خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۲ / ۶ / ۱۴۰۰
خطبه اول
«يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ». اعراف / ۳۱
خداوند متعال در این آیه شریفه عموم مردم را مورد خطاب قرار داده و سه دستور به آنها داده است:
۱- زینت وارد مسجد شوید.
۲- اندازه غذا بخورید.
۳- اسراف نکنید.
اما مطلب اول که می فرماید با زینت وارد مسجد شوید. زینت خواهی یک امر فطری است و هر انسانی بر اساس فطرت خویش زیبایی را دوست می دارد. ولی در این آیه می فرماید با زینت وارد مسجد شوید، معلوم می شود اینگونه وارد شدن به مسجد نوعی عبادت به حساب می آید و پاداش دارد.
مطلب دوم این که زینت در این آیه شریفه، هم شامل زینتهاى ظاهری مثل پوشیدن لباسهاى پاک و مرتب و تمیز، و هم شامل زینتهاى معنوی مانند پاکى نیت و خشوع هر دو می شود. چنانچه در حدیثی از امیرمؤمنان علی علیه السلام نقل شده است که فرمود: خداوند متعال به حضرت عیسی علیه السلام فرمود: ای عیسی به مردم بگو: «لاَ يَدْخُلُوا بَيْتاً مِنْ بُيُوتِي إِلاَّ بِقُلُوبٍ طَاهِرَةٍ وَ أَبْصَارٍ خَاشِعَةٍ وَ أَكُفٍّ نَقِيَّةٍ وَ قُلْ لَهُمُ اِعْلَمُوا أَنِّي غَيْرُ مُسْتَجِيبٍ لِأَحَدٍ مِنْكُمْ دَعْوَةً وَ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِي قِبَلَهُ مَظْلِمَةٌ». به هيچ يك از خانه هاي من وارد نشوید مگر با دلهای پاك و ديدگان خاشع و دستهاي پاک. و به آنان بگو كه من دعاي هيچ یک از شما را مستجاب نمی كنم مادامي كه حق يك نفر از مخلوقات من بر ذمه شما باشد.
در حدیث دیگر از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است که خداوند متعال می فرماید: «لايَدْخُلُوا بَيْتاً مِنْ بُيُوتِي وَ لِأحَدٍ مِنْ عِبادِي عِنْدَ أَحَدِهِمْ مَظْلِمَةٌ؛ فَإِنِّي أَلْعَنُهُ مادامَ قائِماً يُصَلِّي بَيْنَ يَدَيَّ حَتَّي يَرُدَّ تِلْكَ الْمَظْلِمَةَ». مادامی که حقی از یکی از بندگان من به گردن شما است وارد هيچ يك از خانه هاي من نشوید، زيرا من او را لعنت می کنم اگر چه در پيشگاه من به نماز ايستاده باشد، مگر اينكه آن حق را ادا کند.
و مطلب سوم اینکه در آیه ۴۶ سوره مبارکه کهف مال و فرزند را زینت زندگی دنیا خوانده و می فرماید: «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا». بنابراین ممکن است آیه بیانگر این باشد که هنگام رفتن به مسجد، مال و فرزند خویش را با خود به مسجد ببرید، تا با اموال خود به کارهای خیر بپردازید، و با حضور فرزندان در مساجد، آنها را با تربیت دینی بزرگ کنید.
@mesbah_jome
فرشته روی زمین
«قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکَادَ الْعَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکَة» حضرت علی علیه السلام فرمود: اجر و پاداش مجاهد شهید در راه خدا، بیشتر از کسی نیست که قدرت بر انجام کار حرامی دارد ولی عفیف و خویشتن دار است و مرتکب گناه نمی شود. چنین کسی نزدیک است که فرشته ای از فرشتگان خدا شود. نهج البلاغه / حکمت ۴۷۴
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۹ / ۶ / ۱۴۰۰
خطبه اول
«يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ». اعراف / ۳۱
در هفته قبل گفتیم که خداوند متعال در این آیه شریفه به عموم مردم سه دستور داده است:
۱- با زینت وارد مسجد شوید.
۲- اندازه غذا بخورید.
۳- اسراف نکنید.
