🔍 #تبیین_و_تحلیل | گفتوگوی تفصیلی با آیتالله مصباح یزدی پیرامون تبیینِ بیانیه #گام_دوم_انقلاب؛
👈 «آفتزُدایی از انقلاب» مأموریت جوانان در گام دوم
🔻 رهبر انقلاب اسلامی در بیانیهی «گام دوم انقلاب» با مرور تجربهی ۴۰ سالهی انقلاب اسلامی اعلام کردند: انقلاب «وارد دوّمین مرحلهی خودسازی و جامعهپردازی و تمدّنسازی شده است». گام دومی که باید در چارچوب «نظریهی نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» بهسوی تحقق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» برداشته شود.
🔸️ به همین مناسبت پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در سلسله مطالب جدیدی به تبیین و تحلیل مبانی، جهتگیریها و ابعاد گوناگون این بیانیه میپردازد. در گفتوگوی پیشرو، آیتالله آقای مصباح یزدی از چهرههای برجسته و باسابقهی انقلاب، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه در گفتگویی تفصیلی به تحلیل کلانِ این بیانیه و ابعا مختلف آن پرداخته است.
🔹️ موضوعاتی چون: تحلیل مسئلهی رهبری در انقلاب اسلامی، زمینهها و ضرورتهای صدور بیانیه در این مقطع زمانی، خصوصیات انقلاب اسلامی در مقایسه با سایر انقلابها، نسبت تبیینِ انقلاب در قالب دو گام با نظریهی فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی، اهمیت تربیتِ اسلامی نسل جوان و چگونگی آن، خطرِ افراط، مسئولیتپذیری و نقشآفرینی جوانان در گام دوم و اهمیت اطاعت از ولیفقیه از جملات موضوعات خواندنی مطرح شده در این گفتوگوی تفصیلی است.
🔍 متن کامل گفتگو و ارسال نظر👇
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43346
10.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #تبیین_و_تحلیل | «آفتزُدایی از انقلاب» مأموریت جوانان در گام دوم
🔻علامه مصباح: کدام مسئولی را دیده اید که علیرغم استفاده از این انقلاب، حاضر به فداکاری و حتی شهادت برای این انقلاب باشد؟ چقدر جوان داریم که حاضر به فداکاری برای انقلاب هستند؟
🔺 گفتوگوی تفصیلی با آیتالله مصباح یزدی پیرامون تبیینِ بیانیه #گام_دوم_انقلاب
@mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ اتمام حجت علامه مصباح با طلاب و حوزه هاي علميه:
🔻🔻خودمان مقصريم؛ كل قرآن را رها كرده ايم ، فقط آيات الاحكام را گرفتيم!!
👈 روزي بايد در مقابل خدا پاسخگو باشيم
@mesbahedustan
🔰 دیدار جمعی از طلاب #کاظمیه استان یزد با علامه #مصباح یزدی/ بخش اول
🔻 علامه مصباح یزدی خطاب به طلاب کاظمیه: در خصوص انگیزه تان برای طلبگی فکر کنید
👈 تأکید بنده این است که در خصوص انگیزه تان برای طلبگی فکر کنید. شاید در گذشته یا حال عده ای باشند که وقتی از جاهای دیگر واماندند، به فکر آمدن به حوزه بوده باشند یا چون پدرشان روحانی است، می خواهند این چراغ در خانواده شان روشن بماند. شما در عصری هستید که فهم، استعداد و حقیقت جویی در نوع مردم وجود دارد؛ لذا با دنبال این باشید که نیت و انگیزه خود را به خوبی مشخص کنید.
🔹 چه بسا یک کار با شرایط و حجم و شکل واحد از دو نفر سر بزند، اما یکی به خاطر این کار، اهل جنت و دیگری اهل دوزخ شود. یعنی اولی ارزشش صفر و دومی ارزشی در حد بینهایت داشته باشد. دلیل اختلاف ارزش ها، اختلاف در نیت هاست؛ عین همین مسأله در طلبگی هم هست؛ اگر به خاطر اغراض دنیوی طلبه شویم، روزی خواهد آمد که خیلی پشیمان خواهیم شد؛ به همین دلیل هر چقدر در این مورد فکر کنید که چرا طلبه شدید و چه انگیزه ای دارید، ارزشش را دارد.
98/9/14
مشروح خبر:
http://mesbahyazdi.ir/node/7546
@mesbahedustan
🔰دیدار جمعی از طلاب کاظمیه استان یزد با علامه مصباح یزدی/ بخش دوم
🔻علامه مصباح یزدی خطاب به طلاب کاظمیه: گدایی از اهل بیت علیهم السلام تمرین بندگی خداست
🔷 ارتباط با خدا، هنوز برای ما مفهوم مشخص و صحیحی ندارد؛ آری؛ ارتباط با دیگران را می فهمیم، اما ارتباط و انس با خدا به سادگی قابل درک نیست؛ لذا خداوند بندگان ممتازی را قرار داده تا راهنما و الگوی ما باشند؛ انس و ارتباط با آن ها، ساده تر از انس و ارتباط با خدا و مقدمه آن است. لذا یکی از رحمت های خدا بر انسان ها به خصوص شیعیان، باز بودن راه توسل به اولیای الهی است؛ آن هم همیشه، همه جا و در هر حالی امکان پذیر است؛ حتی در وقت خوابیدن؛ اما متأسفانه غالب افراد در اکثر مواقع، غافل هستند.
🔶 باید از اهل بیت گدایی کنیم، شاید عده ای عارشان شود که از اهل بیت (ع) گدایی کنند، اما این نوع نگاه مقدمه ای است بر این که عارشان شود که بندگی خدا کنند؛ در واقع تمرین بندگی خدا، گدایی درخانه اولیای الهی است.
98/9/14
مشروح خبر:
http://mesbahyazdi.ir/node/7546
@mesbahedustan
🔰 دیدار جمعی از طلاب کاظمیه استان یزد با علامه مصباح یزدی/ بخش سوم
🔻 بیان خاطرات علامه مصباح یزدی ازدوران نوجوانی و طلبگی شان در یزد
🔸 زمانی که هنوز کودک بودم، پدرم در کنار مسجد ریگ یزد، گیوه فروشی داشت؛ آن زمان، دوران اوج سلطنت پهلوی بود و وضعیت دین در جامعه نیز بسیار نامناسب بود؛ به زحمت نماز جماعت مختصری برپا می شد و عزاداری مختصری صورت می گرفت؛ بلکه حتی در برهه ای، روضه خوانی و پوشیدن لباس روحانیت نیز ممنوع بود؛ به یاد دارم که روضه خوان در زیرزمین خانه، آن هم به آرامی روضه می خواند تا مبادا مأموران پهلوی صدای او را بشنوند.
🔹مدارس علمیه یزد در آن زمان وضع خوبی نداشت؛ مدرسه علمیه خان که دارای سه بخش بود، یک بخش آن توسط سیل تخریب شده بود و بین تمام حجره های حوزه علمیه، تنها سه حجره مورد استفاده قرار می گرفت که آن هم آقای محمدهادی طزرجانی، شیخ علی بمان مکبّر و یک درویش بود. یعنی اصلا طلبه ای در مدرسه وجود نداشت. یکی دیگر از مدارس علمیه نیز به درمانگاه زنان تبدیل شده بود!!!
🔸بنده از پایه ششم به حوزه رفتم و تا رسائل و مکاسب را نیز در یزد خواندم. یک سالی هم نجف بودم و سال 31-32 بود که به قم آمدم. البته نهایت انگیزه ما در آن زمان برای طلبگی این بود که طلبگی ثواب دارد؛ به عبارت بهتر طلبه شدن را امری مستحب می دانستیم؛ اما بعدها کم کم با عوض شدن شرایط اجتماعی و رشد فکری، درک کردیم که طلبگی گاهی به عنوان یک وظیفه واجب، بلکه از مهمترین واجبات است. البته بیش از همه اساتید، آشنایی با علامه طباطبایی برای من اثربخش بود.
