eitaa logo
نگرشی نو به دین تمدنساز
1هزار دنبال‌کننده
846 عکس
411 ویدیو
112 فایل
🗃مباحث کانال در سه لایه🗞: 🏷1_تخصصی🔍 🏷 2_ طلاب و دانشجویان🔍 🏷3_ عموم🔍 🗃در قالب سیستم های دینی🗞 📝توسط استادو محقق حوزه ودانشگاه آقای گل کار🔍 🗃ارتباط با مدیریت↓ @golkar_mh
مشاهده در ایتا
دانلود
⬛️ السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام ⬛️ 🛎 در مقام تحلیل سیستمی قیام امام حسین علیه السلام با رویکرد تمدنی شش محور زیر با استفاده از فرمایشات سیدالشهدا علیه السلام ارائه میگردد: 1_ هدف از قیام امام حسین علیه السلام 2_نقطه شروع قیام امام حسین علیه السلام 3_ نقطه مرکزی و مرکز ثقل قیام امام حسین علیه السلام 4_برنامه حرکت امام حسین علیه السلام در قیام خود 5_ بحرانها و آفتهای قیام سیدالشهدا علیه السلام 6_خروجی و آثار و قیام سیدالشهداء علیه السلام 🕌 در قدم اول هدف از قیام امام حسین با استفاده از دو روایت تبیین گردید که سروران تحلیل این دو روایت را در مطالب قبل کانال نگرشی نو به دین تمدنساز می‌توانند ملاحظه فرمایند @mhgolkar
💢حرکت در مسیر هدف قیام امام حسین علیه‌السّلام و تأسی به سیره تمدن‌سازی او 🔸رکن اساسی احیای تمدن اسلامی، تولید علم دینی است. و ما تا وقتی که به قیام امام حسین به صورت جدی و واقع‌بینانه با رویکرد تولید علم دینی نگاه نکنیم هیچگاه به احیای تمدن اسلامی نخواهیم رسید. اگر به بایدها و نبایدهای قیام امام حسبن و امتداد ان در تولید علم دینی توجه نشود و یا باوری در این خصوص نباشد شکی نیست که نه علمی تولید می‌شود و نه تمدنی شکل می‌گیرد. تولیدکنندگان فرهنگی و علمی باید توجه کنند چقدر از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نهضت تمدنساز حسینی به نحو صحیح مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد و چقدر فضای تولید علم دینی حسینی را برای محققین فراهم کرده‌ایم . 🔸بر این اساس مراد ما از لزوم تولید علم، تولید علم در حوزه‌های مختلف آن است. بنابراین حرکت در مسیر امام حسین (ع) و تأسی به سیره تمدن‌سازی او وظایفی را برای ما رقم می‌زند که نباید از آنها غفلت ورزیم. @mhgolkar
🔺 به یک نمونه از نگاه تمدنی به قیام سیدالشهدا دقت فرمایبد: بنظر شما آیا میتوان درس‌های مدیریتی از واقعه عاشورا و سیدالشهداء علیه‌السلام گرفت؟ جواب سوالهای زیر را از قبام سیدالشهدا میتوان دریافت کرد؟ ✔️ آیا قیام اباعبدالله یک اتفاق خودآگاه مدیریت شده بود یا صرف یک اتفاق ناخودآگاه نظامی؟ ✔️ آیا قیام عاشورا قابلیت الگو برداری از مدیریت امام حسین علیه السلام دارد؟ ✔️ راهکارهای ایجاد در افراد برای انجام یک حرکت چیست؟ ✔️ بررسی نمودهای مدیریت عاشقانه اباعبدالله علیه السلام در کربلا ✔️ سازوکار چگونه است؟ ✔️ استفاده از اسباب در الگوی مدیریت اسلامی بنظر شما اگر با بدست آوردن جواب این سوال‌ها از نهضت عاشورا بتوان راهبردهای مدیریت الهی و دینی را بدست آورد و برمبنای آنها مدل مدیریت اسلامی را تولید کرد در جهت تحقق هدف قیام سیدالشهدا علیه السلام قدم برنداشته ایم و جزو یاران ابی عبدالله قرار نمیگیریم؟ @mhgolkar
4_5947446192085403439.mp3
15.08M
🔺 جواب مسائل بالا را در درس‌های مدیریتی از واقعه عاشورا و سیدالشهداء علیه‌السلام | جلسه 1️⃣ از 3️⃣ 🎙سخنرانی حجة‌الاسلام‌ والمسلمین‌ استاد وکیلی در دهه دوم محرم بیابید. @mhgolkar
▪️حال شاید برداشت جدیدی از این روایت داشته باشید▪️ حضرت امام صادق علیه السلام 🔹منْ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ عَظِيماً فَقِيلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّه‏ 💠 هر کس برای خدا علم آموزد و به علم خویش عمل کند و به دیگران بیاموزد، در ملکوت آسمانها بزرگش خوانند و گویند: او برای خدا فراگرفت و برای خدا عمل کرد و برای خدا به دیگران آموخت. 📚 «کافی» ج ۱ ص ۳۵ 🆔 @mhgolkar
کلام امیرالمؤمنین علیه السلام 🌕 سيِّئَةٌ تَسُوءُكَ، خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ‏. 🌕 گناهى كه تو را پشيمان كند بهتر از كار نيكى است كه تو را به خود پسندى وا دارد. 📚 حکمت ۴۶ : برنامه های اشتباهی که مقدمه برنامه ریزی و مدیریت زندگی صحیح برای رسیدن به خدا گردد بهتر از برنامه صحیحی است که تو را در همان برنامه متوقف کرده و جلوی برنامه های حرکت به سمت خدا را در زندگی تو بگیرد. : وجود بحرانها و آفات سیستم ها و ساختارهای اجتماعی که باعث ارائه بازخورد به تصمیم گیران و تولیدکنندگان و اداره کنندگان این ساختار ها و در نتیجه اصلاح سیستمهای کلان اجتماعی گردد بهتر از سیستمهایی است که به ظاهر دارای بحران نیستند ولی کارایی برای رشد و تعالی جامعه ندارند. (روش فهم از روایت و کشف فرایندها و تغییر زاویه دید از خرد به کلان ) : گسترش معنای سیئه و حسنه و عجب بواسطه قاعده روح معنا @mhgolkar
📌در محور اهداف قیام امام حسین علیه السلام یکی از دوستان فرمودند: ❓برخی ها گویند اصلاح امت جدم و امر بمعروف و اینها اهداف ظاهری هستند ولی اهداف باطنی مساله فردی که رابطه عاشقانه اباعبدالله با خدا بوده مثلا خدا خواسته حضرت و یاران وخانواده اش رو در کشته و اسارت باشه 📗پاسخ: سلام علیکم به نظر میرسه در مورد اهداف قیام امام حسین هدف نهایی تمدنسازی دینی هست و بقیه موارد دیگری که بعنوان هدف بیان میشه مثل امر به معروف و حکومت اسلامی و احیای سنت پیامبر و.... مراحل سیستم برای تحقق هدفه که در مباحث آینده جایگاهشون در سیستم نهضت امام حسین علیه السلام را بررسی میکنیم ❓سوال: اهداف باطنی چطور؟ اهداف باطنی وعرفانیش چی هستند؟ 📗پاسخ: وقتی شما عنوان تمدن دینی را بیان میفرمائید شاخصه اصلی این تمدن سیستمهای خدا افزا در زندگیه یعنی سیستمهایی که علاوه بر رفع نیاز باعث افزایش احساس حضور خدا در زندگی انسانها بشه مثلا سیستم اقتصاد خدا افزا و.... @mhgolkar
🔰نگرشی نو به دین تمدنساز نگرشی نو بر مبنای نگرش سیستمی به دین با هدف کاربردی کردن دین در زندگی و احیای ظرفیت تمدنی دین 🌸 مباحث در سه لایه: 1_تخصصی(علم دینی و مدلسازی و... ) 2_ طلاب و دانشجویان (روش تدریس تحقیق تحصیل و... ) 3_ سیستمهای دینی 🔻 توسط استاد و محقق حوزه و دانشگاه حجت الاسلام و المسلمین گلکار ارائه میگردد (پاسخ ناکارآمدی دین در اداره زندگی ) (تحلیل فرآیندی روایات امام حسین علیه السلام ) 🔊ایتا https://eitaa.com/mhgolkar 🔊تلگرام https://t.me/mh_golkar
