ایمان به چه معناست و یکی از راههای تقویت آن.mp3
942.8K
🔸ایمان به چه معناست و یکی از راههای تقویت آن
🔹در کلام استاد حاجآقا بناییکاشی
@meysamtammar_qz
🔸قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ۖ وَإِنْ تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
🔹عربهای بادیهنشین گفتند: «ایمان آوردهایم» بگو: «شما ایمان نیاوردهاید، ولی بگویید اسلام آوردهایم، امّا هنوز ایمان وارد قلب شما نشده است! و اگر از خدا و رسولش اطاعت کنید، چیزی از پاداش کارهای شما را فروگذار نمیکند، خداوند، آمرزنده مهربان است.»
🔻آیه 14 سوره حجرات
عمل صالح معیار ایمان است.mp3
6.67M
🔻عمل صالح معیار ایمان است
🔸ایمان و تأثیر آن بر قلب و رفتار
🔹در کلام استاد حاجآقا بناییکاشی
@meysamtammar_qz
درمان خجالتی بودن.mp3
311.1K
🔸درمان خجالتی بودن
🔹در کلام استاد حاجآقا بناییکاشی
@meysamtammar_qz
نقش ولايت اهل بيت(ع) در قرب الهی.mp3
468.2K
🔸نقش ولايت اهل بيت(ع) در قرب الهی
📌برای مومن شدن، عمل هم ملاک است هم سبب
🔹در کلام استاد حاجآقا بناییکاشی
@meysamtammar_qz
اول ازدواج کنیم بعد کار پیدا کنم!.mp3
1.23M
🔻اول ازدواج کنیم بعد کار پیدا کنم!
🔸تاثیر صدقه در افزایش رزق و روزی
🔹در کلام استاد حاجآقا بناییکاشی
@meysamtammar_qz
بالاترین درجه ایمان کدام است.mp3
2.33M
🔻بالاترین درجه ایمان کدام است
🔸داستان اسلام آوردن مخیریق یکی از بزرگان قوم یهود در مدینه در غزوه احد!
🔸در برخی زیارت نامه ها ما خدا را به مقام شهدای بدر و احد قسم میدهیم تا حاجت بگیریم
🔸نیت مهمترین عامل اثرگذار در افزایش ایمان است
🔹در کلام استاد حاجآقا بناییکاشی
@meysamtammar_qz
نکاتی در مورد اجنه.mp3
1.78M
🔸نکاتی در مورد اجنه
🔹در کلام استاد حاجآقا بناییکاشی
@meysamtammar_qz
عرض سلام و احترام
بزرگوارانی که تمایل دارند نذورات خود را برای تهیه آبگوشت هیئت اختصاص دهند لطفا با ارسال پیام به آیدی @dorodian_ali اعلام آمادگی نمایند.
چگونه با حداقل عمل صالح به بالاترین مراتب ایمانی برسیم؟.mp3
1.71M
🔸چگونه با حداقل عمل صالح به بالاترین مراتب ایمانی برسیم؟
🔹در کلام استاد حاجآقا بناییکاشی
@meysamtammar_qz
جلسه هفتاد و یکم شرح صحیفه سجادیه دعای بیستم.mp3
13.03M
🔻شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه - مقدمه (جلسه اول)
🔸جلسه هفتاد و یکم(۱۴۰۰/۱۰/۲۰)
🔹در کلام استاد بناییکاشی
@meysamtammar_qz
هیئت میثم تمار
🔻شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه - مقدمه (جلسه اول) 🔸جلسه هفتاد و یکم(۱۴۰۰/۱۰/۲۰) 🔹در کلام استاد بنایی
* شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه
" اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ "
_ دعای بیستم از دعاهای صحیفه مبارکه سجادیه مربوط به درخواستهای امام سجاد سلام الله علیه از خدای متعال در باب مَکرُمَت های اخلاقی است؛ اخلاقِ کریمانه و اعمال و رفتاری که مورد رضایت حق تعالی است.
_ حضرت سجاد سلام الله علیه در این دعای نسبتا بلند سبک رفتاری مورد نظر خدای متعال را به عنوان خالق و صاحب ما به ما انسانها آموزش می دهد تا در مسیر هدف خلقت قرار بگیریم.
* مسئله اخلاق ابتدا باید روشن شود.
_ اخلاق جمع خُلق است. معانی مختلفی برای خُلق وجود دارد اما آن چیزی که منطبق با کتاب خدا و روایات اهل بیت علیهم السلام است همان معنای عرفی و لغوی این کلمه عنوان میشود. خُلق از جهت حروف و شکل کلمه با خَلق عینیت دارد اما از جهت ضبط و حرکت تفاوت وجود دارد.
