eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
286 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
بازخواني و نقد ديدگاههاي کلبرگ و مدرسي درباره پيدايش تشيع دوازده امامي.pdf
415.1K
🍀مقاله پژوهشی که به تازگی انتشار یافته با عنوان: بازخوانی و نقد دیدگاههای کلبرگ و مدرسی درباره پیدایش تشیع دوازده امامی 🌐@meshkatnoor
4_6006029498758202085.pdf
1.63M
کتاب فلسفه چیست؟ تالیف: استاد سربخشی @sarbakhshi 🌐@meshkatnoor
✳️ -1 🔸اهمیت و ضرورت امروزه شناخت علم در عرصه پژوهش های دینی از چند جهت حائز اهمیت است: 1️⃣ این مسئله از مسائل دیرین در عرصه پژوهش های دینی است؛ علم و دین چه رابطه ای با هم دارند؟ آیا رابطه آنها تعارض،استقلال، یکپارچگی یا چیز دیگری است؟ پاسخ به این مسئله در گروه شناخت صحیح علم است؛ یعنی اگر علم به صورت دقیق شناخته نشود، حل مسئله پیشین نیز قرین توفیق نخواهد بود. 2️⃣ اسلامی سازی علوم و علم دینی امروزه یکی از ضرورت های پژوهشی در جوامع اسلامی بحث از اسلامی سازی علوم و علم دینی است. متفکران مسلمان با مشاهده هجمه فراگیر علوم جدید غربی بر فرهنگ اسلامی و آثار مخرب آنها، سعی در پالایش این علوم کرده و کوشیدند علوم اسلامی یا علم دینی را بنا نهند. بی تردید، هر معیاری برای اسلامی سازی علوم یا علم دینی، بدون شناخت علم ابتر خواهد بود. 3️⃣ گرچه این بحث به طور کلی از مباحث پیشین منفک نیست، لکن خودش به تنهایی می تواند از علل ضرورت باشد؛ امروزه ملحدان مدرن علم را پایگاهی مستحکم برای خداناباوری خود قرار داده و برای الحاد از نتایج علمی سود می برند. اینکه آیا چنین استفاده ای از علم صحیح است یا نه،بستگی تام و تمامی به شناخت علم دارد. 🔶🔶🔶 یکی از راه های شناخت علم پاسخ عمیق و دقیق به سوالات زیر است که در ادامه بدان ها خواهیم پرداخت: 🔸آیا علم فقط از روش تجربی و استقراء بهره می برد؟ به تعبیر دیگر، آیا علم فقط تابع آزمایشات دقیق و تکرار پذیر بوده و به سلیقه شخصی و تخیلات ذهنی توجهی نمی کند؟ 🔸جایگاه نظریه، تخیل خلاق، استدلال ریاضی و ... در علم کجاست؟ 🔸آیا علم یقین آور است؟ 🔸آیا نتایج علمی ثابت و تغییر ناپذیرند؟ 🔸آیا علم است؟ 🔸آیا علم قدرت اظهارنظر در فراطبیعت را دارد؟ 🔸و ... _____________________ گفتنی است که یافتن پاسخ هر یک از سوالات پیشین، منبع و روش خاص خودش را می طلبد؛ گاه برای پاسخ برخی از آنها نیاز به کاوش بی واسطه در خود علومی چون فیزیک و زیست شناسی و غیره است، گاه می توان از بهره برد و گاه از مباحثی که در مطرح است، سود جست. ادامه دارد... 📝جواد قلی پور 🌐@meshkatnoor
🔰 حجت الاسلام و المسلمین در تازه ترین یادداشت خود بررسی کرد: 🔸آیا دین فقط «آنچنان» را «آنچنان‌­تر» می‌­کند؟! ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/anchenan 🌐@meshkatnoor
