eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
536 دنبال‌کننده
437 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
جذب مقاله در چهارمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های دینی، علوم اسلامی، فقه و حقوق در ایران و جهان اسلام تاریخ برگزاری : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ https://bit.ly/2SQ8H1g —— @mfeqhi
☀️ زنان و مردان چه تفاوت‌هایی در احکام شرعی دارند؟ 📋این اختلافات در «کتاب الکفارات» عبارتند از: 🔹منها: أنّ المرأة لو جزّت شعرها فی المصاب فعلیها کفّارة و هو عتق رقبة أو إطعام ستّین مسکینا أو صیام شهرین و أمّا الرجل فلیس علیه فیه کفّارة. 🔸و منها: أنّ المرأة لو خدشت وجهها فی المصاب فعلیها کفّارة و أمّا الرجل فلیس علیه فیه کفّارة. 🔹و منها: أنّ الرجل لو شقّ ثوبه فی موت ولده فعلیه کفّارة و أمّا المرأة فلیس علیها کفّارة. 🔸و منها: أنّ الرجل لو شقّ ثوبه فی موت زوجته فعلیه کفّارة و أمّا العکس فلیس فیه کفّارة. ▪️منبع: الهدی الی الفرق بین الرجال و النساء، تألیف مرحوم آیت‌الله العظمی حاج سید احمد زنجانی، ص ۶۲. ⏺این اثر گرانقدر برای نخستین بار توسط انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر (علیه السلام) منتشر شده است. 🔰مرکز پخش: کتابفروشی طه؛ قم، خ معلم، مجتمع ناشران، واحد ۳۱۴ (تلفن: 02537848326 ) ✳️فروش اینترنتی: https://bit.ly/2Ot6UxE ____ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
🔰نقد و نظر 🔆بررسی ادله استحباب نکاح در شریعت اسلام، ازدواج از امور مشروع و بلکه از جمله مسائل مؤکّد است. برای استحباب نکاح به ادله‌ای استناد شده است. در ادامه به بررسی این ادله می‌پردازیم: 🔸کتاب از جمله ایات قرآن کریم به آیه 32 سوره نور استناد شده است که دستور می‌دهد: «بى‏ همسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خويش بى ‏نياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست.» 🔹روایات در روایات بسیاری به استحباب نکاح تأکید شده است. مرحوم سید یزدی در عروه از این روایات به «السنة المستفیضة بل المتواترة»[3] تعبیر می‌کنند. این روایات را می‌توان به چند دسته تقسیم نمود: ✨الف) روایات مؤکد ازدواج دسته اول، روایاتی است که اصل ازدواج را مدّ نظر قرار داده و بر لزوم انجام این کار تأکید می‌کنند. برای نمونه نبوی مشهور که می‌فرماید نکاح از سنّت‌های من است و هر کس از ازدواج رویگردان باشد، از سنّت من رویگردان خواهد بود. ✨ب) روایات حب النساء دسته‌ای از روایات «حبّ النساء» را امری مستحب می‌دانند. مرحوم کلینی برخی از این روایات را کافی ذیل باب «حب النساء» ذکر می‌نماید. اما در مقابل این دو روایت و روایات دیگری که با همین مضمون نقل شده است، دسته دیگری از روایات، حب النساء را مذموم می‌داند. ✳️جمع بین روایات برای جمع بین روایات می‌توان دو وجه را مطرح نمود: الف) مراد از نهی، افراط در «حب النساء» است. به این بیان که اصل روایات حبّ النساء مربوط به ازدواج است ولی روایات ناهیه از این موضوع، مربوط به افراط در محبت به همسران می‌باشد. اگر این توجیه را بپذیریم، این روایات دلیل بر استحباب نکاح می‌باشد. ب) «حبّ النساء» مورد تأکید در روایات دسته اوّل در مقابل «حبّ الرجال» است و نه «حب الأزواج». در حقیقت این روایات ناظر به تحقیر و ظلمی است که در عصر جاهلیت نسبت به زنان صورت می‌گرفت. اگر چنین توجیهی را بپذیریم، این دسته از روایات دلالت بر استحباب نکاح نمی‌کند. ✨ج) روایات دال بر توسعه رزق با ازدواج مستفاد از آیه 32 سوره نور آن است که خداوند متعال ازدواج را سببی برای توسعه در رزق قرار داده است و در صورت وجود فقر در زندگی انسان، ازدواج زمینه از بین رفتن فقر را مهیا می‌کند. غیر از این آیه شریفه، روایات مستفیضه‌ای نیز بر این موضوع دلالت می‌کند. ✨د) روایات کراهت عزوبت دسته دیگری از روایات دلالت بر کراهت عزوبت می‌کند. از جمله این روایات می‌توان به نبوی مشهور اشاره نمود که می‌فرماید: شرار امتى عزابها و همچنین روایت نبوی که می‌فرماید: أرذل موتاکم العزّاب. تعبیر به رذل به دلیل آن است که در نوع افراد تجرّد زمینه دوری فرد از رحمت الهی را ایجاد می‌کند.این گروه از روایات دلالت بر نهی عزوبت می‌کند. با توجه به سیره قطعی متشرعه مبنی بر عدم حرمت عزوبت، می‌توان این دسته از روایات را بر کراهت حمل نمود و تنافی‌ای بین این دسته و روایات دال بر استحباب نکاح وجود ندارد. از این رو در مقام جمع بین دو دسته روایات حکم به کراهت عزوبت و استحباب نکاح می‌کنیم. 🔺نتیجه گیری با توجه به آیات قرآن کریم و همچنین گروه‌های مختلف روایات می‌توان گفت که اصل نکاح چنانچه مشهور بین فقها است شرعا امری مستحب به شمار می‌رود. 👈متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: https://bit.ly/3cjtJhO —— @mfeqhi
🔆بیانات آیت الله العظمی شبیری زنجانی درباره مرحوم شیخ انصاری(ره) 👈در اینستاگرام مرکز فقهی امام محمدباقر(علیه‌السلام) https://www.instagram.com/p/B8rhwsRpvi8/?igshid=1609q87ldgh1n
تازه‌های نشر: «فقه ورزش» این اثر در فصل اول و دوم خود به کلیات مباحث پرداخته است. اما در فصل سوم قواعد فقهی قابل استفاده در ورزش را بررسی نموده و قواعدی همچون قاعده لاسبق، قاعده منع اشاعه فحشا، قاعده حرمت کمک به گناه، قاعده لا ضرر و لاضرار، قاعده لزوم دوری از لهو و لعب و لغو، قاعده اقدام، قاعده شرط فاسد، قاعده تحذیر، قاعده قرعه، قاعده اصاله الصحه، قاعده احترام مال مردم، قاعده تعذر وفا به مدلول عقد، قاعده ابراء، قاعده اتلاف و قواعد جنسیت در حوزه ورزش بررسی می‌شود. متن کامل خبر را اینجا بخوانید: https://bit.ly/2JlJZl9 —- @mfeqhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در باب برخی از ان قلت و قلت‌های رسائل شیخ انصاری(ره) نسخه کم حجم --- مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام @mfeqhi
6.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی : در موقوفه‌ای برای عالیات وقف شده بود، به این صورت که پول آن باید توسط به مصرفش برسد. برای این کار، به سراغ می‌آیند. با توجه به اینکه این در زمان شیخ به دست بود، شیخ متوجه می‌شوند که در این مسأله بی‌طمع نیستند و توقع دارند؛ و بنابراین پذیرش این پول، بدون اثر سوء نیست. از همین رو شیخ انصاری از پذیرش این پول، می‌کنند. البته بعد، برخی دیگر از علما آن را قبول می‌کنند. شیخ در این جهات بسیار مراقب بوده است که مبادا پذیرش این باعث لطمه به جامعه شود و اثر منفی داشته باشد. --- @mfeqhi
🔰 یادداشت محقق 🔆شرط تاجیل ثمن شرط تأجیل ثمن زیر مجموعه بحث معاملات و در قسمت نقد و نسیه مورد بحث قرار می‌گیرد. باتوجه به شیوع و گستردگی معاملات نسیه، ضرورت دارد ابعاد مختلف این مسئله روشن و واضح گردد. عدم تعیین مدت در شرط تأجیل، سبب بطلان بیع خواهد شد. همچنین در شرط تأجیل ثمن فرقی بین مدت زمان کوتاه و مدت زمان طولانی نیست. در رابطه با افراط در شرط تأجیل ثمن، می‌توان حکم به صحت نمود. ✳️بیان مسئله 1.جواز شرط تأجیل در صورت تعیین مدت اگر عوضین هر دو نقدی باشند، بیع نقد است. اگر هر دو نسیه‌ای باشند، بیع کالی به کالی خواهد بود. اگر ثمن نقد باشد و مثمن نسیه‌ای باشد، بیع سلم است، و اگر عکس ان باشد بیع نسیه‌ای خواهد بود. در بیع نسیه‌ای شرط تأجیل جایز است، اما باید مدت مشخص شود؛ در غیر این صورت موجب بطلان این بیع می‌شود. این مدت نباید نه از جهت مفهوم و نه از جهت مصداق، احتمال کم و زیاد شدن، در آن داده شود. بنابراین جایز است شرط تأجیل ثمن در مدت معینی انجام شود، و الا اگر مدت مشخص نشود، بدون خلاف بیع باطل می‌شود. 🔸2. ادله بطلان شرط تأجیل در صورت عدم تعیین مدت شیخ انصاری دو دلیل برای بطلان معرفی می‌نماید: دلیل اول شیخ انصاری، غرری بودن است. غرر طبق نص و اجماع منهی است. مراد از نص روایتی است که منسوب به پیامبر صلی الله علیه و آله است. آیت الله زنجانی، روایت ناهی از بیع غرری را از جهت سندی معتبر می‌دانند. ایشان می‌فرمایند: «صدوق به سه طريق اين روايت را در عيون اخبار الرضا نقل كرده كه به اشخاص مختلف ختم مى‌شوند و همه آنها اين حديث را از امام رضا شنيده‌اند كه «نهى رسول الله صلى الله عليه و آله عن بيع المضطر و عن بيع الغرر» و طبيعتاً اگر راجع به يك موضوع، سه نفر مختلف، يك جور نقل كنند، براى متعارف اشخاص اطمينان حاصل مى‌شود كه اين روايت از حضرت صادر شده است. اين سه نفر عبارتند از احمد بن عامر بن سليمان طائى، احمد بنعبد الله هروى شيبانى و داود بن سليمان غازى.» دلالت این حدیث متوقف بر ارشاد بودن نهی به فساد بوده و در صورت نهی تکلیفی، نمی توان به این روایت بر بطلان بیع غرری استدلال کرد. لغوی‌ها و بیشتر فقها مانند مرحوم آقای خویی، غرر را به خطر ترجمه می‌کنند؛ این بر خلاف برخی دیگر از فقها مانند مرحوم امام است که غرر را به معنای جهالت دانسته و این معنا را به معروف بین فریقین نسبت داده‌اند. 🔹اما دلیل دومی که شیخ برای بطلان مطرح می‌نماید، روایاتی است که در باب سلم آمده است؛ مانند روایت سلیمان بن خالد. مرحوم خویی اشکال می‌کند که تنها در صورتی می‌توان به اخبار سلم استدلال کرد که بین سلم و نسیه ملازمه وجود داشته و تنقیح مناط قطعی شود، زیرا که نسیه و سلم دو مطلب جدا و مستقل هستند و ارتباطی به یکدیگر ندارند. برخلاف مرحوم خوئی که تلازم بین سلم و نسیه را قبول ندارند، مرحوم امام این روایات را، موید و یا حتی دلیل بر لزوم تعیین می‌دانند. از نظر مرحوم امام، مستفاد از روایات باب سلم، این است که برای دفع غرر باید اجل معلوم باشد، و جهالت به این مقدار نسبت به صحت بیع مضر است، مشکل غرر است؛ لذا می‌توان از مثمن در بیع سلم، الغای خصوصیت نمود. به عبارت دیگر.... ادامه این مقاله را اینجا بخوانید: 👉https://bit.ly/2UZ6phl —— مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰آثار پژوهشی ✅ابوالقاسم علی بن احمد الکوفی ابوالقاسم کوفی یکی از رواتی است که به غلو معروف است و توثیق شده نیست. بنابر گزارش نجاشی، شیخ طوسی، وی ابتدا از غلات نبوده است ولی بعد از آن غالی شده است و بسیاری از کتابهایش را بر اساس غلو تألیف کرده است.[1] ابن غضائری نیز او را غالی شمرده است.[2] البته حاجی نوری اصرار دارد که وی را توثیق کند.[3] —— [1] . رجال نجاشی ص : ۲۶۶: علی بن أحمد أبو القاسم الکوفی رجل من أهل الکوفة کان یقول: إنه من آل أبی طالب و غلا فی آخر أمره و فسد مذهبه و صنف کتبا کثیرة أکثرها علی الفساد ... توفی فی جمادی الأولی سنة اثنتین و خمسین و ثلاثمائة. فهرست‏الطوسی ص : ۲۷۱؛ علی بن أحمد الکوفی یکنی أبا القاسم کان إمامیا مستقیم الطریقة و صنف کتبا کثیرة سدیدة منها: کتاب الأوصیاء و کتاب فی الفقه علی ترتیب کتاب المزنی. ثم خلط و أظهر مذهب المخمسة و صنف کتبا فی الغلو و التخلیط و له مقالة تنسب إلیه. [2] . ابن ‏الغضائری ج : ۱ ص : ۸۳؛ علی بن أحمد أبو القاسم الکوفی المدعی العلویة. کذاب غال صاحب بدعة و مقالة. رأیت له کتبا کثیرة لا یلتفت إلیه. [3] . خاتمة المستدرک، ج۱، ص: ۱۶۳. —— این مقاله را اینجا بخوانید: 👉https://bit.ly/2yBqkeW —— مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi