"آیه ۳۳ - سوره احزاب
آیه وَ قَرْنَ في بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً [33]
و در خانههاى خود بمانيد، و همچون دوران جاهليّت نخستين [در ميان مردم] ظاهر نشويد، و نماز را برپا داريد، و زكات را بپردازيد، و خدا و پيامبرش را اطاعت كنيد؛ خداوند فقط مىخواهد پليدى [گناه] را از شما اهل بيت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد."
🌷عَنْ عَبْدِاللَّهِبْنِمَسْعُودٍ قَالَ قُلْتُ لِلنَّبِیِّ :
(یَا رَسُولَ اللَّهِ (مَنْ یُغَسِّلُکَ إِذَا مِتَّ فَقَالَ یُغَسِّلُ کُلَّ نَبِیٍّ (وَصِیُّهُ قُلْتُ فَمَنْ وَصِیُّکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (قَالَ عَلِیُّبْنُأَبِیطَالِبٍ (فَقُلْتُ کَمْ یَعِیشُ بَعْدَکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (قَالَ ثَلَاثِینَ سَنَهًًْ فَإِنَّ یُوشَعَبْنَنُونٍ وَصِیَّ مُوسَی عَاشَ مِنْ بَعْدِهِ ثَلَاثِینَ سَنَهًًْ وَ خَرَجَتْ عَلَیْهِ صَفْرَاءُ (صَفُورَاءُ) بِنْتُ شُعَیْبٍ زَوْجُ مُوسَی (فَقَالَتْ أَنَا أَحَقُّ بِالْأَمْرِ مِنْکَ فَقَاتَلَهَا فَقَتَلَ مُقَاتِلَتَهَا وَ أَسَرَهَا فَأَحْسَنَ أَسْرَهَا وَ إِنَّ ابْنَهًَْ أَبِیبَکْرٍ سَتَخْرُجُ عَلَی عَلِیٍّ (فِی کَذَا وَ کَذَا أَلْفاً مِنْ أُمَّتِی فَیُقَاتِلُهَا فَیَقْتُلُ مُقَاتِلَتَهَا وَ یَأْسِرُهَا فَیُحْسِنُ أَسْرَهَا وَ فِیهَا أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَی وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی یَعْنِی صَفْرَاءَ (صَفُورَاءَ) بِنْتَ شُعَیْبٍ.
عبداللهبنمسعود گوید: به پیامبر صلی الله علیه واله عرض کردم: «ای رسول خدا (! چه کسی شما را پس از وفاتتان، غسل میدهد»؟ پیامبر (پاسخ داد: «هر پیامبری را وصی و جانشین او غسل میدهد». عرض کردم: «ای رسول خدا (! وصیّ شما کیست»؟ حضرت پاسخ داد: «علیّبنابیطالب (». عرض کردم: «ای رسول خدا (! او چند سال پس از شما زندگی میکند»؟ حضرت پاسخ داد: «سی سال زندگی میکند، یوشعبننون، جانشین موسی (بود و پس از موسی (سیسال زیست و صفراء دختر شعیب زن موسی (علیه او قیام کرد و گفت: من شایستهتر از تو به جانشینی موسی (هستم. پس یوشع با صفورا دختر شیب پیکار کرد و جنگجویان او را کشت و او را به اسارت درآورد و در دورهی اسارت به نیکی با او رفتار کرد؛ و دختر ابوبکر نیز علیه علی (به همراه چندین و چند هزار تن از امّت من قیام خواهد کرد و علی (با او نبرد میکند و جنگجویان او را میکشد و او را به اسارت درمیآورد و در دورهی اسارت با او به نیکی رفتار میکند و خداوند در مورد او آیهی وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجَاهِلِیَّةِ الْأُولَی را نازل کرد و منظور از آن (جاهلیّت اولی)، صفورا دختر شعیب است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۰ بحار الأنوار، ج۲۲، ص۵۱۲/ بشارهًْ المصطفی، ص۲۷۷/ کمال الدین، ج۱، ص۲۷/ البرهان/ نورالثقلین"
🌹"الرّسول صلی الله علیه واله:
( أَ تَدْرُونَ مَا الرِّجْسُ یَا سَلْمَانُ قَالَ: لَا. قَالَ: الشَّکُّ، لَا یَشُکُّونَ فِی شَیْءٍ جَاءَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ أَبَداً، مُطَهَّرُونَ فِی وَلَادَتِنَا وَ طِینَتِنَا إِلَی آدَمَ (مُطَهَّرُونَ مَعْصُومُونَ مِنْ کُلِّ سُوءٍ.
پیامبر ( ای سلمان (آیا میدانی الرِّجْسُ چیست؟ سلمان (عرض کرد: «خیر». فرمود: «شکّ است، آنان هرگز دربارهی چیزی که از جانب خدا آمده باشد، شک نمیکنند. ما در ولادتمان و در طینتمان تا حضرت آدم (پاک هستیم، از هر بدی پاک و معصوم هستیم».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۲ کتاب سلیم بن قیس، ص۹۰۹"
🌹"الصّادق علیه السلام:
( الرِّجْسُ هُوَ الشَّکُّ وَ اللَّهِ لَا نَشُکُّ فِی رَبِّنَا أَبَداً.
امام صادق علیه السلام:
( الرِّجْسُ بهمعنای شک و تردید است و ما هرگز در پروردگار [حق و دین او] شک نمیورزیم.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۲ البرهان/ معانی الأخبار، ص۱۳۸/ بحار الأنوار، ج۳۵، ص۲۰۸/ نورالثقلین
۴ -۳(احزاب/ ۳۳)"
4_5791935884542609352.mp3
21.06M
💬 قرائت دعای "عهــــد"
🎧 با نوای علی فانی
هدیه میڪنیــم به امام زمــان ارواحنافداه ❤️🌹
🔸تنهامسیری شوید👇
http://eitaa.com/joinchat/63963136Ca672116ed5
📖فضیلت و خواص دعای چهار حمد:
بسم الله الرحمن الرحیم
✨1-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی عَرَّفَنی نَفسَهُ وَ لَم یَترُکنی عُمیانَ القَلب
✨2-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَنی مِن اُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّی الله ُ عَلَیهِ وَ آلِه
✨3-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَ رِزقی فی یَدِهِ وَ لَم یَجعَلهُ فی اَیدِی النّاس
✨4-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی سَتَرَ عُیُوبی و عَورَتی وَ لَم یَفضَحنی بَینَ النّاسِ.
معنی چهار حمد :
✨1- ستایش خدا را که خود را به من شناساند ومرا کوردل نگذاشت.
✨2- ستایش خدا را که مرا از امت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله قرار داد.
✨3-ستایش خدا را که روزیم را در دست خودش قرار داد و آن را در دست مردم ننهاد.
✨4-ستایش خدا را که گناهانم وعیوبم را پوشاند ومرا در میان مردم رسوا
نکرد.
خواص دعای چهارحمد:
از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مرویست که هر کس از پیروان ما هر روز این چهار حمد را بخواند
خداوند او را سه چیز کرامت فرماید:
⚡️اول عمر طبیعی
⚡️دوم مال و جمعیت بسیار
⚡️سوم باایمان ازدنیارفتن وبی حساب داخل بهشت شدن
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
«هر که صبح کند و چهار نعمت خدا را یاد نکند بیم آن می رود که نعمت خدا از او زائل گردد»
📔(الدعوات، ص۸۱٫/مستدرک الوسائل، ج۵، ص۳۹۲٫/مصباح کفعمی، ص۱۷۰٫)
مولا امیرالمومنین (علیه السلام) مي فرمايند:
من خلاصه ي همه ادعیه را به تو میگویم،هر صبح که بخوانی گویی تمامي دعاها را خوانده ای:
🔸1-الحمدلله عَلی کُلِّ نِعمَه
🔹2- و اَسئَلُ لله مِن کُلِّ خَیر
🔸3-و اَستَغفِرُ الله مِن کُلِّ ذَنب
🔹4- وَاَعوذُ بِاللهِ مِن کُلِّ شَر
📗بحارالانوار:ج91 ص242
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"آیه ۴۱ - سوره احزاب
آیه يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللهَ ذِكْراً كَثيراً [41]
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! خدا را بسيار ياد كنيد"
"الصّادق ( عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (قَالَ: مَا مِنْ شَیْءٍ إِلَّا وَ لَهُ حَدٌّ یَنْتَهِی إِلَیْهِ إِلَّا الذِّکْرَ فَلَیْسَ لَهُ حَدٌّ یَنْتَهِی إِلَیْهِ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ الْفَرَائِضَ فَمَنْ أَدَّاهُنَّ فَهُوَ حَدُّهُنَّ وَ شَهْرَ رَمَضَانَ فَمَنْ صَامَهُ فَهُوَ حَدُّهُ وَ الْحَجَّ فَمَنْ حَجَّ فَهُوَ حَدُّهُ إِلَّا الذِّکْرَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَمْ یَرْضَ مِنْهُ بِالْقَلِیلِ وَ لَمْ یَجْعَلْ لَهُ حَدّاً یَنْتَهِی إِلَیْهِ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَهًَْ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللهَ ذِکْراً کَثِیراً وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصِیلًا فَقَالَ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ حَدّاً یَنْتَهِی إِلَیْه.
