خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۸ / ۱۱ / ۱۴۰۱
خطبه اول
بحث ما در باره خطابات قرآن کریم، ذیل آیه ۱۸ سوره مبارکه حشر بود که می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ». در هفته گفتیم خداوند متعال از اهل ایمان پس از امر به تقوا، دو چیز خواسته است: یکی یاد مرگ و قیامت است و دوم یاد خدا است.
برخی تصور می کنند یاد مرگ و قیامت عامل افسردگی انسان است. و حرفشان این است همیشه از زندگی بگویید نه مرگ. بر خلاف این تفکر، قرآن کریم یاد مرگ و قیامت را انسان ساز و عامل رشد و تعالی انسان می داند. در آیه ۱۱۰ سوره مبارکه کهف می فرماید: «فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا». کسی که قیامت را باور داشته باشد، این باور دو اثر در زندگی او می گذارد، یکی اینکه تمام کارهایش صالح و شایسته می شود. دوم اینکه توحید و عبادتش نیز خالص می گردد.
گواه این مطلب، آیات نورانی قرآن است.
در آیات سوره مبارکه انسان به دو ویژگی انسانهای کامل اشاره می کند، یکی ایثار است و دوم اخلاص است. «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا».
رمز رسیدن به این مقام را یاد قیامت و مرگ ذکر کرده است. «
إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا».
فرعون ساحرین درباری خودش را جمع کرد تا با معجزه حضرت موسی ع بجنگند. هنگامی که شکست خوردند و معجزه آن حضرت را از نزدیک مشاهده کردند گفتند: «آمَنَّا بِرَبِّ الْعَالَمِينَ رَبِّ مُوسَىٰ وَهَارُونَ».
فرعون آنها را تهدید به شکنجه و مرگ کرد و گفت: «لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُم مِّنْ خِلَافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ».
آنها در پاسخ این تهدید گفتند:
«إِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا مُنقَلِبُونَ».
اینها همه آثار یاد مرگ و قیامت است.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۸ / ۱۱ / ۱۴۰۱
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
بعثت پیامبر اعظم ص و ماه شعبان المعظم که ماه آن حضرت است در پیش داریم. ضمن عرض تبریک در آغاز خطبه دوم، حدیثی از محضر آن بزرگوار در باره رسیدگی به اقوام و بستگان عرضه می دارم. رسول خدا ص فرمود:
«مَنْ مَشی الی ذی قَرابَةٍ بِنَفْسِهِ وَ مالِهِ لِیصِلَ رَحِمَهُ، أعْطاهُ اللّهُ عزَّوَجَلَّ أجْرَ مِأَةِ شَهیدٍ، وَ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ أرْبَعُونَ ألْفَ حَسَنةٍ وَ یمْحی عَنْهُ أرْبَعُونَ ألْفَ سَیئَةٍ وَ یرْفَعُ لَهُ مِنَ الدَّرَجاتِ مِثْلَ ذلِک وَ کانّما عَبَدَ اللَّهَ تَعالی مِأَةَ سَنَةٍ صابِرًا مُحْتَسِبًا». کسی که با جان و مالش در خدمت بستگانش قرار گیرد، خداوند پاداش صد شهید به او مرحمت نماید، و برای هر قدمی که او بر می دارد چهل هزار حسنه است، و چهل هزار گناه از او محو می شود، و چهل هزار درجه افزایش رتبه دارد، و همانند این است که صد سال خدا را از روی صبر و حساب عبادت کرده است. بحارالانوار / ۷۴ / ۸۹
...............
۲۷ ماه رجب روز بعثت پیامبر اعظم ص است. روزی که خداوند متعال وزین ترین، عظیم ترین نعمتش را به بشر عنایت فرمود، و آن نعمت بعثت پیامبر ص است. دلیل این سخن این است که نعمت بعثت پیامبر اسلام ص تنها نعمتی است که خداوند منّان بر سر مؤمنین منت گذاشته و می فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ». خوب چنین روزی را باید جشن گرفت اما باید بدانیم که هدف از برگزاری جشن مبعث، تنها یک یاد آوری حادثه تاریخی نیست که در مکه اتفاق افتاد. بلکه هدف از جشن مبعث یاد آوری یک درس است که چگونه پیامبر اسلام ص با دست خالی و یکه و تنها در برابر آن همه انحرافات ایستاد و در عرض چند سال اسلام و ندای توحید را به نیمی از جهان رسانید.
هدف از جشن مبعث یاد آوری اهداف بعثت است. که چه اندازه جامعه اسلامی به آن اهداف نزدیک شده است. یکی از اهداف مهم بعثت، آگاهی بخشی و مبارزه با جهل بوده است.
در قرآن کریم و روایات اسلامی نقطه مقابل جهل گاهی علم آمده است و گاهی عقل. از همین جهت جهل را به دو بخش تقسیم کرده اند: جهل بسیط و جهل مرکب. جهل بسیط جهلی است که نقطه مقابل آن علم است، باید بروند کسب علم کنند. ولی جهل مرکب جهلی است که نقطه مقابلش عقل است، علم دارد ولی نمی فهمد. امروز جامعه بشری گرفتار چنین جهلی شده است. این همان است که رهبر حکیم انقلاب آن را جاهلیت مدرن خواندند، یعنی جامعهای که از علم و دانش برخوردار است، اما از عقل بی بهره است. از اخلاق و انسانیت بی بهره است. قرآن کریم جاهلیت گذشته و کهن را با چهار ویژگی توصیف نموده است، که همه آن صفت ها مربوط مربوط به عقل و فهم است.
۱- بدگمانی جاهلی نسبت به خدا: «یَظُنّونَ بِاللهِ غَیرَالحقِّ ظنَّ الجاهِلیَّةِ». آل عمران/ ۱۵۴
این اندازه فرقه های منحرف اعتقادی نشانه ظن جاهلیت مدرن امروز است.
۲- احکام و قوانین جاهلی: «اَفَحُکْمَ الجاهِلیَّةِ یَبغونَ». مائده/ ۵۰
قوانین فاسد نظیر قوانین مجاز شمردن همجنس گرایی ، ازدواج سفید و ... حکم جاهلی است.
۳- بدحجابی و تبرّج جاهلی: «ولاتَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِلیَّةِ الاُولی». احزاب/ ۷۳
زنان برهنه و نیمه عریان و بیحجاب و بدحجابی که با آرایش در خیابانها ظاهر می شوند، نشانه جاهلیت است.
۴- تعصب جاهلی: «اِذْ جَعَلَ الّذینَ کَفَروا فی قُلوبِهم الحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الجاهِلیَّة» فتح / ۲۶
تعصب های قومی و حزبی و محلی و جناحی همه بیانگر تعصبهای جاهلی است.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۵ / ۱۲ / ۱۴۰۱
خطبه اول
بحث ما در باره خطابات قرآن کریم، ذیل آیه ۱۸ سوره مبارکه حشر بود که می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ». در هفته گفتیم خداوند متعال از اهل ایمان پس از امر به تقوا، دو چیز خواسته است: یکی یاد مرگ و قیامت است که هفته قبل اشاراتی داشتیم، و اما دوم یاد خدا است. می فرماید: ای اهل ایمان همانند کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند. «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ»
زیرا خدا فراموشی دو اثر مخرب در زندگی شما می گذارد:
۱- خدا فراموشی مقدمه خود فراموشی است. «فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ» خود فراموشی بدترین نوع بیماری است که انسان را تبدیل به یک حیوان می سازد. «أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ». اینها از معنویت به دور هستند و تمام زندگی خود را خلاصه در خوردن ، و خوابیدن و شهوترانی و خوشگذرانی می کنند.
۲- خدا فراموشی و خود فراموشی زمینه ساز هر نوع فسق و گناه است. «أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ».
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۵ / ۱۲ / ۱۴۰۱
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ الصَّادِقُ ع كَتَبَ رَجُلٌ إلَي الْحُسَيْنِ صَلوات اللّه علیه عِظْنِي بِحَرْفَيْنِ، فَكَتَبَ إلَيْهِ: مَنْ حاوَلَ اَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کَانَ اَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ اَسْرَعَ لِمَجِئِ مَا یَحْذَرُ» امام صادق ع فرمود: شخصی خدمت حضرت اباعبدالله الحسین ع نامه ای نوشت كه او را با دو جمله نصیحت کند. امـام ع در پـاسـخش چنین مـرقوم فرمود: آنكه از راه معصيت خداوند، بخواهد به جایي برسد، آنچه را که امید داشت زودتر از دست مي دهد، و آنچه را که از آن می ترسید زودتر به سراغش مي آيد. بحارالأنوار / ۷۳ / ۳۹۲
............
ماه شعبان المعظم در آن قرار داریم. ماهی است که مردم باید خود را برای رفتن به مهمانی خدا آماده سازند. ماهی که پیامبر اکرم آن را منتسب به خود دانسته و فرمود: «شعبان شهری». ماهی که مزین به موالید ائمه معصومین و اولیاء خدا حضرت ابالفضل و علی اکبر ع است. این ماه شریف و این ایام مبارک تبریک می گویم به ویژه به پاسداران و جانبازان عزیز که روز آنها است. در این خطبه یک حدیث در باره سیمای آن حضرت از زبان جد بزرگوارش خاتم انبیاء حضرت محمد ص عرض کنم. این حدیث نورانی حدیثی است که از حضرت رضا ع از امامان معصوم ع دست به دست گشته تا به خود حضرت سیدالشهدا ع رسیده که فرمود: من وارد بر رسول خدا ص شدم و ابي بن كعب در نزد آن حضرت نشسته بود. سلام کردم، رسول خدا فرمود: «مَرْحَباً بِکَ یَا أَبَا عَبْدِاللَّهِ یَا زَیْنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ. قَالَ لَهُ أُبَیٌّ وَ کَیْفَ یَکُونُ یَا رَسُولَ اللَّهِ ص زَیْنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ أَحَدٌ غَیْرُکَ؟ قَالَ یَا أُبَیُّ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» خوش آمدى اى أبا عبد اللَّه! اى زینت بخش آسمانها و زمینها. ابىّ پرسید: چگونه ممکن است کسى غیر از شما زینت آسمانها و زمینها باشد؟ حضرت فرمود: قسم به آن خدایى که به حقّ مرا پیامبر فرموده است، مقام و منزلت حسین بن على در نزد آسمانیان بالاتر از مقام منزلت او در زمینیان است، ای ابی در طرف راست عرش الهى در باره او چنین نوشته شده است:
۱- «مِصْبَاحُ هُدًى» چراغ هدایت است.
۲- «وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ» و کشتى نجات،
۳-«وَ إِمَامٌ غَیْرُ وَهْنٍ» امامی که سستی در او راه ندارد.
۴- «وَ خَیرٍ» امامی که برای بشر مایه خیر است.
۵- «وَ یُمنٍ» امامی که
۶- «وَ عِزٍّ» امامی است که به بشریت عزت می بخشد.
۷- «وَ فَخْرٍ» امامی است که مایه فخر و مباهات همه است.
۸- «وََ بَحرُ عِلْمٍ» امامی است که دریای علم است.
۹- «وَ ذُخْرٍ» امامی است که سرمایه خدا در روی زمین است.
۱۰- «وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَکَّبَ فِی صُلْبِهِ نُطْفَةً طَیِّبَةً مُبَارَکَةً زَکِیَّةً وَ لَقَدْ لُقِّنَ دَعَوَاتٍ مَا یَدْعُو بِهِنَّ مَخْلُوقٌ إِلَّا حَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَهُ وَ کَانَ شَفِیعَهُ فِی آخِرَتِهِ وَ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ کَرْبَهُ وَ قَضَى بِهَا دَیْنَهُ وَ یَسَّرَ أَمْرَهُ وَ أَوْضَحَ سَبِیلَهُ وَ قَوَّاهُ عَلَى عَدُوِّهِ وَ لَمْ یَهْتِکْ سِتْرَهُ». خداوند در صلب او نطفهاى پاک و پاکیزه و مبارک قرار داده است. دعاهایى به او تعلیم داده شده است که اگر هر مخلوقى آنها را بخواند خداوند- عزّ و جلّ- وى را به همراه او محشور مىفرماید و در آخرت او شفیع او خواهد بود، و خداوند ناراحتى او را برطرف خواهد کرد، و به واسطه آن دعاها دین او را اداء کرده، کارش را آسان مىگرداند و راهش را روشن کرده، او را در مقابل دشمن، قوى مىگرداند، و عیوب او را آشکار نخواهد کرد. بحارالأنوار/ ۳۶ / ۲۰۵
این همان صحیفه سجادیه است که امروز در اختیار ما است.
خوب روز ولادت چنین شخصیتی به نام روز پاسدار نامیدند، معنی آن این که پاسداران باید در همه ابعاد زندگی الگوی خود را حضرت سیدالشهدا ع قرار دهند، همانگونه که خود فرمود: «لَكُم فِيََّ أُسْوَةٌ» من الگوي شما در زندگي هستم.
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۱۹ / ۱۲ / ۱۴۰۱
خطبه اول
بحث ما در خطابات قرآن کریم به اهل ایمان بود، از جمله آنها آیه ۲ سوره مبارکه صف است که می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ». در این آیه شریفه، خداوند متعال به اهل ایمان هشدار داده است که اگر حرف شما همراه با عمل نباشد، این عدم انطباق قول و عمل، زمینه ساز خشم پروردگار متعال است. «كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ». «مقت» به معناى خشم و غضب شديد است.
امیر مؤمنان علی ع نیز فرمود: عدم انطباق قول با عمل از زشت ترین رذائل است. «نَقصُ الفِعلِ عَنِ القَولِ أقبَحُ رَذيلَةٍ»
و یا اینکه فرمود: «الشَّرَفُ عِندَاللّهِ سُبحانَهُ بِحُسنِ الأعمال، لا بحُسنِ الأقوالِ» شرافت انسان در نزد خدای سبحان به أعمال نیک است، نه خوب حرف زدن.
بنابر این اسلام دین عمل است. لذا بخش زیادی از معارف اسلامی این است که انسان باید یک فعلی را انجام دهد. نماز یک فعل است. روزه و حج و زکات یک کار است.
.............
