هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
2⃣ آخرالزمان تکنولوژیک :
که حدیث چالش وسیع انسان و مصنوعات اوست که بر او برتری یافتهاند؛
چه از نوع ماشینهای قوی یا موجودات زندهای که با مهندسی ژنتیک تغییر کردهاند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
3⃣ آخرالزمان علمی-تخیلی :
که در آن جدال گستردهای بین انسان و موجودات فرا زمینی یا بیگانه به تصویر درمیآید.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
4⃣ آخرالزمان اسطورهای :
که موجودات و مفاهیمی از اعماق افسانهها و اساطیر به امروز میآیند و شرایط سخت آخرالزمان را برای بشر ایجاد میکنند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
5⃣ آخرالزمان طبیعی :
که بشر با انواع و اقسام بلایا و مصیبتهای طبیعی مثل سیلها و زلزلههای شدید، امراض فراگیر، آتشفشانها، شهابسنگهای بزرگ و حشرات و حیوانات عجیب و غریب و ...، علیه سلطهى افراطی بشر میشورند و بشر در نبرد با این بلایا به شرایط بسیار سختی میرسد که اگر تلاش نکند و در مقابل اینها مقاومت نکند، آخرین نفسهای حیات خود را میزند و به پایان جهان میرسد.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
6⃣ آخرالزمان متافیزیکی-جادویی :
که ساحران و جادوگران و رمالان امروزی یا دیروزی، برای به دست آوردن قدرت، عرصه را بر آدمی تنگ کرده و اوضاع را به سمت وحشت و هراس واپسین روزهای حیات بشری پیش میبرند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
در هر کدام از این انواع، فیلمهای زیادی ساخته شده است که در تمام آنها، نجاتبخشِ کرهى زمین باید از نژاد یهودی یا آنگلوساکسون باشد و اگر منجی یا منجیان غربی نباشند، همهى افراد بشر در خطر نابودی یا بردگی همیشگی شیطان هستند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
در یک تقسیمبندی دیگر، میتوان دو نوع کلی از آخرالزمان را در آثار سینمایی برشمرد:
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
✅ آخرالزمان غیر دینی:
در این نوع تصویر آخرالزمان، کمتر نامی از خدا و مسیح و (ماشیحا) برده می شود، و بشر به تنهایی با ارادهى قوی خود، جبر و تقدیر را میشکند و به تنهایی با تکیه بر تکنولوژی و عقلِ خود بر دشمنِ شریرش فائق آمده و برتری انسان بر همه چیز و اومانیسم افراطی را به وضوح به تصویر میکشد.
در این قبیل آثار، به جای قدرت الهی، در برخی موارد قدرت عشق مطرح میشود که قهرمان داستان با عشق خالصانه و صد در صد زمینی به ستارهى مؤنّث فیلم، جهان را از شرّ شیاطین میرهاند؛ مانند فیلم «پسر جهنمی» :
داستانِ آمدن یک پسر سرخ رنگ آتشین از جهنم به این دنیاست که مأموریت ذاتیاش زمینهسازی برای ظهور شیطان اصلی و حضور او در این عالم است. این پسرک سرخ رنگ را آلمانها با هدف تسلط بر دنیا به این جهان آوردند، ولی او بر اثر زندگی با آمریکاییها به عواطف انسانی رسید و در اثر عشق به زن (که نقش او را سلما بلیر یهودی بازی میکند) حاضر نمیشود شیطان را به این جهان بیاورد و با فداکاری، شیطان را در آخرین لحظهى پایان جهان نابود میکند...
و «ماتریکس» و در برخی موارد نوعدوستی و یا ملیگرایی یا قومگرایی یا میراث اجدادی یا خانواده یا سرزمین، بتهایی میشوند که قهرمان به خاطر آنها در مقابل ضد قهرمان ایستادگی و مقاومت میکند؛ مانند فیلم «هری پاتر» که خانواده و حفظ میراث اجدادی و سرزمین هاگوارتز در آن اصالت دارد.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
نکتهى مهم این است که اساطیر صهیونیستی هم در نوع دینی و هم در نوع غیر دینی به شدّت یافت میشوند.
انواعی از آخرالزمان غیر دینی آنچنان انحرافی و عجیب هستند، که بعضاً ضد دینی میشوند؛ مانند قسمت چهارم «طالع نحس»، که در آن شیطان تمام موانع پیش روی خود را برمیدارد و دخترک مورد حمایت خود و برادر کوچکترش «الکساندر» را محافظت میکند تا بتوانند حلقهى شیطان پرستان را تشکیل و گسترش دهند.
دخترکی که به شدّت از علائم مسیحی و کلیسا و کشیش و هر نوع متافیزیکی متنفّر است.
قابل ذکر است که پس از ساخته شدن قسمت اول طالع نحس، اسرائیل نقش مهمی در تولید قسمتهای بعدی این فیلم ایفا کرد.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
برخی منتقدین مسیحی، «هری پاتر» را هم در این راستا ارزیابی کردند و شیوع خرافه و جادو و کارهای خلافی چون دزدی، پنهانکاری، جادوگری و قانونشکنی توسط قهرمان داستان را علیه مسیحیت ارزیابی کردند. نکته قابل توجه این است که در هالیوود ضد دینی، فیلم همیشه ضد مسیحی است و فیلم ضد یهودی واقعی در هالیوود هرگز ساخته نمیشود.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
مبانی و پیشزمینههای آثار آخرالزمانی سینمای غرب :
پرداختن به این بحث در سیاستهای استعماری غرب نوین، قبل از اختراع سینما هم سابقه دیرینهای داشته است.
برخی مبانی و پیشزمینههای این قبیل آثار آخرالزمانی بدین قرار هستند: