🏴روز عاشورا را فقط برای عزاداری قرار دهیم🏴
حضرت امام باقر علیه السلام:
🔹فإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا تَنْتَشِرَ يَوْمَكَ فِي حَاجَةٍ فَافْعَلْ- فَإِنَّهُ يَوْمٌ نَحِسٌ لَا تُقْضَى فِيهِ حَاجَةٌ وَ إِنْ قُضِيَتْ لَمْ يُبَارَكْ لَهُ فِيهَا وَ لَمْ يَرَ رُشْداً وَ لَا تَدَّخِرَنَّ لِمَنْزِلِكَ شَيْئاً فَإِنَّهُ مَنِ ادَّخَرَ لِمَنْزِلِهِ شَيْئاً فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ لَمْ يُبَارَكْ لَهُ فِيمَا يَدَّخِرُهُ وَ لَا يُبَارَكُ لَهُ فِي أَهْلِه
▪️اگر میتوانی روز عاشورا برای هیچ کاری اقدام نکن. چرا که روز نحسی است که هیچ کاری در آن به سرانجام نمی رسد و اگر برسد، برکت و هدایت در آن نخواهد بود.
▪️و برای خانۀ خود چیزی تهیه نکن که هر کس در آن روز چیزی برای منزل خود تهیه کند، در آن برکتی قرار داده نمی شود و برکت از خانواده اش هم برداشته می شود.
📚 «کامل الزیارات» ص ۱۷۵
🆔 @mhgolkar
▪️مرحوم علّامه آیةالله حسینی طهرانی قدّس سرّه به زيارت عاشورا اهمّيّت بسيارى می دادند؛ می فرمودند: خواندن زيارت عاشورا در روز عاشوراء و اربعين با صد لعن و سلام بسيار مطلوب است.
📚 «نور مجرّد» ج ۲ ص ۳۵۹
🆔 @mhgolkar
مطهری:
◾️اعمال شب عاشورا
۱ـ چند نماز برای این شب در روایات آمده است که یکی از آنها چنین است:
چهار رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد، ۵۰ بار سوره توحید خوانده میشود. پس از پایان نماز، ۷۰ بار «سبحان الله والحمدالله و لا اله الاّ الله و الله اکبر ولا حول ولا قوة الاّ بالله العلیّ العظیم» خوانده شود.
۲ـ احیای این شب کنار قبر امام حسین(علیه السلام).
۳ـ دعا و نیایش.
◾️روز عاشورا
۱ـ عزاداری بر امام حسین(علیه السلام) و شهدای کربلا، در این مورد از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است:
هر کس کار و کوشش را در این روز، رها کند، خداوند خواستههایش را برآورد و هر کس این روز را با حزن و اندوه سپری کند، خداوند قیامت را روز خوشحالی او قرار دهد.
۲ـ زیارت امام حسین(علیه السلام).
۳ـ روزه گرفتن در این روز کراهت دارد؛ ولی بهتر است بدون قصد روزه، تا بعد از نماز عصر از خوردن و آشامیدن خودداری شود.
۴ـ آب دادن به زائران امام حسین(علیه السلام).
۵ـ خواندن سوره توحید هزار مرتبه.
۶ـ خواندن زیارت عاشورا.
۷ـ گفتن هزار بار ذکر «اللّهم العن قتلة الحسین(علیه السلام).»
▪️روز دوازدهم محرم
ورود کاروان اسیران کربلا به کوفه و شهادت حضرت سجاد(علیه السلام) در سال ۹۴ ه .ق.
📚پینوشتها:
۱- مصباح کفعمی، ص ۵۰۹٫
۲- فرهنگ عاشورا، ص ۴۰۵، جواد محدثی.
۳- وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۹۴، حدیث ۸٫
@nehzateenahjollbalaghekhain110
@monjisoooooooooshans12
🏴رسول خدا صلّی الله علیه و آله و قتلگاه سیّدالشهداء علیه السلام🏴
از امِّ سلَمه مروى است که:
▪️رسول خدا شبى از ما غائب شد در مدّت طويلى و سپس آمد به نزد ما، و ديديم آن حضرت گردآلود و با موهاى ژوليده مراجعت کرده و در يک دست خود چيزى دارد که انگشت ها را بسته است. عرض کردم: يا رسول الله چرا شما را بدين وضع پريشان غبارآلود و ژوليده مى بينم؟
▪️حضرت فرمود: در اين وقت مرا سير دادند به محلّى در عراق که نامش کربلاست، و مَصرع حسين فرزند من و جماعتى از فرزندان اهل بيت مرا به من نشان دادند، و من شروع کردم که خونهاى آنانرا جمع کنم، و بيا اينک خون ها در دست من است؛
▪️و دست خود را بسوى من باز کرد و فرمود: بگير اينها را و محفوظ نگاهدار! من خونها را گرفتم و توجّه کردم ديدم شبيه خاک قرمز رنگ است؛ در شيشه اى نهادم و سر آن را بستم و محفوظ داشتم.
▪️چون حسين از مکه به طرف عراق حرکت کرد هر صبح و شب من شيشه را ميگرفتم و مى بوئيدم و براى مصيبت آن حضرت ميگريستم.
▪️چون روز عاشوراى از محرّم، همان روزى که حسين در آن روز شهيد شد، من در آن شيشه نگاه کردم، در اوّل صبح آن خاک قرمز بحال خود بود، و چون در پايان روز نگاه کردم ديدم تبديل به خون تازه شده است
📚 «معادشناسی» ج ۳ ص ۱۱۹ از «ارشاد» شیخ مفید
🆔 @mhgolkar
هرکه با هرچه به دستش میرسید
روی قرآن، خط کوفے میکشید...
#آجرکاللهیاصاحبالزمان
@mhgolkar
1_425133856.pdf
3.09M
صد روایت از زندگی ایت الحق سید علی آقای قاضی
@mhgolkar
برای بررسی شرایط قیام عاشورا و اهداف و آثار آن بر تاریخ و تمدن اسلام، پایگاه طلیعه گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانینیا، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث انجام داده ایشان در این گفتگو میگوید:
ما با رویکرد و قیام سیدالشهدا(ع) می توانیم به دنبال ایجاد یک تمدن اسلامی مبتنی بر تفکر ایشان باشیم. آن تمدن با اشاره به این نکته شاخص که «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم»،باید شکل پذیرد. سیدالشهدا(ع) تجلی سختگیری و شدت بر کفار و دشمنان است. گرچه ایشان در ظاهر پیروز نشد، اما در روز عاشورا دو جلوه الهی را در حقیقت متجلی کردند. در یک طرف از قیام ایشان اوج محبت، عاطفه و مهربانی و معویت و حرانیت را در رابطه امام حسین(ع) با اصحابشان می بینیم و در طرف دیگر اوج مقاومت سیدالشهدا(ع) در برابر دشمنان را می بینیم. این امر تجلی آیه شریفه «أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» است. ما می توانیم با الهام از این قیام عظیم سیدالشهدا(ع) که تا تاریخ باقی است این قیام هم باقی است و روز به روز گسترده تر خواهد شد، تمدنی را ایجاد کنیم که در بین مسلمان ها عطوفت و مهربانی و مودت حاکم باشد و اجازه شکوفایی تفکر الحاد و کفر داده نشود.
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
@mhgolkar
یک پاراگراف از مقاله نقش امام حسین در احیای تمدن اسلامی:
کلمات کليدي:
تمدن اسلامی
تمدن
امام حسین
تمدن اسلام
احیا تمدن اسلامی
خدا
پیامبر
امام حسین ( ع )
نیم قرن از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) نگذشته بود که تمام ارزش های تمدن اسلامی رخت بربست و ارزش های جاهلیت در تار و پود جامعه ریشه دواند.
امام حسین (علیه السلام) برای بازگرداندن جامعه به سوی ارزش های متعال «مدینه النبی» باید قیام می کرد. قیام او برای نجات تمدن اسلامی از انحطاط بود. شاخصه های قیام او عبارت بود از: اصلاح ارزش ها، برخورد با منکرات و نفی مشروعیت یزید.
مجله خیمه شماره 22
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
@mhgolkar
امام حسین(ع) فدای مکتب و مرامی شد که باید برای مظلومیت آن مکتب سوگواری کرد
اساساً دین به دنبال تمدنسازی است
در کربلا همه فدای امام حسین(ع) شدند و خودِ امام حسین(ع) فدای مکتب و مرامی شد که باید برای مظلومیت آن مکتب و مرام سوگواری کرد و خون گریه کرد. ما الان در دوران غربت اسلام به سر میبریم. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «اسلام غریبانه آغاز شد و به سرعت غریب خواهد شد، خوشا به سعادت کسانی که در این دوران غربت جزء مسلمانان قرار میگیرند؛ إنّ الإسلامَ بَدأ غَرِيبا و سَيَعُودُ غَريبا كما بَدأ فَطُوبى للغُرَباءِ»(میزانالحکمه/8995-کنزالعمال/1192)
وقتی مکتب و مرام اباعبدالله الحسین(ع) را دقیق و از بالا نگاه کنیم به مفهومی میرسیم که امروز به آن مفهوم «تمدن» میگویند که فراتر از سیاست، فرهنگ یا تعدادی قوانین دینی برای رفتارهای فردی و روابط اجتماعی است. تمام تمدنهای شکلگرفته در تاریخ، قوانینشان از قوانینی که دین برای حیات بشر ارائه میدهد، کمتر بوده است. ستونهایی که تمدنهای دیگر دارند-از نظر استحکام و برافراشتگی و تعداد- کمتر از ستونهایی است که دین برای برقرار یک تمدن ارائه میدهد. لذا تمدن مفهومی نیست که با دین غریبه باشد بلکه اساساً باید گفت که دین به دنبال تمدنسازی است.
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
@mhgolkar
علامه طباطبایی: هیچ دینی به اندازۀ اسلام به مسائل اجتماعی حیات بشر نپرداخته
علامۀ طباطبایی در تفسیر المیزان میفرماید که هیچ مکتب و مذهب و مرامی در دنیا و در طول تاریخ و در بین ادیان، به اندازۀ قرآن کریم به مسائل اجتماعی حیات بشر نپرداخته است. و ایشان به تفصیل در اینباره بحث میکند و تمدن غرب را مورد نقد قرار میدهد و نگاه تمدنی به اسلام را مورد توجه قرار میدهد. ایشان اسلام را به شدت یک دین اجتماعی میداند.(هيچ شكى نيست در اينكه اسلام تنها دينى است كه بنيان خود را بر اجتماع نهاده و اين معنا را به صراحت اعلام كرده و در هيچ شانى از شؤون بشرى مساله اجتماع را مهمل نگذاشته... اسلام روح اجتماع را به نهايت درجه امكان در كالبد احكامش دميده...؛ترجمۀ المیزان/4/148-ذیل آیۀ 200 آلعمران)
اجتماعی بودن دین خیلی فرق میکند با اینکه دین برای روابط اجتماعی ما یک دستوراتی داشته باشد. علامه طباطبایی میفرماید که اساساً در قرآن کریم به جامعۀ بشری به مثابه یک انسان نگاه میشود و هویت مستقل از افراد دارد و افراد در این هویت مستقل گم میشوند. همانطور که برای یک انسان، عُمری وجود دارد، برای یک جامعه-و به تعبیر امروزی برای یک تمدن- هم عُمر وجود دارد. همانطور که یک فرد امتحان میشود، یک جامعه نیز امتحان میشود. همانطور که به یک فرد دستور داده میشود به یک جامعه نیز دستور داده میشود، همانطور که برای یک فرد، میتوان اطاعت و عصیان درنظر گرفت، برای یک جامعه نیز میتوان این را در نظر گرفت.
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
@mhgolkar