🔆 توافق علم و دین در زمینه فواید جسمانی روزه ✅در قرآن مجید دربارۀ روزه گرفتن چنین آمده است: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ أَيَّاماً ...فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ »(بقره، 183-184) «اى افرادى كه ايمان آورده‏ ايد، روزه بر شما واجب شد، همان گونه كه بر كسانى كه قبل از شما بودند واجب شده، تا پرهيزكار شويد. ... و كسى كه كار خير را پذيرا شود براى او بهتر است، و روزه داشتن براى شما بهتر است، اگر بدانيد.» ❇️در آیات مزبور، روزه را بر مسلمانان واجب کرده است و روزه گرفتن را به نفع انسان‌ها( به جز بیماران و کسانی که قدرت بر روزه گرفتن ندارند) معرفی کرده است. ✳️توضیح این که، روزه گرفتن هم دارای فواید معنوی مانند ایجاد تقوا و تقویت اراده برای ترک گناهان است و هم برای سلامتی بدن مفید است. ✳️در حدیثی که از پیامبر اکرم نقل شده، روزه گرفتن عامل تندرستی معرفی شده است: «صُمُوا تَصِحُّوا» (دعائم الاسلام، ج 1، ص 342) ✅تحقیقات دانشمندان در عصر مدرن نیز اثبات کرده که گرسنگی کشیدن در زمان روزه، موجب سلامتی انسان است: ❇️«محققان می‌گویند گرسنگی دادن به بدن، می‌تواند باعث طول عمر و حتی عملکرد بهتر اندام‌های بدن شود. نتایج تحقیقی در موسسه ملی پیری آمریکا نشان می‌دهد که نوعی روزه گرفتن، به معنای گرسنگی کشیدن در ساعاتی از روز، باعث به تأخیر افتادن بیماری‌های ناشی از پیری مثل آلزایمر می‌شود. ❇️مارک متسون (محقق) می‌گوید : «ما چندین آزمایش برای تأثیر گرسنگی گاه گاه بر بدن انجام داده‌ایم در این حالت متوجه شدیم که سلول های مغز در مقابل مریضی‌هایی مثل آلزایمر و پارکینسون مقاوم می‌شود . همین طور سالهاست که ثابت شده گرسنگی دادن به بدن باعث کاهش گلوکز می شود که برای بیماری قند بسیارموثر است . ❇️این محققان روش هایی را برای گرسنگی دادن به بدن پیشنهاد می‌کنند که یکی از آنها، غذا نخوردن برای شانزده ساعت در طول شبانه روز است. ❎با گرسنگی گاه به گاه بدن در حالتی از مرمت قرار می گیرد و وقتی متوجه می‌شود غذایی برای هضم و استفاده وجود ندارد به دنبال غذا در جاهای دیگر بدن می‌گردد. در نتیجه این گرسنگی: ☑️ بدن فرصت برای بازسازی و ترمیم پیدا می‌کند و کارکرد اندام‌هارا بهبود می‌بخشد. ☑️این روند در قلب باعث کاهش فشار خون و افزایش مقاومت در برابر استرس می‌شود . ☑️در کبد باعث پایین آمدن lGF می‌شود . بالا بودن این سلولهای شبه انسولین در بدن خطر چند نوع سرطان را افزایش می‌دهند. ☑️ روزه مهمترین تاثیرات را در مغز می گذارد .گرسنگی از دست رفتن حافظه را به تعویق می اندازد. 📡 www.bbc.com/persian/science/2014/07/140724_l93_fasting 🔆 نتیجه این تحقیقات مدرن علمی، نظرات عوامانه و غیر علمی که گرسنگی در زمان روزه داری را عامل بیماری می دانست، ابطال می کند و نشانگر هماهنگی و موافقت علم و دین در زمینه مفید بودن روزه برای تندرستی انسان است و به بشر می فهماند که دستورات و احکام دینی با ساختار وجودی انسان سازگار است و از جانب خالق دانا و حکیم برای تکامل جسمانی و روحانی انسانها تشریع شده است. 📝 جواد گلی @meshkatnoor
Majazi.mp3
13.47M
🎧 🔰 صوت نشست علمی با موضوع «آزادی دیجیتال، آزادی معنوی» نشست مشترک قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی 🎙با سخنرانی: 🌐@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد علامه آیت الله مصباح رحمت الله علیه : برای خدا درس بدهید و برای خدا درس بخوانید. 🌐@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ماه رمضان در دوران قاجار 👈 وقتی کارگران نصف روز کار میکردند و اجرت تمام روز را دریافت میکردند.... (فطرس مدیا) 🌐http://eitaa.com/monzer_ir 🌐@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 برنامه «تجلی قرآن در آثار حضرت استاد علامه حسن زاده آملی حفظه الله» 🔸در ایام ماه مبارک رمضان 🔻به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، برنامه تجلی با موضوع حکمت و عرفان که از آیات قرآن کریم توسط علامه حسن زاده آملی در آثار مکتوبشان استشهاد شده توسط شاگردان برجسته ایشان مورد شرح و بسط قرار میگیرد. این برنامه گفتمان محور با اجرای آقای حسن سلطانی همراه است و در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۱۵ تقدیم علاقمندان خواهد شد. 🎤جمعی از کارشناسان این برنامه از جمله دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی، آیت الله هادی عباسی خراسانی، آیت الله حسن رمضانی و آیت الله یزدان پناه هستند. 🔸این برنامه به شرح و بسط آیاتی می‌پردازد که علامه در کتب «قرآن، برهان، عرفان از هم جدایی ندارند» و «نور علی نور در ذکر ذاکر و مذکور» به آنها پرداخته است. 🔹 فایل برنامه در پایگاه اطلاع رسانی شبکه به آدرس Qurantv.ir قابل دسترسی و دریافت می باشد. 💠 @kashkolenab 🌐@meshkatnoor
درس خارج اسفار استاد فیاضی👇👇 https://eitaa.com/asfar99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگن این نتیجه ولایت فقیه هست! یک مشت نئولیبرال چهل ساله سیستم اقتصاد ربوی رو در این کشور راه انداختن و جنگ با خدا رو شروع کردن، حالا که نتیجه جنگ با خدا در اقتصاد مردم آشکار شده، خودشونو میکشن کنار و میگن این نتیجه ولایت فقیه هست! به شیطانی دل بستن که یک سوم بدهکاری دنیا متعلق به اونه! 🌐@meshkatnoor
آقای نصیری! اگر یکی دیگر از مراجع یا فقها یا رجال سیاسی کشور چنین صلاحدیدی کرده بود نشان «نقش مهم و بی بدیل»! در همه شئون نظام و وضعیت کشور بود؟! ظاهرا شما یک مورد جزئی که یک نفر به جهت سیاسی چاره ای جز گوش کردن به صلاحدید رهبری نداشته را ملاک قرار داده اید که همه ناکارآمدی های ناشی از نادیده گرفتن صلاحدیدهای رهبری را به گردن رهبری بیاندازید! و گرنه کسی منکر نقش بی بدیل رهبری در رفع مشکلات کشور نیست به شرط آنکه همه مسئولان امور به این نقش التزام عملی داشته باشند. @MohamadRezaBagherzadeh 🌐@meshkatnoor
