خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۹ / ۷ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و آله أيُّما والٍ وَلِيَ شَيئا مِن أمرِ اُمَّتي، فَلَم يَنصَح لَهُم و يَجتَهِد لَهُم، كَنَصيحَتِهِ وجَهدِهِ لِنَفسِهِ، كَبَّهُ اللّهُ عَلى وَجهِهِ يَومَ القِيامَةِ فِي النّارِ». رسول خدا ص فرمود: هر کسی که چیزى از کار امت مرا به عهده گیرد و در کار آنها مثل کارهاى خود دلسوزى و کوشش نکند، روز رستاخیز خداوند او را با صورت در آتش می اندازد. کنر العمال / ۶ / ۲۱ / حدیث ۱۴۶۶۴
این حدیث را وقتی دیدم دلم برای خیلی از مدیران و کارمندان دولت سوخت. نصیحت من به آنان این است که این سخن نورانی پیامبر اعظم ص را بر سر در ادارات خود نصب کنید و و وقتی می خواهید وارد محل کار شوید آن را حتما بخوانید.
......
یاد و خاطره علمای اعلام به ویژه علامه حسن زاده آملی را گرامی می داریم، آثار ارزشمندی از این شخصیت علمی ذوالفنون به ما رسیده است که غفلت از آنها موجب خسارت علمی برای جامعه ما است.
.......
در هفته قبل راهپیمایی اربعین حسینی را داشتیم که سه اثر مهم در زندگی ما دارد.
۱- اثر فردی: زائر امام حسین علیه السلام برای هر قدمی که بر می دارد، برای او حسنه و محو گناهان است. بدین جهت جابر قدمهایش را کوتاه بر می داشت تا شمارش قدمها بیشتر شود و از ثواب بالاتری بهره مند گردد.
۲- اثر اجتماعی: سراسر این راهپیمایی عشق و محبت و ایثار و صفا و صمیمیت و همدلی و کمک به زائران آن حضرت بود.
۳- اثر سیاسی: مهمترین دلیل بر سیاسی بودن این راهپیمایی، سکوت رسانههای دنیا است، که حاضر نیستند این راهپیمایی چند میلیونی را پوشش خبری دهند زیرا از این حرکت وحشت دارند.
....
مثل همین روزها پیامبر اعظم ص در بستر بیماری بود که زهرای مرضیه س به عیادت پدر آمد. هنگامی که نگاهش به چهره نورانی آن حضرت افتاد شعری از عمویش ابوطالب که در وصف آن بزرگوار بود زمزمه کرد، رسول خدا ص فرمود دخترم بجای این شعر این آیه را تلاوت نما.
«وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ». آل عمران / ۱۴۴
این آیه مربوط به جنگ احد است که بسیاری از مسلمانها پس از پخش شایعه کشته شدن پیامبر ص پا به فرار گذاشتند، این آیه نازل شد و آنها را به شدت توبیخ نمود که بر فرض پیامبر هم کشته شود و یا بمیرد شما دست از اسلام و دین خدا بر می دارید؟!
دستور تلاوت این آیه اشاره به انحراف مسلمانان پس از ارتحال پیامبر اسلام ص داشت. زمزمه این انحراف در کنار بستر پیامبر با شعار «حسبنا کتاب الله» و اهانت به آن حضرت شروع شد و در سقیفه با جدایی انداختن بین قرآن و عترت به اوج خود رسید. عامل موفقیت فتنه گران صدر اسلام جهل، غفلت، بی بصیرتی، بی تفاوتی و دنیا طلبی مسلمانها بود. امروز نیز باید از این پنج عنصر خطرناک ترسید. خطر برای نظام اسلامی آمریکا نیست، خطر اصلی جهل است، غفلت از دشمن است، بی تفاوتی و بی بصیرتی و دنیا طلبی خواص است، از اینها باید ترسید که مثل موریانه و بی سر و صدا درخت تنومند جمهوری اسلامی را از درون می جود.
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۱۶ / ۷ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در باره خطابات قرآن کریم بود که به آیه ۶۰ سوره مبارکه یس رسیدیم که می فرماید: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ
وَأَنِ اعْبُدُونِي هَٰذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ»
پنج مطلب در ذیل این شریفه است که در هفته قبل به دو مطلب آن اشاره شد.
مطلب سوم: در باره محتوای این تعهد است. خداوند متعال از فرزندان آدم تعهد گرفته است که در زندگی هرگز شیطان را عبادت نکنند و در مقابل آن خدا را کنند. این عبادت که عموم فرزندان آدم مورد خطابند چه نوع عبادتی است؟.
در قرآن کریم عبادت به دو معنی آمده است.
۱- پرستش: اگر حضرت ابراهیم علیه السلام به قومش فرمود: «اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ» عنکبوت / ۱۶
این عبادت به معنی پرستش است زیرا در آیه بعد می فرماید: «إِنَّمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا وَ تَخْلُقُونَ إِفْكًا».
همانا ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ پرستش ﺧﺪﺍ، ﺑﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻣﻰﭘﺮﺳﺘﻴﺪ که با دست خود آنها را ساختید و به دروغ آن را خدا می پندارید. عنکبوت / ۱۷
مطلب دوم: شیطان چگونه دشمن آشکاری است که بسیاری از برنامههایش از بشر مخفی است.
شیطان در اظهار عداوتش با بشر رسماً اعلام کرده است. زیرا هم سوگند یاد کرده و گفته است. «فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ».
ص / ۸۲
و هم تأکید بر دشمنی دارد و می گوید: «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ
ثُمَّ لَآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ. اعراف/ ۱۷
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۱۶ / ۷ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
در حدیثی از حضرت رضا علیه السلام از پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله روایت شده است که فرمود: «مَنْ عامَلَ النّاسَ فَلَمْ يَظْلِمْهُمْ وَ حَدَّثَهُم فَلَمْ يَكْذِبْهُم وَ وَعَدَهُم فَلَمْ يَخْلِفْهُم فَهُوَ مِمَّنْ كَمُلَتْ مُرُوءَتُهُ وَ ظَهَرَتْ عَدالَـتُهُ وَ وَجَبَتْ اُخُوَّتُهُ وَ حَرُمَتْ غَيْبَتُهُ». کسی که متولی امور مردم شود و به آنان ظلم نكند، و دروغ نگويد و خلف وعده ننمايد، جوانمرديش كامل، عدالتش آشكار و برادرى با او لازم و غيبتش حرام است.
یکی از حوادث مهم و سرنوشتساز تاریخ اسلام هجرت پیامبر اعظم ص از مکه به مدینه است. هجرتی که زمینه ساز تشکیل حکومت اسلامی در جهان بود. قرآن کریم داستان هجرت را در دو آیه بیان کرده است. یکی در آیه ۳۰ سوره انفال است که مربوط به توطئه دار الندوه است. «وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ».
سه نکته در این آیه شریفه بسیار قابل توجه است.
۱- «اذ» در آغاز آیه اشاره به قضیه ای است که در گذشته اتفاق افتاده است. یعنی هیچگاه دشمنیهای گذشته دشمن را فراموش نکنید.
۲- «یمکر» فعل مضارع است یعنی هیچگاه از توطئه دشمن غافل نشوید. زیرا دشمن همیشه در حال نقشه کشیدن است.
۳- لو رفتن نقشه دشمن، اشاره به لطف و عنایت خداوند است یعنی در همه حالات توکل به خدا کنید. و هرگز لطف خدا را از یاد نبرید.
آیه دوم مربوط به داستان لیلة المبیت و خوابیدن حضرت علی علیه السلام در بستر پیامبر اسلام ص است. «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ».بقره / ۲۰۷
پیام این آیه شریفه به شیعیان امیر مؤمنان علی ع این است که همانگونه که آن حضرت برای حفظ از اسلام و رهبر اسلام فداکاری نمود، شما هم برای حفظ اسلام و دفاع از رهبریت نظام از جان و مال و آبروی خویش مایه بگذارید. چنانچه حضرت علی علیه در تفسیر آیه شریفه فرمود: «أَنَّ الْمُرَادَ بِالْآیَهًِْ الرَّجُلُ یُقْتَلُ عَلَی الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ». مراد از این آیه هر شخصی است که در راه امر به معروف و نهی از منکر کشته شود. مجمع البیان / ذیل آیه
....
در روزهای پایانی دهه وقف قرار داریم. سه نکته در باره وقف عرض کنم.
۱- اصل وقف: وقفاز سنتهای حسنه است که اهل بیت علیهم السلام فولاد و عملا مؤمنین را ترغیب به آن کرده اند. از آثار وقف این است که مالکیت اعتباری انسان را به مالکیت حقیقی و ماندگار تبدیل می کند. از اینرو در قرآن کریم از وقف با عنوان باقیات الصالحات و در روایات با عنوان صدقه جاریه یاد شده است.
۲- حفظ وقف: وظیفه اداره اوقاف و عموم مردم حفظ و نگهداری وقف است. در روایت آمده است که یکی از چیزهایی که راه بهشت را هموار می سازد نگهداری از وقف است.
۳- عمل به وقف: یعنی منظور واقف هر چه هست باید عمل شود و هیچ کس حق تغییر و تبدیل وقف را ندارد.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۳ / ۷ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در باره خطابات قرآن کریم بود. از جمله خطابات قرآن به عموم مردم، آیه ۲۱ سوره مبارکه بقره است که می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ». دو مطلب مهم در این آیه شریفه برای آگاهی بشر به آن اشاره شده است.
۱- یکی از فلسفه های عبادت را بیان نموده است و آن شکر منعم است. «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ». خدایی که شما و پیشین شما را آفرید، عبادت کنید.
شکر منعم و قدر شناسی از افضل اعمال و فضائل اخلاقی است. و ریشه در فطرت انسان دارد. یعنی هر فردی وقتی به ذات خویش نگاه کند خود را در برابر انعام و احسانی که به او شده است، موظف به ادای احترام و قدر شناسی می بیند. یکی از وظایف انبیاء الهی هم همین بوده است که فطرت خفته و خاموش انسانها را بیدار و شکوفا سازند. در حدیثی از امام عسکری علیه السلام نقل شده است که امام سجاد علیه السلام در ضمن روایتی فرمود: که خداوند متعال به حضرت موسی علیه السلام فرمود: «حَبِّبْنِی إِلَى خَلْقِى» موسی عرض کرد خدایا چگونه تو را محبوب خلقت گردانم؟ فرمود: «ذَكِّرْهُمْ آلَائِی وَ نَعْمَائِی لِیُحِبُّونِی». بحارالانوار / ۲ / ۴
۲- یکی از آثار و برکات عبادت را بیان نموده است. و آن رسیدن به تقوا است. «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ». اینکه با لعل بیان می کند، این تردید به عبادت بر نمی گردد، زیرا در اینکه عبادت خدا انسان را به تقوا می رساند تردیدی نیست. بلکه تردید به کیفیت عبادت بندگان خدا است که چگونه خدا را عبادت می کنند. آیا با اخلاص است یا با ریا، با حضور قلب است یا بدون حضور قلب،با طهارت نفس است یا با آلودگی نفس. همه اینها در عبادت اثر گذار است.
........