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
در بحث گرانی های موجود، همه مسئولان را مورد خطاب و عتاب قرار می دهند، ولی من امروز یک حدیثی از محضر پیامبر اکرم ص که بازاریان و کاسب کاران را مورد خطاب قرار داده اند، عرض می کنم. آن حضرت فرمود: «مَنْ تَمَنّی عَلی اُمَّتِی الْغَلآءَ لَیْلَةً واحِدَةً، اَحْبَطَ اللهُ عَمَلَهُ اَرْبَعینَ سَنَةً»، کسی که به اندازه یک شب، در فکر گرانی برای امت من باشد. خداوند متعال اعمال چهل سال او را تباه خواهد کرد. (این تازه کیفر کسانی است که که در فکر گرانی برای مردم باشند، پس وای به حال کسانی که عامل این گرانیها هستند). کنزالعمًال / ۴ / ۹۸ / حدیث ۹۷۲۱
.............
از مهمترین آرزوهای همه ما این است که امام زمان ع ما را بپذیرد و بتوانیم محضر آن نور مطلق شرفیاب شویم. راه رسیدن محضر آن نور مقدس این است که وجود ما نورانی شود.
در زیارت آل یاسین راه نورانی شدن را به ما چنین آموخته اند که ده چراغ در زندگی خود روشن کنید تا بتوانید به محضر آن نور مطلق و کلمه نور خدا شرفیاب شوید:
۱- چراغ یقین: وَ اَنْ تَمْلاََ قَلْبي نوُرَ الْيَقينِ.
۲- چراغ ایمان: وَ صَدْري نوُرَ الا يمانِ.
۳- چراغ نیت سالم: وَ فِکْري نوُرَ النِّيّاتِ.
۴- چراغ آگاهی و علم: وَ عَزْمي نوُرَ الْعِلْمِ.
۵- چراغ عمل: وَ قُوَّتي نوُرَ الْعَمَلِ.
۶- چراغ صداقت: وَ لِساني نوُرَ الصِّدْقِ.
۷- چراغ بصیرت: وَ ديني نوُرَ الْبَصآئِرِ مِنْ عِنْدِکَ.
۸- چراغ بینایی: وَ بَصَري نوُرَ الضِّيآءِ.
۹- چراغ حکمت: وَ سَمْعي نوُرَ الْحِکْمَةِ.
۱۰- چراغ ولایت اهل بیت علیهم السلام: وَ مَوَدَّتي نوُرَ الْمُوالاةِ لِمُحَمَّدٍ وَآلِهِ عَلَيْهِمُ السَّلامُ.
هرگاه این چراغها در زندگی ما روشن شد وجود ما نورانی می شود. آنگاه نیاز نیست شما به سراغ حضرت بروید بلکه او به سراغ شما می آید.
..............
دهه آخر ماه شعبان المعظم، دهه تکریم و غبارروبی مساجد است. از منظر قرآن کریم هدف اصلی تاسیس و بنای مسجد، هدایت خلق است. زیرا قرآن کریم در آیه ۱۸ سوره مبارکه توبه نتیجه عمران و آبادی مساجد را هدایت دانسته و می فرماید: «فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ أَن يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدین» آنگاه «مُهْتَدین» و هدایت شدگان مساجد را در سه حوزه اعتقادی و عملی و روحی، اینگونه معرفی می نماید. اینها رسالت یک مسجد است:
۱- از نظر اعتقادى: «مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الْأَخِرِ». مسجدی آباد است که ایمان مردم را به خدا و قیامت قوی و نیرومند سازد.
۲- از نظر عملى: «وَ أَقَامَ الصَّلَوةَ وَ آتَى الزَّكَوةَ». مسجدی آباد است که در جهت رونق نماز در جامعه و ایتاء زکات و رسیدگی به امور فقرا پیشگام باشد.
۳- از نظر روحی: «وَ لَمْ یخْشَ إِلَّا اللَّه». مسجدی آباد است که مسجدیانش را به نحوی تربیت کند که از هیچ چیز و از هیچ کس، جز خدا نترسند.
...............
۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهداء است.
بزرگداشت شهداء یعنی زنده نگهداشتن ياد و اهداف و آرمانهای شهداء. این وظیفه همه ما به ویژه بنیاد شهید است که اجازه ندهیم گذشت زمان یاد شهیدان را از ذهنها خارج کند. زیرا یاد شهداء تداوم بخش حركت انقلاب اسلامی است.
بزرگداشت شهداء یعنی ترویج فرهنگ شهادت. فرهنگ شهادت یعنی از جان مایه گذاشتن برای رسیدن به اهداف بلند، برای صیانت از آرمانهای بزرگ و والای الهی.
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهارشنبه سوری از دیدگاه علامه شهید مطهری.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۶ / ۱۲ / ۱۴۰۱
خطبه اول
بحث ما در خطابات قرآن کریم بود، از جمله آن آیات، آیه ۱۰ سوره مبارکه صف است که می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ، تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنفُسِكُمْ، ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ».
در فرهنگ دینی عرصه دنیا، به منزله یک بازار است و انسانها هم سوداگران و تاجران این بازارند. برخی با سرمایه عظیم خدادادی ، متاع ایمان و عمل صالح خریداری می کنند. و بعضی متاع کفر و شقاوت میخرند. چنانچه امام هادی ع فرمود: «اَلدُّنْيَا سُوقٌ رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ».
خداوند متعال در این آیه شریفه دو نوع کالای سود آور را برای اهل ایمان معرفی نموده است.
۱- ایمان به خدا و رسول خدا ص: «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ».
۲- جهاد در راه خدا با مال و جان: «وَ تُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنفُسِكُمْ».
سود این تجارت سه چیز است:
۱- نجات از عذاب دوزخ: «هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ».
۲- مغفرت الهی: «يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ».
۳- بهشت خدا: «وَيُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ».
۴- فوز و سعادت ابدی: «ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ».
..............
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
امام صادق ع در ضمن حدیثی به ابوهارون مکفوف فرمود: «يَا أَبَا هَارُونَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى آلَى عَلَى نَفْسِهِ أَنْ لَا يُجَاوِرَهُ خَائِنٌ، قَالَ: قُلْتُ وَ مَا الْخَائِنُ؟ قَالَ: مَنِ ادَّخَرَ عَنْ مُؤْمِنٍ دِرْهَماً أَوْ حَبَسَ عَنْهُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا». اى ابا هارون خداوند تبارك و تعالى به ذات خود سوگند یاد کرده است كه خيانت كار را در جوار رحمت خود جای ندهد. راوی می گوید عرض كردم: خيانت كار كيست؟ فرمود: كسى كه به اندازه یک درهم حق مؤمنى را نپردازد ، و يا در انجام کاری از كارهای دنيا در باره او کوتاهی کند. خصال / باب الثلاثه / حدیث ۱۸۵
...........
در آستانه سال نو و ماه مبارک رمضان قرار داریم، یکی بهار طبیعت و دیگری بهار قرآن. تقارن این دو بهار را تبریک می گویم.
در این دو بهار یک درخواست مشترک از خدای سبحان داریم. در بهار طبیعت می گوییم: «حَوِّلْ حَالَنَا إلَی أحْسَنِ الْحَالِ». و در بهار قرآن می گوییم: «اَللّهُمَ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ».
اگر سوء حال انسان به حسن حال و حسن حالش به احسن حال تبدیل شود، این انسان به کمال مطلق و قرب به خدا رسیده است. راه رسیدن به آن هم دو چیز است: یکی نجات از گناهان است و دوم انجام اعمال صالح. چنانچه مرحوم علامه مجلسی در اعمال ماههای سال در دعای روز نوزدهم هر ماه چنین آورده است. «اللّهُمَ إنِّی أسئَلُکَ عَلی أَثَرِ تَهلیلِکَ وَ تَمجیدِکَ وَ تَسبیحِکَ وَ تَکبیرِکَ، وَ الصَّلاةَ عَلی نَبیِّکَ وَ آلهِ» معلوم می شود این لا اله الا الله و سبحان الله و الله اکبر و صلوات بر محمد و آل محمد آثار و برکات فراوانی دارد که ما آن را واسطه درخواست خود قرار داده ایم. آنگاه دو چیز از خداوند متعال خواستاریم:
۱- «أَن تَغفِرَ لی ذُنُوبی کُلَّها».
۲- «وَ أَن تُوَفِّقَنی للِأَعمالِ الصَّالِحَةِ».
ثمره این دو چیز در زندگی انسان این است: «حَتّی تَتَوَفّانی عَلَیها عَلی أَحسَنِ الحالِ».
.............
امسال نوروز و ماه مبارک رمضان با هم مقارن است. یک درخواست از مسئولان استان داریم و آن اینکه تدبیری اندیشیده شود که نه مسافران نوروزی دچار زحمت و رنج گردند و نه حرمت ماه رمضان شکسته شود. مردم و مسافران نوروزی هم رعایت کنند با روزه خواری در ملأ عام موجبات خشم پروردگار را فراهم نسازید. زیرا روزه خواری یک گناه است، تجاهر به روزه خواری در ماه رمضان گناه دیگری است. لذا در اسلام برای کسی که حرمت ماه رمضان را بشکند و تجاهر به روزه خواری کند، باید توسط قاضی تعزیر می شود.
https://eitaa.com/mesbah_jome
نماز جمعه شاهدیه ۴ / ۱ / ۱۴۰۲
خطبه اول
بحث ما در باره خطابات قرآن کریم بود، به مناسبت ماه مبارک رمضان، آیه ۱۸۳ سوره مبارکه بقره را یاد آور شوم که می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ».
روزه یکی از واجبات شرعی و ارکان مهم دین اسلام است. چنانچه امام باقر ع فرمود: «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ».
ظرف زمانی روزه هم ماه مبارک رمضان است. «فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ». بقرهٔ / ١٨٥
روزه به حسب ظاهر برای نوع مردم یک تکلیف سخت و شاق است. ولی خداوند برای تشویق اهل ایمان به انجام این تکلیف الهی، دو نکته را در این آیه شریفه بیان نموده است:
۱- روزه در همه ادیان الهی بوده است و مختص شما مسلمانان نیست. «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ».
۲- فلسفه و حکمت روزه تقوا است. «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ». یعنی ای اهل ایمان، این روزه است که شما را به تقوا می رساند.
بنابر این هر اندازه روزه کاملتر باشد بهره مندی شما از تقوا هم بیشتر خواهد بود. چون روزه بر اساس مبانی دینی دارای سه مرتبه است. هر کسی مرتبه ای از آن را طی می کند، به همان اندازه هم کسب تقوا می کند.
مرتبه نخست آن کف نفس از مفطرات روزه است. مرتبه دوم کف نفس از حرام است. که فرمود: «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ».
مرتبه سوم کف نفس از ما سوی الله است. این همان مرتبه ای است که حضرت ابراهیم ع به آن رسید و فرمود: «إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ». انعام / ۷۹
وقتی انسان به این مرتبه رسید همه کارهایش خدایی می شود.:
«إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ».
انعام / ١٦٢
و در زندگی هم به هیچ چیز فکر نمی کند جز خدا، می گوید:
«الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ وَالَّذِي أَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ». شعراء / ۸۲ - ۷۸
https://eitaa.com/mesbah_jome
نماز جمعه شاهدیه ۴ / ۱ / ۱۴۰۲
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ الصَّادِقُ ع إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى آلَى عَلَى نَفْسِهِ أَنْ لاَ يُسْكِنَ جَنَّتَهُ أَصْنَافاً ثَلاَثَةً: رَادٌّ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، أَوْ رَادٌّ عَلَى إِمَامٍ هُدًى، أَوْ مَنْ حَبَسَ حَقَّ اِمْرِئٍ مُؤْمِنٍ». امام صادق ع فرمود: خداوند تبارک و تعالى به ذات خودش قسم یاد کرده است که سه دسته از مردم را در بهشتش جاى ندهد: آنكه حكم خدا را رد كند و نپذیرد، آنکه حرف امام و پيشوایى که به دنبال هدایت اوست رد کند و نپذیرد، آنكه حق مؤمنی را از او بازدارد و نپردازد. خصال / باب الثلاثه / حدیث ۱۸۵
..............
هر سال از ناحیه رهبر حکیم و عزیز، عناوینی به عنوان شعار سال مطرح می شود. این شعارها تشریفاتی نیست،نخ بلکه بیانگر دو پیام برای دولت و ملت است: یکی بیان اهمیت و ضرورت آن موضوع در آن سال است که همه باید آن را جدی بگیرند. دوم تعیین خط مـشی دولت و ملت در آن سال است که چگونه می شود به آن اهداف رسید. شعار امسال «مهار تورم و رشد تولید» است. دو موضوعی که نقش مستقیم در اقتصاد و معیشت مردم دارد. رهبر عزیز انقلاب اسلامی برای تحقق این شعار سه گروه را مورد خطاب قرار دادند.
۱- مسئولان نظام در سه قوه
۲- عاملان اقتصادی
۳- عموم مردم
آنچه مربوط به مسئولان و عاملان اقتصادی است دعا می کنیم که خداوند متعال به آنها توفیق عمل عنایت کند. اما آنچه مربوط به ما می شود در این خطبه به آن بپردازم.
رهبر حکیم انقلاب فرمودند: در بین مردم ما بعضی از عیوب وجود دارد که مرتبط با مسائل اقتصادی است. یکی از آن عیوب اسراف است. اسراف یکی از پدیدههای زشت و از جمله گناهان بزرگ است. متأسفانه امروز بیشتر مردم ما آلوده به این گناه شدهاند. چون گاهی اسراف در عمر است، اوقات زندگی را مفت هدر می دهد. همراه با گناه می گذرانند. این اسراف در عمر است که می فرماید:
«قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ».
گاهی اسراف در مال است که آن را هدر می دهد. قرآن کریم از پدیده زشت اسراف، چه در عمر باشد، چه در مال، با تعبیرهای بسیار تندی مذمت کرده است، از جمله:
۱- «وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ». ﻭ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ اعراف / ۳۱
۲- «وَأَهْلَكْنَا الْمُسْرِفِينَ».
ما اسرافکاران ﺭﺍ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﺮﺩﻳم. انبیاء / ۹
۳- «وَأَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ».
همانا ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶ ﺍﻧﺪ. مؤمن / ۴۳
الإسراء
۴- «إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ». ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ، ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺍﻧﺪ. اسراء / ۲۷
https://eitaa.com/mesbah_jome
نماز جمعه شاهدیه ۱۱ / ۱ / ۱۴۰۲
خطبه اول
یکی از موضوعاتی که در ماه مبارک رمضان فراوان بر آن سفارش شده است، موضوع دعا است. لذا هیچ ماهی به اندازه ماه مبارک رمضان در آن دعا وارد نشده است. دعا سه اثر مهم در زندگی ما دارد.
۱- دعا راهی برای رسیدن به حوائج است.
زیرا خداوند فرمود: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ»
. مؤمن / ۶۰
بعضی ایراد گرفتند که دنیا عالم اسباب و علل است، دعا نقشی ندارد، غافل از اینکه دعا هم یکی از اسباب خدا در این عالم است.
۲- دعا وسیله ای برای تقرب به خدا و اولیاء خدا است. چون ما با زبان اهل بیت ع با خدا حرف می زنیم.
۳- دعا وسیلهای برای آشنایی با معارف دینی و اخلاق اسلامی است. این دعاهایی که به ما رسیده است، از زبان انسانهای الهی، معصوم، کامل، دلسوز، آگاه به نیازهای بشر، یعنی محمّد و آل محمّد ص صادر شده است. بنابر این در هنگام خواندن این دعاها علاوه بر کسب ثواب، به جنبههای معرفتی و تربیتی دعاها نیز نظر کنید. چرا که أهل بیت ع در مواردی با زبان دعا با بشر حرف زده اند و راه درست و سالم زندگی کردن را به آنان آموخته اند.
ماه رمضان ماه دعا است. ماهی است که دعا در آن مستجاب است. «وَدُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ». رسول خدا ص فرمود: در این ماه خدا را با نیت صادق و قلبی پاک بخوانید. «فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ بِنِيَّاتٍ صَادِقَةٍ وَقُلُوبٍ طَاهِرَةٍ» آنگاه دو چیز را از خدا بخواهید. بدون تردید اگر چیزی بهتر از این دو چیز وجود داشت، پیامبر اسلام ص امتش را به سوی آن هدایت می کرد.
۱- توفیق روزه این ماه.
۲- توفیق تلاوت و انس با قرآن.
«أَنْ يُوَفِّقَكُمْ لِصِيَامِهِ وَتِلَاوَةِ كِتَابِهِ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
نماز جمعه شاهدیه ۱۱/ ۱ / ۱۴۰۲
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قالَ اَميرُالْمُؤْمِنينَ عَ عَلَيْکمْ في شَهْرِ رَمَضانَ بِکثْرَةِ الإسْتِغْفارِ وَ الدُّعاءِ، فَأمَّا الدُّعاءُ فَيَدْفَعُ عَنْکمْ بِهِ الْبَلاءُ وَ أمَّا الإسْتِغْفارُ فَتُمْحي بِهِ ذُنُوبُکمْ». امير مؤمنان علی ع فرمود: بر شما باد که در ماه رمضان زياد دعا و استغفار کنيد، چرا که دعا بلا را از شما دور مي سازد و استغفار گناهان شما را محو می کند. أمالی صدوق/ مجلس ۱۵ / حدیث ۲
...........
دهم ماه مبارک رمضان مصادف با سالروز وفات بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجه س است ضمن عرض تسلیت، یک روایت در شأن و منزلت آن حضرت عرض می کنم، از محضر نورانی امام باقر ع روایت شده است که رسول خدا ص فرمود: در شب معراج در هنگام بازگشت، به جبرئیل گفتم: «یَا جَبْرَئیلُ هَلْ لَکَ مِنْ حاجَةٍ؟ ای جبرئیل آیا خواسته ای داری؟. فَقالَ: حاجَتی أَنْ تَقْرَأََ عَلی خَدیـجَةَ مِنَ اللهِ وَ مِنّـی السَّلامَ». پاسخ داد خواسته ام این است که سلام خداوند و من را به خدیـجه برسـانی. بحارالأنوار / ۱۶ / ۷
..........
در هفته قبل گفتیم که رهبر حکیم انقلاب فرمودند: در بین مردم ما بعضی از عیوب وجود دارد که مرتبط با مسائل اقتصادی است. یکی از آنها تجمّل گرایی است. یعنی انسان سرمایه مادی و معنوی خود را در جهتی هزینه کند که بود و نبود آن تأثیری در زندگی او نداشته باشد. یعنی سقف اتاق آینه کاری باشد و یا گچ، چه تاثیری در زندگی انسان دارد.
اسلام این اندیشه و عمل را به شدت مورد مذمت و توبیخ قرار داده است. چرا که خوی تجمل گرایی و اشرافی گری عواقب خطرناکی همچون اسراف، دنیا گرایی، دوری از معنویت و اخلاق، گسترش فساد مالی، رشوه خواری، احتکار و .... در پی خواهد داشت.
متاسفانه در دنیای امروز بخاطر تنوع کالا، و تبلیغ فرهنگ رفاه زدگی و مصرف گرایی در رسانه ها، و سرمایه گذاری دشمن در تغییر سبک زندگی اسلامی و سوق دادن مردم به تجمل گرایی، کار به جایی رسیده است که مردم جمال زندگی را با تجملات عوض کرده اند، و شرف آن را با تشریفات سودا نموده اند، و ابزار و وسیله زندگی را با هدف از خلقت اشتباه گرفته اند و با شعار غلط «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» با یکدیگر مسابقه تجمل گرایی گذاشته اند.
