🔰ارادت شدید حضرت امام (ره) به آیت الله بهجت
▫️علامه مصباح:
🔻 یکى از دوستانى که زیاد خدمت حضرت امام(قدس سره) رفت و آمد مى کردند، جناب آقاى مسعودى،بودند ...
🔸ایشان نقل مى کردند گاهى که گرفتارى خاصى براى امام(قدس سره) پیش مى آمد و یا مریضى سختى داشتند، مرا خدمت آقاى بهجت مى فرستادند و چند مرتبه پیش آمد که خدمت ایشان رفتم و ایشان دستور دادند قربانى کنند و خود من از طرف حضرت امام(قدس سره) مأمور شدم گوسفندى بخرم و طبق دستور آیت الله بهجت قربانى کنم. (دو موردى که یادم مى آید مریضى بود.)
🔸مرحوم آقامصطفى خمینى از پدر بزرگوارشان مرحوم امام اعلى الله مقامه نقل مى کردند که ایشان معتقدند جناب آقاى بهجت داراى مقامات معنوى بسیار ممتازى هستند. از جمله مطالبى که ایشان از پدرشان در مورد آقاى بهجت نقل کردند، این بود که ایشان داراى موت اختیارى هستند؛ یعنى قدرت دارند که هر وقت بخواهند، روح را از بدن جدا و به اصطلاح خلع کنند و باز مراجعت کنند. این از مقامات بلندى است که بزرگان در مسیر سیر و سلوک عرفانى به آن مى رسند.
↙️به مناسبت 27 اردیبهشت سالروز وفات آیت الله بهجت
@mesbahedustan
🔻 اگر از من بپرسند که آیت الله بهجت را در یک جمله معرفی کنید، می گویم آقای بهجت کسی بودک ه می دانست برای چه آفریده شده و چه راهی را باید طی کند تا به مقصد خلقت برسد و این راه را پیمود و سعی کرد در طول زندگی اش به دیگران هم معرفی کند.
آیت الله مصباح
@mesbahedustan
مصباح.mp3
745.2K
🔹 علامه مصباح از وظیفه طلاب می گوید ....
@mesbahedustan
🔹علامه مصباح در دیدار با اعضای شورای سیاستگذاری مرکز آموزشهای بنیادین (مآب):
🔻وظیفه شرعی و الهی همه طلاب علوم دینی توسعه و ترویج هرچه بیشتر معارف اسلامی و تلاش برای دفع شبهات آن است؛ به خصوص آن شبهاتی که شیوع یا نفوذ آنها برای ایمان مردم خطرهای جدیای را به دنبال دارد. این یک وظیفه شرعی است و هرکس هرچه میتواند باید در این راه تلاش کند. شوخیبردار هم نیست! باید جواب خدا را بدهیم!
@mesbahedustan
مصباح دوستان
🔹علامه مصباح در دیدار با اعضای شورای سیاستگذاری مرکز آموزشهای بنیادین (مآب): 🔻وظیفه شرعی و الهی ه
🔻 سه عامل اصلی مبارزه با دین توسط دشمنان در عصر حاضر به روایت آیت الله مصباح یزدی
👇👇👇
http://mesbahyazdi.ir/node/7655
@mesbahedustan
🔻علامه مصباح: این نوع نگاه باعث شد که امام فرمود "خرمشهر را خدا آزاد کرد"؛ اگر این نگاه استمرار داشته باشد؛ هرگز به بن بست نمی رسیم
🔹قرآن پیروزی را تنها از آن خداوند میداند یعنی باید باور داشته باشیم، پیروزی تنها از آن خداست و این نوع نگاه باعث شد که امام فرمود: خرمشهر را خدا آزاد کرد.
👈 تا این تفکر و بینش وجود داشته باشد، ملت مسلمان هرگز به بن بست نخواهند رسید.
@mesbahedustan
🔻علامه مصباح:
🔸ریشه همه مشکلات فرهنگی عدم اعتقاد راسخ بعضی از مسئولان به باورها و ارزشهای اسلامی است
🔹باید یک جهش و به یک معنا انقلابی فرهنگی ایجاد شود، چرا که انقلاب ما در اصل یک انقلاب فرهنگی بود اما نه تنها در زمینه فرهنگ اسلامی فعالیتی صورت نگرفت، بلکه نیروهای انقلابی نیز در این زمینه تنزل کرده اند
دی ماه 89
@mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻علامه مصباح: ما شیعه ها اگه توسل به اهل بیت (ع) را فراموش کنیم، خیلی جفاکاریم ....
@mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه مصباح
↙️ خاطره ای از وضعیت مالی سخت امام (ره)
↙️ امام با دست خالی، ابرقدرت های دنیا را تسلیم کرد
↙️ امام خامنه ای، میوه درخت امام (ره) است
https://eitaa.com/mesbahedustan
✅ امام خمینی (ره) را جز با انبیاء و اولیای الهی با کسی نمی توان مقایسه کرد
👈 علامه مصباح:
🔻 در تشکیل همه حکومتها و سلسلههای شاهنشاهی ، هدف اصلی رسیدن به حکومت و قدرت و امور مادی و دنیوی بوده است، اما در این انقلاب، بنیانگذار انقلاب اسلامی، حتی یک روز هم به فکر منفعت شخصی خود یا بستگانش نبود؛
🔻چنین شخصی {امام (ره) } را جز با انبیا و اولیای الهی نمیتوان مقایسه کرد.
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
♦️تاریخ ثابت خواهد کرد ...
علامه مصباح:
🔸 همه نگران بودند که بعد از امام(ره) چه خواهد شد؛ دشمنان نیز بی صبرانه منتظر چنین روزی بودند که انتقام خود را بگیرند.
🔹 حقیقت این بود که نه تنها بنده که هیچ یک از دوستان باور نمیکردیم که کسی بتواند نقش رهبری امت را مانند امام(ره) ایفا کند.ما مقام معظم رهبری را از قبل میشناختیم، اما باور نمیکردیم که ایشان چنین قدرتی داشته باشند.
🔸 از طرف دیگر افرادی هم بودند که خود یا طرفدارانشان احساس میکردند بتوانند کشور را مدیریت کنند و لذا خوف اختلاف نیز وجود داشت؛ اما خداوند لطف کرد و ظرف چند ساعت – و علیرغم اینکه ایشان از پذیرفتن این پست ابا میکردند – بدون هیچ اختلافی، مسئله حل شد و در حال حاضر نیز حدود 30 سال بر این مسند قرار گرفت و جای امام(ره) را به خوبی پر کرد.
🔹 تاریخ آینده ثابت خواهد کرد که یکی از مفاخر انسانیت در مسند حکومت، مقام معظم رهبری است. اینکه کسی 30 سال پست دشواری را بر عهده داشته باشد و هیچ کجا نتوان اشتباه قطعی از وی نشان داد و حتی معاندینی که دنبال گرفتن یک نقطه ضعف از ایشان هستند، نتوانند چیزی پیدا کنند، چیزی شبیه معجزه است.
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علامه مصباح:
🔻 در این اواخر عمر که مشخص است طمعی برای گرفتن پست و مقامی ندارم صادقانه می گویم :
👈 در طول تاریخ اسلام، بعد از ائمه اطهار (علیهم السلام) هیچ رهبری به جامعیت مقام معظم رهبری نداشتیم
#بازنشر به مناسبت آغاز رهبری آیت الله خامنه ای
@mesbahedustan
اعتراف آیت الله مصباح در باره رهبری معظم انقلاب.mp3
854.2K
🔻 اعتراف آیت الله مصباح در مورد رهبری ...
↙️انتشار به مناسبت آغاز رهبری حضرت آیت الله خامنه ای
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 علامه مصباح: والله العلی العظیم نمونه ای در عالم اسلام، نظیر مقام معظم رهبری سراغ ندارم. 4 اسفندماه 97
🔻 این سخن را کسی می گوید که خود از علما و عرفای بزرگ دوران است؛ کسی که آیت الله مشکینی در وصف او گفت: "اگر ده نفر عالم بزرگ در حوزه پیدا کنید، یقیناً یکی از آنها آیت الله مصباح است".
👈 قدر زر، زرگر شناسد، قدر گوهر، گوهری ...
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
🔹 لزوم تحول در حوزه (1)
🔻حوزه علمیه با وجود امتیازاتى که بر سایر نظامهاى آموزشى دارد، داراى کمبودها و نارساییهایى نیز هست. وضع حوزه فعلا به گونه اى نیست که بتواند رسالتى را که بر عهده دارد به خوبى ایفا نماید.
🔹ما امروز همانسان که حرکت وسایط نقلیه سرعت پیدا کرده، حرکتهاى فکرى و ذهنى نیز سرعت گرفته است. همچنان که در روایات مربوط به آخرالزمان نیز به این مطلب اشاره شده است، در این زمان، افکار و عقاید به سرعت تغییر مى کند. گاهى با القاى یک شبهه، انسان دین خود را از دست مى دهد. پس در این زمان، به اقتضاى افزون شدن مسؤولیت روحانیت، باید نظام آموزشى حوزه متناسب با زمان باشد و به مشکلاتْ بیشتر توجه شود.
🔹 روحانیت باید خود را براى پاسخگویى به شبهات بیش از گذشته آماده کند. کندى حرکتها و تغییرات فرهنگى، در گذشته، موجب گشته بود.
#تحول_در_حوزه
📚 مباحثی درباره حوزه- ص 81- 82- علامه مصباح
🔰 سنت الهی امید بخش...
🔻آیت الله مصباح:
🔹 یکی از سنتهای الهی این است که وقتی انسانی عامل هدایت را پذیرفت و بر اساس آن عمل کرد، خداوند نتیجهاش را بیشتر و اثراتش را گستردهتر میکند؛ نمونه اش همین حرکت امام(ره) است؛ در عین حالی که نه ثروت زیادی داشت و نه طایفه و طرفداران آن چنانی و حتی در حوزه علمیه قم هم عده ای با ایشان اختلاف داشتند؛ اما با شجاعت میگوید: "میگویم گوشت را بگیرند و بیرون بیندازند"!! به چه کسی میگوید؟ به کسی که اعلی حضرت همایونی بود و کسی جرأت نداشت نام ایشان را بدون احترام ببرد!! و مهمتر اینکه امام (ره) همین کار را هم کرد.
🔸 او (امام) میدانست که کار دست خداست و به هر چه وظیفهاش بود عمل میکرد.
🔹 در جریان آزادسازی خرمشهر هم امام(ره) میفرماید: "خرمشهر را خدا آزاد کرد." در حکومتداری نیز برخورد امام(ره) با قدرتهای دنیا بر اساس همین فکر بود. روشن است که خداوند به چنین شخصی که بنای خود را بر عمل به وظیفه گذاشته و میداند همه چیز دست خداست، کمک میکند.
🔻 سخنان علامه مصبا در دیدار با رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
🔹 لزوم تحول در حوزه (2)
🔻 ساختار حوزه پاسخگوی نیاز امروز نیست!
🔸 محور دروس آموزشى حوزه «فقه» و «اصول» است که با همان شیوه صد سال پیش در حوزه هاى علمیه تدریس و تدرّس مى شود. بدیهى است که دستاورد آن نیز متناسب با یک قرن پیش است.
🔹اگر بخواهیم متناسب با زمان و با شتاب آن حرکت کنیم باید در برنامه هاى درسى حوزه تجدید نظر نماییم و راههاى نزدیکتر و بهترى براى تحصیل بیابیم.
🔸 نیروهایى که امروز براى تحصیل علوم دینى صرف مى شود و زمان زیادى را به خود اختصاص مى دهد با دستاورد این تلاشها تناسبى ندارد. بسیارى از حوزویان با وجود آنکه بیش از سى، چهل سال در برخى رشته هاى تخصصى حوزه، مانند فقه و اصول زحمت مى کشند، ولى در همان بخش نیز قادر به پاسخگویى به نیازهاى جامعه نیستند. چه بسا، اگر برنامه صحیحى براى آموزش در حوزه وجود داشته باشد با صرف وقتى کمتر بتوان دستاوردهاى بهترى بدست آورد.
📚 مباحثی درباره حوزه- ص 83- علامه مصباح
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
دلیل حضور نظامی~1.mp3
2.3M
آیا حضور نظامی ایران در کشورهای دیگر، توجیه عرفی، سیاسی و دینی دارد؟؟؟
#علامهـمصباح
@mesbahedustan
🔻🔻علامه مصباح؛ دکتر شریعتی
🔸همزمان با سالروز فوت دکتر علی شریعتی، همچون سالهای گذشته ، نقد و نظرهای زیادی در فضای مجازی در مورد دکتر شریعتی، منتشر شد.