🔹آقای مناقب، عامل آشنایی من با علامه طباطبایی بود؛ من به درخواست ایشان به مسجد سلماسی برای درس تفسیر علامه طباطبایی رفتم؛ اما متوجه شدم مسائلی که این روحانی سید با این صدای بسیار آرام بیان می کند، مطالبی است که تفاوت های بسیاری با تفسیرهای دیگران دارد. بعد از درس به آقای مناقب گفتم تصور من این است که آنچه این سید(علامه طباطبایی) می گوید، همه اش درس نیست، بلکه از جای دیگری به او الهام می شود. نتیجه اینکه آغاز آشنایی بنده با علامه طباطبایی این گونه رقم خورد و حس کردم می توانم جواب سئوال هایم را از ایشان بگیرم.
این که چرا خلق شدیم؟ انبیاء برای چه آمدند؟ درس و حوزه چه فایده ای دارد؟ و چرا اولیای الهی مانند سیدالشهدا (ع) این همه سختی ها را برای حفظ دین متحمل شدند؟ این ها سئوالاتی بود که هیچ امیدی نداشتیم در کلاس های دیگر- غیر از کلاس علامه طباطبایی- پاسخ آن را دریافت کنم. آشنایی با ایشان سبب شد تا اعتقادات به صورت یک مجموعه منسجم و منطقی برای ما حل و هضم شود.
98/9/14
مشروح خبر:
http://mesbahyazdi.ir/node/7546
@mesbahedustan
🔰 دیدار جمعی از طلاب کاظمیه استان یزد با علامه مصباح یزدی/ بخش چهارم
♦️ سخنان علامه مصباح یزدی در مورد وضع زندگی استادشان علامه طباطبایی
🔹 علامه طباطبایی منزلی اجاره کرده بودند که ماهیانه 85 تومان اجاره بها داشت و با چهار فرزند خود در این منزل سکونت داشتند؛ اما حقیقت این بود که چنین عالمی حتی پرداخت این اجاره بها برایشان دشوار بود.
🔸 حتی یکی از شاگردان ایشان – مرحوم دوانی- وقتی از ایشان می خواهد که اسفار را که به دلایل مختلفی، مفصل شده بود را مقداری مختصرتر کرده و موارد تکراری و تفصیلات غیر ضروری آن را حذف کنند و به عنوان مقدمه از ایشان خواستند که در بخش اول کتاب اسفار، زیر مطالب تکراری آن خط بکشند تا کار شروع شود، علامه طباطبایی در حالی که سکوت کردند، بسیار ناراحت شدند؛ وقتی دوباره اصرار شد، علامه طباطبایی گفتند که آیا یک کتاب باید باشد که من زیر مطالب تکراری اش خط بکشم؟ یعنی علامه طباطبایی حتی قدرت خرید یک کتاب اسفار را نداشتند!
🔹این در حالی است که امروز هر تحقیقی در جهان اسلام بخواهد انجام گیرد، بی نیاز از آثار علامه طباطبایی نیست؛ ایشان وقتی کتاب المیزان را می نوشتند و چند جلد آن چاپ شده بود، هنوز نوشتن آن به پایان نرسیده بود که به زبان اندونزیایی (مالایی) ترجمه می شد. یعنی کسی با چنین علمی که کتابی به این حد مهم و مؤثر می نویسد، حتی پول یک کتاب نداشت! البته غالب کتاب های مهم دینی توسط افرادی بوده که هزینه زندگی عادی شان را نداشتند.
98/9/14
مشروح خبر:
http://mesbahyazdi.ir/node/7546
@mesbahedustan
🔰 دیدار جمعی از طلاب کاظمیه استان یزد با علامه مصباح یزدی/ بخش پنجم
♦️ ملاک عمل؛ خواسته دل؟ خواست مردم؟ یا خواسته خدا؟
🔹 سرّ خلیفه اللهی انسان در مختار بودن وی نهفته است. در درون انسان، کشش های متضادی وجود دارد که انسان را به سوی خود دعوت می کنند؛ این انسان است که باید با اختیار خود و بر اساس شناخت صحیح، راه درست را انتخاب کند تا رشد کند. البته حتی با انتخاب راه صحیح، آفت هایی نیز در مسیر وجود دارند که باید مراقب آن ها بود؛ وگرنه روزی سبب سقوط خواهند شد.
🔸 خداوند در مورد بلعم باعورا می فرماید " و آتیناه آیاتنا"؛ این عبارتی است که خداوند در مورد انبیاء به کار می برد، اما او با این که نبی نبود، به این مقام رسیده بود! مستجاب الدعوه شده بود و مردم از راه دور و نزدیک برای استجابت خواسته هایشان نزد او می رسیدند! اما به خاطر آفتی که در درونی او بود و میل به دنیا، چنان سقوط کرد که خداوند در قرآن او را به سگ تشبیه می کند! خدا این داستان ها را در قرآن بیان نکرده تا سبب سرگرمی ما شود؛ بلکه به ما یاد می دهد که این خطر همواره ما را نیز تهدید می کند؛ مبادا به درس خواندن، عالم شدن و حتی مستجاب الدعوه شدن مغرور شویم.
🔹 ظرفیت انسان بسیار عظیم است؛ انسان با اختیار خود می تواند به عظیم ترین درجات برسد و می تواند پست ترین موجودات شود. لذا باید به نیت هایمان و کارهایمان بیشتر دقت کنیم.
🔸باید ببینیم ملاک کارهایمان چیست؟ چون دلمان می خواهد؟ چون مردم بیشتر خوششان می آید؟ انحراف از همین جا شروع می شود؛ مگر خدای ما، دل ماست؟ مگر خالق ما مردم هستند و سعادت ابدی ما دست مردم است؟ خدا وعده داده اگر کسی برای خدا کار کند و بین خود و خدایش را اصلاح کند، خداوند بین او و مردم را اصلاح خواهد کرد.
98/9/14
مشروح خبر:
http://mesbahyazdi.ir/node/7546
@mesbahedustan
هدایت شده از مصباح دوستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸علامه مصباح یزدی: حال که روزهای اخر عمرم را می گذرانم و طمع پست و مقامی از کسی ندارم، صادقانه می گویم...
#بازنشر
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
🔰 علامه مصباح در دیدار با طلاب مدرسه علمیه نواب مشهد/ بخش اول
🔻 #مهمترین_خطر
🔹 کفر، شیطان پرستی و الحاد بزرگترین خطری است که معنویت و انسانیت جامعه را تهدید می کند.
🔸 امروز به اعتراف اکثر صاحب نظران مربوط در حوزه های مختلف، دشمنان اسلام و انقلاب از بسیاری از نقشه هایی که کشیدند ناامیدند؛ راههای مختلفی را از اول انقلاب شروع کردند و فکر کردند تا شش ماه دیگر فاتحه انقلاب خوانده می شود؛ جنگ تحمیلی به راه انداختند و بعد از جنگ نیز راه های مختلفی را امتحان کردند، اما بحمدالله سرشان به سنگ خورد و به برکت دعای امام زمان و عنایات حضرت رضا صلوات الله علیه و رهبری رهبر معظم انقلاب که یکی از بزرگترین نعمت های الهی برای جامعه اسلامی در این عصر هستند، راه به جایی نبردند.
🔹اما راهی که برای موفقیت خودشان دیدند، همان جهات فکری و اعتقادی است و تلاش خود را در این زمینه متمرکز کرده اند.
🔸 متأسفانه بسیاری از افراد که سروکارشان با مسائل عمومی و اقتصادی است، این را درک نمی کنند. حتی بسیاری از سیاستمداران ریزبین و نکته سنج نیز از آن غافل هستند و میزان اهمیت آن را درک نمی کنند و لذا وقتی متوجه خطری نباشند، با آن نیز مبارزه نخواهند کرد.
🔹 دشمن فعالیت خود را روی نسل آینده انقلاب متمرکز کرده است، لذا شبانه روز و به صورت های مختلف، برنامه هایشان را در افکار جوانان تزریق می کنند و برای تأثیرگذاری، جنبه های روانشناسی کارشان را نیز بسیار مورد توجه قرار می دهند.
98/9/4
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
🔰 علامه مصباح در دیدار با طلاب مدرسه علمیه نواب مشهد/ بخش دوم
🔻 خطری که نخبگان و فرهیختگان را تهدید می کند
🔹 یکی از تبلیغات دشمنان که خصوصا نخبگان و فرهیختگان جامعه را نشانه گرفته است این کهدشمنان در صدد القاء این نکته هستند که روحانیون و علما، رجال دین هستند؛ اما اداره کشور باید به دست رجال سیاست باشد. دین به اموری مانند نماز و روزه می پردازد و سایر امور اجتماعی، به دین ارتباطی ندارد؛ به عبارت دیگر سکولاریسم را ترویج کرده و هرگونه دخالت دین در امور اجتماعی و اداره حکومت را نفی می کنند.
🔸 متأسفانه گاهی در مجامع علمی هم چنین بیان می شود که وظیفه دین، ارتباط انسان با خداست و ربطی به امور مادی ندارد.
🔹این عده می گویند امام(ره) هم از احساسات مردم استفاده کرد و توانست به اسم دین، شاه را ساقط کند؛ اما حقیقت این است که دین، ربطی به این مسائل ندارد! و این زرنگی امام (ره) در استفاده از دین بود.
🔸 ابتدا نخبگان باید نظر واحدی در مورد جامعیت دین و شمول گستره آن نسبت به ساحت های مختلف زندگی، داشته باشند و برای خودشان حل کنند؛ در مرحله بعد هم باید سعی کنند چنان در جامعه ترویج دهند که جزئی از فرهنگ جامعه شود و شبهه افکنی شیاطین در این زمینه، بی اثر باشد.
98/9/4
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
🔰علامه مصباح در دیدار با طلاب مدرسه علمیه نواب مشهد/ بخش سوم
🔻 هدف از دین؟!
🔹 علوم (شناخت ها) و ارزش ها از ارکان هویت انسان هستند؛ یکی از نکاتی که در مورد علم باید در نظر گرفته شود، مسأله هدف علم است؛ مثلا هدف اقتصاد، کسب درآمد و رفاه جامعه است و هدف پزشکی سلامت افراد جامعه است
🔸غالب علوم، نهایت فایده شان و هدفشان در همین دنیا خلاصه می شود، اما علومی هم وجود دارند که نتیجه آن تا سال ها بلکه بی نهایت ادامه دارد و آن دین است.
🔹 البته باید دید دین از مقوله شناخت است یا ارزش ها؟
🔸دین از مقوله شناخت هاست، اما شناختی که ما را به یک سلسله ارزش ها می رساند. بسیاری از ارزش ها مانند فرهنگ ناسیونالیستی یا توجه به لباس های محلی و نظایر آن، بر اساس اعتبارات و تمایلات شکل گرفته است، اما دین تابع قراردادهای اجتماعی نیست
🔹ما معتقدیم، خدا حقیقتی فوق حقایق دیگر است و هرچه که بهره ای از حقیقت داشته باشد، آن را از عنایت الهی دریافت کرده است و در واقع عاریه ای در دست اوست. ازطرف دیگر عمل کردن به دین هم دارای مصالحی است، اما نه مصالح محدودی که فقط چند سالی در این دنیا، همراه با انسان باشد؛ بلکه تا بی نهایت ادامه دارد.
98/9/4
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan