eitaa logo
مصباح جمعه
231 دنبال‌کننده
12 عکس
281 ویدیو
2 فایل
خطبه‌های نمازجمعه شهر شاهدیه یزد در این کانال به صورت هفتگی بارگذاری می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
12.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز بیست نهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی  «اللَّهُمَّ غَشِّنِّي فِيْهِ بِالرَّحْمَةِ، وَارْزُقْنِي فِيْهِ التَّوْفِيقَ وَالعِصْمَةَ وَطَهِّرْ قَلْبِي مِنْ غَياهِبِ التُّهْمَةِ، يا رَحِيماً بِعِبادِهِ المُؤْمِنِينَ». https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۴ / ۱ / ۱۴۰۳ خطبه اول  بحث ما در خطبه اول در شرح و توضیح دعای مکارم الاخلاق به اینجا رسید که از خداوند چنین درخواست داریم: «وَ لَا عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلَّا حَسَّنْتَهَا» بارالها هر عملی كه باعث ملامت و سرزنش دیگران می شود آن را به یک عمل زیبا و قابل تحسین مبدل بفرما. اصل ملامت و سرزنش نمودن دیگران از رذائل اخلاقی است، و این کار غیر از انتقاد و تذکر است. بلکه ملامت این است که خطای دیگران به رخشان بکشند و باعث آزار و تحقیر او گردند، لازمه این کار پیدایش کینه و عداوت میان دو نفر است. در روایتی از امام صادق ع آمده است که فرمود: ملامت کردن باعث دوری انسان از خداوند می گردد. «أبعَدُ ما يَكونُ العَبدُ مِنَ اللّه ِ أن يَكونَ الرَّجُلُ يُواخي الرَّجُلَ و هُوَ يَحفَظُ عَلَيهِ زَلاّتِهِ لِيُعَيِّرَهُ بِها يَوما ما» مهمترین چیزی که باعث دوری بنده از خدا می شود این است كه با شخصی رفیق شود و لغزشهاى او را نگه دارد تا روزى به واسطه آنها او را سرزنش كند. از عواقب ملامت این است که خودش روزی گرفتار ملامت دیگران می‌شود.«مَن عَيَّرَ مُؤمِناً بِذَنبٍ لَم يَمُت حَتّى يَركَبَهُ» كسى كه مؤمنى را به خاطر گناهش مورد سرزنش قرار دهد، نميرد تا اینکه خودش گرفتار ملامت دیگران قرار گیرد. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۴ / ۱ / ۱۴۰۳ خطبه دوم حدیث اخلاقی  حدیث اخلاقی این هفته را مغازه دارها بازاریها و مسئولان اقتصادی کشور بیشتر توجه کنند. امام صادق ع فرمود: «غَلاءُ السِّعرِ یُسِئُ الخُلُقَ، وَ یُذهِبُ الأمانَةَ، وَ یُضجِرُ المَرءَ المُسلمَ» گرانی سه اثر مهم در جامعه دارد: مردم را بد اخلاق می کند، و روحیه امانت‌داری را از آنها می‌گیرد و باعث خیانت مردم به یکدیگر می شود، و باعث نگرانی افراد متدین می شود. کافی / ۵ / ۱۶۴ ماه رمضان با همه برکاتش بر ما گذشت، لازم می دانم دو نکته به شما مؤمنین که موفق شدید از برکات روزه ماه رمضان برخوردار شوید عرض کنم. نکته اول این که خداوند متعال در سوره مبارکه ص شرح حال شما را اینگونه بیان کرده و می‌فرماید: «وَإِنَّ لِلْمُتَّقِينَ لَحُسْنَ مَآبٍ جَنَّاتِ عَدْنٍ مُّفَتَّحَةً لَّهُمُ الْأَبْوَابُ مُتَّكِئِينَ فِيهَا يَدْعُونَ فِيهَا بِفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ وَشَرَابٍ وَعِندَهُمْ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ أَتْرَابٌ». اینها ثمرات مادی تقوا است که نتیجه روزه است. برکات معنوی آن هم مقام عندیت است. «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ». نکته دوم اینکه بکوشید آنچه از ماه رمضان اندوخته اید: از روزه، انس با قرآن، سحر خیزی، کمک به نیازمندان، حضور در جمعه و جماعت، از این سرمایه ها خوب محافظت کنید و به راحتی آنها را از دست ندهید.  