی است. این یعنی دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست.
رونوشت به پادوهای رسانهای که ماموریت یافتهاند روحانیت را از چشم مردم بیندازند، خواه مداح مشهور یا وابستگان سیاسی باشند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ نزدیک به ۱۹ درصد از سهام ایرانخودرو در دست قطعهسازان
🔹نود اقتصادی:
🔹بررسی وضعیت سهامداری در گروه خودروسازی ایرانخودرو نشان میدهد درمجموع ۱۸/۷ درصد از سهام ایرانخودرو در دست دو شرکت بزرگ قطعهسازی کروز و هلدینگ رایزکو (شرکت سرمایه گذاری و توسعه راهبردی راز) است.
🔹طبق این آمارها، ۱۵ درصد از سهام ایرانخودرو در اختیار شرکت تدبیر سرمایه آراد بوده که در سال ۱۳۹۰ توسط اعضای هیاتمدیره قطعهسازی کروز تاسیس شده و اقدام به خرید سهام ایرانخودرو کرده است. ۲/۲۸ درصد از سهام ایرانخودرو در اختیار هلدینگ رایزکو و ۱.۴۲ درصد از سهام ایرانخودرو نیز در اختیار شرکت مانانوین بوده که از واحدهای تجاری زیرمجموعه گروه بهمن است.
🔹قابل ذکر است کارشناسان معتقدند حتی اگر قطعهسازان بخش خصوصی حق تقدم خرید مابقی سهام ایرانخودرو را داشته باشند، نباید خودروسازی در فرایند خصوصسازی به قطعهسازان واگذار شود، چراکه این اقدام زمینه انحصار حداکثری را در بازار خودرو و قطعه بهوجود خواهد آورد که بلای جان صنعت قطعهسازی و خودروسازی است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
12.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ ارز یکی از مسائل دیروز و امروز و فردای ماست/ اگر دولت و بانک مرکزی پای کار بیایند بخش اعظم مشکل ارز حل خواهد شد/ با تمام مشکلات می توانیم بهتر از این وضع ارز را مدیریت کنیم
👤 محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه:
🔹مهار تورم و کاهش نقدینگی و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی از مسائل مهم کشور است
🔹اگر اقدامات هماهنگ سران سه قوا نبود رشد نقدینگی بیشتر میشد
🔹حدود ۲۱۰ گلوگاه فساد را شناسایی و به دولت ارایه کردیم/ دولت به جد در حال بررسی و اصلاح است
🔹اگر دولت و بانک مرکزی پای کار بیایند بخش اعظم مشکل ارز حل خواهد شد / با تمام مشکلات می توانیم بهتر از این وضع ارز را مدیریت کنیم/ دانشجو