نگرشی نو به دین تمدنساز
🔺 به یک نمونه از نگاه تمدنی به قیام سیدالشهدا دقت فرمایبد: بنظر شما آیا میتوان درس‌های مدیریتی از و
🔺نمونه ای از نگاه تمدنی به قیام سبدالشهدا دریافت درس‌های مدیریتی از واقعه عاشورا و سیدالشهداء علیه‌السلام در جهت کشف ساختار مدیریت دینی جامعه | جلسه 2⃣ از 3️⃣ 🎙سخنرانی حجة‌الاسلام‌ والمسلمین‌ استاد وکیلی در دهه دوم محرم ✔️ بررسی نهضت اباعبدالله علیه السلام از مدینه تا مدینه ✔️ مدیریت ریشه ها ✔️ تبلور نگاه توحیدی در مدیریت نهضت اباعبدالله علیه السلام ✔️ شفافیت اهداف و محور حلقه ربط در الگوی مدیریت عاشورا ✔️ نقش پالایش طهارت و خلوص افراد در مدیریت عاشورا ☑️ @mhgolkar
نگرشی نو به دین تمدنساز
⬛️ السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام ⬛️ 🛎 در مقام تحلیل سیستمی قیام امام حسین علیه ال
با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان و سروران در تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا با نگاه تمدنی مرحله اول هدف از قیام با استفاده از دو روایت سیدالشهدا تمدنسازی دینی بیان گردید در محور بعد نقطه شروع سیستم قیام ابی عبدالله علیه السلام با استفاده از فرمایشات حضرت در تببین قیام خود ارائه میگردد @mhgolkar
نگرشی نو به دین تمدنساز
🔺 به یک نمونه از نگاه تمدنی به قیام سیدالشهدا دقت فرمایبد: بنظر شما آیا میتوان درس‌های مدیریتی از و
🔺 درس‌های مدیریتی از واقعه عاشورا و سیدالشهداء علیه‌السلام | جلسه 3️⃣از 3️⃣ 🎙سخنرانی حجة‌الاسلام‌ والمسلمین‌ استاد وکیلی در دهه دوم محرم ✔️ راهکارهای شکار حقیقت برای مدیریت از عالم ملکوت ✔️ جامعیت مدیریت سیدالشهداء علیه السلام در نهضت کربلا ✔️ مدیریت رسانه توسط سیدالشهداء علیه السلام در نهضت کربلا ✔️ بررسی مدیریت منابع انسانی توسط سیدالشهداء علیه السلام در نهضت کربلا _ ☑️ @mhgolkar
📌تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا با نگاه تمدنی 🏁نقطه شروع سیستم : تشکیل حکومت اسلامی ✅سند اول: 🌹 آن حضرت در خطبه‌ای که پس از نماز عصر در جمع لشکریان حرّ خواند، فرمود: «أَیُّهَا النَّاسُ أنَا ابْنُ بِنْتِ رَسُولِ اللهِ(ص) و نَحْنُ أولی بِوِلایَةِ هذِهِ الأمُورِ عَلَیْکُمْ مِنْ هؤلاء المُدَّعِینَ ما لیْسَ لَهُمْ 🌸 ای مردم! من فرزند دختر رسول خدایم و ما به ولایت این امور بر شما از این مدعیان دروغین سزاوارتریم». 📗مقتل الحسین خوارزمی، ج1، ص196؛ فتوح ابن اعثم، ج5، ص31. @mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقطه شروع سیستم قیام ابی عبدالله علیه السلام: تشکیل حکومت اسلامی
📌تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا با نگاه تمدنی 🏁نقطه شروع سیستم : تشکیل حکومت اسلامی ✅سند دوم 🌸 امام(ع) همچنین در نامه‌ای که هنگام اعزام مسلم(ع) خطاب به او مرقوم می‌دارد، بار دیگر بر بسیج نیروها و آماده‌سازی مردم تأکید می‌ورزد. در این نامه می‌خوانیم: 📚 «وَ ادْعُ النّاسَ إِلی طأعَتی، و اُخذُلْهُم عَنْ آل أبی‌سُفیانَ، فَإنْ رَأَیْتَ الناسَ مُجْتَمِعینَ عَلی بَیْعَتی فَعَجِّلْ لی بالخَبْرِ، حَتّی أعْمَلَ علی حَسَبِ ذلک إِن شاءَ اللهِ تعالی 🌹(چون به کوفه رسیدی) مردم را به پیروی از من دعوت کن و آنان را از حمایت آل ابی‌سفیان بازدار. اگر مردم متّفقاً بیعت کردند، مرا با خبر ساز تا برابر آن عمل کنم». 