eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
186.8هزار عکس
169.4هزار ویدیو
2هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️درس گفتارهای محرم۹۹ «کوفه؛نهضت،نظام؛تاب آوری» پرده ششم: استقرار نظام اموی 🔸نظام اموی با خصائصی متضاد با نظام علوی در کوفه استقرار طولانی یافت. مخالفت ها از سوی گروه های خوارج یا شیعیان موجب نهضتی فراگیر در کوفه نشد و به آسانی سرکوب می شد. 🔸برخی از آن خصائص که متناسب با روحیه اجتماعی کوفه بود: 1⃣دیگر برای الهیات قعود، آزادی نبود و تئوری پردازانش (مثل ابو سعید خدری و ابوموسی اشعری)با القاب مبالغه آمیز با معاویه بیعت کردند... برخی دیگر زیر پرچم فرمانده فتوحات(یزید) در جنگ رومیان رفتندو زمینه مشروعیت او برای ولایتعهدی شدند!... 2⃣روحیه مسلمان پادگانی کوفه دوباره با ارسال به جنگهای فتوحات احیا شد(لشکر25000نفری کوفه به خراسان)... 3⃣گزینه فاسق قوی برای والی کوفه شدن با مغیره و زیاد تثبیت شد. مغیره با مکر شیعیان را به جنگ خوارج شورش کرده می فرستاد تا هردو تضعیف شوند... زیاد استبداد خود را در دولت اموی آشکار کرد؛ دستها برید و حکومت نظامی ومنع آمد و شد شبانه ابتکار کرد... بقیه والیان (جز یکی که بخاطر ضعف اخراج شد) در رتبه بعد ایندو مثالی از فاسق قوی بودند... 4⃣دیگر خبری از آزادی بخشی علی(ع) نشد و اجبار و اکراه جای آن نشست: سبّ امیرالمومنین اجباری و خوداری مساوی با کشته شدن و تخریب خانه شد. قبایل شیعی تر کوچ اجباری داده شده و جای آنها از شام و بصره طرفداران اموی آمدند تا ترکیب کوفه به نفع اموی ها شود. در مقابل شورش های چندگانه خوارج، مردم کوفه وادار می شدند خود سرکوبش کنند. معاویه تصریح کرد:شما نزد من امان ندارید تا عوامل بدبختی خود را از میان بردارید!... بدین ترتیب شهری که با نظام مردم سالار علی(ع) تاب نیاورد در مقیاس یک شهر پادگانی و بدون آزادی و عدالت در زیر شمشیر و حیله های اموی نظام اموی را پذیرفت. تا نهضت حسینی هیچ مخالفتی نتوانست فضای عمومی کوفه شود. (تفصیل توضیحات را در فایل صوتی بشنوید) https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️درس گفتارهای محرم۹۹ «کوفه؛نهضت،نظام؛تاب آوری» پرده هفتم: اهالی تپه ندبه! 🔸تا اینجا معلوم شد شهرها و جوامع هم مثل اشخاص با افکار و هیجانات و رفتارهای مشترک، دارای روح و روانی جمعی میشوند.(ر.ک:جهان های اجتماعی/ حمید پارسانیا). کوفه شخصیتی اجتماعی با خصائصی یافت که تا 61هجری با او بود. در نهضت علیه عثمان پیروز و در نهضت حسینی تاب نیاورد. نظام اموی را پذیرفت اما نظام علوی را تاب نیاورد. 🔸در نهضت حسینی، مخالفت ها با بنی امیه در دوره نعمان بن بشیر(والی ضعیف) موجب نهضت در کوفه شد.بخلاف شورش های خوارج اینبار اعتراض، نهضتی با 18000بیعت کننده یافت. اما در دوره عبیدالله بن زیاد (فاسق قوی و مستبد) نهضت سرکوب شد.بافت جمعیتی جدید،بازی والی با بیت المال و مقرری ،استبداد و اجبار ابن زیاد نهضت دوم کوفه را شکست داد و کوفه را علیه مهمان خود تجهیز کرد. یکبار دیگر الهیات قعود خود را در کوفه نشان داد و آنها که حاضر به کشتن حسین(ع)نبودند را جای یاری او ،روی تلّی جمع کرد تا برایش بگیریند و فقط ندبه کنند! ✅ سیر حوادث: 1⃣شیعیان پی امام؛ مغیره پی ولایت عهدی یزید: بلافاصله بعد از شهادت امام مجتبی شیعیان کوفه نامه دعوت به امام حسین نوشتند که پاسخ صبر تا پایان عمر معاویه جواب داشت. مغیره والی اول کوفه برای بقاء خود ولایتعهدی یزید را با معاویه و یزید مطرح کرد و سران کوفه را حتی زودتر از شام بدین امر راغب کرد... 2⃣ شروع نهضت حسینی: از رجب 60 هجری با مرگ معاویه، اباعبدالله نهضت را شروع کرد چون عهدنامه به اتمام رسیده و ولایتعهدی یزید هم فاقد وجاهت قانونی(خلاف عهدنامه) و هم شرعی بود. اولین تجمعات پس از ده سال در خانه شیعیان برای نهضت شروع شد. امام نامه اول را بی جواب گذاشت. مرتبه دوم 150 نفر از سرشناسان شیعیان کوفه با نامه هایی به مکه رفتند و باز بی جواب نهاد. وقتی درخواست از امام به غیر شیعیان هم رسید (کوفه آماده نهضت نه شورش) آنوقت جواب داد و مسلم بن عقیل را فرستاد. مرامنامه عدالتخواهانه مسلم زود به بیعت 18000نفری رسید ونهضت دوم کوفه شکل گرفت. 3⃣ تاب نیاوردن نهضت کوفه: وقتی فاسق قوی (عبیدالله) جای نعمان نشست ارزشهای استبدادی اموی را آشکار کرد. ناشناس وارد شد تا منعش نکنند و بعد خطبه تهدید خواند. لاجرم قیام مسلم زودتر از موعد با 4000نفر شروع شد(بقیه فی الحال در کوفه نبودند). سیاست ارعاب شروع شد. ترساندن از سپاه شام توسط اشراف کوفه، وعده قطع مقری به عریف ها و دار زدن عریفی که یکی از افراد تحت سرپرستی اش با مسلم و حسین باشدو...موجب شد نهضت بخوابد و مسلم غریبانه کشته شود. 4⃣ تجهیز کوفه علیه امام(ع) با افزایش صددرصدی بیت المال و وعده تقسیم 4000دینار و200000درهم سپاه تجهیز شد. اعزام اجباری حتی نوجوانانی که بالغ شده اند در دستور قرار گرفت. قعقاع بن سوید با سپاهی مامور شد هیچ مردی در کوفه نگذارد.متخلف دستگیر و گردن زده می شد! ارزشهای اموی کوفه را بسیج کرد. 5⃣ اهالی تپه ندبه: بلاذری می نویسد از هر هزار اعزامی 300یا400نفر به کربلا می رسید و بقیه از سر کراهت فرار می کردند . دینوری می نویسد تا کربلا از دسته های اعزامی ،بخاطر کراهتشان برای کشتن حسین(ع) فقط عده قلیلی می ماند! این متواریان در صحرا ،روز عاشورا بر تلّی جمع شدند وبا گریه دعا می کردند: اللهم انزل نصرک! با یک محاسبه معلوم میشود جمعیت فراری ها بیش از حاضران میدان است.اگر به حسین می پیوستند کار تمام بود اما بازمانده الهیات قعود با خصلت های جمعی کوفه مانع شد . عاشورا ظاهرا سه صف (یاران امام/سپاه ابن سعد/اهالی تپه ندبه) اما واقعا با دوصف(حسینی/ یزیدی) رقم خورد... https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
13.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 درخواست مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت برای زیارت نیابتی حضرت عباس علیه‌السلام «تو به خون خفته و من بی‌کس و یارم اخا // بی‌معین و سپه و زار و دل‌افگارم اخا در کف یک سپه و لشکر خون‌خوارم اخا // خیز و کن چاره این لشکر و این قوم دغا تیر بیدادِ که بر چشم شریفت خورده؟ // تیغ ظلم که چنین بازوی تو افکنده؟» 🔺گزیده‌ای از مرثیه والد مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت در وصف اباالفضل العباس علیه‌السلام🔺 https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
روضه حضرت عباس.mp3
14.15M
🔴مقتل‌خوانی برای حضرت عباس علیه‌السلام ◾️أحقُّ الناس أن یُبکی علیه // فتیً أبکی الحسینَ بکربلاءِ ◾️أخوه و ابن والده علیٍّ // أبوالفضل المضرَّجِ بالدماءِ ◾️و من واساه لایُثنیه شیءٌ // و جادله علی عطشٍ بماءٍ https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
6.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره مقام معظم رهبری از نذر مرحوم الهی قمشه ای برای امام حسین(ع) https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
قانون مداری در سیره امام خامنه‌ای 💥اختصاصی ◽️از خصوصیات بارز رفتاری در سیره عملی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. معظم‌له در بازه‌های مختلف سیاسی و حدوث اتفاقات خاص همواره رعایت قانون را مورد تاکید قرار داده و خود ایشان نیز بر انجام و رعایت قانون پیشقدم بوده‌اند. برای روش‌تر شدن این مساله، ذکر چند نمونه خالی از لطف نیست: ۱. فتنه۸۸ در انتخابات سال ۸۸ و با انحرافات قانونی برخی از جریانات سیاسی که با اردوکشی خیابانی تلاش داشتند کشور را به هرج و مرج کشانده و با ایجاد فتنه‌ای ۸ماهه در کشور قانون‌شکنی کردند. رهبر انقلاب با سعه‌صدر مثال زدنی همراه با شنیدن دیدگاه های نمایندگان کاندیداهای معترض، رعایت مر قانون را مورد تاکید قرار دادند. معظم‌له همچنین در دیدار با استانداران سراسر کشور فرمودند: منطق این است که قانونِ بد بهتر از بی‌قانونی و نقض قانون است. این‌که ما قانون را هرجا طبق میل ما از آب درمی‌آید، قبول داشته باشیم؛ هرجا نتیجه‌اش طبق میل ما از آب درنمی‌آید، قبول نداشته باشیم، منطقی نیست. ۲. فتنه بنزینی در جریان اجرای غلط و سؤال برانگیز دولت تدبیر! در خصوص اصلاح قیمت بنزین، باز هم جریاناتی با سواستفاده از فضای پیش آمده در صدد کشاندن کشور به صحنه درگیری‌های خیابانی بودند و حتی مجلس نیز با دستپاچگی و البته پس از گذشت چند روز از اتفاقات تلخ در سطح کشور در صدد چاره‌اندیشی! بر آمد که باز هم رهبری معظم انقلاب با اشاره به قانونی بودن این تصمیم فرمودند: وقتی یک چیزی مصوّبه‌ی سران کشور است، آدم باید با چشم خوشبینی به آن نگاه کند؛ بنده در این قضیّه سررشته ندارم، یعنی تخصّص این کار را ندارم، به آقایان هم گفتم -چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیّه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب میدانند، بعضی‌ها مضر میدانند؛ بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم در این قضایا- که من صاحبنظر نیستم، لکن اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند من حمایت میکنم؛ من این را گفته‌ام، حمایت هم میکنم. سران قوایند، نشسته‌اند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفته‌اند، باید عمل بشود به آن تصمیم.(۹۸/۸/۲۶) ۳.حادثه هواپیما در جریان حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی و مشخص شدن اشتباه انسانی در این حادثه نیز رهبری معظم در تاریخ ۹۸/۱۰/۲۱ در فرمانی به ستاد کل نیروهای فرمودند: به ستاد کل نیروهای مسلح مؤکداً درباره‌ی پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه‌ی دردناک سفارش می کنم. این پیام نشانگر اهمیت رعایت قانون حتی درباره مهم‌ترین ارکان نظامی-امنیتی کشور است که رهبر معظم انقلاب اسلامی روی آن تاکید داشته‌اند. ۴. کرونا و رعایت دستورالعمل‌های ستاد با شیوع ویروس منحوث کرونا در کشور، همواره رهبر معظم انقلاب اسلامی با رهنمودهای خویش بر رعایت قوانین بهداشتی ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با کرونا داشته‌اند. در این خصوص نیز خود معظم‌له با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشقدم بود‌ه‌اند که عدم برگزاری عمومی عزای سید‌وسالار شهیدان و اقامه مجلس عزا به صورت انفرادی، از جمله آنهاست. https://eitaa.com/mesagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ روضه‌ای که نشستن در آن حرام است ➖ دو مسئولیت بزرگ مردم در مجالس عزاداری 🎙 : 💬 ما هزاران تحریف در نقل و بازگو کردن حادثه عاشورا وارد کرده‌ایم. هم تحریف‌های لفظی و هم تحریف در تفسیر این حادثه. 💬 مردم دو مسئولیت بزرگ دارند. وقتی که می فهمند و می‌دانند، (و مردم اغلب هم می‌دانند) که دروغ است، نباید در آن مجلس بنشینند، که حرام است. بلکه باید مبارزه کنند و دیگری این تمایلی است که صاحب مجلس‌ها و مستمعین به گیراندن مجلس دارند. روضه خوان بیچاره می‌بیند که اگر بنا بشود هر چه می‌گوید از آن راست‌ها باشد مجلسش نمی‌گیرد. 📚 حماسه حسینی - ص ۶۲ الی ۶۶ https://eitaa.com/mesagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ امام حسین (ع): عالم شدید که چه کار کنید؟ ➖ ضربه برخی علما بر پیکره دین ◀️ امام حسین (ع) دو سال قبل از عاشورا در منا، خواص، علما و بزرگان را دعوت می‌کند. امام خطاب به خواص می‌فرماید: بلایی که شما سر دین می‌آورید، از بلایی که همه‌ی مردم سر دین می‌آورند بیشتر است. شما عالم شدید که چه کار کنید؟ 🔺مجموعه قسمت ششم 🌐 ویدیو با کیفیت بالا را از اینجا ببینید https://eitaa.com/mesagh
⭕️ مدیریت هیئتی، آنچه پیش از این بی‌نظم می‌خواندیم ➖ ساختار‌های رسمی از نهاد‌های مردمی الگو بگیرند ◀️ متاسفانه با بی دقتی رسانه‌ای و همچنین هجمه‌های جریانات خاص، سال‌ها از مدیریت هیئتی به نام بی‌نظمی، شلختگی، عدم دقت و کار غیر علمی نام برده می‌شود. و هرگاه می‌خواهند نمونه کار بی‌نظم و سوء مدیریت را نشان دهند با نام مدیریت هیئتی و حتی مدیریت جهادی خطاب می‌کنند. گواه اینکه هرجا مدیریت هیئتی و جهادی که خارج از ساختارها و بروکراسیِ رسمیِ اداری کشور بوده همراه با ضعف و بی‌نظمی بوده است. 🔸 حال آنکه، فقط تماشای برگزاری هیئت‌های بزرگ در شرایط حساس کرونای امسال دقیقا خلاف گزاره مرسوم و غلط را ثابت می‌کند. آنچنان که مردمی‌ترین، منظم‌ترین و دقیق‌ترین مدیریت را همین هیئت‌ها انجام داده‌اند. مدیریتی چابک و پویا که سریع توانست در مواجه با تغییرات شرایط و اعمال پروتکل‌های بهداشتی خودش را تطبیق بدهد و بدون کوچکترین بی‌نظمی، مراسماتی با شکوه و جمعیتی قابل توجه را مدیریت کند. مدیریت هیئتی که کاملا خودجوش و مردم نهاد است، توانسته خارج از چارچوب‌های خشک رسمی و اداری، مدلی موفق را ارائه دهد. 🔹در همین قضایای کرونا، اجتماع های پرتراکم مردم در دفاتر خدمات ارتباطی برای سهام عدالت، ازدحام مردم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز تعویض پلاک و امثالهم نمونه‌هایی از سوء مدیریت دولتی در همین مدت اخیر است. که با وجود امکانات و اطلاع رسانی های گسترده اما حتی بصورت حداقلی نتوانست امور را مدیریت کند و موجب تبعات جدی برای سلامتی مردم کشور گردید. 🔸 این مدیریت خسته و ناتوان را که هر کجا وارد شده، جز بی‌نظمی و عصبانیت مردم، چیزی در پی نداشته (تا جائیکه حتی در توزیع ساده یک سبد کالای معیشتی بحران می‌آفریند) با مدیریت مردمی و بومیِ هیئتی و جهادی، قیاس کنیم. آنچنان که خود مردم کاملا پویا و منطبق بر نیازهای مردم عمل می‌کنند و در کمترین زمان و با کمترین امکانات و بودجه، کار را به بهترین شکل پیش می‌برند. 🔹 نمونه‌های اخیر مدیریت هیئتی یا جهادی را نه تنها در برگزاری هیئات مذهبی در محرم امسال، که در رزمایش همدلی و مواسات، عملکرد گروه‌های جهادی در تولید ماسک و ضدعفونی سطح شهر، حضور خودجوش گروه های جهادی در ماجراهایی چون سیل و زلزله هم می‌توان دید. هر کدام را حقیقتا می‌توان به عنوان یک نمونه مطالعاتی تحقیقاتی مورد بررسی و مطالعه قرار داد. 🔸 این مدیریت هیئتی و جهادی را مرهون انقلاب اسلامی هستیم. همان‌ها که در دهه اول انقلاب در نهادهایی چون کمیته انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی و نهضت سواد آموزی به کمک ساختارهای رسمی جمهوری اسلامی آمدند و در حوزه های امنیت، سازندگی و سواد آموزی حقیقتا عملکرد موفق و بی‌بدیلی داشته‌اند. 🔺 که البته تمامی این نهادهای مردمی بعدها توسط تکنوکرات‌ها و ساختارهای رسمی و معیوب اداری کشور روز به روز تضعیف، ادغام و حذف شدند. هرچند این مدل‌های موفق امروز در قالب‌های دیگر در حال ظهور و بروز است و سرچشمه جوشان مدیریت مردمی شده‌اند. زین پس هرجا از نظم و مدیریت مردم محور، کار دقیق حرف زده شود باید از مدیریت هیئتی و جهادی نام برده شود. https://eitaa.com/mesagh
⭕️ آنچه رخ داد، چرا رخ داد؟ ◀️ : «مقصود من از نوشتن این یادداشت‌ها مقتل‌نویسی، تبلیغ مذهبی و حتی نوشتن تاریخ نیست. من کوشیده‌ام تا خود بدانم آن چه رخ داد، چرا رخ داد؟» 🔺 آنچه این کتاب را از دیگر آثار تاریخی جدا می‌سازد، رویکرد عبرت‌جویانه آن است. مراجعه به تاریخ کم نیست. آنچه کمیاب است، نگاه عبرت‌جویانه است. در پرتو چنین نگاهی به گذشته است که تاریخ مشعلی می‌شود که مسیر آینده را روشن می‌سازد. دکتر شهیدی در این کتاب بیش از آنکه در جستجوی چگونگی حادثه عاشورا باشد، به دنبال چرایی آن است. ➖ نام کتاب: پس از پنجاه سال پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین (ع) ➖ ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی ➖ نویسنده: سید جعفر شهیدی 📌 برای خرید این کتاب، اینجا را کلیک کنید. https://eitaa.com/mesagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تئوریزه کردن گفتمان امنیت، برای حفظ قدرت 🎙 : 💬 منطق بنی امیه، فرقه‌ای کردنِ امر عمومی و اینکه «آنچه متعلق به همه است باید مال ما باشد»، بود. منطقی که کاملا آگاهانه و تزویرگونه آن را دنبال کردند تا در آخر به این هدف برسند که قدرت را قبضه کنند. 💬 بعد از قبضه قدرت، ساختارها را به سمت و سویی بردند که تئوریزه کنند چرا ما باید باشیم. لذا گفتمانِ امنیت را به‌ عنوان گفتمان اصلی قرار دادند و گفتمان‌های عدالت و عدالت‌خواهی و همه گفتمان‌هایی که حیات اجتماعی ما را تنظیم می‌کردند، در فرع قرار گرفت. https://eitaa.com/mesagh