خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۹ / ۴ / ۱۴۰۲
خطبه اول
بحث ما در باره هشدارهای قرآن کریم بود، از جمله آنها آیه شریفه ۷ سوره مبارکه جاثیه است که می فرماید: «وَيْلٌ لِّكُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ». در این شریفه خداوند متعال به دو گروه هشدار داده است. نخست گروه «أَفَّاكٍ» است و دوم گروه اثیم.
«أَفَّاكٍ» به معنی کذاب است و کذاب به كسى گفته می شود كه یا حرفه او دروغگویی است و یا کسی که دروغ بسیار سنگین می گوید. ریشه و اساس فتنه سال گذشته یک دروغ بود. به اینها هم کذاب گفته می شود چنانچه می گویند مسلیمه کذاب و یا جعفر کذاب، چون یکی به دروغ ادعای نبوت کرد و دیگری ادعای امامت.
«أَثِيمٍ» به كسى گفته مىشود كه سستی و کندی در کار دارد و بر همین اساس از بسیاری از فیوضات و برکات محروم می شود. بدین جهت به کسی که بسيار گناه می کند چون از رحمت الهی محروم است، اثیم گفته اند.
با آنکه دروغ جزء گناهان است ولی جدا ذکر شده است بخاطر آثاز بسیار سنگین دروغگویی در سطح جامعه است. لذا خداوند متعال به این دو گروه هشدار داده و می فرماید: وای بر دروغگویان و گناهکاران.
.............
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
در دهه امامت و ولایت قرار داریم ضمن عرض تبریک این ایام مبارک، یک حدیث نورانی از محضر پیامبر اعظم ص در فضیلت امیرمومنان علی ع عرض کنم. رسول خدا ص فرمود: «إِنَّمَا رَفَعَ اَللَّهُ اَلْقَطْرَ عَنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ بِسُوءِ رَأْيِهِمْ فِي أَنْبِيَائِهِمْ، وَ إِنَّ اَللَّهَ يَرْفَعُ اَلْقَطْرَ عَنْ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ بِبُغْضِهِمْ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عَ. فَقَامَ رَجُلٌ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ هَلْ يُبْغِضُ عَلِيّاً أَحَدٌ؟ قَالَ: نَعَمْ، اَلْقُعُودُ عَنْ نُصْرَتِهِ بُغْضٌ» در بنی اسرائیل بخاطر ظلم و ستمی که بر انبیاء الهی کردند خداوند آنها گرفتار خشکسالی نمود. در این امت هم بخاطر بغض به علی بن ابی طالب ع خداوند این مردم را گرفتار خوشکسالی می سازد. شخصی از جا بلند شد و عرض کرد مگر در این امت کسی با علی بغض دارد؟ فرمود آری، کسی که بنشیند و علی را یاری نکند این نشانه بغض او به علی است. بحارالانوار/ ۳۹ / ۲۶۴
یاری نمودن امیرمؤمنان علی ع به چیست؟ و ما چگونه می توانیم آن حضرت را یاری کنیم.
ما از سه طریق می توانیم آن حضرت را یاری نماییم:
طریق اول آن است که فرهنگ علوی را در دنیا ترویج کنیم. نهج البلاغه و سخنان گهر بار آن حضرت را بر افکار عمومی دنیا عرضه بداریم.
طریق دوم بیان نورانی خود آقا امیرالمؤمنین است که فرمود: من را با چهار چیز یاری دهید. با رعایت تقوا، تلاش و کوشش، عفت و پاکدامنی، درستکاری. «اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ؛ نهجالبلاغه». نامهی ۴۵
طریق سوم درک روح و حقیقت غدیر، و عرضه آن به جهانیان است.
روح غدیر دو چیز است: اول آنکه امامت یک منصب الهی است. «إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا». بقره / ۱۲۴
بنابراین انتخاب امام نه کار سقیفه است و نه کار شورا است و نه کار مردم. بلکه نقش مردم پذیرفتن ولایت و اطاعت از امام است.
دومین چیزی که به عنوان روح غدیر باید به آن توجه داشت این است که آیات غدیر مشخصه های حاکم اسلامی را بیان می کند. مشخصه هایی که مفسران اهل سنت ساده و راحت از کنار آن گذشتند، و مفسران شیعه کمتر به آن پرداختند و تنها به بیان تاریخ غدیر بسنده کردند، ما امروز می خواهیم این آیات را از این منظر نگاه کنیم. در این آیات پنج مشخصه برای یک حاکم اسلامی بیان شده است:
۱- حاکم اسلامی باید رفتار و گفتارش به نحوی باشد که مایه یأس و نا امیدی کفار باشد. «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ».
۲- حاکم اسلامی باید فقط از خدا بترسد و هر گز مرعوب دشمن نشود. «فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ».
۳- حاکم اسلامی باید در راه توسعه و اکمال دین مردم تلاش کند. «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ». کاری که کمتر در نظام اسلامی ما، به آن توجه شده است. اگر در نظام اسلامی ما اختلاس است، رشوه خواری است، بی حجاب است، انواع و اقسام گناهان وجود دارد بخاطر این است که در جهت توسعه دینی مردم تلاش نشده است.
۴- حاکم اسلامی باید در جهت برخورداری عموم مردم از تمام نعمتهای الهی کوشش کند. «وَأَتْمَمْتُتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي».
۵- حاکم اسلامی باید در جهت حاکمیت اسلام به عنوان دین مرضی الهی بکوشد. «وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا».
نمونه کامل و اتم این مشخصه ها مولا امیرالمومنین علی ع است. در دنیای امروز این مشخصه ها در رهبر حکیم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای وجود دارد. از اینرو گفته اند ولایت فقیه استمرار راه غدیر است.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۶ / ۴ / ۱۴۰۲
خطبه اول
امروز دو عید با هم مقارن شده است. یکی جمعه است که سید ایام و عید المسلمین است. و یکی هم عید غدیر خم است که رسول خدا ص آن را افضل اعیاد خواند و فرمود:.«یَومُ غَديرِ خُمٍّ أفضَلُ أعيادِ اُمَّتي». و امام صادق ع آن را عید الله اکبر نامید. ضمن عرض تبریک این روز با عظمت، یک حدیث از محضر امام هشتم علی بن موسی الرضا ع در فضیلت و اعمال امروز عرض کنم. حضرت رضا ع به ابی نصر بزنطی فرمود: «يَا ابْنَ أَبِي نَصْرٍ أَيْنَمَا كُنْتَ فَاحْضُرْ يَوْمَ الْغَدِيرِ عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع» اى پسر ابى نصر! روز عید غدیر در هر کجا كه هستی به یاد امير المؤمنين ع باش.
