eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
31.5هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
146 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
6.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) روی کدام مسئله فلسفی تاکید زیادی داشتند؟ 🔺️دکتر محمدجواد لاریجانی، کنگره بین المللی استاد فکر، ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ 📱 @mesbahyazdi_ir
رابطه مردم و حکومت؛ فرمانبری و فرمانروایی یا ...؟ 🔸️عده اى چنین استدلال مى‌کنند که حکومت دو نوع بیشتر ندارد و حکومت اسلامى به اعتراف خود طراحان و نظریه پردازان آن دموکراتیک نیست، پس حکومت دیکتاتورى خواهد بود! چون پیروان ولایت فقیه مى‌گویند ولىّ فقیه نیز در واقع از طرف خدا اذن حکومت دارد و این طور نیست که مردم او را تعیین و به این مقام نصب کنند؛ پس در حکومت مبتنى بر نظریه ولایت فقیه دموکراسى وجود ندارد. 🔸️اما...واقعیت این است که حکومت منحصر به این دو نوع نیست و ادعاى ما این است که حکومت اسلامى هیچ یک از دو نوع مذکور نمى‌باشد. بر اساس نظریه حکومت اسلامى، مردم و حکومت دو طبقه نیستند که یکى بالا و دیگرى پایین، یکى فرمانده و دیگرى فرمانبردار باشد، بلکه همه، از حاکم و رعیت، در برابر قانون یکسان و برابر هستند. به هنگام تولد، روى پیشانى هیچ کس عنوان «حاکم» یا «ولىّ فقیه» یا «سلطان» یا «رییس جمهور» نوشته نشده و کارگزاران حکومت از همین مردمند و با دیگران هیچ تفاوتى ندارند. 🔸️در حکومت اسلامى، رابطه مردم با حکومت نه چنین است که حکومت آقا و مردم نوکر باشند و نه برعکس که مردم آقا و حکومت نوکر باشد، بلکه همه یکسانند. در این جا آنچه در واقع انجام مى‌شود نوعى تقسیم کار است و آن کسى که دستور مى‌دهد فراتر از همه ما است؛ از این روى نه دولت و حکومت فرمانروا است و نه مردم، بلکه فرمان دهنده حقیقى خداى مردم است. 🔸️در این جا حاکمیت از آنِ آفریننده و صاحب اختیار همه مردم است. در مقابل حکم او تمام مردم یکسانند، چه پیغمبر و امام و ولىّ فقیه باشند و چه از شهروندان عادى. حتى اگر برده اى با پیامبر یا امام یا ولىّ فقیه به عنوان رهبر مسلمین، نسبت به یک موضوع حقوقى اختلاف پیدا کنند، وقتى نزد قاضى مراجعه کنند، باید یکسان کنار هم بنشینند و قاضى هم باید با آنها یکسان سخن بگوید.(*اشاره به داستان رفتار قاضی در اختلاف شخص یهودی با امیرالمومنین علیه السلام) 🔸️پیامبر نیز حق ندارد به دل خواه خود، هر چه که خواست به مردم دیکته کند، تا روزى گفته شود چون مردم او را انتخاب نکرده اند و حکومت بر وفق خواست مردم نیست، پس حکومت، دیکتاتورى و حاکم نیز دیکتاتور است! پیامبر و غیر او، هرگز حق ندارند حتى یک کلمه بر خلاف حکم خدا حکمى صادر کنند. او، و به طور کلى حاکم اسلامى، مجرى قانون است؛ اما نه قانون مردم بلکه قانون خدا. او فرمانبردار است، اما نسبت به خدا. از خودش هیچ اراده اى ندارد: وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الاَْقاویلِ لاََخَذْنا مِنْهُ بِالْيَمینِ ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتینَ ؛ یعنى اگر پیامبر‌(صلى الله علیه وآله) سخنى را به دروغ بر ما ببندد و قانونى را که ما وضع نکرده ایم، بگوید این قانون خدا است، ما به سختى با او برخورد مى‌کنیم 🔸️بنابراین او که پیامبر الهى است حق ندارد چیزى از پیش خودش بگوید، چه رسد به امام یا ولىّ فقیه. اگر بخواهد در بعضى از موارد مقررات خاص حکومتى وضع کند (احکام حکومتى)، آن هم باید با اجازه خداوند متعال باشد. 🔸️پس همه نسبت به خداى متعال بنده و مطیع و یکسان هستند، فقط مسؤولیت و مأموریتى به حاکم اسلامى داده شده که احکام الهى را در زمین اجرا کند. این نیز بدان جهت است که با توجه به ضرورت وجود حکومت در جامعه، وجود یک سلسله مقررات و قوانین الزامى است و براى اجراى قوانین و نیز حل اختلافاتى که در فهم و عمل به قانون پیش مى‌آید، هر جامعه اى نیاز به یک مجرى و فصل الخطاب دارد که در مقام اجرا بتواند حرف آخر را بزند و اختلافات را حل کند. 🔸️اگر بنا باشد هر کسى بگوید به نظر من قانون این را مى‌گوید و قرائت من از قانون این است، اختلافات حل نمى‌شود. 📚 كاوش ها و چالش ها-جلد دوم ، صفحه ‌۱۱۵ 📱 @mesbahyazdi_ir
10.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره حجت الاسلام و المسلمین اژه ای از آیت‌الله مصباح یزدی(قدس سره) ✅️ چهارمین کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی قدس سره 📍تهران، سالن همایش های بین المللی صدا و سیما، ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ 📱 @mesbahyazdi_ir
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«بی حجابی اجباری» 🔺۱۷ دیماه، اجرای طرح استعماری حذف حجاب به دست رضاخان ۱۳۱۴ جهت مشاهده با کیفیت بالاتر: https://aparat.com/v/bthicm4 📱 @mesbahyazdi_ir
20.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مروری بر کمیسیون های تخصصی بازخوانی اندیشه علامه مصباح یزدی(قدس سره) ✅️ چهارمین کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی قدس سره 📍تهران، سالن همایش های بین المللی صدا و سیما، ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ 🎞 درگاه اینترنتی آپارات، جهت مشاهده https://www.aparat.com/v/pktpta6 🕯 📱 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از علی مصباح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سلسله سخنرانی های علامه مصباح یزدی قبل از نماز جمعه تهران برنامه‌های جریان‌های انحرافی را ۲۰ سال عقب انداخت حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی: 🔹بعضی آقایان گفته بودند بعد از سخنرانی مرحوم مصباح یزدی در نماز جمعه، برنامه‌های ما بیست سال عقب افتاد؛ این امر نشان می‌دهد بسیاری از برنامه‌های آنها برای هدف گرفتن اصل اسلام بوده و آیت‌الله مصباح با شناخت این جریان‌های فکری و تجارب مواجهه با آنها، این مسئله را دریافته و برای مقابله با آن به نقد و تبیین می‌پرداخت. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔷 کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح 🆔 @alimesbah_ir
9.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ گزارشی | مروری بر همایش «استاد فکر» در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) 🔺گزارش از سلسله همایش های «استاد فکر»، بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی، ۱۳ دیماه ۱۴۰۳، قم، سالن همایش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس سرهما) 🎞 درگاه اینترنتی آپارات، جهت مشاهده https://www.aparat.com/v/hex3eax 📱 @mesbahyazdi_ir
9.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به یاد دورانی که بی دینی اجباری شد اما پیشرفتی حاصل نشد.. «سر تا پا فرنگی!» 🔺۱۷ دیماه، اجرای طرح استعماری حذف حجاب به دست رضاخان ۱۳۱۴ 🎞 درگاه اینترنتی آپارات، جهت مشاهده https://www.aparat.com/v/jho1hru 📱 @mesbahyazdi_ir
14.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آثار رونمایی شده از اندیشه علامه مصباح یزدی(قدس سره) در کنگره بین‌المللی استاد فکر: ۱. پندها و عبرت‌ها در قصه‌های قرآنی ۲. درآمدي به شناخت جامعه ۳. تا سراپرده جانان ۴. نظريه تربيتي اسلام ۵. توحيد در نظام عقیدتی و ارزشی اسلام 🔸خلاصه كتاب‌ها(مجموعه نسيم): ۱. نگاهي نو به انقلاب اسلامي (گزيده كتاب انقلاب اسلامي و ريشه‏‌هاي آن) ۲. حكمراني حكيمانه (گزيده كتاب حكيمانه‌ترين حكومت: كاوشي در نظريه ولايت فقيه) ۳. پژوهش‌نامه (گزيده كتاب درباره پژوهش) ۴. فتنه‌شناسي (گزيده كتاب طوفان فتنه و كشتي بصيرت) ۵. از نيمه خرداد (گزيده كتاب عبرت‌هاي خرداد) ۶. جهاد در قرآن (گزيده كتاب جنگ و جهاد در قرآن) ۷. تقليد خردمندانه (گزيده كتاب نقش تقليد در زندگى انسان) 🔸همچنین در این همایش از مجموعه مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) برای کودک نیز رونمایی شد. 📱 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه مصباح یزدی(قدس سره) از قبل انقلاب برای علوم انسانی اسلامی و میراث امروزشان، طراحی و اقدام داشتند. ✅️برشی از بیانات رییس محترم موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، آیت‌الله محمود رجبی در کنگره بین المللی «استاد فکر» 📍تهران، سالن همایش صدا و سیما، ۱۴۰۳.۱۰.۱۲ 🕯 📱 @mesbahyazdi_ir
