خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۶ / ۵ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ رَسُولُ اللّه أحَبُّ المُؤمِنَينَ إلَى اللّهِ مَن نَصَبَ نَفسَهُ في طاعَةِ اللّهِ، ونَصَحَ لاُِمَّةِ نَبِيِّهِ، وتَفَكَّرَ في عُيوبِهِ، و أبصَرَ و عَقَلَ و عَمِلَ» رسول خدا ص فرمود: محبوب ترينِ مؤمنان در نزد خداوند كسى است كه دارای چهار ویژگی باشد:
۱- در راه اطاعت از خدا رنج و سختیها را تحمل کند.
۲- خيرخواه مسلمانان و امّت پيامبرش باشد.
۳- در عيب هاي خود بينديشد.
۴- با بصیرت و خرد ورزی عمل کند. مجموعه ورام/ ۲ / ۲۱۳
امروز ۲۶ مرداد سالروز بازگشت افتخار آمیز آزادگان سرافراز است. کسانی که مصداق این آیه شریفه بودند. «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا» آزادگان ما گفتند خدا و تا آخر هم پای آن ایستادند. شکنجه های صدامیان بعثی نه تنها تزلزلی در اراده و ایمان آنها ایجاد نکرد، بلکه هر روز محکمتر از گذشته بر اعتقاد و آرمان خویش پافشاری می کردند. این همه شکوه و ایمان و استقامت را به آنها تبریک می گویم.
۲۸ مرداد یکی از عبرت آموز ترین روزهای تاریخ ایران است. روزی که نهضت ملی صنعت نفت شکست خورد و مصدق تبعید گشت و آیه الله کاشانی خانه نشین شد و شاه برگشت و سالها به نفع منافع آمریکا سلطنت کرد. آنهایی که اهل مطالعه هستند به ویژه جوانان عزیز این بخش از تاریخ ایران را با دقت مطالعه کنند. در اینجا چند مورد از علت این شکست را فهرست وار عرض می کنم:
۱- اعتماد مصدق به آمریکا. مصدق گمان می کرد تنها راه نجات از انگلیس اعتماد به آمریکا است. چیزی که امروز بعضی از این غربزده ها آن را دنبال می کنند و می گویند راه برون رفت از مشکلات اقتصادی این است که در برابر آمریکا کوتاه بیاییم.
۲- نفوذ دشمن در دستگاه های سیاسی و فرهنگی و اجرایی کشور.
۳- بی توجهی مردم و مسئولان به نصایح علماء و مراجع تقلید و روحانیت.
۴- سلب اعتماد مردم از مسئولان و جدا شدن آنها از صحنه های سیاسی.
۵- پیدایش اختلاف بین آحاد جامعه.
۶- استفاده ابزاری از اراذل و اوباش نظیر شعبان بی مخ ها.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲ / ۶ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَسَلَامَةً مِمَّنْ تَوَعَّدَنِی».
بحث ما در این بخش از دعا در باره نحوه برخورد با خصومت دشمن بود. در این فراز از دعا مربوط به این است که در برابر تهدید دشمن چگونه رفتار نماییم.
چون واکنشها در برابر تهدیدات دشمن یکسان نیست. و این بستگی به توان و قدرت و بینش هر کسی دارد . برخی ضعیف النفس و الایمان هستند و در مقابل تهدید دشمن حالت انفعالی گرفته و زود خود را می بازند. اما بعضی برخورد فعال و شجاعانه در برابر تهدید دشمن دارند و با آرامش و تدبیر و آمادگی کامل تهدید دشمن را دفع می کنند. قرآن کریم راهکارش برای دفع تهدید دشمن همین است، اینکه می فرماید:
«وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ» این استعداد و آمادگی که در این بخش از فرمان الهی بر آن تأکید شده است، برای دستیابی به این مطلب است: «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ» است.
ما در قضیه برجام هر دو نوع برخورد را تجربه کردیم. آمریکا مرتب تهدید می کرد که گزینه نظامی روی میز است. برخی از مسئولان ترسیدند و حالت انفعالی گرفتند و تسلیم اراده دشمن شدند و بعد هم به خود بالیدند که ما سایه جنگ را از سر کشور برداشتیم. ولی نتیجه آن این شد که دشمن را جری تر کرد و بر فشار و تحریمهایش افزود.
اما رهبریت نظام بر ایستادگی و حفظ آمادگی و حالت فعال در برابر دشمن تأکید داشتند. و ثمره آن هم این شد که گزینه روی میز به زیر میز رفت.
امام سجاد ع در این فراز از دعا به ما می آموزند که همواره در برابر تهدید دشمن حالت فعال همراه با هوشیاری و آمادگی و آرامش داشته باشید. «وَسَلَامَةً مِمَّنْ تَوَعَّدَنِی».
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲ / ۶ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
در آستانه هفته دولت قرار داریم ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دولت شهید رجایی و باهنر و رئیسی عزیز، فقط یک حدیث از محضر پیامبر گرامی اسلام ص در آغاز این خطبه تقدیم مدیران و مسئولان می کنم. این حدیث را وقتی دیدم دلم لرزید. لذا به مسئولان سفارش می کنم این حدیث را بر سر در ادارات نصب کنید و وقتی می خواهید وارد محل کار خود شوید آن را حتما بخوانید.
رسول خدا ص فرمود: «أيُّما والٍ وَلِيَ شَيئا مِن أمرِ اُمَّتي، فَلَم يَنصَح لَهُم و يَجتَهِد لَهُم، كَنَصيحَتِهِ وجَهدِهِ لِنَفسِهِ، كَبَّهُ اللّهُ عَلى وَجهِهِ يَومَ القِيامَةِ فِي النّارِ» هر کسی که چیزى از کار امت مرا به عهده گیرد و در کار آنها مثل کارهاى خودش دلسوزى و کوشش نداشته باشد، روز رستاخیز خداوند او را با صورت در آتش می اندازد. کنر العمال / ۶ / ۲۱ / حدیث ۱۴۶۶۴
اربعین حضرت سیدالشهداء ع و دهه آخر ماه صفر در پیش داریم. ضمن عرض تسلیت این ایام عزا و مصیبت، چهار نکته در باره اربعین در این خطبه عرضه بدارم.
۱- بنیانگزار پیاده روی اربعین جابر بن عبدالله انصاری بود، حتی قدمهایش را کوتاه بر می داشت تا شمارش قدمها بیشتر شود و از ثواب بالاتری بهره مند گردد، و می گفت شنیدم از پیامبر اکرم ص که خداوند متعال برای هر قدم زیارت حضرت سیدالشهداء پاداش می دهد. علما سلف و گذشته این سنت را حتی در سخت ترین شرائط ادامه دادهاند تا اینکه امروز تبدیل به یک راهپیمایی عظیم شده است که در دنیا نظیر ندارد. این راهپیمای سه اثر مهم در زندگی ما دارد. نخست اثر فردی دارد. زائر امام حسین ع برای هر قدمی که بر می دارد، برای او حسنه و محو گناهان است.
دوم اثر اجتماعی آن است. زیرا سراسر این راهپیمایی عشق و محبت و ایثار و صفا و صمیمیت و همدلی و کمک به زائران آن حضرت است.
سوم اثر سیاسی آن است. مهمترین دلیل بر سیاسی بودن این راهپیمایی، سکوت رسانههای دنیا است، که حاضر نیستند این راهپیمایی چند میلیونی را پوشش خبری دهند زیرا از این حرکت وحشت دارند.
۲- اربعین از مختصات حضرت اباعبدالله الحسین ع است. برای هیچ یک از حضرات معصومین ع چیزی به نام اربعین نداریم. اما زیارت اربعین حضرت سیدالشهداء ع در چنین روزی بسیار تأکید شده است. امام عسکری ع زیارت اربعین را یکی از نشانههای مؤمن شمرده است.
۳- محتوای زیارت اربعین است که از امام صادق ع نقل شده است. سراسر این زیارت درس است. این ایام فرصتی است که اهل منبر این زیارت را برای مردم تشریح نمایند.
۴- بازگشت پیروزمندانه باز ماندگان حضرت سیدالشهداء ع از سفر اسارت است. درسی که ما باید بگیریم این است که ببینیم چه عاملی باعث پیروزی تعدادی زن و کودک داغدیده و اسیر بر یک حاکم طاغی و ستمگر شد. سه عامل آن را عرض کنم. این باید درسی برای امروز ما برای پیروزی بر مشکلات باشد.
نخست مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن بود. آنها حتی یک لحظه تسلیم خواستههای دشمن نشدند، و ذره ای از مواضع حق خود کوتاه نیامدند.
دوم جدی گرفتن جهاد تبیین بود. سخنرانی امام سجاد ع در مسجد جامع دمشق و خطبه حضرت زینب کبری س در کاخ یزید جهاد تبیین بود. آنها جنگ تبلیغاتی دشمن را با آگاهی بخشی به جامعه پاسخ دادند.
سوم اعتماد آنان به وعده خدا بود. آنها این آیه را باور داشتند که می فرماید: «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُم».
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۹ / ۶ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَ وَفِّقْنِي لِطَاعَةِ مَنْ سَدَّدَنِي وَ مُتَابَعَةِ مَنْ أَرْشَدَنِي»
در این فراز از دعا از خداوند متعال توفیق اطاعت و پیروی از هادیان الهی را داریم. عرض می کنیم: خدایا به من توفیق اطاعت از کسی که مرا به راه راست و درست هدایت می کند عنایت بفرما، توفیق پیروی از کسی که مرا به رشد و تعالی می خواند عطا نما.
البته انجام هر کار خیری نیاز به توفیق الهی دارد، اما اینکه در این بخش از دعا بطور خاص توفیق الهی درخواست گردیده این است که هدایت پذیری کار بسیار سخت و دشواری است، آن هم بخاطر دو چیز:
۱- هیچ انسانی دوست نمی دارد مورد امر و نهی دیگری قرار گیرد، بلکه دوست می دارد آزاد باشد. «بَلْ يُرِيدُ الْإِنسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ».
۲- حجابهای دنیا طلبی، غرور، جهل، هوی و هوس و امثال آن مانع پذیرش نصیحت دیگران است. لذا می بینیم حضرت نوح ده قرن در جهت هدایت قومش تلاش کرد، اما حدود هشتاد نفر ایمان آوردند. دلیل آن این بود که هدایت پذیر نبودند. لذا امام جواد ع فرمود: «اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیقٍ مِنَ اللهِ، وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ». مؤمن در زندگی نیازمند به سه چیز است: توفیقی از سوی خداوند متعال، و واعظی از جنس خود که او را نصیحت کند، و پذیرش نصیحت کسی که او را پند می دهد. بنابراین ما در این بخش از دعا توفیق اطاعت و پیروی از ناصحان و هادیان الهی را داریم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۹ / ۶ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
پيامبر گرامی اسلام ص فرمود: «لايَزالُ النّاسُ بِخَيْرٍ ما اَمَروا بِالْمَعْروفِ وَ نَهَوا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تَعاوَنوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى، فَاِذا لَم يَفْعَلوا ذلِكَ، نُزِعَتْ مِنهُمُ الْبَرَكاتُ، وَ سُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ، وَ لَم يَكُنْ لَهُمْ ناصِرٌ فِى الاَْرْضِ وَ لا فِى السَّماءِ»
مردم تا زمانى كه دو کار انجام دهند در خیر و سعادتمند:
۱- امر به معروف و نهى از منكر نمايند.
۲- در انجام كارهاى نيك و تقوا کمک کار هم باشند.
اما اگر چنين نبودند، بركت ها از زندگی آنان می رود، و گروهى بر گروه ديگر مسلط می شود و اینان دیگر در زمين و آسمان ياورى نخواهند داشت. مجموعه ورام/ ۲ / ۱۲۶
در آستانه رحلت پیامبر اعظم ص و شهادت دو فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی و حضرت علی بن موسی الرضا ع قرار داریم. این ایام عزا و مصیبت را تسلیت می گویم.
مصیبت پیامبر اعظم ص از اعظم مصائبی است که بر بشریت وارد شده است. چنانکه امام صادق ع فرمود: «إذا اُصِبتَ بمُصيبَةٍ فاذكُرْ مَصابَكَ برسولِ اللّهِ فإنَّ الناسَ لَن يُصابُوا بمِثلِهِ أبدا» هرگاه مصيبتى بر شما وارد، یاد کنید از مصيبت رحلت رسول خدا ص چرا که مردم هرگز مصيبتى چون مصيبت پیامبر گرامی اسلام ص بر مردم وارد نشده است. بحارالانوار/ ۸۲ / ۷۹
پیامبر اعظم ص شخصیت منحصر به فرد تاریخ زندگی بشر است. نظیر او هرگز نیامده و نخواهد آمد.
او کسی است که خداوند متعال او را رحمة للعالمین خوانده است. «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ».
وجود نازنین پیامبر اسلام برای همه موجودات عالم مایه رحمت و برکت است. مثل خورشیدی می ماند و که همه از نور و حرارت او بهره می برند.
حضرت علی ع که خود سرآمد همه انسانهای روی زمین است، هنگامی که خودش را با پیامبر اسلام ص مقایسه می کند، می فرماید: «إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِيدِ مُحَمَّدٍ ص». بحارالانوار/ ۳ / ۲۸۳
امام صادق ع فرمود: عقل صد بخش دارد. «فَأَعْطَى اللَّهُ مُحَمَّداً ص تِسْعَةً وَ تِسْعِينَ جُزْءاً ثُمَّ قَسَمَ بَيْنَ الْعِبَادِ جُزْءاً وَاحِداً» خدای متعال نود و نه جزئش را به پيامبر اعظم ص عنايت کرده است و يک جزء آن را به بقيه انسان ها از آدم ابوالبشر تا آخرین انسان روی زمین داده است. بحارالانوار/ ۱ / ۷۹
آنچه امروز وظیفه ما است این است که ما آخرین سفارش چنین پیامبری را سرلوحه کار خود قرار دهیم که فرمود: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي ما إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً».
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۶ / ۶ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ سَدِّدْنِي لِأَنْ أُعَارِضَ مَنْ غَشَّنِي بِالنُّصْحِ». در این بخش از دعا موارد و مصادیق دیگری از رعایت اخلاق در رفتارهای اجتماعی اشاره شده است. نخستین فراز آن این است خدایا به من قدرت و توانی عنایت بفرما تا بتوانم غش دیگران را با نصح پاسخ دهم.
برای روشن شدن کلام امام سجاد ع باید دو کلمه غش و نصح را مورد بررسی قرار دهیم.
