eitaa logo
مصباح جمعه
231 دنبال‌کننده
12 عکس
281 ویدیو
2 فایل
خطبه‌های نمازجمعه شهر شاهدیه یزد در این کانال به صورت هفتگی بارگذاری می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
خطبه اول «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي، وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي» در این فراز از دعای مکارم الاخلاق سه خواسته را از ذات اقدس الهی تقاضا داریم: ۱- درخواست تکمیل و حفظ نیت. ۲- درخواست تصحیح یقین. ۳- درخواست اصلاح نفس درخواست نخست: «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي». ما قبلاً از خداوند متعال درخواست احسن نیت را داشتیم، لیکن در این فراز از دعا درخواست حفظ و تکمیل آن أحسن نیت را داریم. «وفر» در لغت به دو معنی آمده است: یکی به معنای صیانت وحفظ کردن است، یعنی خدایا آن أحسن نیت که به من عطا نمودی، خودت آن را حفظ کن. زیرا کسب أحسن نیت سخت است، ولی حفظ آن از عجب و ریا و سمعه و سایر آفتها بسیار سخت تر است. در روایتی از امام صادق ع آمده است که فرمود: «النَّاسُ كُلُّهُمْ هَالِكُونَ إلاَّ العَالِمُونَ، وَ العَالِمُونَ كُلُّهُمْ هَالِكُونَ إلاَّ الْعَامِلُونَ، وَ الْعَامِلُونَ كُلُّهُمْ هَالِكُونَ إلاَّ الْمُخْلَصُونَ، وَ الْمُخْلَصُونَ فِى خَطَرٍ عَظِيمٍ». معنای دوم «وفر» به کمال رساندن است، یعنی خدایا به لطفت نیت احسن من را به بالاترین مرتبه نیت برسان. چون نیت های مؤمنان مراتبی دارد: گاهی قصد کسب پاداش و رسیدن به بهشت و نعمتهای آن است، و گاهی بخاطر ترس از جهنم و عذاب الهی است، و گاهی مقصد رضوان خدا است، و هیچ نفع دنیوی و اخروی در آن منظور نیست. همانگونه که امیر مؤمنان علی ع فرمود: «مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَ لاَ طَمَعاً فِي جَنَّتِكَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلاً لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك». بحارالأنوار / ۷۰ / ۱۹۷ .............. خطبه دوم حدیث اخلاقی پیامبر اعظم ص فرمود: «مَن غَشَّ مُسلِماً فی‌ شِراءٍ أو بَیعٍ فَلَیسَ مِنّا و یُحشرُ یَومَ‌القِیامَةِ مَع‌الیهودِ لِأَنَّهُم أَغشُّ الخَلقِ لِلمُسلمین» کسی که نسبت به مسلمانی در خرید و فروش تقلب و خیانت کند از ما نیست، و در قیامت با یهود که خیانتکارترین خلق خدا نسبت به مسلمانانند محشور خواهد شد. بحارالانوار/ ۷۵ / ۲۸۴ ................ مهمترین بحثی که در این خطبه لازم است به آن بپردازیم مسئله فلسطین و غزه مظلوم و عملیات طوفان الاقصی است. رزمندگان مجاهد فلسطین پس از هشتاد سال موفق شدند با سلاح نظامی در برابر صهیونیست های جنایتکار و غاصب روبرو شوند. این هجمه به حدی غافلگیرانه بود که اسرائیل و حامیانش در آمریکا و غرب را دچار بهت و حیرت ساخت. در واقع آنان امروز مصداق این آیه شریفه هستند. «فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ». بقره / ۲۵۸ طوفان الاقصی هیمنه اسرائیل غاصب را در هم شکست. به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، غاصبان صهیونیستی شکست غیر ترمیم از نظر اطلاعاتی و نظامی خوردند. شکست اطلاعاتی خوردند که چگونه اسرائیل و حامیانش با همه ادعایی که دارند متوجه حرکت جوانان حماس نشدند. شکست نظامی خوردند، چون صهیونیست های خون آشام به جای رودررو شدن با مجاهدان فلسطینی شهر مظلوم غزه را مورد حمله وحشیانه خود قرار داده اند، خانه های مردم بی دفاع را ویران می کنند، و زنان و کودکان مظلوم را به خاک و خون می کشد، بیمارستان ها را بر سر مجروحان ویران می کنند، و آب را به روی آنان می بندند، اینها همه نشان شکست و درماندگی این گرگان خونخوار در برابر رزمندگان مقاومت است، آنها تصور می کنند با این جنایت‌های سنگین می توانند خللی در اراده مجاهدان مقاومت ایجاد کنند، در این محاسبه سخت در اشتباهند. زیرا این جنایت‌ها، نه تنها رزمندگان مقاومت را در راهی که در پیش گرفتند مقاوم تر می سازد بلکه راه را برای نابودی هر چه سریعتر اسرائیل هموار می سازد. این وعده الهی است که فرمود: «فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِجْزًا مِّنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَظْلِمُونَ» اعراف/ ۱۶۲ https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه‌های نماز جمعه شاهدیه ۲۸ / ۷ / ۱۴۰۲ خطبه اول «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي، وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي» گفتیم در این فراز از دعای مکارم الاخلاق سه خواسته را از ذات اقدس الهی تقاضا داریم: درخواست نخست تکمیل و حفظ نیت بود، اما درخواست دوم تصحیح یقین است. «وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي». یقین من را با واسطه حقیقتی که در نزد تو است تصحیح فرما. در فرازهای قبل از ذات اقدس حق افضل یقین را که حق الیقین بود درخواست کردیم «وَ اجْعَلْ یقِینِی أَفْضَلَ الْیقِینِ». ولی در این فراز تصحیح یقین را می خواهیم. یقین علم قطعی است که انسان نسبت به چیزی پیدا می کند، ولی این علم گاهی ممکن است مطابق با واقع نباشد. چون علم عموم انسان‌ها به استثنای چهارده معصوم پاک و برخی از انبیاء الهی ع مابقی اکتسابی است و این علم خطا پذیر است. زیرا گاهی علم انسان تحت تأثیر موهومات و خیالات و هواهای نفسانی ، القائات شیطانی قرار می گیرد و انسان یقین به درستی کار خود دارد در حالی که چنین نیست. قرآن کریم در باره این‌گونه افراد چنین می فرماید: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا» ای پیامبر به این مردم ﺑﮕﻮ: ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩم ﺁﮔﺎﻩ ﻛﻨﻢ؟ «الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا». کهف / ۱۰۴ ‏خیال می کنند راه درستی را انتخاب کرده اند در حالی که بیراهه می روند. این است که در این فراز دعا از خداوند متعال می خواهیم که اگر یقین و علم قطعی ما را نسبت به همه امور مطابق با حقیقت نیست آن را مطابق علم خودت تصحیح بفرما. این همان یقین امیر مومنان علی ع است که فرمود: «لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِيناً». اگر تمام پرده ها از جلو دیدگانم کنار برود چیزی بر یقین من افزوده نمی شود. بحارالانوار / ۴۰ / ۱۵۳ ‏.................. ‏خطبه دوم حدیث اخلاقی امروز چهارم ربیع الثانی سالروز میلاد با سعادت حضرت عبدالعظیم حسنی ع است، ولادت آن بزرگوار را تبریک می گویم. حضرت عبدالعظیم شخصیتی که امام هادی ع در باره ایشان فرمود: «أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً». شخصیتی که ثواب زیارتش معادل پاداش زیارت حضرت اباعبدالله الحسین ع است. در روایتی از این بزرگوار نقل شده است که امام هادی ع فرمود: حضرت نوح پیامبر ع از شیطان پرسید چه عاملی باعث می شود که تو بر مردم مسلط شوی؟ شیطان در پاسخ گفت: «اِذا وَجَدْنَا ابْنَ آدَمَ شَحيحا اَو حَريصا اَوْ حَسودا اَو جَبّارا اَو عَجولاً تَلَقَّفْناهُ تَلَقُّفَ الْكُرَةِ فَاِنِ اجْتَمَعَتْ لَنا هذِهِ الاَْخلاقُ سَمَّيْناهُ شَيْطانا مَريدْا» هر گاه فرزند آدم را بخیل و تنگ نظر، و یا حریص و آزمند یا حسود یا ستمگر و یا شتابزده یافتم، او را چون گوی می رباییم و در اختیار می گیرم، و اگر همه این خصلت ها در او جمع شود، ما او را شیطانِ گردنکش می نامیم. بحارالانوار/ ۶۳ / ۲۵۰ .............. سه نکته در باره قضایای امروز فلسطین عرض کنم: نکته اول صهیونیست ها پس از ضربه سختی که از حماس در عملیات طوفان الاقصی خوردند، دیوانه وار آن هم با حمایت رسمی آمریکا و انگلیس به مناطق مسکونی غزه حمله ور شدند. که یک نمونه از جنایت‌های این گرگان خونخوار در حمله به بیمارستان معمدانی بود که دل هر انسانی را به درد می آورد. البته اسرائیل غاصب و حامیانش در راس آنها آمریکا و انگلیس، سخت دچار خطای محاسباتی شدند. زیرا نه اسرائیل، اسرائیل سالهای قبل است و نه مقاومت فلسطین مقاومت قبل است. این کشتارها مقاومت را در مبارزه با اسرائیل مقاوم تر می سازد. نکته دوم جنگ روایت‌ها است که امروز در باره قضایای فلسطین شروع کرده اند. در جنگ روایت‌ها جای ظالم و مظلوم، حق و باطل را عوض می کنند. شما دیدید که رئیس جمهور احمق آمریکا گفت بمباران بیمارستان معمدانی کار اسرائیل نبوده است. جنگ روایت‌ها برنده تر از جنگ با اداوات نظامی است، زیرا جنگ روایت‌ها با فکر مردم سر و کار دارد. نکته سوم امروز ما چه وظیفه ای داریم؟ امیر مومنان علی ع در آخرین پیام وظیفه ما را بیان نمود. «وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً». بنابراین امروز وظیفه ما به عنوان شیعه مولا علی ع این است که با خروش هر چه با شکوه‌تر فریاد زنیم مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل. وظیفه ما این است که مظلومان فلسطین را در ابعاد مختلف مالی، سیاسی، تبلیغاتی یاری نماییم. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه‌های نماز جمعه شاهدیه ۵ / ۸ / ۱۴۰۲ خطبه اول «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي، وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي». در این فراز از دعای مکارم الاخلاق سه درخواست از خداوند متعال داشتیم، یکی تکمیل و حفظ نیت بود و دوم تصحیح یقین، که در هفته های قبل به آن اشاره شد. اما بخش سوم که درخواست اصلاح زندگی است. «وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي». خدایا هر چیزی که در زندگی من ازحد خارج گردیده و آلوده به فساد شده است، همه را به قدرت خودت اصلاح بفرما. فساد یک ویروس و میکروب مسری است، که اگر در اشخاص پیدا شود کم کم به جامعه هم سرایت می کند. بنابر این راه اصلاح جامعه از فساد، اصلاح افراد است. دائره فساد هم وسیع و گسترده است و تمام شئونات فردی و اجتماعی زندگی انسانها را در بر می‌گیرد. لذا در قرآن کریم مواردی از فساد در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی مشاهده می شود. در حوزه مفاسد اجتماعی داستان قوم لوط ذکر کرده و می فرماید: حضرت لوط ع وقتی از فساد این قوم فاسد به تنگ آمرد در پیشگاه پروردگار متعال این چنین دعا کرد: «قَالَ رَبِّ انصُرْنِي عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدِينَ». عنکبوت / ۳۰ در حوزه اقتصاد داستان قوم شعیب پیامبر ع آمده است که آن حضرت بارها قوم خود را مورد خطاب قرار ‎داد و می فرمود: «وَ لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءهُمْ وَلاَ تَعْثَوْا فِى الْأَرْضِ مُفْسِدِین» شعراء / ۱۸۳ هنگام معرفی قوم یهود چنین می فرماید: «وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا» مائده/ ۶۴ و در آیه دیگر در باره این قوم عنود و مفسد چنین می فرماید: «لَتُفْسِدُنَّ فِى الأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِیرًا» إسراء / ۴ این قوم در دو زمان در روی زمین فساد می کنند، یکی در گذشته و یکی هم در عصر حاضر است که به دنبال فساد در زمین هستند. بنابراین دائره سرایت این ویروس وسیع و گسترده است، باید به قدرت خدا پناه برده و بگوییم خدایا به قدرتت زندگی ما را از هر نوع فسادی اصلاح کن. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه‌های نماز جمعه شاهدیه ۵ / ۸ / ۱۴۰۲ خطبه دوم حدیث اخلاقی «قَالَ عَلِیٌّ ع وَقودُ النّارِ یومَ القِیامَةِ كُلُّ بَخیلٍ بِمالِهِ علیَ الفُقَراءِ و كُلُّ عالِمٍ باعَ الدّینَ بِالدُّنیا» حضرت علی ع فرمود: دو دسته، فردای قیامت هیزم کش جهنم خواهند بود: آدم بخیلی که حق فقرا را از مال خود نپردازد و دیگر عالِمی که دین خود را با دنیا معامله کند. غررالحکم/ حدیث ۲۴۱ ....‌‌‌‌.......... خداوند متعال انسان را موجودی اجتماعی آفریده است. یعنی در کنار دیگران است که هم کامل می شود و هم نیازهایش را بر طرف می سازد. بنابر این ما در زندگی دو وظیفه داریم: وظیفه شخصی و فردی است، و یک وظیفه اجتماعی. در آیات نورانی قرآن هم فراوان به این دو وظیفه اشاره شده است. در سوره عصر می فرماید: «وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ»، ایمان و عمل صالح وظیفه فردی است و تواصی و سفارش به حق و صبر وظیفه اجتماعی است. در آیه آخر سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» صبر و تقوا وظیفه فردی است و صابروا و رابطوا وظیفه اجتماعی است. نوع مردم بخاطر حس خوددوستی وظیفه شخصی و فردی خود را در حد توانشان انجام می دهند به ویژه در مسائل مادی که بسیار قوی وارد می شوند. ولی در برابر وظیفه اجتماعی در بسیاری از موارد بی تفاوت می گذرند. در قرآن کریم و روایات اسلامی به شدت با افراد بی تفاوت برخورد شده است. یکی از داستان های عبرت آموز که در قرآن کریم آمده است داستان اصحاب سبت است که می فرماید: «فَجَعَلْنَاهَا نَكَالًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ». اصحاب سبت کسانی بودند که با کلاه شرعی گناه می کردند، آنها با این کارشان هم چهره دین خدا را زشت در جامعه نشان می دادند و هم قبح گناه را می شکستند و هم راه را برای گناه دیگران هموار می ساختند. خداوند یک گروه از این جمعیت که بی تفاوت نبودند نجات می دهد. «أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ» اما بقیه گرفتار عذاب می شوند. «وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ» آن عذاب بئیس همان است که می فرماید: «فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ» بقره / ۶۵ امیر مؤمنان علی ع افراد بی تفاوت را حیوان انسان نما و مرده متحرک خوانده و می فرماید: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ، وَ ذَلِکَ مَیِّتُ الْأَحْیَاءِ». نهج‌البلاغه/ خطبه ۸۷ در روایتی نقل شده است که حضرت سیدالشهدا ع هنگامی که با لشکر حر روبرو شد نامه ای به اعیان و بزرگان شیعه در کوفه نوشت، در آن نامه آمده است ای مردم همه بدانید که رسول خدا ص فرمود: «مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللهِ مُخَالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ یَعْمَلُ فِی عِبَادِ اللهِ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ ثُمَّ لَمْ یُغَیِّرْ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ كَانَ حَقِیقاً عَلَى اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ». هر کس سلطان ستمگرى را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده، پیمان الهى را شکسته و با سنّت رسول خدا مخالفت ورزیده، در میان بندگان خدا به ستم رفتار مى کند، و او با زبان و عملش با وى به مخالفت بر نخیزد، سزاوار است که خداوند متعال در جهنم او را در همان جایگاه آن ستمگر بنشاند و عذاب کند. بحارالانوار/ ۴۴ / ۳۸۲ در دنیای امروز چه کس ظالم تر از اسرائیل و حامیانش آمریکا و انگلیس وجود دارد. در برابر این همه جنایت و ظلم به مردم مظلوم غزه همه باید فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دهند. کسانی که امروز در برابر این همه جنایت اسرائیل سکوت کرده اند اینها به تعبیر مولا علی ع حیوان انسان نما هستند، و به بیان نورانی حضرت سیدالشهدا ع در جهنم با اسرائیل و آمریکا خواهند بود. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۲ / ۸ / ۱۴۰۲ خطبه اول در این بخش از دعای مکارم الاخلاق ده درخواست از خداوند متعال داریم. پس از ذکر صلوات بر محمد و آل محمد نخستین خواسته ما از ذات اقدس حق طلب کفایت است. «وَ اكْفِنِي مَا يَشْغَلُنِي الاِهْتِمَامُ بِهِ». کفایت به این است که شخصی به جای دیگری عهده دار انجام کارهای او شود. بنابر این کفایت خداوند سبحان از بنده، جلوه رحمت خاصه پروردگار به انسان مؤمن است. نعمتی که بارها در قرآن کریم از آن یاد شده است. «وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا». این نعمت سرمایه عظیمی است که باید قدر بدانیم. زیرا زندگی ما در این جهان، از جهات مختلف محدود است. از جهت زمان زندگی، امکانات، اختیارات، علم و آگاهی، قدرت و توانایی، همه محدود است. با این همه محدودیت ها هرگز ما نمی توانیم تمام نیازی مادی و معنوی دنیا و آخرت خود را تامین نماییم، لذا ما نیازمند کفایت خداوند متعال هستیم تا نیازهای مادی ما را سامان بخشد، تا ما بتوانیم از فرصت کوتاهی که داریم برای رسیدن به درجات عالی بهشت تلاش کنیم. این است که در این فراز از دعا از خداوند می خواهیم که ما را از انجام اموری که اهتمام به آنها فرصت را از ما می‌گیرد و مانع پیمودن راه رشد و کمال می شود، کفایت فرماید. ............. خطبه دوم حدیث اخلاقی رسول خدا ص فرمود: «مَنْ تَوَلَّی خُصُومَهًَْ ظَالِمٍ أَوْ أَعَانَ عَلَیْهَا ثُمَّ نَزَلَ بِهِ مَلَکُ الْمَوْتِ قَالَ لَهُ أَبْشِرْ بِلَعْنَهًِْ اللَّهِ وَ نَارِ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ»؛ هرکس وکیل مدافع ستمکاری شود و یا ستمکاری را در ستم‌کردن یاری کند، هنگامی که فرشته‌ی مرگ بر بالین او می آید، به او می گوید: لعنت و دوری از رحمت خدا و آتش دوزخ در انتظار تو است که سرانجام بسیار بدی خواهد بود. بحارالانوار/ ۷۵ / ۳۶۹ ........... ۱۳ آبان بخاطر این که ظرف زمانی برای سه حادثه مهم در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است، بدین جهت این روز را به نام روز جهانی مبارزه با استکبار نامیدند. استکبارستیزی و ایستادگی در برابر ظلم و ظالم، از مهم‌ترین برنامه انبیاء الهی بوده است. قرآن کریم در باره می فرماید: «وَ لَقَد بَعَثنا فی کُلِّ اُمَّةٍ رَسولًا اَنِ اعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت». نحل / ۳۶ قرآن کریم حتی میل قلبی و عملی به استکبار را مساوی با آتش دوزخ دانسته و می فرماید: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ مَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ». هود / ۱۱۳ در روایتی از صفوان بن مَهران جمال نقل شده است که می گوید محضر حضرت موسی بن جعفر ع شرفیاب شدم، حضرت به من فرمود: «یَا صَفْوَانُ کُلُّ شَیْ ءٍ مِنْکَ حَسَنٌ جَمِیلٌ مَا خَلَا شَیْئاً وَاحِداً» ای صفوان همه کارهای تو خوب و نیکو است جز یک کار. عرض کردم: فدایت شوم آن چیست؟ امام کاظم ع فرمود: اینکه شتران خود را به این مرد (یعنی هارون) کرایه داده ای. گفتم چون سفر حج بود، شتران خود را به او کرایه دادم، علاوه بر آن خودم همراه او نمی روم، بلکه غلام خود را همراهشان می فرستم. امام ع فرمود: آیا از او کرایه طلب داری؟ گفتم: فدایت شوم. آری. فرمود: دوست می داری او زنده بماند تا باقی کرایه ات را بپردازد؟ گفتم: آری. فرمود: «فَمَنْ أَحَبَّ بَقَاءَهُمْ فَهُوَ مِنْهُمْ وَ مَنْ کَانَ مِنْهُمْ فَهُوَ وَرَدَ النَّارَ» کسی که دوست داشته باشد بقای آنها را، از آنان خواهد بود و هر کس از آنان باشد، جایگاهش جهنم خواهد بود. بحارالانوار/ ۷۵ / ۳۷۶ امیر مومنان علی ع نیز در آخرین پیامی که به پیروان خود دارد چنین می فرماید: «كُونَا لِلظَّالِمِ‏ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا». بنابر این استکبار ستیزی جزء برنامه اصلی دین اسلام و انبیاء الهی است. مسلمانی که امروز نسبت به استکبار ستیزی ملت ایران معترض است هرچند در لباس روحانیت باشد، یا عامل خود فروخته آمریکا است و یا نسبت به الفبای دین اسلام جاهل است و آشنایی ندارد. زیرا رکن اصلی دین استکبار ستیزی و فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۹ / ۸ / ۱۴۰۲ خطبه اول دومین درخواست ما در این بخش از دعا این است که خدایا ما را به کاری وادار کن که فردای قیامت در باره آن سوال از ما می کنی. «وَ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تَسْأَلُنِی غَداً عَنْهُ». یکی از مسائل مهم و حتمی روز قیامت مسئله سؤال است. البته پس از مرگ در دو جا از ما سوال می شود. یکی در قبر است و یکی هم در روز قیامت. تفاوت این دو موضع در این است که در قبر دو فرشته الهی از ما سؤال می کنند، ولی در قیامت پرشگران متعدد هستند. و دیگر آنکه سؤال در قبر محدود به چند چیز است ولی در قیامت از ریز و درشت اعمال ما سؤال می شود. و سوم اینکه سوال در قبر عمومی نیست، ولی در قیامت از همه می پرسند ، حتی از انبیاء هم سؤال می شود. «فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ» در حدیث آمده است که در باره هر کاری سه سؤال می کنند. چرا این کار را انجام دادی؟ چگونه آن را انجام دادی؟ انگیزه تو از انجام این کار چه بوده است؟. پس در تمام اعمال و رفتار و گفتار خود، این این سؤالها را همراه خود داشته باشید. و این آن چیزی است که از خدا درخواست داریم. ............. خطبه دوم حدیث اخلاقی رسول گرامی اسلام ص فرمود: «شَرُّ النّاسِ مَن تَأَذّى بِهِ النّاسُ، و شَرٌّ مِن ذلِكَ مَن أكرَمَهُ النّاسُ اتِّقاءَ شَرِّهِ، و شَرٌّ مِن ذلِكَ مَن باعَ دينَهُ بِدُنيا غَيرِهِ». بدترينِ مردم كسى است كه مردم از او آزار ببينند، و از آن بدتر كسى است كه مردم از بيمِ گزندش، به او احترام بنهند، و از آن بدتر كسى است كه دينش را براى دنياى ديگرى بفروشد. ............ هفته کتاب و کتابخوانی در پیش داریم. انس با کتاب، همانند غذا و لباس برای همه ما لازم و ضروری است. چرا که کتاب تمام تجربیات گذشته را در اختیار ما می گذارد و با آگاهی بخشی و بصیرت افزایی چراغ راه آینده ما خواهد بود. خداوند متعال بشر را در حالی آفرید که هیچ نمی دانست. «وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا». ولی سه عنصر شناخت به نام گوش و چشم و عقل در اختیار آنان گذاشت. «وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» نحل / ٧٨ اگر این سه عنصر با هم شدند اطلاعات و آگاهی بشر کامل می شود. اینکه اطلاعات ما ناقص است بخاطر این است که این سه عنصر در زندگی ما، با هم نیستند. بسیاری از مردم، اطلاعاتشان فقط از ناحیه گوش است و می گویند شنیده ایم. برخی فقط به چشم خود اکتفا می کنند، و برخی هم عقل و فهم خود را معیار قرار می دهند. علت اینکه که امروز فضای مجازی توانسته است اختیار و اراده و تصمیم و حرکت ما را در دست بگیرد، همین است که این سه عنصر در زندگی ما با هم نیستند. خداوند متعال به ما هم فرمان به «إقْرَءْ» و خواندن داده است، و هم فرمان به تفکر و تعقل، و هم وقتی می خواهد هدایت شدگان و صاحبان عقل را معرفی کند می فرماید: «الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ» ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺷﻨﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﻳﻨﺶ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ، ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻧﻨﺪ. زمره / ١٨ و دلیل جهنمی شدن جهنمی ها را از زبان خود آنها اینگونه بیان نموده است که می گویند اگر ما این عناصر را با هم دیده بودیم امروز در دوزخ نبودیم. «لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ». بنابراین آنچه می تواند این عنصر را در کنار هم قرار دهد کتاب است. ولی نکته ای که خداوند نسبت به آن هشدار داده این است که چه نوع کتابی بخوانیم؟ چه نوع کتابی را نشر دهیم؟ چه نوع کتابی را تبلیغ کنیم؟ خداوند متعال پاسخ این پرسش را داده است: «فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ». عبس / ۲۴ منظور از این طعام، طعام جسم و روح است. همانطور که یک انسان عاقل از یک غذای فاسد و مسموم دوری می کند، از اطلاعات فاسد هم باید دوری کند. .......... جنایت های تلخ و سنگین صهیونیست ها در غزه دل هر انسانی را به درد می آورد. و این یک امتحان بزرگی برای مردم مسلمان و دولتهای اسلامی است که در برابر این همه جنایت چه عکس العملی دارند. بسیاری از دولتهای اسلامی در این امتحان مردود شدند. امروز وظیفه ما حمایت از مردم مظلوم و مسلمان غزه است. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۶ / ۸ / ۱۴۰۲ ‏خطبه اول «وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ‏» در این فراز از دعا از خداوند متعال این درخواست را داریم: خدایا فرصت‌های زندگیم را در جهتی قرار بده که مرا بخاطر آن آفریده ای. ما اگر بخواهیم لحظه لحظه زندگی خود را صرف کاری کنیم که خداوند متعال برای آن ما را آفریده است، لازمه آن این است که هدف از خلقت انسان را بفهمیم. خداوند متعال حکیم است و همه کارهایش بر اساس حکمت است. یعنی هیچگونه عبث، لغو و بیهودگی در کار خدا نیست. خلقت انسان هم کار خداوند است، لذا صفرمود: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا». بهترین راه برای فهمیدن هدف از خلقت انسان، سخن نورانی خود خالق است که به فرشتگان فرمود: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» بنابر این هدف از خلقت انسان یک چیز است و آن اینکه وی به مقام خلیفةاللهی برسد. راه رسیدن به این مقام هم دو چیز است. یکی معرفت علمی است که می فرماید: «اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَینَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیءٍ عِلْمًا». یعنی بدانند که خدای تعالی بر هر چیزی قادر و توانا است و هم بر هر چیزی احاطه علمی دارد و علیم است. دوم عبادت عملی است که می فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ». این است که در این فراز از دعا از خدای سبحان می خواهیم که به ما کمک کند تا همه وقتمان را صرف معرفت علمی و عبادت عملی شود تا از این طریق بتوانیم به مقام خلیفة اللهی برسیم. ............. خطبه دوم حدیث اخلاقی امام سجاد ع فرمود: «اِعلَمْ وَيحَكَ يَا بنَ آدمَ! أنَّ قَسوَةَ البِطنَةِ، وَ فَترَةَ المَيلَةِ، و سُكرَ الشِّبَعِ، و غِرَّةَ المُلكِ، مِمّا يُثَبِّطُ و يُبطِئُ عنِ العَمَلِ، و يُنسِي الذِّكرَ، و يُلهِي عنِ اقتِرابِ الأجَلِ» واى بر تو اى فرزند آدم! بدان كه پُرخورى و بی‌حالی و تنبلىِ و مستى سيرى و غفلتِ حاصل از قدرت، این چهار چیز از چيزهايى است كه سه اثر ویرانگر در زندگی انسان می گذارد. باعث کندی و تنبلی انسان در عمل مى شود، و انسان را از ذكر و یاد خدا باز می دارد، و زمینه غفلت از مرگ را فراهم مى سازد. بحار الأنوار / ۷۸ / ۱۲۹ پنجم این ماه مصادف است با سالروز میلاد با سعادت عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها. شخصیتی که بعد از مادر بزرگوارش سرآمد زنان عالم است. حضرت زینب علیها سلام حق بزرگی به گردن اسلام و ما مسلمانان دارد. زیرا او دو کار انجام داد که اگر در این دو کار کوتاهی شده بود، دیگر امروز هیچ اثری از اسلام ناب محمدی در دنیا نبود. نخست پاسداری از نهضت خونین کربلا ع و ابلاغ پیام شهیدان کربلا به دنیا. بدون شک اگر ایثارگری و فداکاری و پایداری حضرت زینب نبود، دشمن حادثه کربلا را یا در تاریخ محو می کرد و یا تحریف، و جای مظلوم و ظالم را عوض می کرد. و دوم پرستاری و حفاظت از جان ولی خدا بود. بارها دشمن تصمیم به قتل امام سجاد ع گرفت. کسی که در برابر دشمن ایستاد و ادامه راه امامت و ولایت محمد و آل محمد را تضمین نمود این بانوی بزرگ بود. روز ولادت چنین شخصیتی به نام روز پرستار نامگذاری کرده‌اند. مسئله‌ سلامت جسمی اشخاص، جزو اولین مسائل مهم زندگی بشر است. در حدیثی از رسول خدا ص نقل شده است که فرمود: «نِعْمَتانِ مَجْهُولَتانِ: الصَّحَةُ وَالْامانُ». مجموعه‌ نظام پزشکی و بهداشت کشور، تأمین کننده‌ این نعمت بزرگ برای جامعه‌اند. ولی نقش پرستار در این میان، از همه مهمتر است. زیرا پرستار تمام وقت در خدمت بیمار است و این کار بسیار سخت و دشواری است ولی اجر و پاداش آن هم عظیم است. در اینجا به یک حدیث از پیامبر اعظم ص اشاره می کنم. آن حضرت فرمود: «مَنْ قامَ عَلي مَريضٍ يَوْما وَ لَيْلَةً بَعَثَهُ اللّه ُ مَعَ اِبْراهيمَ الخَليلِ ع فَجازَ عَلَي الصِّراطِ كَالْبَرْقِ اللّامِعِ وَ مَنْ سَعي لِمَريضٍ في حاجَةٍ فَقَضاها خَرَجَ مِنْ ذنُوبِهِ كَيَوْمٍ وَلَدَتْهُ اُمُّهُ» كسي كه يك شبانه روز از بیماری پرستاري نماید، خداوند متعال او را با ابراهيم خليل ع محشور مي كند. و در روز قیامت همچون درخشش برقي از صراط مي گذرد. و كسي كه در برطرف كردن نيازهاي بيماری تلاش كند و نيازهاي او را بر آورد، از گناهان پاک می شود، همانند روزي كه از مادر متولد شده است. فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَإِنْ كَانَ الْمَرِيضُ مِنْ أَهْلِهِ؟» آنگاه مردی از انصار عرض کرد ای رسول خدا هرچند آن بیمار خانواده او باشد؟. «قَالَ مِن أَعْظَمِ النَّاس أَجْراً مَن سَعَى فِي حَاجَةِ أَهْلِه» حضرت یک اصل کلی فرمود و آن اینکه: بالاترین پاداش برای کسی است که در جهت برطرف کردن نیازهای خانواده خویش تلاش می کند. بحارالانوار / ۷۶ / ۳۶۸
خطبه‌های نمازجمعه شهر شاهدیه یزد در این کانال به صورت هفتگی بارگذاری می‌گردد. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳ / ۹ / ۱۴۰۲ خطبه اول بحث ما در خطبه اول در شرح و توضیح دعای شریف مکارم الاخلاق بود. به این فراز از دعا رسیدیم که از خداوند متعال غنی و وسعت روزی را درخواست داریم. «وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ». غنی به معنی بی نیازی است، و نقطه مقابل آن فقر است. در علم کلام در بحث اثبات وجود خداوند متعال به برهان فقر و غنی اشاره شده است که بحث ما اینجا در باره این برهان نیست. بلکه بحث ما در رابطه با غنی نسبت به بنده است که در این فراز از دعا آمده است. این غنی به سه معنی متصور است: ۱- غنی به معنی بی نیازی از مخلوق است بعضی هم گاهی می‌گویند خدایا ما را محتاج خلقت نگردان. این دعا هرگز مستجاب نخواهد شد زیرا خلاف سنت خداوند متعال است. سنت خدا این است که نیازهای خود را با کمک سایر مخلوقات خدا بر طرف سازد، ۲- غنی به معنی عدم کمبود در ما یحتاج زندگی است. ۳- غنی به معنی غنای نفس، که روح آن همان قناعت است. امیر مؤمنان علی ع از فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی ع این سؤال را پرسید: «فَمَا الْغِنَى؟» بی‌نیازی چیست؟ در پاسخ فرمود: «رِضَا النَّفْسِ بِمَا قَسَمَ اللَّهُ تَعَالَى لَهَا وَ إِنْ قَلَّ وَ إِنَّمَا الْغِنَى غِنَى‏ النَّفْسِ‏» رضایت نفس از آنچه خداوند روزیش کرده است گرچه کم باشد، و غنا و بی‌نیازی تنها غنای نفس است. ........... خطبه دوم حدیث اخلاقی حضرت فاطمه س فرمود: «حُبِّبَ إلَىَّ من دُنياكُم ثَلاثٌ: تِلاوَةُ كِتابِ اللّهِ و النَّظَرُ في وَجهِ رَسولِ اللّهِ و الإنفاقُ في سَبيلِ اللّهِ» از دنياى شما محبّت سه چيز در دل من نهاده شد: تلاوت قرآن، و نگاه به چهره رسول خدا ص و انفاق در راه خدا. ......... در آستانه ایام فاطمیه و شهادت صدیقه اطهر زهرای مرضیه س قرار داریم. این ایام فرصتی است که حد اقل در چهار موضوع در رابطه با حضرت زهرا س تحقیق و مطالعه کنیم. یکی قدر و منزلت زهرای مرضیه س است. و دوم عمق ظلم و ستمی که مسلمانان صدر اسلام به آن بزرگوار روا داشتند. و سوم علت انحراف مسلمانان و چهارم تحقیق و تبیین خطبه فدکیه است. .......... امام عزیز و راحل در باره بسیج یک تعبیر بسیار راهگشا دارند، امام می‌فرماید: «اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الّا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند». هفته بسیج فرصتی است که این تفکر را خوب بشناسیم و آن را در پایگاه های بسیج و جامعه نهادینه و ترویج نماییم. قران کریم در آیات ۱۴۶ سوره مبارکه آل عمران به بعد چند مشخصه برای این تفکر را بیان نموده است. «وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ». ربیون تربیت شدگان مکتب انبیاء هستند که همواره در خط آنها حرکت می‌کنند. این بسیجیان دارای چند مشخصه اند. ۱- سخنی های روزگار هرگز آنها را خسته نمی کند. «فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ». ۲- هرگز در برابر دشمن احساس ضعف و ناتوانی نمی کنند. «وَمَا ضَعُفُوا». ۳- در انجام وظایفشان کوتاهی نمی کنند. «وَمَا اسْتَكَانُوا». ۴- اهل صبر و پایداری اند. «وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ». ۵- اهل ذکر و دعا و معنویت هستند. «وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَن قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ». ‏۶- اهل احسان و نیکوکاری هستند. «وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ». ‏آنگاه در باره پاداش آنها در دنیا و آخرت چنین می فرماید: «فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَةِ». https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۰ / ۹ / ۱۴۰۲ خطبه اول «وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ». این فراز از دعا دو بخش دارد، بخش نخست آن غنی بود که اشاره شد. اما بخش دوم درخواست توسعه در رزق است، می فرماید: «وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ». مفهوم رزق در قرآن کریم و روایات اسلامی بسیار وسیع و گسترده است و محدود به جنبه‌هاى مادى زندگی بشر نمی شود، بلکه تمام بهره های مادی و معنوی انسان می شود. میزبان و سفره‌دار عالم هستی و رازق همه موجودات عالم خداوند متعال است. «وَ مَا مِن دَابَّةٍ فىِ الْأَرْضِ إِلَّا عَلىَ اللَّهِ رِزْقُهَا» هود / ۶ منتهی خداوند متعال به برخی وسعت روزی می دهد و به برخی تنگ و سخت می گیرد. «أَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ وَيَقْدِرُ» روم / ۳۷ عوامل وسعت روزی ۱- کار و تلاش سنت خداوند این است که هر کسی را به اندازه کار و تلاشش به او روزی دهد. «وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ» نجم / ۳۹ ۲- تقوا «وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ» طلاق / ۳ ۳- همدلی اهل خانه امام صادق ع فرمود: «أَیُّما أَهلِ بَیْتٍ اُعْطُوا حَظَّهُمْ مِنَ الرِّفْقِ فَقَدْ وَسَّعَ اللّهُ عَلَیْهِمْ فِی الرِّزْقِ». ‏۴- خوش رفتاری با همسایه امام صادق ع فرمود: «حُسْنُ الْجَوارِ یَزِیدُ فِی الرِّزقِ» ۵-صله رحم و ارتباط با خویشاوندان پیامبر گرامی اسلام ص فرمود: «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَمُدَّ اللّهُ فِی عُمُرِهِ وَأَنْ یَبْسُطُ لَهُ فِی رِزْقِهِ فَلْیَصِلْ رَحِمَهُ» ۶-خوش رفتاری با مردم «کَفُّ الاَْذَی وَقِلَّةُ الصَّخَبِ یَزِیدانِ فِی الرِّزقِ». ‏................ ‏خطبه دوم حدیث اخلاقی مردی همسرش را به نزد حضرت زهرا فرستاد تا این سؤال را بپرسد که آیا او از شیعیان اهل بیت ع هست یا خیر؟ حضرت در پاسخ یک مشخصه کلی بیان فرمود. به آن خانم گقتند به شوهرت بگو: «اِن کُنتَ تَعمَلُ بَما اَمَرناکَ و تَنتَهی عَمّا زَجَرناکَ عنهُ، فَأنتَ مِن شیعَتِنا، وَ إلاّ فَلا» اگر به آنچه تو را فرمان داده ایم عمل کنی، و از آنچه تو را از آن نهی کرده ایم بپرهیزی، تو از شیعیان مایی، و گرنه از شیعیان ما نیستی. بحارالانوار/ ۶۸ / ۱۵۴ ........... ۱۰ آذر سالروز شهادت مرحوم آیت الله مدرس است. این اولاد پیامبر در سال ۱۳۱۶ به دست عمالان رضا خان آن هم در غربت و در نهایت مظلومیت و در حال روزه به شهادت رسید. در تقویم انقلاب اسلامی سالروز شهادت این مرد الهی را به نام روز مجلس نامگذاری کرده اند. پایان سال‌ جاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را داریم، از هم اکنون تبلیغات دشمن شروع شده است که انتخابات مجلس کمرنگ برگزار شود. مجلس از جمله حساسترین و موثرترین نهاد قانونی است که نمایندگان مردم با طرح و لایحه قوانین را وضع نموده و پس از ابلاغ به دولت بر درستی اجرای آن نظارت می‌کنند. این کار اصلی نمایندگان مجلس است. چنین نماینده ای باید حد اقل دارای چهار ویژگی باشد. ۱- تدیّن یک نماینده باید به خدا و روز قیامت و به اسلام و مبانی دینى و آرمان‌های انقلاب اسلامی معتقد باشد و به آن عمل کند. این همان