آنگاه حضرت سه فضیلت از این روز را بیان نمودند:
۱- «فَإِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّينَ سَنَةً» در اين روز خداوند متعال گناهان شصت سال زن و مرد مؤمن و مسلمان را می آمرزد.
۲- «وَ يُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَيْلَةِ الْفِطْرِ» و در اين روز دو برابر آنچه در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر از آتش دوزخ آزاد می کند، در این روز آزاد می سازد.
۳- «وَ الدِّرْهَمُ فِيهِ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ لِإِخْوَانِكَ الْعَارِفِينَ»
بدان يك درهم كه در اين روز به برادران خود عطا کنی، با هزار درهم كه در زمان ديگر بدهى برابری دارد.
در این روز با عظمت مهمترین چیزی که آن حضرت سفارش نمودند دو چیز است:
۱- «وَ أَفْضِلْ عَلَى إِخْوَانِكَ فِي هَذَا الْيَوْم» در اين روز، به برادران مؤمن خود احسان و تفضل نما.
۲- «وَ سُرَّ فیه کُلَّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ» و دل مؤمن شاد کن. بحار الأنوار/ ۹۷ / ۱۱۹
...............
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
امام هشتم علی بن موسی الرضاع فرمود:
«وَاللّهِ لَو عَرَفَ النّاسُ فَضْلَ هذَا الْيَوْمِ بِحَقيقَتِهِ لَصافَحَتْهُمُ الْمَلائِكَةُ فِى كُلِّ يَوْمٍ عَشْرَ مَرّاتٍ، وَ مَا اَعْطَاهُ اللّهُ مَنْ عَرَفَهُ ما لايُحْصى بِعَدَدٍ» به خدا قسم اگر مردم حقیقت روز غدير را مى شناختند، فرشتگان الهی روزى ده بار با آنان مصافحه مى كردند، و بخشش هاى خداوند به كسى كه این روز را بشناسد، قابل شمارش نيست. بحار الأنوار/ ۹۷ / ۱۱۸
...........
از ۱۸ ذیحجه تا ۲۵ این ماه چهار مناسبت وجود دارد که مربوط به اهل بیت ع است و ریشه در قرآن دارد.
۱- جریان غدیر آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده.
۲- داستان خاتم بخشی امیر مؤمنان علی ع در آیه ۵۵ سوره مبارکه مائده.
۳- داستان مباهله در آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران.
۴- نزول سوره انسان در شأن و منزلت اهل بیت ع که مربوط به داستان وفای به نذر و ایثار و اخلاص آنان است.
این ایام فرصتی است که در باره این چهار موضوع را مطالعه کنیم، اهل منبر این چهار مناسبت را با استفاده از آیات نورانی قرآن برای مردم تشریح کنند.
...........
۲۱ تیر ماه مصادف است با سالروز فاجعه خونین مسجد گوهرشاد، که مأموران رضا خان حرمت حریم رضوی ع را شکستند و جمعی از معترضین به کشف حجاب را به خاک و خون کشیدند. در تاریخ انقلاب اسلامی این ایام را به نام هفته عفاف و حجاب نامگذاری کردند.
امروز یکی از برنامه های دشمن در جهت مقابله با نظام اسلامی ادامه دادن همان سیاست رضا خانی و حذف حجاب در سطح جامعه اسلامی است. البته با تلاش گسترده ای که داشتند چندان موفقیتی برایشان حاصل نشد. تصور آنها در فتنه سنگین سال گذشته این بود که جمع زیادی از زنان با آنها همراه می شوند. لیکن به فضل الهی و هدایتهای رهبری انقلاب و هوشیاری مردم دشمن را ناکام گذاشت و تنها انگشت شمار با آنها همصدا شدند، لیکن برای نظام جمهوری اسلامی همین انگشت شمار هم زیاد است.اما باید ببینیم چه عاملی باعث شده است که پس از گذشت چهل و چند سال از عمر نظام اسلامی، این آسیب بر نظام اسلامی وارد شود که زنی به خودش اجازه دهد بی حجاب وارد جامعه شود.
یک عامل آن دستگاههای تبلیغاتی و هنری، رسانههای جمعی است که خواسته یا ناخواسته بی حجابی را ترویج می کنند.
عامل دوم این است که عده ای بیمار دل، جاهل، و مغرض، نفوذی، از سیاسیون، از حوزهای علمیه، از دانشگاهها، با دشمن هم صدا شدند و شعار ما حجاب اجباری نداریم سر دادند.
عامل سوم کن فروغ شدن غیرت در مردان و حیا در زنان است.
عامل چهارم اینکه مردم امر به معروف و نهی از منکر کنار گذاشته و بی تفاوت در کنار این گناه عظیم می گذرند.
عامل پنجم کوتاهی دستگاه های اجرایی، قضایی، و فرهنگی، مقننه و نمایندگان مجلس، در رابطه با موضوع حجاب است.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۳ / ۴ / ۱۴۰۲
خطبه اول
بحث ما در باره هشدارهای قرآن کریم بود. از جمله آنها آیات سوره مبارکه ماعون است که می فرماید: «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ الَّذینَ هُمْ یُراؤُنَ وَ یَمْنَعُونَ الْماعُونَ»،
در این آیه شریفه به نماز گزاران هشدار داده و می فرماید: «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ».
دو مطلب در ذیل این آیات لازم است یاد آور شوم:
مطلب اول: چرا در میان عبادات ذات اقدس حق، نماز را بیان نموده است. نمی گوید وای به حال روزه داران، حج گزاران، زکات دهندگان و ... این تعبیر بیانگر اهمیت و جایگاه نماز در دین است. بدین جهت در روایات اسلامی از نماز تعبیر به ستون دین و پرچم اسلام شده است.
مطلب دوم: وای به حال نمازگزارانی که دارای سه ویژگی هستند، نه هر نماز گزاری.
۱- الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ». نمازشان را جدی نمیگیرند و نسبت به اوقات نماز، آداب و احکام آن بی توجه و سهل انگارند.
۲- «الَّذِينَ هُمْ يُراؤُنَ» در زندگی اهل ریا و تظاهر و خودنمایی هستند.
۳- «وَ يَمْنَعُونَ الْماعُونَ» بخیل و ممسکند و از کمترین کمک به دیگران دریغ می ورزد. نه تنها خودشان کمک نمی کنند، بلکه مانع کمک دیگران هم می شوند.