غش به معنی فریب دادن و خیانت کردن به دیگران است. در روایات اسلامی این اخلاق و رفتار ناشایست، بیشتر در معاملات و مشورت به کار رفته است. در روایتی از رسول خدا ص نقل شده است که فرمود: «مَن غَشَّ مُسلِما في شِراءٍ أو بَيعٍ فليسَ مِنّا» از ما نیست کسی که در خريد و فروش مسلمانى را فریب دهد و به او خیانت کند. بحارالانوار / ۷۵ / ۲۸۴
و همچنین حضرت علی ع فرمود: «مَن غَشَّ المسلمينَ في مَشورَةٍ فقد بَرِئتُ مِنهُ» من از کسی در مشورت به مسلمانان خيانت كند، بيزارم. بحارالانوار / ۷۵ / ۹۹
نصح به معنی طلب خیر و صلاح برای دیگران است. در روایات اسلامی این طلب خیر را به عنوان یک حق از آن یاد شده است. امام صادق ع فرمود: «يَجِبُ لِلمؤمنِ علَى المؤمنِ النَّصيحَةُ لَهُ في المَشهَدِ و المَغيبِ» بر مؤمن واجب است كه در حضور و غياب مؤمن خيرخواه او باشد. بحارالانوار / ۷۴ / ۳۵۸
بنابراین در این فراز از دعا از خداوند متعال درخواست داریم که به ما این توان را عنایت نماید که بتوانیم که خیانت دیگران را با نصح و خیر خواهی پاسخ دهیم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۶ / ۶ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
هشتم این ماه سالروز شهادت امام حسن عسکری ع است، ضمن عرض تسلیت محضر فرزند بزرگوارش امام عصر ع و شما شیعیان و دوستداران آن حضرت، حدیثی از محضر امام عسکری ع همگی بهره مند شویم. آن حضرت فرمود: «أعْرَفُ النّاسِ بحُقوقِ إخْوانِهِ وأشَدُّهُم قَضاءً لَها أعْظَمُهُم عِند اللّه ِ شَأنا، و مَن تَواضَعَ فِی الدّنیا لإخوَانِه فَهُو عندَاللّه مِن الصّدّیقین وَ مِن شیعَة علیّ بنِ ابیطالب ع حَقّاً» آن كه حقوق برادران دینی خود را بهتر بشناسد و در جهت ادای آن حق كوشاتر باشد، در پیشگاه پروردگار متعال بالاترین مقام را دارا است. و کسی که در دنیا در برابر برادرانش متواضع باشد، نزد خداوند از صدّیقین به شمار می رود و او از شیعیان واقعی علی بن ابیطالب ع است. بحارالانوار / ۷۵ / ۱۱۷
یاد و خاطره شهدای ۱۷ شهریور و مرحوم آیت الله طالقانی و شهید محراب آیت الله مدنی را گرامی می داریم.
با شهادت امام حسن عسکری ع امامت ذخیره عالم خلقت و عصاره انبیاء الهی و اولیاء خدا حضرت ولی الله الاعظم امام زمان ع آغاز گردید. منتهی امامت آن حضرت همزمان با غیبت آن بزرگوار بوده است که تا کنون ادامه دارد. البته در روایات اسلامی آمده است که وجود مقدس امام عصر ع در غیبت همانند خورشید پشت ابر است که موجودات روی زمین از نور و حرارت آن استفاده می کنند ولی خورشید را نمی بینند.
سؤالی که هست این است که ما چگونه می توانیم این ابر را کنار بزنیم و خورشید ولایت را ببینیم. راهکار آن در زیارت آل یس آمده است که می فرماید اگر می خواهید محضر آن بزرگوار را درک کنید، باید زندگی خود را با ده مشعل نورانی منور سازید.
۱- دل را پر از نور یقین سازید. «وَ أن تَملأ قَلبی نورَ الیَقین».
۲- سینه را پر از نور ایمان کنید. «صَدری نورَ الإیمان».
۳- فکر و اندیشه خود را با نور نیت سالم و اخلاص همراه سازید. «وَ فِکری نورَ النّیّات».
۴- عزم و اراده خود را با نور علم و آگاهی منور کنید. «وَ عَزمی نورَ العِلم».
۵- توان و نیروی خود را با نور عمل همراه نمایید. «وَ قُوَّتی نورَ العَمَل».
۶- «وَ لِسانی نورَ الصِّدق».
۷- دین خود را با نور بصیرت گره زنید. «وَ دینی نورَ البَصائِرِ مِن عِندِک».
۸- چشم خود را با نور خدا بینا سازید. «وَ بَصَری نورَ الضّیاء».
۹- گوش خود را با نور حکمت پر کنید. «وَ سَمعی نورَ الحِکمَة».
۱۰- این یکی شاه کلید و رمز برخورداری از یک زندگی نورانی است. و آن اینکه وجود خود را با نور محبت و ولایت محمد و آل محمد منور سازید. «وَ مَوَدَّتی نورَ المُوالاةِ لِمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ عَلَیهِمُ السَّلام». اگر کسی زندگی خودش را با این ده مشعل نورانی منور ساخت، بدون تردید محضر امام زمان را درک می کند. بلکه خود آن حضرت به سراغ آنها می آید.
غیبت امام زمان ع از سنگین ترین و سخت ترین امتحانهای الهی است. گفتن عجل لولیک الفرج کافی نیست، اطاعت از نائب او لازم است. کسانی که امروز عجل لولیک الفرج آنان گوش فلک را کر کرده است ولی از نائب او اطاعت نمی کنند، بدانید که اینها نخستین افرادی هستند که در مقابل امام زمان ع می ایستند. تاریخ را ببینید چه کسانی با امام حسین ع جنگیدند، همانهایی که برای او نامه نوشتند که او را یاری کنند.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۳ / ۶ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَ أَجْزِيَ مَنْ هَجَرَنِي بِالْبِرِّ» پیوند و حفظ ارتباط با مسلمانان چیزی است که دین مبین اسلام فراوان بر آن تأکید نموده و در برابر آن بریدن و هجر از آنان بسیار مذمت شده است. راغب اصفهانی در مفردات در تعریف هجر این چنین می گوید: «جدايى و مفارقت انسان از دیگری را هجر و هجران می گویند، و اين جدايى گاهی به بدن است یعنی قهر کرده و در کنار هم نمی نشینند، گاه به زبان است که با هم حرف نمی زنند، و گاهی هم به دل است که در درون از هم نفرت دارند.
پيامبر گرامی اسلام ص فرمود: أَيُّما مُسْلِمَيْنِ تَهاجَرا فَمَكَثا ثَلاثا لايَصْطَلِحانِ اِلاّ كانا خارِجَيْنِ مِنَ الاِْسْلامِ»
دو مسلمانى كه سه روز با هم قهر كنند و آشتى ننمايند، هر دو از اسلام خارج مى شوند.
امام باقر ع فرمود: «ما مِن مُؤمنَينِ اهتَجَرا فَوقَ ثَلاثٍ إلّا وَبَرِئتُ مِنهُما في الثّالِثَةِ» دو مؤمنى که بيش از سه روز با يكديگر قهر كنند، و آشتی نکنند در روز سوم من از آن دو بيزارم.
پیامبر اسلام ص با جناب اباذر فرمود: «يا أبا ذرٍّ، إيّاكَ و هِجرانَ أخِيكَ، فإنَّ العَمَلَ لا يُتَقَبَّلُ مِن الهِجرانِ» اى اباذر از قهر كردن با برادرت بپرهيز، زيرا با وجود قهر بودن عمل پذيرفته نمى شود.
در نقطه مقابل آن تشویق به سبقت در آشتی نمودن کرده است. رسول خدا ص فرمود: کسی که سبقت در آشتی کردن بگیرد «كانَ السّابِقَ اِلَى الْجَنَّةِ يَوْمَ الْحِسابِ» در روز قيامت و حساب، زودتر به بهشت مى رود. این است که امام سجاد ع در این فراز از دعا چنین درخواست می کند: «وَ أَجْزِيَ مَنْ هَجَرَنِي بِالْبِرِّ» خدایا به من عنایتی فرما تا در برابر کسی که از من بریده است، با بر و نیکی برخورد نمایم و در واقع سبقت در آشتی داشته باشم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۳ / ۶ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ ع قَالَ: مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ اَلْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ اَلْأَخْلاَقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ». امام صادق ع فرمود: هر كه دوست می دارد كه از یاران حضرت حجت ع باشد، بايد در انتظار آن حضرت به سر برد، و بر اساس تقوا و ورع کار کند، و اخلاقش را نیکو سازد، چنین کسی منتظر واقعی است. بحارالأنوار / ۵۲ / ۱۴۰
امروز نهم ماه ربیع الاول، هم روز جمعه است که متعلق به امام زمان ع است و هم آغاز امامت آن حضرت. به همین مناسبت بخشی از زیارت آن حضرت را از کتاب شریف مفاتیح الجنان که بیانگر اعتقادمان است، عرض می کنم. «اَشْهَدُ اَنَّ بِوِلايَتِكَ تُقْبَلُ الاَعْمالُ، وَتُزَكَّى الاَفْعالُ، وَ تُضاعَفُ الْحَسَناتُ، وَ تُمْحَى السَّيِّئاتُ» گواهی می دهم که به واسطه ولایت شما است که اعمال قبول می شود و ناخالصی کارها پاک می شود و حسنات مضاعف و سیئات محو می گردد.
آنگاه در ادامه چنین می گوییم: «وَ مَنْ عَدَلَ عَنْ وِلايَتِكَ وَ جَهِلَ مَعْرِفَتَكَ وَ اسْتَبْدَلَ بِكَ غَيْرَكَ كَبَّهُ اللهُ عَلى مَنْخَرِهِ فِي النّارِ، وَ لَمْ يَقْبَلِ اللهُ لَهُ عَمَلاً وَ لَمْ يُقِمْ لَهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَزْناً» و کسی که از ولایتت عدول کند و جاهل به معرفت تو باشد، و ولایت کسی غیر از تو را بپذیرد خداوند او را به رو در آتش اندازد و هیچ عملی از او نمی پذیرد و در قیامت برای او میزانی بر پا نمی گردد.
در آستانه هفته وحدت قرار داریم. وحدت از جمله امور مهم و حیاتی جامعه است که ریشه در عقل و دین دارد. یعنی هر عاقلی این را درک می کند که وحدت زمینه ساز رشد جامعه است و تفرقه عامل تخریب و نابودی است. و دین هم فراوان بر وحدت تأکید دارد. منتهی آنچه در کنار اصل وحدت موجبات اختلاف را فراهم می کند این است که چه چیزی باید محور وحدت باشد، حزب است، زبان است، نژاد و قومیت است، مذهب است، مرز جغرافیایی است. این چیزی است که امروز اسباب دست شیاطین برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان گردیده است. ولی قرآن کریم محور وحدت را یک چیزی غیر این امور ذکر کرده است و آن ریسمان الهی است. «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا». آل عمران / ۱۰۳
این ریسمان دارای چهار رشته است که دست قدرت حق آن را بافته و بین خود و بندگانش آویزان کرده است. آن چهار رشته عبارتند از: کفر به طاغوت، ایمان به خدا، انس با قرآن، تمسک به اهل بیت علیهم السلام. دلیل این سخن آیه قرآن کریم و حدیث رسول خدا ص است. قرآن کریم در این باره میفرماید: «فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا». بقره / ۲۵۶
رسول خدا ص نیز فرمود: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی قَدْ تَرَكْتُ فِیكُمْ حَبْلَیْنِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی كِتَابُ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلُ بَیْتِی أَلَا وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ». بحارالانوار / ۲۴ / ۸۳
هفته وحدت این نیست که بگوییم وحدت داشته باشید، زیرا لزوم وحدت هر انسان عاقل و مسلمانی درک می کند، بلکه باید محور وحدت را که حبل خدا و چهار رشته آن است برای مردم تعریف کرد. باید مسلمانان بدانند که اگر یکی از این رشتههای چهارگانه حبل خدا نباشد، این طناب سست و پوسیده است و پاره می شود و کسی که به آن آویزان است به جهنم می اندازد.
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با دادن صدقه با خدا تجارت کنید.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳۰ / ۶ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَ أُثِيبَ مَنْ حَرَمَنِي بِالْبَذْلِ»
یکی از سنتهای خداوند متعال این است که پاداش نیکی را با نیکی در این دنیا پاسخ می دهد، اما جزای بدی را با بدی نمی دهد. لذا فرمود: «هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ». ولی نفرمود: «هل جزاء السیئه الا السیئه». از ما هم خواسته است این چنین باشید و هیچگاه جزای بدی را با بدی ندهید. فرمود:
«وَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثْلُهَا، فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ». شوری / ۴۰
و یا فرمود: «وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِّلصَّابِرِينَ» نحل / ۱۲۶
امام صادق ع به عبد الله بن جندب فرمود:
«یَا ابْنَ جُنْدَبٍ صِلْ مَنْ قَطَعَکَ، وَ أَعْطِ مَنْ حَرَمَکَ، وَ أَحْسِنْ إِلَى مَنْ أَسَاءَ إِلَیْکَ، وَ سَلِّمْ عَلَى مَنْ سَبَّکَ، وَ أَنْصِفْ مَنْ خَاصَمَکَ، وَ اعْفُ عَمَّنْ ظَلَمَکَ، کَمَا أَنَّکَ تُحِبُّ أَنْ یُعْفَى عَنْکَ. فَاعْتَبِرْ بِعَفْوِ اللَّهِ عَنْکَ، أَ لَا تَرَى أَنَّ شَمْسَهُ أَشْرَقَتْ عَلَى الْأَبْرَارِ وَ الْفُجَّارِ، وَ أَنَّ مَطَرَهُ یَنْزِلُ عَلَى الصَّالِحِینَ وَ الْخَاطِئِینَ»ذاى پسر جندب بپیوند با کسى که از تو بریده، و عطا کن به آنکه از تو دریغ ورزیده، و احسان کن به آنکه با تو بدى کرده، و سلام کن بر کسى که به تو دشنام داده، و انصاف بده به کسی که با تو خصومت کرده، و بگذر از کسى که به تو ستم کرده است، چنانچه دوست دارى که از تو گذشت شود، به عفو خدا از خودت توجه کن، مگر نمی بینى که آفتابش بر نیکان و بدان هر دو میتابد و بارانش بر صالح و خطاکار هر دو میبارد.
این کار سختی است، بنابر این در این فراز از دعا از خداوند درخواست یاری داریم که به ما کمک کند تا کسی که ما را محروم ساخته است، با بذل و بخشش به او پاسخ دهیم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳۰ / ۶ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
میلاد با سعادت پیامبر اعظم ص و فرزند بزرگوارش امام جعفر صادق ع تبریک عرض می کنم. حدیث اخلاقی این هفته را از محضر امام صادق ع بهره مند شویم، آن حضرت به عبد الله بن جندب فرمود:
«يَا بنَ جُندَبٍ، بَلِّغ معاشِرَ شيعَتِنا و قُل لَهُم لا تَذهَبَنَّ بِكُمُ المَذاهِبُ، فَوَاللّهِ لا تُنالُ وَلايَتُنا إلاّ بِالوَرَعِ وَ الاِجتِهادِ فِي الدُّنيا و مُواساةِ الإِخوانِ فِي اللّهِ» اى پسر جندب! به شيعيان ما این پيغام را برسان و به آنان بگو: برای راه یافتن به در خانه ما اهل بیت ع این اندازه این راه و آن راه نروید، زيرا به خدا سوگند به ولايت ما راه پیدا نمی کنید، مگر از سه طریق:
۱-از راه ورع و تقوا
۲- از راه سخت کوشی و تلاش در دنيا
۳- از راه مواسات و همدردى با برادران دينى
این ایام جش عاطفه ها با همکاری آموزش و پرورش و کمیته امداد امام، زمینه کمک به دانش آموزان نیازمند را برای همه ما فراهم کرده است. قرآن کریم در بیان ویژگیهای اهل تقوا چنین می فرماید: «وَ فِی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ».