التزام عملی است که در قانون آمده است. نماینده متدین هرگز قانون خلاف شرع تصویب نمی کند، به ملت خیانت نمی کند. به دنبال منافع شخصی و حزبی نیست. از موقعیت خویش سوء استفاده نمی کند. از تریبون مجلس سخن خلاف واقع نمی گوید. ۲- توانایی و کارآمدی یک نماینده باید كارآمد و توانا باشد. یعنی بتوانند وظایفى را كه بر عهده‌ اش گذاشته شده است، به نحو احسن انجام وظیفه کند. ۳- دلسوزی یک نماینده باید دلسوز مردم باشد، به‌ خصوص برای طبقات ضعیف جامعه، بیشتر باید كار كند. هرگز خود را وامدار ثروتمندان و احزاب نبیند. ۴- شجاعت ویژگی چهارم این است كه باید شجاع باشد. هرگز مرعوب دشمن نشود. اگر نماینده شجاع باشد در عرض بیست دقیقه برجام سراسر ضرر را به تصویب نمی رساند. نماینده شجاع می شود مدرس که وقتی رضا خان قلدر یقه او را می گیرد و می گوید سید از جان چه می خواهی ؟ می گوید می خواهم تو نباشی. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۷ / ۹ / ۱۴۰۲ خطبه اول «وَ لاَ تَفْتِنِّي بِالنَّظَرِ وَ أَعِزَّنِي» در ادامه شرح و توضیح دعای مکارم الاخلاق به این فراز رسیدیم که می فرماید: «وَ لَا تَفْتِنِّي بِالنَّظَرِ». و مرا به وسیله نگاه کردن، مورد فتنه قرار مده. شارحین این دعای شریف فتنه در این جمله را به معنی آزمایش گرفته اند. در حالی که امتحان سنت حتمی خداوند متعال است. بنابراین فتنه در این جمله به معنی دیگری است. در قرآن کریم واژه فتنه به پنج معنی استعمال شده است. ۱- امتحان و آزمایش «إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَ أَوْلاَدُكُمْ فِتْنَةٌ» اموال و فرزندانتان فقط وسيله آزمايش شما هستند. تغابن / ۱۵ ۲- شكنجه دادن «إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ» آنان كه مردان و زنان با ايمان را شكنجه می دادند. بروج / ۱۰ ۳- عذاب الهی «وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لاَتُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً» از عذاب الهی بپرهيزيد كه تنها دامنگير ظالمان نمى شود. انفال/ ۲۵ ۴- مصيبت و سختی «وَ إِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ» آنان که پایه ایمان محکمی ندارند، اگر مصيبت و سختی به آنها برسد، دگرگون مى شوند. حج / ۱۱ ۵- فساد «تَكُنْ فِتْنَةٌ فِى الأرْضِ وَ فَسَادٌ كَبِيرٌ» این کار شما ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﻓﺴﺎﺩﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. انفال / ۷۳ در میان این معانی مختلف آنچه با این جمله از دعا سازگارتر است، همان معنی عذاب است یعنی خدایا من را به خاطر نگاه کردن مجازات و عذاب نکن. علت اینکه در میان حواس پنجگانه، تنها چشم را بیان نموده این است که «اولا» چشم دروازه دل است. هر آنچه دیده بیند دل کند یاد. «ثانیا» بهره برداری انسان از چشم در زندگی بیشتر از سایر حواس است. .......... خطبه دوم حدیث اخلاقی «قَالَ الباقِرُ ع مَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَ اَلزَّهْرَاءِ ع ثُمَّ اِسْتَغْفَرَ غُفِرَ لَهُ وَ هِيَ مِائَةٌ بِاللِّسَانِ وَ أَلْفٌ فِي اَلْمِيزَانِ وَ تَطْرُدُ اَلشَّيْطَانَ وَ تُرْضِي اَلرَّحْمَنَ». امام باقر ع فرمود: هرگاه تسبیح حضرت زهرا س بگویید و پس از آن استغفار کنید، گناهان شما بخشیده می شود. این تسبیح به حسب ظاهر صد ذکر است ولی در میزان اعمال یک هزار ذکر نوشته می شود، و باعث طرد شیطان و خوشنودی خداوند می گردد. وسائل الشیعهٔ / حدیث ۸۳۹۲ تسبیح حضرت زهرا س یکی از برکات ماندگار و خیر کثیر کوثر قرآن است که نصیب ما شده است. در روایت آمده است که اگر چیزی بهتر از این در دنیا وجود داشت پیامبر اسلام ص همان را به دخترش هدیه می داد. تسبیح حضرت زهرا س زمان خاصی ندارد ولی در دو زمان بیشتر سفارش شده است. یکی در هنگام خوابیدن و دوم بعد نمازهای واجب و مستحب. ........... شاید این سؤال به ذهن آید که فتنه گران صدر اسلام چگونه توانستند جریان غدیر را به سقیفه تبدیل کنند و جامعه مسلمین هم تسلیم آنان شوند و آن را بپذیرند. فتنه گران از جنگ شناختی وارد شدند. چیزی که امروز محور کار دشمن در مقابله با جمهوری اسلامی است. جنگ شناختی یکی از شاخه های جنگ نرم است. یعنی قوه شناخت و درک مردم را با سلاح رسانه و تبلیغ مورد هدف قرار می دهند. دشمن در جنگ شناختی سه هدف را دنبال می کند. ۱- تغییر در باورها و ارزشها. ۲- تغییر در اخلاق و رفتارها. ۳- تغییر در سبک زندگی‌ها. اهل سقیفه برای رسیدن به این هدفشان از چهار عنصر استفاده کرده‌اند. ۱- عنصر حادثه‌سازی دشمن از هر حادثه‌ای برای زدن جرقه ممکن است استفاده کند. ۲- عنصر روایت گری آنان با دروغ و شایعه سازی افکار عمومی را در اختیار خود می‌گیرند و اذهان مردم را از واقعیتها دور می سازند. ۳- عنصر فضا سازی دشمن با تبلیغات گسترده فضای جامعه را مسموم نموده و فضای جامعه را به نفع خودش مصادره می کند ۴- عنصر شعار سازی شعار سازی رمز عملیات روانی دشمن است که در اذهان مردم، دروغ را بر اثر تکرار تبدیل به واقعیت می کند. https://eitaa.com/mesbah_jome