در این مسیر تعصبی نداریم؛ 🔰طرح علامه مصباح یزدی(قدس سره) برای اسلامی سازی علوم انسانی: 🔸️به نظر ما، عمده‌ترین عامل کاستی در علوم غربی از آن زمانی پدید آمد که کسانی مدعی شدند علم حقیقی، چیزی است که فقط با روش تجربه حسی قابل اثبات است. 🔸️آنها نتایج تجربه را به دیگران ارائه داده و اسمش را گذاشتند «علم» (ساينس) و سایر معارف بشری مانند فلسفه، هنر، اخلاق و ارزش‌های اخلاقی و به‌طور کل متافیزیک را از حوزه علوم خارج کردند. 🔸️بسیاری از مسائلی که به‌عنوان نظریات علمی در علوم مختلف مطرح می‌شود، مبتنی بر یک اصل متافیزیکی نادرست است. برای مثال، در کیهان‌شناسی، نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید اصل پیدایش جهان به‌صورت انفجاری از یک ماده متراکم آغاز شده است. 🔸️وقتی سؤال می‌کنیم که چرا این انفجار در این ماده به وجود آمد، می‌گویند که این تصادفی بوده است. این به معنای پذیرفتن این است که برخی پدیده‌ها بدون هیچ علتی اتفاق می‌افتند، در حالی که در متافیزیک ثابت می‌کنیم که هیچ پدیده‌ای بدون علت نمی‌تواند تحقق یابد. 🔸️پس یکی از اشکالات کلی بر علومی که به نام علوم غربی شناخته می‌شوند، این است که مبتنی بر اصول موضوعه‌ای هستند که در علوم دیگری مانند متافیزیک و اپیستومولوژی باید اثبات شوند. این علوم بدون توجه به آن اصول موضوعه، مطالبی را مورد قبول قرار می‌دهند. 🔸️مسئله دیگری که از اشکالات کلی علوم غربی است، این است که در زمینه علوم انسانی، مسائل عمدتاً ارزشی و از علوم دستوری هستند؛ مانند اخلاق، سیاست و اقتصاد. موضوع این علوم انسان است و قضاوت قطعی درباره این احکام ارزشی، مبتنی بر شناخت انسان با تمام ابعاد وجودش است. در حالی که علم بیشتر از بُعد مادی انسان را اثبات نمی‌کند و نمی‌تواند اثبات کند. 🔸️تحول در علوم انسانی ایجاب می‌کند که در مرحله اول، حوزه معرفت‌شناسی را تقویت کنیم و راه‌های صحیح کشف واقعیت را شناسایی کنیم. پس از حل مسائل معرفت‌شناسی، باید به حوزه متافیزیک و اصول عقلی که در فلسفه اعتبار دارد، بپردازیم. در نهایت، باید به انسان‌شناسی بپردازیم و حقیقت انسان را شناسایی کنیم. 🔸️این سه رشته علم به ترتیب مقدم بر تحقیق در علوم انسانی هستند. ما باید این رشته‌ها را تقویت کرده و از معرفت‌شناسی به هستی‌شناسی و از آن به انسان‌شناسی و سپس به ارزش‌های انسانی در حوزه‌های مختلف بپردازیم. 🔸️به این ترتیب، ما فکر می‌کنیم که تحول اساسی در علوم انسانی محتاج به چنین طرح جامع و گسترده‌ای است. این طرح با آموزه‌های اسلامی کاملاً وفق می‌دهد و در اسلام اثبات می‌شود که راه‌های معرفت مختص به حس نیست و انسان‌های برجسته می‌توانند از شهود عرفانی استفاده کنند. 🔸️بنابراین، ما نام این طرح را "اسلامی کردن علوم" می‌گذاریم. ما نسبت به دین خاص، مذهب خاص، قومیت خاص یا نژاد خاص تعصبی نداریم. علمی که کاشف از حقیقت باشد، برای ما محترم است؛ چه از غرب باشد و چه از شرق، چه مؤمن باشد و چه کافر. 🔺️ آيت‌الله مصباح در کنگره بين‌المللی علوم انسانی، ۱۳۹۱/۰۳/۰۲ 📱 @mesbahyazdi_ir
16.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 از «در راه حق» تا «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله)»؛ مروری بر کادرسازی مرحوم علامه مصباح یزدی برای اسلامی سازی علوم انسانی و مرزبانی از حقیقت 🔺برشی از سخنرانی رئیس محترم قوه قضائیه، حجت الاسلام و المسلمین اژه ای 📍کنگره بین المللی «استاد فکر»، بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) تهران، سالن همایش های صدا و سیما، ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ 📱‌@mesbahyazdi_ir