.............
خطبه دوم
در حدیثی از امیر مومنان علی ع وارد شده است که فرمود: «إنّ اللّه َ تعالى اطَّلَعَ إلَى الأرضِ فَاختارَ لَنا شِيعَةً يَنصُرُونَنا، و يَفرَحُونَ لِفَرَحِنا، و يَحزَنُونَ لِحُزنِنا، و يَبذُلُونَ أنفُسَهُم و أموالَهُم فِينا، فاُولئكَ مِنّا وَ هُم مَعَنا في الجِنانِ» حضرت علی ع فرمود: خداوند متعال به زمين نظری انداخت و براى ما شیعیانی برگزيد كه ما را ياري می كنند و از شادى ما، شاد، و از اندوه ما، اندوهناك می شوند، و در راه ما جان و مال خود را نثار می كنند، آنان از ما و در بهشت با ما هستند. غررالحکم / حدیث ۲۰۴۹
روزهایی که بر ما گذشت روزهای جشن و سرور عید غدیر بود، و روزهایی که در پیش داریم ایام عزا و سوگواری اهل بیت ع است. هم جشنهای و هم عزاداریهای مربوط به اهل بیت هر دو از شعایر الهی است که ما مأمور به تعظیم و حفظ آن هستیم. «وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ». حج / ۳۲
شعائر به معنی علامت و نشانه است. در جاده ها علامت نصب می کنند، تا انسانها بیراهه نروند. و با کنترل سرعت صحیح و سالم به مقصد برسند. خداوند در جاده زندگی ما علامتهایی نصب کرده است. «وَعَلَامَاتٍ وَبِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ». نحل / ۱۶
مهمترین وظیفه ما حفظ و نگهداری این علامت ها است، تعظیم و گرامی داشت این علامتها است. نباید اجازه دهیم این علامتها در اذهان مردم کمرنگ شود و یا آسیب ببیند و یا دشمنان آن را تحریف کنند.
...............
۲۵ ذیحجه روز نزول سوره انسان در شأن و منزلت مولا امیرالمومنین ع و خانواده بزرگوار آن حضرت است. خانواده ای که حد اقل چهار معصوم در آن وجود داشت. خانواده ای که انسان های چون حضرت اباالفضل و زینب کبری سلام الله علیهما تحویل جامعه داد. این روز را روز خانواده نام نهادند.
امروز دشمنان اسلام تلاش خود را در جهت نابودی خانواده ها متمرکز کرده اند. محور کار آنان چند چیز است:
۱- بی رغبت کردن جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده.
۲- تشویق خانواده ها به تک فرزندی با شعار انحرافی فرزند کمتر، زندگی بهتر.
۳- جابجا کردن شرح وظایف زن و مرد. مهمترین وظیفه زن تربیت فرزند سالم و تحویل آن به جامعه است. این معنای سخن امام راحل است که فرمود: از دامن زن مرد به معراج می رود.
۴- بی حیا نمودن زنها و بی غیرت ساختن مردها. اینکه زنی حاضر می شود بی حجاب در جامعه ظاهر شود، این نشانه بی حیایی او است. اینکه مردی حاضر می شود دختر و همسر خود را بزک کرده در انظار نامحرمان قرار دهد، این نشانه بی غیرتی او است.
۵- معرفی الگوی غلط و غربی به خانواده ها.
۶- شکستن حریم و مرز محرم و نامحرم در خانوادهها، در اجتماع، در ادارات و ...
۷- عادی سازی برهنگی و حذف حجاب در افکار عمومی.
۸- عادی سازی طلاق و تنوع طلبی جنسی.
۹- انس با حیوانات به جای انس با فرزند.
۱۰- تضعیف باورهای دینی و اعتقادی و التزام عملی به دستورات دینی.
اینها آتشی است که دشمنان اسلام برای نابودی خانوادهها شعله ور ساختند. راه نجات از این آتش سوزان تقوا است که ذات اقدس حق فرمود:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا».
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳۰ / ۴ / ۱۴۰۲
خطبه اول
ماه محرم، ماه عزا و سوگواری حضرت سیدالشهدا ع است. عزاداری و سوگواری اهل بیت ع به ویژه عزاداری برای حضرت سیدالشهدا ع یک امر عقلی، عاطفی، و دینی است و اهل بیت ع در عمل و گفتار فراوان بر آن تأکید نمودند. یک حدیث در باره عظمت و جایگاه مجلس عزاداری حضرت سیدالشهدا ع از محضر امام صادق ع عرض می کنم. آن حضرت در ضمن حدیثی فرمود: «مَا مِنْ عَبْدٍ یُحْشَرُ إِلَّا وَ عَیْنَاهُ بَاكِیَةٌ إِلَّا الْبَاكِینَ عَلَى جَدِّیَ الْحُسَیْنِ ع فَإِنَّهُ یُحْشَرُ وَ عَیْنُهُ قَرِیرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تِلْقَاهُ وَ السُّرُورُ بَیِّنٌ عَلَى وَجْهِهِ وَ الْخَلْقُ فِی الْفَزَعِ وَ هُمْ آمِنُونَ وَ الْخَلْقُ یُعْرَضُونَ وَ هُمْ حُدَّاثُ الْحُسَیْنِ ع تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِی ظِلِّ الْعَرْشِ لَا یَخَافُونَ سُوءَ یَوْمِ الْحِسَابِ یُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَیَأْبَوْنَ وَ یَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِیثَهُ وَ إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَیْهِمْ إِنَّا قَدِ اشْتَقْنَاكُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِینَ فَمَا یَرْفَعُونَ رُئُوسَهُمْ إِلَیْهِمْ لِمَا یَرَوْنَ فِی مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْكَرَامَةِ». بحارالانوار / ۴۵ / ۲۰۷
این مجالس عزاداری اهل بیت ع مگر چه دارد که این قدر عظمت دارد و این اندازه دشمن از آن وحشت دارد و تلاش می کند از رونق آن بکاهد.
۱- این مجالس اهل بیت ع است که ما را با معارف الهی و دینی آشنا میکند. طبیعی است که دشمن از جلساتی که آگاهی بخش و بصیرت افزا است وحشت کند.
۲- خروجی این مجالس تولی و تبری است. «سَلمٌ لِمَن سَالَمَکُم و حَربٌ لِمَن حارَبَکُم» است. درس ایثار و فداکاری و اخلاص و شهادت طلبی در راه خدا است. دشمن اینها را نمی خواهد.
۳- مجالس عزاداری عامل وحدت و انسجام ملی است. همه علاقه مندان به اهل بیت ع را در زیر یک پرچم و یک خیمه جمع می کند. و دشمن با هر چیزی که عامل وحدت باشد مخالف است.
۴- مجالس عزاداری امام حسین ع عامل تقویت معنویت، اخلاق، و ارزشهای اسلامی و انسانی در جامعه اسلامی است. اینها و صدها چیز دیگر برکات مجلس عزاداری اهل بیت ع است که دشمن آنها را نمی پسندد.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳۰ / ۴ / ۱۴۰۲
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
امیر مومنان علی ع فرمود: «مَنْ کُنَّ فِیهِ ثَلَاثٌ خِصالٍ سَلِمَتْ لَهُ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةُ یَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ ائْتَمَرَ بِهِ وَ نَهَی عَنِ الْمُنْکَرِ وَ انْتَهَی عَنْهُ وَ حَافَظَ عَلَى حُدُودِ اللَّه» کسى که دارای سـه خصلت باشد، دنیـا و آخرت او سـالم مى مـاند: امر به معروف کند و خود نیز به آن پایبند باشد، و نهى از منکر کند وخود نیز از آن دوری نماید، و حافظ و نگهبان حدود و احکام الهى باشد. بحارالانوار/ ۷۷ / ۴۲۴
............
هفته اوّل محرم به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است. چرا که حضرت سیدالشهدا ع یکی از اهداف نهضتش را احیای آن بیان نموده و می فرماید: «اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ وَ اَنهی عَنِ المُنکَر».
بنابراین بسیار بجا است که در این خطبه به این واجب الهی بپردازیم. واجبی که امروز در جامعه اسلامی ما بسیار کمرنگ شده است. شاید زمانی که پیامبر اسلام ص آن را خبر داد، همین امروز باشد که فرمود: «كَيْفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِمَعْرُوفٍ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنْ مُنْكَرٍ». شما چه خواهيد كرد اگر زنهاى شما فاسد شوند، و جوانهايتان فاسق، و مردم هم امر به معروف و نهى از منكر نكنند؟ پرسیدند:اى رسول خدا آيا چنين روزی خواهد آمد؟ فرمود: آری، بدتر از اين هم مى شود. چه خواهيد كرد هنگامى كه امر به منكر، و نهى از معروف شود؟ سؤال شد: اى رسول خدا آيا چنين مى شود؟ فرمود: آری، بدتر از اين هم مى شود. بر شما چه خواهد گذشت زمانى كه معروف را منكر و منكر را معروف ببينيد. بحارالانوار/ ۱۰۰ / ۹۱
حقیقت و روح امر به معروف و نهی از منکر یک چیز است و آن اینکه نسبت به سرنوشت دیگران بی تفاوت نباشید، نسبت به اعمال و رفتار و گفتار دیگران حساسیت از خود نشان دهید. یعنی اگر خوبی دیدید تحسین کنید و اگری بدی مشاهده کردید تقبیح نمایید. خداوند متعال اینقدر از افراد بی تفاوت بیزار است که از زبان دو پیامبرش آنها مورد لعن قرار داده و می فرماید:
«لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَىٰ لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُوا يَعْتَدُونَ كَانُوا لَا يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ». مائده/ ۷۸{
رسول خدا ص فرمود: «لاتَزالُ اُمَّتي بِخَيْرٍ ما أُمَروُا بِالمَعرُوفِ وَنَهَوا عَنْ الْمُنكَرِ وَتَعاوَنُوا عَلى البِرِّ وَ التَّقْوی، فَإذا لَم یَفعَلوا ذلِکَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَکاتُ، وَ سُلِّطَ بَعضُهُم عَلی بَعضٍ و لَم یَکُن لَهُم ناصِرٌ فِی الأرضِ وَ لا فِی السَّماءِ» هرگاه امت من سه کار انجام دهند، همواره در خير و خوشی خواهند بود:
امر به معروف کنند، و نهی از منکر نمایند، و در انجام کار نیک و تقوا کمککار هم باشند. اما اگر چنین نباشند به سه بلا مبتلا می شوند: برکت از زندگی آنان می رود، همه در جهت نابودی هم تلاش می کنند، در این جهان پهناور بدون فریاد رس می مانند. وسائل الشیعهٔ/ حدیث ۲۱۱۴۴
امام باقر ع فرمود: خداوند متعال به شعيب پيامبر وحى کرد كه صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم كرد: چهل هزار نفر از بدكاران آنان، و شصت هزار نفر از خوبانشان. شعيب عرض كرد: پروردگارا! بدكاران سزاوارند، اما خوبان چرا؟ خدای عزّ و جلّ فرمود بخاطر آینکه: «داهَنوا أهلَ المعاصِي فلَم يَغضَبُوا لِغَضَبِي». در برابر گناه گنهکاران کوتاه آمدند و هرگز بخاطر خشم من به خشم نيامدند. بحارالانوار/ ۱۰۰ / ۸۱
اینها و صدها بلاهای دیگر، پیامد بی تفاوتی است.
مهمترین درس عاشورا هم برای پیروان اهل بیت ع همین است که در برابر گناه بیتفاوت نباشید.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۶ / ۵ / ۱۴۰۲
خطبه اول
امسال عاشورا مقارن با روز جمعه است. ظاهرا عاشورای سال ۶۱ هم مصادف با روز جمعه بوده است. امام حسین ع در روز عاشورا چندین سخنرانی دارد، هم در جمع یاران خویش سخنرانی نمود و هم در میدان جنگ با دشمنان خود. در این خطبه یک بخشی از سخنرانی آن امام مظلوم در توصیف دنیا برای شما عزاداران و دوستداران آن حضرت عرض کنم. فرمود:
«عِبادَاللّهِ اِتَّقُواللّهَ وَکُونُوا مِنَ الدُّنْیا عَلی حَذَرٍ»
آنگاه حضرت در توصیف دنیا فرمود: «إنَّ اللّهَ تَعالی خَلَقَ الدُّنْیا لِلْبَلاءِ، وَ خَلَقَ اَهْلَها لِلْفَناءِ، فَجَدیدُها بالٍ، وَ نَعیمُها مُضْمَحِلٌّ، وَ سُرُورُها مُکفَهِرٌّ، وَ الْمَنْزِلُ بُلْغَةٌ، وَ الدّارُ قَلْعَةٌ، فَتَزَوَّدُوا فَاِنَّ خَیْرَ الزّادِ التَّقْوی، فَاتقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون» خداوند متعال زندگی دنيا را همراه با بلا و سختی آفرید و آن را محلی برای آزمایش شما قرار داد، و ساکنین آن هم براى رفتن آفريد. پس بدانید هر نوع تازه دنيا كهنه می شود و نعمتهايش ماندگار نیست و از بین می رود، و شادی آن هم با غم و اندوه همراه است، دنیا برای تهیه زاد و توشه است، و پس از آن سراى آخرت است که فرا مىرسد، پس زاد و توشه برداريد، و بدانید بهترين توشه تقواست. تقواى الهى پيشه سازيد، شاید رستگار شويد.
.................
خطبه دوم
در حدیثی از رسول خدا ص آمده است که فرمود: «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة»، در این حدیث دو ویژگی برای اباعبدالله الحسین ع آمده است، یکی اینکه آن حضرت چرغ هدایت است و دوم اینکه امام حسین ع کشتی نجات است.
دو تشبیه در این روایت آمده است:
۱- دنیا تاریکخانه است و انسان همواره با تاریکیها روبرو می شود. تاریکی جهل، تاریکی هوی و هوس، تاریکی گناه، تاریکی تعصبات قومی. پیامبر اسلام ص فرمود: در این تاریکی ها چراغ هدایت حسین است.
۲- دنیا همانند یک دریای متلاطم و طوفانی است. طوفانی که توسط فتنهگران ایجاد می شود. در این دریای طوفانی انسان نیاز به یک کشتی نجات بخش دارد تا او را به ساحل مقصود برساند. و آن کشتی نجات حسین ع است.
اما شرط بهره مندی از این چراغ هدایت و کشتی نجات بخش یک چیز و آن اینکه با فرهنگ عاشورا آشنا شویم و آنگاه آن را سرلوحه کار خود قرار دهیم. فرهنگ عاشورا عبارتند از: فرهنگ اخلاص و خدا باوری، فرهنگ توجه به معنویت و نماز و قرآن، فرهنگ حجاب و عفاف، فرهنگ ایثار و فداکاری و شهادت در راه خدا، فرهنگ عدالت ورزی، فرهنگ مبارزه با ظلم و ظالم و دهها فرهنگ دیگر که جزء فرهنگ عاشورا به شمار می رود.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه
خطبه اول
از جمله هشدارهای قرآن کریم آیات اول سوره مبارکه مطففین است که می فرماید: «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ».
آنگاه در ادامه آیه ابتدا مطففین را معرفی نموده و سپس علت روی آوردن مردم به سوی تطفیف را بیان می کند.
مطففین چه کسانی هستند؟ می فرماید: «الَّذینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَی النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ» آنها کسانی هستند که هر کجا به نفع خودشان باشد، تمام و کامل آن را دریافت می کنند، و آنجا که به نفع دیگران باشد کم می گذارند.
اگر چه محور این آیات مسائل اقتصادی است، که مردم در بازار و خرید و فروش برای مردم نگذارند. متاسفانه در بازار نظام اسلامی عده ای مبتلا به این فعل حرام شده اند. ولی این آیه منحصر به مسائل اقتصادی نیست. بلکه شامل سایر مسائل مربوط به حقوق مردم نیز می شود. شاهد آن آیات سوره مبارکه هود است که پس از بیان مفاسد اقتصادی قوم شعیب، چنین می فرماید: «وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ» أشیاء جمع شئ است و همه چیز را در بر می گیرد. یعنی هیچ چیز در رابطه با مردم، کم نگذارید، این قانون کلی و اساسی است. بنابر این اگر مسئولی در جهت خدمت به مردم کم گذارد، این هشدار شامل حال او هم می شود، اگر یک سخنرانی بدون مطالعه وقت مردم را هدر دهد او را هم در بر می گیرد. اگر یک کارگری در انجام وظیفه کوتاهی کند، او هم مشمول این آیات است.
در پایان آیه هم علت روی آوردن مردم به تطفیف، باور نداشتن قیامت و حساب آن روز عظیم است. که می فرماید: «أَلا یَظُنُّ أُولئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ لِیَوْمٍ عَظیمٍ یَوْمَ یَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمینَ»
..............
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ مَولانا الحُسَین ع مَنْ أَتَانَا لَمْ يَعْدَمْ خَصْلَةً مِنْ أَرْبَعٍ آيَةً مُحْكَمَةً وَ قَضِيَّةً عَادِلَةً وَ أَخاً مُسْتَفَاداً وَ مُجَالَسَةَ الْعُلَمَاءِ»، در این حدیث نورانی چهار مشخصه برای مجالس روضه خوانی و هیئت های مذهبی ذکر شده است. حضرت سیدالشهدا ع فرمود: هر که به سوی ما آید، یكی از این چهار چیز نصیب او می شود: نشانه محكم و روشنی نصیب او می شود که با آن باورها و اعتقاداتش تثبیت میگردد. و اخلاق و رفتارش در روابط اجتماعی متعادل می شود، و از برکات وجودی برادران دینی خود بهره مند می گردد، و از همنشینی با عالمان دینی سود می برد. بحارالانوار / ۴۴ / ۱۹۵
..........
محرم امسال یکی از محرم های استثنایی در تاریخ اسلام بود. زیرا محرم امسال از پنج جهت توسط دشمنان خارجی و پیاده نظام آنها در داخل کشور و اشخاص علاقه مند به امام حسین ع اما نا آگاه و غافل، مورد حمله ترکیبی قرار گرفت که در تاریخ سابقه نداشت.
۱- تبلیغات گسترده رسانه ای که بر علیه عزاداریها داشتند. حرفشان این بود، مردم سیاه نپوشند، در حسینیه ها و هیئت ها شرکت نکنند، سفرهای نذری نیندازند. این مجالس و گریه ها چه فایده ای داشته است و امثال آن.
۲- شبکه های تروریستی قصد داشتند با ترور و تخریب در جای جای این کشور، از این امت حسینی انتقام بگیرند که با عنایت حضرت سیدالشهدا ع توطئه آنها توسط نیروهای امنیتی خنثی شد، که جا دارد از نیروهای امنیتی و سربازان گمنام امام زمان تشکر کنیم و بگوییم اجر شما با اباعبدالله الحسین ع.
۳- هنجارشکنان زبون و بدبخت قصد داشتند با کشف حجاب و رقص و پایکوبی در عزاداریها قداست اینگونه اجتماعات مذهبی را بشکنند و از ارادت و عشق این مردم نسبت به سیدالشهداء بکاهند.
۴- اهانت به قرآن کریم و پرچم امام حسین ع که مقارن هم در داخل و خارج کشور رقم زدند. در خارج از کشور قرآن را سوزاندند و در داخل پرچم امام حسین ع را به آتش کشیدند.
۵- ترویج و تبلیغ هیئت ها و مجالس عزاداری سکولار بود. گفتند امام حسین مال همه است، اگر خانم بی حجاب و یا شراب خواری وارد هیئت و مجلس امام حسین شد، مهمان امام حسین است، شما حق ندارید حرفی بزنید. آقایانی که در کنار مجالس ابا عبدالله الحسین ع شهرتی پیدا کرده اید، بدانید که این سخن شما با پیام سیدالشهدا ع نمی سازد. حضرت فرمود: «اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لايُعْمَلُ بِهِ، وَ اَنَّ الْباطِلَ لايُتَناهي عَنْهُ».
و یا فرمود: «إنْ كانَ دينُ مُحَمَّدٍ لَمْ يَسْتَقِمْ إلاّ بِقَتْلى يا سُيُوفُ خُذِينى» او برای حفظ اسلام و احیای امر به معروف و نهی از منکر جان خود و عزیزانش را فدا نمود. آنگاه شما به مردم توصیه می کنید که در مقابل افراد گنهکار و کسانی که دهن کجی به حکم خدا می کنند حرفی نزنیم. این منطق یزیدی است نه حسینی.
و همچنین اگر در مجلس امام حسین ع نامی از امام و رهبری و شهدا و انقلاب برده می شد، برخی از افراد احمق و ساده لوح میگفتند مجالس عزاداری امام حسین را سیاسی نکنید. شما که نام خود را عزادار حسین گذاشتید، بدانید اصل و اساس نهضت آن بزرگوار سیاسی بود، و گرنه حضرت در مدینه می نشست و در برابر حکومت یزید کوتاه می آمد.
اما به فضل الهی و عنایت حضرت سیدالشهدا ع و هوشیاری نیروهای امنیتی و بصیرت مبلغان و ذاکران و مداحان عزیز و دستاندرکاران مساجد و حسینیهها و هیئتها این توطئه ها خنثی شد و امسال شاهد حضور گسترده و پر شور مردم در مراسم عزاداری و سوگواری حضرت سیدالشهدا ع بودیم. که جای سپاس و شکر فراوان در پیشگاه خداوند متعال دارد که این توفیق را به همه ما عنایت فرمود.
https://eitaa.com/mesbah_jome
بخشی از خطبه دوم نماز جمعه شاهدیه ۱۳ / ۵ / ۱۴۰۲
محرم امسال یکی از محرم های استثنایی در تاریخ اسلام بود. زیرا محرم امسال از پنج جهت توسط دشمنان خارجی و پیاده نظام آنها در داخل کشور و اشخاص علاقه مند به امام حسین ع اما نا آگاه و غافل، مورد حمله ترکیبی قرار گرفت که در تاریخ سابقه نداشت.
۱- تبلیغات گسترده رسانه ای که بر علیه عزاداریها داشتند. حرفشان این بود، مردم سیاه نپوشند، در حسینیه ها و هیئت ها شرکت نکنند، سفرهای نذری نیندازند. این مجالس و گریه ها چه فایده ای داشته است و امثال آن.
۲- شبکه های تروریستی قصد داشتند با ترور و تخریب در جای جای این کشور، از این امت حسینی انتقام بگیرند که با عنایت حضرت سیدالشهدا ع توطئه آنها توسط نیروهای امنیتی خنثی شد، که جا دارد از نیروهای امنیتی و سربازان گمنام امام زمان تشکر کنیم و بگوییم اجر شما با اباعبدالله الحسین ع.
۳- هنجارشکنان زبون و بدبخت قصد داشتند با کشف حجاب و رقص و پایکوبی در عزاداریها قداست اینگونه اجتماعات مذهبی را بشکنند و از ارادت و عشق این مردم نسبت به سیدالشهداء بکاهند.
۴- اهانت به قرآن کریم و پرچم امام حسین ع که مقارن هم در داخل و خارج کشور رقم زدند. در خارج از کشور قرآن را سوزاندند و در داخل پرچم امام حسین ع را به آتش کشیدند.
۵- ترویج و تبلیغ هیئت ها و مجالس عزاداری سکولار بود. گفتند امام حسین مال همه است، اگر خانم بی حجاب و یا شراب خواری وارد هیئت و مجلس امام حسین شد، مهمان امام حسین است، شما حق ندارید حرفی بزنید. آقایانی که در کنار مجالس ابا عبدالله الحسین ع شهرتی پیدا کرده اید، بدانید که این سخن شما با پیام سیدالشهدا ع نمی سازد. حضرت فرمود: «اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لايُعْمَلُ بِهِ، وَ اَنَّ الْباطِلَ لايُتَناهي عَنْهُ».
و یا فرمود: «إنْ كانَ دينُ مُحَمَّدٍ لَمْ يَسْتَقِمْ إلاّ بِقَتْلى يا سُيُوفُ خُذِينى» او برای حفظ اسلام و احیای امر به معروف و نهی از منکر جان خود و عزیزانش را فدا نمود. آنگاه شما به مردم توصیه می کنید که در مقابل افراد گنهکار و کسانی که دهن کجی به حکم خدا می کنند حرفی نزنیم. این منطق یزیدی است نه حسینی.
و همچنین اگر در مجلس امام حسین ع نامی از امام و رهبری و شهدا و انقلاب برده می شد، برخی از افراد احمق و ساده لوح میگفتند مجالس عزاداری امام حسین را سیاسی نکنید. شما که نام خود را عزادار حسین گذاشتید، بدانید اصل و اساس نهضت آن بزرگوار سیاسی بود، و گرنه حضرت در مدینه می نشست و در برابر حکومت یزید کوتاه می آمد.
.........
اما به فضل الهی و عنایت حضرت سیدالشهدا ع و هوشیاری نیروهای امنیتی و بصیرت مبلغان و ذاکران و مداحان عزیز و دستاندرکاران مساجد و حسینیهها و هیئتها این توطئه ها خنثی شد و امسال شاهد حضور گسترده و پر شور مردم در مراسم عزاداری و سوگواری حضرت سیدالشهدا ع بودیم. که جای سپاس و شکر فراوان در پیشگاه خداوند متعال دارد که این توفیق را به همه ما عنایت فرمود.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۰ / ۵ / ۱۴۰۲
خطبه اول
بحث ما در باره هشدارهای قرآن کریم بود. از جمله آنها آیه اول سوره مبارکه همزه است که می فرماید: «وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ»
در این آیه شریفه به کسانی هشدار داده است که با حیثیت و آبروی مردم بازی می کنند. آبرو چیزی است که همه انسانها بر اساس فطرت نسبت به آن حساس هستند و هم اسلام نسبت به آن حساسیت ویژه دارد. در روایتی از رسول خدا ص نقل شده است که فرمود: در شب معراج با جماعتی روبرو شدم كه: «لَهُمْ أظْفَارٌ مِنْ نُحَاسٍ يَخْدِشُونَ وُجُوهَهُمْ وَصُدُورَهُمْ» ناخن هایی از جنس مس داشتند و با آن صورت و سينه های خود را می خراشيدند. «فَقُلْتُ: مَنْ هؤُلاءِ يَا جِبرِيلُ؟» از جبريل پرسیدم اينها چه كسانی هستند؟. «قَالَ: هؤُلاءِ الَّذِينَ يَأكُلُونَ لُحُومَ النَّاسِ، وَيَقَعُونَ في أعْرَاضِهِمْ» فرمود: اينان كسانی هستند كه با غیبت کردن گوشت مردم را می خورند و با آبروی آنان بازی می کنند. بحارالانوار / ۷۵ / ۱۵۴
یکی از شاخه های تقوا همین است که انسان از زبان و قلم خود مواظبت کند و آن را آلوده به غیبت نسازد، و با آبروی دیگران بازی نکند.
متاسفانه امروز فضای مجازی، مجالس دورهمی ها پر شده است از غیبت و تهمت. برخی خیلی راحت با غیبت و تهمت به آبروی دیگران چنگ می زنند. بدانید این غیبت ها همان ناخنهای مسی داغ است که در حدیث نبوی به آن اشاره شد.
............
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
در روایتی از وجود مقدس مولا سیدالساجدین ع آمده است که فرمود: «ثَلاثٌ مُنْجِیاتٌ لِلْمُؤْمِن» سه چيز اسباب نجات مؤمن است:
۱- «کَفُّ لِسانِهِ عَنِ النّاسِ وَاغتِیابِهِمْ» با زبانش مردم را نیازارد و از غیبت کردن آنها دوری کند.
۲- «وَإ شْغالُهُ نَفْسَهُ بِما یَنْفَعُهُ لاَِّخِرَتِهِ وَدُنْیاهُ» وقتش را صرف كاري می کند كه براي دنيا و آخرتش مفید باشد.
۳- «وَطُولُ الْبُکاءِ عَلی خَطیئَتِهِ» بر خطاها و گناهان خویش بسیار گریه می کند. بحارالانوار / ۷۸ / ۱۴۰
.........
۲۵ محرّم سالروز شهادت امام چهارم حضرت سیدالساجدین ع است. وجود مقدس امام سجاد ع بخاطر شرائط اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه اسلامی، محور کار خود را چند چیز قرار داد كه در تاریخ زندگی اهل بیت ع آن کارها بسیار برجسته شد. نیاز امروز جامعه اسلامی ما همین کارها است. اگر ما بخواهیم در ابعاد گوناگون اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... مشکلی نداشته باشیم، باید بر اساس شاخص هایی که آن بزرگوار تعریف کرده اند حرکت کنیم. از جمله آن شاخصها عبارتند از:
۱- معنویت و ارتباط با خدا
بدون تردید یکی از عواملی که باعث شد فاجعه کربلا به دست مسلمانان رقم بخورد، کمرنگ شدن معنویت و ارتباط با خدا در بین مسلمانان بود. وقتی یاد خدا از دلها برود، دل سیاه و تاریک می شود، وقتی دل سیاه و تاریک شد، نتیجه آن این می شود که انسان به روی ولی خدا و امام خویش تیغ بکشد، و آنگاه به این کار خود ببالد و افتخار کند. «هٰذَا یَوْمٌ تَبَرَّکَتْ بِهِ بَنُو أُمَیَّةَ».
امام سجاد ع برای نجات مردم از دام غفلت و شهوات نفسانی، و نرم شدن دلهای مردم، دو روش را ترویج نمود: یكى تضرع، دعا و مناجات در پیشگاه ذات اقدس باریتعالی است. که صحیفه بسیار ارزشمند سجادیه یک نمونه آن است. و دوم روضه و اشك بر مصائب حضرت سیدالشهداء ع است.
۲- تخلق به اخلاق اسلامی
یکی دیگر از عواملی که زمینه ساز فاجعه کربلا گردید، فاصله گرفتن مسلمانان از اخلاق اسلامی و آلوده شدن آنان به رذائل اخلاقی بود. بدون شک اگر مردم از اخلاق اسلامى برخوردار بودند، یزیدیان نمىتوانستند مردم را وادار به كشتن فرزند پیامبر نمایند. لذا امام سجاد ع برای تربیت و تهذیب نفوس مردم دعاى «مكارم الاخلاق» را انشاء نمود و آن را در اختیار جامعه اسلامی گذاشت. این دعا نیاز هر روز ما است. چرا که این دعا مجموعه ای از درس زندگی است. درس اخلاق است. بنابر این توصیه می شود این دعا را جدی بگیرید.
۳- جهاد تبیین
بنی امیه بر مرکب جهل مردم سوار شدند و توانستند جای حق و باطل، جای ظالم و مظلوم، جای قاتل و شهید را در افکار عمومی عوض کنند. آنها تا جایی پیش رفتند که مردم یزید فاسق، فاجر، شرابخوار، بی نماز، میمون باز را محور حق بدانند، و حجت خدا در روی زمین را محور شرارت بشناسند و جنگ او را واجب و تکلیف الهی بدانند.
در چنین شرائطی امام سجاد ع با آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در کوفه و شام و مدینه پرده از روی چهره منحوس و خبیث بنی امیه برداشت.