📗مقتل الحسین خوارزمی، ج1، ص196؛ فتوح ابن اعثم، ج5، ص31. @mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل نقطه شروع سیستم قیام ابی عبدالله علیه السلام : تشکیل حکومت اسلامی @mhgolkar
📌تحلیل نقطه شروع سیستم قیام ابی عبدالله علیه السلام: تشکیل حکومت اسلامی 1⃣ 🌸 معصوم (ع) یک رسالت بنیادین دارد و آن هدایت مردم و جامعه به سوی توحید در سایه تحقق تمدن توحیدی در جامعه است و هرکاری که در شرایط گوناگون انجام می دهد در این راستا تعریف می شود . در شرایط آن روز امام حسین (ع) حداقل با دو حرکت اساسی به این رسالت عمل کرد: ✔️اول؛ عدم بیعت با یزید و زیر سوال بردن مشروعیت او ✔️دوم : حرکت به سمت تشکیل حکومت اسلامی به دنبال دعوت و بیعت اکثریت کوفیان با ایشان و نشان دادن هم زمان عدم مشروعیت و مقبولیت حکومت یزید. @mhgolkar
📌تحلیل نقطه شروع سیستم قیام امام حسین علیه السلام : تشکیل حکومت اسلامی 2⃣ ⏪ با توجه به اینکه نقطه شروع نهضت امام حسین علیه السلام تشمیل حکومت دینی الهی است‌؛ نکته مهمی که اینجا بدست می اید این است که امام حسین علیه السلام قیام خود را در سال 63 هجری شروع نکرد بلکه بنابر شهادت تاریخ امام حسین از اول در صدد تشکیل حکومت اسلامی بوده است و در هر زمانی به طریقی این مساله را بیان مینمودند. به بیان دیگر شروع قیام امام حسین از زمان پیغمبر بوده است که در هر دوره ای امام حسین یا در تایید نبی مکرم اسلام و حکومت نبوی و یا با یاری امیرالمؤمنین و نصرت حکومت علوی و یا با یاری امام زمانش و تلاش برای تاسیس حکومت الهی حسنی و یا اقدام خود آن حضرت در صدد تشکیل حکومت الهی حسینی بوده است. و نهضت خود را به هدف تمدنسازی دینی از همان زمان شروع نموده بودند و این نهضت از سال آخر عمر آن حضرت شروع نشده است. @mhgolkar
📌تحلیل سیستمی قیام امام حسین علیه در محور نقطه شروع : تشکیل حکومت اسلامی 3⃣ در تایید تحلیل بالا اگر به زندگى اباعبدالله الحسین(علیه السلام) نگاه کنیم به خوبى در مى یابیم که آن حضرت از نوجوانى فقط اهل بیت(علیهم السلام) را شایسته حکومت اسلامى مى دانست. در تاریخ مى خوانیم: «روزى عمر بر منبر رسول خدا(صلى الله علیه وآله) خطبه مى خواند و در خطبه خویش گفت: من به مؤمنان از خودشان سزاوارترم! امام حسین(علیه السلام) که در گوشه مسجد نشسته بود ـ خطاب به عمر ـ فریاد زد: از منبر پدرم رسول خدا(صلى الله علیه وآله) پایین بیا! این منبر پدر تو نیست (که بر فراز آن قرار گرفته اى و این گونه ادّعاها مى کنى!). عمر گفت: اى حسین! به جانم سوگند قبول دارم که این منبر پدر توست، نه پدر من، ولى بگو چه کسى اینها را به تو یاد داده است؟ پدرت على بن ابى طالب؟! حسین(علیه السلام) فرمود: اگر من مطیع فرمان پدرم باشم به جانم سوگند او هدایت کننده است و من هدایت شده او خواهم بود. او بیعتى بر گردن مردم از زمان رسول خدا(صلى الله علیه وآله)دارد که آن را جبرئیل از ناحیه خداوند نازل کرد و جز منکر کتاب خدا، این مطلب را انکار نمى کند. مردم آن را با قلب خویش شناختند (و دانستند حق با پدرم است) ولى با زبان آن را انکار کردند؛ واى بر منکران حقوق ما اهل بیت!... عمر گفت: اى حسین! هر کس حقّ پدرت را انکار کند، لعنت خدا بر او باد! (ولى من بى تقصیرم چرا که) مردم ما را امیر ساختند و ما نیز پذیرفتیم و اگر پدرت را امیر مى کردند، ما اطاعت مى کردیم! امام حسین(علیه السلام) پاسخ داد: اى پسر خطّاب! کدام مردم تو را بر خویش امیر ساختند، پیش از آن که تو ابوبکر را بر خود (و مردم) امیر قرار دهى. وى نیز بدون حجّت و دلیلى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) و بدون رضایت آل محمّد(علیهم السلام) تو را بر مردم امیر ساخت. آیا رضایت شما دو نفر، همان رضایت (خدا و) پیامبر است؟!... عمر که پاسخى نداشت، خشمگین از منبر فرود آمد و به همراه جمعى نزد على(علیه السلام) رفت و از حسین(علیه السلام) شکایت کرد...» 📗 احتجاج طبرسى، ج 2، ص 77-78. @mhgolkar
📌تحلیل سیستمی قیام امام حسین علیه در محور نقطه شروع : تشکیل حکومت اسلامی 4⃣ ⏪ در تایید شروع نهضت سیدالشهدا علیه السلام از قبل : امام حسین(علیه السلام) در تمام دوران خلافت پدر بزرگوارش امیر مؤمنان(علیه السلام) و برادرش امام حسن(علیه السلام) براى تقویت حکومت اسلامى در کنار آن بزرگواران حضور داشت و با دشمنان حکومت اسلامى مبارزه مى کرد. ♨️ هنگامى که معاویه براى گرفتن بیعت جهت یزید برآمد و به شهرها سفر کرد؛ در مدینه نیز اجتماعى براى معرّفى و بیعت براى یزید تشکیل داد و گفت: به خدا سوگند! اگر من در میان مسلمین کسى بهتر از یزید را سراغ داشتم، براى او بیعت مى گرفتم!! امام حسین(علیه السلام) برخاست و فرمود: «وَاللهِ لَقَدْ تَرَکْتَ مَنْ هُوَ خَیْرٌ مِنْهُ أَباً وَ أُمّاً وَ نَفْساً»؛ (به خدا سوگند! تو کسى را که از یزید از جهت پدر، مادر و شایستگى ها و ارزش هاى فردى و صفات انسانى بهتر است، کنار گذاشتى!). 📗 احتجاج طبرسی، ج2، ص 77ـ78. معاویه گفت: گویا خودت را مى گویى؟ فرمود: آرى! معاویه خاموش شد. 📗الامامة و السیاسة، ج 1، ص 211. ♨️ مطابق روایت دیگرى امام(علیه السلام) فرمود: «أنَا وَاللهِ أَحَقُّ بِهَا مِنْهُ، فَإِنَّ أَبِی خَیْرٌ مِنْ أَبِیهِ، وَ جَدِّی خَیْرٌ مِّنْ جَدِّهِ، وَ أُمِّی خَیْرٌ مِّنْ أُمِّهِ وَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ»؛ (به خدا سوگند! من از او (یزید) به خلافت سزاوارترم؛ چرا که پدرم از پدرش و جدّم از جدّش و مادرم از مادرش بهتر است و خودم نیز از او بهترم!). 📗 موسوعة کلمات الامام الحسین(علیه السلام)، ص 265. ✔️از این کلمات صریح، به خوبى روشن مى شود که امام حسین(علیه السلام) در آن زمان فقط خود را شایسته خلافت مى دانست و معتقد بود شخصى همانند او ـ با آن عظمت خانوادگى و معنوى ـ باید زمام امور مسلمین را به دست گیرد و حاکم الهی جامعه گردد تا تمدن خدامحور و توحیدی دین در جامعه محقق گردد. @mhgolkar
با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان و سروران در بین تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام نمونه ای از نگاه تمدنی و عدم نگاه تمدنی و توابع و آثار آن ذکر میگردد 👇👇