یکی از اصول مهمی که در تغذیه مورد تأکید اسلام است، رعایت اعتدال در خوردن و آشامیدن است. نه چندان بخور کز دهانت بر آید
نه چندان، که از ضعف جانت بر آید
چرا که پرخوری زمینه ساز انواع بیماریهای جسمی و روحی و زیانهای مادی و معنوی است. از اینرو پیشوایان دین علیهم السلام مردم از پرخوری بر حذر داشته اند، از جمله:
۱- «قال رسول الله صلی الله علیه و آله جاهِدُوا أنفُسَکُم بِقِلَّةِ الطَّعامِ وَالشَّرابِ؛ تُظِلَّکُمُ المَلائِکَةُ، ویَفِرَّ عَنکُمُ الشَّیطانُ». رسول خدا ص فرمود: با کم خوردن و کم نوشیدن، با نفْس خود بجنگید، تا فرشتگان بر سر شما سایه افکنند و شیطان از شما بگریزد. مجموعه ورام / ۲ / ۱۲۱
۲- « قال امير المؤمنين علي عليه السلام إيّاكُم وَ البِطنَةَ فَإنَّها مَقساةٌ لِلقَلبِ مَكسَلَةٌ عَنِ الصَّلاةِ وَ مَفسَدَةٌ لِلجَسَدِ». امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: از پرخوری بپرهیزید که موجب سختْی دل و كاهلى در نماز و تباهى بدن مى شود. غرر الحکم/ حدیث ۸۱۷۲
۳- «قَالَ النَّبي صلي الله عليه و آله لا تَشْبَعُوا فَتُطْفَأُ نُورُ الْمَعْرِفَةِ مِنْ قُلِوبِکُم». پیامبر اعظم ص فرمود: خود را سير نگردانيد زيرا نور معرفت در دلهاي شما خاموش ميشود. بحارالانوار / ۶۶ / ۳۳۱
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۹ / ۶ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قال رسول الله صلی اللّه علیه و آله إِنَّكُمْ فِي مَمَرِّ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ فِي آجَالٍ مَنْقُوصَةٍ وَأَعْمَالٍ مَحْفُوظَةٍ وَالْمَوْتُ يَأْتِي بَغْتَةً». از جمله اموری که باعث می شود که انسان از لحظه لحظه های زندگیش بهتر و بیشتر استفاده کند، توجه به گذر زمان است. چیزی که بیشتر مردم از آن غافلند. رسول خدا صلی الله علیه و آله در این حدیث شریف فرمود: شما در گذر زمان و رفت و آمد شب و روز با سه چیز روبرو هستید:
۱- پیوسته از عمر شما کاسته می شود.
۲- پرونده اعمالتان ماندگار مىماند.
۳- مرگ ناگهان فرا می رسد و فرصت زندگی را از شما می گیرد. بحارالانوار / ۷۷ / ۷۸
.............
در ماه صفر قرار داریم. ما باید از دو منظر به ماه صفر نگاه کنیم. نخست مصیبتهایی که در این ماه بر أهل بیت علیهم السلام و مسلمین وارد شده است. چون ورود اسرای آل الله به شام، اربعین، ارتحال پیامبر اعظم و شهادت امام حسن مجتبی و شهادت حضرت رضا علیهم السلام و شهادت یاران حضرت علی علیه السلام چون عمار یاسر و اویس قرن و شهادت رقیه و زید بن علی بن الحسین ع و .......
دوم نحوست و بدیمنی این ماه است که در کتب ادعیه نظیر مفاتیح الجنان و زاد المعاد مجلسی به آن اشاره شده است.
اکنون این سؤال مطرح است که آیا می شود زمانی نحس و زمانی مبارک باشد؟. هیچ زمانی به حسب ذات، بر زمان دیگر برتری ندارد. اما حوادث و یا رفتار و اعمال بشر است که یک زمانی را مبارک و یک زمانی را نحس می سازد.
در قرآن کریم شب قدر را شب مبارک توصیف نموده چون در این شب قرآن کریم نازل شده است.
و یا زمان نزول عذاب بر قوم عاد بخاطر گناهانشان، آن زمان را روز نحس خوانده است.
«إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍّ».
ﻣﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻱ ﺷﻮم ﻛﻪ ﺷﻮﻣﻰﺍﺵ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺖ، ﺗﻨﺪﺑﺎﺩﻱ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺮﺩ بر آنان ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ. قمر / ١٩
و در جای دیگر فرمود: «فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي أَيَّامٍ نَّحِسَاتٍ».
ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺗﻨﺪﺑﺎﺩﻱ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺳﺮﺩ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﻳﻲ ﺷﻮم ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ. فصلت / ۱۶
علت اینکه بزرگان ما، ماه صفر را نحس خواندند، دو حادثه ای بود که در این ماه توسط مسلمانان صدر اسلام اتفاق افتاد که بعد از پانزده قرن از رحلت پیامبر اسلام ص هنوز جامعه اسلامی در آتش آن حادثه می سوزد. نخست مخالفت با فرمان پیامبر اعظم ص و اهانت به آن حضرت و تشکیل سقیفه بود، که از پیامد آن جدایی انداختن بین ثقل اکبر و ثقل اصغر بود، و جامعه اسلامی را از ولایت اهل بیت علیهم السلام جدا ساخت.
و دوم جریان حکمیت بود که شجره ملعونه و خبیثه بنی امیه را حاکم بر جامعه اسلامی کرد.
علت پیدایش سقیفه و حکمیت دو چیز بود، یکی بی بصیرتی و ناآگاهی امت، و دوم سکوت و خیانت خواص. چنانکه امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: «قَصَمَ ظَهْرِی رَجُلَانِ عَالِمٌ مُتَهَتِّکٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ» دو گروه کمر من را شکستند؛ عالم فاسد و عابد جاهل. غرر الحکم / حدیث ۲۴۵
اگر در جامعهای این دو گروه با هم شدند بالاترین خسارت را به دین و دنیای مردم می زنند. در چهل سال گذشته ما این را تجربه کردیم که بیشترین آسیب از ناحیه همین دو گروه دانایان خائن و نا آگاهان ساده لوح به کشور اسلامی ما وارد شده است.
فلسفه نحوست ماه صفر در این است که اولاً مسلمانها باید از این دو حادثه تلخ ماه صفر یعنی سقیفه و حکمیت عبرت بگیرند. و ثانیا بدانند که نحوست یک زمان را اعمال و رفتار بشر رقم می زند. و ثالثا برای رفع نحوست و بلاها باید از خدا استمداد جست. چنانچه مرحوم حاج شیخ در مفاتیح فرموده است دوای این بلاها صدقه هر روز و ادعیه وارده از معصومین علیهم السلام است.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۶ / ۶ / ۱۴۰۰
خطبه اول
«يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ». اعراف / ۳۱
در هفتههای قبل گفتیم که خداوند متعال در این آیه شریفه به عموم مردم سه دستور داده است:
۱- با زینتهایی که دارید وارد مسجد شوید.
۲- اعتدال در غذاخوردن را رعایت کنید.
۳- هرگز اسراف نکنید.
یکی از پدیدههای زشتی که از جمله گناهان بزرگ شمرده شده است و متأسفانه امروز بیشتر مردم آلوده به آن شدهاند بحث اسراف است.
خداوند متعال با دو تعبیر مردم را از اسراف بر حذر داشته است، یکی واژه «اسراف» است که می فرماید: «وَلَا تُسْرِفُوا». و دیگری «تبذیر» است که فرمود: «وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا».
تفاوت این دو واژه در سه چیز است.
۱- اسراف مفهومش وسیع و گسترده است و شامل هر نوع انحرافات اعتقادی، اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، می شود، ولی تبذیر بیشتر ناظر بر امور مالی و اقتصادی است.
۲- اسراف در امور مالی و اقتصادی بیشتر ناظر بر امور کمی و زیاد خرج کردن است ولی تبذیر ناظر بر امور کیفی و چگونه خرج کردن است و لو کم باشد.
۳- اسراف به زیاد خرج مال در امور حلال و حرام و مباح را می گویند ولی تبذیر به خرج کردن مال در راه حرام گفته می شود. چنانچه امام صادق ع در تفسیر آیه شریفه «وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا» فرمود «مَن أنْفقَ شيئا في غيرِ طاعةِ اللّه ِ فهُو مُبَذّرٌ» کسی که چیزی را در غیر طاعت خدا خرج کند مبذر است. بحارالانوار / ۷۵ / ۳۰۲
در قرآن کریم از پدیده زشت اسراف، با تعبیرهای بسیار تندی مذمت شده است، از جمله:
۱- «وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ». ﻭ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ اعراف / ۳۱
۲- «وَأَهْلَكْنَا الْمُسْرِفِينَ».
ما اسرافکاران ﺭﺍ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﺮﺩﻳم. انبیاء / ۹
۳- «وَأَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ».
همانا ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶ ﺍﻧﺪ. مؤمن / ۴۳
الإسراء
۴- «إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ». ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ، ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺍﻧﺪ. اسراء / ۲۷
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۶ / ۶ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام بَادِرُوا بِالْأَعْمَالِ، عُمُراً نَاكِساً، أَوْ مَرَضاً حَابِساً، أَوْ مَوْتاً خَالِساً». به انجام اعمال صالح مبادرت ورزيد پيش از آنکه عمر پشت کند و به پيرى و ناتوانى برسید، يا بيمارى بیاید و مانع از عمل گردد، يا مرگ بیاید و همه چيز را از شما بربايد. نهجالبلاغه / خطبه ۲۳۰
.........
در آستانه هفته دفاع مقدس قرار داریم. چند نکته در این باره عرض میکنم.
نکته اول:
چرا امام راحل و عزیز، هشت سال جنگ تحمیلی را با نام دفاع مقدس عنوان داد؟.
چند ویژگی در هشت سال جنگ تحمیلی وجود داشت که به آن جنبه تقدس بخشید و آن را از سایر جنگهای دنیا متمایز ساخت.
۱- در جنگها معمولا از نیروهای نظامی استفاده می شود، ولی در این جنگ ما یک بسیج عمومی داشتیم و همه اقشار ملت در کنار نیروهای مسلح با دشمن جنگیدند.
۲- فرماندهی کل قوا را یک فقیه عادل جامع الشرائط بر عهده داشت. و همه به فرمان او با دشمن می جنگیدند.
۳- انگیزه رزمندگان اسلام در این جنگ خدا بود و همه به عنوان دفاع از اسلام و ارزشهای اسلامی و اطاعت از امام وارد میدان شده بودند.
۴- رزمندگان اسلام با الهام از فرهنگ اصیل اسلامی و باورهای دینی و اقتدا به نهضت عاشورا و توکل به خدا و امید به امدادهای الهی جنگ را اداره کردند.
۵- جلوههایی از معنویت و اخلاق، یاد خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام، استقامت و پایداری، روحیه شهادت طلبی و ایثار و فداکاری سراسر میدان جنگ موج می زد.
نکته دوم:
گرامی داشت هفته دفاع مقدس دو جنبه دارد، یک جنبه آن ظاهر قضیه است که هر سال به صورت نمادین برگزار می شود. ولی جنبه دیگر آن حقیقت و روح دفاع مقدس است که بیشتر باید مورد توجه و دقت قرار گیرد که عبارتند از:
۱- شناخت و تبیین اهداف دشمن در حمله نظامی به ایران، که مهمترین هدف آنان نابودی اسلام و نظام اسلامی ایران بود. نسل امروز ما باید بداند که دشمن از هدفش برنگشته است بلکه شیوه اعمال دشمنیش در نابودی اسلام و نظام اسلامی فرق کرده است.
۲- آشنایی و تبیین عوامل پیروزی است، که چگونه ایران اسلامی توانست با دست خالی در برابر دشمنی که شرق و غرب عالم حامی او بودند بایستد و پیروز شود. همان عوامل امروز رمز پیروزی در رفع مشکلات کشور است و آن عوامل ایمان به خدا، اعتماد به نفس، و ایستادگی در برابر دشمن، و اطاعت از رهبری بود.
۳- تبیین ایثار گری ها و فداکاری ها شهیدان و جانبازان و آزادگان سرافراز و خانواده های آنان و مردم مؤمن و شریف ایران برای نسل امروز است که بدانند این امنیت و آزادی که دارند مفت و مجانی به دست نیامده است. بلکه ملت شریف ایران جان و مال و آبروی خویش را فدا کرد تا شما امروز احساس امنیت کنید.
نکته سوم:
درسهای هشت سال دفاع مقدس است که امروز باید سرلوحه کار مسئولان و مردم قرار گیرد.
۱- یکی از درسهای دفاع مقدس این بود که ثابت کرد که ایمان به وعده الهی و ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن شرط اول پیروزی است.
۲- دفاع مقدس ثابت کرد که اگر مردمی مؤمن و با تقوا و متحد باشند و روحیه فداکاری و ایثارگری بر آنها حاکم شود، قطعا پیروز میدان خواهند بود.
۳- روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و تکیه بر توان داخلی به ویژه نیروی جوان کشور، درس دیگر هشت سال دفاع مقدس بود.