اما یک مطلبی هم به کسانی عرض کنم که در ماه رمضان از فرمان خداوند متعال سرپیچی کردند و روزه ماه رمضان را بدون عذر شرعی افطار کردند. ما برای آنها دعا می کنیم که موفق به جبران این کوتاهی ها شوند. ولی باید بدانند که علاوه بر سی روز قضای روزه این ماه که بر آنها واجب است، تکلیف دیگری  متوجه آنها است و آن کفاره است. کفاره یک ماه روزه خوری ماه رمضان ۱۸۰۰ روز روزه، و یا اطعام به ۱۸۰۰ فقیر است. و اگر قیمت آن هم بخواهیم حساب کنیم مبلغی حدود سی و شش میلیون تومان می شود. این جریمه دنیایی است که بر عهده آنها است و باید آن را ادا کنند. اما کیفر اخروی آنها اگر توبه نکنند در ادامه آیات همین سور ص آمده است که می فرماید: «وَإِنَّ لِلطَّاغِينَ لَشَرَّ مَآبٍ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمِهَادُ هَٰذَا فَلْيَذُوقُوهُ حَمِيمٌ وَغَسَّاقٌ» در روایت آمده است که یک قطره از ﺍﻳﻦ ﺁﺏ ﺟﻮﺷﺎﻥ ﻭ ﻣﺎﻳﻊ ﭼﺮﻛﻴﻦ و متعفن که به حلقوم اهل جهنم می ریزند اگر به این کره خاکی بیفتد تمام کره زمین یک پارچه آتش سوزان می شود. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیداری که کارگزاران و مسئولان نظام با معظم له داشتند، در باره مسئله حجاب سه نکته فرمودند. با توجه به اینکه فصل تابستان در پیش است، این سه نکته را یادآور می شوم. ۱- حجاب یک حکم مسلّم شرعی است؛ یعنی برای بانوان، پوشاندنِ تمام بدن، غیر از صورت و دو دست تا مچ دست و پشت پاها واجب است. این چیزی است که از آن صرف‌نظر نمی شود کرد. ۲- در زمینه مسئله حجاب حکم قانونی وجود دارد. و رعایت حکم قانون برای همه واجب است. چه آن کسانی که به شرع معتقدند، چه کسانی که به شرع هم معتقد نیستند، قانون را باید رعایت کنند. ۳- در مسئله بی حجابی دست بیگانگان در کار است. از بیرون این کار هدایت می شود، یک عدّه هم در داخل کمک کردند. امروز دشمنان روی مسئله‌ برداشتن حجابِ از سر بانوان تلاش می کنند، و این تازه اوّل کار آنها است. هدف آنها این است که وضعیت کشور را به وضع فضاحت‌بار دوران طاغوت برگردانند. در این زمینه همه مسئولیّت دارند و باید به مسئولیّتهای قانونی و شرعی خودشان عمل کنند.  اینها فرمایشات صریح و حکم قطعی رهبر حکیم انقلاب در باره حجاب است. ولی متأسفانه هیچ یک از دستگاههای فرهنگی و اجرایی و قضایی و نمایندگان مجلس  کمترین عکس العملی نشان ندادند. تابستان در پیش است قبل از آنکه مردم متدین دست به اقدامی بزنند، مسئولان تلاش کنند فرمایشات رهبری روی زمین نماند. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳۱ / ۱ / ۱۴۰۳ خطبه اول  «وَ لاَ أُكْرُومَةً فِيَّ نَاقِصَةً إِلاَّ أَتْمَمْتَهَا» در این فراز از دعا از خداوند متعال درخواست اصلاح اخلاق را خواهانیم. برای اصلاح اخلاق و تهذیب نفس ما باید سه کار اساسی انجام دهیم: نخست اینکه وجود خود را از رذایل اخلاقی پاک نماییم. دوم آنکه در تحصیل فضایل اخلاقی بکوشیم. سوم اینکه فضائل اخلاقی را به حد کمال رسانده و آن را تکمیل نماییم. خداوند متعال انبیاء را برای همین فرستاده است که اخلاق مردم را کامل سازند. پیامبر گرامی اسلام ص فرمود: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ».  در این فراز دعا از خداوند متعال تکمیل اخلاق را خواهانیم و می گوییم: بارالها هر نوع كرامت اخلاقی كه به طور ناقص در من وجود دارد آن را کامل گردان.  امروز بزرگترین مشکل جامعه ما نقص و ضعف اخلاقی است زیرا اگر انسانی به کمال اخلاقی برسد آثار فراوانی در زندگی انسان می گذارد. نخستین اثرش این است که دنیا در نظرش کوچک و حقیر می شود. از مولا امیر المؤمنین ع روایت شده که فرمود: «مَنْ‏ كَرُمَتْ‏ نَفْسُهُ‏ صَغُرَتِ الدُّنْیا فِی عَینِهِ» هر کس کرامت نفس پیدا کند، دنیا و امور مادی در چشم او کوچک و حقیر جلوه می کند.