و یا در وصف نماز گزاران واقعی می فرماید: «وَ الَّذِینَ فِی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ لِلسّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ». سائل و محروم هر دو نیازمندان جامعه هستند اما با این تفاوت که «سائل» حاجت خود را مىگويد و از مردم تقاضا کمک مىكند، ولی «محروم» كسى است كه شرم و حيا مانع اظهار تقاضاى او می شود. این حق را هم خدا در اموال متقین و نمازگزاران قرار داده است، نظیر زکات و خمس، و هم خود اهل تقوا و نماز گزاران بخشی از داری های خود را اختصاص به فقرا قرار می دهند. خداوند هم برای تشویق بندگانش وعده جبران داده است. می فرماید: بدانید انفاق در راه خدا همانند زمین سخت نیست که وقتی سنگی را از آن بیرون آوردند جای آن خالی بماند، بلکه مثل آب زلال است که همزمان با بیرون آوردن سنگ از آن، جایش پر می شود. «وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ». تازه با سود هفتصد برابر بلکه بیشتر جبران می کند. این نتیجه معامله با خدا است.
اول مهر روز بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی جدید است. سخنی با معلمان عزیز دارم. بدانید همان اندازه که مقام منزلت یک معلم در پیشگاه خداوند عظیم و بالا است، به همان اندازه مسئولیت او هم بیشتر و سنگین تر است. چرا که فکر و اندیشه یک دانش آموز در اختیار آو است. باید مواظب باشید چگونه او را تربیت می کنید، چگونه او را تعلیم می دهید.
بچه های ایران دارای استعداد و توانایی بسیار بالایی هستند. هنر یک معلم باید این باشد که این استعداد را کشف کند و سپس استخراج نموده و رشد دهد و آن را در جهت خدمت به اسلام و مردم هدایت نماید.
گرامی داشت هفته دفاع مقدس دو جنبه دارد، یک جنبه آن ظاهر قضیه است که هر سال به صورت نمادین برگزار می شود. جنبه دوم آن حقیقت و روح دفاع مقدس است، این هفته فرصت خوبی است که نسل امروز را با روح دفاع مقدس آشنا نماییم. روح دفاع مقدس جهاد تبیین در چند چیز است:
۱- آشنا کردن نسل امروز با اهداف دشمن در حمله نظامی به ایران.
۲- آشنا کردن نسل امروز با عوامل پیروزی رزمندگان اسلام در دفاع مقدس.
۳- تبیین ایثار گری ها و فداکاری ها شهیدان و جانبازان و آزادگان سرافراز و خانواده های آنان و مردم مؤمن و شریف ایران برای نسل امروز است که بدانند این امنیت و آزادی که دارند مفت و مجانی به دست نیامده است، بلکه ۲۳۰ هزار شهید پشتوانه آن است.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۶ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَ أُكَافِيَ مَنْ قَطَعَنِي بِالصِّلَةِ» این فراز از دعا در باره قطع رحم و صله رحم است. از خداوند متعال چنین درخواست داریم: خدایا به من کمک کن تا بتوانم با کسی که از من بریده و قطع رحم کرده، به بپیوندم.
از جمله اموری که در اسلام بسیار مورد تأکید قرار گرفته، مسئله صله رحم و حفظ ارتباط با خویشاوندان است. نقطه مقابل آن قطع رحم است که به شدت از آن نکوهش شده و آن را از جمله گناهان کبیره شمرده اند. در روایتی از امام صادق ع نقل شده است که فرمود: «إنَّ رجُلاً مِن خَثْعَمٍ جاءَ إلَى النَّبيّ ص فقال: أيُّ الأعمالِ أبغَضُ إلَى اللّهِ عزّ و جلّ؟ فقالَ: الشِّركُ باللّهِ. قالَ: ثُمّ ماذا؟ قالَ: قَطيعةُ الرَّحِمِ. قالَ: ثُمّ ماذا؟ قالَ: الأمرُ بالمُنكَرِ و النَّهيُ عنِ المَعروفِ» مردى از طایفه خثعم محضر پيامبر اکرم ص شرفیاب شد و عرض كرد: چه عملی در نزد خداوند عزّ و جلّ مبغوض ترین کارها است؟ فرمود: شرك ورزيدن به خدا. عرض كرد: پس از آن چه؟ فرمود: بريدن از خويشاوندان. عرض كرد: سپس چه؟ فرمود: امر به منكر و نهى از معروف. بحارالانوار / ۷۲ / ۱۰۶
شرک به خدا از بزرگترین گناهان در اسلام است؛ شرك یک گناه نابخشودنی است. و مشرك هرگز مشمول رحمت و مغفرت باری تعالی واقع نمی شود. رسول گرامی اسلام ص در این روایت پس از گناه شرك از قطع رحم نام برده و خاطرنشان ساخته است كه قطع رحم از مبغوضترین گناهان در پیشگاه پروردگار متعال است و پس از قطع رحم، گناه امر به منكرات و نهی از معروف را بسیار بزرگ شمرده است.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۶ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ عَلیٌ ع یُسْتَدَلُّ عَلَی اِدبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ، وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ، وَ َتقدیمِ الاَراذِلِ، وَ تَاخیرِ الاَفاضِلِ» حضرت علی ع فرمود: چهار عامل باعث سقوط دولتها می شود:
۱- نادیده گرفتن مسائل اصلی و مهم کشور.
۲-پرداختن به مسائل جانبی و کم اهمیت.
۳- به کارگماردن انسانهای بی کفایت و نالایق.
۴- کنار زدن افراد با فضیلت و صاحب کمال.
غرر الحکم / حدیث ۳۲۶۱
رهبر حکیم انقلاب نسبت به نفوذ دشمن در مرکز تصمیم گیری کشور به مسئولان هشدار دادند و فرمودند: ملت نمی پذیرد دشمن شکست خورده در مرزهای کشور، امروز با انواع ترفند و حیله، توطئه خود را در داخل پیش ببرد. رئیس جمهور محترم و نمایندگان مجلس باید بیشتر مواظبت کنند که وفاق ملی آنان تبدیل به وفاق میلی آمریکا نشود، و افراد سابقه دار و نفوذی دشمن وارد مراکز تصمیم گیری نشوند. امروز نفوذ دشمن پیچیده تر از گذشته است. گذشته با تهدید و یا تطمیع جاسوسی را در بدنه یک مجموعه جا میدادند، اما امروز نفوذ دشمن با انواع ترفند و حیله همراه است. کار آنها این است که مردم و مسئولان دچار محاسبات غلط شوند، وقتی دچار محاسبات غلط شدند، تصمیم غلط می گیرند. سخن غلط بر زبان جاری کنند، به جای آنکه از قانون دفاع کنند، مجری قانون را که نیروی انتظامی است محکوم می کنند، قانون را نادیده گرفته و از قانونشکن دفاع می کنند. اینها نتیجه محاسبه غلط است.
آنچه در باره دفاع مقدس لازم می دانم عرض کنم، این است که بر تمام پیشکسوتان دفاع مقدس لازم است که با روایت درست از هشت سال دفاع مقدس وارد میدان جهاد تبیین شوند و اجازه ندهند افراد نفوذی دشمن روایت غلط تحویل نسل امروز ما دهند. اگر کوتاهی شود بدون تردید دشمن با روایتگری غلط در ذهن نسل آینده ما جای مظلوم و ظالم را عوض میکند.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۳ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَ أُخَالِفَ مَنِ اغْتَابَنِي إِلَى حُسْنِ الذِّكْرِ» در این فراز از دعا از خداوند متعال چنین در خواست داریم: خدایا به من کمک کن تا بتوانم کسی را که غیبت من را کرده است، من در عوض خوبی و حسن او را بر زبان جاری کنم.
غیبت از گناهان بزرگ اخلاقی و اجتماعی است که کم و بیش عامه مردم به آن مبتلا هستند. علمای اخلاق و ارباب لغت برای غیبت تفسیرهای مختلفی دارند که جمع آنها به این بر می گردد که غیبت سه رکن دارد که اگر یکی از آنها نباشد به آن غیبت نمی گو
۱- پشت سر کسی عیب او را بگوید.
۲- عیب مستور و پوشیده او را بگوید.
۳- وقتی طرف بشنود ناراحت شود.
بنابر این اگر در حضور کسی عیبش را بگویند و یا عیب آشکار او را بگوید و یا اگر بشنود ناراحت نشود به این کار غیبت نمی گویند. هرچند این کار از باب عیبجویی، ایذا، هتک حرمت، حرام و گناه است.
قرآن کریم یک تشبیه عجیب و عظیمی دارد. میفرماید: «وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا». در این تشبیه شخص غایب را به منزله مرده، و رابطه دینی را با عنوان برادری، و آبروی اورا به منزله تن و جسم او، و غیبت را به منزله خوردن گوشت او توصیف نموده است. بدیهی است که هر انسان عاقل و با وجدانی از این کار متنفر است. و لذا میفرماید: «فَكَرِهْتُمُوهُ».
در عظمت این گناه یک روایت هم عرض کنم. پیامبر اکرم صَ فرمود: خداوند متعال به حضرت موسى ع وحى فرمود: ای موسی: «مَنْ مَاتَ تَائِباً مِنَ الْغِيبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةِ، وَ مَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَيْهَا فَهُوَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّار» هر غيبت كننده اى كه با توبه از دنيا برود، آخرين كسى است كه به بهشت وارد مى شود، و هر غيبت كننده اى كه بر غیبت کردن اصرار داشته باشد، اوّلين كسى است كه داخل دوزخ مى گردد. مجموعه ورام / ۱ / ۱۱۶
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۳ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
در آستانه میلاد با سعادت حضرت عبدالعظیم حسنی قرار داریم ضمن عرض تبریک، حدیثی از محضر آن بزرگوار استفاده کنیم. حضرت می فرماید: از امام هادی ع شنیدم که می فرمود: «إِنَّمَا اتَّخَذَ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا لِكَثْرَةِ صَلَاتِهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ ص» خدای عز و جل ابراهیم ع را دوست خود قرار داد، بخاطر اینکه فراوان بر محمّد و اهل بیت او صلوات می فرستاد. بحارالانوار/ ۱۲ / ۴
در هفته قبل دو حادثه بزرگ رخ داد. یکی بسیار تلخ و سنگین که دل آزادگان عالم را داغدار کرد و دیگری بسیار شیرین و گوارا که دل مظلومان جهان را شاد کرد. حادثه تلخ و ناگوار آن جنایت سنگین اسرائیل و آمریکا در به شهادت رساندن سید مقاومت، مجاهد کبیر آیه الله سید حسن نصرالله بود. شخصیتی که
که حق بزرگی به گردن بشریت و به ویژه امت اسلامی داشت. چون او با قدرت در برابر شرور ترین و خبیث ترین پدیده تاریخ یعنی صهیونیست های خون آشام و کودک کش ایستاد، و به بشریت درس مقاومت و ایستادگی داد.
حادثه شیرین آن عملیات وعده صادق ۲ و انتقام از خون شهید والا مقام شهید اسماعیل هنیه و شهید سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان و همراهان ایشان از صهیونیستی های خبیث بود.
برخی از افراد ضعیف النفس و ضعیف الایمان و احیانا خود فروخته و خائن این کار بسیار بزرگ سپاه پاسداران را دمیدن در آتش جنگ خواندند، پاسخ اینها را از زبان امیر بیان حضرت علی ع می دهم. حضرت در خطبه ۳۴ نهج البلاغه خطاب به اینگونه افراد چنین فرمود: «لَبِئْسَ لَعَمْرُ اللَّهِ سُعْرُ نَارِ الْحَرْبِ أَنْتُمْ». به خدا قسم این شما هستید که در آتش جنگ می دمید و آتش جنگ را شعله ور می سازید. زیرا:
«تُكَادُونَ وَ لَا تَكِيدُونَ» دشمن برای شما نقشه می کشد ولی شما نوشتید و نگاه می کنید.
«وَ تُنْتَقَصُ أَطْرَافُكُمْ فَلَا تَمْتَعِضُونَ» به سرزمین شما تجاوز می کنند، ولی شما راحت نیستید و به خشم نمی آیید.
«لَا يُنَامُ عَنْكُمْ وَ أَنْتُمْ فِي غَفْلَةٍ سَاهُونَ» دشمن شما هوشیار و بیدار است، اما شما در خواب غفلت هستید.
نتیجه این رفتار سست شما باعث جری تر شدن دشمن می شود و: «غُلِبَ وَ اللَّهِ الْمُتَخَاذِلُونَ» به خدا قسم روزی بر شما مسلط می شوند و شما را نابود می کنند.
«فَأَمَّا أَنَا فَوَاللَّهِ دُونَ أَنْ أُعْطِيَ ذَلِكَ ضَرْبٌ بِالْمَشْرَفِيَّةِ» اما به خدا سوگند من اینگونه نیستم، بلکه با شمشیر آبدار و تیز چنان بر سر دشمن می کوبم.
«تَطِيرُ مِنْهُ فَرَاشُ الْهَامِ وَ تَطِيحُ السَّوَاعِدُ وَ الْأَقْدَامُ» ضربتی که استخوان سرشان را خورد کند، و دست و پاهایشان را از هم جدا شود و به هر سو پرتاب کند.
شما سپاهیان اسلام بدانید که همانند حیدر کرار در وعده صادق ۲ عمل کردید. به خود ببالید و افتخار کنید.
امروز ۱۳ مهر آغاز هفته ناجا است، به همه جهاد گران نظم و امنیت در کشور تبریک و خدا قوت می گویم. نظم و امنیت در جامعه جزء ضروریات اولیه زندگی بشر و کار بسیار بزرگ و مهمی است. خداوند متعال هنگامی که می خواهد یک کشور ایدهآل را معرفی کند سه ویژگی برای آن کشور بیان کرده است. امنیت، آرامش روانی، اقتصاد پویا. «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ». نحل / ۱۱۲
قانون این وظیفه مهم امنیت و حفظ آرامش روانی جامعه را به عهده نیروی انتظامی گذاشته است. همه بدانند به ویژه سیاسیون توجه داشته باشند که تضعیف نیروی انتظامی کمک به بی نظمی و ناامنی کشور است و این گناهی نابخشودنی است. عزیزان نیروی انتظامی نیز بدانند که خداوند شاکر و شکور بالاترین پاداش را به شما در برابر کارتان قرار داده است و آن اینکه باب شهادت را به روی شما باز گذاشته است، همین هفته گذشته بود که نیروی انتظامی چند شهید تقدیم نظام اسلامی کرد. این پاداش برای اهل معرفت پاداش عظیمی است.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۰ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَ أَنْ أَشْكُرَ الْحَسَنَةَ» در این فراز از دعا از خداوند می خواهیم که به ما کمک کند تا خوبیهای دیگران را نسبت به خودمان دیده و و در برابر آن سپاس گزار و قدر شناس باشیم. قدرشناسی و تشکر از مخلوق یک اصل اساسی در دین مبین اسلام است که فراوان مورد تأکید قرار گرفته است. برای آنکه بدانیم تشکر و قدر شناسی از خدمات دیگران تا چه اندازه در پیشگاه پروردگار متعال ارزنده و مهم است، یک روایت از محضر رسول گرامی اسلام ص عرض کنم. آن حضرت فرمود:
«یُؤ تی بِعَبدٍ یَومَ القیامَةِ فَیُوقَفُ بَینَ یَدَیِ اللّه عزّوَجلّ فَیأمُرُ بِهِ إلَی النّارِ. فَیَقُولُ أی رَبِّ! أمَرتَ بی إلَی النّارِ وَ قد قرأت القرآن. فَیَقُولُ اللّه: أی عَبدی ! إنّی أنعَمتُ عَلَیكَ وَ لَم تَشكُر نِعمَتی. فَیَقُولُ أی رَبِّ! أنعَمتَ عَلَیّ بِكذا، شَكَرتُكَ بِكَذا، و أنعَمتَ عَلَیّ بِكذا، شَكَرتُكَ بِكَذا. فَلا یَزالُ یُحصِی النّعَمَ وَ یُعَدّدُ الشُّكرَ. فَیَقُولُ اللّه تعالی: صَدَّقتَ عَبدی إلّا أنتَ لَم تَشكُر مَن أَجرَیتُ عَلَیك نِعمَتی عَلی یَدَیهِ وَ إنّی قَد آلَیتُ عَلی نَفسی أن لا أقبَلَ شُكرَ عَبدٍ بِنِعمَةٍ أنعَمتُها عَلَیهِ حَتّی یَشكُرَ مَن سَاقَها مِن خَلقی إلَیهِ». بنده ای را در قیامت به پیشگاه الهی می آوردند و خداوند درباره او فرمان عذاب می دهد. عرض می كند بارالها! درباره ام امر به دوزخ فرمودی با آنكه من در دنیا مسلمان و قاری قرآن بودم . خداوند می فرماید: بنده من! نعمتهایی را به تو دادم و شكر آنها را به بجای نیاوردی. عرض می كند: بارالها! فلان نعمت را دادی ترا شكر كردم، فلان نعمت را دادی ترا شكر نمودم، یك به یك نعمتها را می شمرد و از شكرها نام می برد. خداوند می فرماید: بنده من! راست می گویی و لکن كسی را كه من به دست او نعمت خود را به تو رساندم شكر نكردی، و من با خود عهد نموده ام شكر نعمتهایی را كه به بنده ای داده ام نپذیرم تا شكر كسی را كه نعمت من توسط او به وی رسیده است، بجای آورد.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۰ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
هشتم ماه ربیع الثانی مصادف است با ولادت با سعادت پیشوای یازدهم حضرت امام حسن عسکری ع ضمن عرض تبریک، حدیث اخلاقی این هفته را از محضر آن بزرگوار استفاده کنیم. حضرت فرمود:
«ما مِن بَلِيّةٍ إلاّ و للّهِ فيها نِعمَةٌ تُحيطُ بِها». بحارالانوار / ۷۸ / ۳۷۴
نگاه مردم به گرفتاریها و مصائب و مشکلات دنیا یکسان نیست بعضی بلاها را میبینند و بعضی در دل بلا هم نعمت خدا می بینند. بنابر این عکس العمل هم متفاوت است. بعضی بیتابی می کنند. و بعضی تحمل نموده و صبر می کنند. و بعضی علاوه بر صبر، شکر می کنند و می گویند: «اَلْحَمْدُ للَّهِ عَلي عَظيمِ رَزِيَّتي». اینکه اولیاء خدا در برابر بلاها هم شکر می کنند همین است که در هر بلایی نعمتی از خداوند متعال را می بینند. قرآن کریم این حقیقت را اینگونه بیان می کند. «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً». امام عسکری ع نیز در این حدیث شریف به همین حقیقت اشاره دارد و می فرماید: هيچ گرفتارى و بلايى نيست مگر آن كه نعمتى از ناحیه خداوند آن را در بر گرفته است.
قبل از اقامه نماز جمعه مجلس یادبود سید مقاومت، مجاهد کبیر علامه سید حسن نصرالله برگزار بود. من هم یک نکته در باره شخصیت سید مقاومت عرض می کنم. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در باره شخصیت دو نفر از شهدای والامقام تعمیر به مکتب داشتند. یکی شهید سلیمانی عزیز بود که فرمود: «ما باید به سردار شهید و عزیز، به چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسهی درسآموز نگاه کنیم».
یکی هم سید حسن نصرالله است که فرمود: سید مقاومت یک شخصیت نبود، یک راه و یک مکتب بود.
هر مکتبی دارای دو رکن اساسی است، یکی بینش و اندیشه و فکر است، که زیر بنای یک حرکت است، و دوم عمل است که نشان می دهد که چگونه باید آن بینش و اندیشه عمل کرد. بنابر این امروز فکر و عمل سید مقاومت در تمام شئونات زندگی، اعم از زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی برای نسل همه مردم دنیا یک مکتب درس آموز است، یک الگو است.
صهیونیست های خبیث و خون آشام با جنایت سنگینی که پس از شهادت سید مقاومت در لبنان مرتکب می شوند برای این است که جلو رشد این مکتب را بگیرند، این راه را مصدود کنند، این مدرسه را تعطیل کنند. اما این احمقهای خبیث نمی دانند که این مکتب نابود شدنی نیست. «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ».
آنها اگر هنوز نفهمیدند، به زودی خواهند فهمید که خطر شهید سید حسن نصرالله برای آنان از سید حسن نصرالله به مراتب بیشتر خواهد بود. زیرا از این پس دنیا شاهد سید حسن نصرالله فراوانی خواهد بود که در این مکتب درس خواندهاند. به فضل الهی مکتب سید مقاومت شاگردانی تربیت خواهد کرد که مصداق
«أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» خواهند بود.
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای رسیدن به عرفان واقعی، به عارفان حقیقی نگاه کنید.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۷ / ۷ / ۱۴۰۳
«وَ أُغْضِی عَنِ السَّیئَةِ».
در این فراز دعا از خداوند متعال می خواهیم که به ما این توان را بدهد تا بتوانیم از بدیهای دیگران تغافل نموده و چشم پوشی کنیم.
تغافل و چشم پوشی از خطای دیگران از مهمترین ارزشهای اخلاقی و از مهمترین پایههای معاشرت و همزیستی سالم در جامعه است. ولی در جامعه ما نه آنچنان از نظر علمی به آن پرداخته شده است و نه از نظر عملی مورد توجه قرار گرفته است. اسلام ارزش و اهمیت زیادی نسبت به مسئله تغافل قائل شده است. برای نمونه دو روایت را گوشزد می نمایم.
۱- امام باقر ع فرمود: «صَلاحَ شَأنِ الدُّنیا بِحَذافیرِها فی کَلِمَتَینِ: إصلاحُ شَأنِ المَعاشِ وَ التَّعاشُرِ، مِلأُ مِکیالٍ ثُلُثانِ فِطنَهٌ وثُلُثٌ تَغافُلٌ» صلاح زندگی دنیا در دو کلمه است: سامان یافتن معیشت زندگی، و معاشرت و همزیستی با مردم. و راه رسیدن به آن دو چیز است زیرا این دو پیمانه پری است که دو سوم آن فطانت و زیرکی و یک سومش آن هم چشمپوشی و تغافل است. بحارالانوار/ ۷۸ / ۱۸۸
۲- حضرت علی ع فرمود: «مَن لَم يَتَغافَلْ و لا يَغُضَّ عَن كَثيرٍ مِنَ الاُمورِ تَنَغَّصَت عِيشَتُهُ» هر كه درباره بسيارى از امور تغافل و چشم پوشى نكند، زندگيش تيره و تار خواهد شد. غررالحکم / حدیث ۱۰۳۷۵
علاوه بر آن تغافل و چشم پوشی نه تنها نشانه روح بزرگ و طبع کریم انسان و مایه عزت و آبروی او در میان مردم خواهد شد، بلکه یک راهی برای تربیت و اصلاح خطا کار است. و لذا از خداوند متعال درخواست داریم که به ما این قدرت و توان را عنایت نماید تا بتوانیم خطای دیگران را نادیده بگیریم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۷ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
امام سجاد ع فرمود: «الذُّنُوبُ الَّتِي تُنْزِلُ الْبَلَاءَ: تَرْكُ إِغَاثَةِ الْمَلْهُوفِ، وَ تَرْكُ مُعَاوَنَةِ الْمَظْلُومِ، وَ تَضْيِيعُ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ» بحارالانوار/ ۷۳ / ۳۷۵
اعمال و رفتار انسان خواه پسندیده و خوب باشد و یا بد و زشت، دو اثر در زندگی انسان دارد. یکی اثر وضعی است و دوم اثر تکلیفی. دو تفاوت بین اثر تکلیفی و اثر وضعی عرض کنم.
۱- اثر تکلیفی اعمال انسان در قیامت ظاهر می شود که جلوه آن بهشت است یا دوزخ. علت اینکه خداوند متعال نتیجه تکلیفی اعمال انسانها را به قیامت واگذار شده است این است که فرصتی در اختیار گنهکار برای توبه گذاشته باشد و همچنین امتحانی برای نیکوکار است که چگونه اعمال خویش را از آسیبها حفظ می کند. لذا قرآن کریم هم در باره نیکوکار و گنهکار تعبیر به «جَاءَ» دارد نه «عَمِلَ». در سوره مبارکه انعام آیه ۱۶۰ میفرماید: «مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا» ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ، ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ﺩﻩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﺪ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ، ﺟﺰ ﺑﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻧمی شوند.
اما اثر وضعی هم در دنیا است و هم در آخرت. اثر وضعی أعمال در آخرت این است که می فرماید: «يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ» این سفیدی و نور ﭼﻬﺮﻩ و تاریکی و سیاهی اثر وضعی اعمال در آخرت است. اما اثر وضعی اعمال ما در دنیا همان عکس العمل اعمال است. اگر کسی غذای فاسد بخورد، یقینا مسموم می شود.
۲- تفاوت دیگر این است که اثر تکلیفی اعمال تابع شرائط تکلیف یعنی بلوغ و عقل و اختیار و علم و قدرت است. ولی اثر وضعی تابع این شرائط نیست. اگر یک بچه، یک نفر مجنون کاری انجام دهد اثر وضعی آن متوجه او و یا ولیش خواهد بود.
در این روایت امام سجاد ع اشاره به وضعی برخی از گناهان دارد، و می فرماید: سه گناه است که موجب نزول بلا می شوند: اگر کسی استغاثه کرد و طلب یاری نمود و شما ندای او شنیدید و با کمک او نشتافتید، و نیز مظلومی را مشاهده کردید و به او کمک نکردید، و امر به معروف و نهى از منکر را جدی نگرفتید، و حق آن را ادا نکردید، باید منتظر بلا باشید.
امروز ندای استغاثه مظلومان غزه و لبنان بلند است، و مردم دنیا شاهد جنایتهای بسیار سنگین سفاکان صهیونیستی و مظلومیت عظیم مردم غزه و لبنان است. وظیفه اسلامی و انسانی ما است که به نحو می توانیم به آنان کمک کنیم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۴ / ۸ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ»
در این بخش از دعای شریف مکارم الاخلاق پس از ذكر صلوات بر محمد و آل محمد، از خداوند می خواهیم که برای انجام اموری، دوچیز به ما عنایت بفرماید. یکی زیور صالحین است و دوم لباس متقین است. «وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ» خدایا ما را به زیور صالحین بیارای. «وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ» و با لباس متقین ما را بپوشان.
زیور صالحین چیست و لباس متقین چه نوع لباسی هست؟.
در قرآن کریم و روایات اسلامی، برای صالحین اوصافی ذکر شده است، که اینها زیور صالحین است.
در آیه ۱۲۴ آل عمران شش ویژگی برای صالحین آمده است.
۱- پا به کار و آماده هستند: «أُمَّةٌ قَائِمَةٌ».
۲- انس با قرآن دارند: «يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ».
۳- اهل نماز و عبادتند: «وَهُمْ يَسْجُدُونَ».
۴- ایمان به خدا و قیامت دارند: «يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ».
۵- نسبت به سرنوشت دیگران بی تفاوت نیستند: «وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ».
۶- شتاب در کار خیر دارند: «وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ»
آنگاه می فرماید: «وَأُولَٰئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ».
سخنی هم از امام صادق ع در این باره عرض کنم. فرمود: «مَن رَعَی عَمَلَهُ عَنِ الهَوی، وَ دینَهِ عَنِ البِدعَة، وَ مَالَهُ عَنِ الحَرامِ فَهُوَ مِن جُملَةِ الصَّالِحین» کسی كه عملش را از هواي نفس، و دينش را از بدعت، و مالش را از حرام، حفظ كند، از جمله صالحین است. بحارالانوار/ ۷۰ / ۶۸
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۴ / ۸ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
حضرت علی علیه السلام در ضمن سفارشی به کمیل فرمود:«اَلبَرَكَةُ فِى مَالِ مَنْ آتَى الزَّكاةَ وَ واسَى المُؤمِنينَ وَ وَصَلَ الْأقرَبينَ» ای کمیل، در مال کسی بركت است كه با اموالش سه کار را انجام دهد:
۱- زكات مالش را بپردازد.
۲- با مؤمنان مواسات داشته و به آنان را شریک مال خود بداند.
۳- با خويشاوندان صله رحم نموده و كمك کند. بحارالأنوار / ۷۷ / ۴۱۵
دین مبین اسلام یک دین کامل و جامعی است و برای تمام ابعاد زندگی بشر برنامه دارد. در امور فردی نماز شب دارد که هر چه در خفی برگزار شود ثوابش بیشتر است، و نماز جماعت و جمعه دارد که هر چه باشکوه تر برگزار گردد اجرش بیشتر است.
در امور فردی و شخصی می فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ». و در امور اجتماعی می فرماید: «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ».
بنابر این ما نمی توانیم نسبت به سرنوشت دیگران بی تفاوت باشیم. پیامبر اکرم ص فرمود: اگر کسی بی تفاوت باشد مسلمان نیست. «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛ کسى که صداى مظلومی را بشنود که فریاد مى زند: اى مسلمانان به دادم برسید، و این فریاد را بشنود و به یاری او نشتابد، مسلمان نیست.
در واقع اگر بخواهیم یک تقسیم بندی داشته باشیم می توان انسان ها را در این باره به چهار گروه تقسیم نمود.
۱- افرادی که بی درد، بی احساس و بی تفاوتند و در زندگی فقط خود را می بینند. امیر مؤمنان علی ع در خطبه ۸۷ نهجالبلاغه این گونه اشخاص را با دو تشبیه عجیب معرفی نموده است. نخست می فرماید: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ» ظاهرشان، به صورت انسان، اما باطنشان حیوانند.
تو کز محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی
و دوم «وَ ذَلِکَ مَیِّتُ الْأَحْیَاءِ» اینان مردگانی هستند که در میان زندگان حرکت می کنند.
۲- اشخاصی که در ابتداء خود را می بینند و آنگاه دیگران را. و شعار این گروه این است، چراغی که خانه رواست، مسجد حرام است. این فکر نیز بر خلاف مبانی دینی و فرهنگ أهل بیت ع است.
۳- افرادی که دیگران را در کنار خود می بینند. و آنان را شریک زندگی خود می دانند. این همان مواسات است که مور تأکید اسلام است.
۴- اشخاصی که دیگران را مقدم بر خود می دارند و این همان ایثار است که خصیصه اولیاء خدا است.
«وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ».
«وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا»
امروز به توفیق و فضل الهی یک پویش همدلی و مواسات در سطح جهان، به ویژه در ایران اسلامی به راه افتاده است و مردم در جهت یاری رساندن به مظلومان غزه و لبنان به پا خواسته اند. مواظب باشیم از این قافله عقب نمانیم. فرمان خداوند متعال این است: «جَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ». امروز مسلمانان غزه و لبنان با جانشان جهاد می کنند، و وظیفه امروز ما جهاد با مال است. هر کس هر چه می تواند باید کمک کند. این یک تکلیف واجب است.
https://eitaa.com/mesbah_jome