✳️ طرح یک پرسش در فضای مجازی 🔸آیا خدا اشتباه کرد؟!!! ✍️"یک روز تلویزیون بخشی از پیشرفت های شگرفِ چین در ۳۰ ، ۴۰ سالِ اخیر را نشان می داد‌ ؛ دود از مغزم بلند شد . یادم آمد روزهایی را که سجاده زیر بغل به نمازِ جمعه می رفتیم تا از خدا بخواهیم که کافران را نابود، کشورمان را آباد ، زندگیمان را پُربرکت ، تنمان را سالم ، دلمان را شاد و طول عُمر اماممان را دراز گرداند و او را تا انقلاب مهدی (ع) برامون نگه دارد؛ امّا نمی دانم چه شد که سر از اینجا در آوردیم . آیا خُدا {لعیاذ بالله} اشتباه کرد؟!! و همه چیزهایی را که همه ما ملتِ ایران در مدتِ نزدیک به ۴۰ سال با اَشک و آه و توسل به مقامِ کبریایی خودش ، عزّت و آبروی ۱۴ معصوم ، پهلوی شکسته زهرا (ع) ، فرقِ شکسته علی (ع) ، سرِ بریده حسین (ع) ، دستِ قطع شده عباس ، علی اکبر جوان ، علی اصغرِ خِردسال و با گرو گذاشتنِ خونِ شهدا ، امامِ شهدا ، ناله و ضجهٔ مادران ، پدران و همسران شهدا ، اشکِ یتیمانِ شهدا ، حرمتِ میلیونها جلسه قرائتِ قرآن ، جلساتِ دعای ندبه ، کُمیل ، سمات ، ابوحمزه ، جعفر طیار و غیره ما از خدا می خواستیم ، همه را به چینی های کمونیست خدانشناس و از خدا بیخبر ، داده و در عوض همه درد و رنج روحی و جسمی ، فقر‌ ، خرابی مملکت ، بیکاری و فحشا ، خرابی اعصاب و روان ، خزانه خالی ، لشکر معتادین ، میلیونها پرونده قضایی ، تهمت ، افترا ، دروغ ، دزدی ها و اختلاس های میلیاردی ، چپاول بیت المال توسط کسانی که خود را مرد خدا می خوانند، پری زندانها ، شلوغی دادگاه های حقوقی و جنائی و غیره . همه را یکجا به ما داده . اشکال کار کجا بود؟! شاید خدا به خاطر مهربانی چینی ها، تمام موهبت ها را به آنها داده ، چرا که بازار مملکت را پر کرده‌اند از تمام وسایل زندگی ، از سفیدی قند تا سیاهی زغال ؛ تا ما وقت گرانبهایمان را با خیال راحت برای کسب جواز بهشت به دعا و عبادت بگذرانیم . یا شاید رهبران چین ، مدیران فرصت طلب و زیرکی بودند ! یا شاید چراغ عقل ما و مسئولانمان خاموش شده بود و در بی خبری و توهم به سر می بردیم ! شاید هم هردو ! 👈در پاسخ به چنین پرسش ها و چنین طرز تفکر هایی باید دو نکته خیلی مهم را تذکر داد: 🔹 ۱. ان لیس للانسان الا ما سعی(۳۹ نجم): بسیاری از دینداران تصور می کنند که چون دین دار هستند و پیرو حقیقت هستند پس باید همه چیز به کام آنها باشد و با کمترین زحمت،بیشترین نتیجه را بدست بیاورند.در حالی که خداوند دنیا را براساس اسباب و مسببات پیش می برد و در قران تصریح می کند که برای انسان پاداشی جز آنچه که خودش کرده و انجام داده نیست. با تحقیقی اجمالی کاملا روشن می شود که میزان کار،تلاش و فعالیت کارمندان و کارگران چینی و ...به مراتب بیشتر و بهتر از میزان کار مفیدِ ما ایرانیان است، پی منطقی است که نتیجه بیشتر بگیرند. 🕋 آثار دعا و مناجات و استمداد از خداوند در پیشرفت کارها را باید زمانی انتظار داشت که تلاش و حرکت قابل توجهی از سوی ما انجام گیرد و در اینجاست که خداوند متعال در جهت پیشرفت و سرعت عمل بیشتر و... پیروان خود را یاری می نماید. 