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
امروز روز شهادت مولا امام حسن عسکری علیه السلام است، ضمن عرض تسلیت به فرزند بزرگوارش حضرت صاحب الامر علیه السلام و همه شما شیعیان و محبین آن حضرت، حدیث اخلاقی این هفته را از محضر آن بزرگوار استفاده می کنم. امام عسکری علیه السلام فرمود: «إیّاکَ وَ الاْذاعَةَ وَ طَلَبَ الرِّئاسَةِ، فَإنَّهُما یَدْعُوانِ إلَی الْهَلَکَةِ» از افشای اسرار ( خود و دیگران) ریاست طلبی بپرهیز که این دو خصیصه زمینه نابودی انسان را فراهم می سازد. بحارالأنوار / ۷۸ / ۳۷۲
.....
امام عسکری علیه السلام در سن ۲۸ به شهادت رسید و نسبت به سایر ائمه اطهار علیهم السلام کوتاهتربن دوران امامت را داشت، و بخش عمده این ۲۸ سال زندگی، یا در زندان بود و یا در حصر خانگی. علت این همه سختگیری و عاقبت به شهادت رساندن آن حضرت در سن جوانی چند چیز بود.
۱-نفوذ معنوی امام در جامعه.
۲- گسترش شیعه و اقبال مردم به مکتب اهل بیت علیهم السلام.
۳- جلو گیری از ولادت امام عصر.
حکومت طاغوت زمان این حدیث نبوی را باور داشت که امام عصر علیه السلام از امام عسکری ع به دنیا می آید. و همین امر باعث شده بود که عصر حضور ۲۵۰ ساله ائمه هدی علیهم السلام تبدیل به عصر غیبت شود. حتی ولادت امام عصر علیه السلام کاملا در خفاء صورت می پذیرد. حتی دوستان و بستگان نزدیک آن حضرت هم خبر نداشتند. امام عسکری ع در پاسخ به ابوالادیان که نامه رسان او است، که امام بعد از شما کیست؟ نشانه های برای او ذکر می کند. و اسمی از فرزند خود نمی آورد. به احمد بن اسحاق قمی هم که فرزند عزیزش را نشان داد می فرماید: ای احمد بن اسحاق: «لولا کَرَامتُک عَلی اللّهِ وَ عَلی حُجَجِه ما عَرَضتُ علیکَ ابنی هَذا» اگر نزد خداوند و حجج او کرامت و منزلت نداشتی، هرگز فرزندم را به نشان نمی دادم. بحارالانوار/ ۵۲ / ۲۴
آنچه در عصر غیبت وظیفه یک شیعه است دو چیز است که امام عسکری ع به احمد بن اسحاق فرمود:
«وَ اللَّهِ لَيَغِيبَنَّ غَيْبَةً لَا يَنْجُو فِيهَا مِنَ الْهَلَكَةِ إِلَّا مَنْ ثَبَّتَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ فِيهَا لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِيلِ فَرَجِهِ». به خدا سوگند در عصر غیبت كسانى اهل نجات هستند که وظیفه را به خوبی انجام دهند، نخست آنکه در خط ولایت ثابت قدم بماند و دوم اینکه برای فرج آن حضرت دعا کند. بحارالانوار/ ۵۲ / ۲۴
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۳۰ / ۷ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در خطابات قرآن کریم، در باره آیه اول سوره نساء است که خطاب به عموم انسانها می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا». محور اصلی این آیه شریفه تقوا است. زیرا خداوند متعال در این آیه دو مرتبه عموم مردم را امر به تقوا نموده است، و چهار دلیل بر لزوم تقوا ذکر کرده است.
۱- خداوند رب و پرورش دهنده شما است. «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ» و انسان باید در برابر مربی خویش پروا داشته باشد.
۲- خداوند آفریدگار شما است. «الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً». و انسان باید در برابر خالق خویش تقوا پیشه سازد.
۳- شما در زندگی تسائل به خدا دارید. «وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ» یعنی در وقت درخواست از یکدیگر همیشه از خدا مایه می گذارید و می گویید به خدا چنین و چنان است. پس در برابر خدایی که همیشه از او خرج می کنید، تقوا داشته باشید.
۴- شما در محضر خدا هستید. «إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا». در برابر خدایی که همواره مراقب شما با تقوا باشید.
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۳۰ / ۷ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
در آستانه میلاد با سعادت پیامبر اعظم ص و امام جعفر صادق علیه السلام قرار داریم، ضمن عرض تبریک به همه شما دوستداران و پیروان اهل بیت علیهم السلام حدیث اخلاقی این هفته را از محضر امام صادق علیهالسلام که به عبدالله بن جندب فرمود عرض می کنم. «يَا بنَ جُندَبٍ، بَلِّغ معاشِرَ شيعَتِنا وقُل لَهُم لا تَذهَبَنَّ بِكُمُ المَذاهِبُ، فَوَاللّهِ لا تُنالُ وَلايَتُنا إلاّ بِالوَرَعِ وَالاِجتِهادِ فِي الدُّنيا و مُواساةِ الإِخوانِ فِي اللّهِ» امام صادق عليه السلام به عبدالله بن جندب فرمود: اى پسر جندب! به جماعت شيعيان ما این پيام را برسان و به آنان بگو: برای راه یافتن به در خانه ما اهل بیت ع این اندازه این راه و آن راه نروید، زيرا به خدا سوگند به ولايت ما راه پیدا نمی کنید، مگر از سه طریق:
۱-از راه تقوا. ۲- از راه سخت کوشی و تلاش در دنيا. ۳- از راه مواسات و همدردى با برادران دينى.
......
مقام و منزلت پیامبر اسلام ص به حدی عظیم است که خداوند متعال و فرشتگان عالم پی در پی بر او صلوات می فرستند.
«إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ» آنگاه از اهل ایمان نیز خواسته است که آنها نیز همراهی کنند و بر پیامبر ص صلوات بفرستند. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا» احزاب / ۵۶
در دعای ۲۷ رجب دو اثر برای ذکر شریف صلوات ذکر شده است: نخست آنکه صلوات شکر خدا است. و دوم اینکه صلوات سرمایه اندوخته و ذخیره شده برای آینده ما است. «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ صَلاَةً دَائِمَةً تَكُونُ لَكَ شُكْراً وَ لَنَا ذُخْراً».
مرحوم محدث نوری در کتاب شریف مستدرک روایتی را نقل کرده است که پیامبر اعظم ص در شب معراج فرشته ای را دید که مشغول حسابرسی اعمال بندگان خدا است، حضرت جبرئیل علیه السلام در عظمت این فرمود: این فرشتهای است که از تعداد قطران بارانی که از آغاز خلقت تا کنون نازل شده آگاه است. رسول خدا ص از جبرئیل سوال کرد آیا عملی هست که این فرشته از شمارش پاداش آن عاجز باشد. جبرئیل ع گفت آری و آن ثواب ذکر صلوات است. مستدرک / حدیث ۶۰۷۲
.....
در هفته وحدت قرار داریم. وحدت از جمله امور مهم و حیاتی جامعه است که ریشه در عقل و دین دارد. یعنی هر عاقلی این را درک می کند که وحدت زمینه ساز رشد جامعه است و تفرقه عامل تخریب و نابودی است. و دین هم فراوان بر وحدت تأکید دارد. ولی آنچه در کنار اصل وحدت موجبات اختلاف را فراهم می کند این است که چه چیزی باید محور وحدت باشد، حزب است، زبان است، نژاد و قومیت است، مذهب است، مرز جغرافیایی است. این چیزی است که امروز اسباب دست شیطان و شیطان صفت ها برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان گردیده است. ولی قرآن کریم محور وحدت را یک چیزی غیر این امور ذکر کرده است و آن ریسمان الهی است. «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» آل عمران / ۱۰۳
این ریسمان دارای چهار رشته است که دست قدرت حق آن را بافته و بین خود و بندگانش آویزان کرده است. آن چهار رشته عبارتند از: کفر به طاغوت، ایمان به خدا، انس با قرآن، تمسک به اهل بیت علیهم السلام.
قرآن کریم در این باره میفرماید: «فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا». بقره / ۲۵۶
رسول خدا ص نیز فرمود: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی قَدْ تَرَكْتُ فِیكُمْ حَبْلَیْنِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی كِتَابُ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلُ بَیْتِی أَلَا وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ». بحارالانوار / ۲۴ / ۸۳
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۷ / ۸ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در باره خطابات قرآن کریم به آیه اول سوره مبارکه نساء رسیدیم. محور اصلی این شریفه تقوا است. متعلق تقوا در این آیه دو چیز است: نخست تقوای الهی است و دوم تقوای ارحام. «وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ».
تقوای الهی آن است که انسان مرز حلال و حرام خداوند را در زندگی رعایت کند و واجبات الهی را انجام دهد و معصیت خدا هم نکند. و تقوای ارحام این است که از خویشاوندانش نبرد و قطع رحم نکند.
قرآن کریم پیامد قطع رحم را سه چیز ذکر کرده است.
۱- خسارت جیران ناپذیر
«الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» بقره / ۲۷
۲- لعن و نفرین
«وَالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَٰئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ». رعد / ۲۵
۳- بدترین نوع زندگی
«وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ» رعد / ۲۵
روشهای صله رحم
۱-احوالپرسی:
رسول خدا ص فرمود: «صِلوُا اَرحامَکُم وَلَو بِالسَّلام.
۲- دیدار و زیارت آنان
امام صادق ع فرمود: «التَّواصُلُ بينَ الإخوانِ في الحَضَرِ التَّزاوُرُ، و التَّواصُلُ في السَّفَرِ المُكاتَبةُ».
۳- دوری از اذیت آزار آنها
امام صادق ع فرمود: «وَ افضَلُ ما یُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ کَفُّ الاَذی عَنهُ».
۴- کمک مالی به آنان
حضرت علی ع فرمود: «فَمَنْ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا، فَلْيَصِلْ بِهِ الْقَرَابَةَ».
..............
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
در حدیثی از امام باقر علیه السلام نقل شده است که آن حضرت هفت چیز را به عنوان آثار و برکات صله رحم در همین دنیا شمرده و میفرماید: «صِلَةُ الرَّحِمِ تُزَكِّی الاَعمالَ وَ تَدْفَعُ البَلْوی وَ تُنْمِی الاَمـوالَ وَ تُنسِئُ لَهُ فی عـُمْرِهِ، وَ تُوَسِّعُ فی رِزَقِهِ وَ تُحَبِّبُ فی اَهْلِ بَيتِهِ فَلْيَتَّقِ اللّهَ وَ لْيَصِلْ رَحِمَهُ». امام باقر علیه السلام فرمود: صله رحم اعمال را از ناخالصی پاک می کند، و بـلا و گرفتاری را بر طرف می سازد، و اموال را افزایش می دهد، و مرگ را به تـأخیر می اندازد، و باعث وسعت روزی می شود، و مایه محبوبیت در بین خانواده می گردد. پس تقـوا پیشه سازید و صله رحم بجا آورید. اصول کافی / باب صلة الرحم / حدیث ۱۳
مهمترین مناسبت این هفته ۱۳ آبان و روز مبارزه با استکبار جهانی است.
قرآن کریم استکبار را از صفات شیطان و فرعون شمرده است. ولی امروز در ادبیات سیاسی استکبار از صفات انسانهایی شمرده می شود که به دنبال سلطه طلبی و بهره کشی از دیگرانند. اینها داری پنج ویژگی هستند.
۱- منفعت طلبی: برای استکبار معیار در صحیح بودن و صحیح نبودن حرکتها منافع آنها است، اگر حرکتی مخالف منافعشان نباشد، مخالفتی ندارند.
۲- استعمارگری: استکبار به دنبال وابسته کردن ملتها به خود است.
۳- سیری ناپذیری و جهانخواری: استکبار به دنبال سلطه طلبی بر تمام منابع و امکانات موجود در دنیا است.
۴- تجاوزگری: استکبار هیچ حقی برای دیگری قائل نیست، و به خود اجازه می دهد به جان و مال و ناموس دیگران تجاوز کند.
۵- بد عهدی و دروغگویی: هیچگاه به عهدی که می بندد پایبند نیست.
منطق دین و اسلام مبارزه با چنین روحیه ای است، از اینرو امام راحل به عنوان یک اسلام شناس و فقیه جامع شرائط، استکبار ستیزی را وارد ادبیات سیاسی انقلاب نمود و بسیار بر آن تأکید داشت. بنابر این امروز همه باید بدانند که ثواب مرگ بر آمریکا کمتر از شعار الله اکبر نیست. زیرا تبری در اسلام مقدم بر تولی است. نخست «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» است و سپس «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ». بدین جهت است که دشمن با تولی ما کار ندارد، بلکه از تبری ما می ترسد و مخالف است. و عدهای هم در داخل کشور با ادبیات اسلام بدون خشونت و یا اسلام رحمانی مخالف شعار مرگ بر آمریکا هستند. البته آنان به چند گروه تقسیم می شوند: برخی خودفروخته و وابسته به غربند، و برخی لیبرال و تربیت شده غربند، و بعضی مرعوب دشمن اند و از آنها می ترسند، و برخی حفظ منافع خویش را در ارتباط با غرب می دانند.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۴ / ۸ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در باره خطابات قرآن کریم بود. یکی از خطابات قرآن کریم به عموم مردم آیه ۱۶۸ سوره مبارکه بقره است که دو دستور به مردم می دهد. نخست در باره تغذیه است، و دوم دوری از سیاستهای شیطان است. «يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ».شش
تغذیه
غذا یکی از پایه های مهم حیات برای انسان و سایر موجودات زنده است. زیرا اگر غذا نباشد آنها نیروی مورد نیاز خویش برای کار و فعالیت، رشد و نمو، و تولید مثل را از دست می دهند و ادامه زندگی برایشان غیر ممکن خواهد بود. از اینرو خداوند متعال میل به غذا را بطور غریزی در وجود همه موجودات زنده قرار داده است.ولی میان تغذیه انسان و تغذیه حیوانات پنج تفاوت اساسی وجود دارد.
۱- انسان باید با استعانت از قوه تفکر و نیروی جسمی خویش و بر اساس کار و فعالیت، غذای خود را به دست آورد، ولی حیوانات بر اساس غریزه و هدایت تکوینی پروردگار مواد غذایی مورد نیاز خود را تأمین می کنند.
۲- مواد غذایی انسان منحصر به نوع خاصی نیست و آنها می توانند از انواع و اقسام خوراکیهای گوشتی، لبنیاتی، سبزیجات، حبوبات، میوهها استفاده کنند، بر خلاف مواد غذایی حیوانات که منحصر در امور خاص است.
۳- مواد غذایی انسان باید حلال و طیب باشد در صورتی که چنین تکلیفی متوجه حیوانات نیست.
۴- در روایات اسلامی برای تغذیه انسان آداب فراوانی ذکر شده است، در حال که تغذیه حیوانات بدون این آداب است.
۵- هدف اصلی در تغذیه حیوانات زنده ماندن، رشد و نمو، حفظ سلامت جسم، و به دست آوردن نیرو برای تولید مثل و دفاع از خویشتن است. ولی در انسان علاوه بر اینها تعالی و تربیت روح آنان نیز مد نظر بوده است. بدین جهت خداوند متعال در کنار بحث خوردن، وظایف گوناگونی هم متوجه انسانها نموده است، از جمله: بخورید و تقوا پیشه سازید. بخورید و شکر آن را بجا آورید. بخورید و کار خوب انجام دهید. بخورید و در روی زمین فساد نکنید. بخورید طغیان و بد مستی نکنید. بخورید و همراه شیطان نشوید. بخورید و اسراف نکنید. بخورید و به فقرا هم بدهید. تمام اینها تربیت دینی و اخلاقی است که در کنار خوردن آمده است.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۴ / ۸ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«عن النّبیّ ص قال: لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلىٰ عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم اِلّا جِیءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنهُ وَ اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غُلّاً اِلىٰ غُلِّهِ». پیامبر اکرم ص فرمود: هیچکس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست کند, مگر اینکه در روز قیامت در حالی وارد محشر می شود که دستانش به گردنش بسته است، ( معلوم می شود اصل برای مسئولان و مدیران این است که با دستان بسته با غل و زنجیر وارد محشر شوند) آنگاه اگر مدیر وظیفه شناس و درستکار و خوبی بوده است، او را آزاد و رها می کنند، و اگر چنانچه خطا کار و گناهکار بود، بر غل و زنجیرش می افزایند. بحارالانوار/ ۷ / ۲۱۱
امروز ۱۴ آبان در تقویم به نام روز فرهنگ عمومی نامیده شده است، بخاطر اهمیت این موضوع، این خطبه را به فرهنگ عمومی اختصاص می دهم.
هر کشوری چهار محور حیاتی دارد که اگر یکی از آنها نباشد کمیت آن کشور لنگ است.
۱- اقتصاد. ۲- قدرت نظامی. ۳- سیاست و مدیریت.۴- فرهنگ.
در بخشی از این امور خوب عمل شد و در بخشی هم ضعیف عمل شد. در حوزه اقتصاد کارنامه خوبی نداشتیم. و شاهد آن وضعیت نابسامان اقتصادی کشور و گرانی ها و بیکاری های موجود است. با اینکه کشور ما از نظر منابع اقتصادی و نیروی انسانی بسیار قوی و ثروتمند است.
در حوزه سیاست و مدیریت، گاهی مردم با بصیرت عمل کردند و مدیران انقلاب و کار آمد انتخاب کردند و گاهی هم تحث تأثیر تبلیغات قرار گرفتند.
در حوزه نظامی نمره کشور عالی است. و ما امروز در برابر قدرتهای بزرگ حرف برای گفتن داریم.
اما در حوزه فرهنگ با اینکه غنی ترین، سالم ترین، مترقی ترین فرهنگ را به نام تمدن اسلامی ایرانی داریم، اما امروز وضعیت فرهنگ عمومی ما همان شده است که امیر مؤمنان علی ع آن را در خطبه ۲۳۳ به تصویر کشیده اند. حضرت می فرماید:
«وَاعْلَمُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ أَنَّكُمْ فِي زَمَانٍ» بدانید خدایتان رحمت کند که شما در زمانى قرار گرفته اید که:
۱- «الْقَائِلُ فِيهِ بِالْحَقِّ قَلِيلٌ» گوینده حق در آن کم است.
۲- «وَاللِّسَانُ عَنِ الصِّدْقِ كَلِيلٌ» و زبان از گفتار راست عاجز و ناتوان است.
۳- «وَاللَّازِمُ لِلْحَقِّ ذَلِيلٌ» و همراهان حق، دلیل و تنها هستند.
۴- «أَهْلُهُ مُعْتَكِفُونَ عَلَى الْعِصْيَانِ» اهل این زمان همواره با گناه همراه اند.
۵- «مُصْطَلِحُونَ عَلَى الْإِدْهَانِ» و بر مداهنه و سازشکارى و سهل انگارى اتفاق نظر دارند.
۶- «فَتَاهُمْ عَارِمٌ» جوانانشان بداخلاق و شرورند.
۷- «وَشَائِبُهُمْ آثِمٌ» و بزرگسالان و پیرانشان گنهکارند.
۸- «وَعَالِمُهُمْ مُنَافِقٌ» عالمان آنها منافقند.
۹- «وَقَارِئُهُمْ مُمَاذِقٌ» و قاریان قرآن و عابدان ریاکارند.
۱۰- «لَا يُعَظِّمُ صَغِيرُهُمْ كَبِيرَهُمْ» نه کوچکشان بزرگسالان را احترام مى کند.
۱۱- «وَلَا يَعُولُ غَنِيُّهُمْ فَقِيرَهُمْ» و نه ثروتمندشان زندگى مستمندشان را تکفّل مى نماید.
این وضعیت فرهنگ عمومی امروز ما است. شورای انقلاب فرهنگی، مراکز فرهنگی کشور در عملکرد خویش تجدید نظر کنند. هرگز این بداخلاقیها، این بی عدالتی ها، این ولنگاری ها، این دهن کجی ها به دستورات دینی، زیبنده نظام اسلامی نیست. امام راحل این را نمی خواستند، رهبر معظم انقلاب این را نمی خواهند، شهدا برای این جانشان را فدا نکردند.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۱ / ۸ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در باره خطابات عام قرآن کریم بود که به آیه شریفه ۱۶۸ سوره مبارکه بقره رسیدیم که به عموم مردم می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا».
برای غذای بشر، خالق متعال دو شرط ذکر کرده است، یکی حلال باشد و دوم طیب باشد.
غذای حلال سه ویژگی دارد:
۱- از راه صحیح و مشروع به دست آید.
۲- اسلام از خوردن آن منع نکرده باشد.
۳- برای بدن ضرر قابل توجهی نداشته باشد.
غذای طیب و پاکیزه دو ویژگی دارد:
۱- طبیعت انسان عاقل از آن متنفر نباشد.
۲- پاکیزگی و بهداشت در آن وجود داشته باشد.
از اینکه امروز نوع مردم کمتر به دنبال مال حلال هستند و در جامعه ما رشوه، کم فروشی، غش در معامله، احتکار، اختلاس و دزدی و ... یک امر عادی تلقی میشود در اینجا سه روایت عرض می کنم.
۱- «قالَ رَسُولُ اللّه ِصلي الله عليه و آله إذا وَقَعَتِ اللُّقْمَةُ مِنْ حَرامٍ فى جَوْفِ العَبْدِ لَعَنَهُ كُلُّ مَلَكٍ فِى السَّماواتِ وَ فِى الأرْضِ، وَ مادامَتِ اللُّقْمَةُ فى جَوْفِهِ لايَنظُرُاللّه ُ إلَيْهِ» رسول خدا ص فرمود: هنگامى كه لقمه حرام در شكم انسانى قرار گيرد هر فرشته اى كه در آسمانها و زمين است او را لعنت مى كنند، و تا وقتى كه آن لقمه در درون اوست خداوند به او نظر نمى كند. بحارالانوار / ۶۶ / ۳۱۴
۲- «قالَ رَسُولُ اللّه ِصلي الله عليه و آله مَنْ أَكَلَ لُقْمَةَ حَرَامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاةٌ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً؛ وَ لَمْ تُسْتَجَبْ لَهُ دَعْوَةٌ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً» رسول خدا ص فرمود: نماز کسی که لقمهاش حرام است تا چهل روز قبول نمی شود و تا چهل روز دعایش مستجاب نمی گردد. بحارالانوار / ۶۶ / ۳۱۴
۳- «قالَ رَسُولُ اللّه ِصلي الله عليه و آله مَنِ اكتَسَبَ مالاً حَراما لَم يَقبَلِ اللّه ُ مِنهُ صَدَقةً و لا عِتْقا و لا حَجّا و لا اعتِماراً، و كَتَبَ اللّه ُ جَلَّ و عَزَّ بِعَدَدِ أجرِ ذلِكَ أوزارا، و ما بَقِيَ مِنهُ بَعدَ مَوتِهِ كانَ زادَهُ إلَى النّارِ» رسول خدا ص فرمود: هر كه مال حرامى را به دست آورد، خداوند از او نه صدقه اى مى پذيرد و نه آزاد كردن بنده اى را و نه حجّى و نه عمره اى. و خداوند عزّ و جلّ به اندازه ثواب اين كارها براى او گناه بنويسد و آنچه از آن مال، پس از مرگ او باقى ماند، ره توشه او به سوى دوزخ خواهد بود. بحارالانوار/ ۱۰۳ / ۱۷
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۱ / ۸ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
در آستانه میلاد با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام قرار داریم، ضمن عرض تبریک، یک حدیث اخلاقی از محضر آن بزرگوار بهره مند شویم. حضرت فرمود: «مَنْ كَانَ الْوَرَعُ سَجِيَّتَهُ وَ الْكَرَمُ طَبِيعَتَهُ وَ الْحِلْمُ خَلَّتَهُ كَثُرَ صَدِيقُهُ وَ الثَّنَاءُ عَلَيْهِ وَ انْتَصَرَ مِنْ أَعْدَائِهِ بِحُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْهِ» کسی که ورع و تقوا خلق و خوی او، و کَرَم و بزرگواری طبیعت و عادت او، و حلم و بردباری روش زندگی او شده باشد، دوستانش فراوان و ستایش گران او بسیار خواهند بود، حتی دشمنانش از او تعریف و تمجید می کنند. بحارالانوار / ۷۸ / ۳۷۹
دهم ماه ربیع الثانی سالروز شهادت بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است. شخصتیی که امام صادق علیه السلام در شأن و منزلت او فرمود: «وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ» فردای قیامت تمام شیعیان ما با شفاعت او وارد بهشت می شوند. امام هشتم علیه السلام نیز در زیارتنامه آن حضرت به ما آموخت که همین شفاعت را از آن بزرگوار درخواست کنیم. «يا فاطِمَةُ اشْفَعي لي فيِ الْجَنَّةِ فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ» اي فاطمه درباره بهشت برايم شفاعت كن، كه براي تو در نزد خدا دارای مقامي از مقامات بلند هستی.
هفته کتاب و کتابخوانی در پیش داریم. انس با کتاب، همانند غذا و لباس برای همه ما لازم و ضروری است. چرا که کتاب تمام تجربیات گذشته را در اختیار ما می گذارد و با آگاهی بخشی و بصیرت افزایی چراغ راه آینده ما خواهد بود.
آن زمان که خداوند متعال ما را آفرید ما هیچ نمی دانسنیم.
«وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا». ولی سه عنصر شناخت به نام گوش و چشم و عقل در اختیار ما گذاشت. «وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»
نحل / ٧٨
اگر این سه عنصر با هم شدند اطلاعات و آگاهی بشر کامل می شود. اینکه اطلاعات ما ناقص است بخاطر این است که این سه عنصر در زندگی ما، با هم نیستند. بسیاری از مردم، اطلاعاتشان فقط از ناحیه گوش است و می گویند شنیده ایم. برخی فقط به چشم خود اکتفا می کنند، و برخی هم عقل و فهم خود را معیار قرار می دهند. علت اینکه که امروز فضای مجازی توانسته است اختیار و اراده و تصمیم و حرکت ما را در دست بگیرد، همین است که این سه عنصر در زندگی ما با هم نیستند. خداوند متعال به ما هم فرمان به «إقْرَءْ» و خواندن داده است، و هم فرمان به تفکر و تعقل، و هم وقتی می خواهد هدایت شدگان و صاحبان عقل را معرفی کند می فرماید:
«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
» ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺷﻨﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﻳﻨﺶ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ، ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻧﻨﺪ. زمره / ١٨
کتاب از جمله ابزاری است که این سه عنصر را با هم می سازد. بنابر این یکی از نشانههای سبک زندگی اسلامی این است که مردم انس با کتاب، و مطالعه و خواندن را جزء زندگی خود قرار دهند و آن را همانند لباس و غذا برای خود و فرزندان خود لازم بدانند. ولی نکته ای که خداوند نسبت به آن هشدار داده این است که می فرماید: «فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ»
. عبس / ۲۴
بسیاری از مفسران گفته اند منظور از این طعام، همان غذای روح و علم انسان است. یعنی نگاه کن ببین ظرف وجود خود را با چه اطلاعاتی پر می سازی. بعضی از این غذاها فاسد و مسموم است. همانطور که یک انسان عاقل از یک غذای فاسد و مسموم دوری می کند، از اطلاعات فاسد هم باید دوری کند. از اینرو اسلام از خرید و فروش و خواندن و حتی نگه داشتن کتابهای فاسد و مضر منع کرده است. مسئولان فرهنگی کشور باید بیشتر مواظبت کنند. از نشر و توزیع کتابهای مضر و مسموم جلوگیری کنند. بر فضای مجازی بیشتر نظارت شود. متاسفانه امروز فضای مجازی رها است و بی تقوایی بیداد می کند و بسیاری از افراد این غذاهای مسموم و کشنده را توزیع می کنند.