امام صادق ( ابنقدّاح گوید: امام صادق (فرمود: هر چیزی جز ذکر خداوند، حدّی دارد که نباید از آن تجاوز کرد؛ امّا ذکر خداوند حدّی ندارد. خداوند عزّوجلّ، واجبات را بر ما واجب نموده و هرکس آنها را بهجا آورد، حدّ آنها همین مقدار است. همچنین خداوند، روزهی ماه رمضان را واجب نموده است؛ پس هرکس در ماه رمضان روزه بگیرد، حدّ آن، همین مقدار است. همچنین خداوند، حج را واجب نموده، پس هرکس اعمال حج را بهجای آورد، حدّ آن همین مقدار است. بنابراین برای همه چیز، حدّی است؛ امّا برای ذکر، حدّی نیست؛ زیرا خداوند عزّوجلّ به ذکر اندک راضی نشده و برای آن حدّی قرار نداده است. سپس حضرت این آیه را تلاوت نمود یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللهَ ذِکْرًا کَثِیرًا، وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصِیلًا و فرمود: «خداوند عزّوجلّ برای ذکر، حدّی قرار نداده است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۹۸ الکافی، ج۲، ص۴۹۸/ وسایل الشیعهًْ، ج۷، ص۱۵۴/ بحار الأنوار، ج۹۰، ص۱۶۱/ نورالثقلین/ البرهان"
"الصّادق ( عَنْ أَبِیأُسَامَهًَْ قَالَ قَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (مَا ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُ بِشَیْءٍ أَشَدَّ عَلَیْهِ مِنْ خِصَالٍ ثَلَاثٍ یُحْرَمُهَا قِیلَ وَ مَا هُنَ قَالَ الْمُوَاسَاهًُْ فِی ذَاتِ یَدِهِ وَ الْإِنْصَافُ مِنْ نَفْسِهِ وَ ذِکْرُ اللَّهِ کَثِیراً أَمَا إِنِّی لَا أَقُولُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَکِنْ ذِکْرُ اللَّهِ عِنْدَ مَا أَحَلَّ لَهُ وَ ذِکْرُ اللَّهِ عِنْدَ مَا حَرَّمَ عَلَیْه.
امام صادق ( ابواسامه گوید: امام صادق (فرمود: «مؤمن به چیزی سختتر از سه خصلت که از آنها محروم میشود، آزموده نشده». پرسیده شد: «آنها چه چیزی هستند»؟ فرمود: «همراهی در هرآنچه به دست دارد، انصاف دادن از طرف خود و بسیار یاد خدابودن. و من نمیگویم گفتن سبحانالله و لااله الا الله باشد، بلکه به یاد خدا به هنگام برخورد با حلال و حرام است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۹۸ الکافی، ج۲، ص۱۴۵/ نورالثقلین"
"الصّادق ( ثَلَاثٌ لَا یُطِیقُهُنَ النَّاسُ الصَّفْحُ عَنِ النَّاسِ وَ مُوَاسَاهًُْ الْأَخِ أَخَاهُ فِی مَالِهِ وَ ذِکْرُ اللَّهِ کَثِیراً.
امام صادق ( سه چیز است که هیچکس طاقت انجام آن را ندارد، گذشت از خطاهای مردم، کمک دادن به برادر خود و بسیار یاد خدا بودن است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۹۸ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۳۸۲/ نورالثقلین"
"الصّادق ( شِیعَتُنَا الَّذِینَ إِذَا خَلَوْا ذَکَرُوا اللَّهَ کَثِیرا.
امام صادق ( شیعیان ما کسانی هستند که چون به خلوت رسند، خداوند را بسیار یاد میکند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۹۸ الکافی، ج۲، ص۴۹۹/ نورالثقلین/ البرهان"
"الرّسول ( مَنْ أَکْثَرَ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ مَنْ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً کُتِبَتْ لَهُ بَرَاءَتَانِ بَرَاءَهًٌْ مِنَ النَّارِ وَ بَرَاءَهًٌْ مِنَ النِّفَاق.
پیامبر ( هرکس که ذکر خدا را بسیار گوید، خداوند او را دوست میدارد و هرکس که ذکر خداوند را بسیار گوید، دو برائت در نامهی اعمال او نوشته میشود. اوّل: برائت و رهایی از آتش جهنّم. دوّم: برائت و رهایی از نفاق.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۰۰ الکافی، ج۲، ص۵۰۰/ نورالثقلین/ البرهان
۲(احزاب/ ۴۲)
الصّادق ( مَنْ أَکْثَرَ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَظَلَّهُ اللَّهُ فِی جَنَّتِه.
امام صادق ( هرکس ذکر خداوند را بسیار بگوید، خداوند او را در بهشت خود پناه خواهد داد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۰۰ الکافی، ج۲، ص۵۰۰/ نورالثقلین/ البرهان"
4_5791935884542609352.mp3
21.06M
💬 قرائت دعای "عهــــد"
🎧 با نوای علی فانی
هدیه میڪنیــم به امام زمــان ارواحنافداه ❤️🌹
🔸تنهامسیری شوید👇
http://eitaa.com/joinchat/63963136Ca672116ed5
📖فضیلت و خواص دعای چهار حمد:
بسم الله الرحمن الرحیم
✨1-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی عَرَّفَنی نَفسَهُ وَ لَم یَترُکنی عُمیانَ القَلب
✨2-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَنی مِن اُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّی الله ُ عَلَیهِ وَ آلِه
✨3-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَ رِزقی فی یَدِهِ وَ لَم یَجعَلهُ فی اَیدِی النّاس
✨4-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی سَتَرَ عُیُوبی و عَورَتی وَ لَم یَفضَحنی بَینَ النّاسِ.
معنی چهار حمد :
✨1- ستایش خدا را که خود را به من شناساند ومرا کوردل نگذاشت.
✨2- ستایش خدا را که مرا از امت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله قرار داد.
✨3-ستایش خدا را که روزیم را در دست خودش قرار داد و آن را در دست مردم ننهاد.
✨4-ستایش خدا را که گناهانم وعیوبم را پوشاند ومرا در میان مردم رسوا
نکرد.
