1402-10-16-OstadJafari.mp3
1.44M
🌿 به مناسبت ايام سالگرد رحلت حضرت علامه مصباح يزدي(ره)
💠 بيان چند خاطره از سیره علمي و اجتماعي علامه(ره)
🎙 حجت الاسلام جعفري
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
1402.10.09-OstadAbotorabi.mp3
2.54M
🌿 به مناسبت ايام سالگرد رحلت حضرت علامه مصباح يزدي(ره)
💠 بيان چند خاطره از سیره اخلاقي و عملي علامه(ره)
🎙 حجت الاسلام علي ابوترابي
🗓 1402-10-09
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
5.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قدر زر زرگر شناسد، قدر گوهر گوهری!
#مصباح_یزدی
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
5.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌راه ما و راه پیغمبر خدا!
حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره):
🔹.....سپس حضرت نکتهای میفرماید که برای ما آموزنده است و جا دارد کمی بیشتر درباره آن دقت کنیم. میفرماید: این رفتاری که ما نسبت به دنیا داریم کافی است که راه ما را از پیغمبر جدا کند، چون ضد راهی است که او رفت؛
🔸 وَلَوْ لَمْ یَكُنْ فِینَا إِلَّا حُبُّنَا مَا أَبْغَضَ اللَّهُ ورسوله، وَ تَعْظِیمُنَا مَا صَغَّرَ اللَّهُ، لَكَفَى بِهِ شِقَاقاً لِلَّهِ وَ مُحَادَّةً عَنْ أَمْرِ اللَّه؛
🔹 اگر ما گناهی نداشتیم جز اینکه آنچه خدا و پیغمبر دشمن میدارند را دوست میداریم، و از آنچه پرهیز دادند به چنگ میآوریم، کافی بود که بگویند راه ما از راه خدا و پیغمبر جداست و ما سر نافرمانی با خدا و پیغمبر داریم. آنها دشمن دنیا، ما دوست دنیا؛ آنها به دنیا بیاعتنایی میکردند، ما با چنگ و دندان به آن میچسبیم. همین کافی است که ما از پیروان خدا و پیغمبر نباشیم و راه ما از آنها جدا باشد!
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
ارزش صلوات؛ این کجا و آن کجا!؟.mp3
868.5K
💠ارزشمندترین حاجتها!
حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره):
🔹اگر ما برای برآورده شدن حاجت هم صلوات میفرستیم، خوب است حاجتمان را در پیشگاه حضرت ولی عصر سلاماللهعلیه این قرار دهیم: آقا من هزار صلوات میفرستم تا شما از خدا بخواهید معرفت مرا به شما زیاد کند! اگر مزد میخواهیم اینگونه مزد بخواهیم. باور کنیم که اگر لذایذ دنیا باشد یا نباشد، چندان فرقی نمیکند.
🔹 با خود درباره آن روزهایی که بسیار خوش گذراندیم و روزهایی که بسیار بر ما سخت گذشت بیاندیشیم! بهراستی اکنون چهقدر از آن خوشیها یا سختیها در یادمان باقی مانده است؟! هم روزهای سخت گذشت و هم روزهای شادی! واقعا هم گذشت! اکنون که فکر میکنیم گویا خوابی بیش نبودهاند.
🔹اما این معرفت و محبت است که در عمق دل ما تا ابد باقی میماند و باعث میشود انسان در عالم آخرت هم با ائمه اطهار علیهمالسلام محشور باشد. این کجا و آن کجا؟! باید همتمان را بلندتر کنیم و اگر حاجت هم میخواهیم بیشتر روی حاجتهای معنوی تکیه کنیم.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
✅ احیای سنت روزه در ماه رجب و شعبان
🔸سنت اهل بيت علیهمالسلام اين بود كه ماه رجب و شعبان را روزه مى گرفتند و خودشان را براى مهمانى خداى متعال و ماه رمضان، آماده مى كردند. اين سنت قرنها رواج داشته و متأسفانه آرام آرام فراموش شد. ماه رجب و شعبانی در «كنيا» بودم. يك كارمند سفارت از شيعه هاى هندى الاصل، در آنجا بود. ايشان سه ماه روزه مىگرفت. از ماه رجب شروع مى كرد تا آخر ماه رمضان. در قلب آفريقا، كفرستان، يك جوان يك سنت را حفظ كرده بود!