هفته قبل نزول رحمت الهی داشتیم، خدا را شاکریم و امید وار تفضل بیشتر خداوند هستیم. ولی به خاطر استاندارد نبودن زیر ساخت شهری مشکلاتی هم برای مردم پیش آمد. اولا از نیروهای خدوم شهرداری و شهردار محترم سپاسگزارم که تلاش کردند مردم با کمترین مشکل روبرو شوند. ثانیا از اعضای محترم شورا و مهندسین شهرداری، و ستاد بحران، و صاحبان فکر و اندیشه دعوت می کنم که برای کنترل و ذخیره آبهای باران، طرحهای خود را ارائه دهند. نگویید یزد منطقه کویری است و نزول باران کم است. اگر خداوند لطف کرد و باران رحمتش را فرستاد چه می کنید؟ با این باران کم این اندازه مشکلات برای مردم ایجاد شد. باید یک فکر اساسی کرد.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۸ / ۸ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در خطبه اول در باره خطابات قرآن کریم بود. به آیه شریفه ۱۶۸ سوره مبارکه بقره رسیدیم که می فرماید:
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ» در باره بخش اول که تغذیه بود در هفتههای قبل نکاتی را عرض کردیم، اما بخش دوم آیه عموم مردم را از تبعیت از سیاستها و برنامه های شیطان باز داشته و می فرماید: «وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ» و دلیل این نهی را هم اینگونه ذکر می فرماید: «إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ» زیرا شیطان دشمن شما است و هیچ عاقلی زندگی خود را با سیاستهای دشمن پیوند نمی زند.
در مرحله اول ما باید سیاستها و برنامههای شیطان را بشناسیم و سپس از آنها دوری کنیم.
قرآن کریم در آیات متعددی برنامه شیطان را بیان کرده است.
نخستین برنامه شیطان که در همین آیه ۱۶۸ بقره آمده این است که مردم را به سوی حرامخوری و نجاست خوری بکشاند. چون آیه میفرماید ای مردم چیزی را بخورید که حلال و طیب باشد. نقطه مقابل آن حرام و خبیث است که ابزار کار شیطان است. و کسانی که به سراغ حرام خوری و نجاست خوری بروند شک نکنند که سرباز شیطانند.
یکی دیگر از برنامههای شیطان ایجاد عداوت و دشمنی بین انسانها است. «إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ» مائده / ۹۱
سومین برنامه شیطان باز داشتن مردم از یاد خدا و نماز است. «وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ» مائده / ۹۱
برنامه چهارم شیطان ایجاد ترس از دشمن در دل دوستانش است. «إِنَّمَا ذَٰلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ»آل عمران / ۱۷۵
آنهایی که از آمریکا می ترسند به شهادت این آیه شریفه، دوستان شیطانند.
و پنجمین برنامه شیطان به انحراف کشاندن افراد است. «وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا» نساء / ۶۰
......
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۸ / ۸ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
ابراهیم بن ادهم و فتح موصلی می گویند در سفر مکه امام سجاد علیه السلام را دیدیم که بدون زاد و توشه و با پای پیاده در حال سفر بود. از آن حضرت پرسیدیم «أَيْنَ الزَّادُ وَ الرَّاحِلَةُ» توشه سفر و مرکب شما کجاست؟. فرمود: «زَادِي تَقْوَايَ وَ رَاحِلَتِي رِجْلَايَ وَ قَصْدِي مَوْلَايَ». توشه من تقوای من، و مرکب من دو پای من و مقصد من مولای من است. بحارالانوار/ جلد ۴۶ / صفحه ۳۸
رمز موفقیت ما در همه شئونات زندگی همین سه چیز است که امام سجاد علیه السلام فرمود:
۱- رعایت تقوا
۲- اعتماد به نفس و اتکاء به توان خود.
۳- داشتن یک هدف معین و الهی.
......
در آستانه هفته بسیج قرار داریم. امام عزیز و راحل در باره بسیج یک تعبیر بسیار راهگشا دارند، امام میفرماید: «اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الّا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند».
ما وقتی نگاهی به گذشته انقلاب می اندازیم می بینیم، در حوزه اقتصاد و فرهنگ نتوانستیم، اقتصادی و فرهنگ خود را از همجمه جهانخواران بیمه سازیم و علت آن این است که بسیاری از مدیران و کارگزاران ما تفکر بسیجی نداشتند. خوب ببینیم این تفکر بسیجی که به تعبیر امام عزیز هم دلنشین است و هم دست جهانخواران را از این کشور کوتاه می کند، و هم کشور را در برابر حوادث بیمه میسازد، چیست؟ امام راحل و رهبر حکیم انقلاب، بارها تفکر بسیجی را تشریح نمودند و شاخصه هایی برای آن ذکر کردهاند، ولی امروز می خواهم در این خطبه تفکر بسیجی را از زبان مولا امیر مؤمنان علی علیه السلام عرض کنم. آن حضرت در خطبه ۱۸۲ نهج البلاغهٔ، بسیجیان و یاوران فداکار خود را با پنج ویژگی معرفی نموده است:
۱- «الَّذِینَ تَلَوُا الْقُرْآنَ فَأَحْكَمُوه» آنها انس با قرآن داشتند و آن را تلاوت نموده و بدان عمل میكردند و بر اساس قرآن قضاوت می کردند.
۲- «وَتَدَبَّرُوا الْفَرْضَ فَأَقَامُوهُ» در انجام وظایف و تکلیف شأن ابتدا خوب فکر می کردند و سپس آن را بر پا می داشتند و به آن عمل می کردند.
۳- «أَحیَوُا السُّنَّةَ وأمَاتوُا البِدْعَةَ» مایه هدایت امت و اصلاح جامعه بودند و سنتهای الهی را زنده كردند و بدعتها را نابود می ساختند.
۴- «دُعُوا لِلْجِهَادِ فَأَجَابُوا» در همه حال عاشق جهاد و شهادت بودند و هرگاه به جهاد خوانده می شدند می شتافتند.
۵- «وَ وَثِقُوا بِالْقَائِدِ فَاتَّبَعُوهُ» به رهبر خود اعتماد داشتند و فرمان او را با جان و دل پیروی می كردند.
گرامی داشت هفته بسیج یعنی آشنا کردن نسل امروز با این تفکر. فرماندهان بسیج باید این تفکر را از فرمایشات امام و رهبری بگیرند و به نسل امروز آموزش دهند.
@mesbah_jome