🔹در این بین برخی متن ها جلب توجه بیشتری دارد. کسانی که جریان مخالفت علامه مصباح با دکتر شریعتی را بهانه ای برای تخریب علامه مصباح قرار داده اند؛ حتی برخی بچه های حزب اللهی های رسانه ای که خودشان هرگز مرحوم شریعتی را درک نکرده و چه بسا با سخنان او هم آشنا نیستند – چه رسد به نقد – اما به انتقاد تلویحی و صریح به علامه مصباح پرداخته اند که چرا منتقد دکتر شریعتی بوده است.
🔸بی شک آنها متوجه خطر تفکر دکتر شریعتی نبوده و نیستند و متوجه عواقب خطرناک آموزه های دکتر شریعتی نیستند، وگرنه نه تنها انتقاد نمی کردند، که در این روز به تجلیل علامه مصباح به خاطر این تیزبینی و دقت نظر علامه مصباح در ترویج اسلام ناب می پرداختند.
🔹ناگفته نیست در این جا بحث نیت دکتر شریعتی نیست؛ چه بسا کسی بگوید که در نیت صحیح ایشان شکی ندارد، اما آنچه مهم است تعریفی است که ایشان از اسلام ارائه می داد و با توجه به جذابیت قلم و زبان ایشان می توانست فاجعه ای بزرگتر ازآنچه دیدیم بیافریند.
بهتر اینکه به جای نقد آیت الله مصباح با کلی گویی هایی مانند عدم تحمل نظر مخالف، تنگ نظری و تعصب علامه مصباح، تفاوت رویه شهید بهشتی با علامه مصباح در برخورد با دکتر شریعتی و نظایز آن، به دور از تعصب به سخنان و دلایل شخص علامه مصباح در این زمینه توجه کنیم.
🔸در ادامه چند پست از سخنان علامه مصباح در این زمینه قابل استفاده است و می تواند زمینه را برای قضاوت روشنتر فراهم کند
@mesbahedustan
🔻دکتر شریعتی و علامه مصباح/ بخش اول
👈 علامه مصباح: حساسیتی به ایشان نداشتیم تا این که سخنان ایشان به عنوان جزوه اسلام شناسی منتشر شد// به اسم نقد تشیع صفوی نص قرآن را مسخره می کرد// جوی درست شده بود که علما هم نمی توانستند موضع بگیرند
🔹 من از مقطعی که با افکار ایشان آشنا شدم، تصورابتدائیام این بود که ایشان یک فرد علاقمند به اسلام است که در خانوادهای مذهبی بزرگ شده است، مخصوصا اظهار علاقهای که نسبت به پیشوایان اسلام مثل امیرالمؤمنین(ع) میکرد، این تصور را در من به وجود آورد که تنها مطالعات ایشان در مورد منابع اسلامی، ضعیف است و تعجب هم نمیکردم، چون ایشان از وقتی که به سن رشد رسیده و درصدد پژوهش بر آمده بود، به پاریس رفت و سالهای زیادی در آنجا بود، ارتباطش هم با اشخاصی بود که خودش آنها را «معبودهای من» مینامد و در عین حال، برخی از آنها خدا و اصل دین را قبول نداشتند، از جمله کسانی مثل سارتر و یا افراد دیگری که ضد اسلام بودند. میدانید که ایشان سخت به آنها علاقمند بود.
🔸در زمان شاه در ایران فعالیت اسلامی گستردهای انجام نمیگرفت و این نوع تلاشها، سخت تحت کنترل دستگاه بودند، از اینرو امثال بنده توقع این رانداشتیم که ایشان بینش عمیقی نسبت به اسلام داشته باشد و حدس میزدیم که این سخنان از کمی مطالعات باشد. از آنجا که ما حساسیت چندانی به یک شخص یاکتاب خاص نداشتیم، میگفتیم از این جـور انحرافات، زیاد است، این هم یکی! در همان موقع حتی کسانی هم که به تدین شناخته شده بودند، برخی از حرفهای انحرافی را میزدند، از جمله میبینید که مـرحوم مهندس بازرگان در کتاب «راه طی شده» در مورد معاد و مـوضوعات دیـگر، حرفهای نامناسبی زده است و یا دربارۀ نبوت و تاویل و تفسیر آن به «نبوغ»، و مسائلی از این دست که همۀ اینها سئوال برانگیز بودند. البته کسان دیگری هم بودند، بنده ایشان را به عنوان نمونه عرض کـردم.
🔹دکتر شریعتی هم از این قـاعده، مـستثنی نبود، ما میگفتیم ایشان دانشگاهی است و مطالعات اسلامیاش عمق ندارد و لذا گاهی اشتباه هم میکند. انسان که نمیتواند بنشیند و ببیند که همه در حرفهایشان چه ایراداتی دارنـد و تـکتک جـواب بدهد. اما بعد از اینکه ایشان به حسینیه ارشاد رفـت و جـزو شخصیتهای برجسته طیف مبارز شناخته شد، ما بیشتر احساس مسئولیت کردیم که اگر این صحبتها در اثر کمبود اطلاعات است، مناسب است که مـنابع بیشتری در اختیار ایشان گذاشته شود تا مطالعات بیشتری بکند و با اندیشمندان و اسلامشناسان شـاخص، ارتباطات بیشتری برقرار ساز د و اشتباهاتش رفع شود.
🔸من شخصا از مقطعی حساسیتم نسبت به ایشان زیاد شد که جزوههای سخنرانیاش به نـام دروس اسلامشناسی منتشر میشدند و در هر جزوهای یکی دو تا از سخنرانیهای ایشان در این موضوع درج میشد. آنوقتها چاپ هم آسان نبود و این جزوات پلیکپی و از طریق خود حسینیه ارشاد به طور نیمه رسمی منتشرمیشدند. انتشار آنها هم چندان علنی نبود، چون حرفهای ایشان در بعضی موارد ضد دستگاه بود.
🔹بنده بعضی از این جزوات را مطالعه کردم و دیدم در اینها اشکالات اساسی هست که اگر بماند و به رسمیت شناخته شود، خطرات بسیار بزرگی را ایجاد خواهد کرد. ایشان بر نکات سئوال برانگیزی تاکید میکرد، از جمله این که اساسا نظر اسلام در باب حکومت، نظر دموکراسی است و لذا بعضی از وقایع تاریخی صدر اسلام، مخصوصا بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) را به این صورت تفسیر میکند که اینها روشهای دموکراتیک بودهاند! وقتی هم مواجه میشود با اعتقاد شیعه راجع به نصب امیر المؤمنین(ع) و وصایت وولایت، دست به توجیه میزند تا به نوعی با نظریه دموکراسی سازگار شود و میگوید در مورد امیر المؤمنین(ع)مسئله نصب نبود، بلکه کاندیداتوری بود!
🔸 سبک ایشان هم به گونهای بود که حرفهایش را با طنزها و کنایههای نیشدار و در مواردی تعابیری زننده که به خطر بیان جذابش، مورد توجه شنونده قرار میگرفت، توام میکرد. مثلا ایشان در کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی از خرافات رایج در دورۀ صفویه نام میبرد، از جمله آن که مثلا جبرئیل برای سیدالشهدا(ع) لالائی میخواند و میگفت: «ان فی الجنه نهر من لبن لعلی و حسین و حسن»، این را مسخره میکند و میگوید بسیار چندشآور است که در بهشت نهری از شیر باشد، در حالی که این نص صریح قرآن است که « أَنْهَارٌ مِن لَّبَنٍ...» (محمد، 15) یعنی نه تنها یک نهر نیست که نهرهاست. ایشان این را مسخره میکرد که در واقع برمیگشت به مسخره کردن قرآن. اسمش بود که دارد تشیع صفوی را مسخره میکند، در حالی که نص صریح قرآن را مسخره میکرد! و نمونههای بسیار دیگری.
ادامه دارد .....
@mesbahedustan
🔻دکتر شریعتی و علامه مصباح/ بخش دوم:
👈علامه مصباح: تخریب خاتمیت و وحی و امامت را ایشان فتح باب کرد// ریشه انحرافات گروهک هایی مانند فرقان از همین افراد سرچشمه می گیرد// دو جوان مؤمنی که تحت تأثیر سخنان شریعتی کارشان به اعدام ختم شد!
علامه مصباح:
🔹ایشان اصل مسئله وحی، امامت و خاتمیت را تخریب میکرد. امروز اگر ملاحظه میکنید این مقولهها را تکذیب و تخریب میکنند، ریشهاش را باید در آن دوران جستجو کرد. ایشان بود که این باب را فتح کرد و افتخاراتش برای ایشان، ثبت است. کسی که علنا در این عصر، مسخره کردن اسلام و نصوص اسلامی و انکار قطعیات اسلام و تشیع را فـتح بـاب کـرد، ایشان بود. کس دیگری در کسوت یک اندیشمند اسلامی، جرئت نمیکرد این حرفها را بزند. ایشان به خاطر موقعیت و محبوبیتی که در میان جوانها داشت، این کار را کرد و ما هم دربرابرش مسامحه کردیم و این مسامحه تا آن جائی ادامه پیدا کرد که حتی کسانی هم که استاد اسلامشناسی حساب میشدند و او حتی لیاقت شاگردی آنها را هم نداشت، در مقابل این جو نتوانستند حرفی بزنند و سکوت کردند و یا نهایتا گفتند اشتباهی رخداده، اما نباید شخصیت او مخدوش شود.
🔸ریشه انحرافات امـثال گروه فرقان، از همین افراد سرچشمه میگیرد که پروندههای اعترافات آنها موجود است.
🔹من به عنوان مثال، یکی از مواردی را که خودم از نزدیک مشاهده کردم، عرض میکنم. ما با یکی از شخصیتهای حوزه ارتباط نزدیک و تقریبا هر روز رفتوآمد داشتیم. ایشان دو سه تا پسرداشت که بسیار بچههای دوستداشتنی و مؤدبی بودند. آنها دبیرستانی و سنشان نزدیک به هم بود. یادم میآید که ایشان از بچههایش بسیار تعریف میکرد و میگفت در نماز شان گریه میکنند و اهل عبادتند و چنین و چنان، و حتی من که پدرشان هستم، اینطور نیستم. چنین بچههائی در اثر خـواندن کـتابهای اسلامشناسی وامثالهم ، مارکسیست و بالاخره در جریانی، دو تن از آنها اعدام شدند. حقیقتا بچههای بسیار مؤدب و مؤمن و نمونهای بودند که من به تقوای آنـها حسرت میخوردم و اینها شدند ضد انقلاب! و رفتند در خانههای تیمی مجاهدین و بالاخره هم در نـوجوانی و جوانی از بین رفتند. کم نبودند کسانی که تحت تاثیر سخنان این شخص و به خاطر گیرائی بیان او، به این راه کشیده شدند و همه چـیزشان را از دست دادند. اینها خطراتی بود که ما احساس میکردیم و دوستان میگفتند: «مهم نیست، حالا یک اشتباهی کرده! طوری نیست!».
علاوه بر این، شرایط اجتماعی به گونهای نبود که ما بتوانیم با قاطعیت بگوئیم به هرقیمتی که هست باید با اینها مبارزه کرد، چون به قول برخی از دوستان موجب اختلاف در صفوف مبارزین مـیشد، لذا تنها راهی که برای ما باقی ماند، این بود که در جلسات، حرفها را نقد میکردیم و به رغم اینکه کسانی اصرار میکردند که نظریاتت را بنویس، در این مورد هیچ چیزی ننوشتیم، فقط در سخنرانیها و بحثها آرای ایشان را نقد مـیکردیم، مطلقا هم نام نمیبردیم. البته کسانی که اهل مطالعه بودند، میفهمیدند منظورمان کیست.
👈 ادامه دارد .....
@mesbahedustan
🔻دکتر شریعتی و علامه مصباح/ بخش سوم:
👈 ماجرای مناظره شریعتی و علامه مصباح که برگزار نشد !// یکی از بزرگترین انگیزههای به شهادت رساندن آقای مطهری، مخالفت ایشان با جریان شریعتی بود
علامه مصباح:
🔹بنده اوایل معتقد نبودم که ایشان سوءنیت دارد و میگفتم از روی کماطلاعی است تا این که پیشنهاد شد که با ایشان مذاکره و مناظرهای داشته باشیم. مرحوم آقای شیخ غلامرضا دانش آشتیانی که در حزب جمهوری شهید شد، از ابتدائی که به قم آمد، از دوستان بنده بود و با ایشان رفاقت و رفتوآمد خانوادگی داشتیم. یادم هست یک شب، بعد از نماز که از مدرسه فیضیه آمدیم بیرون، ایشان بحث همین آقا را مطرح کرد که: «نظر تو چیست؟» گفتم: «اجمالا ایشان دارد حرفهائی را میزند که خطرناک است. » گفت: «چه پیشبینیای میکنی؟» گفتم: «پیشبینی میکنم که حرفهایش خیلی رواج پیدا خواهد کرد.» گفت: «چطور؟» گفتم: « برای اینکه زبان دانشجو و نسل جوان را میداند، ژستش جوان پسند است و جوانها هم که اطلاعات دینی عمیق و کافی ندارند و نمیتوانند تشخیص بدهند که کجای این حرفها درست و کجا غلط است، به خصوص که بعضی از متدینین و حتی روحـانیین هم از ایشان حمایت میکنند.» آن روزها بعضیها، حتی از علما، از قم بلند میشدند و میرفتند تهران پای سخنرانی ایشان ! طلبهها هم که فراوان میرفتند. به آقای دانش گفتم: «به نظر من کارش میگیرد.» پرسید: «حالاچه باید کرد؟» گـفتم: «من کاری بلد نیستم. خیلی هنر بکنم، شبهات را مـطرح میکنم و جوابش را میدهم.» گفت: «شما موافق نیستید بروید و با ایشان یک بحثی بکنید؟» شاید هم اول اینجور نگفت و گفت: «اگر ایشان حاضر شود با یک کـسی بحث کند، به نظر شما چطور است؟» گفتم: «فکر نمیکنم ایشان حاضر بود با کسی بحث کند.» گفت: «حالا اگر حاضر شد، به نظرشما خوب است با چه کسی بحث کند؟» گفتم: «اگر شخصیتی متوسط و معمولی باشد که ایشان حاضر نیست با او بحث کند، چون خودش را در جایگاهی میبیند که برای آنها ارزش قائل نیست، مگر اینکه با شخصیت بزرگ و سرشناسی بحث کند که اگر حرفی را پذیرفت، کسر شأن خودش نـداند.»
🔸 ایشان باز اصرار کرد که: «مثلا کی؟» گفتم: «مثلا آقای طباطبائی. واقعا اگر ایشان طـالب حقیقت باشد، آقای طباطبائی اهل منطق و ملایم است، ولی من باور نمیکنم که حاضر شود.» گفت: «حـقیقت این است که من با ایشان صحبت کرده و گفتهام که شما اشتباهاتی دارید و حیف است که اینطور باشد، چون منشاء اختلاف خواهد شد و ایشان هم گفته است من حاضرم در هر جا و با هـر کسی که لاز م باشد بیایم و صحبت کنم.» گفتم: « آقای دانش! این آدمی که من میشناسم، اهل آمدن به قـم و صحبت کردن با یک عالم نیست.» گفت: «آقا! به من قول داده.» من چه مـیتوانستم بگویم؟ از یـکسو مـرحوم آقای دانش اصرار داشت که ایشان قول داده، و از سوی دیگر از نظرمن این احتمال، یک درصدش هم مـنجز بود، چون واقعا اگر ایشان میآمد و تحت تاثیر گفتوگوئی علمی قرار میگرفت، جلوی مفاسد زیادی گرفته میشد. گفت: «شما بیا برو پیش آقای طباطبائی و ایشان را راضی کن که تا او را بپذیرد و او بیاید قم و با هم بحث کنند.» گفتم: «چشم، ولی باور نمیکنم که او حاضر شود.»
🔹 خدا رحمتش کـند. آقای دانش آدم بسیارخوشنیتی بود و دنبال کار را میگرفت. به هرحال ایشان خیلی اصرار کرد و ما بلندشدیم و رفتیم خدمت آقای طباطبائی(ره)و عرض کردیم: «آقا! قضیه از این قراراست.» ایشان آقای دانش را میشناختند. گـفتم: «آقای دانش چنین پیشنهادی کردهاند و شما اجاز ه بفرمائید که دکتر شریعتی بیاید خدمت شما.» مرحوم آقای طباطبائی گفتند: «ایشان دست از حرفهایش برنخواهد داشت.» گفتم: «آقا! اگر طوری باشد که اقلا مفاسدش کمتر شود، باز هم یک قدم مثبتی است.» ایشان خیلی قـاطعانه گفتند: «ایشان اگر بـیاید و بـا مـن صحبت کند و بعد دست از حرفهایش بردارد، دیـگر شـریعتی نیست و اگر نخواهد دست بردارد، چه فایدهای دارد؟» بالاخره ما اصرارکردیم که آقا استخاره کنید. بنده خودم قرآن را به دستشان دادم که اگر خوب آمد، ایشان را بپذیرند . ایشان هم با بزرگواری قرآن راگرفتند و آیهای نزدیک به مضمون نفرین قوم ثمود آمد!
🔸ما دیگر جوابی نداشتیم. آمـدیم و بـا آقای دانش قرار گذاشتیم که نـتیجه مـلاقات رابگوئیم. آقای دانش وقـتی ناامید شد، گفت: «خب! حـالا بـا خود شما جلسه میگذاریم.» گفتم: «آقای دانش! ایشان به قم نمیآید.» گفت: «به من قول داده که هر جا و با هرکس بگوئی میآیم.» گفتم: «من که میدانم ایشان به قم نمیآید. من میآیم تهران. میخواستم اتمام حجتی باشد و گفتم: «جای ثالثی باشد، نه منزل ایشان باشد نه منزل ما. مینشینیم و دوستانه صحبت میکنیم.» گفت: «باشد! من با ایشان صحبت میکنم، یک روز صبحانه بیائید منزل ما. » درآن زمان آقای دانش تازه از خیابان پیروزی رفته بودند قیطریه. قرار شد صبح روز تولد حضرت زهرا(س) که عصر آن ایشان در حسینیه ارشاد سخنرانی داشت، برویم منزل آقای دانش و بحث کنیم.
🔹یکی از دوستان ما هم که از شاگردان مدرسه حقانی بود، متوجه شده بود که چنین جلسهای خواهد بود و خودش را رسانده بود به مـنزل مـرحوم آقای دانش! رفتیم و صبحانه خوردیم و منتظر ماندیم، اما کسی نیامد! آقای دانش سعی کرد تلفنی با ایشان تماس بگیرد و موفق نشد. سرانجام نزدیکیهای ظهر بود که پس از جستجوی ایشان در جاهای مختلف، بالاخره پیـدایش کردیم و گـفت: «من تب شدید دارم و نمیتوانم از جایم بلند شوم!» البته عصر آن روز ایشان رفت حسینیه ارشاد و سه چهار ساعت! سخنرانی کرد. من به مـرحوم آقای دانش گفتم: «من که گفته بودم ایشان نمیآید».
🔸 به هرحال ما تا اینجا هم قصد این که مبارزه بکنیم و در بیفتیم، نداشتیم و یادم هم نمیآید که در جلسهای اسمی از ایشان برده باشم، ولی برای ابطال مطالبش سعی خودم را میکردم و سکوت اختیار نمیکردم. بر مبنای همان منطقی که آقای مطهری در آن اعلامیهشان بیان کردند که من سکوت نمیکنم که مشمول این آیه واقع نشوم که: «اولئک یلعنهم اللّه و یلعنهم اللاعنون.»
🔹 پیشبینی میشد که این جریان منشاء فتنههائی بشود و به احتمال قوی یکی از بزرگترین انگیزههای به شهادت رساندن آقای مطهری، مخالفت ایشان با این جریان بود.
@mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر
🔆 «قم» و ما ادراک ما «قم»
🔸 همه ما مدیون حضرت معصومه (س) هستیم
🔹 حتی انقلاب نیز به برکت حضرت معصومه (س) بود ..
@mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سخنان علامه مصباح یزدی در مورد شهید بهشتی
🔹 علاقه و دوستی علامه #مصباح نسبت به آیت الله شهید بهشتی به قدری بود که برخی انقلابیون به علامه مصباح ایراد گرفتند که وی (علامه مصباح) بهشتی را تبدیل به بت کرده است!!!
👈 به گونه اي وانمود مي كنند كه نسل امروز گمان مي كنند شهيد بهشتي ميانه خوبي با علامه مصباح نداشته است...
#هفت_تیر سالروز شهادت آیت الله دکتر #بهشتی
@mesbahedustan