۱۳۸۲/۰۶/۲۷
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
🔺مناظرهٔ زنده با موضوع «اندیشۀ سیاسی آیتالله مصباح»
🔺با حضور صفدر الهیراد و احمد زیدآبادی
📍شنبه،۲۳دی ۱۴۰۲، ساعت ۲۲:۳۰، شبکهٔ چهار سیما
@Shiveh_tv4
📥 کانال بنیان (صفدر الهی راد)
https://eitaa.com/joinchat/1848573997Ca2cdb11590
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
✅ ماه رجب؛ آغاز کاملترین تمرین خودسازی
[این سه ماه] تدریجاً انسان را به نور مطلق نزديک میکند. اول؛ ماه رجب که يک دوران تمرين مقدماتی است. بعدش، ماه تأسی به پيغمبر اکرمصلیاللهعلیهوآله، که مرحله بالاتری است. بعد هم ديگر ماه خداست. آنجا ما بايد نهايت بندگی را به معرض عمل بگذاريم، يعنی از خوردنیها و آشاميدنیها و لذتهای غريزی و اين حرفها هم خودداری کنيم تا بندگیمان را خوب نشان بدهيم، بگوييم ما بندهايم و دنبال کار خودمان نيستيم، دلمان میخواهد غذا بخوريم اما تو گفتی نخور! چشم...این يک تمرين کامل است.
علامه مصباح یزدی
۱۳۸۹/۰۴/۲۳
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
🟢نقدهای بیپاسخ علامه مصباح بر دموکراسی غربی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علامه مصباح یزدی را میتوان از مهمترین و قویترین منتقدان نظام سیاسی دموکراسی در دوران معاصر دانست. هر چند هم حجاب معاصرت و هم کجروایتهای شیطانی غربزدگان درباره این استاد بلامنازع اندیشه اسلامی و انقلابی، توانسته است که تاکنون مانع شنیدن و خواندن سخنان و اندیشههای ایشان از سوی قشر وسیعی از تحصیلکردگان ما شود.
ایشان افزون بر نقد مستند دستاوردها و عملکرد مدعیان دموکراسی در دنیا، به نقد روششناختی، نقد مبانی و نقد پیشفرضهای نظریه دموکراسی میپردازد. و البته در کنار اینها به تبیین فیلسوفانه و محققانه نظریه بدیل یعنی «مردمسالاری دینی» هم میپردازد.
برخی از پرسشهای فیلسوفانه و البته بیپاسخ علامه مصباح درباره دموکراسی و کسانی که رأی اکثریت مردم را معیار حقانیت میدانند این است که:
1️⃣منظور از «مردم» که شما رأی آنها را معیار حق اعمال حاکمیت میدانید چه كسانى است؟ زیرا «مردم»، واژهای عام است که از طفل شیرخوار تا پیران کهنسالی را که روى تخت بیمارستان افتاده و مشاعرشان را از دست دادهاند دربرمیگیرد. آیا رأی همه آنها معیار حقانیت است؟ اگر پاسخ منفی باشد، پرسش دوم مطرح میشود که
2️⃣واجدان شرایط رأی را چه کسی و بر اساس چه معیاری تعیین میکند؟ چرا و به چه دلیلی حداقل سن برای رأیدهی را 15، 16، 17 یا 18 سال قرار دهیم؟ آیا شرط سواد نیز براى رأیدهندگان لازم است؟ آیا آشنایى با موضوعى كه میخواهند درباره آن رأى بدهند، لازم است یا خیر؟ شرط «جنسیت» چطور؟ آیا هم مردان و هم زنان حقّ رأى دارند یا فقط مختص مردان است؟
3️⃣اگر گفته شود این شرایط را در یك رفراندوم و همهپرسی جدا و قبل از رأیگیری درباره اركان حكومت، تعیین میکنیم، سؤال میشود که بحث بر سر همان نخستین انتخاباتى است كه میخواهد برگزار شود؛ در این انتخابات چه كسانى حق رأى دارند؟ شرایط همان رأیدهندگان نخستین انتخابات كه به طور طبیعى در سرنوشت انتخاباتهای دیگر نیز تأثیرگذار خواهد بود، بر چه اساسى تعیین میشود؟
🔻از مدعیان #روشنفکری و از مدافعان وطنی #دموکراسی غربی میخواهیم، به جای هوچیگری علیه آيتالله مصباح و تداوم ترور شخصیت این فیلسوف کمنظیر و محروم کردن جوانان این مرز و بوم از بهرهمندی از روشنایی اندیشه آن حکیم روشنیبخش و مصباح فروزنده فکر و اندیشه، دستکم به این اشکالات ابتدایی ایشان که ۲۳ سال است همچنان منتظر جواباند، پاسخ دهند!
#علامه_مصباح
#فلسفه_سیاسی
#علوم_انسانی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
انتخابات؛ حق یا تکلیف؟!
🔹 علامه مصباح یزدی:
🔸 این درست نیست که بگویم رأی مال خود من است و به هر که بخواهم میدهم؛ البته، تکوینا هر کسی آزاد است، اما این آزادی تکوینی با مسئولیت در برابر انتخاب، منافات ندارد؛ کسی حق ندارد به شما تحمیل کند که به چه کسی رأی بدهید، اما خدا میتواند از شما سؤال کند که چرا به این رأی دادی؛ تو که عیبش را میدانستی و میدانستی به درد این کار نمیخورد، چرا به او رأی دادی؟ اگر تخلف یا خیانتی کرد، تو هم در آن شریک هستی. تو که میدانستی فلانی اصلح است، چرا به او رأی ندادی؟ با این کار باعث شدی او رأی نیاورد و نتواند خدمت کند.
🔹 توجه داشته باشیم که همه ما غیر از آن وظیفه شخصی که خودمان داریم، در سطح اجتماع، وظایف اجتماعی متعددی داریم. خوشبختانه جامعه ما به حدی رسیده که این مسائل را خوب درک میکنند و جوانها و حتی بچههای جامعه ما رشد اجتماعی، فکری و فرهنگی پیدا کردهاند.
🔸 کسانی که موقعیت اجتماعی بهتر و مؤثرتری دارند؛ کسانی که میتوانند روشنگری کنند و دیگران را متوجه چیزهایی کنند که از آن غفلت دارند، باید برای دیگران روشنگری بکنند و اگر نکنند مسئولاند؛ اگر بینی که نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است. بنابراین ما باید به این وظیفه اجتماعیمان بیشتر اهمیت بدهیم.
مشروح:
B2n.ir/g06877
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
🟢چرایی فعالیت مستمر جوخههای ترور علیه علامه مصباح
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نفرت از آيتالله مصباح و تلاش شبانهروزی غربزدگان و اسلامستيزان و ولايتگريزان برای دور نگهداشتن نسل جوان از ايشان دلايل متعددی دارد که به پارهای از آنها اشاره میکنم:
یک. منطق قوی: آيتالله مصباح منطقی قوی و نفوذناپذير داشت، تجسم حکمت اسلامي و قرآنی بود؛ مقلدان اندیشههای پوپری را يارای مواجهه با منطق مستحکم او نبود و نیست؛ به همین دلیل چارهای جز ترور شخصيت او را نداشتند.
دو. شجاعت در بیان حقایق: علامه مصباح شجاعتی کمنظير در بيان حقايق با بيانی شفاف و رسا و منطقی مستحکم داشت؛ و افراد زبون، در رویارویی با شجاعان و دليران، برای سرپوش نهادن بر ضعف و حقارت خود چارهای جز خاکپاشی بر چهره خورشید و گلآلود کردن آب ندارند.