۴- درس دیگر دفاع مقدس این بود که اگر ما بخواهیم جلو طمع دشمنان اسلام در حمله مجدد به نظام اسلامی را بگیریم، باید بنیه دفاعی کشور را قوی و نیرومند سازیم و این همان فرمان خداوند که فرمود: «وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ». ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺍﺯ ﻧﻴﺮﻭ ﻭ ﻧﻔﺮﺍﺕ ﻭ ﺳﺎﺯ ﻭ ﺑﺮﮒ ﺟﻨﮕﻲ ﻭ ﺍﺳﺒﺎﻥ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺷﻤﻦ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺘﺮﺳﺎﻧﻴﺪ. انفال / ۶۰
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲ / ۷ / ۱۴۰۰
خطبه اول
«يَا بَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي فَمَنِ اتَّقَىٰ وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ». اعراف / ۳۵
در طول تاریخ زندگی بشر خداوند متعال هزاران پیامبر از جنس بشر برای هدایت آنان فرستاد. یکی از کارهای انبیاء الهی این بود که به وسیله بیان آیات پروردگار، مردم به سوی توحید و خداوند بکشانند. امام انسانها در برابر پیامبران الهی دو گروه شدند.
یک گروه «فَمَنِ اتَّقَىٰ وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ». هم ایمان آورند و هم تقوا را رعایت کردند و هم عمل صالح انجام دادند. اینگونه افراد پاداششان این است که نه ترسی از آینده دارند و نه اندوهی از گذشته می خورند.
اما گروه دوم کسانی بودند که آیات الهی را تکذیب کردن و روحیه استکباری آنان مانع پذیرش دعوت انبیاء شد. «وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا». سرانجام اینها عذاب همیشگی دوزخ است. «أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ». اعراف / ۳۶
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲ / ۷ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«عن الباقر علیه السلام قال: مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلیٍّ علیهماالسلام فَإِنَّ إِتْیَانَهُ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ وَ یَمُدُّ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعُ مَدَافِعَ السَّوءِ». امام باقر علیه السلام فرمود: به شیعیان ما سفارش کنید که به زیارت قبر حسین بن علی علیهما السلام بروند، که سه اثر مادی در همین دنیا در زندگی آنها دارد: ۱- بر روزی او افزوده میشود. ۲- عمر او طولانی عمر می شود. ۳- او را از پیشامدهای ناگوار و بد حفظ میکند. بحارالانوار / ۱۰۱ / ۳
.......
در آستانه اربعین حضرت سیدالشهداء علیه السلام قرار داریم، اربعین از مختصات اباعبدالله الحسین علیه السلام است و برای هیچ یک از حضرات معصومین علیهمالسلام چیزی به نام اربعین نداریم. بنابر این ما باید به اربعین از چهار منظر نگاه کنیم.
اول: زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام است که در چنین روزی بسیار تأکید شده است. و حتی امام عسکری علیه السلام فرمود: یکی از نشانههای مؤمن زیارت اربعین است.
دوم: داستان آمدن جابر بن عبدالله انصاری به زیارت آن حضرت در اربعین است، نکته ای که در این داستان بسیار قابل توجه است، و پیام جابر به همه ما است این است که جابر خطاب به امام حسین علیه السلام عرض کرد. «وَالَّذی بَعَثَ مُحَمَّدا بِالحَقِّ نَبِیّا لَقَد شارَکنا کُم فیما دَخَلتُم فیهِ».سوگند به خدایی که محمّد را به حق برانگیخت در آنچه به آن در آمدید با شما شریک هستیم. عطیه که یکی از همراهان جابر بود گفت ای جابر چگونه ما در کار آنها شریک هستیم، در حالی که آنها در راه خدا جهاد کردند، تا اینکه شهید شدند. ولی ما هیچکدام از کارهای آنها را انجام نداده ایم؟ جابر گفت شنیدم از رسول خدا ص که فرمود: «مَن أحَبَّ قَوما حُشِرَ مَعَهُم و مَن أحَبَّ عَمَلَ قَومٍ اُشرِکَ فی عَمَلِهِم» هر کس گروهى را دوست داشته باشد، با آنان محشور مى شود و هر که کارِ کسى را دوست داشته باشد، در کارشان شریک مىشود. ای عطیه به خدا قسم که من حسین و کار او را دوست می دارم.
سوم: محتوای زیارت اربعین است که از امام صادق علیه السلام نقل شده است. سراسر این زیارت درس است.یک جمله آن را عرض می کنم. فرمود: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ». هدف نهضت حضرت سیدالشهداء علیه السلام این بود که بشر را از دو چیز نجات دهد. یکی جهل است و دوره انحراف است. مهمترین عامل بدبختی بشر در طول تاریخ همین دو چیز بوده است. این درس از زیارت اربعین برای ما کافی است. که تلاش کنیم که اولا خود گرفتار جهل و انحراف نشویم و هم دیگران را از جهل و ضلالت برهانیم.
چهارم: بازگشت پیروزمندانه باز ماندگان حضرت سیدالشهداء از سفر اسارت است. درسی که ما باید بگیریم این است که ببینیم چه عاملی باعث پیروزی تعدادی زن و کودک داغدیده و اسیر بر یک حاکم طاغی و ستمگر شد. سه عامل آن را در این خطبه عرض کنم. این باید درسی برای امروز ما برای پیروزی بر مشکلات باشد.
۱- مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن. آنها حتی یک لحظه تسلیم خواستههای دشمن نشدند، و ذره ای از مواضع حق خود کوتاه نیامدند. آنها محور حرکتشان را این آیه شریفه قرار دادند که می فرماید: «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا». هرگز از کافران اطاعت نکن و با این وسیله با آنان جهاد کن. فرقان / ۵۲
۲- جنگ تبلیغاتی دشمن را با آگاهی بخشی به جامعه پاسخ دادند. آنها از هر فرصتی برای بیان مظلومیت اهل بیت، و ظلم و ستم بنی امیه استفاده کردند. حضرت زینب سلام الله علیها در سختترین شرایط خطاب به یزید فرمود: «فَکِد کَیْدک وَاسْعَ سَعْیک و ناصِبْ جُهْدَک فوالله لا تمحُو ذکرنا و لا تُمیتُ وَحْیَنا» هر چه میتوانی نقشه بکش و تلاش کن و بکوش، به خدا سوگند یاد ما محو شدنی نیست و وحیِ ما را هم نمیتوانی از میان برداری.
۳- اعتماد به وعده خدا بود. آنها این آیه را باور داشتند که می فرماید: «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُم» اﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. محمد / ۷
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۹ / ۷ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در باره خطابات قرآن کریم بود که به واژه یا بنی آدم رسیدیم. آخرین موردی که خداوند سبحان بشر را با عنوان فرزندان آدم مورد خطاب قرار داده است آیه ۶۰ سوره مبارک یس است که می فرماید: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ وَأَنِ اعْبُدُونِي هَٰذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ». ﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩم ! ﺁﻳﺎ از شما عهد نگرفتیم ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍ اطاعت نکنید ﻛﻪ ﺍﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﻤﺎ اﺳﺖ؟ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺍ اطاعت کنید ﻛﻪ ﺍﻳﻦ همان ﺭﺍﻫ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ است. یس / ۶۱ - ۶۰
چند مطلب در ذیل این آیه شریفه قابل توجه است که باید یاد آور شویم.
مطلب اول: این عهد کجا و چگونه از بشر گرفته شده است؟.
این عهد در همین دنیا از تک تک اولاد آدم گرفته میشود. خداوند متعال با سه زبان در این دنیا با بشر سخن گفته است.
۱- با زبان فطرت
«فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا». روم / ۳۰
در این آیه خداوند متعال مردم را بر اساس فطرت دعوت به دین حنیف و خالص می کند.
۲- با زبان عقل
«فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا». شمس / ۸
انسان با کمک عقل است که می تواند خوبی را از بدی تشخیص دهد.
۳- با زبان قرآن و وحی
همه اينها حجّتهاي الهي هستند. چنانچه امام کاظم عليه السلام فرمود: «إنَّ للّهِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَينِ: حُجَّةً ظاهِرَةً، و حُجَّةً باطِنَةً، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِياءُ و الأئمَّةُ عليهم السلام، و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقول». بحارالانوار/ ۷۸ /
قرآن و عترت به حجت ظاهر خداوند بر می گردد و عقل و فطرت جزء حجت باطن خداوند است.
مطلب دوم
آیا این خطاب و احتجاج مربوط به این دنیا است یا آخرت؟. یقینا این احتجاج در آخرت که خواهد بود و بحثی در آن نیست، ما می گوییم در همین دنیا هم هر گاه بشر از اطاعت خدا خارج شود و به اطاعت شیطان گردن نهد و گناه کند، خداوند با همان زبان فطرت و عقل و وحی او را مورد خطاب قرار میدهد و عهد و پیمانش با خدا را به او یاد آوری می کند.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۹ / ۷ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و آله أيُّما والٍ وَلِيَ شَيئا مِن أمرِ اُمَّتي، فَلَم يَنصَح لَهُم و يَجتَهِد لَهُم، كَنَصيحَتِهِ وجَهدِهِ لِنَفسِهِ، كَبَّهُ اللّهُ عَلى وَجهِهِ يَومَ القِيامَةِ فِي النّارِ». رسول خدا ص فرمود: هر کسی که چیزى از کار امت مرا به عهده گیرد و در کار آنها مثل کارهاى خود دلسوزى و کوشش نکند، روز رستاخیز خداوند او را با صورت در آتش می اندازد. کنر العمال / ۶ / ۲۱ / حدیث ۱۴۶۶۴
این حدیث را وقتی دیدم دلم برای خیلی از مدیران و کارمندان دولت سوخت. نصیحت من به آنان این است که این سخن نورانی پیامبر اعظم ص را بر سر در ادارات خود نصب کنید و و وقتی می خواهید وارد محل کار شوید آن را حتما بخوانید.
......
یاد و خاطره علمای اعلام به ویژه علامه حسن زاده آملی را گرامی می داریم، آثار ارزشمندی از این شخصیت علمی ذوالفنون به ما رسیده است که غفلت از آنها موجب خسارت علمی برای جامعه ما است.
.......
در هفته قبل راهپیمایی اربعین حسینی را داشتیم که سه اثر مهم در زندگی ما دارد.
۱- اثر فردی: زائر امام حسین علیه السلام برای هر قدمی که بر می دارد، برای او حسنه و محو گناهان است. بدین جهت جابر قدمهایش را کوتاه بر می داشت تا شمارش قدمها بیشتر شود و از ثواب بالاتری بهره مند گردد.
۲- اثر اجتماعی: سراسر این راهپیمایی عشق و محبت و ایثار و صفا و صمیمیت و همدلی و کمک به زائران آن حضرت بود.
۳- اثر سیاسی: مهمترین دلیل بر سیاسی بودن این راهپیمایی، سکوت رسانههای دنیا است، که حاضر نیستند این راهپیمایی چند میلیونی را پوشش خبری دهند زیرا از این حرکت وحشت دارند.
....
مثل همین روزها پیامبر اعظم ص در بستر بیماری بود که زهرای مرضیه س به عیادت پدر آمد. هنگامی که نگاهش به چهره نورانی آن حضرت افتاد شعری از عمویش ابوطالب که در وصف آن بزرگوار بود زمزمه کرد، رسول خدا ص فرمود دخترم بجای این شعر این آیه را تلاوت نما.
«وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ». آل عمران / ۱۴۴
این آیه مربوط به جنگ احد است که بسیاری از مسلمانها پس از پخش شایعه کشته شدن پیامبر ص پا به فرار گذاشتند، این آیه نازل شد و آنها را به شدت توبیخ نمود که بر فرض پیامبر هم کشته شود و یا بمیرد شما دست از اسلام و دین خدا بر می دارید؟!
دستور تلاوت این آیه اشاره به انحراف مسلمانان پس از ارتحال پیامبر اسلام ص داشت. زمزمه این انحراف در کنار بستر پیامبر با شعار «حسبنا کتاب الله» و اهانت به آن حضرت شروع شد و در سقیفه با جدایی انداختن بین قرآن و عترت به اوج خود رسید. عامل موفقیت فتنه گران صدر اسلام جهل، غفلت، بی بصیرتی، بی تفاوتی و دنیا طلبی مسلمانها بود. امروز نیز باید از این پنج عنصر خطرناک ترسید. خطر برای نظام اسلامی آمریکا نیست، خطر اصلی جهل است، غفلت از دشمن است، بی تفاوتی و بی بصیرتی و دنیا طلبی خواص است، از اینها باید ترسید که مثل موریانه و بی سر و صدا درخت تنومند جمهوری اسلامی را از درون می جود.
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۱۶ / ۷ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در باره خطابات قرآن کریم بود که به آیه ۶۰ سوره مبارکه یس رسیدیم که می فرماید: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ
وَأَنِ اعْبُدُونِي هَٰذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ»
پنج مطلب در ذیل این شریفه است که در هفته قبل به دو مطلب آن اشاره شد.
مطلب سوم: در باره محتوای این تعهد است. خداوند متعال از فرزندان آدم تعهد گرفته است که در زندگی هرگز شیطان را عبادت نکنند و در مقابل آن خدا را کنند. این عبادت که عموم فرزندان آدم مورد خطابند چه نوع عبادتی است؟.
در قرآن کریم عبادت به دو معنی آمده است.
۱- پرستش: اگر حضرت ابراهیم علیه السلام به قومش فرمود: «اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ» عنکبوت / ۱۶
این عبادت به معنی پرستش است زیرا در آیه بعد می فرماید: «إِنَّمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا وَ تَخْلُقُونَ إِفْكًا».
همانا ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ پرستش ﺧﺪﺍ، ﺑﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻣﻰﭘﺮﺳﺘﻴﺪ که با دست خود آنها را ساختید و به دروغ آن را خدا می پندارید. عنکبوت / ۱۷
مطلب دوم: شیطان چگونه دشمن آشکاری است که بسیاری از برنامههایش از بشر مخفی است.
شیطان در اظهار عداوتش با بشر رسماً اعلام کرده است. زیرا هم سوگند یاد کرده و گفته است. «فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ».
ص / ۸۲
و هم تأکید بر دشمنی دارد و می گوید: «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ
ثُمَّ لَآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ. اعراف/ ۱۷
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۱۶ / ۷ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
در حدیثی از حضرت رضا علیه السلام از پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله روایت شده است که فرمود: «مَنْ عامَلَ النّاسَ فَلَمْ يَظْلِمْهُمْ وَ حَدَّثَهُم فَلَمْ يَكْذِبْهُم وَ وَعَدَهُم فَلَمْ يَخْلِفْهُم فَهُوَ مِمَّنْ كَمُلَتْ مُرُوءَتُهُ وَ ظَهَرَتْ عَدالَـتُهُ وَ وَجَبَتْ اُخُوَّتُهُ وَ حَرُمَتْ غَيْبَتُهُ». کسی که متولی امور مردم شود و به آنان ظلم نكند، و دروغ نگويد و خلف وعده ننمايد، جوانمرديش كامل، عدالتش آشكار و برادرى با او لازم و غيبتش حرام است.
یکی از حوادث مهم و سرنوشتساز تاریخ اسلام هجرت پیامبر اعظم ص از مکه به مدینه است. هجرتی که زمینه ساز تشکیل حکومت اسلامی در جهان بود. قرآن کریم داستان هجرت را در دو آیه بیان کرده است. یکی در آیه ۳۰ سوره انفال است که مربوط به توطئه دار الندوه است. «وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ».
سه نکته در این آیه شریفه بسیار قابل توجه است.
۱- «اذ» در آغاز آیه اشاره به قضیه ای است که در گذشته اتفاق افتاده است. یعنی هیچگاه دشمنیهای گذشته دشمن را فراموش نکنید.
۲- «یمکر» فعل مضارع است یعنی هیچگاه از توطئه دشمن غافل نشوید. زیرا دشمن همیشه در حال نقشه کشیدن است.
۳- لو رفتن نقشه دشمن، اشاره به لطف و عنایت خداوند است یعنی در همه حالات توکل به خدا کنید. و هرگز لطف خدا را از یاد نبرید.
آیه دوم مربوط به داستان لیلة المبیت و خوابیدن حضرت علی علیه السلام در بستر پیامبر اسلام ص است. «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ».بقره / ۲۰۷
پیام این آیه شریفه به شیعیان امیر مؤمنان علی ع این است که همانگونه که آن حضرت برای حفظ از اسلام و رهبر اسلام فداکاری نمود، شما هم برای حفظ اسلام و دفاع از رهبریت نظام از جان و مال و آبروی خویش مایه بگذارید. چنانچه حضرت علی علیه در تفسیر آیه شریفه فرمود: «أَنَّ الْمُرَادَ بِالْآیَهًِْ الرَّجُلُ یُقْتَلُ عَلَی الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ». مراد از این آیه هر شخصی است که در راه امر به معروف و نهی از منکر کشته شود. مجمع البیان / ذیل آیه
....
در روزهای پایانی دهه وقف قرار داریم. سه نکته در باره وقف عرض کنم.
۱- اصل وقف: وقفاز سنتهای حسنه است که اهل بیت علیهم السلام فولاد و عملا مؤمنین را ترغیب به آن کرده اند. از آثار وقف این است که مالکیت اعتباری انسان را به مالکیت حقیقی و ماندگار تبدیل می کند. از اینرو در قرآن کریم از وقف با عنوان باقیات الصالحات و در روایات با عنوان صدقه جاریه یاد شده است.
۲- حفظ وقف: وظیفه اداره اوقاف و عموم مردم حفظ و نگهداری وقف است. در روایت آمده است که یکی از چیزهایی که راه بهشت را هموار می سازد نگهداری از وقف است.
۳- عمل به وقف: یعنی منظور واقف هر چه هست باید عمل شود و هیچ کس حق تغییر و تبدیل وقف را ندارد.
@mesbah_jome