🔹۲. عدم مسئولیت پذیری:عده ای از مردم ما یاد گرفته اند که پیوسته انتخاب های اشتباه و نابه جا و... انجام دهند و وظایف خود را انجام ندهند با این حال انتظار دارند که دیگران اشتباهات آنان را جبران کنند و همه چیز بر وفق مراد باشد. حال اینکه ما در یک جامعه زندگی میکنیم و فعالیت هر کدام از اعضای جامعه می تواند آن جامعه را به سمت رشد و تعالی پیس ببرد و یا بالعکس. این تفکر که اگر یک رهبر خوب وجود داشته باشد برای رسیدن جامعه به اوج شکوفایی کفایت می کند،یک تفکر غلط است . یک رهبر و فرمانده خوب، یاوران و حامیان پای کار و معتقد می خواهد تا بتواند به نتیجه مطلوب برسد و از قدیم هم گفته اند که با یک گل بهار نمی شود. مثلا در مسابقات قایقرانی گروهی اگر توجه کنید یک نفر که رهبر و هماهنگ کننده پارو زنان است مرتب بر طبل می کوبد و پاروزنها با توجه به صدای طبل به صورت هماهنگ پارو می زنند و قایق آنان با سرعت بیشتری حرکت می کند. حال فرض کنید بعضی از پاروزنها بر عکس برخی دیگر پارو بزنند، در اینجا کل تیم شکست می خورد و هر چه هماهنگی بیشتر شود نتیجه نیز بهتر خواهد شد. 👇👇👇
👌اما در آخر توجه به این نکته هم لازم است که پیشرفت و موفقیت چین یا کشورهای غربی، حاصل دو سه قرن تلاش و زحمات آنان بوده و چند ساله به دست نیامده است و مقایسه این کشورها با ایران اسلامی که ۴۰ سال است که طلوع کرده ،یک مقایسه نادرست و باطل است. و پیشرفت ایران اسلامی در طول این ۴۰ سال به مراتب بیشتر از مدت مشابه در کشور های دیگر است مثلا رشد علمی ایران چند برابر رشد علمی جهان بوده و سایر آمارهایی که در صنایع نظامی و هوافضا و...به دست آورده ایم و این آمار توسط مراکز بین المللی ارائه شده است . ✍️ حجت الاسلام جواد فتحی ؛ دانش آموخته کلام 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
🌿مطالب اين كانال ناظر به پرورش دو بال براي پرواز در آسمان كمال است: 1️⃣ بال اول پاسخگوي پرسشهاي نوظهور در الحاد مدرن، نفي قرآن و شريعت و ... است 2️⃣ بال دوم از عشق، تربيت و سلامت معنوي، نماز و زندگي، علل دين گريزي، و ... سخن مي گويد. 🆔https://eitaa.com/sajedi_ir/ فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672
✅کلام کاربردی در یک نگاه 🔸کلام کاربردی در اطلس عقاید دینی چه کارکردهایی می تواند داشته باشد و چه تفاوت هایی با کلام هنجاری و اسلامی دارد؟ 🔸کلام کاربردی Applied Theology) ) که مدت کوتاهی است به صورت محدود در برخی مراکز حوزوی و دانشگاهی کشور مطرح شده است و پیش از این در کشورهای غربی با کارکردهای متعددی مورد توجه واقع گردیده و می تواند تحول رفتار دینی مبتنی بر اندیشه کارکردگرایی را نوید بخش باشد، ضرورت دارد اندکی ابعاد آن تشریح و تبیین گردد. 🔸در یادداشت پیش رو به صورت خلاصه و فهرست وار جهت عموم پژوهشگران، نیم نگاهی به این موضوع شده، ضمن اینکه سعی شده با رویکردی تطبیقی و مقایسه ای به مساله بپردازد. 1️⃣در ابتدا باید دو نکته را یادآور شد، نخست آنکه تحقيقات در حوزه کلام را در مجموع با دو رويكرد هنجاری و کاربردی می توان دسته بندی کرد، که اولی واقع‌گرايانه و دومی كاركردگرايانه به حساب می آید، که از اولی با عناوینی چون کلام سنتی، کلاسیک و اسلامی نیز یاد می شود و از کلام کاربردی نیز می توان با مفا هیم فرعی چون کارکردی، کاربستی و عملیاتی یاد کرد. 2️⃣دوم آنکه کلام کاربردی همانند همه موارد مشابه در علوم دیگر مانند اخلاق و جامعه شناسی کاربردی، نه در عرض و بلکه در طول کلام اسلامی است، از این رو نباید حس تقابل و یا تعارض این دو رویکرد در اذهان تداعی شود ؛ که این ستم بر هر دو رویکرد در این دانش است. 🔸مجموعه ویژگی ها و تفاوت های کلام هنجاری و کاربردی را می توان به صورت تطبیقی در موارد زیر ارائه داد: 1. کلام هنجاری به‌دنبال تبیین و اثبات موضوعات كلامي مانند دات و صفات الهي ، نبوت، معاد و موارد مشابه از طريق مباحث عقلی و نقلی است ولی کلام کاربردی به‌دنبال اثربخشي اعتقاد به مباحث کلامی پیش گفته در زندگي فردی و اجتماعی با غایت باور مومنانه مي‌باشد، که این نکته می تواند مهم ترین یافته و فارق میان این دو رویکرد باشد. 2. کلام هنجاری بیشتر کلی و موضوع محور هست، ولی کلام کاربردی مساله محور و ناظر بر یک قلمرو خاص رفتاری می باشد. از این‌رو یکی از مأموریت‌های مهم کلام کاربردی، ورود به حوزه های نوپدید و حل تعارضات اعتقادی در زمینه های مختلف است. 3. کلام هنجاری حالت قوانین کلی و اساسی را دارد، که کمتر قابلیت سنجش دارد، از این رو می بینیم در یک مساله خاص مانند براهین خودشناسی صدها تحلیل بدون یک رای مبنا و محور به چشم می خورد، بر خلاف دانش های کاربردی که سنجه پذیری جزء ساختار آن هاست. 4. با توجه به توضیحات پیش گفته کلام هنجاری جزء تحقيقات بنيادي نظري شمرده مي‌شوند. ولی کلام کاربردی از پژوهش های بنياديِ کاربردی و ميان‌رشته‌اي به حساب می آید. 5. شاید بتوان این را هم افزود که کلام هنجاری به دلیل ضبغه و سابقه آن، غالبا نگاه فردی دارد، اما کلام کاربردی را باید در حوزه های اجتماعی دنبال کرد، که این نیاز ضروری امروز جامعه ماست، هرچند مغفول واقع شده است. و در پایان یاداوری می شود، اهم وظائف کلام کاربردی تمرکز بر بخش‌های کارآمد و عملی و عدم طرح مباحث صرفاً نظری و تئوری از مباحث کلامی است، دیگری استخراج آسیب ها و پرسش‌های عینی و واقعی جامعه با در نظر گرفتن مخاطبان خاص مانند کودکان و جوانان و تیپ های مختلف جامعه است و در نهایت نگاه درمان گری و کلینیکالی در دانش کلام کاربردی است. 🔸و آخر اینکه چون تربیت دینی و اعتقادی یکی از مهم ترین اهداف حاکمیت دینی است، لازمه آن برنامه ریزی درست، وجود تصویری روشن از سامانه مفهومی و محتوایی باورها و نیازهای اعتقادی جامعه است، تا بر اساس آن بتوان اقدامات لازم را برای ترویج و تعمیق آن ها برنامه ریزی کرد، که چنین خواسته ای را از رویکردی چون کلام کاربردی می توان انتظاری را داشت. 🔸قابل توجه اینکه این نطریه، پیش از این در قالب مقاله ای با عنوان "کلام کاربردی، ضرورت و هویت" در مجله علمی – پژوهشی تحقیقات کلامی، در شماره 8، بهار1394به چاپ رسید، که جهت مطالعه بیشتر می توان به آن مراجعه نمود. 🔸ضمنا با توجه به ایجاد زمینه های اولیه آموزشی و پزوهشی کلام کاربردی در برخی مراکز علمی، بی صبرانه علاقمند استفاده از نظریات همه دغدغه مندان و پژوهشگران در این حوزه نو ورود از طریق نشانی شخصی mo.mohammadi@ut.ac.ir هستم. ✍️ مسلم محمدی، هیات علمی دانشگاه تهران و عضو انجمن کلام اسلامی حوزه 🌐 @meshkatnoor