سه. بصیرت در فهم لایههای پنهانی افراد و افکار: او با بصيرتی کمنظير پنهانیترين اهداف نفوذیهای غرب در جريان فکر و فرهنگ انقلابی را میديد و میشناخت و به دليل شجاعت کمنظيری که داشت، آنها را آشکار میکرد؛ او حاصل سالها نيروسازی و مقلدپروری غربيان برای زدودن فکر و فرهنگ اسلامی را از میان برد و اين يکی از رازهای اصلی کینههای کهنه و ریشهدار رهبران روشنفکری غربزده از ايشان است.
چهار. اندیشهپروری: علامه مصباح فقط يک عالم دينی نبود؛ عالمی انديشهپرور بود؛ او در کار نيروسازی و کادرسازی فکري برای انقلاب اسلامی تلاش میکرد، پس برای جلوگيری از نفوذ انديشه و حکمت او که همان انديشه و حکمت انقلاب و اسلام است، سادهترين راه را ترور شخصيت او میدانستند. غافل از اينکه علم، نور است و حکمت، چونان رودی روان که هیچ سنگ و سدی توان مسدود کردن دائمی راه آن را ندارد.
پنج. ولایتگستری: صرفاً يک فيلسوف «ولايتپذير» نبود؛ بلکه حکيمی «ولايتگستر» هم بود؛ و در طول تاريخ اسلام، دشمنان همواره سختترين و بیرحمانهترين هجمهها را با ولايتگسترانی چون سلمان و ابوذر و عمار و مالک و مقداد و میثم تمار و حجر بن عدی و... داشتهاند و با ترور شخص یا شخصیت آنان خواستهاند بازوان ولايت را قطع کنند.
شش. تئوریپردازی برای نظام انقلابی: آيتالله مصباح يک فرد نبود؛ بلکه عقبه تئوريک نظام بود؛ با ترور شخصيت و دانش و انديشه او میخواستند و میخواهند شخصيت و علم و انديشه انقلاب را ترور کنند. به تعبير ديگر، آيتالله مصباح خودش هدف اصلی نبوده و نيست؛ او سپر دفاع از اسلام و قرآن و ولايت و انقلاب اسلامی بوده و هست.
هفت. نماد روحانیت آگاه و بصیر و مجاهد: #علامه_مصباح یک شخص نبود، بلکه نماد و نمونه عالی و پیشرو و پیشگام روحانیت آگاه و بصیر و مجاهد بود. به همین دلیل، همه حقد و کینههای خفته و نهان از روحانیت مجاهد شیعه در همه دورانها، توسط حامیان ایده اسلام منهای روحانیت بر سر او آوار میشد و هنوز هم میشود.
🔻اما دشمنان و بدخواهان اسلام و انقلاب بدانند که اگر اسلافشان توانستند نور سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و حجر بن عدیها را خاموش کنند و از تأثيرگذاری آنان در گستره تاريخ بکاهند، اینان هم میتوانند چراغ روشنیبخش علم و انديشه مصباح یزدی را خاموش کنند. مصباح یزدی برکهای نبود که در گذر زمان رنگ و طعم ببازد؛ او همچون رودی جاری در گستره تاریخ است که تازه بعد از هجران، جوششی نو و جريانی پرخروش آغاز کرده است؛ غربباوران و ولايتستيزان خوب میدانند که اين رود پرتلاطم با قوت دانش و خرد و انديشه، در پی جاری ساختن معنا و معنویت اصیل در همه ابعاد زندگی انسانی است و تا تحقق منويات حضرت ولايت و تا ثمر نشستن تمدن اسلامی، از حرکت باز نخواهد ايستاد.
[بخشی از کتاب بر مدار حق: توصیفی از سلوک علمی و عملی علامه مصباح یزدی]
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