eitaa logo
مصباح
252 دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
5.8هزار ویدیو
69 فایل
#مصباح، کانال سیاسی_اسلامی، با رویکرد انقلابی. تولید و تحلیل محتوا، جریان شناسی سیاسی، تحولات محور مقاومت، ترویج سبک زندگی اسلامی_ایرانی و... بانک جامع مقالات > وبلاگ سروش فرهنگ👇 http://soroushfarhang.blogfa.com ارتباط با مدیر مصباح @Reza177
مشاهده در ایتا
دانلود
📡📡📡 🔺ملکه‌ی زیبایی یونان در حمایت از مردم فلسطین سفرش به سرزمین‌های اشغالی را لغو کرد 🔹ملکه زیبایی یونان و نماینده یونان در مسابقات Miss universe از حضور در این مسابقات در ایلات اسرائیل انصراف داد و اعلام کرد نمیتونم روی استیج باشم و بی تفاوت باشم درحالیکه مردم اونجا برای زندگیشون میجنگند زندگی فلسطینیها همیشه در قلب من است. *مصباح: آنچه بیش از زیبایی ملکه زیبایی، توجه رو جلب می کنه، زیبا اندیشیدن و زیبا برخورد کردنه*👌
امام علی علیه السلام: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی مَا تَقَرَّبْتُ بِهِ إِلَیْکَ بِلِسَانِی، ثُمَّ خَالَفَهُ قَلْبِی خدایا بر من ببخش آنچه را که با زبانم به تو نزدیک شدم و دلم با آن مخالفت نمود از خطبه 78 نهج البلاغه
✍️✍️✍️ *باسمه تعالی* *دکتر رضا زمانی* *تحلیل روز مصباح :* (شماره ۷) * بسیج و بسیجی* با خلق انقلاب اسلامی، مفهوم بسیج خلق شد! البته خلقتی نو! خلقتی در قواره "احسن خَلقا" آذر ۱۳۵۸، سالروز میلاد یک مولود مقدس است!... مولودی که بعد از گذشت ۴ دهه از تولدش، عظمت، شوکت و هیبتش را کامل درک نکرده ایم!... بسیج چیست؟!... بسیجی کیست؟!... بسیج، شاهکاری از رهبر و معمار بی نظیر بسیجی انقلاب اسلامی است.!...وقتی تاریخ انقلاب های جهان را، مشاهده و مطالعه می کنیم، می بینیم که با آمدن انقلاب ها، جناح ها و گروه ها ، تغییر می یابند، ولی مردم، محوریتی ندارند.! ...اما انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب در سطح انقلاب های کلان جهانی، با محوریت مردم است و برای حفظ آن، مردم، محوری ترین نقش را دارند! .... و بسیج ، مردمی ترین نهاد تشکیلاتی، برای حفظ، تثبیت، ارتقاء و پیشرفت انقلاب در حوزه های مختلف است.! .. بسیج ، پایه شکل گرفت، آنگاه و آنجا که دشمن زبون، قصد تعرض و تحکم به مرزهای کانونی انقلاب اسلامی را داشت!... سپس، به تدریج پایه شد! به عبارتی، تمام نمادهای عینی آن، قله های مولفه های فرهنگی هستند.!.. اصولا بسیج، خودِ پایگاه نمادهای انقلاب اسلامی ایران است و خود، دست به کار است تا آن نمادها را، نهادینه سازی کند!.. بسیج، یک روح است! روح خدایی! روح قرآنی! روح پیامبری! روح امامی! روح علمایی! روح انسانی! روح انقلابی! روح اسلامی! و روح ایرانی!... روحی که از جنس خلوص، بصیرت، گذشت، ایثار، معنویت، اخلاق، ماموریت سازی، آفرینش گری، تحول آفرینی و آرمان خواهی است.!.. روحی که از جنس تمام خوبی هاست!.. و بسیجی، عظمتی به وسعت تمام این ظرفیت هاست!... بسیج، مردمی بودن آن است. بسیج، مُلهم از آیه *"قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ...(سبا/۴۶)"* است. .... بسیجی، بر اساس لله، حرکت می کند!.. فردی، دو نفری، گروهی!... او بر این مبنا، محور است! و مامور به انجام تکلیف است!... .... او می خواهد، مصداق بارز آیه *"يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم (محمد/۷)* باشد. چه سعادتی بالاتر از نصرت خدا!.. و یا بگوییم ‌ نصرت خدا!! ... بسیجی اول معامله را با خدای خود داشته است!..*" وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/۲۰۷)* «افرادی هستند که جان خویش را با خداوند معامله می‌کنند، به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است»... شان نزول این آیه شریفه، تنها امیر المومنان، اسد الله الغالب، علی بن ابیطالب است!. الگوی بسیجی، * اعلی* است و *پایگاه بسیج، به تاسی از مولا علی، پایگاه اخلاص، فتوت، معنویت و بزرگ منشی است.!* پایگاه بسیج، پیشرفت علمی، فنی، آبادانی و سازندگی را در پرتو اخلاص، فتوت و معنویت برگرفته از امامش، به سرانجام می رساند.!.... *روح بسیجی، ماموریت سازی می کند! به دنبال کار بر زمین مانده است! آنجا و آنگاه که در پیچ و تاب بروکراسی اداری _تشکیلاتی، غبار مهجوریت گرفته!، یا که در لابلای تعارفات مصلحت جویانه و در میان اهم و مهم های امور اداری _ تشکیلاتی، ردای غفلت و فراموشی به تن کرده، بسیج و بسیجی، وارد می شود، مدیریت می کند، ساماندهی می کند، جهت می دهد و سرانجام، وارد مسیر انقلاب می کند!* *... بسیج پایگاه تمرین آزادی خواهی است! و بسیجی دغدغه آرمان خواهی را فریاد می زند! تا روز به روز و جای به جای، به آرمانی مهدوی نزدیک شود!.. تا آن زمین و زمانی که * افضل، بقیه الله الاعظم سلام الله علیه ،اذن حضور یابد و آن ماموریت عظمای الهی را که همگی انبیاء بسیجی و ائمه معصومین بسیجی، در پی آن بودند، جامه عمل بپوشاند!* *....در نظام مهندسی اسلامی، همه جا، عرصه بسیج است و بسیجی میدان دار دیپلماسی نوین اسلامی است!* *... بسیج ، زکات باور و اعتقاد عملی مومن انقلابی، به مکتب و نظام الهی اسلامی است! بسیج زکات باور و اعتقاد عملی مومن انقلابی، به مکتب و نظام ولایت فقیه است! بسیج زکات باور و اعتقاد عملی مومن انقلابی، به خط سرخ شهداء مدافعین دفاع مقدس، مدافعین دفاع مقدس از حرم، مدافعین دفاع مقدس از امنیت و مدافعین دفاع مقدس از سلامت است که سرمنشا از فرهنگ خون ثار الله دارد.!...* *.... پایگاه بسیج، نمادین آرمانها، ارزش ها و هنجارهای نظام، حاکمیت و جامعه اسلامی است و بسیجی، مُحرِم کعبه این آرمانها، ارزشها و هنجارها می شود تا حاجی میدان رزم و بزم آرمانهای انقلاب گردد.!* ... بسیجی در میدان نبرد، خط مقدم را قُرُق می کند!.. پیشرو و خط شکن است! سازنده خلاقیت است! آفرینش گر علمی و عملی است.! تولید کننده سرمایه اجتماعی است.! زیست مومنانه،
مخلصانه، مجاهدانه و عالمانه او خالق افزایش سرمایه اجتماعی، عامل افزایش مقبولیت عمومی و باعث ارتقاء مشروعیت نظام اسلامی است. *در هرم نظام اجتماعی اسلامی و در افق تمدن نوین اسلامی _ ایرانی ، بسیجی، در قاعده هرم، به دنبال هجری است.! هجرتی که از دایره شعاع خود شروع و در محدوده خودی، امتداد می یابد و سرانجام، به دایره جامعه خودی می رسد! هجرت از مبدا تفکر دنیایی صرف، به مقصد کارآمدی دین و دنیا!!... دنیای در خدمت دین! مشحون از بهره مندی های دنیایی برای سازندگی اُخرایی،! مطابق این آیه شریفه.. "بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقَى!(اعلی /۱۶)...** ماموریت های بسیج و بسیجی، همواره نو به نو می شود! *شاخصه مدیریت بسیج و بسیجی، جهادی است!*.. از پیشتازی در عرصه استقلال جغرافیایی تا تولید ادوات و تجهیزات نظامی به روز! از پیشتازی در عرصه استقلال سیاسی با گسترش فرهنگ ولایت پذیری و بصیرت افزایی تا فضا سازی نظام ولایی!. از پیشتازی در عرصه استقلال فرهنگی با حفظ ارزشهای جبهه و جنگ تا فعالیت در انجمن های خیریه با کمک های مومنانه و گسترش فرهنگ زیست مومنانه، از پیشتازی در عرصه توسعه عملیات رسانه ای تا عملیات جنگ نرم با شاخصه های انقلابی، از پیشتازی در عرصه مفهوم سازی اقتصادی تا کادر سازی انقلابی برای ایجاد اقتصادی و از پیشتازی علمی در حوزه های هایتک و تکنولوژی های روز، تا بومی سازی علوم طبیعی و انسانی اسلامی، همگی میدان دیپلماسی بسیج و بسیجی است.! *... خورشید تفکر بسیج و بسیجی، هیچگاه غروب نمی کند!* با آنکه ابرهای تفکر لیبرالی، سالیانی متمادی، سعی کردند تا از این تشعشع خورشید فروزان جلوگیری کنند، ولی با درایت رهبری معظم بسیجی و پایمردی ستارگان بسیجی، ناکامی نصیبشان گشت و در عمل، حقانیت، کارآمدی و اهمیت حیاتی و استراتژیک بسیج، نمایان تر شد! *.... و امروز، فضای حاکمیت نظام اسلامی، مهیای عرض اندام موسع اندیشه بسیج و بسیجی است.! امروز اندیشه این مولود شریف، پخته تر و روشن تر است! امروز ویژه بسیج، تئوریزه کردن نوین اسلامی است! امروز ماموریت ویژه بسیج، سازی و تقویت گفتمان دولت انقلابی است.! امروز ماموریت ویژه بسیج، ساخت اسلامی تراز است! امروز ماموریت ویژه بسیج، خط شکنی در اجرای دوم انقلاب است! امروز، ماموریت ویژه بسیج، تسریع در زمینه سازی ظهور است!.* ... *این ماموریت ها، دیپلماسی نوین بسیج است و بسیجی مرد میدان دیپلماسی بسیج!* *اللهم صل علی محمد و آل محمد* *اللهم عجل لولیک الفرج*
*باسمه تعالی* *مهدویت* (۴۱) *بررسی مهدویت در قرآن کریم* سلام عزیزان همراه، با آرزوی سلامتی برای یکایک شما منتظران، به امید خدا از امشب، در ادامه موضوع مهدویت، در قالب چند پُست به بررسی مهدویت در قرآن کریم می پردازیم.👇👇👇 *قرآن کریم برای معرفی افراد از چه روشهایی استفاده کرده است؟* *خداوند در قرآن کریم برای معرفی افراد از روش های مختلف استفاده کرده است:* گاهی قرآن از حقیقتی نام می برد و با صراحت و بی پرده درباره آن سخن می گوید.مثلا در معرفی پیامبر اسلام و برخی دیگر از انبیاء الهی ، با صراحت نامشان را می برد ( مانند آیه 40 سوره احزاب ، آیه 28 سوره فتح ) اما گاهی بنا به دلایلی از نام بردن خودداری می کند و بیان ویژگی ها را ترجیح می دهد و از این مسیر ، آن را به دیگران معرفی می کند مثلا درباره مصداق ولی پس از پیامبر . (مانند آیه 157 سوره اعراف، آیه 55 مائده ) *چرا نام حضرت مهدی علیه السلام در قرآن نیامده است؟* در تمام آیات مهدویت ، از امام مهدی علیه السلام نام برده نشده است ؛ همان گونه که از سایر امامان به ویژه حضرت علی علیه السلام نام برده نشده است. در مورد علت آن می توان به موارد زیر اشاره کرد: اولا: همان طور که گفته شد، شیوه قرآن در معرفی دو گونه است و معرفی به ویژگی های صفات، در مواردی ، گوینده را از نام بردن بی نیاز می کند؛ به ویژه در مسأله امامت که بیان ویژگی های شخص امام، صلاحیت ها و شایستگی های او را برای امامت آشکار می کند. ثانیا: گاهی در نام بردن، مانعی مانند خطر تحریف وجود دارد؛ چنانکه در معرفی شخص امام و بردن نام او این گونه بود. ثالثا: خداوند در قرآن، نماز و زكات و حج را بیان کرده؛ اما بیان حدود و احکام آنها را به پیامبر واگذار کرده است و در امامت نیز، لزوم پیروی از امام معصوم را بیان کرده؛ ولی معرفی مصادیق و اشخاص آن را به پیامبر حواله کرده است.روشن است که این وظیفه از سوی خدا به پیامبر اکرم داده شده است( نحل:44) لذا پیامبر اکرم در حدیث ثقلین، عترت خود را در ردیف قرآن قرار داد و به پیروی از آنها دستور داد، تا ایشان را نیز به عنوان مفسران واقعی قرآن پس از خود به مسلمین بشناساند. ادامه دارد... *اللهم عرفنی حجتک*🤲
💎 *تدبر در قرآن* (شماره ۵۰) *بسم الله الرحمن الرحیم* *وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ ۗ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ ۖ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ*( رعد/۷) کسانی که کافر شدند می‌گویند: «چرا آیه (و معجزه‌ای) از پروردگارش بر او نازل نشده؟!» تو فقط بیم دهنده‌ای! و برای هر گروهی هدایت کننده‌ای است (؛ و اینها همه بهانه است، نه برای جستجوی حقیقت)! *تفسیر:* *پیامبر ، موسس شریعت و امام نگهدارنده آن است:* انذار و بیم دادن برای این است که گمراهان از بیراهه به راه آیند و در راه راست قرار گیرند؛ ولی هدایت برای این است که مردم را در صراط مستقیم الهی به پیش ببرند. در حقیقت، " بیم دهنده " ایجاد کننده است، و هادی ، نگهدارنده و پیش برنده . ما به این دو ، " رسول " و " امام " می‌گوییم. رسول شریعت را تاسیس می‌کند و امام ، حافظ و نگهدارنده شریعت است. روایات متعددی که از پیامبر (ص) نقل شده ، این تفسیر را کاملاً تأیید می کند . برای نمونه ، در روایتی از ابن عباس می خوانیم که هنگامی که این آیه نازل شد، پیامبر دستش را بر سینه اش نهاد و گفت : " من بیم دهنده ام. " سپس به علی (ع) اشاره کرد و فرمود: " تو هادی و هدایت کننده ای؛ بعد از من، هدایت یافتگان به وسیله ی تو هدایت می شوند." *مصباح : این آیه ، به صراحت اشاره به حضرات ائمه معصومین علیهم السلام دارد که بعد از پیامبر خاتم، مسوولیت شان امامت و راهنمایی مردم به آنها سپرده شده است. "انما انت منذرٌ و لکل قوم هادٍ." و یا فرموده رسول الله الاعظم صلوات الله علیه، درباره امیر المومنان که "انت الهادی، بک یهتدی المهتدون بعدی." اشاره به مقام هدایت گری و امامت اهل بیت علیهم السلام است. پیامبر در طول بیست و سه سال، ماموریت رسالت را انجام دادند و زمانی برای تبیین، تشریح و هدایت گری بیشتر نداشتند. کارکرد اصلی انبیاء، ارشاد و انذار است، و امامت کار ائمه بعد از رسول. یعنی علاوه بر حکم عقلی وجوب امام برای هدایت، این آیه شریفه هم حکم نقلی وجوب امام را تبیین می کند. اصولا لازمه تربیت، تهدید و ارشاد است! و از لحاظ روانشناختی، در جامعه جاهل غافل، هشدارها، بیشتر از بشارت ها ضرورت دارد.!!*
* محضر شهداء* *# حاج قاسم سلیمانی*