یکی از سیاستهایی که در جمهوری اسلامی در زمان ریاست جمهوری آقای هاشنی رفسنجانی اجرا شد کنترل جمعیت بود یکی از شاخصه های نگاه تمدنی در اداره حامعه اسلامی در نظر گرفتن تاثیر سیستمها و ساختارهای اداره کننده جامعه در بلند مدت با توجه به روح حاکم بر تمدن جامعه است. واضح است در تمدنسازی اسلامی سیستمها و ساختارهای جامعه باید مبتنی بر حاکمیت توحید در جامعه شکل گرفته باشد و سیستمهایی که روح توحید در حامعه را تضعیف کند جامعه را به سمت تمدن غیر دینی سوق میدهد رهبر انقلاب در این زمینه فرمودند: یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می‌کند، تن او می‌لرزد، این مسئله‌ی جمعیت است؛ مسئله‌ی جمعیت را جدی بگیرید؛ جمعیت جوان کشور دارد کاهش پیدا میکند. یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست. ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ @mhgolkar
🔸ردپای «نفوذ» و «خیانت» در تصمیم گیریها و سیاست های جمعیتی کشور تردیدی نیست که دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران و نظام سلطه از غفلت مسئولین در سالهای قبل استفاده کرده با نفوذ به اصطلاح علمی و بخصوص رسانه‌ای سقوط رشد جمعیت را رقم زده‌اند. با کمال تأسف هنوز هم این روند نفوذ از طریق مباحث به ظاهر علمی و در گروههای اجتماعی ادامه دارد به گونه ای که؛ * سازمان ملل هنوز ایران را از افزایش جمعیت منع نموده و نسبت به عواقب افزودن جمعیت هشدار می‌دهد و حتی با همکاری برخی جریانات نفوذی در سال 2015 اعلام کرد در اعلام نرخ باروری کل ایران اشتباه کرده است تا بدین وسیله حساسیت های مردم و مسئولین کاهش یافته و برنامه های جبران جمعیتی متوقف شود. * آقای پیتر مک دونالد رئیس اتحادیه بین الملل مطالعات جمعیت در سال 1392 به ایران سفر کرده و با تحلیلهای غلط از محاسبات جمعیتی مانع قانونگذاری نهادهای تقنینی کشور (مرکز پژوهشهای مجلس) در جهت افزایش جمعیت شده و علیرغم بالا رفتن سن ازدواج باز هم در خواست افزایش سن ازدواج را داشته است. * تدرس ملسه رئیس فدراسیون بین المللی تنظیم خانواده که از مروجین اصلی جهانی سقط جنین و روابط آزاد جنسی است در سال 1393 به ایران آمده و با حضور در برخی جلسات نهادهای قانونگذار در نهایت برای عدم تصویب طرح های مؤثر بر افزایش جمعیت تلاش می کند. * این رفت و آمدها متأسفانه هنوز هم ادامه دارد و مسئولین ذیربط کمتر به نقش مخرب این افراد دقت می‌کنند. * «دکتر محمد جلال عباسی شوازی» مدیر «موسسه دولتی مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور» تحصیل‌کرده استرالیا و در مقطعی مورد حمایت یک تراست انگلیسی بوده است، ارتباطات وثیقی با صندوق جمعیت سازمان ملل دارد و اکنون به دلیل اتهامات امنیتی تحت محاکمه و ممنوع الخروج است! محاسبه نرخ باروری در دو سرشماری اخیر بر عهده وی به عنوان استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران، بوده است. این فرد همچنان در موضوع جمعیت، محل رجوع مسئولین وزارت بهداشت و فرهنگستان علوم پزشکی است! @mhgolkar