شرائط امروز ما همان شرائط است، و ما بیش از گذشته نیاز به جهاد تبیین داریم، چرا که دشمن امروز با عنصر تبلیغات وارد میدان شده است، و تلاش می کند جای حق و باطل را در اذهان مردم جابجا کند.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۷ / ۵ / ۱۴۰۲
خطبه اول
بحث در باره هشدارهای قرآن کریم که مواردی از آنها در هفتههای گذشته اشاره شد. مواردی در روایات نیز آمده که برخی از آنها را متذکر می شوم. در روایتی از رسول خدا ص آمده است که فرمود: «وَيْلٌ للَّذينَ يَجْتَلِبُونَ الدُّنيا بالدِّينِ». بحارالانوار/ ۷۷ / ۱۷۵
در این حدیث نورانی حضرت می فرماید: واى به حال كسانى كه دين را وسيله ای برای رسیدن به دنيای خویش قرار می دهند.
مردم در برابر دین و دنیا به سه گروه تقسیم می شوند. برخی برای دنیا اصالت قائل اند و دنیا را بر دینشان ترجیح می دهند و بعضی برای دینشان اصالت قائل اند و دنیا را فدای دین می کنند، و گروه سوم افرادی هستند که برای دین و دنیا، هر دو اصالت قائل اند و گاهی دین را فدای دنیا می کنند و گاهی دنیا را فدای دین می سازند. البته تا زمانی دین و دنیای انسان یک حرف می زنند، دیندار واقعی شناخته نمی شود، اما هنگامی که سر دو راهی قرار گرفتند، یعنی دین یک حرف و دنیای انسان حرف دیگری می زند، اینجا مشخص می شود که دیندار واقعی کیست. حضرت سیدالشهدا ع در این باره می فرماید: «اِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ» مردم بنده دنيا هستند و دين سر زبان آنهاست، تا زمانی كه در سایه دين اسباب زندگى آنها فراهم می شود، دين دارند. اما وقتی در معرض امتحان الهی قرار گيرند، دينداران واقعی كم هستند.
............
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
رسول خدا ص فرمود: «أَرْبَعَةٌ فِی الذَّنْبِ شَرٌّ مِنَ الذَّنْبِ: الِاسْتِحْقَارُ، وَ الِافْتِخَارُ، وَ الِاسْتِبْشَارُ، وَ الْإِصْرَارُ» چهار عمل در گناه، بدتر از خود گناه است: کوچکشمردن گناه، افتخارکردن به گناه، شادمانیکردن به گناه، و اصرار بر گناه. مستدرك الوسائل / حدیث ۱۳۲۲۲
............
ماه صفر از جمله ماههای پر مصیبت و پر حادثه در تاریخ اسلام است. به سه حادثه آن در این خطبه اشاره ای داشته باشم. نخست داستان فتنه سقیفه است و دوم بحث حکمیت است. و سوم ورود اسرای آل محمد ص به شهر شام است. این سه حادثه مرتبط با هم هستند، سقیفه باعث پیدایش حکمیت شد، و حکمیت زمینه عاشورا و اسارت اهل بیت ع را فراهم ساخت.
علت پیروزی فتنه گران در این حوادث دو چیز بود: یکی تحریف حقایق و دوم تغییر باورها. این دو از شاخه های جنگ نرم است و در ادبیات سیاسی امروز با عنوان جنگ روایتها و جنگ شناختی مطرح است. دشمنان اسلام در جنگ روایتها حقایق را تحریف شده تحویل جامعه می دهند، و در جنگ شناختی تغییر در باورهای مردم ایجاد می کنند. دشمن در این نوع جنگها دلها و اراده های مردم تسخیر کرده و مدیریت می کند. ثمره این جنگها هم این است که نه تنها یک سرباز از جبهه حق جدا می شود، بلکه یک مخالف هم درست کرده و در مقابل جبهه حق قرار می دهد. در جنگ صفین همین اتفاق افتاد. سربازان علی ع به روی او شمشیر کشیدند و مخالف او شدند.
مهمترین راه مقابله با جنگ روایتها و جنگ شناختى، جهاد تبیین است. جهاد تبیین یعنی اطلاعرسانى دقیق و بصیرت افزایى، و بالا بردن سطح آگاهی مردم. رمز پیروزی اسرای آل محمد ص بر یزیدیان همین جهاد تبیین بود. بیش از چهل سال بنی امیه با جنگ روایتها و جنگ شناختی آنچنان درک و فهم مردم را از حقایق دور کرده بودند، که در اجتماعات به امیر مومنان علی ع جسارت می کردند و هنگام ورود اسرا به شهر شام، مردم جشن گرفتند. امام سجاد ع و حضرت زینب ع با سخنرانی خود و تبیین حقایق مردم شام را آگاه کردند، مصداق بارز جهاد تبیین خطبه امام سجاد ع در مسجد جامع شامل است. امروز سیاست دشمن در رویارویی با نظام جمهوری اسلامی همان سیاست بنی امیه است و راه مقابله با آن همان راهی است که امام سجاد ع به ما نشان داد، راهی که رهبر حکیم انقلاب اسلامی آن را جهاد تبیین نامید.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳ / ۶ / ۱۴۰۲
خطبه اول
دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای مکارم الاخلاق است. دعایی که حاوی درسها و پیامهای اساسی است که اگر انسان مؤمنی این دعا و محتوای آن را به خوبی بیاموزد و آن را در زندگی بکار بندد بدون تردید سعادت دنیا و آخرت او تامین خواهد شد. قبل از ورود به بحث این دعا یاد آوری دو مطلب را لازم می دانم:
مطلب اول مشروعیت دعا از نظر شرع مقدس اسلام است. اصل دعا یک از قطعی ترین سفارشات قرآن کریم و پیشوایان معصوم ع است. یکی از نعمتهایی که خداوند متعال به برکت اهل بیت ع به ما مرحمت نموده همین دعاهای مأثور است. همین صحیفه سجادیه و مفاتیح الجنان است. به این دعاها باید از سه منظر نگاه کنیم.
۱- دعا وسیله ای برای رسیدن به خواستهها و حوائج است. آن هم خواسته های سعادت بخشی که از زبان انسانهایی معصوم و عالم و آگاه به نیازهای بشر در دنیا و آخرت، برای ما وارد شده است. برخی ایراد گرفتند که دنیا دار اسباب و علل است، و دعا چه معنی دارد، اینها غافلند از اینکه یکی از اسباب و علل این جهان همین دعاها است. بدین جهت فرمود: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَکُم»
۲- دعاها وسیله و ابزاری است برای آشنایی با معارف اسلامی، بنابر این به دعاها فقط به عنوان ثواب نگاه نکنید. بلکه دعاها دریایی از معارف الهی است.
۳- دعاها وسیله ای برای تقرب به خدا و اولیاء خدا است، زیرا با زبان اهل بیت ع با خدا حرف می زنیم.
https://eitaa.com/mesbah_jome