خواص دعای چهارحمد:
از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مرویست که هر کس از پیروان ما هر روز این چهار حمد را بخواند
خداوند او را سه چیز کرامت فرماید:
⚡️اول عمر طبیعی
⚡️دوم مال و جمعیت بسیار
⚡️سوم باایمان ازدنیارفتن وبی حساب داخل بهشت شدن
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
«هر که صبح کند و چهار نعمت خدا را یاد نکند بیم آن می رود که نعمت خدا از او زائل گردد»
📔(الدعوات، ص۸۱٫/مستدرک الوسائل، ج۵، ص۳۹۲٫/مصباح کفعمی، ص۱۷۰٫)
مولا امیرالمومنین (علیه السلام) مي فرمايند:
من خلاصه ي همه ادعیه را به تو میگویم،هر صبح که بخوانی گویی تمامي دعاها را خوانده ای:
🔸1-الحمدلله عَلی کُلِّ نِعمَه
🔹2- و اَسئَلُ لله مِن کُلِّ خَیر
🔸3-و اَستَغفِرُ الله مِن کُلِّ ذَنب
🔹4- وَاَعوذُ بِاللهِ مِن کُلِّ شَر
📗بحارالانوار:ج91 ص242
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"آیه ۴۱ - سوره احزاب
آیه يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللهَ ذِكْراً كَثيراً [41]
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! خدا را بسيار ياد كنيد"
"الصّادق ( عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (قَالَ: مَا مِنْ شَیْءٍ إِلَّا وَ لَهُ حَدٌّ یَنْتَهِی إِلَیْهِ إِلَّا الذِّکْرَ فَلَیْسَ لَهُ حَدٌّ یَنْتَهِی إِلَیْهِ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ الْفَرَائِضَ فَمَنْ أَدَّاهُنَّ فَهُوَ حَدُّهُنَّ وَ شَهْرَ رَمَضَانَ فَمَنْ صَامَهُ فَهُوَ حَدُّهُ وَ الْحَجَّ فَمَنْ حَجَّ فَهُوَ حَدُّهُ إِلَّا الذِّکْرَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَمْ یَرْضَ مِنْهُ بِالْقَلِیلِ وَ لَمْ یَجْعَلْ لَهُ حَدّاً یَنْتَهِی إِلَیْهِ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَهًَْ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللهَ ذِکْراً کَثِیراً وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصِیلًا فَقَالَ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ حَدّاً یَنْتَهِی إِلَیْه.
امام صادق ( ابنقدّاح گوید: امام صادق (فرمود: هر چیزی جز ذکر خداوند، حدّی دارد که نباید از آن تجاوز کرد؛ امّا ذکر خداوند حدّی ندارد. خداوند عزّوجلّ، واجبات را بر ما واجب نموده و هرکس آنها را بهجا آورد، حدّ آنها همین مقدار است. همچنین خداوند، روزهی ماه رمضان را واجب نموده است؛ پس هرکس در ماه رمضان روزه بگیرد، حدّ آن، همین مقدار است. همچنین خداوند، حج را واجب نموده، پس هرکس اعمال حج را بهجای آورد، حدّ آن همین مقدار است. بنابراین برای همه چیز، حدّی است؛ امّا برای ذکر، حدّی نیست؛ زیرا خداوند عزّوجلّ به ذکر اندک راضی نشده و برای آن حدّی قرار نداده است. سپس حضرت این آیه را تلاوت نمود یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللهَ ذِکْرًا کَثِیرًا، وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصِیلًا و فرمود: «خداوند عزّوجلّ برای ذکر، حدّی قرار نداده است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۹۸ الکافی، ج۲، ص۴۹۸/ وسایل الشیعهًْ، ج۷، ص۱۵۴/ بحار الأنوار، ج۹۰، ص۱۶۱/ نورالثقلین/ البرهان"
"الصّادق ( عَنْ أَبِیأُسَامَهًَْ قَالَ قَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (مَا ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُ بِشَیْءٍ أَشَدَّ عَلَیْهِ مِنْ خِصَالٍ ثَلَاثٍ یُحْرَمُهَا قِیلَ وَ مَا هُنَ قَالَ الْمُوَاسَاهًُْ فِی ذَاتِ یَدِهِ وَ الْإِنْصَافُ مِنْ نَفْسِهِ وَ ذِکْرُ اللَّهِ کَثِیراً أَمَا إِنِّی لَا أَقُولُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَکِنْ ذِکْرُ اللَّهِ عِنْدَ مَا أَحَلَّ لَهُ وَ ذِکْرُ اللَّهِ عِنْدَ مَا حَرَّمَ عَلَیْه.
امام صادق ( ابواسامه گوید: امام صادق (فرمود: «مؤمن به چیزی سختتر از سه خصلت که از آنها محروم میشود، آزموده نشده». پرسیده شد: «آنها چه چیزی هستند»؟ فرمود: «همراهی در هرآنچه به دست دارد، انصاف دادن از طرف خود و بسیار یاد خدابودن. و من نمیگویم گفتن سبحانالله و لااله الا الله باشد، بلکه به یاد خدا به هنگام برخورد با حلال و حرام است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۹۸ الکافی، ج۲، ص۱۴۵/ نورالثقلین"
"الصّادق ( ثَلَاثٌ لَا یُطِیقُهُنَ النَّاسُ الصَّفْحُ عَنِ النَّاسِ وَ مُوَاسَاهًُْ الْأَخِ أَخَاهُ فِی مَالِهِ وَ ذِکْرُ اللَّهِ کَثِیراً.
امام صادق ( سه چیز است که هیچکس طاقت انجام آن را ندارد، گذشت از خطاهای مردم، کمک دادن به برادر خود و بسیار یاد خدا بودن است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۹۸ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۳۸۲/ نورالثقلین"
"الصّادق ( شِیعَتُنَا الَّذِینَ إِذَا خَلَوْا ذَکَرُوا اللَّهَ کَثِیرا.
امام صادق ( شیعیان ما کسانی هستند که چون به خلوت رسند، خداوند را بسیار یاد میکند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۹۸ الکافی، ج۲، ص۴۹۹/ نورالثقلین/ البرهان"
"الرّسول ( مَنْ أَکْثَرَ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ مَنْ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً کُتِبَتْ لَهُ بَرَاءَتَانِ بَرَاءَهًٌْ مِنَ النَّارِ وَ بَرَاءَهًٌْ مِنَ النِّفَاق.
پیامبر ( هرکس که ذکر خدا را بسیار گوید، خداوند او را دوست میدارد و هرکس که ذکر خداوند را بسیار گوید، دو برائت در نامهی اعمال او نوشته میشود. اوّل: برائت و رهایی از آتش جهنّم. دوّم: برائت و رهایی از نفاق.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۰۰ الکافی، ج۲، ص۵۰۰/ نورالثقلین/ البرهان
۲(احزاب/ ۴۲)
الصّادق ( مَنْ أَکْثَرَ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَظَلَّهُ اللَّهُ فِی جَنَّتِه.
امام صادق ( هرکس ذکر خداوند را بسیار بگوید، خداوند او را در بهشت خود پناه خواهد داد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۰۰ الکافی، ج۲، ص۵۰۰/ نورالثقلین/ البرهان"
"فَجَعَلَ اللَّهُ الْایمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزْقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْاِخْلاصِ، وَ الْحَجَّ تَشْییداً لِلدّینِ، وَ الْعَدْلَ تَنْسیقاً لِلْقُلُوبِ، وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَ اِما مَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَةِ، وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ، وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَی اسْتیجابِ الْاَجْرِ."
"حضرت زینب کبری سلام الله علیها دختر امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها است. بارزترین بعد زندگى حضرت زینب، نقش ویژه او در واقعه کربلا و دوران اسارت پس از آن است، که با صبر و پایداری در واقعه عاشورا علی رغم از دست دادن عزیزترین کسانش، موجب شد که به عنوان اسوه صبر جاودان شود. خطبه های کوبنده آن حضرت در بند اسارت در کوفه و شام، باعث پرده برداری از چهره ظالمانه حکومت اموی شد. حضرت زینب در کوفه به زنان، تفسیر قرآن آموزش میداد، و او از جدش رسول خدا و پدرش امیرالمؤمنین و مادرش فاطمه زهرا حدیث روایت کرده است.[۱]"
"ولادت و نسب
حضرت زینب، دختر امیرالمومنین و حضرت فاطمه علیهماالسلام در سال پنجم هجرى، روز ۵ جمادى الاول در مدینه، پس از امام حسین علیه السلام به دنیا آمد.
بر اساس روایات متعدد، نامگذاری حضرت زینب سلام الله علیها، توسط پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله صورت گرفت و جبرئیل از سوی خداوند این نام را به پیامبر اکرم رساند.[۲]
زینب را مخفف «زین أب» دانسته اند، یعنى «زینت پدر». القاب متعددی نیز برای آن حضرت نقل شده است، از جمله: عقیله بنى هاشم، عقیله طالبیین، موثقه، عارفه، عالمه، محدثه، فاضله، کامله، عابده آل على.
ازدواج و فرزندان
حضرت زینب (سلام الله علیها) با عبداللَّه بن جعفر (پسر عموى خود) ازدواج کرد. برخى از مورخین تاریخ این ازدواج را سال هفدهم هجرى مى دانند.[۳] ثمره این ازدواج، چهار و یا پنج فرزند مى باشد که دو تن از آنان به نامهای محمد و عون، در کربلا به شهادت رسیدند.[۴]"