🔸 فراخوان مقالات ملی "اجتهاد عقل‌گرا" 🔰 محورهای همایش: 1️⃣ اجتهاد عقلگرا 2️⃣ اجتهاد نقلگرا 3️⃣ و علم 4️⃣ علم 5️⃣ علم 6️⃣ علم 7️⃣ علم 8️⃣ سایر - اجتماعی اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، روان شناسی، مدیریت و … 📅 مهلت ارسال چکیده مقالات: پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ 📅 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان تیرماه سال ۱۴۰۰ 📚🗓برگزاری همایش: پاییز سال ۱۴۰۰ 📩 صندوق پستی: 🌐 rinc@iict.ac.ir 📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۳۹ (دبیرخانه همایش) ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/aghlgera-2 🌐 @meshkatnoor
🌹 منکرین زمینه‌سازی، قیام و تشکیل حکومت برای اثبات ادعای خود به روایاتی از جمله روایت ذیل استناد می‌کنند: 🛑 پرچمهای برافراشته شده قبل از ظهور طاغوت است. 📌«كلّ رايةٍ ترفع قبل قيام القائم فصاحُبها طاغوتٌ يُعْبَدُ مِنْ دون الله عزّوجلّ» (📚کافی، ج۸، ص۲۹۵) امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمودند: «هر پرچمي قبل از قيام قائم بلند شود صاحب آن طاغوت است (و با اين كار) غير خدا را پرستيده و بندگي نموده است.» ◀️ نقد و بررسی ▫️اين روايات ناظر به قيامهايى است كه رهبر آن به جاى دعوت به معصوم، قيام‌كنندگان را به خود دعوت مى‌كند. به عبارت روشن‌تر رهبران آنها به جاى دعوت به حاكميت اهل بيت عليهم السلام خود را مطرح مى‌كنند و ديگران را به انانيت و نفسانيت خود فرا مى‌خوانند. ▫️همچنين منظور نفى قيام كسانى است كه خود را مهدى موعود معرفى مى‌كنند، مانند مهدى عباسى. ◀️ پاسخ تفصیلی جواب نقضی: ▫️اگر چنین روایاتی را بپذیریم حتّي قيام امام حسين عليه‌السّلام هم مصداق پرچمهای طاغوت مي‌شود، چون قبل از قيام مهدي (علیه‌السلام) رخ داده است. ▫️همچنین قيامهاي فراواني که در تاريخ اسلام مورد تأييد ائمه قرار گرفته باید منحرف تلقی شود. مانند قيام «مختار»، «شهید فخ»، «زيد بن علي» و «یمانی». برای نمونه امام رضا عليه السّلام در مورد قیام زید فرمودند: «زيد از علمای آل محمد بود و براي خداوند خشم نمود، و براي خداوند با دشمنانش جنگيد تا به شهادت رسيد.» (📚 عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۲۴۸) ✅ جواب حلی: ▫️با توجه به تناسب حکم و موضوع، از خود این روايت می‌فهمیم كه مراد امام از قیام‌های مورد نظر، انقلاب‌هایی است كه در مسير خدا و اهل بيت نباشد، بلكه در مقابل آنها باشد، زیرا در محمول این روایت از واژه «طاغوت» و جمله «يَعبدُ من دون الله» استفاده شده است. ▫️مؤید این برداشت اینکه با توجه به سایر روایات مشابه نیز مشخص می‌شود که مراد امام از قیامهای قبل از ظهور، هر قیامی نیست: «و مَنْ رَفَعَ راية ضلالة فصاحبها طاغوت» (📚کافی، ج۸، ص۲۹۶و۲۹۷) «هر كسي پرچم ضلالت بر افرازد، صاحبش طاغوت است.» در این روایت پرچم به «ضلالت» مقید شده. پس تنها پرچمي كه در مسير ضلالت برافراشته شود طاغوت است نه هر پرچمی. ▫️با توجه به روایات، اهل بیت قیام زید را به این خاطر تأیید کردند که او مردم را به سوی خود نمی‌خواند بلکه در صدد جهاد با سلطان جائر بود. امام صادق علیه السلام: «زید شما را به سوی خود دعوت نکرد بلکه تنها شما را به فرد مورد پسند از آل محمد فراخواند و اگر پیروز میشد به آنچه عهد کرده بود وفا میکرد. او در برابر سلطنت و حكومتى قيام كرد كه محكم و يكپارچه بود و مى‌خواست اركان آن را متلاشى کند.» (📚کافی، ج۸، ص۲۶۴) ▫️همچنین از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که در پاسخ به عبدالله بن حسن که امام را به بیعت با فرزندش -محمد نفس زکیه- به عنوان مهدی فرامی‌خواند، فرمودند: «هرگز چنين كارى را انجام ندهيد! هنوز زمان حضرت مهدى عليه‌السلام فرا نرسيده است و اگر تو گمان مى كنى كه اين فرزندت همان مهدى است، اين طور نيست و اين زمان، آن زمان نيست. اگر انگيزه تو آن است كه براى خدا غضبناك شوى و مى‌خواهى با قيام فرزندت، امر به معروف و نهى از منكر كنى، در اين صورت ما تو را رها نمى‌كنيم. (و از تو حمایت میکنیم)» (📚بحار، ج۴۷، ص۲۷۷) ❇️ بنابراین قیام‌هایی که در راستای حاکمیت معصومین باشد و به قصد نهی از منکر و مبارزه با طاغوت شکل گیرد مورد تأیید اهل بیت است و تخصصا از موضوع روایات مورد نظر خارج است. 📖منابع: 📌مجموعه آثار پنجمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، ج۳، ص۳۵-۵۸ (محمدرضا فؤادیان) 📌 http://noo.rs/lH7L5 📣 @tafakoraat 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ اگر مشکلی پیش بیاید از کجا بدانیم که رحمت الهی است یا عذاب الهی و به خاطر گناهان، آن مشکل پیش آمده؟ @hashtagdin 🌐 @meshkatnoor
کتاب تاملاتی در دین و رسانه 📝به قلم دکتر کمال اکبری ▫️جهت خرید فایل PDF کتاب روی لینک زیر کلیک کنید 👇 https://idpay.ir/armaghanhayat/file/201280 جهت خرید نسخه چاپی، تماس بگیرید👇 📱09357306615 👈🏼 نکته مهم ؛ تکثیر پس از دانلود فایل شرعا و قانونا مجاز نمی باشد. 📌 موسسه رسانه‌ی دین‌گستر ماندگارانتشارات ارمغان حیات 🌐 @meshkatnoor
🔰 ماه گذشتن از خواسته‌ها 🔺 رهبر انقلاب: حدیث صحیح معتبر از پیغمبر اکرم (صلّی‌اللَّه‌علیه‌واله‌وسلّم) این است: «الصّوم جنّة من النّار» روزه، سپر آتش است. خصوصیت روزه عبارت است از کفّ نفس. مظهر صبر در مقابل گناه و غلبه‌ی مشتهیات، روزه است. لذا در روایات، ذیل آیه‌ی شریفه‌ی «واستعینوا بالصّبر و الصّلاة» صبر را به روزه تعبیر کرده‌اند. روزه، مظهر گذشت از خواسته‌هاست. ۱۳۸۳/۰۸/۰۶ 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥گفتگوی میرداماد و شیخ بهایی با دو تن از علمای اخباری مسلک ... : بارها گفته ام و باز هم میگویم که آقایان حوزه دینی طلبه محقق میخواهد ، نه چاکر مقلد ! ..‌. : خاصه اینکه بخواهیم به هر نوجویی متکی بر اصول دین حکم بدعت بزنیم و صاحب آن را به ، آواره کوه و بیابان بکنیم ( تبعید ) ... میرداماد : خیال میکنید در هر عصر و زمانه ای خداوند تبارک و تعالی چند نفر چون او ( شیرازی ) را به امتی هدیه میکند ؟ خیال میکنید عزیز کرده خداوند تبارک رو میشه ذلیل کرد ؟!! ... ✂️برشی از سریال روشن تر از خاموشی (زندگینامه ملاصدرا) 💠 @kashkolenab 🌐 @meshkatnoor