_خَلق به معنای خلقت و آفرینش است. خدای متعال ما را خلق کرده و این عالم را پیرامون ما قرار داده و دستوراتی به ما داده که منطبق با قانون خلقت است؛ آن دستوراتی را که ما را به عنوان تنها موجود مختار و دارای قوه عاقله در دنیا منطبق، همسو و همراه با طبیعت و قوانین خلقت می کند، خُلق می نامند، وقتی آن خُلق مَرضی خداست که منطبق با خَلق و خلقت این عالم باشد.
_ آن قانونی که به حکم غریزه و قانون طبیعت؛ خدای متعال در عالم قرار داده، همان خدا دستور اختیاری را به ما عنایت کرده که اگر ما بتوانیم با آن دستورات منطبق شویم، با قوانین این عالم انطباق پیدا می کنیم و همراه می شویم.
_ ما به عنوان تنها موجود مختار عالم که محسوس و قال رویت و قابل حس هستیم اگر بتوانیم خودمان را با قوانین الهی منطبق کنیم، گرفتاری ها و مشکلات ما کم می شود زیرا همان کسی که این دستورات را به ما می دهد، همان این عالم را خلق کرده و با قوانینی که در حقیقت عالم قرار داده کار طبیعت قبل از خلقت انسان و بعد از ما پیش می رود.
موضوع خُلق انسان ها هستند اما موضوع خَلق و خلقت، همه این عالم است. سایر موجودات مطابق با نظم طبیعت جلو می روند و به طور طبیعی مطیع قوانین خالق متعال هستند این در حالی است که مشکل بر سر یک موجود به نام انسان است.
_ قرار است که ما خُلق الهی پیدا کنیم یعنی آن قوائدی که مختص منطبق شدن ما با خلقت این عالم است؛ آن را یاد بگیریم تا به نتیجه مطلوب برسیم. کمترین ثمره همراه شدن با طبیعت و عدم حرکت منافی قوانین خلقت این است که مشکلات کمتر می شود این یک دلیل عامه پسند عقلی و عقلایی است.
_ خُلق را بعضی ها سَجیت معنا کردند یعنی طبیعت وجودی اشخاص؛ بعضی ها عادتا آرام هستند، برخی افراد تندخویی دارند و قص علی هذا... اما لغت شناس های عرب آن چیزی که در کنار سجیت در نظر گرفتند و معنا کردند خُلق به معنای " عادت " است. در سیره عقلا نیز همین عادت را انتخاب کردند. در قرآن و روایات هم همین معنای عقلایی را در نظر گرفتند یعنی همان عادت. هر صفتی را انسان به عادت رسانده باشد خُلق او می شود. یک نفر یک بار در عمرش به فقیر کمک کرده این نمی شود خُلق کریمانه بلکه اگر کمک به فقرا و دستگیری از همنوع عادت فرد شود آن وقت می توان گفت که این فضیلت اخلاقی و کریمانه بخشیدن، خُلق فرد است.
_ خُلق به معنای عادت هاست که جمع آن اخلاق است، اخلاق مجموعه عادت هایی است که انسان ها پیدا می کنند.
_ امام سجاد سلام الله علیه در این دعای بیستم، اخلاق کریمانه الهی و اسلامی و مواردی را که باید خُلق ما شود را مطرح می کنند. بین اخلاق و ادب فرق وجود دارد، ادب به معنای انجام یک کار خوب در ظاهر است اما اخلاق یک صفت درونی تعریف می شود، آن صفتی که باعث می شود انسان بدون تحمل سختی، ریاضت و هیچگونه تکلفی کارهایی را انجام دهد. گاهی امام سجاد سلام الله علیه در این دعا از راه بیان آداب خوب ما را وادار به این آداب می کنند تا این ها جزوی از خُلق ما شود.
_ دین اساسا دنبال این مهم هستش که ما به یکسری از کارها عادت کنیم لذا از راه باید و نباید؛ واجب و حرام دین در زندگی انسان وارد شده است. این دین ما خیلی دقیق است. در گفتار پیامبر داریم که " إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق " من مبعوث به پیامبری شدم تا اخلاق الهی را تمام کنم چه از جهت دانشی یاد دهم و چه از لحاظ رفتاری به شما نشان دهم که با تکرار این اعمال به عادت برسید.
_ دین با احکام و فقه و باید ها و نبایدهایی که تعریف کرده، دنبال افکار و اخلاق و افعال لازم است پس فلسفه باید و نبایدهای دین این می باشد که ما را خُلقاً از نبایدها منزجر و متخلق به بایدها کند.
_ بایدها و نبایدها را باید به عادت خودمان در بیاوریم. اینکه گه می گویند اگر عبادت مِن باب عادت باشد خوب نیست این کاملا اشتباه است؛ اصلا دین آمده که ما را به نماز خواندن. دروغ نگفتن، صبور بودن، دوری از گناه عادت دهد.