eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
535 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
🛑فراخوان ✳️محور همایش: «فقه هنر و حکمرانی» 🖋موضوعات : 🌐B2n.ir/g11855 ⏰زمان: اسفندماه 1402 مشهد مقدس. ❇️ارسال و مقاله از طریق برنامه ایتا: @fegh_honar 📞تماس: 02537840071 🔰دبیرخانه همایش ملی فقه هنر ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
علم امام ❓در باب علم ائمه(علیهم السلام) دو نظر مطرح است: برخی می‌گویند ائمه علیهم السلام علم فعلی به اشیاء دارند و گروهی دیگری قائلند که زمانی که بخواهند می‌دانند. نظر حضرتعالی چیست؟ 🔆 آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: در مجموع با مراجعه به ادلّه، قول «إن شاؤوا علموا» بر علم فعلی ترجیح دارد. معصومین علیهم السلام مستجاب الدعوه بودند و اگر از خداوند متعال می‌خواستند، خداوند استجابت می‌کرد. ❇️ منبع: جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۶۶۱ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
usul-11-2-96.mp3
3.86M
بحثی در باب حدیث عنوان بصری از استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی(حفظه الله) 👇👇👇
دربارۀ عنوان بصری این نکته را باید در نظر داشت که اینکه می‌گویم عنوان بصری مشهور است، مشهور در لسان متأخرین است، والا در مصادر اصلی حدیثی و رجالی ما اصلا وجود خارجی ندارد. عنوان بصری روایت معروفی است که اولین بار در مشکات الأنوار سبط شیخ طبرسی (نوۀ مرحوم صاحب مجمع البیان) یعنی مرحوم شیخ علی ابن حسن وارد شده و پس از آن هم مرحوم شهید ثانی در منیة المرید از خط شهید اول و امثال اینها نقل نموده است و در منابع نیامده است. حتی دیدم که برخی گفته‌اند این حدیث در منابع اهل سنت نقل شده است؛ در حالی که حتی در منابع اهل سنت هم تا جایی که من مراجعه کردم چنین حدیثی وجود ندارد. حال اینکه از کجا چنین حدیثی آمده است؛ خصوصاً که شیوه‌های تعبیرش هم اصلا با شیوه‌های تعبیر روایات اهل بیت سازگار نیست. به نظرم چنین متونی را باید بالکل کنار گذاشت. خدا رحمت کند مرحوم آسید علی قاضی را که معروف بود که محور کارهای ایشان روایت عنوان بصری بوده است. این روش‌ها‌، روش‌های نادرستی است و اگر می‌خواهیم به روایات اعتماد کرده و محور ریاضات‌مان را روایات قرار دهیم باید به روایاتی اعتماد کنیم که اصل داشته باشد و نه روایاتی که در مصادر حدیثی ما وارد نشده است. اشکال: مضامین این روایت مضامین عالی است. پاسخ: الفاظش که اصلا با روایات اهل بیت متناسب نیست. البته برخی تعابیرش با روایت‌های مصباح الشریعة تطبیق می‌کند ولی مصباح الشریعة هم بنابر تحقیق از امام صادق(ع) نیست. آقای بروجردی در جلسه‌ای گفته بودند «العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة» منبع ندارد. کسی در پاسخ ایشان گفته بود منبعش مصباح الشریعة است. آقای بروجردی فرموده بودند شما چگونه مصباح الشریعة را حدیث می‌دانید؟ در حالی که این کتاب برای شقیق بلخی است. درس خارج اصول، تاریخ 11 اردیبهشت 1396 لینک متن درس: B2n.ir/m34880 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
٣۶ 💠 بررسی ادله نقلی تقلید از مجتهد با تمرکز بر شبهات روز رسانه 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر پرنیان 📆زمان: سه‌شنبه ٢٣ آبان بعد از نماز ظهر و عصر ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔️ @neshast_mfemb
🔰۴۰ درصد تخفیف ویژه اساتید و طلاب محترم 🔸 ۲۳ تا ۳۰ آبان 🌐https://eitaa.com/joinchat/3949592944C0267770f28 🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
❎ مغالطۀ منطقی آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🖌 مرحوم آقای میلانی به قم تشریف آورده بودند و این مسئلۀ مغالطه آمیز را مطرح کردند که «الإنسان وحده ناطق، و کل ناطق حیوان، فالإنسان وحده حیوان» که با فرض صدق مقدمات به نتیجۀ نادرستی می‌رسیم. 📌 مرحوم والد می‌فرمود: قید «وحده» قید موضوع نیست، بلکه قید نسبت اتحادی موضوع و محمول است و البته بعداً ملاحظه کردند میرزای قمی در جامع الشتات نیز این جواب را داده‌اند. (جامع الشتات، چاپ دو جلدی، ج۲، ص ۷۵۰) 📖 منبع: جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۶۰۵ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: مَن تَسَلّى بِالكُتُبِ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ هر كس با كتاب ها آرام گيرد، هيچ آرامشى را از دست نداده است. ┄┅═══❀📚❀═══┅┄ به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، تمامی کتب موجود در کانال انتشارات مرکز فقهی امام محمدباقر عليه‌السلام با 20% تخفیف ارائه می‌شود. 🎁جهت تهیه کتاب با تخفیف 20%، به آیدی @hashemzirak پیام دهید. ┄┅═══❀📚❀═══┅┄ 📆٢۴ آبان الی ١ آذرماه «هفته کتاب و کتابخوانی گرامی باد» 🆔@zanjanibooks 🔗https://m-feqhi.ir 🔗https://zanjani.ir 🌐http://appless.ir/new/T6p 📥ثبت سفارش: 🆔@hashemzirak
🟢 تجدید چاپ کتاب شریف «الکافي» ⏺کتاب شریف «الکافی» که توسط محققان پژوهشگاه قرآن و حدیث وابسته به موسسه دارالحدیث تحقیق شده و در سال ۱۳۹۷ با مقدمۀ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی منتشر شده بود، تجدید چاپ شد. ☑️ متن کامل خبر را اینجا بخوانید: B2n.ir/a10108 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
هدایت شده از دفتر فقه معاصر
موضوعات مصوب فقه معاصر.pdf
81.6K
🔰موضوعات مصوب فقه معاصر که می‌توانید با مراجعه به بخش مدارج دارالشفاء طبق مراحل اعلامی در متن زیر👇، آنها را انتخاب و پایان‌نامه را تدوین نمایید. @sotohaali
هدایت شده از دفتر فقه معاصر
حمایت از پایان‌نامه‌ها با موضوعات فقه معاصر معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با همکاری دفتر فقه معاصر و معاونت آموزش حوزه علمیه قم از پایان نامه‌های با موضوعات فقه معاصر به شرح ذیل حمایت می‌کند(۱۷۰ موضوع مصوب در فایل فوق👆 آمده است) 🔺شرایط طلاب: 1️⃣ تمامی طلاب محترم که طبق ضوابط مدارج علمی، امکان تدوین پایان‌نامه سطح ۳ و ۴ را دارند. 2️⃣ علاقه‌مندی، توانمندی و تعهد به انجام مطلوب پژوهش در بازه زمانی مقرر. 🔹 اساتید و طلابی که در دروس یا ، تدریس یا تحصیل داشته‌ یا مقاله‌ای در موضوعاتی مشابه به موضوعات اعلامی فقه معاصر در هر دوره در مجلات علمی ـ پژوهشی یا علمی ـ ترویجی منتشر نموده‌اند؛ و نیز طلابی که در مدارس مشغول به تحصیل هستند در اخذ موضوعات پایان‌نامه‌های فقه معاصر دارای اولویت می‌باشند. 🔺فرآیند ثبت نام و تدوین پایان نامه: 1️⃣ مشاهده موضوعات مصوب و اسامی اساتید راهنما و مشاور، با مراجعه به کانال اطلاع رسانی معاونت آموزش حوزه علمیه قم و یا کانال دفتر فقه معاصر. 2️⃣ مراجعه به مدیریت مدارج علمی حوزه علمیه قم جهت ثبت نام، ارائه فرم موضوع شامل: (عنوان موضوع، بیان مسئله، سؤالات اصلی و فرعی) با امضای استاد راهنما، ارائه معرفی نامه: تحصیل یا تدریس دروس فقه معاصر و یا چاپ و یا پذیرش مقالات مرتبط و یا پذیرش مدارس فقهی. 3️⃣ بررسی فرم موضوع در کمیته علمی مربوطه ظرف مدت حداکثر یک‌ماه و تأیید نهایی. 4️⃣ تدوین طرح‌نامه تفصیلی با نظارت استاد راهنما در مدت زمان حداکثر ۳ ماه بعد از ثبت نام (در صورت عدم ارائه در فرصت مقرر، موضوع به فرد دیگر واگذار خواهد شد). 5️⃣ بررسی طرح‌نامه تفصیلی در کمیته علمی مربوطه حداکثر ظرف مدت یک‌ماه. 6️⃣ مراجعه طلبه و استاد راهنما بعد از تصویب نهایی طرح‌نامه با معرفی‌نامه مدارج علمی قم، به دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز حوزه و نظام جهت انعقاد قرارداد. 7️⃣ تدوین پایان نامه سطح ۳ حداکثر ظرف مدت یک‌سال و سطح ۴ حداکثر ظرف مدت دو سال بعد از تصویب طرح‌نامه (در صورت عدم ارائه در موعد مقرر در کمیته مربوطه تصمیم مقتضی اخذ خواهد شد). 8️⃣ تعیین داوری در کمیته علمی مربوطه ظرف مدت یک‌ماه بعد از ارائه نسخه نهایی مورد تأیید استاد راهنما به مدارج علمی قم. 9️⃣ دفاع از پایان‌نامه و اعمال اصلاحات احتمالی ظرف حداکثر مدت یک‌ماه بعد از جلسه دفاع. 🔟 بررسی اثر در دبیرخانه حمایت از پژوهش‎های مورد نیاز حوزه و نظام مستقر در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و تعیین میزان حمایت‌ها. 🔺حمایت‌ها: 1️⃣ نویسندگان پایان‌نامه: سطح۳: از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال؛ براساس ارزیابی دبیرخانه حمایت سطح۴: از ۶۰ تا ۱۵۰ میلیون ريال؛ براساس ارزیابی دبیرخانه حمایت 2️⃣ اساتید راهنما: سطح۳: از ۳۰ تا ۶۰ میلیون ریال؛ بر اساس ارزیابی دبیرخانه حمایت سطح۴: از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ريال؛ براساس ارزیابی دبیرخانه حمایت 🔺چاپ اثر: حمایت از چاپ و انتشار اثر با نام نویسنده و تحت اشراف علمی استاد راهنما، در صورت تأیید دبیرخانه حمایت معاونت پژوهش. 🔸تذکر: حقوق معنوی اثر متعلق به نویسنده و استاد راهنما و حقوق مادی آن متعلق به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه می‌باشد و هرگونه چاپ و انتشار نیاز به أخذ مجوز از این مرکز دارد. 🆔 @fiqhci
دقت در تعابیر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: آقای حاج آقا رضا صدر می‌فرمود: برای نام بردن پیامبر خاتم حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلّم از تعبیر رایج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان می‌دانند. بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم الأنبیاء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسول خدا» یا «رسول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است. منبع: جرعه‌ای از دریا، ج4، ص 645 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi