هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ اعتصاب غذای خشک؛ استاد دانشگاه بحرینی 700 روز را بدون غذا سر کرده است
کارگروه «بازداشتهای خودسرانه»ی سازمان ملل از حکومت بحرین خواسته است تا یک استاد دانشگاه برجسته را که به مدت 700 روز بدون غذای خشک در اعتصاب غذا بوده، آزاد کند.
عبدالجلیل السنگاس، مدیر و سخنگوی دفتر حقوق بشر «جنبش حق برای آزادیهای مدنی و دموکراسی»، از سال 2011 در زندان به سر میبرد. او به اتهام تروریسم به حبس ابد محکوم شده است.
🏷 #خلیج_فارس #ملت_دین #بحرین #حقوق_بشر #شیعیان #شیعیان_بحرین
🔗ادامه مطلب:
syaaq.com/20611
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️یک نکته از تصویر
🔺در پس زمینه عکس رییس جمهور ایران و ونزوئلا عناوین با زبان فارسی و اسپانیولی نوشته شده است، بدون استفاده از زبان انگلیسی، مسالهای که بعضا در نشستهای داخلی خودمان هم بیتوجه به آن هستیم.
🔻شاید ساده و بیاهمیت به نظر برسد، اما یک معنای عمیق دارد؛ احترام به هر آنچه خودمان هستیم. احترام به هویت، فرهنگ، داشتهها و باورهایمان.
🔺نقطهی شروع پسرفت در کشور ما در 200 سال گذشته دقیقا همین مساله بوده است که تصور میکردیم صحبت کردن به زبان آنگلوساکسونیهای متوحش بریتیش و امریکن هنر است و هر تفالهای که از سرزمین غارتها، تجاوز و استعمار وارد میشود نیز علم و فرهنگ است!
🔺و نقطهی عطف تاریخ ایران، جمهوری اسلامی🇮🇷 است؛ چرا که به ما باور و اعتماد به نفس داد و اگر در مواردی هنوز دچار مشکل هستیم، دقیقا به خاطر عدم تغییر رویکرد خودتحقیری است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️یک نکته از تصویر
🔺در پس زمینه عکس رییس جمهور ایران و ونزوئلا عناوین با زبان فارسی و اسپانیولی نوشته شده است، بدون استفاده از زبان انگلیسی، مسالهای که بعضا در نشستهای داخلی خودمان هم بیتوجه به آن هستیم.
🔻شاید ساده و بیاهمیت به نظر برسد، اما یک معنای عمیق دارد؛ احترام به هر آنچه خودمان هستیم. احترام به هویت، فرهنگ، داشتهها و باورهایمان.
🔺نقطهی شروع پسرفت در کشور ما در 200 سال گذشته دقیقا همین مساله بوده است که تصور میکردیم صحبت کردن به زبان آنگلوساکسونیهای متوحش بریتیش و امریکن هنر است و هر تفالهای که از سرزمین غارتها، تجاوز و استعمار وارد میشود نیز علم و فرهنگ است!
🔺و نقطهی عطف تاریخ ایران، جمهوری اسلامی🇮🇷 است؛ چرا که به ما باور و اعتماد به نفس داد و اگر در مواردی هنوز دچار مشکل هستیم، دقیقا به خاطر عدم تغییر رویکرد خودتحقیری است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️این تصویر مجمع وزاری ادوار مختلف ایران است. در این مجمع آقایان غلامرضا شافعی، محمدرضا عارف، سید مصطفی هاشمی طبا، عبدالحسین وهاجی و محسن مهرعلیزاده با کسب اکثریت آرای اعضای مجمع ادوار به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره انتخاب شدند.
🔺به تصاویر و اعضای هیات مدیره مجمع خوب دقت کنید، در تصاویر اکثرا اصلاحطلبان هستند و اعضای هیات مدیره نیز تماما اصلاحطلب!
🔻یعنی؛ اکثریت قاطع دولتهای بعد از انقلاب در دست اصلاحطلبان بوده است، همانهایی که بیشترین بهرهمندی از امکانات و ثروتهای کشور در اختیارشان بوده است و اتفاقا بیشتر از همه هم شاکی و منتقد هستند!
پینوشت: آن شخصی که توسط برادر هاشمی رفسنجانی بغل و سرش توسط یونسی، وزیر اطلاعات خاتمی، ماچ شده است بهزاد نبوی است؛ از متهمین ردیف اول انفجار دفتر نخستوزیری! شاید اگر او در این تصاویر نبود، به جایش باهنر بود!
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 #مسیح_علینژاد بعد از چند ماه تحریک به قانونشکنی و اغتشاش تو ایران، به اسم مبارزه با حکومت ایران از «پیکان پشمالو» رونمایی کرد!!
🔸خدا میدونه که این شیاد برای شرکت تو همچین مراسمی چقدر دلار از نهادهای حقوقبشری(!) وابسته به دولتهای غربی گرفته و به ریش افرادی که گولشون زده خندیده!😏
هدایت شده از mesaghمیثاق
بخش اول
🔖 تحلیل لایحه « حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» که به پیشنهاد شماره ۱۰۰/۶۷۹۷/۹۰۰۰ مورخ ۷/۲/۱۴۰۲ قوه قضائیه در جلسه ۲۷/۲/ ۱۴۰۲ هیئت وزیران با قید فوریت با پانزده ماده و ده تبصره به تصویب رسیده وطی نامه شماره ۳۴۴۳۱/۶۱۲۳۶- ۳۱/۲/۱۴۰۲ / برای انجام تشریفات قانونی به ریاست مجلس شورای اسلامی ارسال شده است به شرح ذیل مورد بررسی قرار می گیرد؛
📑 مقدمه
🔸 امروز وضع قانون به عنوان یک فن و هنر شناخته می شود و ماحصل تقنین به مانند یک اثر هنری ارزشمند و دقیق است یکی از اصولی که ضامن فهم صحیح قانون و اجرای حداکثری ان می باشد اصل شفافیت و صراحت قانون است هرچه قانون شفاف تر و صریح تر و گویا تر باشد عمر بیشتری نموده و از تغییر و تفسیر در امان خواهد بود.
🔸 بر این اساس بند ۹ سیاست های کلی نظام قانون گذاری مصوب ۲/۷ /۱۳۹۸ بر رعایت اصول قانون گذاری و قانون نویسی و تعیین سازوکار برای انطباق وقایع و طرح های قانونی با تاکید برشفافیت و عدم ابهام قانون اشاره دارد.
🔸 در واقع جهت تضمین توجه و احترام به قانون و اجرای عملی آن بایستی عموم مردم آن را درک کنند و عذری بر عدم اجرای آن باقی نگذارند.
🔸 عدم اجرای احکام واجب الهی یا مسامحه در اجرای آن گناهی است فردی و اجتماعی.
🔸 زمانی که فرد مرتکب ترک واجب یا انجام حرامی در حریم خصوصی خود می شود٬ مرتکب گناه فردی شده و فقط از سوی خداوند متعال بازخواست و اگر توبه نکند مجازات اخروی خواهد داشت.
🔸 ولی اگر همان گناه را در بین مسلمین و علنی انجام دهد به لحاظ قبح شکنی٬ ترویج و اشاعه معصیت، مجازات خواهد داشت.
🔸 به عنوان نمونه ٬ اگر کسی در منزل خود روزه خواری کند مرتکب معصیت شده و باید کفاره بپردازد مگر ان که عذر موجه داشته باشد اگر همان فرد در بین مردم ( ملأ عام) مرتکب روزه خواری شود و عذر شرعی نداشته باشد برای ارتکاب روزه خواری یک تعزیر و برای قداست شکنی در جامعه تعزیر دیگری خواهد داشت.
🔸 در مورد حجاب و عفاف نیز همین قاعده جاری است. بنابراین کسی حق ندارد در جامعه واجبات دینی یا هنجارهای قانونی را به لحاظ اغراض شخصی یا سیاسی نقض نماید.
🔸 بدیهی است در جرائم مصرح در شرع مقدس اسلام٬ آموزش های لازم و زیرساختهای ارتقای فکری و معرفتی همراه با جرم انگاری ضروری است.
📃 بررسی لایحه عفاف و حجاب
🔻 با گذشت ۴۴ سال از انقلاب پرشکوه اسلامی با وجود محیط های مساعد برای رشد فضائل اخلاقی لیکن زیرساخت های فرهنگی متناسب با زمان، ارتقای لازم نداشته است.
🔻 انتظار می رفت رسانه ملی - آموزش و پرورش- دانشگاه ها- سازمان های فرهنگی و تبلیغی مطابق ظرفیت و امکانات خود برنامه ریزی کامل و جامعی برای رشد فضائل اخلاقی در جامعه تدوین نمایند لکن چنین امری ملاحظه نمی شود و عقب ماندگی آن به دلائل مختلف مبرهن می باشد.
🔻 در موضوع حجاب و عفاف نیز که کاملا با معارف دینی و تقوای شخصی و اجتماعی مرتبط است دستگاه های ذیربط و خانواده ها کوتاهی هایی داشته اند و علی رغم شتاب پرتاب شبهات در افکار نسل های جدید از سوی فضای مجازی که به مثابه قتلگاهی عمل کرده است موضوع حجاب و عفاف به شکل تقلیدی و سنتی می باشد که لازم است همه مرتبطین تربیتی اعم از خانواده ها و دستگاه های ذیربط به نحو شبانه روزی کاستی ها را جبران نموده و با ارتقای فضائ اخلاقی موضوع تعیین مجازات برای چنین اموری منتفی گردد.
👈🏼 ادامه دارد...
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
هدایت شده از mesaghمیثاق
بخش دوم
🔖 بررسی مواد این لایحه:
🔸 در این لایحه به "هنجار اجتماعی از جمله حجاب" اشاره دارد.
🔻 در ماده یک آمده است: ماده ۱.«...... اشخاصی که در ملأ عام یا اماکن عمومی یا فضای مجازی اقدام به نقض هنجارهای اجتماعی از جمله کشف حجاب می نمایند.....»
🔻 در این ماده به جای تعریف جرم به نقض هنجارهای اجتماعی اشاره شده که بسیار کلی است و شامل موارد زیادی است که در این ماده علی رغم اختصاص مواد آن به حجاب و عفاف٬ حجاب را به عنوان نمونه و یکی از مصادیق نقض هنجار ذکر کرده است.
🔸 تعریف جرم
1️⃣ اولا در میان حقوق دانان کیفری معاصر کمتر کسی تردیدی در ضرورت ارائه تعریف رسمی و قانونی برای جرم در نظم حقوقیِ نوشته، ابراز می دارد.
🔻 این موضوع در شرع مقدس اسلام به عنوان ضرورت بیان قُبح و زشتی اعمال ذکر گردیده که تا قُبح عمل ذکر نگردد مجازاتی برای آن تعیین نخواهد شد. اصل قانونی بودن جرم و مجازات به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشری در کشورها شناخته شده که قاعده قبح عقاب بلابیان٬ قاعده ای منطقی و عقلایی است و بر این اساس در ابتدای هر لایحه یا طرحی برای جرم انگاری حدود و ثغور و مصادیق و مفاهیمِ آن جرم، کاملا واضح و روشن به نحوی که برای عموم٬ قابل فهم باشد باید تبیین گردد.
🔻 در واقع در لایحه کشف حجاب باید تعریفی جامع از همه انواع مصادیق آن آورده شود که مانع ورود مصادیقی غیر مرتبط در دامنه و قلمرو ان گردد همچنین استثنائاتی که در شرع مقدس برای کودکان، مجانین٬ پیرزن ها و روستاییان در نظر گرفته شده است، آورده شود.
🔻 تعریف دقیق جرم "نقض حجاب و عفاف" می تواند دامنه آزادی عمل شهروندان را مشخص نموده و نظم و انتظام اجتماعی را تضمین نماید.
2️⃣ ثانیا ذکر عنوان "کشف حجاب" یا "برهنگی بخشی از بدن" جامع و مانع نیست و تمامی عناصر سه گانه جرم در این عناوین به عنوان تعریف نمی گنجد. بدین صورت که صرفا به عنصر مادی اشاره دارد و عنصر معنوی در آن دیده نشده است و بحث مسئولیت کیفری و شرایط آن ذکر نشده به طوری که عامدانه یا غیر عامدانه بودن جرم از دل عنوان یا تعریف مذکور، بر نمی آید.
🔻 البته مسأله ای که در جای خود باید به ان پرداخت این است که دادن عنوان جرم به برخی فعل ها یا ترک فعل ها در این موضوع که مستلزم اقدامات تأمینی و تربیتی ٌ اصلاحی ٬ درمانی باشد؛ محل تأمل است.
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
هدایت شده از mesaghمیثاق
📩 دو مطالبهی رهبر انقلاب از دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هستهای کشور:
👈 بیست هزار مگاوات از برق کشور باید برق هستهای باشد / روی نیروگاههای کمظرفیت کار کنید
✏️ رهبر انقلاب: الان حدود هزار مگاوات ما از برق هستهای داریم استفاده میکنیم و طراحی برای بیشترش هم هست اما هدف بیست هزار مگاوات است؛ از حدود هشتاد نود هزار مگاواتی که کشور در مثلاً آیندهی متوسط در میان مدت احتیاج دارد حتماً بیست هزار مگاواتش باید هستهای باشد. هم صرفهی مالی دارد هم صرفهی زیستی دارد هم صرفهی محیطی دارد؛ این را بطور جدّی و به صورت برنامهریزی شده دنبال بکنید.
✏️ روی نیروگاههای توان پایین، کمظرفیت کار بشود.
شنیدم در دنیا معمول این است که بیشتر روی نیروگاههای با ظرفیت پایین کار میکنند، صد مگاوات، دویست مگاوات حتی کمتر از صد مگاوات.
ما برای بخشهای مختلف به این ظرفیتها یعنی نیروگاههای کم توان و کم ظرفیت احتیاج داریم.
🗓 ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
هدایت شده از mesaghمیثاق
بخش سوم
🔸 هنجارهای اجتماعی
🔻 هنجار در لغت نامه فارسی به راه و روش٬ قاعده و قانون به کار رفته است (ن.ک عمید؛۱۳۸۹: ۱۰۷۱)
🔻 هنجار حقوقی: هنجاری است که نیازی از نیازهای اجتماعی را تأمین کرده و اساسا به همین دلیل وضع و معتبر می باشد.
🔻 مرحوم علامه طباطبایی(رض) به عنوان نظریه پرداز شاخص در حوزه اعتباریات٬ دلیل ایجاد نهادهای اعتباری توسط عقل را نیل به اهداف مطلوب زندگی می داند( طباطبایی؛ بی تا ۲: ۲۲۹)
🔸 نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران زنجیره و سلسله مراتبی از قواعد و هنجارهای حقوقی را در قانون اساسی و قوانین دیگر از قبیل فقه اسلامی- قانون اساسی- سیاست های کلی نظام- مصوبات شورای عالی امنیت ملی – قوانین عادی- مقررات و قوانین دیگر ترسیم نموده که مهم ترین هنجار حقوقی اجتماعی در نظام حقوقی کشور است و با این بسیط و گسترده بودن وضعیت هنجارهای مدون٬جرم انگاری٬ با عنوان "نقض هنجارهای اجتماعی" مذکور در ماده یک لایحه؛ مبهم-کلی و غیر شفاف است، ضمن این که سایر مصادیق هنجارها مشخص نشده است.
🔻 "بند ب" از ماده یک لایحه
در صورت "برهنگی بخشی از بدن" و یا "پوشیدن لباس های نازک بدن" و یا "چسبان...." مرتبه اول مشمول جریمه و.... در این بند؛ "برهنگی بخشی از بدن" روشن و مشخص نیست. اگر فردی پائین تنه اش یعنی "بین ناف تا زانو" برهنه باشد را می توان بخشی از بدن دانست! آیا از نظر حرمت شکنی با برهنگی کامل مندرج در بند بعدی فرقی دارد؟ این واژه گویا نیست و باید صریح و همه فهم باشد.
🔻 پوشیدن لباس های نازک بدن نما و یا چسبان چه تفاوتی با قسمت دوم بند ج همین ماده دارد که اشعار می دارد:
🔻 «.... با پوششی ظاهر شوند که عرفا برهنگی کامل محسوب می شوند».
⁉️ آیا لباس چسبان یا لباس نازک بدن نما برهنگی محسوب نمی شود؟
🔻 در قداست شکنی و ارتکاب فعل حرام چه فرقی بین برهنگی بخشی از بدن که حساس است با برهنگی کامل می باشد آیا می توان در شرب خمر اندازه ای متصور بود که دراین گناه تصور دیگری داشت؟ موضوع آن چنان روشن است که احتیاجی به توضیح بیشتر نیست.
🔸 در تبصره یک، فرایند تعیین مجازات "توقیف خودرو به مدت ده روز" را پس از چهار مرتبه ارتکاب جرم اعلام کرده است، حال اگر پس از رفع توقیف مجدد مرتکب جرم شود چه مجازاتی خواهد داشت؟ در این مورد تصمیمی اتخاذ نشده است.