‏ اثر دیگرش این است که هرگز به دنبال خواسته های دل نمی رود. چنانچه فرمود: «مَن‌ كَرُمَت‌ عَلَيهِ‌ نَفسُهُ‌ هانَت عَلَيهِ شَهوَتُهُ» هر کس کرامت نفس پیدا کند، شهوات و تمایلات نفسانی در نزد او بى ارزش مى‌شود. اثر سوم آن این است که هرگز به دنبال معصیت خدا نمی رود. فرمود: «مَن كَرُمَت عَلَيهِ نَفسُهُ، لَم يُهِنْها بِالمَعصِيَةِ» هر کس کرامت نفس پیدا کند، آن را با معصيت، بى‌ارزش نمى‌سازد. خطبه دوم  حدیث اخلاقی  حضرت عبدالعظیم حسنی ع که چهاردهم این ماه سالروز وفات آن بزرگوار است، می گوید: امام هشتم علی بن موسی الرضا ع فرمود این پیغام را به دوستان و شیعیان ما برسان: «وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِیئِهِمْ؛ إِلَّا مَنْ أَشْرَکَ بِی، أَوْ آذَی وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی، أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءاً، فَإِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ لَهُ حَتَّی یَرْجِعَ عَنْهُ» آنها را آگاه کن که خداوند نیکوکارانشان را می‌بخشد و از بدکارانِ آنان می‌گذرد، مگر کسی‌که برابر ولایت من شریکی قرار دهد و یا یکی از دوستان مرا آزار دهد، یا در دلش نسبت به وی قصد سوئی داشته باشد. خداوند او را نمی‌آمرزد تا آنکه از این کار بازگردد. بحارالانوار / ۷۴ / ۲۳۰ آنچه در این چند روز گذشته به عنوان نخستین و مهمترین خبر در رسانه های دنیا مطرح بود، پاسخ قاطع ایران به شرارتهای اسرائیل، در عملیات وعده صادق بود. این عملیات از جهات مختلف مورد توجه سیاستمداران دنیا قرار گرفت: ۱- بر خلاف عملیات نظامی که از اصل غافلگیری برخوردار است، این عملیات آشکار بود، و با اعلان قبلی صورت گرفت. ۲- کشورهای مختلف جهان چون آمریکا و انگلیس و فرانسه و برخی از کشورهای منطقه به کمک اسرائیل شتافتند و سراسر فلسطین اشغالی را پوشش هوایی دادند. پیش بینی آنها این بود که حتی یکی از آن موشکها و پهبادها به سرزمین اشغالی نخواهد رسید. ۳- این درس را به مسئولان نظام آموخت که ثمره هماهنگی بین  میدان و دیپلماسی اقتدار ایران است. دشمن از ما مذاکره و سازش را خواستار است. «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ». اما فرمان خداوند متعال به اهل ایمان در این باره چنین است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُم مِّنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً». نیروهای مسلح ایران در عملیات وعده صادق به فرمان الهی عمل کردند. آنچه امروز دشمنان شکست خورده به آن متوسل شده اند جنگ روانی و رسانه ای است. مردم باید با سلاح تقوا و هوشیاری و بصیرت به جنگ نقشه های شیطانی دشمن بروند که فرمود: إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ». https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۷ / ۲ / ۱۴۰۳ خطبه اول  «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَبْدِلْنِي مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ» بحث در این بخش از دعا پس از ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد در باره چگونگی برخورد با کسانی است که با ما مخالفت و دشمنی دارند.  ما در زندگی دو نوع مخالف داریم: یکی مخالفانی که با دین و آیین و مملکت ما مخالفت و دشمنی دارند. وظیفه ما در برخورد با این گروه در ابتدا هدایت کردن و امر به معروف و نهی از منکر است. و در صورتی به جنگ با اسلام برخیزند، وظیفه ما جهاد در راه خدا است. این تکلیفی است که خداوند متعال متوجه امت اسلامی کرده است. و این بخش از دعا ارتباطی با این گروه ندارد. اما نوع دوم مخالفان ما کسانی هستند که با ما مخالفت شخصی دارند و گاهی برای ما اسباب زحمت و ناراحتی فراهم می سازند. بحث این بخش از دعا مربوط به این گروه است که به ما می آموزد که با اینگونه افراد چگونه باید برخورد نماییم؟.  