...........
۱۲فروردین روز جمهوری اسلامی ایران است، آنچه تا کنون آن را تجربه کردیم این است که دشمن با اسلامیت نظام مشکل دارد. آنها برای ما مملکتی میخواهند که احکام اسلامی در آن نباشد. تاکنون برای رسیدن به این هدف، هر کاری توانستند انجام دادند، امروز با جنگ ترکیبی به میدان آمده اند. که از جمله آنها مسأله حجاب است. آنان با شعار عوام فریبانه «زن، زندگی، آزادی» این موضوع را دنبال می کنند. دشمن می خواهد با یک تیر چند هدف را بزند.
۱- آنها می خواهند با بی حجاب کردن زنان مسلمان، بگویند مردم دیگر با اصل اسلام مشکل دارند.
۲- آنها می خواهند با بیحجاب کردن زنان، بنیاد خانواده را ویران سازند.
۳- آنها می خواهند روحانیت و در رأس آنها مراجع معظم تقلید و همچنین ائمه جمعه و مسئولین نظام را متهم به تسامح و تساهل در اجرای احکام اسلامی کنند. و با این کار، بین مردم مذهبی و علمای دین و مسئولان جدایی بیندازند.
۴- آنها می خواهند فضای جامعه را دو قطبی ساخته و در گیری داخلی به راه بیندازند.
بنابر این شناخت نقشه راه دشمن نخستین گام در مبارزه با دشمن است. بله حجاب از ضروریات دین است، و همه در برابر آن مسئولند. ولی راه مبارزه با بیحجابی متهم کردن علما و مسئولان به تسامح و تساهل نیست، این همان است که دشمن می خواهد. برای مبارزه با بی حجابی که نقشه راه دشمن است باید به نحوی عمل شود که دشمن را در اهدافش ناکام سازد. اکنون راه آن این است که اهل قلم و بیان و رسانه ملی با جهاد تبیین، مردم را در مسأله حجاب و نقشه دشمن آگاه سازند. امر به معروف و نهی از منکر زبانی و عمومی شود. همه بگویند. به ویژه خانمها در موضوع حجاب مسئولیت بیشتری دارند. مسئولان باید این مسئله را تدبیر کنند.
https://eitaa.com/mesbah_jome
نماز جمعه شاهدیه ۱۸ / ۱ / ۱۴۰۲
خطبه اول
هیچ ماهی به شرافت و عظمت ماه مبارک رمضان نمی رسد.. «هذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَكَرَّمْتَهُ، وَشَرَّفْتَهُ وَفَضَّلْتَهُ عَلَي الشُّهُورِ». سرّ این عظمت و شرافت این است که ماه مبارک رمضان ظرف زمانی برای سه امر مهم و سرنوشت ساز است. یکی روزه است. روزه از جمله واجبات الهی است که ظرف زمانی آن ماه مبارک رمضان است. «فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ» ﭘﺲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ماه رمضان را درک کند، ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﺩ. بقرهٔ / ١٨٥
دوم نزول قرآن است که در این ماه نازل شده است. «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ (ماهی است) ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ. بقرهٔ / ١٨٥
سوم شب قدر است. شبی که بهتر از هزار ماه است. «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ». قدر / ۳
عظمت شب قدر هم بخاطر دو چیز است.
یکی نزول قرآن است. «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ». قدر / ۱
دوم بخاطر اینکه شب قدر منتسب به اهل بیت علیهم السلام دارد. رسول خدا ص فرمود: «آمِنُوا بِلَیْلَهِ القَدْرِ اِنَّها تَکُونُ لِعَلیِّ بنِ اَبیطالِبِ وَوُلْدِهِ الاِحْدی وَعَشَرَ مِنْ بَعدی». شب قدر را باور داشته باشید، زیرا شب قدر، شب علی بن ابی طالب و یازده فرزند او بعد من است. بحارالأنوار / ۹۷ / ۱۵
اگر حضرت جبرئیل ع به همراه فرشتگان نازل بر زمین می شوند.«تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا». قدر / ۴
آن هم بخاطر آن است که محضر امام عصر ع شرفیاب شوند. و اگر شب قدر شب صعود قرآن ناطق، علی بن ابی طالب ع به عالم ملکوت است. این هم از اسرار عالم خلقت است. که شب نزول قرآن صامت، شب صعود قرآن ناطق باشد، بنابر این قرآن و ولایت از هم جدا نیستند. چنانچه رسول خدا ص فرمود: «عَلِیٌّ مَعَ القُرآنِ وَ القُرآنُ مَعَ عَلِیٍّ، لَن یَفتَرِقا حَتّى یَرِدا عَلَیَّ الحَوضَ». پس بدون تردید کسی که از علی ع جدا شود از قرآن جدا شده است و کسی که از قرآن جدا شود از علی جدا شده است.
https://eitaa.com/mesbah_jome