🔻 تبصره ۴- ده روز اعتراض برای مرتکب و حداکثر دو ماه فرصت برای قاضی هیئت به منظور بررسی نسبت به اعتراض و نهایتا اظهار نظر در نظر گرفته شده است که به نظر می رسد،فرایند طولانی است و به آثار سوء آن؛ در این بخش توجهی نشده است.
🔻 تدوین کنندگان لایحه فوق در موارد جریمه و حبس به امکان یا عدم امکان تعلیق مجازات ها اشاره ای نکرده که در اجرای صحیح و اثر گذار آن می تواند مفید باشد.
🔻 ماده ۸ این لایحه هرچند به نظر می رسد متناظر با ماده ۷ تدوین شده ولی هیچ جایگاهی ندارد زیرا تجربه نشان داده کسانی که تقوا ندارند و اوامر الهی مانند حجاب را تعمدا زیر پا می گذارند و مرتکب حرام شرعی و حرام سیاسی می شوند، برای آزار آمران معروف و ناهیان از منکر و فرار از مجازات خود متوسل به دروغ و تهمت می شوند که موارد متعدد و کثیری در محاکم صالحه تجربه شده و وجود دارد. لذا ماده ۸ بایستی حذف شود.
📑 در پایان ضمن وجود ایراد شکلی از حیث وجود ۵ تبصره در ماده اول لایحه و عدم ذکر ماده 638 قانون مجازات اسلامی و تبصره آن که به نظر می رسد با این لایحه قصد نسخ آن را دارند؛به نظر می رسد تخلف دانستن گناه مسلّم شرعی و سیاسی و جرم زدایی از آن و متناسب نبودن جرم و مجازات و عدم بازدارندگی، اصولا در قانون نویسی به نکات اساسی نگارش توجه نشده است.
🔖 امید است، نمایندگان انقلابی و فهیم مجلس شورای اسلامی با بهرمندی از قضات شریف، حقوقدانان و کارشناسان اهل فن آن چه مرضی خداوند متعال و مصلحت دین و دنیای مردم است را تدوین و تصویب نمایند.
✍🏼 علی اصغر مجتهدزاده - ۵ خرداد ۱۴۰۲
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
هدایت شده از mesaghمیثاق
✅ طراحی نظام رفتاری مبتنی بر علوم انسانی اسلامی وظیفه حوزه علمیه است
💬 حجتالاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزههای علمیه کشور:
🔹 امروز رسالت حوزه های علمیه طراحی نظام های رفتاری مبتنی بر علوم انسانی و اسلامی است.
🔹 نظام های رفتاری نیاز به پژوهش دارد تا اثرگذاری در جوامع را بوجود آورد و نباید در این خصوص پژوهش، ساده انگاری شود.
🔹 در علوم تجربی مانند پزشکی شاهد جریان مهاجرت هستیم ولی در علوم انسانی به ویژه در ایران با بحران روبرو هستیم مهاجرت وجود ندارد، زیرا که این بخش با اداره جامعه و نظام حکمرانی رابطه مستقیم دارد و کشورهای غربی در این خصوص حواسشان جمع است.
🔹 در نظام آموزشی باید ذهن طلبه را درگیر مباحث دانشی کنیم تا رشد علمی داشته باشیم و بهترین روش آن استفاده از پژوهش محور شدن مباحث درسی است.
🔹 هدفگذاری در امر پژوهش در سطح یک و دو مکمل آموزش است و روح تحقیق و جستجو را ایجاد می کند. یادگیری مهارت های پژوهشی باعث تسهیل مفاهیم و قواعد مهارت پژوهشی می شود.
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️چرا باید بعضی دکترا با درآمد روزانهی میلیونی ، از پرداخت مالیات فرار کنند؟
🔺مناظرهی دکتر و نصاب کارتخوان
#سیدخندان
هدایت شده از mesaghمیثاق
15.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ایران رسما چهارراه ترانزیتی دنیا میشود....
در نقطه ای از تاریخ قرار گرفته ایم که با کمی هوشیاری و استفاده از ظرفیت چهارراه ترانزیتی که دقیقا ایران در آن قرار گرفته میتوان بیش از تولید نفت کشورهای عربی کسب در آمد کرد.