بسیاری از مردم در زندگی نوع برخوردشان را با دیگران را با رفتار آنان نسبت به خود می سنجند. می گویند او فحش داد ما هم فحش دادیم، او یکی زد ما هم زدیم، و او این کار را کرد ماهم همان کار را کردیم. و امثال آن. در صورتی که قرآن کریم در سوره مبارکه رعد آیه ۲۲ هنگامی که صاحبان عقل و خرد را معرفی می نماید، یکی از ویژگیهای آنها را اینگونه توصیف نموده است. «وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ». آنگاه برای تشویق مردم به این که همواره بدی مردم را با خوبی پاسخ دهید دو پاداش برای آنها در نظر گرفته و می فرماید: «أُولَٰئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُم مَّرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ». قصص / ۵۴ در این فراز از دعا ما نیز از خداوند متعال همین را می خواهیم «وَأَبْدِلْنِي مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ»  بغضه به معنی بغض و کینه شدید است. یعنی خدایا من را به انسانی تبدیل نما که بتوانم کینه و بدی دیگران به خودم را با محبت و خوبی پاسخ دهم. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۷ / ۲ / ۱۴۰۳ خطبه دوم حدیث اخلاقی  پیامبر گرامی اسلام ص فرمود: «وَجَدْتُ الحَسَنَةَ نورا فِى القَلبِ وَ زَيْنا فِى الوَجْهِ وَ قُوَّةً فِى العَمَلِ وَوَجَدْتُ الخَطيئَةَ سَوادا فِى القَلبِ وَوَهْنا فِى العَمَلِ وَ شَيْنا فِى الوَجْهِ» من خوبی را مایه روشنایی در دل و زینت در آبرو و توانايى اى در كار یافتم، و بدى را موجب تاریکی در دل و سستى اى در كار و زشتى آبرو دیدم. کنز العمّال / ۱۶ /حدیث 44084 این هفته دو مناسبت مهم در پیش داریم  یکی روز کارگر است و دوم روز معلم. اما روز کارگر: کارگر و کار فرما دو رکن اساسی در گردش چرخ تولید و اقتصاد کشور هستند. بنابر این هرکدام شرح وظایفی دارند. تمام وظایف یک کارگر به سه اصل خلاصه می شود. ۱- وجدان کاری داشته باشد. وقتی وجدان کاری باشد از فکر و وقت و توانش خوب استفاده نموده و خوب کار می کند. حضرت علی ع فرمود: «الشَّرَفُ عِنْدَ اللَّهِ بِحُسْنِ الْأَعْمَالِ لَا بِحُسْنِ الْأَقْوَالِ». در بیان دیگر فرمود: «بَرَكَةُ الْعُمْرِ فى حُسْنِ العَمَل».  ۲- درست و اساسی کار کردن، ثمره این کار تحویل محصول و تولید خوب به مردم است. پیامبر گرامی اسلام ص فرمود: «إنَّ اللهَ یُحِبُّ عَبداً اِذا عَمِلَ عَمَلاً فَاَحکَمَه». ۳- با علم و آگاهی کار را انجام دهد. رسول خدا ص به عبدالله بن مسعود فرمود: «يَا بنَ مَسعودٍ، إذا عَمِلتَ عَمَلاً فَاعمَلْ بِعِلمٍ و عَقلٍ».  سالروز شهادت علامه شهید مرتضی مطهری است که روز شهادت این معلم بزرگ را به نام روز معلم نامیدند. در ابتدا حدیثی از محضر پیامبر گرامی اسلام ص استفاده کنیم. فرمود: «يَجيءُ الرَّجُلُ يَومَ القِيامَةِ و لَهُ مِنَ الحَسَناتِ كالسَّحابِ الرُّكامِ أو كالجِبالِ الرَّواسي، فيَقولُ: يا رَبِّ، أنّى لي هذا و لَم أعمَلها؟ فيَقولُ: هذا عِلمُكَ الّذي عَلَّمتَهُ النّاسَ يُعمَلُ بِهِ مِن بَعدِكَ». روز قيامت، مردى را مى آورند با حسناتى چون ابرهاى انبوه، يا كوههاى سر به فلك كشيده. او مى گويد: پروردگارا اينها برای من است در حالی که من این کارها را انجام نداده ام، از كجا آمده اند؟ خداون می فرماید: این، دانش توست كه به مردم آموختی و پس از تو، به آن عمل كردند. بحارالانوار / ۲ / ۱۸ این تعلیم که وظیفه یک معلم است و پاداش آناین اندازه عظیم است، در سه محور باید مورد توجه قرار گیرد: ۱- تعلیم کتاب و درس ۲- تعلیم اخلاق و آداب معاشرت با دیگران  ۳- تعلیم درست فکر کردن و اندیشه ورزی متاسفانه نظام آموزشی کشور و فرهنگیان ما نسبت به دو حوزه تعلیم اخلاق و آداب معاشرت و درست فکر کردن کمتر توجه داشتند. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۴ / ۲ / ۱۴۰۳ خطبه اول  «وَمِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْيِ الْمَوَدَّةَ» در هفته قبل گفتیم که این بخش از دعا در باره شیوه برخورد با کسانی است که به هر شکلی به انسان آسیب می زنند. برخی انتقام می گیرند، بعضی تحمل نموده و عفو می کنند، و بعضی بدی را با خوبی پاسخ می دهند. این بخش از دعا از خداوند درخواست داریم که جزء دسته سوم باشیم و همیشه بدی را با خوبی پاسخ دهیم. «وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ». در این فراز از دعا می خواهیم که حسادت اهل بغی را با مودت پاسخ دهیم. حسادت یکی از بیماریهای روحی و خطرناک است، امیر مؤمنان علی فرمود: «الحسد شر الأمراض» علمای اخلاق حسادت را جزء یکی از زشت ترین صفات رذیله شمرده اند. زیرا حسود از یک طرف اعتراض به خدا دارد که چرا این نعمت را به فلانی دادی و از یک طرف آرزوی زوال نعمت دیگری را دارد. بدین جهت پیامبر اکرم ص فرمود: لاَ تَتَحَاسَدُوا فَإِنَّ اَلْحَسَدَ يَأْكُلُ اَلْإِيمَانَ كَمَا تَأْكُلُ اَلنَّارُ اَلْحَطَبَ الیابِسَ» اما حسودان دو گونه هستند. حسودانی که حسادتشان در دل است و آن را بروز نمی دهند. اینها فقط خود را آزار می دهند. و حسودانی که به دنبال آسیب زدن به دیگرانند، مثل حسادت برداران حضرت یوسف ع. اینها حسودان اهل بغی هستند.  مودت هم به معنای اظهار محبت است. پس اینکه عرض می کنیم «وَمِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْيِ الْمَوَدَّةَ» یعنی خدایا من را به جایی برسان که بتوانم حسادت کسانی که به آسیب زده اند با اظهار محبت پاسخ بدهم. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۴ / ۲ / ۱۴۰۳ خطبه دوم حدیث اخلاقی فردا سالروز شهادت امام صادق ع است.‌ ضمن عرض تسلیت به شما شیعیان آن حضرت، به یکی از سفارشات امام صادق ع به عبدالله بن جندب اشاره می کنم، آن حضرت فرمود: «یَا ابْنَ جُنْدَبٍ لَو أنَّ شيعَتَنا استَقامُوا: لَصافَحَتهُمُ الملائكةُ، و لأظَلَّهُمُ الغَمامُ، و لأَشرَقُوا نَهارا، و لأَكَلُوا مِن فَوقِهِم و مِن تَحتِ أرجُلِهِم، و لَما سَألُوا اللّه َ شيئا إلاّ أعطاهُم». ای پسر جندب: اگر شيعيان ما در راه خدا استوار و ثابت قدم بمانند پنج چیز به آنها عطا می شود: فرشتگان با آنان دست دوستی و همکاری مى دهند. و ابر رحمت الهی بر سرشان سايه مى افکند. و همچون روشنایی روز در دنیا مى درخشند. و از آسمان و زمین روزى آنها می رسد. و هیچ از خدا نخواهند مگر آنکه به آنها عطا شود. بحارالانوار / ۷۸ / ۲۸۰ به فضل الهی یادواره شهدای شاهدیه با شکوه خاصی برگزار شد. از همه کسانی که تلاش کردند تشکر می کنم. این وظیفه ما است که اجازه ندهیم یاد و خاطره شهدا در جامعه ما کمرنگ شود، شهدا چراغ راه زندگی هستند. دشمن به دنبال خاموش کردن این چراغ پر فروغ در جامعه اسلامی ما است. شهدا اگر با فداکاری به مقام عندیت و قرب رسیدند. راه برای ما هم باز است، با تقوا می توان به این مقام رسید. «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ». یک بخش مهم از زندگی ۶۵ سال امام صادق ع مربوط می شود به دوران مبارزات آن حضرت با انحرافات اعتقادی، سیاسی. اخلاقی که دامن‌گیر امت اسلامی شده بود.. که اگر مبارزات امام صادق ع با جریان انحراف نبود امروز هیچ اثری از اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت ع و تشیع اثنی عشری وجود نداشت اگر مذهب ما را جعفری می گویند. به خاطر آن است که ضامن بقای شیعه در میان این همه انحرافات امام صادق ع بود.. انحراف بزرگترین خطر برای فرد و جامعه اسلامی است. شیطان برای پیشبرد اهدافش از همین حربه استفاده می کند. در آیه ۱۱۸ سوره نساء خطاب به ذات اقدس الهی می گوید: «لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِكَ نَصِيبًا مَّفْرُوضًا وَلَأُضِلَّنَّهُمْ». زمان امام صادق ع دوران اوج انحرافات در جامعه اسلامی بود، آن هم از سه ناحیه این انحرافات وارد جامعه گردید. یکی از ناحیه طواغیت و حاکمان بنی امیه و عباسی. و دوم از ناحیه منکران خدا و قیامت. و سوم از ناحیه مسلمانان مریض و بعضاً مغرض. این انحرافات در پنج چیز بیشتر مطرح بود. ۱- در مسائل کلامی و اعتقادی. ۲- در بحث عرفان اسلامی ۳- در فهم از آیات و روایات که بعضی به ظواهر آن اکتفا می کردند. ۴- در بحث ولایت و رهبریت جامعه. ۵- در مرجعیت دینی و احکام عملی اسلام. امروز همه این انحرافات در جامعه اسلامی ما وجود دارد. تنها راه باقی ماندن در صراط مستقیم خدا در این عصر غیبت اطاعت از ولی فقیه است. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه  ۲۱ / ۲ / ۱۴۰۳ خطبه اول  «وَمِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلَاحِ الثِّقَةَ». بحث ما در ذیل دعای مکارم الاخلاق به این بخش از دعا رسید که ما نسبت به کسانی که به هر نحوی به با ما مشکلی دارند، چگونه باید برخورد نماییم؟  دو فراز آن را عرض کردیم. اما فراز سوم در باره انسانهای خوب و صالحی است که نسبت به ما بدگمانی هستند با اینها چگونه باید رفتار نماییم. امام سجاد ع به ما آموختند که از خدا بخواهیم که هر اندازه آنها به ما بدگمان هستند ما به آنها خوشبین باشیم و به آنان اعتماد کنیم. «وَمِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلَاحِ الثِّقَةَ».  سوء ظن از خصائصی است که هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی. یعنی سوء ظن در همه جا یک صفت بد نیست. چرا که ما سه نوع سوء ظن داریم. ۱- سوء ظن به خویشتن یک صفت مثبت است. چنانچه امیر مؤمنان علی ع یکی از صفات اهل تقوا را بدگمانی به خویشتن معرفی نموده و می فرماید: «فَهُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ وَ مِنْ أَعْمَالِهِمْ مُشْفِقُونَ».‏ آنان همواره خويش را متّهم مى ‏سازند، و از كردار خود خوفناكند. ۲- سوء ظن به خداوند و وعده های پروردگار متعال. پیامبر گرامی اسلام ص سوء ظن به خدای سبحان را از اکبر کبائر شمرده است. «أكبَرُ الكبائرِ سُوءُ الظَّنِ‌ بِاللَّهِ‌».‌ ۳- سوء ظن به مردم در مواردی بسیار خوب بلکه لازم است. مثل بدگمان بودن به دشمن، حقیقتا خوش گمانی به وعده دشمن نشانه  جهالت و سفاهت و بی عقلی است. در مواردی هم سوء ظن بد است، مثل سوء ظن به مؤمنین. همانگونه که خداوند متعال به اهل ایمان فرمود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ».ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ! ﺍﺯ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﻫﺎ [ ﺩﺭ ﺣﻖّ ﻣﺮﺩم ] ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ: ﺯﻳﺮﺍ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ. حجرات / ١٢  https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه  ۲۱ / ۲ / ۱۴۰۳ خطبه دوم  حدیث اخلاقی  «قَالَ عَلِیّْ ع أَمْلِکْ عَلَیْکَ هَوَاکَ وَ شُحَّ بَنَفْسِکَ عَمَّا لایَحِلُّ لَکَ، فَإِنَّ الشُّحَّ بِالنَّفْسِ حَقِیقَهُ الْکَرَمِ» حضرت علی ع فرمود: هوای نفس خود را مهار کن، و آن را از حرام دور نگه دار. زیرا مهار  کردن نفس خویش از بدی‌ها، حقیقت کرامت است. غررالحکم / حدیث ۴۸۹۷ امروز روز اول ماه ذیقعده الحرام روز میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه س است. این روز را به نام روز دختر نامگذاری کرده اند. به همه دختران ایران زمین تبریک می گویم. نکته ای که لازم می دانم به همه دختران و و پدران و مادران یاد آوری نمایم این است که دشمنان اسلام به دنبال آن هستند که یک الگوی غلط به دختران مسلمان ما معرفی کنند. چرا که الگو گیری جزء ذات انسان است. اما آن چیزی که در الگوگیری مهم است دو مطلب است:  ۱- چگونه الگو بگیریم؟. الگو گیریها از سه حال خارج نیست، یا از روی جهل و ناآگاهی است. یا از از روی هوی و هوس است. و یا از روی تعقل و تفکر. اسلام به ما گفته است که الگوگیری شما باید از روی تعقل و تفکر باشد، رسول خدا ص فرمود: «فانْظُروا بِمَنْ تَقْتَدونَ في دِينِكُمْ و صَلاتِكُمْ». نظر دقت همراه با تعقل را می گویند. دقت کنید که در راه و روش زندگی و نمازتان به چه کسی اقتدا می کنید. ۲- از چه کسی الگو بگیریم؟.   نقشه شیطانی دشمن امروز این است که یک مدل غربی را الگوی دختران و پسران ما در سبک زندگی معرفی کند. در رفتار و اخلاق، در شکل و قیافه، در نوع و کیفیت پوشش و در سایر شئونات زندگی. اینجا است که هوشیاری و آگاهی دختران و خانواده ها و مسئولان نظام را می طلبد تا بتوانیم این نقشه بسیار خطرناک دشمن را خنثی نماییم. اگر روز ولادت حضرت فاطمه معصومه س را روز دختر نامیدند، یعنی دختران ما باید در همه ابعاد زندگی چنین شخصیت جامع و کاملی را الگوی خویش قرار دهند. حضرت معصومه س هم دختر است اما دختری است که از نظر علم، عقل، معرفت، عبادت، اخلاق، بصیرت، جهاد در راه خدا همچون مادر بزرگوارش زهرای مرضیه س سرآمد زنان و دختران روزگار است. شخصیتی که جد بزرگوارش امام صادق ع سال‌ها پیش از ولادتش آرزوی دیدار او را داشت و در باره اش فرمود: برای خداوند حرمی است و آن مکه است و برای پیامبر حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمومنین حرمی است و آن کوفه است و برای ما اهل بیت هم حرمی است و آن قم است. آنگاه فرمود: پاره تن من در قم دفن می شود که فردای قیامت تمام شیعیان ما با شفاعت او وارد بهشت می شوند، ای کاش من زنده بودم و او را زیارت می کردم. شخصیتی که برادر بزرگوارش  حضرت رضا ع به سعد قمی فرمود: امانت ما اهل بیت در نزد شما قمی ها است قدر آن را بدانید. و همچنین در زیارت نامه اش فرمود: «يا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ». https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۸ / ۲ / ۱۴۰۳ خطبه اول  بحث ما در بخش از دعا در باره عکس العملی ما نسبت کسانی است که به ما بدی روا می دارند. یک وجه آن مقابله به مثل است که یک حق است و جایز. ولی مقابله به مثل جزء مکارم اخلاق نیست. مکارم اخلاق این است که انسان بدی را به خوبی پاسخ دهد. در این فراز از دعا بدی به دشمنی بستگان و دوستان و نزدیکان است. می‌گوییم: «وَمِنْ عَدَاوَةِ الْأَدْنَيْنَ الْوَلَايَةَ» بار الها! دشمنى نزديكانم را‌ به‌ دوستى من به آنان مبدل فرما. این کار بسیار سختی. ولی راه آن این است که سفارش امام باقر ع به جابر جعفی را سرلوحه کار خود قرار دهیم. فرمود: «يَا جَابِرُ، أُوصِيكَ بِخَمْسٍ إِنْ ظُلِمْتَ فَلَا تَظْلِمْ، وَ إِنْ خَانُوكَ فَلَا تَخُنْ، وَ إِنْ كُذِّبْتَ فَلَا تَغْضَبْ، وَ إِنْ مُدِحْتَ فَلَا تَفْرَحْ، وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ. وَ فَكِّرْ فِيمَا قِيلَ فِيكَ فَإِنْ عَرَفْتَ مِنْ نَفْسِكَ مَا قِيلَ فِيكَ فَسُقُوطُكَ مِنْ عَيْنِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ عِنْدَ غَضَبِكَ مِنَ الْحَقِّ أَعْظَمُ عَلَيْكَ مُصِيبَةً مِمَّا خِفْتَ مِنْ سُقُوطِكَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ وَ إِنْ كُنْتَ عَلَى خِلَافِ مَا قِيلَ فِيكَ فَثَوَابٌ اكْتَسَبْتَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَتْعَبَ بَدَنُكَ» ای جابر پنج توصیه برای تو دارم: اگر به تو ظلم کردند تو ظلم نکن. اگر به تو خیانت کردند تو خیانت نکن. اگر تو را تکذیب کردند خشمگین نشو. اگر تو را مدح و ستایش کردند خوشحال مشو، و اگر تو را سرزنش کردند ناراحت نشو. و به آنچه درباره تو می گویند، خوب فکر کن اگر راست می گویند خود را اصلاح نما چرا که اگر تو خشمگین شوی، مصیبت رسوایی در نزد خدا بزرگتر از رسوایی در نزد مردم است. و اگر دروغ می گویند، تحمل نما، زیرا تو بدون رنج و زحمت، ثواب فراوانی به دست آورده ای. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۸ / ۲ / ۱۴۰۳ خطبه دوم  حدیث اخلاقی  ماه ذیقعده از ماه‌هایی است که در آن اهل معرفت اُنس بیشتری با وجود مبارک حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء دارند. چون از چند جهت این ماه با آن حضرت مرتبط است، آغاز آن ولادت خواهر بزرگوارش حضرت معصومه ع است و یازدهم ماه ولادت با سعادت خود آن حضرت است و ۲۳ سوم ماه روز زیارتی آن امام رؤوف است و آخر این ماه سالروز شهادت فرزند بزرگوارش حضرت جواد الائمه است. بنابر این حدیث اخلاقی این هفته را از محضر آن امام رؤوف استفاده کنیم. حضرت فرمود: «شیعَتُنا المُسَلِّمونَ لِأَمرنا، الآخِذونَ بِقَولِنا، المُخالِفونَ لِأَعدائِنا؛ فَمَن لَم یکن کذلِک فَلَیسَ مِنّا» شیعیان ما کسانی هستند که تسلیم فرمان ما باشند، و از سخنان ما پیروى کنند، و مخالف دشمنان ما باشند، پس هر که چنین نباشد، از ما نیست. بحارالانوار/ ۶۸ / ۱۶۷ سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر از ایام الله تاریخ انقلاب اسلامی است. روزی که خداوند متعال فرمان یادآوری آن را داده  و آن را چراغ راه انسان های صبور و شکور قرار داده است. «وَذَكِّرْهُم بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ». ابراهیم/ ۵ بنابر این حماسه فتح خرمشهر یک حادثه تاریخی نیست که مربوط به گذشته باشد، بلکه بحث هر روز انقلاب اسلامی ما است. زیرا نه جنگ دشمن با نظام اسلامی ما تمام شده است و نه دوران دفاع مقدس ما پایان یافته است. چنانچه رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمود: خرّمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، بلکه‌ در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است و آن جنگ شناختی است. سلاح دشمن در جنگ شناختی اعتمادزُدایی، نااُمیدساختن، ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی، حمله به عمود خیمه نظام و اصل ولایت فقیه، و ایجاد و انتشار شبهه و زیر سؤال بردن احکام و دستورات دینی است. جوان مسلمان سگ را در آغوش می‌گیرد و با سگ هم غذا می شود و می گوید کجای قرآن آمده است که سگ نجس است. خانم حجابش را حفظ نمی کند و می‌گوید همه مشکلات کشور حل شده است تنها مشکل باقیمانده موی این خانم است، و یا می گوید کجای قرآن بحث حجاب آمده است. برای مقابله با این جنگ شناختی باید درسهای حماسه فتح خرمشهر را مطالعه کرد. فقط دو عامل مهم پیروزی خرمشهر را عرض می کنم. اول استقامت و پایداری در برابر دشمن بود. خداوند از اهل ایمان همین را خواسته است که در برابر دشمن مقاوم باشید و هرگز سستی به خود راه ندهید.  «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنْيَانٌ مَّرْصُوصٌ» صف / ۴ خداوند مجاهدانی را دوست می دارد که با انگیزه الهی محکم و استوار در برابر دشمن بایستد. «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ».  دوم ایمان به خدا و وعده الهی است. وعده الهی این است که اگر شما دین خدا را یاری کنید، خداوند هم یار و یاور شما خواهد بود. «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ». اگر نگاهی به حماسه فتح خرمشهر بیندازیم تحقق این وعده خداوند را به طور وضوح می بینیم. چنانچه آن عارف بزرگ امام راحل و عزیز فرمود: خرمشهر را خدا آزاد کرد. https://eitaa.com/mesbah_jome